Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4011.304.2017.1.AB
z 20 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 14 grudnia 2017 r. (data wpływu 22 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia płatnika oraz jego obowiązków w związku z organizowaną za pośrednictwem agencji akcją promocyjną skierowaną, m.in. do osób fizycznych nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej (klientów) oraz pracowników podmiotów nabywających towary od Spółki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia płatnika oraz jego obowiązków w związku z organizowaną za pośrednictwem agencji akcją promocyjną skierowaną, m.in. do osób fizycznych nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej (klientów) oraz pracowników podmiotów nabywających towary od Spółki.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. (dalej: „Spółka”) jest spółką z siedzibą w Polsce, wchodzącą w skład grupy kapitałowej X z siedzibą w Wielkiej Brytanii. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zajmuje się dystrybucją materiałów budowlanych poprzez oddziały na terenie całego kraju. Spółka, w celu uatrakcyjnienia swojej oferty, a także zachęcenia do bliższej współpracy swoich klientów planuje zorganizowanie akcji marketingowych (dalej: „Akcje”). Spółka doszła do wniosku, iż przeprowadzenie akcji marketingowych może zwiększyć zainteresowanie klientów produktami sprzedawanymi przez Spółkę, co w konsekwencji może przyczynić się do zwiększenia jej obrotów. W przypadku każdej Akcji sporządzony będzie regulamin, opisujący najważniejsze aspekty związane z organizacją Akcji oraz sposób i warunki przyznawania nagród (dalej: „Nagroda”). Akcje polegać będą na tym, że jeżeli uczestnik dokona nabycia od Spółki towarów o określonej wartości przyznana mu zostanie Nagroda. Nagrody wydawane w trakcie Akcji mogą obejmować np. pendrivy, czy inny sprzęt elektroniczny, ale mogą to być również wycieczki zagraniczne. Innymi słowy przyznanie Nagrody nie będzie miało charakteru losowego lub uznaniowego, lecz będzie uzależnione wyłącznie od zakupu towarów o określonej w regulaminie Akcji wartości.

Uczestnikiem Akcji może być:

  • osoba prawna, nabywająca od Spółki towary na własny rachunek,
  • osoba fizyczna, działająca jako przedsiębiorca i nabywająca towary od Spółki na własnych rachunek,
  • osoba fizyczna nie działająca jako przedsiębiorca (nie prowadząca działalności gospodarczej) i nabywająca towary od Spółki na własny rachunek,
  • osoba fizyczna będąca pracownikiem podmiotu nabywającego towary od Spółki.

Przy organizacji Akcji, Spółka planuje skorzystać z usługi agencji marketingowej (dalej: „Agencja”). Do obowiązków Agencji będzie należało m.in.:

  • zamówienie, zakup, konfekcjonowanie i wysyłka Nagród do Uczestników Akcji oraz sporządzanie protokołów odbioru,
  • wsparcie w zakresie rejestracji zbioru danych do GIODO,
  • konsultacje prawno-podatkowe w zakresie formy opodatkowania uczestników,
  • nabycie Nagród i przekazanie ich uczestnikom.

Może się zdarzyć, że nie w każdym przypadku, wszystkie wskazane powyżej czynności będą obowiązkiem Agencji, każdorazowo jednak Agencja będzie nabywać Nagrody i przekazywać je Uczestnikom.

Możliwe są następujące sytuacje:

  • Agencja nabywa Nagrody i wydaje je na rzecz Uczestnika, a następnie obciąża Spółkę kosztami świadczonej przez siebie usługi np. kompleksowej usługi polegającej na organizacji Akcji,
  • Agencja nabywa Nagrody i wydaje je na rzecz Uczestnika, a następnie obciąża Spółkę kosztami usługi i odrębnie kosztem Nagrody.

Może się też zdarzyć, że Spółka zobowiązana będzie do dokonania przedpłaty o wartości odpowiadającej wartości przekazywanych Nagród. Może się również zdarzyć, że wydanie Nagród przez Agencję będzie miało miejsce już po wystawieniu faktury przez Agencję na Spółkę. Niezależnie od sytuacji, fizyczne przekazanie Nagrody/wysyłka zostanie dokonane przez Agencję. Wątpliwości Spółki dotyczą Nagród wydawanych Uczestnikom:

  • osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, którzy są klientami Spółki (nabywającymi towary od Spółki) oraz
  • osobom fizycznym będącym pracownikami podmiotu nabywającego towary od Spółki.

Nagrody mogą mieć wartość przekraczającą i nie przekraczającą 200 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka, w związku z wydawanymi Nagrodami na rzecz: osób fizycznych - będących pracownikami podmiotu nabywającego towary od Spółki oraz klientów - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nabywających od Spółki towary we własnym imieniu jest zobowiązana do pobrania 10% zryczałtowanego podatku na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawa PIT”) oraz przekazania do urzędu skarbowego kwot pobranego zryczałtowanego podatku i deklaracji PIT-8AR, czy też obowiązek ten ciążyłby na Agencji?
  2. Czy w związku z wydawanymi Nagrodami, Spółka zobowiązana będzie do sporządzenia i przekazania urzędowi skarbowemu oraz osobom fizycznym będącym pracownikami podmiotu nabywającego towary od Spółki informacji PIT-8C, czy też obowiązek ten ciążyłby na Agencji?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

W związku z wydaniem Nagród na rzecz: osób fizycznych - pracowników podmiotów nabywających towary od Spółki oraz klientów - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nabywających od Spółki towary we własnym imieniu, Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania 10% zryczałtowanego podatku na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, przekazania do urzędu skarbowego kwot pobranego zryczałtowanego podatku oraz deklaracji PIT-8AR. Zdaniem Spółki, obowiązek ten ciąży na Agencji w przypadku, gdy Nagrody będą wydawane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej nabywającym od Spółki towary we własnym imieniu.

Ad. 2.

W związku z wydaniem Nagród, Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C oraz przekazania ich urzędowi skarbowemu oraz osobom fizycznym będącym pracownikami podmiotu nabywającego towary od Spółki. Zdaniem Spółki, obowiązek taki będzie ciążył na Agencji.

Uzasadnienie Ad. 1

a) Osoby fizyczne - pracownicy podmiotów nabywających towary od Spółki.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jednocześnie, w myśl art. 41 ust. 4 ustawy PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT.

Następnie, na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Jednocześnie, na podstawie art. 42 ust. 1a ustawy PIT, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego roczne deklaracje (tj. PIT-8AR).

Należy wskazać, że opodatkowanie dochodu (przychodu) 10% zryczałtowanym podatkiem będzie miało miejsce, jeżeli źródłem takiej wypłaty będą:

  • konkursy,
  • gry, zakłady wzajemne lub
  • sprzedaż premiowa.

Definicji „gier” i „zakładów wzajemnych” nie znajdziemy w ustawie PIT, jednak w myśl ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (dalej: „ustawa o grach”) charakteryzują się one odpowiednio zależnością od przypadku (art. 2 ust. 1 ustawy o grach) w przypadku gier losowych, bądź odgadnięcia prawidłowego wyniku lub zaistnienia zdarzeń (art. 2 ust. 2 ustawy o grach) w przypadku zakładów wzajemnych. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, przyznawanie Nagrody nie jest związane z żadną losowością, lecz spełnieniem określonego warunku. W rezultacie, dochód (przychód) uzyskiwany z tytułu Nagrody nie będzie stanowił dochodu (przychodu) z tytułu gier i zakładów wzajemnych.

Kolejno, należy przeanalizować, czy uzyskiwany przychód jest przychodem z tytułu konkursu. Pojęcie „konkursu” nie zostało zdefiniowane przez ustawodawcę w przepisach ustawy PIT, jednak charakterystykę konkursu można znaleźć w orzecznictwie sądowym, np. w wyroku WSA w Warszawie z 27 stycznia 2016 r., sygn. akt III SA/Wa 523/15, Sąd wskazał, że: „Głównym celem konkursu jest wyłonienie osób najlepszych w danej dziedzinie. Oznacza to, że aby dane przedsięwzięcie odpowiadało istocie konkursu, powinien w nim wystąpić element rywalizacji, współzawodnictwo uczestników.” Na analogiczne kryteria zwracają uwagę organy podatkowe, przykładowo w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 czerwca 2017 r., Znak: 0112-KDIL3-1.4011.80.2017.2.AMN wskazano: „Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) „konkurs”, jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast „nagroda”, to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.”

Konsekwencją przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego Akcji, będzie przyznanie Nagród Uczestnikom w związku z zakupem odpowiedniej ilości towaru. Akcje nie będą jednak posiadać cech charakteryzujących konkurs, tj. brak będzie elementu współzawodnictwa, którego efektem ma być przyznanie nagrody osobie osiągającej najlepsze rezultaty.

Zryczałtowany, 10% podatek pobierany jest również w przypadku, gdy mamy do czynienia ze sprzedażą premiową, przy tym pojęcie „sprzedaż premiowa” również nie zostało zdefiniowane w ustawie PIT. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT konieczne jest sięgnięcie do orzecznictwa i interpretacji organów podatkowych.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 marca 2012 r., Znak: IPPB2/415-1007/11-6/MK, organ stwierdził, że: „W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.”

W myśl przytoczonej tezy organu, sprzedażą premiową jest zatem umowa sprzedaży, która z jednej strony nakłada na kupującego zobowiązanie do uiszczenia opłaty, przyjęcia towaru oraz uprawnienie do otrzymania premii, a z drugiej na sprzedawcę nakładany jest obowiązek przyjęcia zapłaty, wydania towaru oraz wypłaty/przekazania premii. Premia, będąca gratyfikacją za dokonanie zakupu jest w tym przypadku nierozerwalnie złączona z czynnością sprzedaży. Jest dodatkowym wynagrodzeniem przysługującym stronie umowy.

W jednym z możliwych scenariuszy opisanym w zdarzeniu przyszłym, Nagrody będą wydawane osobom fizycznym będącym pracownikami podmiotu nabywającego towary od Spółki. Beneficjentami Nagród nie będzie zatem podmiot będący stroną umowy sprzedaży, lecz pracownik nabywcy towaru, a w konsekwencji nie zostaną spełnione przesłanki sprzedaży premiowej. Stanowisko to potwierdzają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 marca 2012 r., Znak: IPPB2/415-1007/11-6/MK wskazano: „(...) W świetle powyższego akcji promocyjnej w zakresie adresowanym do nabywców usług będących odbiorcami produktów podmiotu prowadzącego akcję promocyjną, nie można uznać za sprzedaż premiową, ponieważ nagrody przyznawane w ramach sprzedaży premiowej powinny być związane ściśle ze sprzedażą i mogą dotyczyć jedynie stron zawieranej umowy sprzedaży (sprzedawca - nabywca), a nie osób je reprezentujących, jak wskazał Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie, osoba fizyczna wskazana przez nabywcę usługi (pracownik nabywcy usługi) nie będąca stroną zawartej umowy sprzedaży. Zadanie spółki sprowadza się do nagradzania osób wskazanych przez nabywcę usługi, które dokonywały transakcji związanych z zakupem usług oferowanych przez Spółkę, a nie podmiotu, który dokonał tego zakupu. W konsekwencji, ww. nagrody - nie są nagrodami związanymi ze sprzedażą premiową. Jej wartość (bez względu na wysokość) nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. updof, stanowi natomiast dla ww. osób (wskazanych przez nabywcę usługi, czy też osoby trzecie reprezentujące nabywcę), w myśl art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, przychód z innych źródeł.”

Analogicznie, w interpretacji Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 14 lipca 2006 r., Znak: 1472/DPC/415-52/06/PK wskazano, że „(...) Jak już wyżej wskazano, żeby uznać, iż dany przychód jest przychodem ze sprzedaży premiowej musi istnieć tożsamość nabywcy i otrzymującego nagrodę. W takiej sytuacji na Spółce ciążą obowiązki płatnika z tytułu przekazywania nagród. Wynikają one z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof, który stanowi, iż od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.”

Jak wynika z powyższego, w dotychczas zajmowanych stanowiskach, organy podatkowe zwracały uwagę na obecność następujących elementów, które pozwolą na uznanie przychodu za przychód ze sprzedaży premiowej:

  • związek z umową sprzedaży,
  • wystąpienie stron: sprzedawcy i nabywcy tej umowy sprzedaży, tj. przyznanie nagrody musi wynikać ze stosunku prawnego łączącego sprzedawcę oraz nabywcę będącego jednocześnie beneficjentem nagrody.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w jednym z możliwych scenariuszy umowa sprzedaży, w związku z którą przyznawane są Nagrody zawierana jest pomiędzy Spółką a nabywcami jej towarów, natomiast Nagroda przyznawana jest ostatecznie osobie fizycznej - pracownikowi nabywcy. W takim przypadku, nie można uznać, że istnieje tożsamość nabywcy i otrzymującego Nagrodę. Beneficjentem Nagrody nie jest strona zawieranej uprzednio umowy sprzedaży. Pracownicy nabywcy nie są bowiem stronami umowy sprzedaży, ale co najwyżej osobami reprezentującymi nabywcę.

W związku z powyższym należy uznać, że pomiędzy Spółką a osobą fizyczną będącą pracownikiem podmiotu nabywającego towary od Spółki i której to osobie będzie wydawana Nagroda, nie wystąpi sprzedaż premiowa w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT. W rezultacie Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego 10% podatku i przekazania pobranych kwot oraz deklaracji PIT-8AR do urzędu skarbowego.

Zdaniem Spółki, jeżeli Nagrody przekazywane są na rzecz nabywców towarów Spółki - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nabywających towary we własnym imieniu, Spółka również nie będzie zobowiązana do pobrania 10% zryczałtowanego podatku oraz przekazania tego podatku oraz deklaracji PIT-8AR do urzędu skarbowego, mimo iż, zdaniem Spółki, w tym przypadku można uznać, że nagroda wiąże się ze sprzedażą premiową.

Poza stwierdzeniem, że nagroda wiąże się ze sprzedażą premiową, konieczne jest bowiem ustalenie, czy Spółka jest podmiotem zobowiązanym do spełnienia obowiązku płatnika na podstawie ustawy PIT.

Jak już zacytowano powyżej, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT.

Jednocześnie, na podstawie art. 42 ust. 1 i 1a ustawy PIT płatnicy, o których mowa w art. 41 zobowiązani są przekazać kwoty pobranego zryczałtowanego podatku oraz deklarację PIT-8AR do właściwego urzędu skarbowego.

Zgodnie z powyższym przepisem art. 41 ust. 4 obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku ciążyć będzie na podmiocie, który dokonuje wypłat lub stawia do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne. Zgodnie ze Słownikiem internetowym PWN słowo „dokonać” oznacza „doprowadzić coś do końca”, pojęcie „wypłacić” oznacza natomiast „wydać komuś należne mu pieniądze” a „świadczenie” - „obowiązek wykonania lub przekazania czegoś na czyjąś rzecz; też: to, co jest z tytułu takich zobowiązań wykonywane lub przekazywane”. W rezultacie „dokonanie wypłaty (świadczeń)” w opinii Spółki należy rozumieć w ten sposób, że obowiązki płatnika ciążyć będą na podmiocie, który „doprowadzi do końca” poprzez wydanie komuś należnych pieniędzy lub wykonanie/przekazanie czegoś. Analogicznie „stawianie do dyspozycji” należałoby rozumieć jako udostępnienie przez kogoś czegoś.

W konsekwencji, w opinii Spółki, za podmiot będący płatnikiem należy uznać podmiot, który faktycznie dokonuje wypłaty lub świadczeń lub podmiot, który faktycznie stawia do dyspozycji pieniądze lub świadczenie. W przedstawionym stanie faktycznym takim podmiotem nie będzie Spółka, ale Agencja.

W opinii Spółki, nie można uznać, że dokonać wypłaty/świadczenia może ktoś, kto faktycznie nie dysponuje takim świadczeniem na moment jego wydania. Analogicznie, postawienie do dyspozycji może być dokonane jedynie przez podmiot, który faktycznie może udostępnić świadczenie, tj. ma taką techniczną możliwość. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, to Agencja dokonuje świadczenia, niezależnie od rozliczeń pomiędzy stronami oraz zobowiązania, z którego taki obowiązek świadczenia wynika.

W szczególności, z przepisu powyższego nie wynika, np. że płatnikiem jest podmiot, który ponosi ostateczny koszt wydawanych świadczeń. Tym samym, np. późniejsze rozliczenia pomiędzy stronami nie powinny mieć znaczenia. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że nie można wykluczyć, że Spółka może nawet nie mieć świadomości, czy ostatecznie obciążana jest kosztem Nagród i w jakiej wysokości. Może się przecież zdarzyć, że Agencja obciąży Spółkę kosztami usługi, której elementów kalkulacyjnych Spółka nie będzie mogła poznać.

Stanowisko Spółki potwierdza przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 maja 2012 r., Znak: IPPB2/415-210/12-2/AS, gdzie wskazano: „(...) Z powyższych przepisów wynika, że na podmiocie przekazującym świadczenie w postaci nagrody w konkursie ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego. W wypadku wydania nagrody wygranej w konkursie obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania nagrody, a więc podmiot wydający nagrodę powinien pobrać i odprowadzić należny od tej nagrody zryczałtowany podatek. W sytuacji, kiedy Agencja zobowiązała się, jako podwykonawca innej spółki z tej branży do przeprowadzenia konkursu i dokonała wypłaty uzyskanej w nim nagrody, miała obowiązek w ramach wykonywania obowiązków płatnika pobrać należny podatek. Reasumując, należy stwierdzić, iż Agencja postąpiła prawidłowo pobierając podatek od wypłacanej przez nią nagrody pieniężnej w konkursie. Wykonując usługę przeprowadzenia konkursu w momencie wypłaty nagrody Agencja winna wykonać obowiązek płatnika z tego tytułu działając na rzecz kontrahenta - Zleceniodawcy.”

Również w następujących interpretacjach zajęte zostało analogiczne stanowisko: Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 20 lipca 2012 r. Znak: ITPB2/415-409/12/IB, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 27 lipca 2012 r. Znak: IPPB1/415-553/12-2/ES oraz z 24 czerwca 2014 r. Znak: IPPB2/415-357/14-4/MG.

W rezultacie, w przypadku Nagród przyznawanych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, które nabywają towary od Spółki we własnym imieniu, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki pobrania zryczałtowanego 10% podatku oraz przekazania kwoty tego podatku oraz deklaracji PIT-8AR do urzędu skarbowego, ponieważ to nie Spółka będzie w takim przypadku pełniła funkcję płatnika.

Należy jednocześnie podkreślić, że powyższy argument ma również zastosowanie do wydawania Nagród na rzecz osób fizycznych - pracowników podmiotów nabywających towary od Spółki, tj. również w tym przypadku obowiązki płatnika nie ciążyłyby na Spółce.

Podsumowując, biorąc pod uwagę fakt, że wydanie Nagrody w przypadku:

  • osób fizycznych (pracowników podmiotów nabywających towary od Spółki) nie jest związane z żadną z czynności, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, jak również Spółka nie byłaby uznana za płatnika tego podatku, ponieważ to nie Spółka będzie dokonywała wypłaty/świadczeń,
  • osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nabywających towary od Spółki we własnym imieniu nie byłoby dokonane przez Spółkę a tym samym Spółka nie pełniłaby funkcji płatnika.

Spółka w żadnym przypadku nie będzie zobowiązana do pobrania 10% zryczałtowanego podatku, jak również przekazania kwot tego podatku i przesłania deklaracji PIT-8AR do urzędu skarbowego.

Obowiązek taki dotyczy natomiast Agencji w zakresie wydawania Nagród osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Ad 2)

a) Obowiązek wystawienia PIT-8C

W myśl art. 42a ustawy PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów

i w terminie do końca lutego następnego roku, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania wykonuje swoje zadania/urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawie opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania (PIT-8C).

Z powyższego wynika, że obowiązek wystawienia PIT-8C wystąpi w przypadku, gdy:

  • przychód uzyskiwany przez Uczestnika stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy PIT,
  • nie ma zastosowania zwolnienie z opodatkowania/zaniechanie poboru podatku,
  • nie ma konieczności pobierania zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku.

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z zacytowanym powyżej art. 42a ustawy PIT, obowiązek wystawienia PIT-8C jest nałożony na osoby, „które dokonują wypłaty należności lub świadczeń”. Również w tym przypadku istotne jest rozumienie pojęcia „dokonywania wypłat należności lub świadczeń”. Jak już wskazano w uzasadnieniu do pytania 1 oraz biorąc pod uwagę w szczególności definicje słownikowe, obowiązki ciążyć będą na podmiocie, który „doprowadzi do końca” poprzez wydanie komuś należnych pieniędzy lub wykonanie/przekazanie czegoś. Tym samym, obowiązki ciążyć powinny na podmiocie, który faktycznie przekazuje osobie fizycznej świadczenie.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Spółka będzie obciążana kosztami usługi świadczonej przez Agencję (lub kosztami usługi i kosztami odpowiadającymi wartości Nagród), nie będzie jednak faktycznie wydawać Nagród na rzecz Uczestników. Faktycznie czynności te będą wykonywane przez Agencję, ponieważ to Agencja wyda beneficjentowi należne świadczenie.

W konsekwencji, to nie na Spółce, lecz na Agencji powinny ciążyć obowiązki wystawienia PIT-8C. Za stanowiskiem takim przemawiają również, poza argumentami natury prawnej, argumenty natury faktycznej. Nie można wykluczyć sytuacji, gdzie Spółka nie będzie w posiadaniu informacji, co do wartości dokonywanych wypłat lub świadczeń. W przypadku, gdy czynności takie są dokonywane przez Agencję, to Agencja będzie posiadała pełne informacje. Jednocześnie, nie można wykluczyć, że Spółka może nie dysponować żadnymi narzędziami pozwalającymi na ustalenie ich wartości, w tym samym brak będzie podstaw żądania takich informacji od Agencji. Agencja może obciążać Spółkę kosztami usługi, w której wartość będzie wkalkulowana wartość przekazywanych Nagród. Nie w każdym przypadku jednak Agencja może być zainteresowana przekazywaniem elementów kalkulacyjnych świadczenia. Nie można zatem uzależniać funkcji płatnika, a tym samym nakładać obowiązku wystawienia PIT-8C na grupę podmiotów, które mogą nie mieć prawnych możliwości ustalania elementów kalkulacyjnych faktury, którą zostały obciążone. To, że może się zdarzyć, że niektóre umowy z agencjami pozwalają na uzyskanie takich informacji nie powinno automatycznie prowadzić do uznania takiej osoby za zobowiązaną do wystawienia PIT-8C. Powodowałoby to bowiem,

że w zależności od dostępności informacji jeden z podmiotów byłby uznany za płatnika a drugi nie.

W rezultacie zdaniem Spółki, podmiotem zobowiązanym do wystawienia PIT-8C oraz przekazania tej informacji urzędowi skarbowemu i osobom fizycznym będącym pracownikami podmiotów nabywających towary od Spółki nie będzie Spółka, podmiotem takim ewentualnie może być Agencja.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2018 r., poz. 200, dalej: „updof”), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Stosownie do art. 11 ust. 1 updof, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 updof, gdzie m.in. w pkt 9 wymieniono „inne źródła”.

W myśl art. 20 ust. 1 updof, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 updof (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r.), od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 updof (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r.), od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 updof (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r.), wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 updof (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r.), wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Mając na uwadze wyżej powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że aby wartość nagród zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być następujące warunki:

  • nagroda musi być związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć w 2017 r. kwoty 760 zł., a w 2018 r. kwoty 2000 zł.
  • zwolnienie nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby fizyczne w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie zdefiniował tego pojęcia w tej ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.). I tak, treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego. Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast, zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego – świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Reasumując można wskazać, że sprzedaż premiową cechuje:

  • powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę,
  • gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 updof, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

W myśl art. 42 ust. 1 updof, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na mocy art. 42 ust. 1a updof, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

W świetle zapisu art. 42a updof, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje zorganizowanie akcji marketingowych wspierających sprzedaż towarów. W przypadku każdej Akcji sporządzony będzie regulamin, opisujący najważniejsze aspekty związane z organizacją Akcji oraz sposób i warunki przyznawania nagród. Akcje polegać będą na tym, że jeżeli uczestnik dokona nabycia od Spółki towarów o określonej wartości przyznana mu zostanie nagroda, np. pendrivy, czy inny sprzęt elektroniczny, ale mogą to być również wycieczki zagraniczne. Przyznanie nagrody nie będzie miało charakteru losowego lub uznaniowego, lecz będzie uzależnione wyłącznie od zakupu towarów o określonej w regulaminie Akcji wartości. Uczestnikami Akcji m.in. mogą być: osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej i nabywające towary od Spółki na własny rachunek, osoby fizyczne będące pracownikami podmiotu nabywającego towary od Spółki.

Przy organizacji Akcji, Spółka planuje skorzystać z usług agencji marketingowej, do której obowiązków będzie należało m.in.: zamówienie, zakup, konfekcjonowanie i wysyłka nagród do uczestników Akcji oraz sporządzanie protokołów odbioru, wsparcie w zakresie rejestracji zbioru danych do GIODO, konsultacje prawno-podatkowe w zakresie formy opodatkowania uczestników, nabycie nagród i przekazanie ich uczestnikom.

Możliwe są sytuacje że:

  • Agencja nabywa nagrody i wydaje je na rzecz uczestnika, a następnie obciąża Spółkę kosztami świadczonej przez siebie usługi np. kompleksowej usługi polegającej na organizacji Akcji,
  • Agencja nabywa nagrody i wydaje je na rzecz Uczestnika, a następnie obciąża Spółkę kosztami usługi i odrębnie kosztem nagrody.

Podmiotem wydającym nagrody i organizującym akcję marketingową, na zlecenie Wnioskodawcy, będzie Agencja, natomiast finansowy ciężar nagród ostatecznie ponosił będzie Wnioskodawca.

Kluczową kwestią dla oceny stanowiska Wnioskodawcy jest ustalenie, który podmiot w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jest płatnikiem podatku dochodowego od wartości wydanych nagród.

Należy zauważyć, że żaden z przepisów updof nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Płatnikiem jest podmiot, który zleca zorganizowanie danego przedsięwzięcia i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród. Agencja będzie na zlecenie Wnioskodawcy realizować Akcję wspierającą sprzedaż towarów oferowanych przez Wnioskodawcę i to Wnioskodawca będzie ponosił ciężar ekonomiczny przedsięwzięcia tzn. będzie fundatorem nagród. Wobec tego nie można uznać, że na Agencji ciążą obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem w efekcie nie ponosi ona ekonomicznego ciężaru zakupu nagród oraz działa na zlecenie Wnioskodawcy. To w interesie Wnioskodawcy będą odbywały się Akcje marketingowe, mające na celu zwiększenie sprzedaży. Podmiotem finansującym to przedsięwzięcie łącznie z nagrodami będzie Wnioskodawca na rzecz, którego Agencja świadczy tylko usługi. Poprzez zawarcie umowy Agencja nie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu zlecającego. Inicjatorem i organizatorem akcji marketingowych faktycznie będzie Wnioskodawca, zlecający Agencji w ramach prowadzonej przez nią w tym zakresie działalności gospodarczej, organizację akcji promocyjnej. To na Wnioskodawcy, będą ciążyły obowiązki płatnika. Podkreślenia wymaga, że obowiązku płatnika wynikającego z przepisu ustawy, nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej.

Reasumując, fakt że kompleksową obsługą akcji marketingowej ma zająć się Agencja, nie czyni z niej płatnika podatku dochodowego i w związku z tym na Agencji nie będą spoczywały żadne obowiązki płatnika w związku z wydawaniem nagród. W świetle wyżej powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązki płatnika podatku dochodowego będą ciążyły na podmiocie ponoszącym ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji Akcji, tj. Wnioskodawcy.

Biorąc zatem pod uwagę treść wniosku należy stwierdzić, że w przypadku przekazywania nagród na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i nabywających towary od Spółki na własny rachunek, organizowane przez Wnioskodawcę akcje marketingowe będą spełniały warunki uznania ich za sprzedaż premiową.

Dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i nabywających towary od Spółki na własny rachunek, wartość uzyskanych nagród, z tytułu organizowanej przez Wnioskodawcę opisanej we wniosku sprzedaży premiowej, stanowić będzie przychód od którego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 updof. Jednakże, w sytuacji gdy jednostkowa wartość oferowanej przez Wnioskodawcę nagrody związanej ze sprzedażą premiową, wydanej osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty, o której mowa w cytowanym powyżej art. 21 ust. 1 pkt 68 updof, to będzie miało zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone, w tym przepisie.

W takiej sytuacji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykonywania funkcji płatnika. W przypadku zaś, gdy jednorazowa wartość nagrody przekroczy kwotę, o której mowa w ww. przepisie, tj. w 2017 r. – 760,00 zł., a w 2018 r. – 2000,00 zł., wówczas Wnioskodawca będzie zobowiązany do obliczenia, pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% otrzymanej nagrody, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof oraz przesłania do urzędu skarbowego rocznej deklaracji - PIT-8AR.

Natomiast w przypadku gdy nagrody są przekazywane na rzecz osób fizycznych będących pracownikami podmiotu nabywającego towary od Spółki nie można mówić o sprzedaży premiowej. W takim przypadku wartość nagród wydawanych pracownikom kontrahentów będzie stanowiła dla nich przychód z innych źródeł o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 updof i zgodnie z art. 42a updof, na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego wskazać należy, że interpretacje te dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osądzonej w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast Organ mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków - w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj