Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.622.2017.2.PR
z 9 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2017 r. (data wpływu 1 grudnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 stycznia 2018 r. (data wpływu 1 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu A odstępuje od umowy – Wariant nr 1;
  2. prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu A reklamuje i zwraca towar – Wariant nr 2;
  3. prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu A reklamuje towar i otrzymuje rabat – Wariant nr 3;
  4. prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu A wymienia towar na inny – Wariant nr 4;
  5. prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu A nie odbiera zamówionego towaru – Wariant nr 5;
  6. prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu B reklamuje i zwraca towar – Wariant nr 1 – a Wnioskodawca zwraca dokonane przez Klienta B płatności;
  7. prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu B reklamuje i zwraca towar – Wariant nr 1 – a Wnioskodawca za zgodą Klienta B dokonuje kompensaty wzajemnych rozliczeń;
  8. prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu B reklamuje dostawę towaru i otrzymuje rabat – Wariant nr 2 – a Wnioskodawca zwraca Klientowi B różnicę pomiędzy pierwotną ceną towaru a obniżoną ceną towaru;
  9. prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu B reklamuje dostawę towaru i otrzymuje rabat – Wariant nr 2 – a Wnioskodawca za zgodą Klienta B dokonuje kompensaty wzajemnych rozliczeń;
  10. prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu B otrzymuje rabat od obrotu – Wariant nr 3 – a Wnioskodawca zwraca Klientowi różnicę pomiędzy pierwotną ceną towaru a obniżoną ceną towaru;
  11. prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu B otrzymuje rabat od obrotu – Wariant nr 3 – a Wnioskodawca za zgodą Klienta B dokonuje kompensaty wzajemnych rozliczeń

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu A odstępuje od umowy – Wariant nr 1; w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu A reklamuje i zwraca towar – Wariant nr 2; w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu A reklamuje towar i otrzymuje rabat – Wariant nr 3; w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu A wymienia towar na inny – Wariant nr 4; w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu A nie odbiera zamówionego towaru – Wariant nr 5; w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu B reklamuje i zwraca towar – Wariant nr 1 – a Wnioskodawca zwraca dokonane przez Klienta B płatności; w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu B reklamuje i zwraca towar – Wariant nr 1 – a Wnioskodawca za zgodą Klienta B dokonuje kompensaty wzajemnych rozliczeń; w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu B reklamuje dostawę towaru i otrzymuje rabat – Wariant nr 2 – a Wnioskodawca zwraca Klientowi B różnicę pomiędzy pierwotną ceną towaru a obniżoną ceną towaru; w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu B reklamuje dostawę towaru i otrzymuje rabat – Wariant nr 2 – a Wnioskodawca za zgodą Klienta B dokonuje kompensaty wzajemnych rozliczeń; w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu B otrzymuje rabat od obrotu – Wariant nr 3 – a Wnioskodawca zwraca Klientowi różnicę pomiędzy pierwotną ceną towaru a obniżoną ceną towaru; prawa do obniżenia podstawy opodatkowania w sytuacji gdy Klient typu B otrzymuje rabat od obrotu – Wariant nr 3 – a Wnioskodawca za zgodą Klienta B dokonuje kompensaty wzajemnych rozliczeń. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 stycznia 2018 r. (data wpływu 1 lutego 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytań, doprecyzowanie własnych stanowisk oraz brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne oraz zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce i jest zarejestrowany dla celów VAT jako podatnik VAT czynny. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż towarów m.in. takich jak: artykuły dziecięce, sprzęt fitness, meble.

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży hurtowej jak i również sprzedaży w systemie wysyłkowym za pomocą różnych kanałów internetowych. Poniżej zostały szczegółowo opisane zasady dotyczące sprzedaży w systemie wysyłkowym oraz sprzedaży hurtowej.

Sprzedaż w systemie wysyłkowym

W przypadku sprzedaży w systemie wysyłkowym nabywcami są m.in. osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej będące konsumentami w rozumieniu Kodeksu cywilnego, ale również osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (dalej Klient typu A). Klienci typu A uprawnieni są dokonywać zakupów za pomocą różnych kanałów internetowych (np. Allegro, sklep internetowy Wnioskodawcy). W przypadku, gdy Klient typu A dokonuje zakupów za pośrednictwem sklepu internetowego Wnioskodawcy wyróżnić można dwa warianty.

Pierwszy wariant przewiduje, że Klient typu A zakłada swoje konto przy wykorzystaniu panelu administracyjnego udostępnionego przez Wnioskodawcę na stronie serwisu sklepu internetowego. Wówczas Klient typu A posiada status zarejestrowanego użytkownika sklepu internetowego.

Drugi wariant przewiduje, że Klient typu A nie zakłada swojego konta. Klient typu A nie posiada wówczas statusu zarejestrowanego użytkownika sklepu internetowego. Dokonuje zakupów z pominięciem procedury rejestracji i logowania.

Dostawa towarów odbywa się za pośrednictwem kuriera.

Klient typu A uprawniony jest dokonywać płatności w następujący sposób: za pobraniem (przy odbiorze przesyłki u kuriera), przelewem na podany przez Wnioskodawcę numer rachunku bankowego lub za pośrednictwem różnych profesjonalnych systemów realizacji transakcji płatniczych on-line, gdzie Klient typu A po wybraniu opcji płatności zostaje przekierowany do serwisu umożliwiającego autoryzację transakcji. Wnioskodawca do każdego zamówienia wystawia fakturę. Faktura jest wysyłana do klienta drogą elektroniczną na wskazany przez Klienta typu A adres mailowy.

W toku prowadzenia działalności gospodarczej mają miejsce następujące sytuacje gospodarcze

Wariant nr 1 – odstąpienie od umowy bez podania jakiekolwiek przyczyny

Zgodnie z treścią obowiązującego u Wnioskodawcy regulaminu lub zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. poz. 683, z późn. zm.), Klient typu A ma prawo odstąpić od umowy sprzedaży bez podania jakiejkolwiek przyczyny w wyznaczonym terminie. Klient typu A uprawniony jest odesłać towar za pomocą firmy kurierskiej wskazanej przez Wnioskodawcę (na koszt Wnioskodawcy) albo za pomocą innego przewoźnika (na koszt Klienta).

Wnioskodawca niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia Klienta typu A o prawie do odstąpienia, zwraca Klientowi typu A wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia towaru (koszty dostarczenia towaru zwracane są jedynie wówczas, gdy Klient typu A zwraca wszystkie zamówione towary). Jednocześnie, Wnioskodawca wysyła na podany przez Klienta typu A adres mailowy fakturę korygującą.

Wariant nr 2 – reklamacja i zwrot towaru

W toku prowadzenia działalności zdarza się, że Klientowi typu A zostanie dostarczony wadliwy towar. W takiej sytuacji Klient typu A jest uprawniony odstąpić od umowy lub w inny sposób reklamować towar. W przypadku uznania reklamacji i przyjęcia zwrotu towaru, Wnioskodawca zwraca Klientowi typu A wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia towaru. Jednocześnie Wnioskodawca wysyła na podany przez Klienta typu A adres mailowy fakturę korygującą.

Wariant nr 3 – reklamacja towaru i udzielenie rabatu

W toku prowadzenia działalności zdarza się, że Klientowi typu A zostanie dostarczony wadliwy towar. W takiej sytuacji Klient typu A jest uprawniony odstąpić od umowy lub w inny sposób reklamować towar. W przypadku uznania reklamacji Wnioskodawca może udzielić Klientowi typu A rabatu (tzn. dokonać obniżenia ceny towaru). Wówczas Wnioskodawca zwraca Klientowi typu A kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy pierwotną ceną towaru a obniżoną ceną towaru oraz wysyła na podany przez Klienta typu A adres mailowy fakturę korygującą.

Wariant nr 4 – wymiana towaru na inny

Wnioskodawca dopuszcza możliwość, aby Klient typu A wymienił dostarczony towar na inny. W takiej sytuacji, Klient typu A zobowiązany jest odesłać towar do Wnioskodawcy, natomiast Wnioskodawca wystawia fakturę korygującą, którą przesyła na wskazany przez Klienta typu A adres mailowy. Jednocześnie Wnioskodawca dostarcza Klientowi typu A – za pomocą kuriera – nowy towar.

Wariant nr 5 – brak odbioru towaru

W toku prowadzenia działalności zdarza się, że Klient typu A wprawdzie zamawia towar wraz z opcją płatności za pobraniem niemniej jednak nie odbiera towaru od kuriera i tym samym nie dokonuje również płatności za zamówiony towar. Towar wraca wówczas do Wnioskodawcy. W tej sytuacji Wnioskodawca wystawia fakturę korygującą, którą przesyła na wskazany przez Klienta typu A adres mailowy.

Dotychczas we wszystkich wyżej opisanych wariantach, Wnioskodawca wystawiał fakturę korygującą i następnie przesyłał ją na wskazany przez Klienta typu A adres mailowy. Faktura korygująca stanowiła załącznik w mailu wysyłanym do Klienta typu A. Klient typu A zobowiązany był wejść w link podany w treści maila i w ten sposób potwierdzić otrzymanie faktury korygującej. W przypadku braku potwierdzenia przez Klienta typu A otrzymania faktury korygującej, Wnioskodawca wysyłał fakturę korygującą operatorem pocztowym za potwierdzeniem odbioru.

Obecnie w przypadku braku potwierdzenia przez Klienta typu A otrzymania faktury korygującej drogą elektroniczną Wnioskodawca rozważa zaniechanie wysyłania faktur korygujących operatorem pocztowym. Wnioskodawca zamierza potwierdzać otrzymanie faktury korygującej przez Klienta typu A (nabywcę towaru) w następujący sposób.

Dla Wariantu nr 1 – odstąpienie od umowy bez podania jakiekolwiek przyczyny

W przypadku braku potwierdzenia odbioru faktury korygującej w tytule płatności Wnioskodawca zamieszcza numer korekty. Dodatkowo Wnioskodawca zamierza podpinać do faktury korygującej potwierdzenie zwrotu pieniędzy Klientowi typu A oraz dokument potwierdzający próbę doręczenia korekty, będący informacją o braku potwierdzenia odebrania przez klienta korekty, zawierającą takie dane jak: informację, czy faktura korygująca została wysłana elektronicznie (tak/nie), datę wysłania, adres mailowy na jaki została wysłana oraz informację, że nie potwierdzono odbioru faktury korygującej.

Dla Wariantu nr 2 – reklamacja towaru i zwrot towaru

W przypadku braku potwierdzenia odbioru faktury korygującej w tytule płatności Wnioskodawca zamieszcza numer korekty. Dodatkowo Wnioskodawca zamierza podpinać do faktury korygującej potwierdzenie zwrotu pieniędzy Klientowi typu A oraz dokument potwierdzający próbę doręczenia korekty.

Dla Wariantu nr 3 – reklamacja towaru i udzielenie rabatu

W przypadku braku potwierdzenia odbioru faktury korygującej w tytule płatności Wnioskodawca zamieszcza numer korekty. Dodatkowo Wnioskodawca zamierza podpinać do faktury korygującej potwierdzenie zwrotu pieniędzy oraz dokument potwierdzający próbę doręczenia korekty.

Dla Wariantu nr 4 – wymiana towaru na inny

W przypadku braku potwierdzenia odbioru faktury korygującej Wnioskodawca zamierza podpinać do faktury korygującej dokument potwierdzający próbę elektronicznego doręczenia korekty oraz informację od firmy kurierskiej o odbiorze nowego towaru.

Dla Wariantu nr 5 – brak odbioru towaru

W przypadku braku potwierdzenia odbioru faktury korygującej Wnioskodawca zamierza podpinać do faktury korygującej dokument potwierdzający próbę doręczenia korekty oraz informację od firmy kurierskiej o braku odbioru towaru.

Sprzedaż hurtowa

W przypadku sprzedaży hurtowej nabywcami są podmioty prowadzące działalność gospodarczą, w tym m.in. spółki osobowe i spółki kapitałowe (dalej Klient typu B).

Klient typu B otrzymuje ofertę towaru, po czym składa zamówienie u opiekuna handlowego Wnioskodawcy. Po realizacji zamówienia Wnioskodawca wystawia fakturę sprzedaży i wysyła ją do klienta typu B w formie mailowej przez system wymiany dokumentów lub pocztą.

Dostawa towarów odbywa się za pośrednictwem kuriera lub transportem dedykowanym polegającym na tym, że zamawiany jest samochód z transportem do jednego Klienta typu B.

Klient typu B zobowiązany jest dokonywać płatności w następujący sposób: przelewem na podany przez Wnioskodawcę numer rachunku bankowego.

W toku prowadzenia działalności gospodarczej mają miejsce następujące sytuacje gospodarcze

Wariant nr 1 – reklamacja i zwrot towaru

W toku prowadzenia działalności zdarza się, że Klientowi typu B zostanie dostarczony wadliwy towar. W takiej sytuacji Klient typu B jest uprawniony odstąpić od umowy lub w inny sposób reklamować towar. W przypadku uznania reklamacji i przyjęcia zwrotu towaru, Wnioskodawca zwraca lub kompensuje Klientowi typu B wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia towaru (koszty dostarczenia towaru zwracane są jedynie wówczas, gdy Klient typu B zwraca wszystkie zamówione towary). Jednocześnie, Wnioskodawca wysyła pocztą lub firmą kurierską na podany przez Klienta typu B adres korespondencyjny fakturę korygującą.

Wariant nr 2 – reklamacja dostawy towaru i udzielenie rabatu

W toku prowadzenia działalności zdarza się, że Klientowi typu B zostanie dostarczony wadliwy towar, inny niż zamawiany lub w innych ilościach. W takiej sytuacji Klient typu B jest uprawniony odstąpić od umowy lub w inny sposób reklamować towar. W przypadku uznania reklamacji Wnioskodawca może udzielić Klientowi typu B rabatu (tzn. dokonać obniżenia ceny towaru) oraz wystawić fakturę korygującą na różnicę w towarze. Wówczas Wnioskodawca zwraca Klientowi typu B kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy pierwotną ceną towaru a obniżoną ceną towaru (przelewem na rachunek bankowy Klienta typu B) lub dokonuje za zgodą Klienta typu B kompensaty oraz wysyła pocztą lub firmą kurierską na podany przez Klienta typu B adres korespondencyjny fakturę korygującą.

Wariant nr 3 – udzielenie rabatu od obrotu

W toku prowadzenia działalności zdarza się, że Klientowi typu B przysługuje zgodnie z ustaleniami rabat od zrealizowanego obrotu (sprzedaż powyżej ustalonej wartości lub ilości). W przypadku uznania rabatu Wnioskodawca wystawia fakturę korygującą, zwraca Klientowi typu B kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy pierwotną ceną towaru, a obniżoną ceną towaru (przelewem na rachunek bankowy Klienta typu B) lub dokonuje za zgodą Klienta typu B kompensaty oraz wysyła pocztą lub firmą kurierską na podany przez Klienta typu B adres korespondencyjny fakturę korygującą.

Dotychczas we wszystkich wyżej opisanych wariantach, Wnioskodawca wystawiał fakturę korygującą i następnie przesyłał ją pocztą lub firmą kurierską na wskazany przez Klienta typu B adres korespondencyjny. Klient typu B zobowiązany był:

  1. odesłać w formie papierowej podpisaną korektę lub
  2. w formie mailowej potwierdzić akceptację korekt lub
  3. potwierdzić otrzymanie faktury korygującej w formie kompensaty z innymi fakturami.

W przypadku natomiast braku potwierdzenia przez Klienta typu B otrzymania faktury korygującej Wnioskodawca wysyłał fakturę korygującą operatorem pocztowym do czasu, aż dany Klient typu B potwierdził otrzymanie tej korekty. Obecnie, w przypadku braku potwierdzenia przez Klienta typu B otrzymania faktury korygującej Wnioskodawca rozważa wysłanie faktury korygującej operatorem pocztowym, kurierem lub drogą elektroniczną na wskazany przez Klienta typu B adres mailowy jedynie jeden raz. Po pierwszej nieudanej próbie uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej Wnioskodawca zamierza potwierdzać otrzymanie faktury korygującej przez Klienta typu B w następujący sposób:

  1. W przypadku braku otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej Wnioskodawca zamierza podpinać do faktury korygującej otrzymaną od Klienta typu B w formie papierowej kompensatę lub wydruk otrzymanego od Klienta typu B przelewu, w tytule którego Klient typu B wskaże korekty, o które pomniejszył płatność. Dodatkowo, do faktury korygującej Wnioskodawca podpinać będzie dokument potwierdzający próbę doręczenia korekty, tj. potwierdzenie nadania faktury korygującej drogą pocztową, firmą kurierską lub wysłania faktury korygującej elektronicznie na podany przez Klienta typu B adres mailowy.
  2. W przypadku natomiast gdy to Wnioskodawca zobowiązany będzie dokonać zwrotu pieniędzy na konto Klienta typu B, Wnioskodawca zamierza potwierdzać fakt otrzymania faktury korygującej przez Klienta typu B przelewem Wnioskodawcy potwierdzającym zwrot pieniędzy na rachunek Klienta typu B. W tytule przelewu lub w załączonej specyfikacji Wnioskodawca będzie podawać numer faktury korygującej. Specyfikacja ta stanowić będzie listę korekt wysłaną do klienta mailowo z informacją, że określonego dnia dokonano zwrotu pieniędzy za wskazane korekty. Dodatkowo, do faktury korygującej Wnioskodawca podpinać będzie dokument potwierdzający próbę doręczenia korekty, tj. potwierdzenie nadania faktury korygującej drogą pocztową, firmą kurierską lub wysłania faktury korygującej elektronicznie na podany przez Klienta typu B adres mailowy.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 25 stycznia 2018 r. (data wpływu 1 lutego 2018 r.) wyjaśnił, co następuje.

Przedmiotem pytania nr 6 jest sytuacja, w której Wnioskodawca dla potrzeb stosowania art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) dodatkowo do faktury korygującej dla Klienta typu B podpina dokument potwierdzający próbę doręczenia tej korekty.

W przypadku Klientów typu A, w regulaminie sprzedaży przez internet znajduje się postanowienie o następującej treści: „Do każdego zamówienia wystawiany jest dokument sprzedaży wysyłany drogą elektroniczną do klienta (...)”. W momencie złożenia zamówienia, Klient typu A zobowiązany jest wyrazić zgodę na regulamin obowiązujący u Wnioskodawcy. Oznacza to tym samym, że Klienci typu A każdorazowo wyrażają zgodę na elektroniczną formę dostarczenia im faktur.

W przypadku natomiast Klientów typu B, faktury wysyłane są do nich drogą elektroniczną jedynie wówczas, gdy Klienci ci podpisali zgodę na elektroniczne dostarczanie faktur. W sytuacji, gdy Klient typu B nie podpisał zgody na dostarczanie faktur drogą elektroniczną wówczas faktury doręczane są w formie papierowej pocztą lub firmą kurierską.

Wnioskodawca posiada/będzie posiadać dokumenty potwierdzające przyczyny wystawiania faktur korygujących, np. oświadczenia Klientów o odstąpieniu od zawartej umowy, żądanie wymiany towarów na inne, złożone reklamacje.

Wnioskodawca posiada/będzie posiadać dokumenty, z których wynika/będzie wynikać, że Klient wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturach korygujących, np. korespondencję z Klientem: wskazującą nr konta bankowego Klienta do zwrotu pieniędzy; zawierającą zgodę Klienta na zaproponowany rabat przez Wnioskodawcę; zawierającą zgodę Klienta na dokonanie kompensaty wzajemnych rozliczeń pomiędzy Klientem a Wnioskodawcą.

Jedynie ubocznie, Wnioskodawca wskazuje, że w przypadku gdy Klient typu A zamawia towar z opcją płatności za pobraniem, niemniej jednak towaru tego nie odbiera od kuriera i tym samym nie dokonuje również płatności (Wariant nr 5 dla Klienta typu A) wówczas Wnioskodawca nie posiada bezpośredniej korespondencji z takim Klientem typu A. Dokumentami, które natomiast potwierdzają, że Klient wie, iż transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej, jest informacja od firmy kurierskiej odnośnie braku odbioru towaru.

Udzielany Klientowi typu B rabat od obrotu wynika z zawartej z tym Klientem umowy lub ustaleń pisemnych odnośnie konkretnej sprzedaży (np. rabat na towar zalegający).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 25 stycznia 2018 r.).

  1. Czy Wnioskodawca spełni wymóg dotyczący potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę uprawniający do obniżenia podstawy opodatkowania VAT, w sytuacji gdy Klient typu A odstępuje od umowy bez podania jakiejkolwiek przyczyny, a Wnioskodawca:
    • wyśle takiemu Klientowi typu A fakturę korygującą na wskazany przez Klienta typu A adres mailowy,
    • zwróci Klientowi typu A pieniądze na podany przez Klienta typu A rachunek bankowy, zamieszczając w tytule przelewu numer faktury korygującej,
    • posiada zgodę Klienta typu A na elektroniczną formę dostarczania faktury,
    • posiada dokumenty potwierdzające przyczyny wystawienia faktury korygującej, np. oświadczenie Klienta o odstąpieniu od zawartej umowy,
    • posiada dokumenty, z których wynika, że Klient wie, iż transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej (np. korespondencję z Klientem: wskazującą nr konta bankowego Klienta do zwrotu pieniędzy) oraz
    • podepnie do faktury korygującej potwierdzenie przelewu i dokument potwierdzający próbę doręczenia korekty? (Wariant nr 1 dla Klienta typu A)
  2. Czy Wnioskodawca spełni wymóg dotyczący potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę uprawniający do obniżenia podstawy opodatkowania VAT, w sytuacji gdy Klient typu A reklamuje i zwraca towar, a Wnioskodawca:
    • wyśle takiemu Klientowi typu A fakturę korygującą na wskazany przez Klienta typu A adres mailowy,
    • zwróci Klientowi typu A pieniądze na podany przez Klienta typu A rachunek bankowy, zamieszczając w tytule przelewu numer faktury korygującej,
    • posiada zgodę Klienta typu A na elektroniczną formę dostarczania faktury,
    • posiada dokumenty potwierdzające przyczyny wystawienia faktury korygującej (np. złożoną przez Klienta typu A reklamację),
    • posiada dokumenty, z których wynika, że Klient wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturach korygujących (np. korespondencję z Klientem, wskazującą nr konta bankowego Klienta do zwrotu pieniędzy) oraz
    • podepnie do faktury korygującej potwierdzenie przelewu i dokument potwierdzający próbę doręczenia korekty? (Wariant nr 2 dla Klienta typu A)
  3. Czy Wnioskodawca spełni wymóg dotyczący potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę uprawniający do obniżenia podstawy opodatkowania VAT, w sytuacji gdy Klient typu A reklamuje towar i otrzymuje rabat, a Wnioskodawca:
    • wyśle takiemu Klientowi typu A fakturę korygującą na wskazany przez Klienta typu A adres mailowy,
    • zwróci Klientowi typu A pieniądze na podany przez Klienta typu A rachunek bankowy, zamieszczając w tytule przelewu numer faktury korygującej,
    • posiada zgodę Klienta typu A na elektroniczną formę dostarczania faktury,
    • posiada dokumenty potwierdzające przyczyny wystawiania faktury korygującej (np. złożoną przez Klienta typu A reklamację),
    • posiada dokumenty, z których wynika, że Klient wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturach korygujących, np. korespondencję z Klientem, wskazującą nr konta bankowego Klienta do zwrotu pieniędzy oraz zawierającą zgodę Klienta na zaproponowany przez Wnioskodawcę rabat oraz
    • podepnie do faktury korygującej potwierdzenie przelewu i dokument potwierdzający próbę doręczenia korekty? (Wariant nr 3 dla Klienta typu A)
  4. Czy Wnioskodawca spełni wymóg dotyczący potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę uprawniający do obniżenia podstawy opodatkowania VAT, w sytuacji gdy Klient typu A wymienia towar na inny, a Wnioskodawca:
    • wyśle takiemu Klientowi typu A fakturę korygującą na wskazany przez Klienta typu A adres mailowy,
    • posiada zgodę Klienta typu A na elektroniczną formę dostarczania faktury,
    • posiada dokumenty potwierdzające przyczyny wystawiania faktur korygujących (np. żądanie Klienta wymiany towarów na inne),
    • posiada dokumenty, z których wynika, że Klient wie, iż transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturach korygujących (np. korespondencję z Klientem w sprawie wymiany towarów na inne) oraz
    • podepnie do faktury korygującej dokument potwierdzający próbę doręczenia korekty oraz informację od firmy kurierskiej o odbiorze nowego towaru? (Wariant nr 4 dla Klienta typu A)
  5. Czy Wnioskodawca spełni wymóg dotyczący potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę uprawniający do obniżenia podstawy opodatkowania VAT, w sytuacji gdy Klient typu A nie odbiera zamówionego towaru, a Wnioskodawca:
    • wyśle takiemu Klientowi typu A fakturę korygującą na wskazany przez Klienta typu A adres mailowy,
    • posiada zgodę Klienta typu A na elektroniczną formę dostarczania faktury,
    • posiada dokumentację potwierdzającą przyczyny wystawienia faktury korygującej i fakt posiadania przez Klienta typu A wiedzy o zgodności przebiegu transakcji z warunkami określonymi na fakturze korygującej (np. informację od firmy kurierskiej o braku odbioru towaru i braku dokonania zapłaty za towar) oraz
    • podepnie do faktury korygującej dokument potwierdzający próbę doręczenia korekty oraz informację od firmy kurierskiej o braku odbioru towaru? (Wariant nr 5 dla Klienta typu A)
  6. Czy Wnioskodawca spełni wymóg dotyczący otrzymania faktury korygującej przez nabywcę uprawniający do obniżenia podstawy opodatkowania VAT, w sytuacji gdy Wnioskodawca:
    • wyśle Klientowi typu B fakturę korygującą pocztą, firmą kurierską lub drogą elektroniczną na wskazany przez Klienta typu B adres mailowy,
    • posiada dokumenty potwierdzające przyczyny wystawienia faktury korygującej (np. oświadczenia Klientów o odstąpieniu od zawartej umowy, żądania wymiany towarów na inne, złożone reklamacje),
    • w przypadku udzielenia Klientowi typu B rabatu posiada umowy lub pisemne ustalenia odnośnie konkretnej sprzedaży, z których wynikałaby podstawa dla udzielenia tych rabatów,
    • posiada dokumenty, z których wynika, że Klient wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturach korygujących, np. korespondencję z Klientem: wskazującą nr konta bankowego Klienta do zwrotu pieniędzy; zawierającą zgodę Klienta na dokonanie kompensaty wzajemnych rozliczeń pomiędzy Klientem a Wnioskodawcą,
    • podepnie do faktury korygującej dokument potwierdzający próbę doręczenia korekty, np. potwierdzenie nadania faktury korygującej drogą pocztową, firmą kurierską lub wysłania faktury korygującej elektronicznie na podany przez Klienta typu B adres mailowy oraz
    • podepnie do faktury korygującej otrzymaną od Klienta typu B w formie papierowej kompensatę lub wydruk otrzymanego od Klienta typu B przelewu, w tytule którego Klient typu B wskaże korekty, o które pomniejszył płatność lub – w przypadku gdy to Wnioskodawca dokonywać będzie zwrotu pieniędzy na rachunek bankowy Klienta typu B – podepnie przelew, potwierdzający zwrot pieniędzy na rachunek Klienta typu B, w tytule którego (lub w załączonej specyfikacji) Wnioskodawca podawać będzie numery faktur korygujących? (Klienci typu B)

Stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 25 stycznia 2018 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyżej opisanych przypadkach Wnioskodawca spełni wymóg dotyczący potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę uprawniający do obniżenia podstawy opodatkowania VAT.

Zgodnie z przepisem art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Przepis art. 29a ust. 10 ustawy o VAT stanowi natomiast, że podstawę opodatkowania obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży upustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Co ważne, w sytuacji gdy po wystawieniu – zgodnie z art. 106e ustawy o VAT – faktury dokumentującej dokonanie sprzedaży m.in. udzielono opustów i obniżek cen lub dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań podatnik zobowiązany jest wystawić fakturę korygującą (tak art. 106j ust. 1 ustawy o VAT).

Zgodnie z przepisem art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Co istotne, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się m.in. w przypadku gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej (art. 29a ust. 15 ustawy o VAT). W takim przypadku obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione te przesłanki (art. 29a ust. 16 ustawy o VAT).

Jak wyjaśnia się w literaturze, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się, gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia odbioru faktury korygującej, a spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. "podatnik podjął próbę doręczenia faktury korygującej (ustawodawca przewiduje, że wystarczy podjęcie przez podatnika jednej próby, aby warunek został spełniony);
  2. próba ta jest udokumentowana (udokumentowana musi być sama próba doręczenia faktury korygującej nabywcy. Rzecz jasna, ustawodawca nie określa w żaden sposób sposobu udokumentowania owej próby – wydaje się jednak, że w pełni wystarczające będą np. korespondencja mailowa, w której przesłana została faktura korygująca, bądź informacja o przesłaniu takiej korekty, stosowne potwierdzenie z urzędu pocztowego o wysłaniu faktury korygującej listem poleconym etc.);
  3. z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wiedzą, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej (także w tym przypadku ustawodawca nie określa dokładniejszych warunków owej dokumentacji). Z kontekstu przepisu wynika, że dokumentacja ta winna być posiadana przez podatnika, który podjął próbę dostarczenia faktury korygującej nabywcy. Rodzaj i charakter przedmiotowej dokumentacji są dowolne – musi jednak wynikać z niej, że nabywca towaru lub usługi wie, że „transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej”. Korespondencja między stronami transakcji potwierdzająca ostateczną wartość transakcji, dokumenty potwierdzające przelewy środków pieniężnych w kwotach wynikających z korekty pierwotnej faktury i inna tego rodzaju dokumentacja potwierdzająca wiedzę nabywcy towaru lub usługi o zmodyfikowanych (w stosunku do tych wynikających z pierwotnie wystawionej faktury) warunkach transakcji dają podatnikowi prawo do obniżenia podstawy opodatkowania. Należy przy tym zaznaczyć, że ustawodawca odnosi się do dokumentacji potwierdzającej wiedzę nabywcy o warunkach transakcji, nie zaś wiedzę o wystawieniu przez dostawcę towaru lub usługodawcę faktury korygującej i o próbie jej dostarczenia]” (tak T. Michalik, VAT. Komentarz. Wyd. 13, Warszawa 2017).

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia on wszystkie wyżej wskazane przesłanki, a mianowicie:

  1. Przesłanka nr 1: Wnioskodawca podejmuje jedną próbę doręczenia faktury korygującej na wskazany przez Klienta typu A lub Klienta typu B adres mailowy albo pocztą lub firmą kurierską (Klienci typu B).
  2. Przesłanka nr 2: Próba doręczenia faktury korygującej jest udokumentowana poprzez:
    1. informację zamieszczaną na korekcie o braku potwierdzenia przez klienta korekty, zawierającą takie dane jak: informację, czy faktura korygująca została wysłana elektronicznie (tak/nie), datę wysłania, adres mailowy na jaki została wysłana, informację, że nie potwierdzono odbioru (dla Klientów typu A) lub
    2. potwierdzeniem nadania faktury korygującej drogą pocztową, firmą kurierską lub drogą elektroniczną na wskazany przez Klienta typu B adres mailowy.
  3. Przesłanka nr 3: W swojej dokumentacji Wnioskodawca posiada/posiadać będzie:
    1. potwierdzenie przelewu i/lub
    2. informację od firmy kurierskiej o odbiorze nowego towaru i/lub
    3. informację od firmy kurierskiej o braku odbioru towaru i
    4. dokumenty potwierdzające przyczyny wystawiania faktur korygujących (np. oświadczenia Klientów o odstąpieniu od zawartej umowy, żądanie wymiany towarów na inne, złożone reklamacje) i
    5. dokumenty, z których wynika/będzie wynikać, że Klient wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturach korygujących, np. korespondencję z Klientem: wskazującą nr konta bankowego Klienta do zwrotu pieniędzy; zawierającą zgodę Klienta na zaproponowany rabat przez Wnioskodawcę; zawierającą zgodę Klienta na dokonanie kompensaty wzajemnych rozliczeń pomiędzy Klientem a Wnioskodawcą i/lub
    6. otrzymaną od Klienta typu B w formie papierowej kompensatę lub wydruk otrzymanego od Klienta typu B przelewu, w tytule którego Klient typu B wskaże korekty, o które pomniejszył płatność lub
    7. przelew Wnioskodawcy potwierdzający zwrot pieniędzy na rachunek bankowy Klienta typu B, w tytule którego (lub w załączonej specyfikacji) Wnioskodawca podawać będzie numery faktur korygujących i/lub
    8. umowę lub ustalenia pisemne odnośnie konkretnej sprzedaży, z których wynikałaby podstawa dla udzielenia Klientowi typu B rabatu (np. rabat na towar zalegający).

Podsumowując, mając na uwadze powyższe przepisy oraz poglądy doktryny, w ocenie Wnioskodawcy, wystarczające dla celów potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę będzie:

  1. Przesłanie Klientowi typu A faktury korygującej na wskazany przez Klienta typu A adres mailowy, zwrot Klientowi typu A pieniędzy na podany przez Klienta typu A rachunek bankowy, zamieszczając w tytule przelewu numer faktury korygującej, posiadanie dokumentacji potwierdzającej przyczyny wystawienia faktury korygującej oraz dokumentacji, z której wynikać będzie, że Klient wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej oraz podpięcie do faktury korygującej potwierdzenia przelewu i dokumentu potwierdzającego próbę doręczenia korekty (Wariant nr 1, 2 i 3 dla Klientów typu A).
  2. Przesłanie Klientowi typu A faktury korygującej na wskazany przez Klienta typu A adres mailowy, posiadanie dokumentacji potwierdzającej przyczyny wystawienia faktury korygującej, posiadanie dokumentacji potwierdzającej przyczyny wystawienia faktury korygującej oraz dokumentacji, z której wynikać będzie, że Klient wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej i podpięcie do faktury korygującej dokumentu potwierdzającego próbę doręczenia korekty oraz informację od firmy kurierskiej o odbiorze nowego towaru (wariant nr 4 dla Klienta typu A).
  3. Przesłanie Klientowi typu A faktury korygującej na wskazany przez Klienta typu A adres mailowy, posiadanie dokumentacji potwierdzającej przyczyny wystawienia faktury korygującej i fakt posiadania przez Klienta typu A wiedzy o zgodności przebiegu transakcji z warunkami określonymi na fakturze korygującej i podpięcie do faktury korygującej dokumentu potwierdzającego próbę doręczenia korekty oraz informację od firmy kurierskiej o braku odbioru towaru (wariant nr 5 dla Klienta typu A).
  4. Przesłanie Klientowi typu B faktury korygującej pocztą, firmą kurierską lub drogą elektroniczną na wskazany przez Klienta typu B adres mailowy, podpięcie do faktury korygującej dokumentu potwierdzającego próbę doręczenia korekty, tj. potwierdzenie nadania faktury korygującej drogą pocztową, firmą kurierską lub wysłania faktury korygującej elektronicznie na podany przez Klienta typu B adres mailowy, posiadanie dokumentacji potwierdzającej przyczyny wystawienia faktury korygującej oraz dokumentacji, z której wynikać będzie, że Klient wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej oraz otrzymanej od Klienta typu B w formie papierowej kompensaty lub wydruku otrzymanego od Klienta typu B przelewu, w tytule którego Klient typu B wskaże korekty, o które pomniejszył płatność lub – w przypadku gdy Wnioskodawca dokonywać będzie zwrotu pieniędzy na rachunek bankowy Klienta typu B – podpięcie przelewu, potwierdzającego zwrot pieniędzy na rachunek Klienta typu B, w tytule którego (lub w załączonej specyfikacji) Wnioskodawca podawać będzie numery faktur korygujących (Klienci typu B).

Dodatkowo, pozostając w pełni świadomym, że interpretacje indywidualne wiążą jedynie w sprawach, w których zostały wydane, zdaniem Wnioskodawcy niżej wskazane stanowiska organów podatkowych, potwierdzające przyjęty przez Wnioskodawcę pogląd, mogą pełnić rolę pomocniczą w wykładni przepisów art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT:

  1. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważył, że przepisy ustawy o VAT nie wskazują jaką dokumentację należy posiadać, aby potwierdzała ona dochowanie należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury korygującej. W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie: „dopuszczalne są zatem wszelkie formy, które jednoznacznie będą potwierdzały te okoliczności”. Co ważne, zdaniem Dyrektora: „przepisy podatkowe nie narzucają środków dowodowych dla wykazania określonej okoliczności faktycznej. Tym samym, jako dowód, że klient wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej, może służyć posiadanie przez Wnioskodawcę formularza elektronicznego przesłanego przez klienta, wiadomości elektronicznej przesłanej przez klienta dotyczącej zwracanego towaru wraz z danymi klienta, zapisu rozmowy z konsultantem czy odręcznej notatki o zwrocie/reklamacji sporządzonej przez klienta, potwierdzającej oświadczenie woli klienta o odstąpieniu od umowy” (interpretacja indywidualna z dnia 15 stycznia 2016 r., sygn. IPPP2/4512-1044/15-2/JO).
  2. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu potwierdził, że: „posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty (tekst jedn.: protokół potwierdzający otrzymanie towaru od nabywcy, potwierdzenie dokonania zwrotu środków pieniężnych na rzecz nabywcy w związku z odstąpieniem od umowy i zwrotem towaru, korespondencja mailowa potwierdzająca zwrot towaru oraz wiadomości wygenerowane za pośrednictwem internetowej platformy sprzedaży) potwierdzać będą realizację danej transakcji zgodnie z warunkami określonymi na wystawionej przez niego fakturze korygującej, a nabywca towaru dokonujący jego zwrotu będzie wiedział, że dokonana została ona zgodnie z tymi warunkami” (interpretacja indywidualna z dnia 25 września 2014 r., sygn. ILPP4/443-393/14-4/EWW).

Ponad powyższe, stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Foods Polska S.A. (LEX nr 1103543), w którym TSUE uznał, że: „Zasady neutralności podatku od wartości dodanej oraz proporcjonalności co do zasady nie sprzeciwiają się wymogowi polegającemu na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług. Jednakże, jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi danego państwa członkowskiego przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury. W tym celu mogą posłużyć kopie korekty faktury i pisma z przypomnieniem skierowane do nabywcy towarów lub usług celem wysłania potwierdzenia odbioru oraz dowody zapłaty lub przedłożenie dokumentów księgowych umożliwiających określenie kwoty rzeczywiście zapłaconej na rzecz podatnika z tytułu danej transakcji przez nabywcę towarów lub usług”.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, w wyżej opisanych przypadkach, Wnioskodawca spełni wymóg dotyczący potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę uprawniający do obniżenia podstawy opodatkowania VAT, zgodnie z art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięć, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj