Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT3.4011.347.2017.2.KSM
z 17 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2017 r. (data wpływu 17 listopada 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2017 r. (data wpływu 5 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z dokonywaniem zwrotu kosztów przejazdów pracownika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2017 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 23 listopada 2017 r., nr 0113-KDIPT3.4011.347.2017.1.KSM, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 23 listopada 2017 r. (data doręczenia 27 listopada 2017 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 4 grudnia 2017 r. (data wpływu 5 grudnia 2017 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 4 grudnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Pracownicy Instytucji Kultury w ramach wykonywania swoich zadań służbowych poruszają się w godzinach pracy środkami komunikacji miejskiej na terenie miasta …. Podstawą odbycia przez pracownika przejazdu służbowego jest polecenie przełożonego (ustne lub pisemne) lub konieczność wykonania czynności wynikających z zakresu obowiązków pracownika. Bezpośredni przełożony prowadzi dla podległych mu pracowników ewidencję wyjść służbowych.

Pracodawca jest obowiązany do organizowania pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy przy jednoczesnym zmniejszaniu uciążliwości warunków pracy, i dlatego zamierza od 1 stycznia 2018 r. na podstawie zarządzenia wewnętrznego, zwracać pracownikom poniesione koszty za przejazdy służbowe realizowane za pomocą Elektronicznej Portmonetki dostępnej na indywidualnej … (System … umożliwia dystrybucję biletów autobusowych oraz realizację innych funkcjonalności przy wykorzystaniu jednego nośnika mieszkańcom miasta …), a w przypadku jej nieposiadania przez pracownika na podstawie zakupionych przez pracowników jednorazowych biletów w automatach biletowych lub u kierowcy autobusu.

Zwrot dotyczyć będzie kosztów poniesionych w związku z wykonywaniem zadań służbowych na potrzeby Instytucji Kultury i zgodnie z zakresem obowiązków pracowników na zajmowanych stanowiskach.

Zwrot będzie następował na wniosek pracownika, zawierający zestawienie poniesionych kosztów przejazdów służbowych w miesiącu kalendarzowym, potwierdzany przez bezpośredniego przełożonego. W celach dowodowych bezpośredni przełożony będzie prowadził dla podległych mu pracowników ewidencję przejazdów służbowych, która musi być zgodna z ewidencją wyjść służbowych. Wysokość poniesionych przez pracownika kosztów za przejazdy na terenie miasta …, ustalana będzie na podstawie obowiązujących przepisów taryfowych za przejazdy środkami komunikacji miejskiej … Sp. z o.o. w ….

W uzupełnieniu wniosku z dnia 4 grudnia 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że upowszechnia, rozwija i zaspokaja potrzeby społeczeństwa w zakresie kultury, sportu, kultury fizycznej i rekreacji. Wspiera kulturotwórcze inicjatywy, propaguje nowe trendy w kulturze, sztuce, sporcie oraz niestandardowe zjawiska artystyczne. Podtrzymuje tradycję lokalną, regionalną i narodową. Promuje polskie dziedzictwo narodowe.

Działalność Wnioskodawcy prowadzona jest w placówkach upowszechniania kultury i obiektach sportowych, które umiejscowione są na terenie całego miasta …. i należą do nich:

1. Dom Kultury „…”; 2. Klub „….”; 3. Klub „…”; 4. Klub „…”; 5. Klub „…”; 6. Klub „…”; 7. Klub „…”; 8. Klub „…”; 9. Klub „…”; 10. Klub „…”; 11. Hala Widowiskowo – Sportowa ul. …; 12. Hala Sportowa ul. …; 13. Sala Sportowa …; 14. Sala Sportowa ul…; 15. Wielofunkcyjne boisko sportowe „…” (obiekt sezonowy); 16. Stadion Sportowy ul…; 17. Stadion Sportowy ul. …; 18. Lodowisko (obiekt sezonowy); 19. Korty tenisowe - park „…”; 20. Skatepark - park „…”; 21. Kompleks sportowo - rekreacyjny (boisko do koszykówki, plac zabaw) - park „…”; 22. Ośrodek Wypoczynkowo - Rekreacyjny „…” (sezonowo); 23. Ośrodek Domków Letniskowych „…” (obiekt sezonowy).

Zgodnie z § 22 ust. 2 obowiązującego Regulaminu Pracy Wnioskodawcy, wyjście pracownika z pracy w godzinach pracy może mieć miejsce tylko na polecenie lub za zgodą bezpośredniego przełożonego. Każde wyjście i powrót pracownika winno zostać zarejestrowane w „Ewidencji wyjść”, która znajduje się u bezpośrednich przełożonych. Pracownicy Instytucji Kultury, którzy nie mogą skorzystać z samochodu służbowego lub prywatnego do celów służbowych, w ramach wykonywania swoich zadań służbowych poruszają się w godzinach pracy środkami komunikacji miejskiej na terenie miasta ….

Od 1 stycznia 2018 r. Pracodawca zamierza na podstawie wewnątrzzakładowego aktu prawa, tj. zarządzenia Dyrektora Wnioskodawcy, wprowadzić następujące regulacje dotyczące zwrotu kosztów przejazdów służbowych w Miejskim Centrum Kultury i Sportu w …:

§ 1 Niniejszym określa się Tryb postępowania dotyczący:

  1. przejazdów służbowych pracowników na terenie miasta …,
  2. ewidencjonowania ww. przejazdów,
  3. zwrotu poniesionych przez pracowników kosztów przejazdów.

§ 2

  1. Przejazd służbowy pracowników odbywa się na terenie miasta …, w godzinach pracy, wyłącznie komunikacją miejską z zastrzeżeniem § 5.
  2. Podstawą odbycia przez pracownika przejazdu służbowego jest polecenie (ustne lub pisemne) przełożonego lub konieczność wykonania czynności wynikających z zakresu obowiązków pracownika.
  3. Przejazdy służbowe realizuje się za pomocą Elektronicznej Portmonetki dostępnej na …. Karcie Miejskiej, a w przypadku jej nieposiadania przez pracownika za pomocą jednorazowych biletów, zakupionych w automatach biletowych lub u kierowcy autobusu.

§ 3

  1. Bezpośredni przełożony prowadzi dla podległych mu pracowników ewidencję przejazdów służbowych.
  2. Wzór ewidencji przejazdów służbowych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Trybu postępowania.
  3. Ewidencja przejazdów służbowych musi być zgodna z ewidencją wyjść służbowych.

§ 4

  1. Okres rozliczeniowy obejmuje miesiąc kalendarzowy - tj. od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca.
  2. Wniosek o zwrot poniesionych kosztów przejazdów służbowych składa się z dołu w terminie do piątego dnia po zakończeniu okresu rozliczeniowego wg wzoru określonego w załączniku nr 2 do Trybu postępowania.
  3. Wypełniony wniosek o zwrot poniesionych kosztów przejazdów służbowych pracownik zobowiązany jest do przekazania bezpośredniemu przełożonemu celem potwierdzenia zasadności jego złożenia. Następnie przekazuje do Działu Finansowo-Księgowego celem dokonania kontroli formalno-rachunkowej. Po akceptacji Głównego Księgowego i zatwierdzeniu przez Dyrektora, wniosek przekazywany jest do kasy Miejskiego Centrum Kultury i Sportu w …celem wypłaty.
  4. Wysokość poniesionych przez pracownika kosztów, ustala się na podstawie obowiązujących na terenie miasta … przepisów taryfowych za przejazdy środkami komunikacji miejskiej … Sp. z o.o. w ….


§ 5 Pracownicy posiadający umowy cywilnoprawne na korzystanie z samochodu prywatnego do celów służbowych mają prawo do zwrotów kosztów, o których mowa w § 4 za dni, w których pracownik nie dysponował własnym samochodem.

Z powyższych zapisów wynikać będzie, że:

  1. Zwrot kosztów przejazdów dotyczyć będzie przejazdów pracowników z placówki Pracodawcy, w której pracownik rozpoczyna pracę do wskazanego poleceniem służbowym miejsca wykonywania czynności zawodowych.
  2. Przemieszczanie się pracowników odbywać się będzie na terenie aglomeracji, w której znajdują się placówki MCKiS w ramach jazd lokalnych, gdyż zgodnie z definicją określoną w art. 775 k. p. podróżą służbową jest wykonywanie na polecenie pracodawcy zadań służbowych poza miejscowością, w której znajduje się jego siedziba lub poza stałym miejscom pracy pracownika.
  3. Wysokość poniesionych przez pracownika kosztów, ustalana będzie na podstawie obowiązujących przepisów taryfowych za przejazdy środkami komunikacji miejskiej … Sp. z o.o. w… na terenie miasta…., tj. Załącznik Nr 1 do zarządzenia Nr … Prezydenta Miasta … z dnia 30 grudnia 2016 r. Cennik opłat obowiązuje od dnia 9 stycznia 2016 r. CENNIK OPŁAT za przejazdy środkami komunikacji miejskiej … Sp. z o.o. w … (obowiązują wyłącznie bilety wyemitowane przez… Sp. z o.o. w …).

  1. Opłaty za przejazdy jednorazowe.
    OBSZAR OBOWIĄZYWANIA BILETU STREFOWEGO
    Cena biletu normalnego; cena biletu ulgowego
    Teren jednego miasta (gminy): 3 zł; 1 zł 50 gr
    Teren dwóch sąsiadujących miast (gmin): 3 zł 60 gr; 1 zł 80 gr
    Teren trzech i więcej miast (gmin): 4 zł 60 gr; 2 zł 30 gr
    Teren miast … i … traktować należy jako teren jednego miasta (gminy).
  1. Promocyjne opłaty za przejazdy jednorazowe dla pasażerów opłacających przejazd z Elektronicznej Portmonetki dostępnej na … Karcie Miejskiej, którzy zarejestrowali zarówno swoje wejście jak i wyjście z autobusu.
    OBSZAR OBOWIĄZYWANIA BILETU STREFOWEGO
    Cena biletu normalnego; cena biletu ulgowego
    Teren jednego miasta (gminy): 1 zł 70 gr; 1 zł 30 gr
    Teren dwóch sąsiadujących miast (gmin): 2 zł 60 gr; 1 zł 60 gr
    Teren trzech i więcej miast (gmin): 3 zł 60 gr; 2 zł 10 gr
  1. Zwrot będzie następował na wniosek pracownika, zawierający zestawienie poniesionych kosztów przejazdów służbowych w miesiącu kalendarzowym, potwierdzany przez bezpośredniego przełożonego.
  2. Pracownicy sami będą dokonywali zakupu biletów jednorazowych i Karty Miejskiej, a pracodawca na podstawie poniższego zestawienia będzie dokonywał zwrotu w formie pieniężnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy od 1 stycznia 2018 r. Wnioskodawca (jako płatnik) powinien dodać pracownikom kwotę zwrotu kosztów poniesionych przez nich na przejazdy służbowe (w związku z korzystaniem przez pracownika z Elektronicznej Portmonetki dostępnej na indywidualnej ….Karcie Miejskiej lub zakupem przez niego jednorazowych biletów) - do innych przychodów pracowników ze stosunku pracy, i od łącznej ich sumy pobrać miesięczną zaliczkę na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 32 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm )?

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku z dnia 4 grudnia 2017 r., zgodnie z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6. 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog zwolnień przedmiotowych, tj. przypadków, w których określone przychody lub dochody uzyskane przez podatnika są wolne od podatku dochodowego określony został w art. 21 ustawy o podatku od dochodów od osób fizycznych. Bilety komunikacji miejskiej nie zostały wskazane w przedmiotowym katalogu. Jak wskazał jednakże Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku w stanowisku z dnia 24 listopada 2004 r., nr BI/005-0961/04, na zasadzie wyjątku od zasady opodatkowania wszelkich świadczeń ponoszonych przez pracodawcę na rzecz pracowników przyjmuje się, że nie stanowią przychodu pracownika wydatki poniesione przez pracodawcę na zakup jednorazowych biletów komunikacji miejskiej będących w dyspozycji tego pracodawcy, a wydawanych pracownikom wyłącznie w celu ich wykorzystania do potrzeb zakładu pracy i zgodnie z zakresem obowiązków pracownika na zajmowanym stanowisku. Ponadto należy wskazać, że w przypadku gdyby pracodawca zaliczył kwotę zwróconą pracownikowi w związku z odbyciem przejazdów służbowych do przychodu pracownika, obciążyłby pracownika kosztami prowadzonej przez siebie działalności. Pracownik musiałby bowiem w takiej sytuacji od kwoty zwróconej przez pracodawcę zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych. W tym miejscu należy jednak wskazać, że żadne przepisy kodeksu pracy lub innych aktów prawnych nie pozwalają na przerzucenie przez pracodawcę kosztów prowadzonej przez niego działalności.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zwrot kosztów poniesionych przez pracownika na przejazdy służbowe nie stanowi przychodu pracownika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosowanie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z treści art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Na podstawie art. 12 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Ponadto treść tego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy praktycznie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, które mógł on otrzymać od pracodawcy. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

W myśl przepisów art. 31 ww. ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosowanie do art. 38 ust. 1 cyt. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 powyższej ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Z wniosku wynika, że pracownicy Instytucji Kultury w ramach wykonywania swoich zadań służbowych poruszają się w godzinach pracy środkami komunikacji miejskiej na terenie miasta. Podstawą odbycia przez pracownika przejazdu służbowego jest polecenie przełożonego (ustne lub pisemne) lub konieczność wykonania czynności wynikających z zakresu obowiązków pracownika. Bezpośredni przełożony prowadzi dla podległych mu pracowników ewidencję wyjść służbowych. Pracodawca jest obowiązany do organizowania pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy przy jednoczesnym zmniejszaniu uciążliwość warunków pracy i dlatego zamierza od 1 stycznia 2018 r. na podstawie zarządzenia wewnętrznego, zwracać pracowniom poniesione koszty za przejazdy służbowe realizowane za pomocą Elektronicznej Portmonetki dostępnej na indywidualnej Karcie Miejskiej, a w przypadku jej nieposiadania przez pracownika na podstawie zakupionych przez pracowników jednorazowych biletów w automatach biletowych lub u kierowcy autobusu. Zwrot dotyczyć będzie kosztów poniesionych w związku z wykonywaniem zadań służbowych na potrzeby Instytucji Kultury i zgodnie z zakresem obowiązków pracowników na zajmowanych stanowiskach. Zwrot będzie następował na wniosek pracownika zawierający zestawienie poniesionych kosztów przejazdów służbowych w miesiącu kalendarzowym, potwierdzany przez bezpośredniego przełożonego. W celach dowodowych bezpośredni przełożony będzie prowadził dla podległych mu pracowników ewidencję przejazdów służbowych, która musi być zgodna z ewidencją wyjść służbowych. Wysokość poniesionych przez pracownika kosztów za przejazdy na terenie miasta, ustalana będzie na podstawie obowiązujących przepisów taryfowych za przejazdy środkami komunikacji miejskiej.

Zwrot kosztów przejazdów dotyczyć będzie przejazdów pracowników z placówki Pracodawcy w której pracownik rozpoczyna pracę do wskazanego poleceniem służbowym miejsca wykonywania czynności zawodowych. Przemieszczanie się pracowników odbywać się będzie na terenie aglomeracji, w której znajdują się placówki Wnioskodawcy w ramach jazd lokalnych. Zwrot będzie następował na wniosek pracownika, zawierający zestawienie poniesionych kosztów przejazdów służbowych w miesiącu kalendarzowym, potwierdzany przez bezpośredniego przełożonego. Pracownicy sami będą dokonywali zakupu biletów jednorazowych i Karty Miejskiej, a pracodawca na podstawie poniższego zestawienia będzie dokonywał zwrotu w formie pieniężnej.

Zatem, mając na uwadze powyższe rozważania należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że pracownicy Wnioskodawcy w ramach zwrotu kosztów poniesionych na przejazdy służbowe otrzymają środki pieniężne, czyli konkretne świadczenie pieniężne, to świadczenie to będzie stanowiło dla tych pracowników przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie zauważyć należy, że gdyby racjonalny ustawodawca chciał wyłączyć z opodatkowania przychód stanowiący zwrot kosztów poniesionych przez pracowników w związku z przemieszczeniem się tych pracowników komunikacja miejską w ramach obowiązków służbowych to tego rodzaju możliwość, ująłby w odpowiedni zapis w ustawie, analogicznie do zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 23b, art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) czy art. 21 ust. 1 pkt 112 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze okoliczności przedstawione we wniosku oraz powołany wyżej stan prawny stwierdzić należy, że zwrot pracownikom kosztów zakupu biletów jednorazowych oraz Karty Miejskiej uprawniających do przejazdu komunikacją miejską w celu wykonywania jazd lokalnych w ramach obowiązków służbowych będzie stanowił dla tych pracowników przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, Wnioskodawca jako płatnik będzie obowiązany dodać kwoty stanowiące zwrot kosztów przejazdu do przychodów ze stosunku pracy i w związku z tym obliczyć, pobrać i odprowadzić do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy z tego tytułu i uwzględnić je w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj