Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.315.2017.2.KK
z 22 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2017 r. (data wpływu 13 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2017 r. (data wpływu 15 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziałów w nieruchomościach – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2017 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 1 grudnia 2017 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.315.2017.1.KK, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 1 grudnia 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 4 grudnia 2017 r.). W dniu 15 grudnia 2017 r. (nadano w dniu 11 grudnia 2017 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (osoba fizyczna) w 2014 r., na podstawie umowy darowizny, nabył udział 1/2 w prawie własności niezabudowanej nieruchomości rolnej o łącznym obszarze 3,28 ha, składającej się z czterech działek ewidencyjnych gruntu. Wnioskodawca wraz z drugim współwłaścicielem nieruchomości, zamierza dokonać podziału geodezyjnego nieruchomości, w ten sposób, aby z dwóch działek ewidencyjnych gruntu, które wchodzą w skład tej nieruchomości, doszło do wydzielenia i odłączenia nowo powstałych działek o łącznej powierzchni od 0,2700 ha do 0,2900 ha. Działki, których dotyczy wniosek, nie są i nie były w przeszłości zabudowane, uzbrojone, ogrodzone, ani wykorzystywane przez Wnioskodawcę w żaden komercyjny sposób (np. oddane w najem, dzierżawę). Udział we współwłasności ww. nieruchomości należy do majątku osobistego Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie poczynił, ani nie czyni żadnych nakładów inwestycyjnych na odziedziczoną nieruchomość. Dla ww. nieruchomości obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym ww. nieruchomość przeznaczona jest pod tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usług.

Wnioskodawca wraz ze współwłaścicielem nieruchomości, zamierza sprzedać nowo powstałe działki o powierzchni od 0,2700 ha do 0,2900 ha. Działki powstałe w drodze podziału będą posiadały bezpośredni dostęp do drogi gminnej. Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży nowo powstałych działek wobec zgłoszenia się zainteresowanej osoby. Wnioskodawca nie poniósł, ani nie planuje ponosić ponad standardowych działań zmierzających do sprzedaży nowo powstałych działek. Wnioskodawca podejmował i zamierza podejmować zwykłe czynności, które osoba dążąca do sprzedaży działek stanowiących jej majątek osobisty, podejmuje w celu sfinalizowania transakcji sprzedaży. Wnioskodawca zamierza zawrzeć z kontrahentem umowę przedwstępną sprzedaży, a następnie przyrzeczoną umowę sprzedaży. Wnioskodawca nie poniósł i nie planuje ponoszenia nakładów, dzięki którym przeznaczone do sprzedaży działki stały czy stałyby się szczególnie atrakcyjne dla potencjalnych nabywców, jak również nie dokonywał i nie będzie dokonywać dodatkowych czynności, które charakterem pokrywają czy pokrywałyby się z czynnościami podejmowanymi przez osoby zawodowo trudniące się zakupem nieruchomości gruntowych, ich przygotowaniem do sprzedaży i późniejszą sprzedażą (uzbrojenie, wybudowanie dróg, przeprowadzenie akcji marketingowej itp.).

W gestii nabywcy nowo powstałych działek będzie leżało uzyskanie: decyzji o pozwoleniu na budowę ewentualnych obiektów (zgodnie z planami inwestycyjnymi nabywcy), decyzji o pozwoleniu na budowę wjazdu, decyzji o wycince drzew ewentualnie kolidujących z planami inwestycyjnymi nabywcy, warunków technicznych przyłączy kanalizacji sanitarnej, wodnej, kanalizacji deszczowej oraz przyłącza energetycznego, jak również dopełnienie wszelkich innych formalności. Dokonanie powyższych czynności nastąpi pomiędzy zawarciem umowy przedwstępnej sprzedaży, a zawarciem umowy przyrzeczonej nieruchomości. Celem ich dokonania przez nabywcę, Wnioskodawca oraz współwłaściciel nieruchomości udzielą nabywcy stosownych pełnomocnictw do występowania przed wszelkimi organami administracji publicznej oraz do podejmowania wszelkich działań faktycznych i prawnych, niezbędnych dla uzyskania decyzji i pozwoleń, o których mowa wyżej. Wnioskodawca oraz współwłaściciel nieruchomości udostępnią nabywcy nieruchomość w zakresie wystąpienia przez nabywcę z wnioskiem o pozwolenie na budowę, uzyskanie zgód, opinii i tym podobnych oraz celem przeprowadzenia badań gruntu. Wnioskodawca oraz współwłaściciel nieruchomości udzielą nabywcy stosownych pełnomocnictw do dokonania wszelkich czynności związanych z uzyskaniem na terenie nieruchomości warunków technicznych dotyczących przyłączenia do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, kanalizacji deszczowej oraz sieci elektroenergetycznej, w szczególności do złożenia wniosków o wydanie przedmiotowych warunków oraz ich odbioru, jak również do uzyskania decyzji na lokalizację zjazdu publicznego, w szczególności do złożenia wniosków w celu jej uzyskania oraz odbioru. Stosowne zgody i pozwolenia zostaną udzielone na rzecz Wnioskodawcy oraz współwłaściciela nieruchomości, przy czym nabywca nieruchomości, po zawarciu umowy przyrzeczonej, przeniesie na siebie uprawnienia wynikające z tych zgód i pozwoleń. Udzielenie przez Wnioskodawcę pełnomocnictw uzasadnione jest wyłącznie tym, aby nabywcy nieruchomości ułatwić przyszłą inwestycję; nabywca nie mógłby – dopóki nie zostanie właścicielem nieruchomości – uzyskać np. decyzji o lokalizacji zjazdu publicznego. Wnioskodawca oraz współwłaściciel nieruchomości wyrażą zgodę, aby nabywca na własny koszt oraz własnym staraniem usytuował na nieruchomości tymczasowe przyłącze energetyczne, zgodnie z warunkami technicznymi przyłączenia do sieci oraz treścią umowy przyłączeniowej zawartej z operatorem.

Wnioskodawca planuje przeznaczyć przychód uzyskany ze zbycia nowo powstałych działek na własne cele mieszkaniowe.

Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w ramach zakładu ślusarskiego. Wnioskodawca jest na etapie ubiegania się o uzyskanie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w ramach obrotu nieruchomościami. Zamierza On sprzedać nowo powstałe działki osobie prawnej w ramach zarządu majątkiem własnym. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że na podstawie umowy darowizny nabył udział w wysokości 1/2 prawa własności niezabudowanej nieruchomości rolnej o łącznym obszarze 3.28 ha, składającej się z czterech działek ewidencyjnych gruntu o numerach: 316, 317, 362, 363. Ww. działki położone są w miejscowości …., gminie …., powiecie …., województwie …... Wnioskodawca wraz ze współwłaścicielem planują dokonać podziału nieruchomości na działki gruntu o mniejszej powierzchni w celu ich zbycia na rzecz nabywcy, który się do nich zgłosił. Sprzedaż rzeczonych działek jest podyktowana planami inwestycyjnymi nabywcy. Wnioskodawca wraz ze współwłaścicielem planują dokonać podziału geodezyjnego działek gruntu nr 362 i nr 363, celem wydzielenia i odłączenia do nowej księgi wieczystej nowo powstałych, wstępnie 2 działek gruntu, o łącznej powierzchni od 0,2700 ha do 0,02900 ha, w celu sprzedaży. Dotychczas ww. działki wykorzystywane były pod uprawę zbóż (faktyczny sposób korzystania z nieruchomości). Podział nieruchomości jest podyktowany przede wszystkim planami inwestycyjnymi nabywcy, nie zaś chęcią uzyskania większej ceny sprzedaży za wydzielone działki. Do sporządzenia umowy przedwstępnej doszłoby mniej więcej w terminie jednego miesiąca od uzyskania interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie, a w następnej kolejności zostałaby zawarta przyrzeczona umowa sprzedaży (to będzie kwestia odrębnych uzgodnień między stronami). Zgodnie z art. 389 § 2 K.c., jeżeli termin, w ciągu którego ma być zawarta umowa przyrzeczona, nie został oznaczony, powinna ona być zawarta w odpowiednim terminie wyznaczonym przez stronę uprawnioną do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej. Jeżeli obie strony są uprawnione do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej i każda z nich wyznaczyła inny termin, strony wiąże termin wyznaczony przez stronę, która wcześniej złożyła stosowne oświadczenie. Jeżeli w ciągu roku od dnia zawarcia umowy przedwstępnej nie został wyznaczony termin do zawarcia umowy przyrzeczonej, nie można żądać jej zawarcia. Jak wskazano powyżej, Wnioskodawca wraz ze współwłaścicielem planują dokonać podziału geodezyjnego działki gruntu o nr 362 i 363, celem wydzielenia i odłączenia do nowej księgi wieczystej, nowo powstałych wstępnie 2 działek gruntu, o łącznej powierzchni od 0,2700 ha do 0,02900 ha, w celu sprzedaży.

Wnioskodawca nie jest powiązany ani osobowo, ani kapitałowo z przyszłym nabywcą nieruchomości. Wnioskodawca nie jest wspólnikiem spółki osobowej, ani kapitałowej. Wnioskodawca zamierza przeznaczyć cały dochód ze zbycia udziałów w nieruchomości na własne cele mieszkaniowe. Wnioskodawca, w zależności od aktualnej sytuacji na rynku, przewiduje nabyć spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub udział w takim prawie, bądź grunt pod budowę budynku mieszkalnego. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca zamierza to uczynić w ciągu dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie. W zależności od sytuacji życiowej w jakiej znajdzie się Wnioskodawca, podejmie On decyzję o tym, czy ulegnie zmianie miejsce jego zamieszkania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy dostawa opisanych wyżej nowo powstałych działek powinna zostać uznana za dokonaną w ramach działalności gospodarczej i czy w związku z tym dokonując zbycia nowo powstałych działek, Wnioskodawca działać będzie w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2017 r., poz. 1221)?
  2. Czy przychody Wnioskodawcy z tytułu nabycia działek należy zaliczyć na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016, poz. 2032), czy też do przychodów z tytułu odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości (art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), w stosunku do których możliwe jest – w przypadku sprzedaży przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, w przypadku przeznaczenia tych przychodów na własne cele mieszkaniowe?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych oznaczone we wniosku nr 2, natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, dotyczącego podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu zbycia nowo powstałych działek należy zaliczyć na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów z tytułu odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości (art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), w stosunku do których możliwe jest - w przypadku sprzedaży przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, w przypadku przeznaczenia tych przychodów na własne cele mieszkaniowe.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: u.p.d.f.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 9 ust. 1 u.p.d.f., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 8 lit. a) u.p.d.f., źródłami przychodu są: pozarolniczą działalność gospodarcza; odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2: nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c), przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Jednocześnie, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 u.p.d.f., wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Ustalenie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działał jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do indywidualnych okoliczności faktycznych danej sprawy. Przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając działki działała w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czyli stałą (powtarzalność czynności), a w konsekwencji zorganizowaną. Nie ma przy tym charakteru przesądzającego długość okresu, w jakim transakcje następowały, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całokształt okoliczności może bowiem odnosić się do zarządu majątkiem prywatnym.

W ocenie Wnioskodawcy, skala podjętych przez Niego aktywności oraz aktywności, które zamierza On podjąć, nie przesądza o aktywności handlowca. Czynności podjęte przez Wnioskodawcę oraz te, które zamierza On podjąć w zakresie sprzedaży działek, mieszczą się w zakresie zwykłego zarządu majątkiem osobistym, pozbawionym cech działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Aktywność Wnioskodawcy mieści się w granicach zwykłego wykonywania prawa własności i stanowi konsekwencję prawidłowego gospodarowania własnym mieniem. Powyższe należy traktować jako zachowanie podjęte w zgodzie z normalnymi regułami gospodarności.

Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca planuje zbyć nowo powstałe działki przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie. Należy uznać, że przychody uzyskane przez Wnioskodawcę w wyniku sprzedaży nowo powstałych działek będzie trzeba zaliczyć do przychodów uzyskanych ze źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) u.p.d.f., w stosunku do których możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 u.p.d.f., w przypadku przeznaczenia tych przychodów na własne cele mieszkaniowe. Wnioskodawca planuje przeznaczyć przychód uzyskany ze zbycia nowo powstałych działek na własne cele mieszkaniowe.

W ocenie Wnioskodawcy, z tytułu sprzedaży nowo powstałych działek, choć dokonanej przed upływem 5 lat od nabycia, nie będzie On zobowiązany do uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, z uwagi na fakt skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 u.p.d.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie natomiast z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

‒ jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

  • odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  • zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku. Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Wnioskodawcę do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z planowanym odpłatnym zbyciem udziałów w nieruchomościach (działkach), o których mowa we wniosku.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (osoba fizyczna) w 2014 r., na podstawie umowy darowizny, nabył udział 1/2 w prawie własności niezabudowanej nieruchomości rolnej o łącznym obszarze 3,28 ha, składającej się z czterech działek ewidencyjnych gruntu o numerach: 316, 317, 362, 363. Udział we współwłasności ww. nieruchomości należy do majątku osobistego Wnioskodawcy. Wnioskodawca wraz ze współwłaścicielem planują dokonać podziału nieruchomości na działki gruntu o mniejszej powierzchni w celu ich zbycia na rzecz nabywcy, który się do nich zgłosił. Sprzedaż działek jest podyktowana planami inwestycyjnymi nabywcy. Wnioskodawca wraz ze współwłaścicielem planują dokonać podziału geodezyjnego działek gruntu nr 362 i nr 363, celem wydzielenia i odłączenia do nowej księgi wieczystej nowo powstałych, wstępnie dwóch działek gruntu, o łącznej powierzchni od 0,2700 ha do 0,02900 ha, w celu sprzedaży. Dotychczas ww. działki wykorzystywane były pod uprawę zbóż (faktyczny sposób korzystania z nieruchomości). Dla ww. nieruchomości obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym ww. nieruchomość przeznaczona jest pod tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usług.

Działki, których dotyczy wniosek, nie są i nie były w przeszłości zabudowane, uzbrojone, ogrodzone, ani wykorzystywane przez Wnioskodawcę w żaden komercyjny sposób (np. oddane w najem, dzierżawę). Wnioskodawca nie poczynił, ani nie czyni żadnych nakładów inwestycyjnych na odziedziczoną nieruchomość. Wnioskodawca nie poniósł i nie planuje ponoszenia nakładów, dzięki którym przeznaczone do sprzedaży działki stały czy stałyby się szczególnie atrakcyjne dla potencjalnych nabywców, jak również nie dokonywał i nie będzie dokonywać dodatkowych czynności, które charakterem pokrywają czy pokrywałyby się z czynnościami podejmowanymi przez osoby zawodowo trudniące się zakupem nieruchomości gruntowych, ich przygotowaniem do sprzedaży i późniejszą sprzedażą (uzbrojenie, wybudowanie dróg, przeprowadzenie akcji marketingowej itp.). Podział nieruchomości jest podyktowany przede wszystkim planami inwestycyjnymi nabywcy, nie zaś chęcią uzyskania większej ceny sprzedaży za wydzielone działki. Do sporządzenia umowy przedwstępnej doszłoby mniej więcej w terminie jednego miesiąca od uzyskania interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie, a w następnej kolejności, zostałaby zawarta przyrzeczona umowa sprzedaży (to będzie kwestia odrębnych uzgodnień między stronami).

W gestii nabywcy nowo powstałych działek będzie leżało uzyskanie: decyzji o pozwoleniu na budowę ewentualnych obiektów (zgodnie z planami inwestycyjnymi nabywcy), decyzji o pozwoleniu na budowę wjazdu, decyzji o wycince drzew ewentualnie kolidujących z planami inwestycyjnymi nabywcy, warunków technicznych przyłączy kanalizacji sanitarnej, wodnej, kanalizacji deszczowej oraz przyłącza energetycznego, jak również dopełnienie wszelkich innych formalności. Dokonanie powyższych czynności nastąpi pomiędzy zawarciem umowy przedwstępnej sprzedaży, a zawarciem umowy przyrzeczonej nieruchomości. Celem ich dokonania przez nabywcę, Wnioskodawca oraz współwłaściciel nieruchomości udzielą nabywcy stosownych pełnomocnictw do występowania przed wszelkimi organami administracji publicznej oraz do podejmowania wszelkich działań faktycznych i prawnych, niezbędnych dla uzyskania decyzji i pozwoleń, o których mowa wyżej. Wnioskodawca oraz współwłaściciel nieruchomości udostępnią nabywcy nieruchomość w zakresie wystąpienia przez nabywcę z wnioskiem o pozwolenie na budowę, uzyskanie zgód, opinii i tym podobnych oraz celem przeprowadzenia badań gruntu. Wnioskodawca oraz współwłaściciel nieruchomości udzielą nabywcy stosownych pełnomocnictw do dokonania wszelkich czynności związanych z uzyskaniem na terenie nieruchomości warunków technicznych dotyczących przyłączenia do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, kanalizacji deszczowej oraz sieci elektroenergetycznej, w szczególności do złożenia wniosków o wydanie przedmiotowych warunków oraz ich odbioru, jak również do uzyskania decyzji na lokalizację zjazdu publicznego, w szczególności do złożenia wniosków w celu jej uzyskania oraz odbioru. Stosowne zgody i pozwolenia zostaną udzielone na rzecz Wnioskodawcy oraz współwłaściciela nieruchomości, przy czym nabywca nieruchomości, po zawarciu umowy przyrzeczonej, przeniesie na siebie uprawnienia wynikające z tych zgód i pozwoleń. Udzielenie przez Wnioskodawcę pełnomocnictw uzasadnione jest wyłącznie tym, aby nabywcy nieruchomości ułatwić przyszłą inwestycję; nabywca nie mógłby – dopóki nie zostanie właścicielem nieruchomości – uzyskać np. decyzji o lokalizacji zjazdu publicznego. Wnioskodawca oraz współwłaściciel nieruchomości wyrażą zgodę, aby nabywca na własny koszt oraz własnym staraniem usytuował na nieruchomości tymczasowe przyłącze energetyczne, zgodnie z warunkami technicznymi przyłączenia do sieci oraz treścią umowy przyłączeniowej zawartej z operatorem.

Wnioskodawca zamierza przeznaczyć cały dochód ze zbycia udziałów w nieruchomościach na własne cele mieszkaniowe. Wnioskodawca, w zależności od aktualnej sytuacji na rynku, przewiduje nabyć spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub udział w takim prawie, bądź grunt pod budowę budynku mieszkalnego. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca zamierza to uczynić w ciągu dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie. W zależności od sytuacji życiowej w jakiej znajdzie się Wnioskodawca, podejmie On decyzję o tym, czy ulegnie zmianie miejsce jego zamieszkania.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w ramach obrotu nieruchomościami. Zamierza On sprzedać nowo powstałe działki osobie prawnej w ramach zarządu majątkiem własnym. Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w ramach zakładu ślusarskiego (jest na etapie ubiegania się o uzyskanie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej). Wnioskodawca nie jest wspólnikiem spółki osobowej, ani kapitałowej. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie jest powiązany ani osobowo, ani kapitałowo z przyszłym nabywcą nieruchomości.

Okoliczności opisane we wniosku wskazują, że planowane przez Wnioskodawcę odpłatne zbycie udziałów w dwóch wyodrębnionych działkach, nie nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określonej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, przychód jaki uzyska Wnioskodawca z odpłatnego zbycia udziałów w dwóch działkach, wyodrębnionych w wyniku podziału działek, nie będzie stanowił przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, skutki podatkowe planowanego odpłatnego zbycia udziałów w dwóch działkach, wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr 362 oraz działki nr 363, należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodu z tytułu odpłatnego zbycia udziałów nieruchomości.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nabył udziały w nieruchomościach w 2014 r. w drodze darowizny. W związku z tym, planowana sprzedaż ww. udziałów przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały nabyte, stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością np. koszty ogłoszeń w prasie, koszty biura pośrednictwa obrotu nieruchomościami). Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć zatem związek przyczynowo-skutkowy.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6d ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Zatem, podstawę obliczenia podatku stanowić będzie dochód, czyli różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży udziału w nieruchomości wynoszącego 1/2 (ustalonym zgodnie z art. 19) a kosztami uzyskania tego przychodu przypadającymi na ten udział, ustalonymi w niniejszej sprawie zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy.

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Należny podatek wynikający z tego zeznania jest płatny w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 4 pkt 4 w związku z art. 45 ust. 1a ww. ustawy).

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł – stosownie do art. 30e ust. 5 ww. ustawy.

Natomiast w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Dochód zwolniony należy obliczyć według następującego wzoru:

dochód zwolniony = D x W/P

gdzie:

D – dochód ze sprzedaży,

W – wydatki poniesione na cele mieszkaniowe,

P – przychód ze sprzedaży.

W sytuacji gdy przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości, udziału w nieruchomości lub jej części zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Stosownie do treści art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Zgodnie z art. 21 ust. 26 ww. ustawy, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Zgodnie z art. 21 ust. 28 ww. ustawy, za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Podnieść należy, że podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z przywołanego art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym jest fakt wydatkowania (począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie) środków z odpłatnego zbycia nieruchomości (udziału w nieruchomości) i praw majątkowych na wskazane w ustawie własne cele mieszkaniowe podatnika. Katalog wydatków stanowiących własne cele mieszkaniowe podatnika wskazany w art. 21 ust. 25 ww. ustawy ma charakter zamknięty – jest to wyliczenie enumeratywne. Ustawodawca formułując zwolnienie przedmiotowe w sposób jednoznaczny wskazał realizację celów mieszkaniowych, które pozwalają na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży.

Należy też podkreślić, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej – powszechności i równości opodatkowania, niewątpliwym więc musi być ścisłe, bez wykładni rozszerzającej, ich interpretowanie. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzający zwolnienie od opodatkowania, będące zgodnie z art. 3 pkt 6 Ordynacji podatkowej rodzajem ulgi podatkowej, a więc wyjątku od podlegania opodatkowaniu, nie powinien być interpretowany rozszerzająco. Nie należy zatem pojęcia „własne cele mieszkaniowe” interpretować szeroko, w oderwaniu od celu polegającego na zaspokojeniu własnej potrzeby mieszkaniowej. Przy czym wyjaśnić również należy, że aby skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym, należy wydatkować w ustawowym terminie środki ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych na wskazane w ustawie „własne cele mieszkaniowe”. Istotna jest zatem interpretacja ustawowego terminu „własne cele mieszkaniowe”. Należy wyjaśnić, że samo poniesienie wydatku nie świadczy jeszcze o tym, że została spełniona przesłanka skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania. Warunkiem zwolnienia podatkowego jest wykazanie przez podatnika, że wydatek poniesiony został na zrealizowanie jego własnych celów mieszkaniowych. Wydatkowanie przychodu (dochodu) na własne cele mieszkaniowe oznacza, według stanowiska prezentowanego w orzecznictwie i doktrynie, że celem podatnika jest realizacja potrzeby zapewnienia sobie tzw. „dachu nad głową”. W orzecznictwie dość jednolicie przyjmuje się, że cel mieszkaniowy wiąże się z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych, przy czym chodzi tu o potrzeby mieszkaniowe w sensie obiektywnym, a zatem potrzeby przeciętnego podatnika, który o ulgę się ubiega. Zawsze bowiem centrum życiowe koncentruje się w konkretnym budynku lub lokalu mieszkalnym i ten właśnie budynek lub lokal służy zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych. Potrzeba realizacji własnych potrzeb mieszkaniowych jest najważniejszym elementem przedmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dochód z odpłatnego zbycia udziałów w nieruchomościach zamierza przeznaczyć na nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, bądź na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego. Wnioskodawca zamierza to uczynić w ciągu dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi zbycie udziałów w nieruchomościach. W związku z tym, dochód z odpłatnego zbycia udziałów w nieruchomościach, wydatkowany przez Wnioskodawcę na nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub ww. gruntu, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z ust. 25 pkt 1 lit. b) i c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że planowane przez Wnioskodawcę odpłatne zbycie udziałów w nowo powstałych działkach wskutek podziału nieruchomości, nabytej w 2014 r. w drodze darowizny, stanowić będzie źródło przychodu wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże, rzeczywiste przeznaczenie przez Wnioskodawcę przychodu z odpłatnego zbycia udziałów w nieruchomościach na nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, bądź na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, związane z realizacją przez Niego własnych celów mieszkaniowych, umożliwia zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych uzyskanego dochodu z odpłatnego zbycia udziałów w nieruchomościach, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. b) i lit. c) ww. ustawy. Zwolnienie to przysługuje przy zachowaniu wymogu określonego w art. 21 ust. 30 ww. ustawy. Powyższe zwolnienie obejmować będzie taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia ww. udziałów w nieruchomościach, jaka proporcjonalnie będzie odpowiadała udziałowi poniesionych wydatków na nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu lub gruntu w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Podkreślić należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. W związku z tym, interpretacje te wywierają skutki prawne jedynie w stosunku do tego podmiotu, do którego są skierowane. Zatem, niniejsza interpretacja indywidualna jest wiążąca dla Wnioskodawcy jako osoby występującej z wnioskiem, natomiast nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych współwłaścicieli.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ……, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj