Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.204.2018.1.WR
z 6 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 września 2018 r. (data wpływu − 10 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia przez pośrednika sprzedającego aromaty spożywcze i ekstrakty przeznaczone do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętości mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości − jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia przez pośrednika sprzedającego aromaty spożywcze i ekstrakty przeznaczone do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętości mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Działalność Spółki (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) koncentruje się na wyszukiwaniu nowych, innowacyjnych zastosowań dla specjalistycznych surowców do produkcji żywności i farmaceutyków. Wnioskodawca jest dzisiaj […]. Spółka pełni rolę pośrednika pomiędzy cieszącymi się międzynarodową renomą dostawcami surowców i dodatków dla przemysłu spożywczego i farmaceutycznego, a producentami farmaceutyków i produktów spożywczych. Spółka działa lokalnie korzystając ze wsparcia zespołu międzynarodowych ekspertów. Wnioskodawca rozpoczął prace wdrożeniowe mające na celu rozszerzenie prowadzonej działalności o wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz dalszą odsprzedaż ekstraktów i aromatów spożywczych, w których zawartość alkoholu etylowego przekracza 1,2% objętości.

Przedmiotowe ekstrakty i aromaty spożywcze zgodnie z Nomenklaturą Scaloną zaliczane są do kodów: - CN 3302 10 Mieszaniny substancji zapachowych i mieszaniny, włącznie z roztworami alkoholowymi, na bazie jednej lub na wielu takich substancjach. Aromaty spożywcze stosowane są jako surowce w przemyśle spożywczym do produkcji napojów bezalkoholowych i wyrobów spożywczych o zawartości alkoholu poniżej 1,2% objętości.

Aromaty spożywcze i ekstrakty, o których mowa powyżej, nabyte wcześniej od producenta zagranicznego na zasadach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, Wnioskodawca będzie odsprzedawał przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, niestanowiących wyrobów akcyzowych (o zawartości alkoholu w produkcie poniżej 1,2 % objętości), bez możliwości wykorzystania i zmiany składów tych aromatów i ekstraktów. Przed dokonaniem odsprzedaży, przedmiotowe aromaty magazynowane będą na terenie magazynów wynajętych Wnioskodawcy przez podmiot trzeci.

Przedmiotowe transakcje nie będą na żadnym etapie objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawca nie będzie występował jako zarejestrowany handlowiec. Już na etapie składania zamówienia u producentów zagranicznych Wnioskodawca składa odrębne oświadczenie, potwierdzając, iż aromaty będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia od producentów będą w całości przeznaczone do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu w produkcie poniżej 1,2% objętości. Na tej podstawie Producent zagraniczny wydaje przedmiotowe aromaty bez naliczenia podatku akcyzowego. Wewnątrzwspólnotowa dostawa aromatów odbywa się także poza procedurą EMCS.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym nabycie aromatów spożywczych i ekstraktów, zawierających alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu powyżej 1,2% objętości - odsprzedawane i wykorzystywane przez odbiorców Spółki (bezpośrednich lub pośrednich) do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych niebędących wyrobami akcyzowymi (o zawartości alkoholu poniżej 1,2% objętości) - podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego w trybie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym?
  2. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym dla zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży krajowej, w której Wnioskodawca jest pośrednikiem pomiędzy producentem aromatów, a producentem artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, wystarczającym jest późniejsze wykorzystanie przedmiotowych aromatów i ekstraktów do wytwarzania produktów wskazanych w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 roku.
  3. Czy wymagane jest spełnienie przez Wnioskodawcę innych warunków niż wskazane w przywołanym przepisie, żeby miało zastosowanie zwolnienie od podatku akcyzowego, w przypadku jeżeli ww. aromaty i ekstrakty będą zwolnione z podatku akcyzowego w trybie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym - procedury nabycia, sprzedaży, obowiązujące ewidencje (w przypadku gdy magazynowanie zakupionych aromatów przed ich dostawą obywa się na wynajętej od podmiotów trzecich powierzchni magazynowej)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka jako pośrednik w sprzedaży aromatów spożywczych i ekstraktów z zawartością alkoholu etylowego do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym będzie zwolniona z opłacania podatku akcyzowego od alkoholu etylowego na terenie Polski zawartego w ww. aromatach i ekstraktach.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 43 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie zaś z poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy za wyrób akcyzowy został uznany alkohol zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy.

Pozycją tą został zatem objęty alkohol zawarty w tych wyrobach, a nie wyroby zawierające w swym składzie alkohol etylowy.

W myśl art. 92 ust. 1 ww. ustawy do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast - zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym - do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Nabywane przez Wnioskodawcę aromaty spożywcze i ekstrakty to mieszanki substancji zapachowych, aromatycznych i pochodzą z obszaru UE. Rzeczywista zawartość alkoholu etylowego w nabywanych aromatach przekraczać będzie 1,2% objętości. Przedmiotowe aromaty i ekstrakty nabywane będą przez Wnioskodawcę w celu odsprzedaży na terytorium kraju, w stanie niezmienionym, producentom artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej mocy objętościowej alkoholu nieprzekraczającej 1,2% - niestanowiących wyrobów akcyzowych. Możliwa jest również odsprzedaż aromatów wyspecjalizowanym hurtownikom do dalszej odsprzedaży dla producentów artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, niestanowiących wyrobów akcyzowych (o zawartości alkoholu w produkcie poniżej 1,2 % objętości) - bez możliwości wykorzystania i zmiany składów tych aromatów i ekstraktów.

Skoro zatem, co do zasady alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% zawarty w ww. aromatach jest wyrobem akcyzowym, to jego nabycie wewnątrzwspólnotowe podlega opodatkowaniu akcyzą w myśl art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym. Jednakże w sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę należy brać pod uwagę przepis art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych nie będących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. Zwolnione od podatku akcyzowego będzie również jego nabycie wewnątrzwspólnotowe.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 2 i 3.

Obowiązujące przepisy prawa nie nakładają na podatnika żadnych dodatkowych warunków koniecznych do spełnienia dla skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Za poprawne i wystarczające procedury nabywania i zbywania aromatów z zawartością alkoholu Wnioskodawca uważa:

1. Oświadczenie na fakturze VAT sprzedażowej o następującej treści:

„Oświadczamy, iż na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 (ustawa o podatku akcyzowym) jesteśmy zwolnieni z obowiązku uiszczania podatku akcyzowego. W związku z tym podatek akcyzowy za alkohol etylowy zawarty w wymienionych na fakturze VAT aromatach nie został opłacony.”

2. Deklaracja ze strony nabywcy aromatu podlegającego zwolnieniu o następującej treści:

„Niniejszym oświadczamy, iż kupowany przez firmę (dane kontrahenta) dostarczane do zakładu produkcyjnego (adres zakładu) następujące aromaty spożywcze (dokładna nazwa z numerem identyfikacyjnym aromatu), wyprodukowane przez (nazwa producenta), dystrybuowane przez (firma Wnioskodawcy) zawierające w swoim składzie alkohol etylowy, zostaną wykorzystane wyłącznie do wytwarzania artykułów spożywczych (wyrobów cukierniczych) i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.”

3. Prowadzenie ewidencji zakupu i sprzedaży aromatów spożywczych z zawartością alkoholu etylowego podlegających zwolnieniu dokumentującej nabycie i zbycie ww. aromatów. Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję magazynową, korzystając z magazynów wynajętych Spółce przez podmiot trzeci.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Alkohol etylowy zawarty już w olejkach eterycznych i mieszaninach zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości podlega obligatoryjnemu zwolnieniu z akcyzy na mocy art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym. Ustawodawca dla zastosowania tego zwolnienia nie określił dodatkowych (innych niż określone w samym brzmieniu przepisu) warunków zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 może określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb zwolnień, o których mowa w art. 30, art. 31a i 32, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania dla celów zastosowania zwolnień. Na podstawie powyższego Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 430 ze zm.).

W rozporządzeniu tym nie zostały określone dodatkowe warunki dla stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy.

Powyższe oznacza, że w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów (nie zaliczonych do wyrobów akcyzowych) zawierających w swoim składzie alkohol etylowy i ich dalszej odsprzedaży producentom artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych niebędących wyrobami akcyzowymi o zawartości alkoholu poniżej 1,2% objętości, alkohol zawarty w niniejszych aromatach będzie korzystał ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, bez potrzeby spełnienia dodatkowych warunków, poza wymienionymi w art. 30 ust. 9 pkt 5.

Korzystając z powyższego zwolnienia Wnioskodawca jako pośrednik pomiędzy producentem aromatów a podmiotem wykorzystującym je do produkcji artykułów spożywczych nie musi posiadać statusu zarejestrowanego odbiorcy, nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji dotyczącej wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy, nie ma obowiązku pobierania lub składania oświadczeń dotyczących przeznaczenia nabywanych wewnątrzwspólnotowo i odsprzedawanych przedmiotowych wyrobów oraz nie ma obowiązku wystawiania dokumentu dostawy. Wskazane powyżej przez Wnioskodawcę procedury, choć niekonieczne, stanowią jedynie zabezpieczenie interesu podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 z późń. zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju (art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym).

W poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, wskazano alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości.

Stosownie do art. 92 ustawy do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy (art. 93 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (art. 13 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z powyższym, co do zasady alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% zawarty we wskazanych w opisie zdarzeń przyszłych aromatach i ekstraktach jest wyrobem akcyzowym, a jego nabycie wewnątrzwspólnotowe podlega opodatkowaniu akcyzą.

Zasada ta doznaje jednak wyjątku w związku z brzmieniem art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy. W myśl tego przepisu zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Z przytoczonego we wniosku opisu sprawy wynika, że pełni rolę pośrednika pomiędzy dostawcami surowców i dodatków do przemysłu spożywczego i farmaceutycznego, a producentami farmaceutyków i produktów spożywczych. Wnioskodawca rozpoczął prace wdrożeniowe w celu poszerzenia działalności o wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz dalszą odsprzedaż ekstraktów i aromatów spożywczych, w których zawartość alkoholu etylowego przekracza 1,2 % objętości.

Wyżej wskazane ekstrakty i aromaty spożywcze zaklasyfikowane są do kodu Nomenklatury Scalonej CN 3302 10 jako Mieszaniny substancji zapachowych i mieszaniny, włącznie z roztworami alkoholowymi, na bazie jednej lub na wielu takich substancjach.

Wyżej wymienione aromaty spożywcze i ekstrakty, nabyte wcześniej od producenta zagranicznego na zasadach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, Wnioskodawca będzie odsprzedawał przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, niestanowiących wyrobów akcyzowych (a zawartości alkoholu w produkcie poniżej 1,2 % objętości) bez możliwości wykorzystania i zmiany składów tych aromatów i ekstraktów.

Przedmiotowe transakcje nie będą na żadnym etapie objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Spółka nie będzie występować jako zarejestrowany handlowiec. Na etapie składania zamówienia u producentów zagranicznych Wnioskodawca składa odrębne oświadczenie, iż aromaty będą w całości przeznaczone do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu poniżej 1,2 % objętości. Na tej podstawie producent zagraniczny nie nalicza podatku akcyzowego.

Z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz na zacytowany wyżej przepis art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, alkohol etylowy zawarty w aromatach spożywczych i ekstraktach o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 3302 10, wykorzystywanych do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych niebędących wyrobami akcyzowymi o zawartości alkoholu poniżej 1,2% objętości jest zwolniony od podatku akcyzowego. Zatem zwolnione od podatku będzie również jego nabycie wewnątrzwspólnotowe.

W tym miejscu należy podkreślić, że powyższe zwolnienie z akcyzy nie dotyczy aromatów spożywczych i ekstraktów o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 3302, zawierających w swoim składzie alkohol etylowy, tylko dotyczy wyłącznie alkoholu etylowego zawartego w ww. wyrobach.

Jednakże co istotne w niniejszym przypadku, ww. zwolnienie odnosi się tylko do sytuacji gdy nabywane wewnątrzwspólnotowo aromaty i ekstrakty (klasyfikowane np. do kodu Nomenklatury Scalonej CN 3302) nie są wyrobami akcyzowymi wymienionymi w załączniku nr 1 do ustawy.

Natomiast jeżeli, nabywane wewnątrzwspólnotowo, ww. aromaty byłyby klasyfikowane do wyrobów określonych w załączniku nr 1 do ustawy np. do kodu CN 2208 (alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe) to zwolnienie od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy nie ma zastosowania, gdyż wówczas przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia jest wyrób zaliczony do alkoholi etylowych.

Alkohol etylowy zawarty już w aromatach spożywczych i ekstraktach o kodzie CN 3302 10 stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości podlega obligatoryjnemu zwolnieniu z akcyzy na mocy art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy. Należy jednakże mieć na uwadze, że minister właściwy do spraw finansów publicznych na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 może określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania dla celów zastosowania zwolnienia. Na podstawie powyższego Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 375). W rozporządzeniu tym nie zostały określone dodatkowe warunki dla stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy (inne niż określone w samym brzmieniu przepisu).

Powyższe oznacza, że w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów spożywczych i ekstraktów nie zaliczonych do wyrobów akcyzowych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy i ich dalszej odsprzedaży odbiorcom bezpośrednim i pośrednim, będących przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu w produkcie poniżej 1,2 % objętości, alkohol zawarty w niniejszych aromatach i ekstraktach będzie korzystał ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, bez spełnienia dodatkowych warunków, poza wymienionymi w art. 30 ust. 9 pkt 5.

Innymi słowy Wnioskodawca korzystając z powyższego zwolnienia nie musi posiadać statusu zarejestrowanego odbiorcy, nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji dotyczącej wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy, nie ma obowiązku pobierania lub składania oświadczeń dotyczących przeznaczenia nabywanych wewnątrzwspólnotowo i odsprzedawanych wyrobów oraz nie ma obowiązku wystawiania dokumentu dostawy.

Niemniej jednak w interesie podatników jest wykazanie, np. w toku prowadzonej kontroli lub prowadzonego postępowania, że ww. aromaty zawierające alkohol etylowy zwolniony od akcyzy będące przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego i dalszej odsprzedaży, zostały przeznaczone na cele objęte zwolnieniem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionych zdarzeń przyszłych lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […], w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj