Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4513-280/16-1/MK
z 28 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 25 lipca 2016 r. (data wpływu 29 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania i objęcia opłatą paliwową wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 19 47 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania i objęcia opłatą paliwową wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 19 47.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

T. dalej; „Spółka” lub „Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. dystrybucji oraz przesyłania energii elektrycznej. Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nabywa m.in. oleje mineralne transformatorowe (elektroizolacyjne), które na gruncie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.; dalej: „rozporządzenie”) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2011 r. kwalifikowane były do kodu CN 2710 19 41 (dalej: „oleje”).

Na podstawie zarządzenia Komisji (UE) 1005/2011 z dnia 27 września 2011 r. zmieniającego załącznik nr 1 do rozporządzenia, począwszy do 1 stycznia 2012 r. wspomniane oleje nabywane przez Spółkę kwalifikowane są do kodu CN 2710 19 47.

Wspomniane oleje Spółka nabywa na terytorium kraju od podmiotów trzecich (dalej: „dostawcy”). Nabywane oleje są przemieszczane bezpośrednio ze składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju do poszczególnych jednostek organizacyjnych funkcjonujących w ramach Spółki (dalej: „oddziały”) zgodnie z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez dany oddział. Przemieszczenie olejów ze składu podatkowego do danego oddziału realizowane jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Ze względu na specyfikę struktury organizacyjnej Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mają miejsce również przypadki, w których oleje dostarczone ze składu podatkowego są przemieszczane pomiędzy poszczególnymi oddziałami, lokalizacjami bądź miejscami prowadzenia działalności gospodarczej. Przemieszczenia te są realizowane na podstawie odrębnych uzgodnień zawartych pomiędzy poszczególnymi oddziałami, zależnych od bieżącego zapotrzebowania i posiadanych zapasów. Co do zasady przemieszczenie olejów pomiędzy poszczególnymi oddziałami, lokalizacjami lub miejscami prowadzenia działalności gospodarczej odbywa się m.in. na podstawie różnego rodzaju dokumentów magazynowych (np. PZ - przyjęcie towaru z zewnątrz, WZ - wydanie towaru na zewnątrz). Potrzeba wspomnianych powyżej przemieszczeń pokierowana jest w głównej mierze ograniczonym okresem przydatności nabywanych olejów oraz znaczną zmiennością zapotrzebowania poszczególnych jednostek na te oleje.

Całość nabywanych przez Spółkę olejów jest wykorzystywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w celu realizacji m.in. prac eksploatacyjnych, przeglądów, napraw lub konserwacji różnego rodzaju urządzeń elektroenergetycznych, takich jak np. transformatory, kondensatory sprzęgające, wyłączniki czy przekładniki napięciowe lub prądowe. W zależności od specyfiki wykonywanych czynności oleje mogą być dolewane do danego urządzenia w celu uzupełnienia poziomu oleju bądź służyć do całkowitej wymiany oleju znajdującego się w danym urządzeniu.

W przypadku całkowitej wymiany oleju na nowy substancje odbierane z poszczególnych urządzeń ze względu na zmianę ich właściwości fizycznych i chemicznych nie mogą znaleźć już gospodarczego zastosowania w ramach Spółki. Dlatego też jako odpad są one, co do zasady, przekazywane do wyspecjalizowanego podmiotu zewnętrznego zajmującego się ich utylizacją.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nie zużywa nabywanych olejów do celów opałowych lub do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych lub silnikowych.

Nabywane przez Spółkę oleje nie są zabarwione na czerwono lub zabarwione znacznikiem zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.; dalej: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”), przepisami wykonawczymi wydanymi na jego podstawie lub innymi obecnie obowiązującymi regulacjami. Oleje nie zawierają dodatku biokomponentu ani nie powstały w wyniku zmieszania oleju napędowego z biokomponentami.

Równocześnie we własnym stanowisku Wnioskodawca zawarł istotny element stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wskazując, że nabywane przez Spółkę oleje nie spełniają wymagań jakościowych przewidzianych w odrębnych przepisach.

W związku z powyższym opisem zadano pytania:

  1. Czy w przypadku gdy nabywane przez Spółkę oleje są opodatkowane przez poszczególnych dostawców zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy oraz przemieszczane do Spółki ze składu podatkowego na terytorium kraju na podstawie dokumentu dostawy (lub dokumentu zawierającego takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy), po stronie Spółki powstaje obowiązek zapłaty akcyzy od tych wyrobów?

  2. Czy nabywane przez Spółkę oleje podlegają opłacie paliwowej przewidzianej w ustawie z dnie 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (t.j.: Dz. U. z 2015 r. poz. 641 ze zm.; dalej: „ustawa o autostradach”), w związku z czym po stronie Spółki może powstać obowiązek zapłaty tej opłaty od tych olejów?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. W przypadku gdy nabywane przez Spółkę oleje są opodatkowane przez poszczególnych dostawców zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy oraz przemieszczane do Spółki ze składu podatkowego na terytorium kraju na podstawie dokumentu dostawy (lub dokumentu zawierającego takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy), po stronie Spółki nie powstaje obowiązek zapłaty akcyzy od tych wyrobów.
  2. Nabywane przez Spółkę oleje nie podlegają opłacie paliwowej, w związku z czym po stronie Spółki nie może powstać obowiązek zapłaty tej opłaty od tych olejów.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1

Wśród czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą obecnie obowiązująca ustawa w art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a i b oraz pkt 4 wymienia min.

  • użycie wyrobów akcyzowych objętych określoną stawką związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania tej stawki lub nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki,
  • nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W świetle powyższego Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż w przypadku gdy nabywane przez Spółkę oleje są opodatkowane przez poszczególnych dostawców zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy, po stronie Spółki potencjalnie może powstać obowiązek zapłaty akcyzy od tych wyrobów. Dotyczy to w szczególności przypadków, w których nie zostały spełnione warunki i przesłanki dla zastosowania zerowej stawki akcyzy przewidziane w obecnie obowiązujących przepisach.

Równocześnie Spółka pragnie zaznaczyć, że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym dla celów poboru akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem. Równocześnie w art. 3 ust. 2 ustawa o podatku akcyzowym stanowi, iż zmiany w Nomenklaturze Scalonej nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych (o ile nie zostały określone w ustawie).

W związku z powyższym należy zauważyć, iż pomimo tego, iż obecnie nabywane przez Spółkę oleje są kwalifikowane do kodu CN 2710 19 47, dla celów poboru akcyzy stosuje się poprzednią kwalifikację tego wyrobu, która obowiązywała w momencie wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym dla celów poboru akcyzy nabywane przez Spółkę oleje w dalszym ciągu są kwalifikowane do kodu CN 2710 19 41 (pomimo tego, iż obowiązujące przepisy nie przewidują już takiego kodu CN).

W świetle obecnego brzmienia ustawy wyroby zaliczane do kodu CN 2710 19 41 (w tym również nabywane przez Spółkę oleje) mogą podlegać opodatkowaniu akcyzą według zerowej stawki przewidzianej w art. 89 ust. 2 ustawy, o ile zostaną łącznie spełnione następujące warunki:

i. wyroby nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy oraz

ii. wyroby są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz

iii. zachodzi jedna z sytuacji wymienionych w art. 89 ust. 2 pkt 1-8 ustawy.

Odnosząc powyższe do zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku, Spółka pragnie zauważyć, iż w jej ocenie nabywane przez nią oleje mogą podlegać opodatkowaniu zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż wspomniane oleje nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, gdyż przepisy te odnoszą się wyłącznie do wyrobów kwalifikowanych do kodu CN 2710 19 41 będących: (i) olejami napędowymi (oraz wyrobami powstałymi ze zmieszania tych wyrobów z biokomponentami) spełniającymi wymagania jakościowe przewidziane w odrębnych przepisach - art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy albo (ii) olejami napędowymi przeznaczonymi do celów opałowych, zabarwionymi na czerwono i oznaczonymi zgodnie z przepisami szczególnymi - art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Tymczasem w odniesieniu do nabywanych przez Spółkę olejów powszechnie obowiązujące przepisy nie wprowadzają wymagań jakościowych. Należy bowiem zauważyć, iż ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (t.j.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1728 ze zm.) oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie nie przewidują norm jakościowych dla wyrobów kwalifikowanych (dla potrzeb innych niż pobór akcyzy) do kodu CN 2710 19 47 przeznaczonych do celów innych niż opałowe lub napędowe. Zatem nabywane przez Spółkę oleje nie spełniają wymagań jakościowych przewidzianych w odrębnych przepisach, gdyż w odniesieniu do tych wyrobów nie zostały przewidziane jakiekolwiek normy jakościowe. Tym samym nabywane przez Spółkę oleje nie stanowią wyrobów, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Nabywane przez Spółkę wyroby ze względu na ich przeznaczenie nie stanowią również olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy. Ponadto, jak wskazano w opisie zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku, nabywane przez Spółkę oleje nie są zabarwione na czerwono ani oznaczone zgodnie z przepisami szczególnymi. Zatem nabywane przez Spółkę oleje nie stanowią wyrobów, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, nabywane przez Spółkę oleje nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, zatem wyroby te spełniają pierwszy z wyżej wymienionych warunków zastosowania zerowej stawki akcyzy przewidzianej w art. 89 ust. 2 ustawy.

Kolejnym warunkiem, od spełnienia którego uzależniona została możliwość objęcia olejów zerową stawką akcyzy, jest ich przeznaczenie do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Jak wskazano w opisie zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku, całość nabywanych przez Spółkę olejów jest zużywana na potrzeby prowadzonych przez Spółkę prac naprawczych i konserwatorskich urządzeń elektroenergetycznych. Wykorzystanie olejów, co do zasady, polega na dolaniu olejów do danego urządzenia lub wymianie znajdującego się w nim oleju na nowy.

Należy zatem zauważyć, iż w żadnym przypadku Spółka nie wykorzystuje nabywanych przez nią olejów do celów opałowych lub do napędu silników spalinowych lub jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych lub silnikowych. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku został spełniony również drugi z wyżej wymienionych warunków objęcia nabywanych przez Spółkę olejów zerową stawką akcyzy.

Ustawa o podatku akcyzowym stanowi również, iż zerowa stawka akcyzy w przypadku wyrobów należących do kodu CN 2710 19 41 (do których należą również nabywane przez Spółkę oleje) może mieć zastosowanie wyłącznie w przypadku zaistnienia jednego z przypadków wymienionych w art. 89 ust. 2 pkt 1-8 ustawy. Równocześnie wśród przypadków uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy (pod warunkiem spełnienia pozostałych warunków przewidzianych w przepisach) ustawa wymienia m.in.:

  • posiadanie wyrobów przez podmiot, który zużywa te wyroby w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy oraz
  • przemieszczenie wyrobów na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa te wyroby w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Odnosząc powyższe do zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku, należy zauważyć, iż nabywane oleje są przemieszczane do Spółki poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy bezpośrednio ze składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju. Dlatego też w przypadku gdy przemieszczenie to jest realizowane na podstawie dokumentu dostawy nabywane przez Spółkę oleje, w ocenie Wnioskodawcy, mogą zostać objęte zerową stawką akcyzy. Ponadto zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 89 ust. 2a ustawy zerową stawka akcyzy może mieć zastosowanie również w przypadku, gdy przemieszczenie nabywanych olejów ze składu podatkowego jest realizowane na podstawie innych dokumentów zawierających takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, iż w przypadku nabywanych przez Spółkę olejów został spełniony również trzeci z wyżej wymienionych warunków, od których została uzależniona możliwość zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Reasumując powyższe, zdaniem Spółki, nabywane przez nią oleje mogą zostać objęte zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy, gdyż: (i) wyroby te nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, (ii) wyroby te są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, (iii) wyroby są dostarczane do Spółki w oparciu o jeden ze schematów wymienionych w art. 89 ust. 2 pkt 1-8 ustawy. Tym samym w przypadku gdy nabywane oleje są opodatkowane przez poszczególnych dostawców zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy oraz przemieszczane do Spółki ze składu podatkowego na terytorium kraju na podstawie dokumentu dostawy (lub dokumentu zawierającego takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy) po stronie Spółki nie powstaje obowiązek zapłaty akcyzy od tych wyrobów.

Ad. 2

Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 37h ust. 1 ustawy o autostradach opłacie paliwowej podlega wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu wykorzystywanych do napędu silników spalinowych. Przy czym za paliwa silnikowe w rozumieniu ustawy o autostradach rozumie się m.in.:

  • oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach oraz
  • każdy wyrób (bez względu na kod CN), który jest przeznaczony do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany do napędu silników spalinowych.

W tym miejscu warto również zauważyć, iż przez wprowadzenie paliw silnikowych na rynek krajowy na gruncie ustawy o autostradach rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą, których przedmiotem są te wyroby.

Zatem w świetle powyższego Spółka potencjalnie mogłaby być zobowiązana do zapłaty opłaty paliwowej w przypadku łącznego spełnienia następujących przesłanek:

i. nabywane przez Spółkę oleje stanowią paliwa silnikowe w rozumieniu ustawy o autostradach oraz

ii. Spółka dokonuje czynności podlegających akcyzą, których przedmiotem są nabywane przez nią oleje.

Odnosząc się do pierwszej z wyżej wymienionych przesłanek, należy mieć na uwadze, iż w przypadku ustawy o autostradach (w odróżnieniu od ustawy o podatku akcyzowym) dla określenia zasad poboru opłaty paliwowej stosuje się kwalifikację zgodną z obecnie obowiązującym brzmieniem rozporządzenia. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, dla potrzeb określenia zasad ewentualnego poboru opłaty paliwowej, nabywane przez Spółkę oleje są kwalifikowane do kodu CN 2710 19 47. Zatem wyroby te podlegają opłacie paliwowej wyłącznie w przypadku gdy są one przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Jak wskazano w opisie zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku, nabywane przez Spółkę oleje są w całości wykorzystywane do prowadzonych przez nią prac konserwacyjnych lub naprawczych urządzeń elektroenergetycznych i w żadnym przypadku nie są one wykorzystywane przez Spółkę do napędu silników spalinowych. Również odpady w postaci substancji niezdatnych do dalszego użycia gospodarczego w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej są przekazywane podmiotom zewnętrznym z przeznaczeniem do celów innych niż do napędu silników spalinowych.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, iż nabywane przez Spółkę oleje nie podlegają opłacie paliwowej przewidzianej w ustawie o autostradach, gdyż wyroby te nie są przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych, więc na gruncie obecnie obowiązujących regulacji nie są one objęte przedmiotową opłatą.

W przypadku zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku, w ocenie Wnioskodawcy, nie jest spełniona również druga z przesłanek powstania obowiązku zapłaty opłaty paliwowej. Jak wskazano w uzasadnieniu do stanowiska Wnioskodawcy do pytania numer 1, w przypadku zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku, po stronie Spółki nie powstaje obowiązek zapłaty akcyzy od nabywanych olejów, gdyż w stosunku do tych wyrobów Spółka nie dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, nie wprowadza on, w rozumieniu ustawy o autostradach, paliw silnikowych na rynek krajowy.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, po stronie Spółki nie może powstać obowiązek zapłaty opłaty paliwowej od nabywanych olejów, gdyż: (i) wyroby te nie są przeznaczone do napędu silników spalinowych, a zatem nie podlegają opłacie paliwowej oraz (ii) Spółka nie wprowadza tych wyrobów, w rozumieniu ustawy o autostradach, na rynek krajowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy wymieniono pod kodem CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Jednocześnie wyroby od kodu CN ex 2710 11 do ex 2710 19 69 zostały wymienione w poz. 20 załącznika nr 2 ustawy stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 18a ustawy dokument dostawy to dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, wskazanym w art. 8 ust. 1, ustawy jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Powyższy przepisy wskazują zakres czynności i zdarzeń opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Czynności i zdarzenia wymienione w powyższych przepisach podlegają opodatkowaniu, jeżeli ich przedmiotem są wyroby akcyzowe należące do kategorii wyrobów energetycznych, napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.


Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Stawka podatku akcyzowego w myśl art. 89 ust. 1 ustawy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

  1. węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  2. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1565,00 zł/1000 litrów;
  3. (uchylony)
  4. benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;
  5. paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;
  6. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1196,00 zł/1000 litrów;
  7. (uchylony)
  8. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1196,00 zł/1000 litrów;
  9. olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;
  10. olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:
    1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350○C lub których gęstość w temperaturze 15oC jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,
    2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;
  11. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów;
  12. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
    1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
      - skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,
      - w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),
    2. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
      - biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
      - wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,
    3. pozostałych - 14,72 zł/1 GJ;
  13. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  14. pozostałych paliw silnikowych - 1822,00 zł/1000 litrów;
  15. pozostałych paliw opałowych:
    1. w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15oC jest:
      - niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
      - równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,
    2. gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).


Stosownie do art. 89 ust 1a ustawy o podatku akcyzowym w latach 2015-2019 stawka akcyzy, o której mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 25,00 zł/1000 litrów, 25,00 zł/1000 kilogramów albo o 0,50 zł/1 gigadżul (GJ).

Na podstawie delegacji wynikającej z art. 89 ust. 1b ustawy Minister Finansów 4 grudnia 2015 r. wydał obwieszczenie w sprawie stawek akcyzy na paliwa silnikowe obowiązujących w roku 2016 (M.P. z 2015 r. poz. 1253).

Zgodnie z ww. obwieszczeniem stawki akcyzy na paliwa silnikowe wynoszą dla:

  1. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1540,00 zł/1000 litrów;
  2. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1171,00 zł/1000 litrów;
  3. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1171,00 zł/1000 litrów;
  4. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
    1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
      - skroplonych - 670,00 zł/1000 kilogramów,
      - w stanie gazowym - 10,54 zł/l gigadżul (GJ),
    2. pozostałych - 14,22 zł/l GJ;

  5. pozostałych paliw silnikowych - 1797,00 zł/1000 litrów.


Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

  1. w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  2. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;
  3. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  4. nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  5. nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;
  6. importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  7. przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
  8. importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Stosownie do art. 89 ust. 2a ustawy dokument dostawy, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają:

  1. oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350○C lub których gęstość w temperaturze 15○C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny;
  2. oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe;
  3. oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nabywa m.in. oleje mineralne transformatorowe (elektroizolacyjne) klasyfikowane do kodu CN 2710 19 41.

Nabywane oleje są przemieszczane bezpośrednio ze składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju do poszczególnych jednostek organizacyjnych funkcjonujących w ramach Spółki, zgodnie z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez dany oddział. Przemieszczenie olejów ze składu podatkowego do danego oddziału realizowane jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Całość nabywanych przez Spółkę olejów jest wykorzystywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w celu realizacji m.in. prac eksploatacyjnych, przeglądów, napraw lub konserwacji różnego rodzaju urządzeń elektroenergetycznych, takich jak np. transformatory, kondensatory sprzęgające, wyłączniki czy przekładniki napięciowe lub prądowe. W zależności od specyfiki wykonywanych czynności oleje mogą być dolewane do danego urządzenia w celu uzupełnienia poziomu oleju bądź służyć do całkowitej wymiany oleju znajdującego się w danym urządzeniu.

W przypadku całkowitej wymiany oleju na nowy substancje odbierane z poszczególnych urządzeń ze względu na zmianę ich właściwości fizycznych i chemicznych nie mogą znaleźć już gospodarczego zastosowania w ramach Spółki. Dlatego też jako odpad są one, co do zasady, przekazywane do wyspecjalizowanego podmiotu zewnętrznego zajmującego się ich utylizacją.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nie zużywa nabywanych olejów do celów opałowych lub do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych lub silnikowych.

Nabywane przez Spółkę oleje nie są zabarwione na czerwono lub zabarwione znacznikiem zgodnie z art. 90 ustawy, przepisami wykonawczymi wydanymi na jego podstawie lub innymi obecnie obowiązującymi regulacjami. Oleje nie zawierają dodatku biokomponentu ani nie powstały w wyniku zmieszania oleju napędowego z biokomponentami. Nabywane oleje nie spełniają wymagań jakościowych przewidzianych w odrębnych przepisach.

Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości czy w przypadku gdy nabywane przez Spółkę oleje są opodatkowane przez poszczególnych dostawców zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy oraz przemieszczane do Spółki ze składu podatkowego na terytorium kraju na podstawie dokumentu dostawy (lub dokumentu zawierającego takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy), po stronie Spółki powstaje obowiązek zapłaty akcyzy od tych wyrobów.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, że opisane we wniosku wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 2710 19 41 stanowią wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Zatem w sytuacji przeznaczenia ww. wyrobów do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, zastosowanie znajdzie zerowa stawka akcyzy o której mowa w art. 89 ust. 2 ustawy przy spełnieniu warunków o których mowa w art. 89 ust. 2 pkt 1-8 ustawy.

Wnioskodawca wskazuje, że ww. wyroby zostaną nabyte ze składu podatkowego na podstawie dokumentu dostawy (lub dokumentu zawierającego takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy), a następnie będą w jego posiadaniu i zostaną zużyte w ramach prowadzonej działalności. Tym samym zostaną wypełnione wszelkie warunki do zastosowania zerowej stawki akcyzy, a po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek zapłaty akcyzy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 37h ust. 1, 2 i 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 641 z późn. zm.), zwana dalej „ustawą o autostradach”, wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych, podlega opłacie, zwanej dalej „opłatą paliwową”. Przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w ust. 1, rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz.

Paliwami silnikowymi, o których mowa w ust. 1, są:

  1. benzyny silnikowe o kodach: CN 2710 11 45 lub CN 2710 11 49 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;
  2. oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;
  3. biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczone do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN;
  4. gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe oraz gazowe węglowodory alifatyczne skroplone i w stanie gazowym, przeznaczone do napędu silników spalinowych, o kodach: CN 2711 i CN 2901;
  5. wyroby inne niż określone w pkt 1-4, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN.

Ww. przepisy wprowadzają opłatę paliwową od wprowadzenia na rynek krajowy paliw silnikowych, przy czym „wprowadzenie na rynek” jest tożsame z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są paliwa silnikowe.

Zgodnie z art. 37j ust. 1 ww. ustawy obowiązek zapłaty opłaty paliwowej od paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h, ciąży na:

  1. producencie paliw silnikowych lub gazu, albo
  2. importerze paliw silnikowych lub gazu, albo
  3. podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym paliw silnikowych lub gazu, albo
  4. innym podmiocie podlegającym na podstawie przepisów o podatku akcyzowym obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych lub gazu.

Art. 37k ust. 1 i 2 ustawy o autostradach stanowi, że obowiązek zapłaty opłaty paliwowej powstaje z dniem powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h. W przypadku poddania danej ilości paliwa silnikowego, od której zapłacono opłatę paliwową, dalszym procesom, w wyniku których nastąpiło zwiększenie ilości tego paliwa, opłacie paliwowej podlega uzyskana nadwyżka tego paliwa.

Stosownie do art. 37l ust. 1 ustawy o autostradach podstawą obliczenia wysokości opłaty paliwowej jest ilość paliw silnikowych lub gazu, o których mowa w art. 37h, od jakich podmioty, o których mowa w art. 37j ust. 1, są obowiązane zapłacić podatek akcyzowy.

Wobec powyższego co do zasady obowiązek zapłaty opłaty paliwowej wynika z konieczności zapłaty podatku akcyzowego.

Tym samym w sytuacji nabycia wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 41 stanowiących wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, które będą przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, w stosunku do których ma zastosowanie zerowa stawka akcyzy ze względu na zużycie ich w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, nie powstanie również obowiązek zapłaty opłaty paliwowej.

Zgodzić się zatem należy z Wnioskodawcą, że nabywane przez Spółkę wyroby akcyzowe opisane we wniosku, w stosunku do których znajdzie zastosowanie zerowa stawka akcyzy w oparciu o art. 89 ust. 2 ustawy, po stronie spółki nie powstanie obowiązek zapłaty opłaty paliwowej.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego uznać należy za prawidłowe.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznaje sia za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj