Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-399/14/PS
z 3 grudnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2014 r. (data wpływu 15 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z obchodami 100-lecia istnienia firmy jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z obchodami 100-lecia istnienia firmy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


W bieżącym roku Wnioskodawca obchodzi jubileusz stulecia istnienia zakładu. Firma w związku z tym organizuje 2 imprezy okolicznościowe.

Pierwsza impreza związana jest z Walnym Zgromadzeniem Członków Stowarzyszenia Producentów X i połączona z jubileuszem 100-lecia Spółki. W ramach tej imprezy Spółka poniesie następujące koszty:


  • wynajęcie sali konferencyjnej,
  • serwis kawowy,
  • lunch,
  • poczęstunek w Firmie,
  • kolacja jubileuszowa w Przystani,
  • wynajęcie przewodnika - pokazanie najważniejszych miejsc,
  • wynajęcie Sali,
  • występ zespołu taneczno-wokalnego.


Druga impreza będzie skierowana do dostawców, odbiorców, banków, władz samorządowych i innych instytucji współpracujących z naszą firmą oraz do pracowników z najdłuższym stażem pracy w Spółce.

W związku z tą imprezą Spółka poniesie następujące koszty:


  • wynajęcie i opłacenie noclegów dla wybranych kontrahentów spoza Miasta i kontrahentów zagranicznych,
  • opłacenie kosztów opłat parkingowych,
  • wynajęcie autokaru niezbędnego do przewiezienia gości i pracowników na miejsce imprezy i z powrotem,
  • wynajęcie dwóch sal - w pierwszej sali nastąpi m.in. uroczyste wręczenie medali i dyplomów zasłużonym pracownikom przez Prezydenta Miasta Wojewodę, druga sala bankietowa - tu przy kolacji możliwe będą rozmowy w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • koszty tłumaczenia symultanicznego,
  • wynajęcie prowadzącego,
  • wynajęcie zespołu muzycznego
  • pokazy artystyczne
  • wynajem namiotu wraz z nagrzewnicą, stołami barowymi, stołem do rejestracji gości,
  • poczęstunek w firmie,
  • uroczysta kolacja w operze,
  • czasopismo jubileuszowe,
  • koszulki dla pracowników,
  • materiały reklamowe,
  • zaproszenia,
  • ciasteczka jubileuszowe w pudełku ze sklejki brzozowej,
  • usługa taxi.

W imprezach uczestniczyć będą kontrahenci, pracownicy i władze samorządowe. Dominującym celem zorganizowania jubileuszu nie jest kreowanie wizerunku firmy, czy dobrych relacji lecz reklama i promocja firmy mająca na celu kształtowanie popytu na towary Spółki poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich nabywania. Bezpośrednie spotkanie z dużą ilością odbiorców i dostawców daje większe możliwości przedstawienia produktów firmy, daje również możliwość zapoznania kontrahentów z potrzebami dotyczącymi zarówno sprzedaży, dostaw, jak i współdziałania w środowisku makroekonomicznym.

Podczas spotkania prezentowane będą wyroby ze sklejki, pokazany proces technologiczny. W tym celu utworzone zostanie 6 grup po 30 osób. Osoby te będą oprowadzane przez pracowników działu technologicznego w celu zaprezentowania możliwości wytwórczych firmy i przedstawienia oferty produktowej firmy.

Podczas spotkania w Operze będzie prezentowany film związany z historią zakładu, jak również z aktualnymi możliwościami produkcyjnymi firmy. W części oficjalnej - najbardziej zasłużeni pracownicy otrzymają medale i dyplomy. Na gmachu opery przed głównym wejściem wyświetlane będzie logo firmy. XXX objęła oficjalnie patronat medialny nad obchodami jubileuszu. Obecni będą przedstawiciele mediów lokalnych i ogólnopolskich mediów branżowych.,


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy poniesione przez Spółkę koszty związane z obchodami rocznicy 100-lecia istnienia, w których będą uczestniczyć wybrani kontrahenci, pracownicy, członkowie Rady Nadzorczej oraz władze samorządowe, stanowią koszty uzyskania przychodów w myśl art. 15 i 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


Spółka wskazuje, że dominującym celem zorganizowania jubileuszu nie jest kreowanie wizerunku firmy, czy dobrych relacji lecz promocja powiązana z reklamą firmy mająca na celu kształtowanie popytu na wyroby Spółki poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich nabywania.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy uznać, że opisane wyżej koszty zostaną poniesione w celu zapewnienia osiągnięcia wyższych przychodów lub zabezpieczenia dotychczasowych źródeł tych przychodów. Jednocześnie należy dodać, że ww. wydatki nie stanowią kosztów wymienionych w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów określonych w treści art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wątpliwości mógłby budzić art. 16 ust. 1 pkt 28, gdyby nie fakt, że celem obchodów jubileuszu nie jest wizerunek firmy (ten ma charakter drugoplanowy), celem jest zwiększenie przychodów firmy. Nie można więc traktować kosztów poniesionych na przygotowanie jubileuszu Spółki jako reprezentacji. Zgodnie z interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2013 roku dla oceny wydatków nie jest istotna wystawność, okazałość czy wytworność poczęstunku, gdyż nie ma miernika dla określenia jego poziomu, a za wydatki wyłączone z kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie dobrego obrazu firmy.

W nawiązaniu do indywidualnej interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 marca 2014 r., nr ILPB3/423-413/12/14-S/JG, uwzględniająca wyrok WSA w Poznaniu z 16 października 2013 r., sygn. akt I SA/Po 296/13, dla naszej Spółki również podstawowym i nadrzędnym celem jest promowanie osiągnięć Spółki poprzez przeprowadzenie serii prezentacji firmy o charakterze merytorycznym oraz merytoryczno-historycznym, co umożliwi uczestnikom, a zarazem potencjalnym odbiorcom towarów, pozyskanie wiedzy na temat możliwości produkcyjnych i wytwórczych danych towarów. Wobec powyższego zasadny jest pogląd, że w badanej sprawie najistotniejszy jest cel reklamowy, pozostający w związku z zabezpieczeniem, ale i zwiększeniem źródeł przychodów. Pozostałe elementy obchodów jubileuszu mieszczą się w granicach kultury i dobrego tonu. Należy zauważyć, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty promocji i reklamy zalicza się do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów. Są to szeroko rozumiane działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług. Mogą być one realizowane za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, rozwiązań nowoczesnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy - co ma również zastosowanie w przypadku naszej firmy przy okazji obchodów jubileuszu. Spółka uważa, że w analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, a wszystkie koszty poniesione w związku z jubileuszem będą stanowiły koszt uzyskania przychodu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Przepis sformułowany przez ustawodawcę ma charakter ogólny (tzw. klauzula generalna). Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Kosztami uzyskania przychodów są wyłącznie takie koszty, które spełniają kumulatywnie warunki określone w cytowanym art. 15 ust. 1, tj.:


  • zostały poniesione przez podatnika,
  • ich poniesienie miało na celu uzyskanie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów (tzw. przesłanka celowości kosztów),
  • nie zostały wymienione w zamkniętym katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy.


Pierwsza z wymienionych przesłanek odnosi się do możliwości przypisania faktu poniesienia kosztu do osoby podatnika. Kosztem uzyskania przychodu mogą być wyłącznie koszty obciążające samego podatnika – wartość ciężarów, jakie ponosi podatnik w toku prowadzenia działalności (funkcjonowania). Poniesienie kosztu jest – co do zasady – związane z faktycznym i definitywnym przesunięciem określonej wartości z majątku podatnika do majątku innego podmiotu.

Przesłankę celowości kosztu uważa się za spełnioną, gdy istnieje związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem danego kosztu a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Nie ma przy tym znaczenia, czy dany wydatek przyniósł oczekiwany skutek w postaci osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenie ich źródła. Istotne jest, czy w momencie jego ponoszenia podatnik mógł – obiektywnie oceniając – oczekiwać takiego efektu.

Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy ma charakter zamknięty. Wśród wydatków nieuważanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił m.in. – w pkt 28 tego przepisu – koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje przy tym terminu „reprezentacja”, ani też nie odsyła w celu jego wyjaśnienia do innych przepisów prawa. Poszukując znaczenia tego pojęcia, należy zatem w pierwszej kolejności odnieść się do języka powszechnego, w którym „reprezentacja” oznacza:


  • „grupę osób, instytucję występującą w czyimś imieniu, reprezentującą czyjeś interesy, przedstawicielstwo”;
  • „reprezentowanie kogoś lub czegoś”;
  • „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycja społeczną”.


(por. Uniwersalny Słownik Języka Polskie pod red. St. Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007; http://sjp.pwn.pl; Słownik języka polskiego. Tom III., pod red. M. Szymczaka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981 r.). Pomocną może być również etymologia tego słowa - „repraesentatio” (łac.) oznacza „wizerunek”.


Zatem za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami spotkań.

Podobne rozumienie pojęcia „reprezentacji” spotykane jest również w orzecznictwie sądowym: Celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest właśnie wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. (…)Przy tak zdefiniowanym terminie "reprezentacji" kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia. Ponownie podkreślić należy, że dla oceny, czy dana działalność stanowi reprezentację, czy też innego rodzaju działalność, konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy. (…)To co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej – uzyskiwanie przychodów podlegających opodatkowaniu. (wyrok NSA z 17 czerwca 2013 r., II FSK 702/11).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika natomiast, że Wnioskodawca obchodzi jubileusz stulecia istnienia zakładu. Firma w związku z tym organizuje 2 imprezy okolicznościowe. Pierwsza impreza związana jest z Walnym Zgromadzeniem Członków Stowarzyszenia X. i połączona z jubileuszem 100-lecia Spółki. Druga impreza będzie skierowana do dostawców, odbiorców, banków, władz samorządowych i innych instytucji współpracujących z firmą oraz do pracowników z najdłuższym stażem pracy.

Nie ulega wątpliwości, iż część ponoszonych przez Spółkę wydatków związanych z jubileuszem firmy nosi znamiona wydatków o charakterze reprezentacyjnym.

Uroczyste wręczanie medali i dyplomów zasłużonym pracownikom przez Prezydenta Miasta i Wojewodę w obecności władz samorządowych i innych instytucji współpracujących z firmą, pokazy artystyczne, czy też zwiedzanie miasta niewątpliwie posiadają cechy wydatków mogących kreować wizerunek firmy, a w konsekwencji posiadać mogą cechy wydatków reprezentacyjnych.

Biorąc pod uwagę zmieniającą się jednak rzeczywistość gospodarczą należy posłużyć się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną, a w konsekwencji uwzględnić, że co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej. Jak już uprzednio wskazano, konieczna jest więc analiza całokształtu okoliczności związanych z imprezą okolicznościową i jej ostateczny cel.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego dominującym celem zorganizowania jubileuszu nie jest kreowanie wizerunku firmy, czy dobrych relacji lecz reklama i promocja firmy mająca na celu kształtowanie popytu na towary poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich nabywania. Bezpośrednie spotkanie z dużą ilością odbiorców i dostawców daje większe możliwości przedstawienia produktów firmy, daje również możliwość zapoznania kontrahentów z potrzebami dotyczącymi zarówno sprzedaży, dostaw, jak i współdziałania w środowisku makroekonomicznym.

W konsekwencji, stanowisko Spółki, w świetle którego w analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, a wszystkie koszty poniesione w związku z jubileuszem będą stanowiły koszt uzyskania przychodu – jest co do zasady prawidłowe.

Pamiętać trzeba jednak, że ze względu na konieczność indywidualnej oceny każdego przypadku ponoszenia przez podatnika tego rodzaju wydatków, które mogą zostać zaliczone do kosztów reprezentacji, na podatniku spoczywa obowiązek szczególnej dbałości o ich udokumentowanie oraz wskazanie okoliczności im towarzyszących. Należy pamiętać, że zgodnie z art. 15 ust. 1 oraz art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z art. 21 oraz art. 22 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, do uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów niezbędne jest nie tylko zaistnienie konkretnego zdarzenia gospodarczego polegającego na zakupie towarów lub usług, u konkretnego dostawcy lub wykonawcy, za konkretną cenę, ale i odpowiednie udokumentowanie tej operacji.

Należy ponadto zauważyć, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami (w tym przypadku wykazania, że omawiane wydatki mają charakter reklamowy i promocyjny), bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

Dodatkowo należy podkreślić, że niniejsze rozstrzygnięcie zostało dokonane w oparciu o przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej opis zdarzenia przyszłego, bowiem zakres i przedmiot sprawy administracyjnej o wydanie interpretacji prawa podatkowego określa treść wniosku, co oznacza, że organ interpretacyjny jest ściśle związany stanem faktycznym albo zdarzeniem przyszłym przedstawionym we wniosku, a przepisy działu II rozdziału 1a Ordynacji podatkowej nie dają uprawnienia do samodzielnego ustalania i weryfikowania tego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Dlatego też przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej – adekwatnie do treści pytania oraz zaprezentowanego opisu zdarzenia przyszłego – jest wyłącznie kwestia możliwości zaliczenia wydatków związanych z organizowaniem jubileuszu firmy do kosztów uzyskania przychodów.

Postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych, z uwagi na przedmiot i charakter wydawanych w jego toku rozstrzygnięć, jest postępowaniem szczególnym, odrębnym, do którego nie mają bezpośredniego zastosowania inne (poza wskazanymi w ustawie) przepisy Ordynacji podatkowej, w szczególności nie jest postępowaniem dowodowym, które może być prowadzone w toku kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego lub czynności sprawdzających. Organ wydający interpretację indywidualną nie może więc zbadać w sensie merytorycznym „sprawy podatkowej” wynikającej z przytoczonego we wniosku zdarzenia lecz jedynie pozytywnie lub negatywnie ocenić, z przytoczeniem przepisów prawa podatkowego, czy stanowisko pytającego zawarte we wniosku odnoszące się do regulacji przepisów materialnego prawa podatkowego jest słuszne i znajduje oparcie w okolicznościach przedstawionego zdarzenia. Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie może przy tym prowadzić postępowania ani podejmować rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego trybu orzekania, w tym w postępowaniu kontrolnym czy podatkowym prowadzonym w oparciu o konkretną dokumentację.

Zatem pełna weryfikacja prawidłowości zaliczenia poszczególnych wydatków Wnioskodawcy do kosztów uzyskania przychodów może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Dokonując bowiem interpretacji indywidualnej organ podatkowy działający z upoważnienia Ministra Finansów przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Podkreślić również należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270, z późn. zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj