Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.579.2018.2.AŻ
z 4 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2018 r. (data wpływu 30 października 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 grudnia 2018 r. (data wpływu 18 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 18 grudnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miejska (Gmina/Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym ze swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi od 1 stycznia 2017 r. scentralizowane rozliczenie z tytułu podatku VAT.

Gmina Miejska planuje realizację projektu pod nazwą „(…) Inkubator Przedsiębiorczości i Innowacji” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa, Konkurencyjna i Innowacyjna Gospodarka, Działanie 1.3 Promowanie przedsiębiorczości, Typ projektu: Inkubatory Przedsiębiorczości.

Budynek, w którym realizowany jest powyższy projekt, widnieje w ewidencji środków trwałych Urzędu Miasta pod pozycją (…).

Planowy zakres rzeczowy projektu:

  1. Adaptacja i przebudowa budynku przy oraz jego dostosowanie do funkcji Inkubatora Przedsiębiorczości i Innowacji.

W budynku o powierzchni 1202,70 m2 zaplanowano:

  1. piwnicę – pomieszczenie magazynowe, gospodarcze i techniczne,
  2. parter – trzy lokale usługowe z własnymi węzłami sanitarnymi, z wejściami od główne wejście do budynku z holem, klatka schodowa winda,
  3. I piętro – sala konferencyjna z węzłem sanitarnym, szatnią, pomieszczeniem socjalnym i porządkowym, pomieszczenie biurowe z osobnym węzłem sanitarnym, ogólnodostępna komunikacja z klatką schodową,
  4. II piętro – 5 pomieszczeń biurowych ze wspólnym węzłem sanitarnym, pomieszczeniem socjalnym i porządkowym,
  5. III piętro – 5 pomieszczeń biurowych ze wspólnym węzłem sanitarnym, pomieszczeniem socjalnym i porządkowym,
  6. poddasze – pomieszczenie gospodarcze, wyłaz na dach.

Prace adaptacyjne polegać będą szczególnie na:

  • remoncie i przebudowie elewacji z jej dociepleniem i zmianą kolorystyki,
  • remoncie pokrycia dachu i obróbek blacharskich z dociepleniem wentylowanego stropodachu w głównej bryle budynku i stropodachu pełnego w części parterowej,
  • wymianie wszystkich obróbek blacharskich: rynien, rur spustowych, parapetów, obróbek ścianek attykowych i kominów,
  • rozbiórce istniejącego komina wolnostojącego,
  • likwidacji wtórnej zabudowy narożnika budynku od strony ul. (…) w poziomie parteru,
  • rozbiórce schodów zewnętrznych w obrębie budynku, prowadzących do pomieszczeń na piętro budynku,
  • przebudowie schodów zewnętrznych od strony podwórka,
  • rozebraniu istniejącej klatki schodowej i szybu istniejącego dźwigu osobowego oraz pomieszczenia nadszybia i wykonaniu nowej klatki schodowej z centralnie usytuowanym szybem windy osobowej,
  • wyburzeniu części ścian działowych, wykonaniu nowych ścianek działowych w układzie dostosowanym do projektowanej funkcji pomieszczeń na poszczególnych kondygnacjach,
  • zamurowaniu i przemurowaniu części istniejących otworów drzwiowych i okiennych i wykonaniu nowych projektowanych przebić drzwiowych i okiennych z ich przesklepieniem w ścianach konstrukcyjnych,
  • zakup wyposażenia na potrzeby Inkubatora Przedsiębiorczości Innowacji.

Planuje się, że powstały Inkubator będzie zarządzany przez Gminę Miejską, a w obiekcie planuje się:

  1. wynajem powierzchni biurowej dla początkujących przedsiębiorców, będzie miał charakter odpłatny/opodatkowany. Zgodnie z założeniami przyjętymi w studium wykonalności do projektu prognozowana cena pobierana za użytkowanie infrastruktury w wysokości 25,00 zł za 1 m2 powierzchni Inkubatora odpowiada średniej cenie rynkowej funkcjonującej w u za wynajem powierzchni biurowej.
  2. wynajem sali konferencyjnej na różne imprezy biznesowe, szkoleniowe będzie miał charakter odpłatny/opodatkowany, zgodnie z regulaminem/cennikiem opracowany przez osobę zarządzającą.

Ponadto, Przedsiębiorcom zostanie zapewniona bezpłatna pomoc księgowa i prawna (na zasadach, w zakresie i dziedzinach ustalonych przez osobę zarządzającą Inkubatorem) od chwili powstania i ulokowania się firmy w siedzibie Inkubatora, w czasie jej rozwoju do momentu uzyskania przez nią samodzielności, jednak nie dłużej niż 1 rok. Następnie, po pierwszym roku działalności, usługi księgowe i prawne będą pełnopłatne. Natomiast usługi specjalistyczne dla przedsiębiorców będą świadczone przez Agencję Rozwoju Regionalnego, według ustalonego wykazu usług.

Zgodnie ze strategią (planem) wykorzystania infrastruktury Inkubatora Przedsiębiorczości i Innowacji opracowanej na potrzeby ww. projektu w analizie przychodów w strukturze potencjalnych przychodów Inkubatora znalazły się następujące komponenty (kolejność zgodna z przewidywanym stopniem istotności poszczególnych kategorii):

  1. Wynajem powierzchni biurowej dla początkujących przedsiębiorców: start-up’y, mikroprzedsiębiorstwa – potencjalne przychody z tego tytułu w formie czynszu za wynajem są uwarunkowane infrastrukturą Inkubatora (13 lokali pod wynajem).
  2. Przychody z usług doradczych dla lokatorów Inkubatora obejmujących doradztwo finansowe (podatki, rachunkowość, pozyskiwanie źródeł finansowania), doradztwo prawne, doradztwo techniczne, itp. Zakłada się, że Inkubator spełniać będzie rolę pośrednika pomiędzy przedsiębiorcą potrzebującym określonego wsparcia merytorycznego a specjalistą gwarantującym udzielnie takiego wsparcia. W tej roli mogą wystąpić zarówno indywidualnie specjaliści z danej dziedziny oraz wyspecjalizowane podmioty zajmujące się takimi usługami (kancelarie prawne, biura rachunkowe, itp.). Usługi z tego zakresu będą również świadczone przez pracowników Inkubatora. Podstawą zaprezentowanej symulacji liczbowej jest przewidywana liczba takich usług oraz przeciętna cena pojedynczej usługi doradczej.
  3. Przychody z wynajmu sali konferencyjnej na różne imprezy biznesowe i szkoleniowe. Zakłada się, że kilka razy w roku, sala konferencyjna Inkubatora może zostać wykorzystana do przeprowadzenia szkoleń, prezentacji, warsztatów czy innego typu spotkań przedsiębiorców, także spoza Inkubatora.
  4. Inne przychody. Zakłada się, że w dalszej fazie funkcjonowania Inkubatora (po umownym okresie 2 lat działalności), wzorem innych inkubatorów, będzie możliwe osiąganie przychodów z działalności doradczej świadczonej przez Inkubator na rzecz podmiotów i przedsiębiorców nie stanowiących lokatorów Inkubatora. Chodzi o rożnego rodzaju analizy i specjalistyczne raporty związane z doświadczeniami Inkubatora, na które zapotrzebowanie pojawi się także z sektora publicznego. W projekcji finansowym tę kategorię potraktowano jako marginalną.

Szczegółowe zasady funkcjonowania Inkubatora oraz oferta świadczonych usług zostaną określone w regulaminie działania Inkubatora. Termin realizacji inwestycji to IV kwartał 2018 r. – IV kwartał 2019 r.

W związku z realizacją omawianego projektu poniesione zostaną również koszty związane z pełnieniem nadzoru inwestorskiego, nadzoru autorskiego oraz promocją (tablica informacyjna pamiątkowa).

W ocenie tut. organu opis zdarzenia przyszłego wymagał doprecyzowania w związku z czym pismem z dnia 4 grudnia 2018 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia opisu sprawy o następujące informacje:

  1. czy towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji w ramach projektu pn. „(…) Inkubator Przedsiębiorczości i Innowacji” będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług? Jeżeli nie, to do wykonywania jakich czynności będą wykorzystywane: opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od VAT, czy również do działalności innej niż gospodarcza, tj. do realizacji zadań własnych Gminy (czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT)?
  2. jeżeli przedmiotowa infrastruktura poza czynnościami opodatkowanymi będzie również wykorzystywana do czynności zwolnionych od VAT lub/i do działalności innej niż gospodarcza, to czy Wnioskodawca będzie miał możliwość przypisania wydatków związanych z przedmiotową inwestycją do poszczególnych rodzajów czynności?

W piśmie z dnia 14 grudnia 2018 r. – stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu – Wnioskodawca wskazał, co następuje:

  1. towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji w ramach projektu pn. „(…) Inkubator Przedsiębiorczości i Innowacji” będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
  2. przedmiotowa infrastruktura poza czynnościami opodatkowanymi nie będzie wykorzystywana do czynności zwolnionych.

W odniesieniu do usług doradczych, rolą Inkubatora będzie wynajem pomieszczeń, podmiotowi świadczącemu tego typu usługi na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych, zatem będzie to czynność opodatkowana.

Natomiast funkcje operatora obsługującego Inkubator, zakłada się, że będą pełnić pracownicy wydzielonej jednostki organizacyjnej/wydziału Gminy Miejskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Gmina Miejska ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu „(…) Inkubator Przedsiębiorczości i Innowacji?
  2. A jeśli takie prawo przysługuje, to czy Gmina w celu odliczenia podatku naliczonego może zastosować pełne odliczenie?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu „(…) Inkubator Przedsiębiorczości i Innowacji”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Planuje się, aby to Gmina zarządzała mającym powstać Inkubatorem, a to oznacza, że w tym zakresie Gmina będzie działała jako podatnik podatku od towarów i usług zgodnie z art. 15 ustawy.

Będą tam realizowane, jedynie czynności opodatkowane, tj.:

  • wynajem powierzchni biurowej dla początkujących przedsiębiorców,
  • wynajem sali konferencyjnej na różne imprezy biznesowe i szkoleniowe (kilka razy w roku również dla przedsiębiorców spoza Inkubatora).

Analizując cytowane przepisy i planowane wykorzystanie Inkubatora, można stwierdzić, że Gmina spełnia warunki dające prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a mianowicie odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Gmina, w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań, organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym ze swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi od 1 stycznia 2017 r. scentralizowane rozliczenie z tytułu podatku VAT. Gmina planuje realizację projektu pod nazwą „(…) Inkubator Przedsiębiorczości i Innowacji”. Budynek, w którym realizowany jest powyższy projekt, widnieje w ewidencji środków trwałych Urzędu Miasta. Planowy zakres rzeczowy projektu: Adaptacja i przebudowa budynku oraz jego dostosowanie do funkcji Inkubatora Przedsiębiorczości i Innowacji. Planuje się, że powstały Inkubator będzie zarządzany przez Gminę, a w obiekcie planuje się: wynajem powierzchni biurowej dla początkujących przedsiębiorców, będzie miał charakter odpłatny/opodatkowany. Zgodnie z założeniami przyjętymi w studium wykonalności do projektu prognozowana cena pobierana za użytkowanie infrastruktury w wysokości 25,00 zł za 1 m2 powierzchni Inkubatora odpowiada średniej cenie rynkowej funkcjonującej w umowie za wynajem powierzchni biurowej; wynajem sali konferencyjnej na różne imprezy biznesowe, szkoleniowe będzie miał charakter odpłatny/opodatkowany, zgodnie z regulaminem/cennikiem opracowany przez osobę zarządzającą. Ponadto, Przedsiębiorcom zostanie zapewniona bezpłatna pomoc księgowa i prawna (na zasadach, w zakresie i dziedzinach ustalonych przez osobę zarządzającą Inkubatorem) od chwili powstania i ulokowania się firmy w siedzibie Inkubatora, w czasie jej rozwoju do momentu uzyskania przez nią samodzielności, jednak nie dłużej niż 1 rok. Następnie, po pierwszym roku działalności usługi księgowe i prawne będą pełnopłatne. Natomiast usługi specjalistyczne dla przedsiębiorców będą świadczone przez Agencję Rozwoju Regionalnego, według ustalonego wykazu usług. Zgodnie ze strategią wykorzystania infrastruktury Inkubatora Przedsiębiorczości i Innowacji opracowanej na potrzeby ww. projektu w analizie przychodów w strukturze potencjalnych przychodów Inkubatora znalazły się następujące komponenty: wynajem powierzchni biurowej dla początkujących przedsiębiorców: start-up’y, mikroprzedsiębiorstwa – potencjalne przychody z tego tytułu w formie czynszu za wynajem są uwarunkowane infrastrukturą Inkubatora. Przychody z usług doradczych dla lokatorów Inkubatora obejmujących doradztwo finansowe, doradztwo prawne, doradztwo techniczne, itp. Zakłada się, że Inkubator spełniać będzie rolę pośrednika pomiędzy przedsiębiorcą potrzebującym określonego wsparcia merytorycznego a specjalistą gwarantującym udzielnie takiego wsparcia. W tej roli mogą wystąpić zarówno indywidualnie specjaliści z danej dziedziny oraz wyspecjalizowane podmioty zajmujące się takimi usługami. Usługi z tego zakresu będą również świadczone przez pracowników Inkubatora. Podstawą zaprezentowanej symulacji liczbowej jest przewidywana liczba takich usług oraz przeciętna cena pojedynczej usługi doradczej. Przychody z wynajmu sali konferencyjnej na różne imprezy biznesowe i szkoleniowe. Zakłada się, że kilka razy w roku, sala konferencyjna Inkubatora może zostać wykorzystana do przeprowadzenia szkoleń, prezentacji, warsztatów czy innego typu spotkań przedsiębiorców, także spoza Inkubatora. Inne przychody. Zakłada się, że w dalszej fazie funkcjonowania Inkubatora, wzorem innych inkubatorów, będzie możliwe osiąganie przychodów z działalności doradczej świadczonej przez Inkubator na rzecz podmiotów i przedsiębiorców nie stanowiących lokatorów Inkubatora. Chodzi o rożnego rodzaju analizy i specjalistyczne raporty związane z doświadczeniami Inkubatora, na które zapotrzebowanie pojawi się także z sektora publicznego. W projekcji finansowym tę kategorię potraktowano jako marginalną. Szczegółowe zasady funkcjonowania Inkubatora oraz oferta świadczonych usług zostaną określone w regulaminie działania Inkubatora. Termin realizacji inwestycji to IV kwartał 2018 r. – IV kwartał 2019 r. W związku z realizacją omawianego projektu poniesione zostaną również koszty związane z pełnieniem nadzoru inwestorskiego, nadzoru autorskiego oraz promocją. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, przedmiotowa infrastruktura poza czynnościami opodatkowanymi nie będzie wykorzystywana do czynności zwolnionych. W odniesieniu do usług doradczych, rolą Inkubatora będzie wynajem pomieszczeń, podmiotowi świadczącemu tego typu usługi na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych, zatem będzie to czynność opodatkowana. Natomiast funkcje operatora obsługującego Inkubator, zakłada się, że będą pełnić pracownicy wydzielonej jednostki organizacyjnej/wydziału Gminy Miejskiej.

Na tle powyższego, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją opisanego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ Gmina w związku z realizacją projektu prowadzić będzie działalność gospodarczą, a tym samym będzie działać w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Ponadto – jak oświadczył Wnioskodawca – towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji należy stwierdzić, że Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: „Inkubator Przedsiębiorczości i Innowacji”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca będzie działać jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu będą służyć wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zaznaczenia wymaga, że Gmina będzie mogła zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, zaznaczenia wymaga, że wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na informacji, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji w ramach projektu pn. „(…) Inkubator Przedsiębiorczości i Innowacji” będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W myśl natomiast art. 14na § 2 cyt. ustawy, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj