Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.616.2019.1.MN
z 6 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2019 r. (data wpływu 19 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • prawa do tzw. „ulgi” na zakup kas on-line w związku z wcześniejszą wymianą kas (tj. 90% ceny zakupu bez podatku nie więcej niż 700 zł) – jest prawidłowe,
  • momentu odliczenia od podatku należnego tzw. „ulgi” na zakup kas rejestrujących on-line, momentu, od którego należy liczyć 6-miesięczny termin, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz możliwości skorzystania z tzw. „ulgi” na zakup nowych kas on-line (zwiększając ilość kas w stosunku do obecnie użytkowanych) – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do tzw. „ulgi” na zakup kas on-line w związku z wcześniejszą wymianą kas (tj. 90% ceny zakupu bez podatku nie więcej niż 700 zł), momentu odliczenia od podatku należnego tzw. „ulgi” na zakup kas rejestrujących on-line, momentu, od którego należy liczyć 6-miesięczny termin, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz możliwości skorzystania z tzw. „ulgi” na zakup nowych kas on-line (zwiększając ilość kas w stosunku do obecnie użytkowanych).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka została objęta obowiązkiem stosowania kas on-line:


  1. z dniem 1 lipca 2020 r. ze względu na świadczenie przez Nią usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania;
  2. z dniem 1 stycznia 2021 r. ze względu na świadczenie usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu.


Ze względu na dużą ilość punktów sprzedaży, a tym samym kas podlegających obowiązkowej wymianie, Spółka ma zamiar dokonać zakupu pierwszych kas on-line i rozpocząć przy ich użyciu ewidencję sprzedaży jeszcze w grudniu 2019 r. Kolejne wymiany będą dokonywane sukcesywnie, tak aby wywiązać się z narzuconych terminów ustawą.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Spółka w związku z wcześniejszą wymianą kas ma prawo do uzyskania tzw. „ulgi” na zakup kas on-line (tj. 90% ceny zakupu bez podatku nie więcej niż 700 zł)?
  2. Czy ulga powinna być rozliczona w okresie rozliczeniowym faktycznego rozpoczęcia ewidencji sprzedaży na nowo zakupionych kasach, czyli w deklaracji za grudzień 2019 r., czy też dopiero w okresie rozliczeniowym, w którym powstaje obowiązek ewidencji określonego rodzaju usług na kasach on-line, to jest odpowiednio dla świadczenia usług wymienionych w art. 145b ust. 1 pkt 2 w deklaracji za lipiec 2020 r., a dla usług wymienionych w art. 145b ust. 1 pkt 3 w deklaracji za styczeń 2021 r.?
  3. Czy okres 6 miesięcy, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług liczony jest od momentu faktycznego rozpoczęcia ewidencji sprzedaży na nowo zakupionych kasach on-line, czy też od momentu powstania obowiązku ich stosowania, czyli w terminach narzuconych ustawą?
  4. Czy Spółka zwiększając ilość kas w stosunku do obecnie użytkowanych, przy pomocy których będzie dokonywała ewidencji usług wymienionych w art. 145b może skorzystać z ulgi na zakup każdej z tych kas ?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1.

Spółka mając na uwadze art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług uważa, że ma prawo skorzystać z ulgi, o której mowa w tym artykule. Obecnie Spółka podlega obowiązkowi ewidencji sprzedaży i zamierza wywiązać się z ustawowo narzuconych terminów ewidencji sprzedaży za pomocą kas, o których mowa w art. 111 ust. 6a.


Ad. 2 i ad. 3.

W oparciu o art. 145b ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, z którego wynika, iż za dzień rozpoczęcia ewidencji uznaje się odpowiednio dzień, w którym powstaje obowiązek ewidencji wskazanych usług przy zastosowaniu kas on-line, Spółka uważa, że ulgę należy rozliczyć dopiero za okres, w którym powstaje obowiązek rozpoczęcia ewidencji przy użyciu kas on-line, to jest odpowiednio w deklaracjach za lipiec 2020 i styczeń 2021. Tym samym okres 6 miesięcy, w którym Spółka może dokonać zakupu kolejnych kas korzystających z ulgi liczony jest od momentu powstania obowiązku stosowania nowych kas on-line dla danego rodzaju usług.


Ad. 4.

Spółka mając na uwadze również art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług uważa, że może skorzystać z ulgi na każdą zakupioną w okresie 6 miesięcy od momentu powstania obowiązku kasę, przy użyciu której będzie dokonywała sprzedaży usług wymienionych w art. 145b ust. 1.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:


  • jest prawidłowe w zakresie prawa do tzw. „ulgi” na zakup kas on-line w związku z wcześniejszą wymianą kas (tj. 90% ceny zakupu bez podatku nie więcej niż 700 zł),
  • jest nieprawidłowe w zakresie momentu odliczenia od podatku należnego tzw. „ulgi” na zakup kas rejestrujących on-line, momentu, od którego należy liczyć 6-miesięczny termin, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz możliwości skorzystania z tzw. „ulgi” na zakup nowych kas on-line (zwiększając ilość kas w stosunku do obecnie użytkowanych).


W pierwszej kolejności należy wskazać, że od dnia 1 maja 2019 r. obowiązuje ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r. poz. 675), dalej „ustawa zmieniająca”, wprowadzająca zmiany w zakresie przepisów dotyczących kas rejestrujących.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 111 ust. 3c ustawy, do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

Zgodnie z art. 111 ust. 3ca ustawy, podatnicy mogą używać kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, do prowadzenia ewidencji sprzedaży, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, gdy zostały one nabyte odpowiednio przez wynajmującego, wydzierżawiającego, leasingodawcę lub drugą stronę innej umowy o podobnym charakterze, w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

W myśl art. 111 ust. 6a ustawy, kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Natomiast stosownie do art. 111 ust. 6b ustawy, producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących.


Jak stanowi natomiast art. 111 ust. 6c ustawy, potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b, wydaje się na czas określony. Potwierdzenie to może być cofnięte w przypadku wprowadzenia do obrotu kas rejestrujących:


  1. niespełniających funkcji wymienionych w ust. 6a lub wymagań technicznych dla kas rejestrujących, lub
  2. niezgodnych z egzemplarzem wzorcowym kasy rejestrującej lub dokumentami dołączanymi do wniosku o wydanie tego potwierdzenia.


Pojęcie „kasa fiskalna on-line” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. 2019 r., poz. 816), który odwołuje się do treści znowelizowanej ustawy, wskazując, że przez kasę on-line rozumie się kasę o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.

Znowelizowana ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje terminy i grupy podatników, których obejmie obowiązek posiadania kasy on-line. Natomiast podatnicy, prowadzący działalność w innych obszarach niż określone w ustawie, zostali zwolnieni z obowiązku posiadania kas fiskalnych on-line. W ich przypadku ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych „tradycyjnych” kas fiskalnych.


Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, u których:


  1. powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,
  2. nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas, o których mowa w art. 145a ust. 1, do prowadzenia ewidencji sprzedaży


  • mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.


Stosownie do art. 111 ust. 5 ustawy, w przypadku gdy podatnicy, o których mowa w ust. 4, wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika.

Ponadto wskazać należy, że art. 1 pkt 7 ustawy zmieniającej z dniem 1 maja 2019 r. wprowadził do ustawy o VAT nowy rozdział 1a „Przepisy epizodyczne dotyczące kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii”.


Zgodnie z art. 145b ust. 1 ustawy, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie:


  1. do dnia 31 grudnia 2019 r. - do:


    1. świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
    2. sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych;


  2. do dnia 30 czerwca 2020 r. - do:


    1. świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
    2. sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych;


  3. do dnia 31 grudnia 2020 r. - do świadczenia usług:


    1. fryzjerskich,
    2. kosmetycznych i kosmetologicznych,
    3. budowlanych,
    4. w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
    5. prawniczych,
    6. związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.


Przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w ust. 1 (art. 145b ust. 2 ustawy o VAT).


W myśl art. 145b ust. 3 ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 4 i 5, na zakup kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust. 6a, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień:


  1. 1 stycznia 2020 r. - dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 1;
  2. 1 lipca 2020 r. - dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
  3. 1 stycznia 2021 r. - dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 3.


Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca jest zobowiązany do wymiany kas rejestrujących na kasy rejestrujące on-line w związku z rodzajem usług, które świadczy, tj.:


  1. z dniem 1 lipca 2020 r. ze względu na świadczenie usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania;
  2. z dniem 1 stycznia 2021 r. ze względu na świadczenie usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu.


Odnosząc się do możliwości skorzystania z prawa do tzw. „ulgi” w przypadku zakupu kasy on-line przed dniem 1 lipca 2020 r. oraz odpowiednio przed dniem 1 stycznia 2021 r. (tj. przed terminem obowiązkowego ewidencjonowania ww. rodzaju usług na kasie on-line) należy wskazać, że sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących on-line określa obowiązujące od 1 maja 2019 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z 2019 r. poz. 820).


Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy zwanej dalej „kwotą wydaną na zakup”, lub jej zwrot następuje pod warunkiem:


  1. rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy;
  2. posiadania przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.


W przypadku podatników prowadzących ewidencję sprzedaży przy użyciu więcej niż jednej kasy rejestrującej odliczenie lub zwrot, o którym mowa w ust. 1, na zakup każdej z tych kas następuje dodatkowo pod warunkiem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy użyciu każdej kasy rejestrującej w każdym punkcie sprzedaży nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).

Stosownie do § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia, odliczenia, o którym mowa w § 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest niższa bądź równa kwocie podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę tego podatku o wysokość kwoty wydanej na zakup.

W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość kwoty wydanej na zakup, a pozostałą część kwoty wydanej na zakup może, w tym okresie rozliczeniowym, wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, zwanych dalej „rachunkiem”, lub powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy (§ 3 ust. 3 rozporządzenia).

Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia, jeżeli w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy nie wystąpił podatek należny, podatnik kwotę wydaną na zakup wykazuje do zwrotu na rachunek lub powiększa kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.


Nowe regulacje przewidują system zwrotu kwot wydanych na zakup kasy on-line w wysokości 90% zakupu (bez podatku), jednakże nie więcej niż 700 zł dla:


  • podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży w obowiązujących terminach, przy użyciu kas on-line;
  • podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line oraz wcześniej nie stosowali innych rodzajów kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży;
  • podatników zobligowanych do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy on-line ze względu na działalność prowadzoną w określonych ustawą branżach.


Ulga na zakup kasy, w odniesieniu do podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu kas on-line oraz podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line oraz wcześniej nie stosowali innych kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży, przysługuje, jeżeli zakup nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji sprzedaży. Ponadto ulga na zakup kasy przysługuje również tym podatnikom, którzy na podstawie ustawy zostali zobligowani do wymiany dotychczas stosowanych kas, na kasy on-line ze względu na prowadzenie działalności w określonych branżach.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że jeżeli podatnik świadczący ww. usługi dokonał zakupu kas on-line (które spełniają kryteria ww. definicji określonej w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT i umożliwiają prowadzenie ewidencji sprzedaży z zachowaniem warunków i sposobu używania kasy on-line określonych przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019r. w sprawie kas rejestrujących) przed powstaniem obowiązku ich wymiany, to ma prawo do skorzystania z tzw. „ulgi” na ich zakup.

W konsekwencji mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca świadczący usługi, w zakresie których – jak sam Wnioskodawca podaje – z dniem 1 lipca 2020 r. oraz odpowiednio z dniem 1 stycznia 2021 r. powstanie obowiązek ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących on-line, to tym samym będzie mógł skorzystać z tzw. „ulgi” na zakup tych kas, nawet jeśli wcześniej już takiego odliczenia dokonał na dotychczas użytkowane urządzenia fiskalne.

Zauważyć jednak należy, że podatnik zobligowany do wymiany kas, który rozpocznie prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kas on-line przed terminem wskazanym w ustawie ma prawo odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestracyjnych w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania nr 1 uznano za prawidłowe.


Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą rozstrzygnięcia, za jaki okres rozliczeniowy powinna być odliczona, tj. czy w okresie rozliczeniowym faktycznego rozpoczęcia ewidencji sprzedaży na nowo zakupionych kasach, czyli w deklaracji za grudzień 2019 r., czy też dopiero w okresie rozliczeniowym, w którym powstaje obowiązek ewidencji określonego rodzaju usług na kasach on-line, to jest odpowiednio dla świadczenia usług wymienionych w art. 145b ust. 1 pkt 2 w deklaracji za lipiec 2020 r., a dla usług wymienionych w art. 145b ust. 1 pkt 3 w deklaracji za styczeń 2021 r.?


Odnosząc się do ww. wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że skoro w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie:


  • świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania;
  • świadczenia usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu,


to zgodnie z art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a) oraz ust. 3 lit. f) ustawy, Wnioskodawca może prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie odpowiednio do 30 czerwca 2020 r. oraz 31 grudnia 2020 r. Jednocześnie po tych terminach ma obowiązek ewidencji ww. sprzedaży przy pomocy kas on-line, co oznacza, że wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, za pośrednictwem których ewidencjonuje ww. sprzedaż na kasy on-line będzie musiał dokonać najpóźniej przed rozpoczęciem ewidencji sprzedaży w dniach odpowiednio 1 lipca 2020 r. oraz 1 stycznia 2021 r.



Wskazać w tym miejscu należy, że przepis § 3 ust. 1 rozporządzenia, w odniesieniu do podatników zobligowanych do wymiany kas rejestrujących należy interpretować w ten sposób, że odliczenie tzw. „ulgi” poprzez wykazanie jej w deklaracji podatkowej może nastąpić w okresie rozliczeniowym, w którym faktycznie zarejestrowano sprzedaż na danej kasie rejestrującej on-line.

Zatem faktyczne odliczenie tzw. „ulgi” poprzez wykazanie jej w deklaracji podatkowej może nastąpić w okresie rozliczeniowym, w którym faktycznie zarejestrowano sprzedaż na danej kasie rejestrującej on-line. Tym samym podatnik zobligowany do wymiany kas, który rozpocznie instalowanie kas on-line przed terminem wskazanym w ustawie (i rozpocznie na nich prowadzenie ewidencji sprzedaży oraz będzie posiadał fakturę potwierdzającą zakup kasy on-line i dowód zapłaty całej należności za jej zakup) ma prawo do zwrotu tzw. „ulgi” na zakup kas rejestrujących on-line przed datą graniczną (w omawianym przypadku przed odpowiednio przed 1 lipca 2020 r. – dla świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania oraz przed 1 stycznia 2021 r. – dla świadczenia usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu).

W konsekwencji powyższego, odnosząc się do możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do tzw. „ulgi” poprzez odliczenie od podatku należnego kwoty tzw. „ulgi” (tj. 90% ceny zakupu bez podatku nie więcej niż 700 zł) w przypadku wymiany użytkowanych kas na kasy rejestrujące on-line przed dniem 1 lipca 2020 r. (tj. przed terminem obowiązkowego ewidencjonowania ww. świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania) oraz przed dniem 1 stycznia 2021 r. (tj. przed terminem obowiązkowego ewidencjonowania ww. świadczenia usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu) należy wskazać, że jeżeli Wnioskodawca dokona wymiany kas na kasy rejestrujące on-line w grudniu 2019 r. i rozpocznie na nich prowadzenie ewidencji sprzedaży również w grudniu 2019 r., oraz spełni warunki wskazane w § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, będzie mógł skorzystać z odliczenia tzw. „ulgi” za zakup kas rejestrujących on-line już w deklaracji składanej za grudzień 2019 r., tj. za okres rozliczeniowy, w którym faktycznie rozpocznie prowadzenie ewidencji sprzedaży na tych kasach.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania nr 2, zgodnie z którym w oparciu o art. 145b ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, ulgę należy rozliczyć dopiero za okres, w którym powstaje obowiązek rozpoczęcia ewidencji przy użyciu kas on-line, to jest odpowiednio w deklaracjach za lipiec 2020 i styczeń 2021 uznano za nieprawidłowe.


Następna wątpliwość Wnioskodawcy sformułowana w pytaniu nr 3 dotyczy momentu, od którego należy liczyć 6-miesięczny termin, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.


W kwestii wskazanego w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydanych za zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika, terminu 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji należy stwierdzić, że nie ma on zastosowania do podatników zobligowanych do wymiany kas na kasy on-line, gdyż sprzeczne byłoby to z obowiązkiem wynikającym z art. 145b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z którego wynika, że podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie:


    (…)

    2) do dnia 30 czerwca 2020 r. - do:

    a) świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,

    (…)

    3) do dnia 31 grudnia 2020 r. - do świadczenia usług:

    (…)

    f) związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.


Mając na uwadze zapisy art. 145b ust. 1 pkt 1 i 3 oraz art. 145b ust. 3 ustawy o VAT, Wnioskodawca jest obligatoryjnie zobowiązany do rozpoczęcia ewidencji za pomocą kas on-line odpowiednio od 1 lipca 2020 r. oraz od 1 stycznia 2021 r. , a zatem jest zobowiązany do wymiany wszystkich kas starego typu na kasy on-line w nieprzekraczalnych terminach wskazanych w ww. przepisach. Jednocześnie w art. 145b ust. 4 ustawy o VAT ustawodawca pozostawił sobie możliwość przedłużenia terminów wskazanych w art. 145b ust. 1 i 3 w przypadku niewystarczających możliwości techniczno-organizacyjnych przesyłania danych między kasami rejestrującymi, a Centralnym Repozytorium kas.

Zaznaczyć należy, że zarówno przepisy art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy rozporządzenia w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydanych za zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika, są przepisami ogólnymi dotyczącymi wszystkich podatników, a nie tylko podatników zobowiązanych do wymiany kas rejestrujących, tym samym okres 6 miesięcy wskazany w art. 111 ust. 4 oraz w § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydanych za zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika, nie dotyczy podatników zobowiązanych do wymiany kas starego typu na kasy on-line.

Ponadto przyznanie tzw. „ulgi” podatnikom zobowiązanym do wymiany kas stanowi wyjątek od zasady, a każdy wyjątek należy traktować bardzo ściśle i wąsko. Ustawodawca przyznał bowiem prawo do odliczenia podatnikom, którzy już raz skorzystali z tzw. „ulgi” przy nabyciu pierwotnych kas, jak również nie mają obowiązku zwrotu ewentualnej wcześniejszej ulgi, gdy wymiana dotyczy kasy, która zakończy użytkowanie w terminie, który co do zasady obligowałby do zwrotu wcześniejszej ulgi.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3, zgodnie z którym okres 6 miesięcy, w którym Spółka może dokonać zakupu kolejnych kas korzystających z ulgi liczony jest od momentu powstania obowiązku stosowania nowych kas on-line dla danego rodzaju usług należało uznać za nieprawidłowe.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również rozstrzygnięcia, czy zwiększając ilość kas w stosunku do obecnie użytkowanych, przy pomocy których będzie dokonywał ewidencji usług wymienionych w art. 145b może skorzystać z tzw. „ulgi” na zakup każdej z tych kas.


„Ulga” dla podatników wskazanych w art. 145b ust. 1 ustawy wprowadzającej (podatnicy zobowiązani do wymiany kas na kasy on-line) przysługuje, gdy zostaną spełnione łącznie dwa warunki:


  • obowiązek wymiany kas wynika z ustawy wprowadzającej,
  • zostanie rozpoczęta ewidencja na kasach on-line najpóźniej w terminach wskazanych w art. 145b ust. 3 ustawy wprowadzającej, czyli w terminach, od których dana grupa podatników ma obowiązek stosowania kas on-line.


W odniesieniu natomiast do podatników, którzy na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług zostali zobowiązani do wymiany obecnie używanych kas i prowadzenia ewidencji przy użyciu kas on-line, i planują także rozszerzyć działalność o kolejne punkty (zwiększyć ilość kas w stosunku do obecnie używanych), „ulga” na zakup kasy będzie należna tylko na te kasy, które podlegają wymianie w związku z obowiązkiem użytkowania kas on-line przez dane grupy podatników.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że podatnik zobligowany do wymiany kas, który dokona zakupu kas on-line do nowych punktów sprzedaży (tj. zakup nie jest związany z wymianą kasy w danym punkcie) nie będzie mógł skorzystać z tzw. „ulgi” na zakup kas rejestrujących przeznaczonych do tych nowych punktów.

Odnosząc powyższe do okoliczności przedmiotowej sprawy wskazać należy, że w przypadku zakupu kas do nowych punktów sprzedaży (tj. gdy zakup nie będzie związany z wymianą kasy w danym punkcie) Wnioskodawca nie będzie mógł skorzystać z tzw. „ulgi” na zakup kas rejestrujących przeznaczonych do tych nowych punktów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 wniosku należało uznać za nieprawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj