Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.515.2019.3.EJU
z 6 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 sierpnia 2019 r. (data wpływu 16 sierpnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z 30 września 2019 r. (data wpływu 4 października 2019 r.) oraz pismem z 22 października 2019 r. (data wpływu 29 października 2019) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku wymiany kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku wymiany kasy rejestrującej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 września 2019 r. (data wpływu 4 października 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 23 września 2019 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.515.2019.1.EJU oraz pismem z 22 października 2019 r. (data wpływu 29 października 2019 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (uzupełniony pismem z 30 września 2019 r. oraz pismem z 22 października 2019 r. ):

Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, czy może być użytkowana drukarka F., która posiada stawkę PTU zwolniona na stałe zapisaną na ostatniej pozycji w tabeli stawek, bez możliwości zmiany jej przypisania, natomiast pozostałe stawki podatku posiadają przypisaną zgodnie z aktualnym rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących. Urządzenie zostało nabyte i ufiskalizowanie w okresie obowiązywania decyzji o dopuszczeniu do obrotu wydanej przez właściwego ministra i zapewnia prawidłowość rozliczeń podatku VAT przez podatnika.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Ad. 1 Kasa fiskalna została nabyta w okresie obowiązywania decyzji Ministra finansów nr PP7-7253/543/97 z dnia 26 września 1997 r. wydanej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008, w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunki ich stosowania (Dz.U. poz. 1338). Numer ewidencyjny kasy E. to ... (Załącznik nr 1). Kasa została nabyta w okresie potwierdzenia wydanego przed 1 września 2011 r.

Ad. 2. Kasa fiskalna, rejestrująca produkcja firmy E. została nabyta 1 lipca 1999 r. Decyzja Ministra Finansów nr PP7-7253/543/97 z 26 września 1997 r. została wydana przed nabyciem ww. kasy. (załącznik nr 1). Kasa została nabyta w okresie potwierdzenia wydanego przed 1 września 2011 r.

Ad. 3. Kasa nie ma możliwości połączenia i przesyłania danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas. Kasa dopuszczona decyzją Ministra Finansów nr PP7-7253/543/97 z dnia 26 września 1997 r. ale spełnia funkcje, warunki i kryteria techniczne (paragraf 7 pkt 1) wyznaczone dla ww. kasy fiskalnej.

Ad. 4. Kasa nie posiada możliwości technicznych o których mowa w rozdziale 2 rozporządzenia, w tym aby wprowadzić oznaczenia zgodnie z tym rozporządzeniem. Nie ma możliwości zmiany przyporządkowania stawki zwolnionej do litery „E” ponieważ jest przypisana do stawki G” Pozostałe stawki posiadają przyporządkowanie zgodnie z rozporządzeniem.

Ad. 5. Na pytanie organu: „Czy u Wnioskodawcy występuję sprzedaż zwolniona” Wnioskodawca odpowiedział, że „W aptece nie występuje sprzedaż zwolniona z podatku VAT”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy może być użytkowana kasa fiskalna, która posiada stawkę zwolnioną PTU na stałe zapisaną na ostatniej pozycji w tabeli stawek bez możliwości zmiany jej przypisania natomiast pozostałe stawki podatku posiadają przypisania zgodne z aktualnym rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących? Urządzenie zostało nabyte i ufiskalnione w okresie obowiązywania decyzji o dopuszczeniu do obrotu wydanego przez właściwego Ministra i zapewnia prawidłowość rozliczeń podatku VAT przez podatnika.

Stanowisko Wnioskodawcy (uzupełnione pismem z 22 października 2019 r.):

Kasa fiskalna została nabyta w trakcie obowiązywania decyzji Ministra Finansów nr PP7-7253/543/97 z dnia 26 września 1997 r. Minister wydał pozytywną opinie o funkcji kasy rejestrującej jako kasie fiskalnej z przeznaczeniem dla aptek. Kasa została nabyta 1 lipca 1999 r. w trakcie obowiązywania decyzji przed wejściem w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 28 listopada 2008 r. (Dz.U. poz. 1338). Kasa fiskalna produkcji firmy E. S.A. z Z. ma dopuszczenie do obrotu Ministra Finansów, który swoją decyzję podjął zapewne na podstawie szerokich konsultacji w tym z Prezesem Głównego Urzędu Miar o spełnieniu funkcji, kryteriów i warunków technicznych. Odstępstwo, które występuję w wyżej wymienionej kasie nie wpływa na wyliczenie obrotu i podatku. Kasa rejestrująca posiada na stałe przypisaną stawkę podatku ZWOLNIONA PTU do litery „G”. Nie ma to jednak wpływu na wyliczenie podatku, gdyż sprzedaż zwolniona z podatku VAT nie występuje w Aptece. Pozostałe parametry pracy kasy są zgodne z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. paragraf 56 i paragraf 57 w sprawie kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy kasa fiskalna, rejestrująca Produkcji Firmy E. o numerze ewidencyjnym: …, spełnia warunki i nadaje się do dalszego użytkowania, pozwalając na prawidłowe rozliczanie podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z tym przepisem (w brzmieniu obowiązującym od 1 maja 2019 r.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przepis art. 111 ust. 3c ustawy stanowi, że do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

Zgodnie z ust. 6a ww. artykułu, kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących (art. 111 ust. 6b).

Stosownie do ust. 7a pkt 1 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym kas o zastosowaniu specjalnym dla danego rodzaju czynności, oraz warunki i sposób używania kas rejestrujących, w tym sposób zakończenia używania kas w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas, szczególne przypadki i sposób wystawiania dokumentów w postaci innej niż wydruk przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz rodzaje dokumentów składanych w związku z używaniem kas rejestrujących, sposób ich składania oraz wzory tych dokumentów, uwzględniając potrzebę właściwego prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących przez podatników, o których mowa w ust. 1, oraz potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu sprzedaży przy zastosowaniu tych kas przez podatników, jak również zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku i prawidłowości końcowego rozliczenia pracy kas rejestrujących.

Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U 2019 r., poz. 816), podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.

Z opisu sprawy wynika, że kasa fiskalna została nabyta w okresie obowiązywania decyzji ministra finansów nr PP7-7253/543/97 z dnia 26 września 1997 r. wydanej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008, w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunki ich stosowania. Kasa została nabyta w okresie potwierdzenia wydanego przed 1 września 2011 r. Kasa nie posiada możliwości technicznych o których mowa w rozdziale 2 rozporządzenia, w tym aby wprowadzić oznaczenia zgodnie z tym rozporządzeniem. Nie ma możliwości zmiany przyporządkowania stawki zwolnionej do litery „E” ponieważ jest przypisana do stawki „G” Pozostałe stawki posiadają przyporządkowanie zgodnie z rozporządzeniem. Jak wskazał Wnioskodawca nie ma to jednak wpływu na wyliczenie podatku, gdyż sprzedaż zwolniona z podatku VAT nie występuje w Aptece.

W tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości użytkowania drukarki, która posiada stawkę PTU zwolniona na stałe zapisaną na ostatniej pozycji w tabeli stawek, bez możliwości zmiany jej przypisania.

Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia, podatnicy, prowadząc ewidencję przypisują oznaczenia literowe od „A” do „G” do stawek podatku lub zwolnienia od podatku, przypisanych do nazw towarów i usług, w następujący sposób:

  1. literze „A” - jest przypisana stawka podstawowa podatku w wysokości 22% albo 23%,
  2. literze „B” - jest przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 7% albo 8%,
  3. literze „C” - jest przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 5%,
  4. literze „D” - jest przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 0%,
  5. literze „E” - jest przypisane zwolnienie od podatku,
  6. literze „F” i „G” - są przypisane pozostałe stawki podatku, w tym wartość 0% (zero techniczne) w przypadku sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 119 ust. 1 lub art. 120 ust. 4 ustawy.

Zgodnie natomiast z § 59 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, podatnik używający kasy na dzień wejścia w życie niniejszego rozporządzenia może stosować do dnia 31 lipca 2019 r. dotychczas stosowane oznaczenia literowe od „A” do „G” do stawek podatku lub zwolnienia od podatku przypisane do nazw towarów i usług.

Jak stanowi § 56 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia, podatnicy użytkujący kasy, które zostały nabyte w okresie obowiązywania:

  1. decyzji ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. poz. 1338),
  2. potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy, wydanego po dniu 1 września 2011 r.

-mogą je nadal używać do prowadzenia ewidencji po upływie tego okresu, pod warunkiem że kasy te zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika.

Zgodnie z § 57 ww. rozporządzenia, podatnicy użytkujący kasy, o których mowa w § 56 oraz art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. poz. 332), nieposiadające możliwości technicznych spełnienia wymagań określonych w rozdziale 2 stosują te przepisy odpowiednio.

W myśl art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach, kasy rejestrujące nabyte przez użytkowników kas w okresie obowiązywania potwierdzeń wydanych przed dniem 1 września 2011 r. mogą być nadal stosowane do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego, pod warunkiem że zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawca użytkuje kasę rejestrującą nabytą w okresie obowiązywania decyzji określonej w § 56 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących i kasa ta nadal zapewnia prawidłowość rozliczeń, a także mając na względzie fakt, że nie posiada ona możliwości technicznych żeby dokonać przypisania zwolnienia od podatku literze „E”, to przedmiotowe urządzenie fiskalne nadal po 31 lipca 2019 r. może być użytkowane.

Ponadto zauważyć należy, że podatnik, w sytuacji gdy miał przypisane jakieś oznaczenie literowe do sprzedaży zwolnionej, której później nie używa i nie będzie używał, może je usunąć (deaktywować).

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj