Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.416.2019.2.KT
z 4 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2019 r. (data wpływu 23 lipca 2019 r.), uzupełnionym w dniu 14 października 2019 r. poprzez wniesienie opłaty na wezwanie Organu do uzupełnienia wniosku z dnia 2 października 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla świadczonych usług jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej usług kompleksowego montażu kasetonów naściennych
  • nieprawidłowe w części dotyczącej usług kompleksowego montażu shuttersów.

UZASADNIENIE


W dniu 23 lipca 2019 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku dla świadczonych usług. Wniosek został uzupełniony w dniu 14 października 2019 r. w odpowiedzi na wezwanie Organu do uzupełnienia wniosku z dnia 2 października 2019 r otrzymane przez Wnioskodawcę w dniu 7 października 2019 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:


W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zajmuje się wyposażeniem wnętrz w meble, drzwi, schody, kasetony, shuttersy, podłogi.


Przedmiotem składanego wniosku są wykonywane przez Wnioskodawcę trwałe zabudowy:

  • kasetony naścienne to motyw dekoracyjny ścian, ale także jej ochrona. Kasetony montowane są do ścian wewnętrznych klatek schodowych i korytarzy. Wykonywane na wymiar, wg szablonów z MDF-V lakierowanego lub płyty fornirowanej. Stanowią one alternatywę dla tapet i płytek.
  • shuttersy czyli drewniane okiennice z ruchomymi lamelami. Lamele produkowane są z lekkiego, egzotycznego drewna, które gwarantuje sprawną obsługę okiennicy. Shuttersy wykonywane są na wymiar, pod konkretne okno. Zazwyczaj okiennice montowane są w glifach okiennych, które Wnioskodawca zabudowuje opaskami pełniącymi funkcję konstrukcyjną jak futryny w drzwiach. W zależności od wielkości okien mogą być montowane np. na systemach przesuwnych.

Przystępując do wykonania trwałej zabudowy Wnioskodawca zaczyna od zdjęcia obmiarów z miejsca realizacji. Następnie Wnioskodawca wykonuje projekt, który akceptuje klient. Na jego podstawie Wnioskodawca zleca zabudowę do produkcji. Wyprodukowane zabudowy Wnioskodawca dostarcza do lokalu, gdzie świadczy usługę montażu.


Wykonując świadczenia kompleksowe (złożone) Wnioskodawca chciałby stosować obniżoną stawkę podatku VAT 8% od towarów i usług.


Kasetony naścienne są na stałe związane z bryłą budynku. Montaż polega na stałym przytwierdzeniu kasetonów do ściany przy pomocy kołków montażowych i kleju. Jest to proces złożony, każdy z elementów kasetonów jest wykonywany na indywidualne zamówienie. Pierwszym elementem wykonania kasetonów jest stworzenie szablonów. Szablony powstają przez zdjęcie pomiarów z istniejących ścian poprzez przycinanie i dopasowywanie. Trwały montaż kasetonów następuje przy użyciu kołków montażowych i kleju. Każdy z poszczególnych elementów kasetonów jest klejowy a następnie przykręcany za pomocą kołków montażowych do ściany. Każdy kolejny element kasetonu łączy się z kolejnym powtarzając sposób montażu aż powstanie filar tworzący całość.

Montaż kasetonów naściennych pełni funkcję estetyczną i praktyczną zabezpieczając ściany przed uszkodzeniami. Demontaż kasetonów powoduje ich zniszczenie. Materiał z którego są wykonane to jest lakierowana płyta MDF. Podczas demontażu rozwarstwia się. Założenie wykonania kasetonów nie zakłada możliwości oraz potrzeby ich demontażu. Podczas demontażu kasetonów powstają ubytki i wyrwania w ścianach. Bardzo często kasetonów nie da się usunąć w całości. Zniszczenia ścian po demontażu wyglądają podobnie jak po demontażu płytek łazienkowych.

Montaż shuttersów polega na osadzeniu w glifie okiennym ramy konstrukcyjnej shuttersa, przy pomocy kotwy montażowej mocowanej poprzez kołki oraz śruby do ściany. Dodatkowo stosowana jest piana montażowa i klej. Następnie są instalowane skrzydła shuttersa. Taki rodzaj montażu zapewnia stałe połączenie shuttersów ze ścianami budynku. Montaż shuttersów odbywa się bardzo podobnie do montażu drzwi wewnętrznych.

Prace, które składają się na montaż shuttersów polegają na skręceniu ościeżnicy (ramy konstrukcyjnej), przykręceniu do niej w kilku miejscach w odległości ok. 1 m kotwy mocującej oraz osadzeniu w glifie okiennym. Następnie za pomocą śrub Wnioskodawca przykręca kotwy montażowe do ściany glifu. Połączenie uzupełniane jest o pianę montażową oraz klej. Po zamontowaniu ramy konstrukcyjnej następuje przykręcanie do niej skrzydeł ruchomych shuttersa oraz ich regulacja. Shuttersy są powiązane z bryłą budynku za pomocą śrub i kołków, kleju oraz piany montażowej.

Wykonywane przez firmę (…) mają zastosowanie w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym. Są realizowane na indywidualne zamówienie pod istniejące otwory okienne. Demontaż shuttersów powoduje zniszczenie elementów ościeżnicy oraz opasek – ramy konstrukcyjnej. W związku z tym skrzydła ruchome shuttersów są wykonywane na wymiar (tak samo jak drzwi wewnętrzne) pod konkretny otwór okienny.

Podczas demontażu shuttersów następuje zniszczenie ram konstrukcyjnych podobnie jak przy demontażu drzwi wewnętrznych. Zniszczeniu ulegają opaski/framugi drzwi. Ze względu na wykonywanie skrzydeł shuttersów pod wymiar konkretnego okna po zniszczeniu ram, skrzydła stanowią odpad.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy dla tego typu kompleksowego świadczenia usług polegającego na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz trwałym zainstalowaniu (zabudowy) drewnianych komponentów meblowych - kasetonów naściennych i shuttersów - wykonanych w budynku mieszkalnym jednorodzinnym lub lokalu mieszkalnym klienta zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym należy traktować jako usługę modernizacji, podlegającą opodatkowaniu stawką obniżoną podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 12 ustawy o VAT, czy też jako dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 tej ustawy, podlegającą opodatkowaniu stawką podstawową określoną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Z uwagi na fakt wykonywania świadczeń kompleksowych Wnioskodawca uważa, że wykonywane trwałe zabudowy należy zakwalifikować jako usługę modernizacji lokalu budowlanego. W związku z powyższym wykonane zabudowy trwałe powinny zostać opodatkowane stawką VAT w wysokości 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej usług kompleksowego montażu kasetonów naściennych
  • nieprawidłowe w części dotyczącej usług kompleksowego montażu shuttersów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Natomiast przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).


Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Przy czym, stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednocześnie zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.


I tak, z zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Przy czym, stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Ponadto w myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust. 12a ustawy).


Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wykonuje m.in. trwałe zabudowy w postaci kasetonów naściennych oraz shuttersów. Przystępując do wykonania trwałej zabudowy Wnioskodawca zaczyna od zdjęcia obmiarów z miejsca realizacji. Następnie Wnioskodawca wykonuje projekt, który akceptuje klient. Na jego podstawie Wnioskodawca zleca zabudowę do produkcji. Wyprodukowane zabudowy Wnioskodawca dostarcza do lokalu, gdzie świadczy usługę montażu.

Kasetony naścienne to motyw dekoracyjny ścian, ale także jej ochrona. Montaż kasetonów naściennych pełni funkcję estetyczną i praktyczną zabezpieczając ściany przed uszkodzeniami. Kasetony montowane są do ścian wewnętrznych klatek schodowych i korytarzy. Wykonywane na wymiar, wg szablonów z MDF-V lakierowanego lub płyty fornirowanej. Stanowią one alternatywę dla tapet i płytek. Kasetony naścienne są na stałe związane z bryłą budynku. Montaż polega na stałym przytwierdzeniu kasetonów do ściany przy pomocy kołków montażowych i kleju. Jest to proces złożony, każdy z elementów kasetonów jest wykonywany na indywidualne zamówienie. Pierwszym elementem wykonania kasetonów jest stworzenie szablonów. Szablony powstają przez zdjęcie pomiarów z istniejących ścian poprzez przycinanie i dopasowywanie. Trwały montaż kasetonów następuje przy użyciu kołków montażowych i kleju. Każdy z poszczególnych elementów kasetonów jest klejowy a następnie przykręcany za pomocą kołków montażowych do ściany. Każdy kolejny element kasetonu łączy się z kolejnym powtarzając sposób montażu aż powstanie filar tworzący całość. Demontaż kasetonów powoduje ich zniszczenie. Materiał z którego są wykonane to jest lakierowana płyta MDF. Podczas demontażu rozwarstwia się. Założenie wykonania kasetonów nie zakładają możliwości oraz potrzeby ich demontażu. Podczas demontażu kasetonów powstają ubytki i wyrwania w ścianach. Bardzo często kasetonów nie da się usunąć w całości. Zniszczenia ścian po demontażu wyglądają podobnie jak po demontażu płytek łazienkowych.

Shuttersy są to drewniane okiennice z ruchomymi lamelami. Lamele produkowane są z lekkiego, egzotycznego drewna, które gwarantuje sprawną obsługę okiennicy. Shuttersy wykonywane są na wymiar, pod konkretne okno. Zazwyczaj okiennice montowane są w glifach okiennych, które Wnioskodawca zabudowuje opaskami pełniącymi funkcję konstrukcyjną jak futryny w drzwiach. W zależności od wielkości okien mogą być montowane np. na systemach przesuwnych. Montaż shuttersów polega na osadzeniu w glifie okiennym ramy konstrukcyjnej shuttersa, przy pomocy kotwy montażowej mocowanej poprzez kołki oraz śruby do ściany. Dodatkowo stosowana jest piana montażowa i klej. Następnie są instalowane skrzydła shuttersa. Taki rodzaj montażu zapewnia stałe połączenie shuttersów ze ścianami budynku. Montaż shuttersów odbywa się bardzo podobnie do montażu drzwi wewnętrznych. Prace które składają się na montaż shuttersów polegają na skręceniu ościeżnicy (ramy konstrukcyjnej), przykręceniu do niej w kilku miejscach w odległości ok. 1 m kotwy mocującej oraz osadzeniu w glifie okiennym. Następnie za pomocą śrub Wnioskodawca przykręca kotwy montażowe do ściany glifu. Połączenie uzupełniane jest o pianę montażową oraz klej. Po zamontowaniu ramy konstrukcyjnej następuje przykręcanie do niej skrzydeł ruchomych shuttersa oraz ich regulacja. Shuttersy są powiązane z bryłą budynku za pomocą śrub i kołków, kleju oraz piany montażowej. Shuttersy są realizowane na indywidualne zamówienie pod istniejące otwory okienne. Demontaż shuttersów powoduje zniszczenie elementów ościeżnicy oraz opasek – ramy konstrukcyjnej. W związku z tym skrzydła ruchome shuttersów są wykonywane na wymiar (tak samo jak drzwi wewnętrzne) pod konkretny otwór okienny. Podczas demontażu shuttersów następuje zniszczenie ram konstrukcyjnych podobnie jak przy demontażu drzwi wewnętrznych. Zniszczeniu ulegają opaski/framugi drzwi. Ze względu na wykonywanie skrzydeł shuttersów pod wymiar konkretnego okna po zniszczeniu ram skrzydła stanowią odpad.

Wątpliwości dotyczą tego czy kompleksowe świadczenie usług polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz trwałym zainstalowaniu (zabudowy) drewnianych komponentów meblowych – kasetonów naściennych i shuttersów, wykonanych w budynku mieszkalnym jednorodzinnym lub lokalu mieszkalnym klienta zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym należy traktować jako usługę modernizacji, podlegającą opodatkowaniu stawką obniżoną podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 12 ustawy, czy też jako dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu stawką podstawową określoną w art. 41 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy uznać należy, że w analizowanym przypadku w ramach realizacji świadczeń na rzecz klienta (wykonania montażu kasetonów naściennych oraz wykonania montażu shuttersów) Wnioskodawca wykonuje szereg działań, które z gospodarczego punktu widzenia tworzą jedną całość. Taka transakcja, co potwierdza zarówno orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości, jak i krajowych sądów administracyjnych, z podatkowego punktu widzenia nie powinna być w sposób sztuczny dzielona. Natomiast o tym, czy mamy do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (np. wyroki Trybunału Sprawiedliwości: z 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94 Faaborg–Gelting Linien; z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd przeciwko Commissioners of Custom and Excise; z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV,OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financien). Jeżeli więc elementem dominującym w danej transakcji jest wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, a pozostałe czynności mają charakter pomocniczy lub uboczny, transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji są inne czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług. W analizowanym przypadku czynności wykonywane przez Wnioskodawcę składające się na świadczenie kompleksowe, którego celem jest montaż kasetonów naściennych oraz montaż shuttersów należy uznać za świadczenie usług. Istotą wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności jest montaż kasetonów naściennych oraz montaż shuttersów. Zatem z charakteru wykonywanych czynności obiektywnie wynika, że dominująca w tym przypadku jest usługa, której efektem finalnym jest wykonanie kasetonów naściennych oraz shuttersów.

Jednocześnie odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że warunkiem zastosowania stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest łączne spełnienie dwóch przesłanek. Zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy oraz budynek lub jego część, którego dotyczą niniejsze czynności, musi być zaliczana do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z wskazanych przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej stawki podatku 8%.

Wskazać należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy sytuacji, gdy wykonanie kasetonów naściennych oraz shuttersów jest realizowane w budynku mieszkalnym jednorodzinnym lub lokalu mieszkalnym klienta zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Zatem skoro wykonanie kasetonów naściennych oraz shuttersów jest realizowane w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług w analizowanym przypadku jedna z przesłanek uprawniających do zastosowania względem świadczonych usług na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy preferencyjnej stawki podatku 8% jest spełniona.

Należy jednak uznać, że zakres wykonywanych usług jedynie w przypadku kasetonów naściennych stanowi czynność wskazaną w art. 41 ust. 12 ustawy. Natomiast w przypadku wykonania shuttersów należy uznać, że zakres wykonywanych usług nie dotyczy czynności wskazanych w art. 41 ust. 12 ustawy, tj. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy budynku lub jego części. W analizowanym przypadku nie można uznać, że wykonanie shuttersów jest realizowane w ramach dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektu budowlanego lub jego części.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…).


Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.


„Przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.


W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.


Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.


Natomiast w świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966), za przedsięwzięcia termomodernizacyjne uznaje się przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Co prawda, ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym, to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową. Należy więc zaznaczyć, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia; zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Definicja określająca przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie na podstawie celu, jaki ma zostać osiągnięty, jest usprawiedliwiona zarówno na gruncie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, jak i na gruncie prawa podatkowego.

Budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja i przebudowa powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, aby mogły korzystać z preferencyjnej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy.

Istotnym i podstawowym kryterium przy ustalaniu możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku z art. 41 ust. 12 ustawy jest powstała w wyniku montażu cecha konstrukcyjna, taka jak trwałość połączenia z budynkiem elementów, które zostają zamontowane na skutek wykonania usługi, a zwłaszcza sposób ingerencji zastosowanego montażu w konstrukcję budynku (albowiem tylko montaż, który w sposób „istotny” wykorzystuje elementy konstrukcyjne budynku pozwala na zastosowanie 8% stawki podatku). Ponadto z preferencyjnej stawki podatku, mającej zastosowanie do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, mogą korzystać jedynie te czynności, które odnoszą się do obiektu budowlanego, a nie do jego wyposażenia.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że montaż kasetonów naściennych pełni funkcję estetyczną i praktyczną zabezpieczając ściany przed uszkodzeniami. Kasetony montowane są do ścian wewnętrznych klatek schodowych i korytarzy. Stanowią one alternatywę dla tapet i płytek. Montaż polega na stałym przytwierdzeniu kasetonów do ściany przy pomocy kołków montażowych i kleju. Jest to proces złożony. Każdy z poszczególnych elementów kasetonów jest klejony a następnie przykręcany za pomocą kołków montażowych do ściany. Demontaż kasetonów powoduje ich zniszczenie. Materiał z którego są wykonane to jest lakierowana płyta MDF podczas demontażu rozwarstwia się. Podczas demontażu kasetonów powstają ubytki i wyrwania w ścianach. Bardzo często kasetonów nie da się usunąć w całości. Zniszczenia ścian po demontażu wyglądają podobnie jak po demontażu płytek łazienkowych. Shuttersy natomiast są to drewniane okiennice z ruchomymi lamelami. Zazwyczaj okiennice montowane są w glifach okiennych, które Wnioskodawca zabudowuje opaskami pełniącymi funkcję konstrukcyjną jak futryny w drzwiach. Montaż shuttersów polega na osadzeniu w glifie okiennym ramy konstrukcyjnej shuttersa, przy pomocy kotwy montażowej mocowanej poprzez kołki oraz śruby do ściany. Dodatkowo stosowana jest piana montażowa i klej. Następnie są instalowane skrzydła shuttersa. Prace, które składają się na montaż shuttersów polegają na skręceniu ościeżnicy (ramy konstrukcyjnej), przykręceniu do niej w kilku miejscach w odległości ok. 1 m kotwy mocującej oraz osadzeniu w glifie okiennym. Następnie za pomocą śrub Wnioskodawca przykręca kotwy montażowe do ściany glifu. Połączenie uzupełniane jest o pianę montażową oraz klej. Po zamontowaniu ramy konstrukcyjnej następuje przykręcanie do niej skrzydeł ruchomych shuttersa oraz ich regulacja. Demontaż shuttersów powoduje zniszczenie elementów ościeżnicy oraz opasek – ramy konstrukcyjnej. Ze względu na wykonywanie skrzydeł shuttersów pod wymiar konkretnego okna po zniszczeniu ram skrzydła stanowią odpad.

Zatem jedynie w przypadku montażu kasetonów naściennych można uznać, że usługa dotyczy elementu konstrukcyjnego obiektu budowlanego. Tylko w przypadku kasetonów naściennych montaż w sposób istotny wykorzystuje element konstrukcyjny obiektu budowlanego. W przypadku montażu kasetonów naściennych można mówić o trwałym połączeniu montowanego elementu (kasetonów naściennych) z elementem konstrukcyjnym obiektu budowlanego. Kasetony naścienne po ich zamontowaniu są częścią obiektu budowlanego a nie jego wyposażeniem. Montaż kasetonów naściennych pełni funkcję estetyczną i praktyczną zabezpieczając ściany przed uszkodzeniami. Kasetony naścienne stanowią alternatywę dla tapet i płytek. Każdy z poszczególnych elementów kasetonów jest klejony a następnie przykręcany za pomocą kołków montażowych do ściany. Demontaż kasetonów powoduje ich zniszczenie. Podczas demontażu kasetonów powstają ubytki i wyrwania w ścianach. Bardzo często kasetonów nie da się usunąć w całości. Wskutek dokonanego montażu kasetony naścienne tworzą wraz z konstrukcją obiektu budowlanego jedną całość funkcjonalno-użytkową.

Natomiast w przypadku montażu shuttersów nie można uznać, że usługa dotyczy elementu konstrukcyjnego obiektu budowlanego. W przypadku montażu shuttersów nie można mówić o trwałym połączeniu montowanego elementu (shuttersów) z elementem konstrukcyjnym obiektu budowlanego. Shuttersy po ich zamontowaniu nie są częścią obiektu budowlanego a jego wyposażeniem. Nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że wykonane przez niego usługi montażu shuttersów prowadzą do trwałego połączenia montowanych elementów z elementarni konstrukcyjnymi obiektu budowlanego (jego części). Aby można mówić o takim trwałym połączeniu, uprawniającym do zastosowania preferencyjnej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, wskutek dokonanego montażu shuttersy powinny tworzyć wraz z konstrukcją obiektu budowlanego jedną całość funkcjonalno-użytkową. Shuttersy zamontowane do ściany (w glifach okiennych) obiektu budowlanego nie stanowią takiej całości z obiektem budowlanym (a więc nie są one elementem konstrukcyjnym budynku, jego substancją) lecz są, jedynie elementem wyposażenia obiektu budowlanego, w którym są montowane. Czynności związane z montażem shuttersów są w istocie zaopatrywaniem obiektu budownictwa mieszkaniowego w elementy wyposażenia i nie powodują one naruszenia elementów konstrukcyjnych danego obiektu budowlanego. Jednocześnie należy stwierdzić, że ewentualny demontaż shuttersów nie spowoduje znaczących zniszczeń obiektu budowlanego, gdyż ich odłączenie od ściany obiektu budowlanego nie naruszy substancji tegoż obiektu budowlanego. Ewentualny demontaż shuttersów spowoduje jedynie konieczność przywrócenia stanu ściany (glifu okiennego) sprzed montażu.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę charakter usług związanych z montażem kasetonów naściennych wskazujący na trwałe połączenie montowanych elementów (kasetonów naściennych) z konstrukcją obiektu budowlanego, a także fakt, że montaż odbywa się w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym Wnioskodawca winien do kompleksowych usług montażu kasetonów naściennych, które po zamontowaniu są częścią obiektu budowlanego stosować stawkę podatku w wysokości 8% w oparciu o art. 41 ust. 12 ustawy.

Jednocześnie analiza zdarzenia przyszłego prowadzi do wniosku, że wykonywane przez Wnioskodawcę kompleksowe usługi montażu shuttersów nie mieszczą się w zakresie budowy, remontu, modernizacji, przebudowy czy termomodernizacji obiektu budowlanego, a zatem czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, gdyż w istocie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę polegające na montażu shuttersów są jedynie zaopatrywaniem budynku/lokalu mieszkalnego w elementy wyposażenia niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych lub jego części. Biorąc pod uwagę charakter usług związanych z montażem shuttersów niewskazujący na trwałe połączenie montowanych elementów z konstrukcją obiektu budowlanego mimo, że montaż odbywa się w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym nie ma podstaw do zastosowania stawki podatku w wysokości 8% w oparciu o art. 41 ust. 12 ustawy. Świadczone przez Wnioskodawcę kompleksowe usługi montażu shuttersów, Wnioskodawca powinien opodatkować według podstawowej stawki, w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania usług kompleksowego montażu kasetonów naściennych preferencyjną stawką podatku w wysokości 8%, należy uznać za prawidłowe. Natomiast stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania usług kompleksowego montażu shuttersów preferencyjną stawką podatku w wysokości 8%, należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Jednocześnie Organ zaznacza, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie opisanych w przedmiotowym wniosku zdarzeń przyszłych dotyczących określenia stawki podatku dla montażu kasetonów naściennych i montażu shuttersów. Natomiast w zakresie opisanego w przedmiotowym wniosku zdarzenia przyszłego dotyczącego określenia stawki podatku na wykonanie trwałej zabudowy meblowej z uprzednio nabytych komponentów w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (meble z uprzednio nabytych komponentów – kuchnie, szafy wnękowe, biblioteki, zabudowy pod schodami) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj