Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.478.2019.2.ŻR
z 4 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2019 r. (data wpływu 5 sierpnia 2019r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 września 2019 r. (data wpływu 10 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zapłaty podatku VAT z tytułu przeniesienia prawa własności działki nr 3 na rzecz Skarbu Państwa, a tym samym braku obowiązku wystawienia faktury VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zapłaty podatku VAT z tytułu przeniesienia prawa własności działki nr 3 na rzecz Skarbu Państwa, a tym samym braku obowiązku wystawienia faktury VAT.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 września 2019 r. (data wpływu 10 września 2019 r.) o pełnomocnictwo, doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, przeformułowanie pytania oraz o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Szkoła (dalej S..., Uczelnia lub Wnioskodawca) jest publiczną uczelnią akademicką działającą na podstawie przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668), (dalej PSWN). Podstawowymi zadaniami statutowymi Uczelni są w szczególności kształcenie, wychowanie studentów oraz prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki, jak również upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i działania na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Ponadto wskazać należy, iż Szkoła jest podmiotem finansów publicznych, gdzie w zakresie swojej podstawowej działalności, przychody Uczelni są zwolnione z podatku VAT. Szkoła jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z aktualnym stanem prawnym ujawnionym w Księdze Wieczystej nr ... działka nr 3 z obrębu ..., na której znajduje się ... stanowi własność Uczelni. Powierzchnia działki wynosi 11,4541 ha. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów nieruchomość posiada następujące oznaczenia Lz (grunty leśnie: grunty zadrzewione i zakrzewione - powierzchnia 0,2117 ha) oraz W (grunty rolne: grunty pod rowami - powierzchnia 11,2424 ha).

Zgodnie z art. 22 ustawy Prawo wodne z dnia 20 lipca 2017 r. (dalej Prawo wodne) Śródlądowymi wodami płynącymi są wody w:

  1. ciekach naturalnych oraz źródłach, z których te cieki biorą początek,
  2. jeziorach oraz innych naturalnych zbiornikach wodnych o ciągłym albo okresowym naturalnym dopływie lub odpływie wód powierzchniowych,
  3. sztucznych zbiornikach wodnych usytuowanych na wodach płynących,
  4. kanałach.

Z kolei wedle art. 23 ust. 1 Prawa wodnego, śródlądowymi wodami stojącymi są wody śródlądowe w jeziorach oraz innych naturalnych zbiornikach wodnych niezwiązanych bezpośrednio, w sposób naturalny, z powierzchniowymi śródlądowymi wodami płynącymi.

Wedle art. 211 ust. 1 i 2 Prawa wodnego, wody stanowią własność Skarbu Państwa, innych osób prawnych albo osób fizycznych, gdzie śródlądowe wody płynące oraz wody podziemne stanowią własność Skarbu Państwa.

Zgodnie z art. 216 ust. 1 Prawa wodnego, grunty pokryte śródlądowymi wodami płynącymi stanowią własność właściciela tych wód.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi charakteru wód..., Uczelnia zamierza wystąpić do Ministra Gospodarski Morskiej i Żeglugi Śródlądowej na podstawie art. 219 Prawa wodnego z wnioskiem o wydanie decyzji ustalającej charakter wód. Decyzja w takich sprawach nie jest wydawana z urzędu a jedynie na wniosek właściciela gruntu przyległego do wód, gdzie wskutek przesądzenia o charakterze wód, tj. przesądzenia, czy są to śródlądowe wody płynące czy stojące powstaną z mocy prawa skutki wskazane w m.in. w art. 211 ust. 2 i 4, art. 214, art. 216 ust. 1 i 2, art. 218 ust. 1, w tym szczególnie w art. 223 Prawa wodnego. W szczególności skutkiem decyzji może być zmiana podmiotu wpisanego do Księgi wieczystej jako właściciela nieruchomości. Powyższe oznacza, iż kolejno w przypadku stwierdzenia taką decyzją, iż wody ... stanowią wody płynące będzie to podstawą do zmiany oznaczenia gruntów w ewidencji gruntów i budynków.

Na podstawie decyzji Ministra Gospodarski Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wydanej w trybie art. 219 Prawa wodnego, zostanie wydana decyzja przez Prezydenta m. ... na podstawie 23 ust. 7 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne z dnia 17 maja 1989 r. w przedmiocie ujawnienia zmiany z niej wynikającej w ewidencji gruntów i budynków. Z kolei odpowiedni zapis w ewidencji gruntów i budynków polegający na zmianie i wpisie w miejsce oznaczenia Ws (grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi) na Wp (grunty pod i wodami powierzchniowymi płynącymi) będzie stanowił podstawę do ewentualnego ujawnienia w Księdze Wieczystej zmiany właściciela i wpisaniu w miejsce Szkoły Skarbu Państwa jako właściciela gruntu pod wodami płynącymi.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że w ramach podjęcia czynności mających na celu uregulowania stanu prawnego gruntu pod... , skutkiem których będzie nabycie prawa jego własności przez Skarb Państwa Szkoła w ... nie otrzyma żadnego ekwiwalentu pieniężnego, jak również odszkodowania.

W przedmiotowym stanie faktycznym dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem, tj. działką nr 3 jak właściciel na rzecz Skarbu Państwa. Czynność, o której mowa we wniosku, będzie stanowić przeniesienie prawa do rozporządzania towarem, tj. działką nr 3 jak właściciel, z mocy prawa, prawa własności towaru (działki nr 3) bez odszkodowania. Przedmiotowa działka była wykorzystywana na cele statutowe Uczelni, tj. na cele naukowo-badawczo-dydaktyczne, z tym zastrzeżeniem, iż nie była oddawana podmiotom trzecim do korzystania. Ww. działka była wykorzystywana do działalności innej niż działalność gospodarcza w rozumieniu ww. art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z czynnością, o której mowa we wniosku, nie dojdzie do jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego między stronami. W związku z czynnością, o której mowa we wniosku, strony nie będą zobowiązane do wykonania wzajemnie jakichkolwiek czynności, za wyjątkiem wydania nieruchomości przez Szkołę na rzecz Skarbu Państwa wobec faktu, iż nieruchomość ta znajduje się obecnie w posiadaniu Szkoły w .... W przypadku, gdy na podstawie wydanej przez Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej decyzji, dojdzie do zmiany właściciela gruntu, nastąpi nieodpłatne przekazanie na rzecz Skarbu Państwa ww. gruntu na podstawie w art. 211 ust. 2 i 4, art. 214, art. 216 ust. 1 i 2, art. 218 ust. 1 oraz w art. 223 Prawa wodnego, tj. grunt pod wodą płynącą z mocy prawa stanowi własność Skarbu Państwa. Wskazana działka nr 3 wchodziła w skład Rolniczego Zakładu .... , które Szkoła otrzymała do korzystania w latach 60-tych XX wieku. Wówczas jeszcze jako Szkoła w..., Wnioskodawca nie posiadał osobowości prawnej i tym samym nie mógł być podmiotem praw i obowiązków cywilnoprawnych, w tym prawa własności nieruchomości z uwagi na obowiązującą zasadę jedności władzy państwowej. Następnie, w dniu 1 sierpnia 1985 roku weszła w życie ustawa z dnia 29 kwietnia 1985 roku o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (tekst jedn. Dz. U. z 1991 roku, nr 30, poz. 121), której celem było m.in. uporządkowanie niespójnej praktyki w zakresie zarządu nieruchomościami państwowymi. Stosownie do brzmienia art. 80 ust. 1 wskazanej ustawy, grunty państwowe będące w dniu wejścia w życie ustawy w użytkowaniu państwowych jednostek organizacyjnych przechodzą w zarząd tych jednostek. Tym samym, m.in. sporna nieruchomość przeszła w zarząd państwowej jednostki organizacyjnej, którą w owym czasie była Szkoła w.... Kolejno, w dniu 27 września 1990 roku, wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 12 września 1990 roku o szkolnictwie wyższym, Szkoła w..., jak również inne uczelnie państwowe uzyskały osobowość prawną (art. 8 ustawy), zaś grunty państwowe pozostające dotychczas w zarządzie uczelni, stały się przedmiotem użytkowania wieczystego (art. 182 pkt 1 ustawy). Tym samym, również i przedmiotowa nieruchomość - nadal pozostając własnością Skarbu Państwa - stała się przedmiotem użytkowania wieczystego pozwanej Szkoły. Następnie, na mocy art. 1 ustawy z dnia 5 kwietnia 1991 roku o zmianie niektórych nazw szkół wyższych (Dz. U. nr 41 poz. 177), Szkoła w … uzyskała nazwę Szkoła w …. Ustawa ta weszła w życie z dniem jej ogłoszenia (art. 4), co nastąpiło 4 maja 1991 roku. W końcu, w dniu 1 września 2005 roku, weszła w życie ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. nr 134 poz. 1355). Stosownie do brzmienia art. 256 ust. 1 wskazanej ustawy, z dniem wejścia w życie ustawy grunty Skarbu Państwa pozostające w użytkowaniu wieczystym uczelni publicznej stają się jej własnością. Wartość tych gruntów zwiększa fundusz zasadniczy uczelni publicznej. Wojewoda decyzją z dnia 15 stycznia 2008 r. nr … stwierdził nabycie z mocy prawa na rzecz Szkoły w … prawa własności działki nr 3.

Z tytułu nabycia działki nr 3 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z nabyciem przez Wnioskodawcę ww. działki nie była na jego rzecz wystawiona faktura z wykazaną kwotą podatku VAT. Ww. działka była wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Podstawą zwolnienia był art. 43 pkt 26) lit. b tj. usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Czy w związku ze złożeniem wniosku przez Szkołę w ... i wydaniem decyzji przez Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz stwierdzeniem, iż wody ... mają charakter wód powierzchniowych płynących, a następnie zmianą charakteru oznaczenia gruntu w ewidencji gruntów i budynków przez Prezydenta m. ... i wykreśleniem Szkoły w..., jako właściciela gruntu pod ... i wpisania w jego miejsce Skarbu Państwa powstanie po stronie Szkoły obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i wystawienia stosownej faktury VAT na rzecz Skarbu Państwa?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), w związku ze złożeniem wniosku przez Szkołę w … i wydaniem decyzji przez Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz stwierdzeniem, iż wody … mają charakter wód powierzchniowych płynących, a następnie zmianą charakteru oznaczenia gruntu w ewidencji gruntów i budynków przez Prezydenta m. … i wykreśleniem Szkoły w …, jako właściciela gruntu pod … i wpisania w jego miejsce Skarbu Państwa nie powstanie po stronie Szkoły obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej także, jako: ustawa) i nie powstanie obwiązek wystawienia stosownej faktury VAT na rzecz Skarbu Państwa.

Powyższe uzasadnia fakt, iż ww. czynności będą neutralne na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i nie objęte zakresem podmiotowym i przedmiotowym ww. ustawy. Po pierwsze zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W ramach regulowania stanu prawnego nieruchomości Uczelnia nie prowadzi działalności gospodarczej, a same czynności mające na celu ustalenie prawidłowego właściciela gruntu pod … nie będą prowadzone dla celów zarobkowych. Z tego względu czynności te z uwagi na brak cech działalności gospodarczej nie będą podlegać pod zakres podmiotowy ustawy o podatku VAT a przy ich podejmowaniu Uczelnia nie będzie podatnikiem w zakresie podatku VAT. Po drugie, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami - według art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie. Należy podkreślić, że co do zasady dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność co wynika wprost z cyt. wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Z przywołanego przepisu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, wynika że czynność polegająca na przeniesieniu z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów (np. nieruchomości) w zamian za odszkodowanie stanowi dostawę towarów. W tej sytuacji bez znaczenia jest fakt, że dostawa nie jest de facto następstwem decyzji właściciela, lecz wynika z nakazu organu władzy publicznej lub z mocy samego prawa. Odszkodowanie w tym przypadku pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną. W konsekwencji należy stwierdzić, że przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dostawę można uznać za dokonaną odpłatnie, dopiero gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru. Oznacza to, że przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów nabiera odpłatnego charakteru dopiero w momencie przyznania odszkodowania i ustalenia jego wysokości. Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy - podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. W niniejszej sprawie brak jakichkolwiek podstaw do uznania, że czynności wykonywane przez Szkołę w ramach regulowania stanu prawnego nieruchomości, będą stanowić odpłatną dostawę towaru (tu nieruchomości). Skutki wynikające ze zmiany własności wobec potwierdzenia takiego a nie innego charakteru wód na nieruchomości będą wynikać z mocy prawa tj. z postanowień Prawa wodnego. Ponadto decyzja wydana na podstawie art. 219 Prawa wodnego ma charakter deklaratoryjny (tj. stwierdzający istnienie pewnego stanu faktycznego), a nie konstytutywny (tj. prawotworzący). Decyzja ta w istocie potwierdzi jedynie rzeczywisty charakter wód pod…, ale skutki prawne tego faktu określane są przez przepisy prawne (tj. art. 216 Prawa wodnego, zgodnie z którym grunty pod wodami płynącymi stanowią własność Skarbu Państwa). Dodatkowo zauważyć należy, iż Szkoła w takim przypadku nie uzyska jakiegokolwiek ekwiwalentu za przejście nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa co dyskwalifikuje podejmowane czynności jako odpłatną dostawę towaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Z przywołanego przepisu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że czynność polegająca na przeniesieniu z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów (np. nieruchomości) w zamian za odszkodowanie, stanowi dostawę towarów. W tej sytuacji bez znaczenia jest fakt, że dostawa nie jest de facto następstwem decyzji właściciela, lecz wynika z nakazu organu władzy publicznej lub z mocy samego prawa. Odszkodowanie w tym przypadku pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną. W konsekwencji należy stwierdzić, że przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów (w tym np. nieruchomości) w zamian za odszkodowanie – na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy przy tym zaznaczyć, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega samo odszkodowanie, lecz stanowiące dostawę towarów przeniesienie własności nieruchomości w zamian za wynagrodzenie przyjmujące formę odszkodowania.

Z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jak wynika z przywołanego przepisu, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Ponadto zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zasady dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Natomiast, jak stanowi art. 211 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2018 r., poz. 2268, z późn. zm.) wody stanowią własność Skarbu Państwa, innych osób prawnych albo osób fizycznych.

Wody morza terytorialnego, morskie wody wewnętrzne, śródlądowe wody płynące oraz wody podziemne stanowią własność Skarbu Państwa (art. 211 ust. 2 ustawy Prawo wodne).

Śródlądowe wody płynące będące wodami publicznymi nie podlegają obrotowi cywilnoprawnemu, z wyjątkiem przypadków określonych w ustawie (art. 211 ust. 4 ustawy Prawo wodne).

W myśl art. 214 ustawy Prawo wodne, śródlądowe wody stojące, woda w rowie oraz woda w stawie, który nie jest napełniany w ramach usług wodnych, ale wyłącznie wodami opadowymi lub roztopowymi lub wodami gruntowymi, znajdujące się w granicach nieruchomości gruntowej stanowią własność właściciela tej nieruchomości.

Jak stanowi art. 216 ust. 1 ustawy Prawo wodne, grunty pokryte śródlądowymi wodami płynącymi, wodami morza terytorialnego oraz morskimi wodami wewnętrznymi stanowią własność właściciela tych wód.

Grunty, o których mowa w ust. 1, nie podlegają obrotowi cywilnoprawnemu, z wyjątkiem przypadków określonych w ustawie (art. 216 ust. 2 ustawy Prawo wodne).

Zgodnie z art. 218 ust. 1 ustawy Prawo wodne, grunty pokryte śródlądowymi wodami płynącymi stanowiącymi własność Skarbu Państwa są zasobem nieruchomości Skarbu Państwa.

Natomiast art. 223 ust. 1 Prawa wodnego stanowi, iż jeżeli śródlądowe wody płynące lub wody morza terytorialnego albo morskie wody wewnętrzne zajmą trwale, w sposób naturalny, grunt niestanowiący własności właściciela wód, grunt ten z chwilą zajęcia staje się z mocy prawa własnością właściciela wód.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z aktualnym stanem prawnym ujawnionym w Księdze Wieczystej Wnioskodawca jest właścicielem działki nr 3, na której znajduje się…. Uczelnia zamierza wystąpić do Ministra Gospodarski Morskiej i Żeglugi Śródlądowej na podstawie art. 219 Prawa wodnego, z wnioskiem o wydanie decyzji ustalającej charakter wód. W szczególności skutkiem decyzji może być zmiana podmiotu wpisanego do Księgi Wieczystej jako właściciela nieruchomości. Powyższe oznacza, iż w przypadku stwierdzenia taką decyzją, iż wody … stanowią wody płynące będzie to podstawą do zmiany oznaczenia gruntów w ewidencji gruntów i budynków. W ramach podjęcia czynności mających na celu uregulowania stanu prawnego gruntu pod…, skutkiem których będzie nabycie prawa jego własności przez Skarb Państwa, Wnioskodawca nie otrzyma żadnego ekwiwalentu pieniężnego, jak również odszkodowania. W przedmiotowym stanie faktycznym dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem, tj. działką nr 3 jak właściciel na rzecz Skarbu Państwa. Czynność, o której mowa we wniosku, będzie stanowić przeniesienie prawa do rozporządzania towarem, tj. działką nr 3 jak właściciel, z mocy prawa, prawa własności towaru (działki nr 3) bez odszkodowania. W związku z czynnością, o której mowa we wniosku nie dojdzie do jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego między stronami. W związku z czynnością, o której mowa we wniosku, strony nie będą zobowiązane do wykonania wzajemnie jakichkolwiek czynności, za wyjątkiem wydania nieruchomości przez Wnioskodawcę na rzecz Skarbu Państwa. W przypadku, gdy na podstawie wydanej przez Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej decyzji, dojdzie do zmiany właściciela gruntu, nastąpi nieodpłatne przekazanie na rzecz Skarbu Państwa ww. gruntu na podstawie w art. 211 ust. 2 i 4, art. 214, art. 216 ust. 1 i 2, art. 218 ust. 1 oraz w art. 223 Prawa wodnego, tj. grunt pod wodą płynącą z mocy prawa stanowi własność Skarbu Państwa.

Jak wyżej wskazano, określony w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług, obejmuje odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że z tytułu przeniesienia prawa własności działki nr 3 na rzecz Skarbu Państwa, Wnioskodawca nie otrzyma żadnego ekwiwalentu pieniężnego, jak również odszkodowania. W związku z czynnością, o której mowa we wniosku nie dojdzie do jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego między stronami. Skoro zatem w analizowanym przypadku dojdzie do nieodpłatnego przeniesienia prawa własności przedmiotowej działki (Wnioskodawca z tytułu ww. czynności nie otrzyma żadnego wynagrodzenia), to czynności tej nie można uznać za odpłatną dostawę towarów (działki nr 3) podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym, w okolicznościach wskazanych we wniosku, czynność przeniesienia na rzecz Skarbu Państwa działki nr 3 może stanowić jedynie dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile zostaną spełnione warunki, o których mowa w tym przepisie.

W świetle powyższego przepisu nieodpłatne przekazanie prawa własności nieruchomości stanowi dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jej nabyciu.

Jak wskazano w opisie sprawy, z tytułu nabycia działki nr 3 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z nabyciem przez Wnioskodawcę ww. działki nie była na jego rzecz wystawiona faktura z wykazaną kwotą podatku VAT.

Tym samym, ww. czynność nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę działki nr 3 na rzecz Skarbu Państwa nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ przy nabyciu ww. działki Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Reasumując, w przypadku nieodpłatnego przeniesienia prawa własności działki nr 3 przez Wnioskodawcę na rzecz Skarbu Państwa, na podstawie wydanej przez Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej decyzji, nie dojdzie do dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 zarówno w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, jak i w związku z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, i w konsekwencji Wnioskodawca nie będzie zobligowany do zapłaty podatku VAT należnego, jak również do wystawienia faktury.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację tut. Organ jako element opisanego zdarzenia przyszłego przyjął wskazaną przez Wnioskodawcę okoliczność, że „W ramach podjęcia czynności mających na celu uregulowania stanu prawnego gruntu pod … skutkiem, których będzie nabycie prawa jego własności przez Skarb Państwa, Szkoła w … nie otrzyma żadnego ekwiwalentu pieniężnego, jak również odszkodowania” oraz że „W związku z czynnością, o której mowa we wniosku nie dojdzie do jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego między stronami.” W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj