Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.546.2019.1.MMA
z 28 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2019 r. (data wpływu 4 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ,,…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ,,(…)”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Stowarzyszenie - Lokalna Grupa Działania „…” na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskiej z udziałem środków Europejskiego Fundusz i Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 realizuje projekty ze środków budżetu państwa w ramach operacji współfinansowania środków w ramach działania 19 ,,Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”.


W ramach poddziałania 19.3 ,,Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego PROW 2014-2020 ubiega się o dofinansowanie projektu pt. ,,…”.


Celem projektu współpracy jest budowanie oraz wzmocnienie kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych.


Projekt współpracy realizowany będzie w ramach partnerstwa trzech LGD tj. SLGD ,,…”, Stowarzyszenia LGD ,,…” oraz LGD „…”.


Ważnym wspólnym działaniem jest infrastruktura turystyczna altany, toalety, ławka solarna, którą Wnioskodawca zamierza umieścić w atrakcyjnych turystycznie miejscach na obszarze Wnioskodawcy. Wnioskodawca zwróci szczególną uwagę, żeby ww. infrastruktura była ustawiona przy rzekach, zbiornikach wodnych ponieważ tam obecnie jest największy ruch turystyczny, niewątpliwie dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo turysty. Korzystanie z infrastruktury będzie nieodpłatne. Gadżety, mapy, przewodnik turystyczny będą udostępniane bezpłatnie w punktach informacji turystycznej, podczas spływu kajakowego, część zostanie rozdystrybuowanych w pensjonatach i hotelach. Będą też rozdawane na stoisku promocyjnym LGD podczas imprez promocyjnych i targów.


Projekt ma charakter nie komercyjny, wszystkie działania zaplanowane w projekcie będą nieodpłatne, włącznie z przekazywaniem materiałów, gadżetów promocyjnych oraz uczestnictwem w wydarzeniach promocyjnych.


Jako partnerstwo trzech LGD w ramach projektu współpracy Wnioskodawca chce promować ich regiony wspólnie, tak żeby razem sprzedawać ofertę turystyczną ich obszaru. Wnioskodawca przekaże turyście przewodnik, w którym będą umieszczone obiekty noclegowe na każdą kieszeń. Znajdą się w nim dwory, pensjonaty, hotele, gospodarstwa agroturystyczne serwujące regionalną kuchnię.


Działania zaplanowane w ramach projektu współpracy po stronie Stowarzyszenia - LGD ,,…”:

  • infrastruktura turystyczna – altana,
  • infrastruktura turystyczna - ławka solarna,
  • infrastruktura turystyczna – toaleta,
  • tablica informacyjno –promocyjna,
  • przewodnik turystyczny,
  • udział w trzech wydarzeniach turystycznych na terenie każdego LGD,
  • gadżety promocyjne.


Stowarzyszanie - Lokalna Grupa Działania ,,…” nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż, transze dotacji przekazywane będą na podstawie ,,wniosku o płatność”. Dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212 poz. 1336).


Natomiast zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW 2014-2020 do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów przygotowania lub realizacji projektu współpracy. Część z ww. wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary lub usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z realizacją projektu pt. ,,…” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu poniesionego podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy


Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 5, poz. 535 z późn. zm.) obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.


W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Stowarzyszeniu prawo o obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem. Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny, Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia i zwrotu kosztów podatku od towarów i usług poniesionych w związku z realizacją ww. projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz gdy podatek naliczony związany jest z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z wniosku wynika, że Stowarzyszenie - Lokalna Grupa Działania „…” na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskiej z udziałem środków Europejskiego Fundusz i Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 realizuje projekty ze środków budżetu państwa w ramach operacji współfinansowania środków w ramach działania 19 ,,Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”. W ramach poddziałania 19.3 ,,Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego PROW 2014-2020 ubiega się o dofinansowanie projektu pt. ,,…”. Celem projektu współpracy jest budowanie oraz wzmocnienie kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych. Projekt współpracy realizowany będzie w ramach partnerstwa trzech LGD tj. SLGD ,,…”, Stowarzyszenia LGD ,,…” oraz LGD „…”. Ważnym wspólnym działaniem jest infrastruktura turystyczna altany, toalety, ławka solarna, którą Wnioskodawca zamierza umieścić w atrakcyjnych turystycznie miejscach na obszarze Wnioskodawcy. Wnioskodawca zwróci szczególną uwagę, żeby ww. infrastruktura była ustawiona przy rzekach, zbiornikach wodnych ponieważ tam obecnie jest największy ruch turystyczny, niewątpliwie dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo turysty. Korzystanie z infrastruktury będzie nieodpłatne. Gadżety, mapy, przewodnik turystyczny będą udostępniane bezpłatnie w punktach informacji turystycznej, podczas spływu kajakowego, część zostanie rozdystrybuowanych w pensjonatach i hotelach. Będą też rozdawane na stoisku promocyjnym LGD podczas imprez promocyjnych i targów. Projekt ma charakter nie komercyjny, wszystkie działania zaplanowane w projekcie będą nieodpłatne, włącznie z przekazywaniem materiałów, gadżetów promocyjnych oraz uczestnictwem w wydarzeniach promocyjnych. Jako partnerstwo trzech LGD w ramach projektu współpracy Wnioskodawca chce promować ich regiony wspólnie, tak żeby razem sprzedawać ofertę turystyczną ich obszaru. Wnioskodawca przekaże turyście przewodnik, w którym będą umieszczone obiekty noclegowe na każdą kieszeń. Znajdą się w nim dwory, pensjonaty, hotele, gospodarstwa agroturystyczne serwujące regionalną kuchnię.


Działania zaplanowane w ramach projektu współpracy po stronie Stowarzyszenia - LGD ,,…”:

  • infrastruktura turystyczna – altana,
  • infrastruktura turystyczna - ławka solarna,
  • infrastruktura turystyczna – toaleta,
  • tablica informacyjno –promocyjna,
  • przewodnik turystyczny,
  • udział w trzech wydarzeniach turystycznych na terenie każdego LGD,
  • gadżety promocyjne.


Stowarzyszanie - Lokalna Grupa Działania ,,…” nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż, transze dotacji przekazywane będą na podstawie ,,wniosku o płatność”. Dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212 poz. 1336). Natomiast zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW 2014-2020 do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów przygotowania lub realizacji projektu współpracy. Część z ww. wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary lub usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż – jak wynika z wniosku – Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pt. ,,…”. Inwestycja w ramach niniejszego projektu nie będzie wykorzystywana w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.


A zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie należy podkreślić, że powołany przez Wnioskodawcę art. 43 ust. 1 dotyczy zwolnień wynikających z ustawy o VAT. Natomiast pytanie i stanowisko Wnioskodawcy dotyczyło prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ,,…” w myśl art. 86 ust. 1.


Tym samym przedmiotowa interpretacja została wydana na podstawie zadanego pytania i przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy.


Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj