Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.418.2019.3.PM
z 24 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2019 r. (data wpływu 30 lipca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 września 2019 r. (data wpływu 8 października 2019 r.) oraz pismem z dnia – brak daty (data wpływu 14 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczeń realizowanych w ramach dostawy i montażu żaluzji fasadowych, sunbreaker oraz rolet tekstylnych zewnętrznych refleksoli-ZIIIP oraz usług serwisowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczeń realizowanych w ramach dostawy i montażu żaluzji fasadowych, sunbreaker oraz rolet tekstylnych zewnętrznych refleksoli-ZIIIP oraz usług serwisowych.

Wniosek został uzupełniony w dniu 8 października 2019 r. oraz w dniu 14 października 2019 r. o wyjaśnienie rozbieżności pojęć wskazanych w opisie sprawy, pytaniu oraz stanowisku, jak również przedstawienie jednoznacznego stanowiska w zakresie jednego z zadanych przez Wnioskodawcę pytań, jak również podpis Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, jest czynnym, zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług. Obszarem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż i montaż okiennych technik osłonowych zewnętrznych, tj. żaluzje fasadowe, sunbreaker, refleksole-ZIIP, których montaż wykonuje w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Montaż wszystkich wymienionych produktów odbywa się na zewnątrz obiektów. Oprócz tego Wnioskodawca oferuje usługi serwisowe ww. produktów. Żaluzje fasadowe, sunbreakery i refleksole-ZIIIP powstały przede wszystkim z myślą o poprawie bilansu energetycznego budynków. Latem bowiem skutecznie zabezpieczają wnętrza obiektów przed nadmiernym nagrzaniem obniżając temperaturę nawet do 7 stopni Celsjusza. Dzięki temu ograniczają znacznie wykorzystanie urządzeń klimatyzacyjnych, a co za tym idzie, zmniejszenie kosztów eksploatacji budynków.

Wszystkie oferowane przez firmę Wnioskodawcy osłony przeciwsłoneczne wyposażone w napędy elektryczne, które dzięki zastosowaniu odpowiednich elementów sterowania, w tym m.in. czujników pogodowych, które dodatkowo wpływają na polepszenie bilansu energetycznego budynków poprzez kontrolę poziomu nasłonecznienia.

Osłony przeciwsłoneczne mogą być montowane w następujący sposób na zewnętrz budynku:

  • we wnęce poprzez bezpośredni montaż do stolarki okiennej i drzwiowej; ewentualny demontaż osłony, powoduje trwałe i nieodwracalne uszkodzenie okien i drzwi;
  • na ścianie budynku, także montaż do ocieplenia, potencjalny demontaż osłony powoduje trwałe i nieodwracalne uszkodzenie elewacji oraz szpalet wewnętrznych okna;
  • pod elewacją kiedy to montaż osłony ma miejsce w nadprożu, a osłona jest następnie zabudowana ociepleniem; w tym przypadku demontaż osłony wiąże się z trwałym nieodwracalnym uszkodzeniem ocieplenia okna, a także ściany wewnętrznej budynku.

Ponadto produkty, o których mowa powyżej, dostarczane są zawsze pod konkretny wymiar i na specjalne zamówienie. Wykonawca zawiera umowę na wykonanie usługi montażu. Przedmiotem sprzedaży zgodnie z umową zawieraną pomiędzy Wykonawcą a klientem jest wykonanie pomiaru z natury, wytworzenie lub zakup elementów zlecenia, konfekcjonowanie elementów w siedzibie firmy, transport oraz usługa zamontowania lub serwisu wraz z przygotowaniem miejsca instalacji.

Montaż wszystkich wymienionych produktów odbywa się na zewnętrz budynków mieszkalnych, należących do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Usługi serwisowe w ramach prowadzonej działalności polegają na naprawie, konserwacji, wymianie elementów eksploatacyjnych (w tym pancerza, lameli, tkaniny), zmianie sposobu sterowania zręcznego na elektryczny. Usługi te dotyczą produktów wymienionych powyżej, a zamontowanych w lokalach, które położone są w obiektach należących do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W ramach wykonywanej przez siebie działalności Wnioskodawca zawiera umowę na wykonanie kompleksowej usługi. Przedmiotem sprzedaży zgodnie z umową na wykonanie kompleksowej usługi zawieranej z klientem jest wykonanie pomiaru z natury, wytworzenie lub zakup elementów zlecenia, konfekcjonowanie elementów w siedzibie firmy, transport oraz usługa zamontowania lub serwisu wraz z przygotowaniem miejsca do instalacji. Usługi serwisowe żaluzji fasadowych, sunbreaker i refleksoli-ZIIIP polegające na naprawie, konserwacji i wymianie elementów eksploatacyjnych (w tym lameli, tkaniny), wykonywane są wyłącznie w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych, w których świadczone są usługi stanowiące przedmiot wniosku nie przekracza 150m2, natomiast powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych nie przekracza 300m2. W przypadku realizacji usług serwisowych w ramach robót konserwacyjnych dot. budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w większości realizowanych zleceń serwisowych wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekracza 50% tej podstawy. Jakkolwiek, zdarzają się również takie zlecenia, w których wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy. Ponadto obiekty, w których są zamontowane osłony uzyskują nowe parametry użytkowe oraz techniczne, unowocześnienie oraz usprawnienie obiektów, a także podwyższenie wartości obiektu. Nowe parametry użytkowe oraz techniczne obiektów, uzyskane w następstwie montażu ww. osłon polegają w szczególności na ograniczeniu ilości energii zużywanej na ogrzanie obiektu w okresie grzewczym oraz na ograniczeniu energii zużywanej na utrzymanie niskiej temperatury w obiekcie w okresie letnim. Ponadto, w następstwie montażu ww. technik osłonowych budynki oraz ich części uzyskują ochronę przed niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi przedłużając funkcjonalność i sprawność danego obiektu. Skutkiem montażu żaluzji fasadowych, sunbreaker i refleksoli-ZIIIP nie jest wyłącznie wzbogacanie obiektów o dodatkowe elementy wyposażenia, ale trwałe połączenie z budynkiem materiałów/elementów wybranych przez usługobiorcę podnosząc w sposób znaczący walory użytkowe budynku. W ramach wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności zawiera on umowę na wykonanie kompleksowej usługi. Przedmiotem sprzedaży zgodnie z umową na wykonanie kompleksowej usługi zawieranej z klientem jest wykonanie pomiaru z natury, wytworzenie lub zakup elementów zlecenia, konfekcjonowanie elementów w siedzibie firmy, transport oraz usługa zamontowania lub serwisu wraz z przygotowaniem miejsca do instalacji. Po wykonaniu usługi montażu lub usługi serwisowej, Wnioskodawca wystawia Protokół Zdawczo-Odbiorczy na kompleksową usługę, fakturę VAT lub paragon na kompleksową usługę oraz oświadczenie do celów stosowania stawki podatku VAT 8%. Oświadczenie to zawiera potwierdzenie informacji przez zleceniodawcę kompleksowej usługi, że lokal, w którym usługa jest wykonywana, w myśl art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust 12a, należy do jednej z dwóch grup budynków mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300m2, lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150m2.

Szczegółowa budowa poszczególnych rozwiązań przeciwsłonecznych, które zostały wymienione we wniosku:

  • żaluzje fasadowe i sunbreaker wykonane są z wysokiej jakości materiałów, które gwarantują ich najwyższą jakość. Głównymi elementami składowymi każdej żaluzji są: skrzynka, prowadnice, listwa dolna oraz kurtyna. Trzy pierwsze elementy wykonane są z wysokiej jakości aluminium ekstrudowanego (tłoczonego) lub blachy giętej aluminiowej. Kurtynę żaluzji fasadowej tworzą lamele, wykonane z blachy aluminiowej, które mają możliwość sterowania kątem pochyłu, a tym samym pozwalają na regulację ilości światła wpływającego do wnętrza pomieszczenia;
  • rolety tekstylne zewnętrzne refleksol-ZIIIP wykonane są z najlepszej jakości materiałów, co zapewnia ich najwyższą jakość. Głównymi elementami składowymi każdej rolety tekstylnej zewnętrznej są: skrzynka, prowadnice, listwa dolna oraz kurtyna. Trzy pierwsze elementy wykonane są z wysokiej jakości aluminium ekstrudowanego (tłoczonego). Kurtynę tego typu rolety tworzy specjalistyczna tkanina, wykonana z odpowiednio dobranych materiałów gwarantujących odpowiedni poziom: absorpcji (poziom wchłonięcia energii słonecznej), refleksji (poziom odbicia promieni słonecznych), transkrypcji (poziom przepuszczalności energii słonecznej), itd. Tkaniny roletowe są dodatkowo powlekane dedykowanymi materiałami np. teflon, które zapewniają ich trwałość i wytrzymałość na działanie czynników atmosferycznych. Ponadto, posiadają one niezbędne atesty i certyfikaty renomowanych instytutów badawczych.


Montaż żaluzji fasadowych i sunbreaker:

  • we wnęce poprzez bezpośredni montaż do stolarki okiennej i drzwiowej za pomocą odpowiednio dobranych wkrętów montażowych oraz różnego rodzaju uszczelniaczy, ewentualny demontaż żaluzji, powoduje trwałe i nieodwracalne uszkodzenie okien i drzwi;
  • na ścianie budynku, także montaż poprzez ocieplenie za pomocą odpowiednio dobranych kołków montażowych, uszczelniaczy oraz kotew chemicznych, potencjalny demontaż żaluzji, powoduje trwałe i nieodwracalne uszkodzenie elewacji oraz szpalet wewnętrznych okna;
  • pod elewacją, kiedy to montaż ma miejsce w nadprożu za pomocą odpowiednich wkrętów, kołków, kotew montażowych, a następnie całościowo zabudowywane warstwą izolacyjną (np. styropian, neopor, itp.), w tym przypadku demontaż osłony również wiąże się z trwałym i nieodwracalnym uszkodzeniem ocieplenia, okna, a także ściany wewnętrznej budynku. Ponadto produkty, o których mowa powyżej, dostarczane są zawsze pod konkretny wymiar i na specjalne zamówienie.

Montaż rolet tekstylnych zewnętrznych typu refleksol-ZIIP:

  • we wnęce poprzez bezpośredni montaż do stolarki okiennej i drzwiowej za pomocą odpowiednio dobranych wkrętów montażowych oraz różnego rodzaju uszczelniaczy, ewentualny demontaż rolet, powoduje trwałe i nieodwracalne uszkodzenie okien i drzwi;
  • na ścianie budynku, także montaż poprzez ocieplenie za pomocą odpowiednio dobranych kołków montażowych, uszczelniaczy oraz kotew chemicznych, potencjalny demontaż rolety, powoduje trwałe i nieodwracalne uszkodzenie elewacji oraz szpalet wewnętrznych okna,
  • pod elewacją, kiedy to montaż rolet ma miejsce w nadprożu za pomocą odpowiednich wkrętów, kołków, kotew montażowych, a następnie całościowo zabudowywane warstwą izolacyjną (np. styropian, neopor, itp.), w tym przypadku demontaż osłony również wiąże się z trwałym i nieodwracalnym uszkodzeniem ocieplenia, okna, a także ściany wewnętrznej budynku. Ponadto produkty, o których mowa powyżej, dostarczane są zawsze pod konkretny wymiar i na specjalne zamówienie.

Firma Wnioskodawcy świadczyć będzie usługi serwisowe na rzecz innych podmiotów, którym uprzednio nie montował on żaluzji fasadowych, sunbreaker ani refleksoli-ZIIIP. Wspomniane usługi serwisowe dotyczą wyłącznie budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych, w których świadczone są ww. usługi stanowiące przedmiot wniosku nie przekracza 150m2, natomiast powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych nie przekracza 300m2.

Usługi serwisowe żaluzji fasadowych, sunbreaker oraz refleksoli-ZIIP polegają na naprawie, konserwacji, wymianie elementów eksploatacyjnych (w tym lameli, tkaniny), sprawiają, że produktom tym przywrócone zostają poprzednie właściwości lub uzyskują nowe lepsze parametry użytkowe oraz techniczne, a także wpływają na podwyższenie wartości obiektu. Ponadto, w przypadku wymiany sposobu sterowania z ręcznego na elektryczne, wymienione wyżej produkty mogą wpływać także na polepszenie bilansu energetycznego budynków, dzięki możliwości kontroli poziomu nasłonecznienia. Co więcej, dzięki zastosowaniu sterowania inteligentnego istnieje możliwość kontroli dostępu do budynku przez osoby nieupoważnione, co wpływa na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców. Zmiana sposobu sterowania z ręcznego na elektryczne może mieć miejsce we wszystkich ww. sytuacjach, tj. w związku z uszkodzeniem, zużyciem, zniszczeniem mechanizmu ręcznego, w wyniku zwykłej eksploatacji, w wyniku remontu, wymiany stolarki okiennej, jak również decyzji użytkownika, który jest świadomy faktu, iż zautomatyzowanie rolet zewnętrznych, żaluzji fasadowych, czy rolet tekstylnych zewnętrznych wpłynie w znacznym stopniu na polepszenie bilansu energetycznego budynków, w których ww. elementy są zamontowane. Dzięki zastosowaniu odpowiednich czujników, użytkownik ma możliwość sterowania ww. osłonami przeciwsłonecznymi w zależności od potrzeb np. w trakcie upału, po uzyskaniu wybranej temperatury na zewnątrz budynku następuje zamknięcie żaluzji. Pozwala to na zabezpieczenie wnętrz przed niepotrzebnym przegrzewaniem (opuszczone osłony obniżają temperaturę w pomieszczeniu nawet do 7 stopni Celsjusza), co dodatkowo pozwala na obniżenie kosztów przeznaczonych na chłodzenie, tj. klimatyzację. Usługi serwisowe, o których mowa powyżej, wykonywane są w ramach następujących czynności: remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. § 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. Wspomniane usługi serwisowe dotyczą wyłącznie budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych, w których świadczone są ww. usługi i stanowią przedmiot wniosku nie przekracza 150m2.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 19 lipca 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że refleksol ZIIP i ZIIIP to są te same produkty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy stosowanie dla usług dostawy i montażu żaluzji fasadowych, sunbreaker, rolet tekstylnych zewnętrznych refleksol-ZIIIP stawki preferencyjnej VAT 8% jest prawidłowe?
  2. Czy stosowanie dla usług serwisowych polegających na naprawie, konserwacji, wymianie elementów eksploatacyjnych (lameli, tkaniny), zmianie sposobu sterowania z ręcznego na elektryczny żaluzji fasadowych, sunbreaker i refleksoli-ZIIIP stawki preferencyjnej VAT 8% jest prawidłowe?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do stosowania stawki podatku VAT 8% dla usług dostawy i montażu żaluzji fasadowych, sunbreaker, rolet tekstylnych zewnętrznych (refleksol ZIIP).

Usługi dostawy i montażu żaluzji fasadowych, sunbreaker i rolet tekstylnych zewnętrznych (refleksol-ZIIP) oraz usługi serwisowe tych produktów, które są przedmiotem niniejszego wniosku wykonywane są w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części.

Powyższe usługi dotyczą wyłącznie budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych, w których świadczone są usługi stanowiące przedmiot wniosku nie przekracza 150m2, natomiast powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych nie przekracza 300m2.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264. Należy tutaj zauważyć, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, w myśl art. 2 pkt 12 ustawy o VAT rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Dział 11 PKOB obejmuje m.in.:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111).
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112).

W myśl art. 41 ust. 12b ww. ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określanego w ust. 12a nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowe przekracza 300m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150m2.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT mają zastosowanie także przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. nr 112, poz. 1316, z późn. zm.) stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Jednocześnie, w myśl § 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% w przypadku: robót konserwacyjnych, dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym; robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części z wyjątkiem lokali użytkowych, lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

Ważne aby nadmienić, że przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części, inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia). Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. zastosowanie stawki preferencyjnej (8%) możliwe jest dla czynności stanowiących roboty konserwacyjne oraz usługi budowy, remontu, modernizacji i termomodernizacji oraz przebudowy. W związku z faktem, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć jak remont, modernizacja, przebudowa, roboty budowlane, Wnioskodawca powołuje się na ich definicję w oparciu o art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r., Nr 243, poz. 1623), gdzie pod pojęciami:

roboty budowlane rozumie się budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7), przebudowa oznacza wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość, bądź liczba kondygnacji (pkt 7a), remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8). Definicja pojęcia termomodernizacji została zdefiniowana w art. 2 pkt 2a ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów z dnia 21 listopada 2008 r.

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne, przedsięwzięcia, których przedmiotem jest ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych.

W odniesieniu do powyższych przepisów prawnych, Wnioskodawca wskazuje następujące elementy swojej działalności, która wskazuje na objęcie usług przez niego oferowanych preferencyjną stawką VAT na poziomie 8%, a mianowicie:

Usługi dostawy i montażu rolet zewnętrznych, żaluzji fasadowych, sunbreaker rolet tekstylnych zewnętrznych refleksoli-ZIIIP oraz usługi serwisowe tych produktów, które są przedmiotem niniejszego wniosku wykonywane są w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części.

Powyższe usługi dotyczą wyłącznie budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych, w których świadczone są usługi stanowiące przedmiot wniosku nie przekracza 150m2, natomiast powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych nie przekracza 300m2. Obiekty, w których są zamontowane ww. osłony uzyskują nowe parametry użytkowe oraz techniczne, unowocześnienie oraz usprawnienie obiektów, a także podwyższenie wartości obiektu. Nowe parametry użytkowe oraz techniczne obiektów, uzyskane w następstwie montażu rolet zewnętrznych, polegają w szczególności na ograniczeniu ilości energii zużywanej na ogrzanie obiektu w okresie grzewczym oraz na ograniczeniu energii zużywanej na utrzymanie niskiej temperatury w obiekcie w okresie letnim. Ponadto, w następstwie montażu rolet zewnętrznych budynki oraz ich części uzyskują ochronę przed niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi przedłużając funkcjonalność, sprawność danego obiektu. Skutkiem montażu żaluzji fasadowych, sunbreaker i rolet tekstylnych typu refleksole-ZIIIP nie jest wyłącznie wzbogacanie obiektów o dodatkowe elementy wyposażenia, ale trwałe połączenie z budynkiem materiałów/elementów wybranych przez usługobiorcę podnosząc w sposób znaczący walory użytkowe budynku.

Produkty, o których mowa w niniejszym wniosku, stają się częścią budynku, a ich usunięcie może spowodować trwałe i nieodwracalne uszkodzenie obiektu.

Wnioskodawca zawiera umowę na wykonanie usługi montażu. Przedmiotem sprzedaży zgodnie z umową zawieraną pomiędzy Wnioskodawcą a klientem jest wykonanie pomiaru z natury, wytworzenie lub zakup elementów zlecenia, konfekcjonowanie elementów w siedzibie firmy, transport oraz usługa zamontowania lub serwisu wraz z przygotowaniem miejsca do instalacji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z poźn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Usługi serwisowe, o których mowa we wniosku w pytaniu nr 2, wykonywane są w ramach robót konserwacyjnych, dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Usługi serwisowe żaluzji fasadowych, sunbreaker i refleksoli-ZIIIP polegające na naprawie, konserwacji, wymianie elementów eksploatacyjnych (w tym lameli, tkaniny) wykonane są wyłącznie w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług. Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych, w których świadczone są usługi stanowiące przedmiot wniosku nie przekracza 150m2 natomiast powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych nie przekracza 300m2.

W przypadku realizacji usług serwisowych w ramach robót konserwacyjnych dot. budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w większości realizowanych zleceń serwisowych wartość towarów bez podatku wchodzących w postawę opodatkowania świadczenie robót konserwacyjnych nie przekracza 50% tej podstawy. Jakkolwiek zdarzają się również takie zlecenia, w których wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Po wykonaniu usługi serwisowej wystawiany jest protokół zdawczo-odbiorczy, faktura VAT i/lub paragon na kompleksową usługę oraz oświadczenie do celów stosowania stawki podatku VAT 8%. Oświadczenie to zawiera potwierdzenie informacji przez zleceniodawcę kompleksowej usługi, że lokal, w którym usługa jest wykonywana w myśl art. 41 ust. 12b ustawy, należący do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określony w ust. 12a, należy do jednej z dwóch grup:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300m2;
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150m2.

Wnioskodawca świadczy również usługi serwisowe na rzecz innych podmiotów, którym uprzednio nie montował żaluzji fasadowych, sunbreaker i refleksoli-ZIIIP.

Wspomniane usługi serwisowe dotyczą wyłącznie budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych, w których świadczone są usługi stanowiące przedmiot wniosku nie przekracza 150m2, natomiast powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych nie przekracza 300m2.

Usługi serwisowe polegają na naprawie, konserwacji, wymianie elementów eksploatacyjnych – co sprawia, że produktom tym przywrócone zostają poprzednie właściwości lub uzyskują nowe lepsze parametry użytkowe oraz techniczne, a także wpływają na podwyższenie wartości obiektu. W przypadku wymiany sposobu sterowania z ręcznego na elektryczne, wymienione wyżej produkty mogą wpływać także na polepszenie bilansu energetycznego budynków, dzięki możliwości kontroli poziomu nasłonecznienia. Co więcej, dzięki zastosowaniu sterowania inteligentnego istnieje możliwość kontroli dostępu do budynku przez osoby nieupoważnione, co wpływa na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców.

Zmiana sposobu sterowania z ręcznego na elektryczne może mieć miejsce we wszystkich sytuacjach, tj. w związku z uszkodzeniem, zużyciem, zniszczeniem mechanizmu ręcznego, w wyniku zwykłej eksploatacji, w wyniku remontu, wymiany stolarki okiennej, jak również decyzji użytkownika, który jest świadomy faktu, iż zautomatyzowanie żaluzji fasadowych sunbreaker czy refleksoli wpłynie w znacznym stopniu na polepszenie bilansu energetycznego budynków, w których ww. elementy są zamontowane. Dzięki zastosowaniu odpowiednich czujników użytkownik ma możliwość sterowania osłonami przeciwsłonecznymi w zależności od potrzeb, np. w trakcie upału, po uzyskaniu wybranej temperatury na zewnątrz budynku następuje zamknięcie żaluzji.

Usługi serwisowe, o których mowa powyżej, wykonywane są w ramach następujących czynności: remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Wspomniane usługi serwisowe dotyczą wyłącznie budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w których świadczone są ww. usługi i stanowią przedmiot wniosku nie przekracza 150m2, natomiast powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych nie przekracza 300m2.

Jednocześnie, w myśl § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 73, poz. 392. z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% w przypadku robót konserwacyjnych, dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, robót konserwacyjnych dotyczących:

  • obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyjątkiem lokali użytkowych;
  • lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

Ważne, aby nadmienić, że przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia). Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. zastosowanie stawki preferencyjnej (8%) możliwe jest dla czynności stanowiących roboty konserwacyjne oraz usługi budowy, remontu, modernizacji i termomodernizacji oraz przebudowy.

W związku z faktem, że przepisy prawa dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć jak remont, modernizacja, przebudowa, roboty budowlane, Wnioskodawca powołuje się na ich definicję w oparciu o art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r., nr 243, poz. 1623), gdzie pod pojęciami:

  • roboty budowlane rozumie się budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7).;
  • przebudowa oznacza wykonanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość, bądź liczba kondygnacji;
  • remont należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym, dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyte w stanie pierwotnym (pkt 8).


Definicja pojęcia termomodernizacji została zdefiniowana w art. 2 pkt 2a ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów z dnia 21 listopada 2008 r.

W odniesieniu do powyższych przepisów prawnych, Wnioskodawca wskazuje objęcie usług serwisowych preferencyjną stawką VAT na poziomie 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z poźn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art.. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na mocy art. 41 ust. 12 ustawy – stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Przepis art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy – w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Według art. 2 pkt 12 ustawy – przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.).

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Należy zauważyć, że rodzaje usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, w szczególności w Prawie budowlanym. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy, w tym pojęcie remontu i budowy, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

„Przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

W świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2017 r., poz. 130, z późn. zm.), za przedsięwzięcia termomodernizacyjne uznaje się przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Co prawda, ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym, to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową. Należy więc zaznaczyć, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia; zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Definicja określająca przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie na podstawie celu, jaki ma zostać osiągnięty, jest usprawiedliwiona zarówno na gruncie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, jak i na gruncie prawa podatkowego.

Budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja i przebudowa powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, aby mogły korzystać z preferencyjnej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą w obszarze sprzedaży i montażu okiennych technik osłonowych zewnętrznych, tj. żaluzji fasadowych, sunbreaker oraz refleksoli. Montaż wszystkich produktów odbywa się na zewnątrz obiektów. Oprócz tego, Wnioskodawca oferuje usługi serwisowe ww. produktów. Montaż wszystkich wymienionych produktów odbywa się na zewnętrz budynków mieszkalnych, należących do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Usługi serwisowe w ramach prowadzonej działalności polegają na naprawie, konserwacji, wymianie elementów eksploatacyjnych (w tym pancerza, lameli, tkaniny), zmianie sposobu sterowania z ręcznego na elektryczny. Usługi te dotyczą produktów wymienionych powyżej, a zamontowanych w lokalach, które położone są w obiektach należących do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W ramach wykonywanej przez siebie działalności Wnioskodawca zawiera umowę na wykonanie kompleksowej usługi. Przedmiotem sprzedaży zgodnie z umową na wykonanie kompleksowej usługi zawieranej z klientem jest wykonanie pomiaru z natury, wytworzenie lub zakup elementów zlecenia, konfekcjonowanie elementów w siedzibie firmy, transport oraz usługa zamontowania lub serwisu wraz z przygotowaniem miejsca do instalacji. Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych, w których świadczone są usługi stanowiące przedmiot wniosku nie przekracza 150m2, natomiast powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych nie przekracza 300m2. W przypadku realizacji usług serwisowych w ramach robót konserwacyjnych dot. budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w większości realizowanych zleceń serwisowych wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekracza 50% tej podstawy. Jakkolwiek, zdarzają się również takie zlecenia, w których wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Firma Wnioskodawcy świadczyć będzie usługi serwisowe na rzecz innych podmiotów, którym uprzednio nie montował on żaluzji fasadowych, sunbreaker ani refleksoli-ZIIIP. Wspomniane usługi serwisowe dotyczą wyłącznie budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych, w których świadczone są ww. usługi stanowiące przedmiot wniosku nie przekracza 150m2, natomiast powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych nie przekracza 300m2.

Usługi serwisowe, o których mowa powyżej, wykonywane są w ramach następujących czynności: remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W analizowanej sprawie, w pierwszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii określenia, czy stosowanie dla usług dostawy i montażu żaluzji fasadowych, sunbreaker, rolet tekstylnych zewnętrznych refleksol-ZIIIP stawki preferencyjnej VAT 8% jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę, oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

W sytuacji, gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym – świadczeniem dwóch lub więcej czynności, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT. Zdarzenie to należy traktować jako jednolite świadczenie, w którym kilka elementów należy uznać za konstytutywne do świadczenia głównego. Zatem należy ustalić charakter świadczonej czynności, a tym samym zidentyfikować dominujące składniki danego świadczenia.

Przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma określenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dostarcza towar czy świadczy usługę, czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, oraz czy budynek mieszkalny zaliczony jest do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Świadczenie kompleksowe (złożone), to zgodnie z orzecznictwem TSUE szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzy jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinno być w sposób sztuczny dzielone.

Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług, powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg – Gelting Linien; z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny, wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji będą inne czynności, to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa, nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę, a nie elementy (koszty).

Z okoliczności sprawy wynika, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę stanowią kompleksową usługę montażu, wykonywaną w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12a, polegającą na remoncie, modernizacji, termomodernizacji budynków, w których są wykonywane. Z treści wniosku wynika bowiem, że opisane produkty Wnioskodawca dostarcza zawsze pod konkretny wymiar i na specjalne zamówienie, zawierając umowę na wykonanie usługi montażu. Przedmiotem sprzedaży zgodnie z umową zawieraną pomiędzy Wnioskodawcą, a klientem jest wykonanie pomiaru z natury, wytworzenie lub zakup elementów zlecenia, konfekcjonowanie elementów w siedzibie firmy, transport oraz usługa zamontowania lub serwisu wraz z przygotowaniem miejsca do instalacji. Montaż wszystkich wymienionych produktów – jak wskazał Zainteresowany – odbywa się na zewnętrz budynków mieszkalnych, należących do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Wnioskodawca wskazał też z jakich materiałów powstają produkty oferowane przez firmę Wnioskodawcy oraz sposoby, w jaki zostają one zamontowane w budynkach.

Z opisu sprawy wynika również, iż efektem zamontowania przedmiotowych produktów jest uzyskanie nowych (lepszych) parametrów technicznych budynków. Nowe parametry techniczne polegają w szczególności na ograniczeniu ilości energii zużywanej na ogrzewanie obiektów w okresie grzewczym oraz ograniczeniu energii zużywanej na obniżenie temperatury w obiekcie w okresie letnim.

W następstwie ich montażu budynki oraz ich części uzyskują ochronę przed niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi przedłużając funkcjonalność i sprawność danego obiektu. Powstały one przede wszystkim z myślą o poprawie bilansu energetycznego budynków.

Należy zauważyć, że istotnym i podstawowym kryterium, jakie brane jest pod uwagę przy ustalaniu możliwości przyjęcia wyjątkowego rozwiązania polegającego na zastosowaniu obniżonej stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do szeroko pojętych usług montażowych i budowlano-montażowych, w tym w szczególności polegających na osadzaniu rolet, żaluzji, markiz na zewnątrz budynków jest powstała w wyniku montażu cecha konstrukcyjna taka jak trwałość połączenia z budynkiem elementów, które zostają zamontowane na skutek wykonania usługi, a zwłaszcza sposób ingerencji zastosowanego montażu w konstrukcję budynku.

Zatem, jeśli skutkiem realizacji świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest trwałe (czyli skutkujące w przypadku demontażu uszkodzeniem elementów bryły budynku) połączenie z budynkiem materiałów lub konstrukcji wybranych przez klienta, a efektem prac jest podniesienie walorów użytkowych budynku, w których ww. prace zostały przeprowadzone należy uznać za zasadne przypisanie przedmiotowych czynności do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, opodatkowanych stawką podatku 8%.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na dostawie i montażu okiennych technik osłonowych, którymi są żaluzje fasadowe, sunbreaker oraz refleksole-ZIIIP stanowiące modernizację i termomodernizację obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym można zakwalifikować do czynności wymienionych w powyższym przepisie. Specyfika wykonywanych przez Wnioskodawcę osłon wskazuje, iż po zamontowaniu stają się one elementem konstrukcyjnym budynku, z którym zostają trwale połączone. Przy czym zamontowanie ich stanowi unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie i podniesienie standardu obiektów, w których je zainstalowano lub ich części.

W konsekwencji mając na uwadze okoliczności sprawy przedstawione przez Wnioskodawcę oraz istniejące orzecznictwo i praktykę interpretacyjną stwierdzić należy, że świadczenie usług polegających na dostawie i montażu okiennych technik osłonowych, którymi są żaluzje fasadowe, sunbreaker oraz refleksole-ZIIIP w ramach termomodernizacji i modernizacji oraz remontu obiektów budowlanych, które zaliczane są do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Reasumując, dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług dostawy i montażu żaluzji fasadowych, sunbreaker oraz rolet tekstylnych zewnętrznych refleksol-ZIIIP należy zastosować obniżoną stawkę 8%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 1, uznano za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii ustalenia, czy prawidłowe jest stosowanie przez Zainteresowanego preferencyjnej stawki podatku VAT 8% dla usług serwisowych polegających na naprawie, konserwacji, wymianie elementów eksploatacyjnych (lameli, tkaniny), zmianie sposobu sterowania z ręcznego na elektryczny żaluzji fasadowych, sunbreaker i refleksoli-ZIIIP (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2013 r. Ministra Finansów w sprawie towarów i usług dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2350) – zwanego dalej rozporządzeniem – stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwaną dalej „ustawą”, obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

– w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

W myśl § 3 ust. 2 rozporządzenia – przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy (§ 3 ust. 3 rozporządzenia).

Zgodnie zatem z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Dla obiektów i lokali wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia przewidziano możliwość zastosowania stawki obniżonej dla robót konserwacyjnych, pod warunkiem, że wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekroczy 50% tej podstawy.

Z opisu sprawy wynika, że usługi serwisowe – opisane we wniosku – polegają na naprawie, konserwacji, wymianie elementów eksploatacyjnych (lameli, tkaniny), zmianie sposobu sterowania z ręcznego na elektryczny, sprawiają, że produktom tym przywrócone zostają poprzednie właściwości lub uzyskują nowe lepsze parametry użytkowe oraz techniczne, a także wpływają na podwyższenie wartości obiektu. Zmiana sposobu sterowania z ręcznego na elektryczne może mieć miejsce w związku z uszkodzeniem, zużyciem, zniszczeniem mechanizmu ręcznego, w wyniku zwykłej eksploatacji, w wyniku remontu, wymiany stolarki okiennej, jak również decyzji użytkownika, który jest świadomy faktu, iż zautomatyzowanie rolet zewnętrznych, żaluzji fasadowych, czy rolet tekstylnych zewnętrznych wpłynie w znacznym stopniu na polepszenie bilansu energetycznego budynków, w których ww. elementy są zamontowane. Usługi serwisowe wykonywane są wyłącznie w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, w ramach następujących czynności: remontu, modernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W tym miejscu należy zauważyć, iż sama usługa montażu lub serwisu, czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont lub modernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź przywraca poprzedni stan faktyczny, czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że opisane we wniosku usługi serwisowe dotyczące żaluzji fasadowych, sunbreaker oraz refleksoli-ZIIIP, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, polegające na naprawie, konserwacji, wymianie elementów eksploatacyjnych (lameli, tkaniny), zmianie sposobu sterowania z ręcznego na elektryczny, wykonywane w ramach remontu, modernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, korzystają z preferencyjnej 8% stawki podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. lub art. 41 ust. 12 ustawy.

Reasumując, dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług serwisowych polegających na naprawie, konserwacji, wymianie elementów eksploatacyjnych (lameli, tkaniny), zmianie sposobu sterowania z ręcznego na elektryczny żaluzji fasadowych, sunbreaker i refleksoli-ZIIIP należy zastosować obniżoną stawkę VAT 8%.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, odnośnie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, uznano również za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj