Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT3.4011.366.2019.2.JR
z 18 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 14 sierpnia 2019 r., uzupełnionym pismem złożonym w dniu 17 września 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2019 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 10 września 2019 r., nr 0113-KDIPT3.4011.366.2019.1.JR, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 10 września 2019 r. (doręczono w dniu 11 września 2019 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem złożonym w dniu 17 września 2019 r., nadanym za pośrednictwem platformy ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: POSWIN) oraz interpretacją MF dotyczącą prawa do odpisania kosztów uzyskania przychodu dla nauczycieli akademickich zatrudnionych w uczelni wyższej, Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o zajęcie stanowiska w niżej opisanej sytuacji.

Przepis art. 112-116 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, określa zasady zatrudniania nauczycieli akademickich w szkołach wyższych oraz stanowiska, na jakich mogą być zatrudniani. Jednocześnie art. 116 ust. 4 pkt 1 mówi, że statut uczelni może określać również inne stanowiska dla nauczycieli akademickich niż określone w ust. 1 oraz wymagania kwalifikacyjne niezbędne do ich zajmowania.

W oparciu o przytoczone wyżej przepisy na Politechnice (…) (dalej: Uczelnia, Politechnika) w grupie nauczycieli akademickich-pracowników badawczych, zostało utworzone stanowisko bibliotekarza akademickiego. Zostali do niego włączeni pracownicy posiadający (na mocy art. 108 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym) status nauczyciela akademickiego, zatrudnieni dotychczas na stanowisku st. kustosza dyplomowanego (obecnie bibliotekarza akademickiego).

Stanowisko to zostało określone odpowiednimi zapisami w Statucie Politechniki, spełniając tym samym wszelkie wymogi wynikające z ustawy POSWIN z 2018 r.

Zgodnie z art. 114 ustawy POSWIN, nauczycieli akademickich zatrudnia się w grupach pracowników:

  1. dydaktycznych;
  2. badawczych;
  3. badawczo-dydaktycznych.

Osoby zatrudnione przez Uczelnię na stanowisku bibliotekarza akademickiego zostały włączone do grupy pracowników badawczych.

Zgodnie z art. 116 ust. 4 pkt 1 i ust. 5 ustawy POSWIN, wymagania kwalifikacyjne niezbędne do zajmowania stanowiska bibliotekarza akademickiego zatrudnionego w grupie nauczycieli akademickich-pracowników badawczych oraz ich szczegółowy zakres obowiązków został ustalony przez rektora Politechniki i obejmuje:

  • w obszarze zadań badawczych: prowadzenie badań naukowych oraz udział w zespołach i projektach badawczych z zakresu informacji naukowej i bibliotekoznawstwa, bibliologii lub informatologii oraz dziedzin pokrewnych, uczestnictwo w opracowaniu analiz bibliometrycznych i naukometrycznych, opracowywanie programów kształcenia studentów i naukowców w zakresie informacji naukowej, rozpowszechnianie wyników badań naukowych przez publikowanie wyników oraz ich prezentację w środowisku akademickim, również w formie e-learningowej, aktywne uczestnictwo w konferencjach i seminariach naukowych, organizowanie w zakresie merytorycznym konferencji, sympozjów, seminariów i innych form akademickiej aktywności naukowej, doskonalenie własnych kwalifikacji zawodowych, w tym w celu uzyskania kolejnych stopni naukowych;
  • w zakresie zadań organizacyjnych: m.in. pracę w organach kolegialnych uczelni oraz w wydziałowych, senackich i rektorskich komisjach, organizowanie i uczestnictwo w akcjach promocyjnych i prezentacyjnych uczelni, działalność organizacyjną służącą usprawnieniu funkcjonowania systemu bibliotecznego i informacyjnego, koordynację i opiekę nad praktykami zawodowymi studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa oraz dziedzin pokrewnych, a także nad stażami zawodowymi pracowników innych bibliotek naukowych, nadzór merytoryczny nad bibliotekami systemu biblioteczno-informacyjnego, wchodzącymi w skład jednostek organizacyjnych Uczelni.

Świadczenie pracy bibliotekarzy akademickich odbywa się w zadaniowym systemie pracy, osoba zatrudniona na stanowisku bibliotekarza akademickiego (wcześniej st. kustosza dyplomowanego) jest (i była) poddawana okresowej ocenie nauczycieli akademickich.

Art. 116 ust. 7 ustawy POSWIN mówi, że wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1191 i 1293), zatem - zgodnie z interpretacją MF – wynagrodzenie wypłacane z tytułu zatrudnienia w grupie nauczycieli akademickich podlega odpisowi 50% kosztów uzyskania przychodu. W interpretacjach MF wielokrotnie wskazywano, że zasada ta obowiązuje wszystkich pracowników zatrudnionych w grupie nauczycieli akademickich, niezależnie od podstawy prawnej zatrudnienia oraz rodzaju uczelni (pismo MF do MNiSW z dnia 15 lutego 2019 r., znak: DD.3.8223.2019). Dodatkowo na stronie internetowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego została opublikowana informacja na temat sposobu rozumienia zmian w prawie, które weszły w życie 1 października 2018 r.: „Konstytucja dla Nauki rozwiewa wątpliwości co do możliwości stosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodu przez wszystkich nauczycieli akademickich. Ich praca stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, do której można stosować podwyższone koszty. Zgodnie z ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, koszty uzyskania przychodu w wysokości 50% związane są z korzystaniem przez twórców z praw autorskich lub rozporządzaniem przez nich tymi prawami, i stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu: działalności badawczo-rozwojowej, naukowo-dydaktycznej, naukowej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej. Wprowadzone rozwiązanie nie narusza, ani nie modyfikuje przepisów ustawy o prawie autorskim. Stanowi odrębną regulację, która uwzględnia realia funkcjonowania uczelni i specyfikę pracy nauczycieli akademickich.”

Na Uczelni podjęto Uchwałę Senatu Politechniki z dnia (…) kwietnia 2019 r., nr A/2019, zmieniającą Uchwałę w sprawie stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu ze stosunku pracy pracowników tej Uczeni. Załącznik do Uchwały szczegółowo określa zasady i sposób stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu ze stosunku pracy pracowników Politechniki. Jego tekst Wnioskodawca przytoczył poniżej: „Załącznik do uchwały nr A/2019 Uchwała Senatu Politechniki z (…) grudnia 2018 r., nr B/2018 (tekst jednolity) w sprawie stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu ze stosunku pracy pracowników Uczelni. Na podstawie art. 116 ust. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.), w związku z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) oraz art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1191, z późn. zm.) Senat Politechniki postanawia, co następuje:

§ 1 1. Wykonywanie, w ramach stosunku pracy, obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 3 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1191, z późn. zm.), a do wynagrodzenia z tego tytułu stosuje się 50% koszty uzyskania przychodu.

2. 50% koszty uzyskania przychodu stosuje się do następujących składników wynagrodzenia ze stosunku pracy nauczycieli akademickich, zatrudnionych na stanowiskach badawczych, badawczo-dydaktycznych i dydaktycznych:

  1. wynagrodzenie zasadnicze,
  2. dodatek za staż pracy,
  3. dodatek funkcyjny,
  4. wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe albo godziny nadliczbowe,
  5. dodatek zadaniowy,
  6. dodatek specjalny,
  7. dodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych,
  8. wynagrodzenie za czynności związane z nadawaniem stopni i tytułu naukowego,
  9. dodatkowe wynagrodzenie dla wyróżniających się pracowników badawczych i badawczo-dydaktycznych,
  10. premia za aktywność,
  11. wynagrodzenie za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy, w tym z tytułu urlopu wypoczynkowego, urlopu dla poratowania zdrowia i zwolnienia lekarskiego.

3. Koszty uzyskania przychodu w wysokości 50% są automatycznie naliczane przez dział płac i nie jest wymagane składanie oświadczeń oraz prowadzenia ewidencji dotyczących ilości i wartości utworów zrealizowanych w ramach stosunku pracy przez pracowników określonych w ust. 1.

§ 2 1. Pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi (twórcy) oraz zatrudnieni w grupie nauczycieli akademickich bibliotekarze dyplomowani i dyplomowani pracownicy dokumentacji i informacji naukowej, za wykonywanie działalności twórczej w ramach stosunku pracy, chronionej prawem autorskim, korzystają z kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50%.

2. 50% koszty uzyskania przychodu dla pracowników wymienionych w ust. 1 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z następujących źródeł:

  1. działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa:
  2. działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki:
  3. produkcji audialnej i audiowizualnej;
  4. działalności publicystycznej;
  5. działalności muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;
  6. działalności konserwatorskiej;
  7. prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1191 i 1293), do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;
  8. działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.

3. Wynagrodzenie pracowników wymienionych w ust. 1 niniejszego paragrafu z tytułu korzystania z praw autorskich za prace wykonywane zgodnie z zakresem czynności odpowiednim dla danego stanowiska, dla których koszty uzyskania przychodu wynoszą 50%, określa indywidualnie dla pracownika przełożony, określając udział wynagrodzenia za prace twórcze i okres jego wypłacania.

4. Za wynagrodzenia, o których mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, uważa się: wynagrodzenie zasadnicze oraz premię dla pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.

5. Dodatek zadaniowy lub specjalny przyznany w związku z realizacją prac twórczych określonych przez bezpośredniego przełożonego we wniosku o przyznanie dodatku, w całości może być objęty kosztami uzyskania przychodu w wysokości 50%.

6. Zwiększone wynagrodzenie wypłacane ze środków zewnętrznych (w oparciu o aneks do mianowania lub umowy o pracę), jeżeli wypłacone jest w związku z realizacją prac twórczych określonych w zakresie obowiązków przez kierownika projektu indywidualnie dla każdego pracownika, może być objęte kosztami uzyskania przychodu w wysokości 50%, proporcjonalnie do czasu pracy rozliczonego w ramach prac twórczych i pozostałych.

7. Wnioski w sprawie objęcia wynagrodzenia pracowników, o których mowa w ust. 1, 50% kosztami uzyskania przychodu należy złożyć w Dziale Spraw Osobowych i Socjalnych.

8. Prace wykonywane w ramach stosunku pracy, do których stosowano 50% koszty uzyskania przychodu z tytułu korzystania przez pracowników, o których mowa w ust. 1, z praw autorskich należy ewidencjonować i przechowywać w jednostce organizacyjnej przez okres 5 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku od osób fizycznych).

§ 3 W roku podatkowym łączne 50% koszty uzyskania przychodów nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej.

§ 4 1. Nie stosuje się 50% kosztów uzyskania przychodu od wynagrodzeń wypłacanych za okres:

  1. urlopu dla celów szkoleniowych,
  2. płatnego urlopu dla celów naukowych,
  3. płatnego urlopu naukowego na przygotowanie rozprawy doktorskiej,
  4. przebywania na stażu naukowym/przemysłowym,
  5. urlopu macierzyńskiego i wychowawczego,
  6. opieki nad zdrowym dzieckiem - 2 dni.


2. Dla pracowników wymienionych w § 2 ust. 1 nie stosuje się 50% kosztów uzyskania przychodu w przypadkach wymienionych w ust. 1 oraz za okres:

  1. urlopu wypoczynkowego,
  2. zwolnienia lekarskiego,
  3. innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy przewidzianej przepisami prawa pracy, za którą pracownik otrzymuje wynagrodzenie.

§ 5 Traci moc uchwała Senatu nr C/2011 z (…) kwietnia 2011 r. (z późniejszymi zmianami) w sprawie ustalenia ogólnego zakresu obowiązków nauczycieli akademickich i stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu ze stosunku pracy pracowników Politechniki.

§ 6 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i ma zastosowanie do wynagrodzeń wypłacanych od 1 stycznia 2019 r.”

Według informacji uzyskanych na Politechnice, zapisy przytoczonego wyżej załącznika do uchwały Senatu Uczelni, sformułowane wobec nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku bibliotekarzy dyplomowanych (obecnie bibliotekarzy akademickich), wynikają z tego, że „automatyczny” odpis kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50% odnosi się wyłącznie do nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku profesora, profesora uczelni, adiunkta i asystenta. Jednakże nie powołano się na żadne przepisy, które by taką interpretację uzasadniały, wskazując jedynie na art. 116 ust. 1 ustawy POSWIN.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku z dnia 17 września 2019 r. wskazał, że opisana we wniosku sytuacja odnosi się do okresu od dnia 1 stycznia 2019 r.

Zatrudnienie Wnioskodawcy na Politechnice i wykonywany zakres obowiązków na stanowisku bibliotekarza akademickiego (od dnia 1 stycznia do dnia 30 września 2019 r., st. kustosza dyplomowanego), w grupie nauczycieli akademickich - pracowników badawczych, spełniając zakres przytoczonych poniżej przepisów, stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1191 i 1293).

W dniu 1 października 2018 r. weszła w życie reforma prawa szkolnictwa wyższego, w tym powołana ustawa - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, której art. 116 ust. 7 stanowi, że wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1191 i 1293).

Również w dniu 1 października 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, której art. 19 pkt 4 stanowi, że w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, 1540, 1552 i 1629) wprowadza się następujące zmiany w art. 22 ust. 9b otrzymuje brzmienie:

„9b. Przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu:

  1. działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;
  2. działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;
  3. produkcji audialnej i audiowizualnej;
  4. działalności publicystycznej;
  5. działalności muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;
  6. działalności konserwatorskiej;
  7. prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1191 i 1293), do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;
  8. działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.”

Całość przychodów ze stosunku pracy rozumiana jest jako wynagrodzenie z tytułu zatrudnienia nauczyciela akademickiego w ramach stosunku pracy w Politechnice i obejmuje:

  1. wynagrodzenie zasadnicze,
  2. dodatek za staż pracy,
  3. dodatek funkcyjny,
  4. wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe albo godziny nadliczbowe,
  5. dodatek zadaniowy,
  6. dodatek specjalny,
  7. dodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych,
  8. wynagrodzenie za czynności związane z nadawaniem stopni i tytułu naukowego,
  9. dodatkowe wynagrodzenie dla wyróżniających się pracowników badawczych i badawczo-dydaktycznych,
  10. premia za aktywność,
  11. wynagrodzenie za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy, w tym z tytułu urlopu wypoczynkowego, urlopu dla poratowania zdrowia i zwolnienia lekarskiego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

  1. Czy biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku, należy uznać, że będąc zatrudnionym na Politechnice na stanowisku bibliotekarza akademickiego, w grupie nauczycieli akademickich - pracowników badawczych, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do całości wynagrodzenia od dnia 1 stycznia 2019 r.?
  2. Czy fakt zatrudnienia Wnioskodawcy na Politechnice na stanowisku bibliotekarza akademickiego w grupie nauczycieli akademickich - pracowników badawczych, zgodnie z przepisami zawartymi w art. 116 ust. 4 ustawy POSWIN (w statucie uczelni zostały określone wymagania kwalifikacyjne niezbędne do zajmowania ww. stanowiska), upoważnia Wnioskodawcę do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu ze stosunku pracy?
  3. Czy jako nauczyciel akademicki, zatrudniony w grupie pracowników badawczych, na stanowisku bibliotekarza akademickiego (wcześniej bibliotekarza dyplomowanego) Wnioskodawca ma prawo zastosować do całości przychodów ze stosunku pracy 50% kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, w świetle przytoczonych na wstępie przepisów ustawowych, a także interpretacji MF i MNiSW odnośnie przepisów określających sposób i zakres naliczania 50% kosztów uzyskania przychodu przez nauczycieli akademickich, pozbawienie Wnioskodawcy prawa do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów uważa On za nieprawidłowe, według Wnioskodawcy będąc zatrudnionym na Politechnice na stanowisku bibliotekarza akademickiego, ma On prawo do korzystania ze wszystkich przysługujących nauczycielom akademickim – pracownikom badawczym praw w tym zakresie.

W przekonaniu Wnioskodawcy nie ma żadnej przesłanki zarówno formalnej, jak i merytorycznej, aby będąc zatrudnionym na stanowisku bibliotekarza akademickiego w grupie pracowników badawczych nie mógł korzystać z prawa do stosowania podwyższonych, 50% kosztów uzyskania przychodu ze stosunku pracy na Politechnice na takich samych zasadach, jak w przypadku pozostałych nauczycieli akademickich. Wnioskodawcy przeświadczenie w tym zakresie wynika również z przytoczonych wyżej zarówno zapisów ustawowych, jak i interpretacji wydanych przez MNiSW i MF, które jednoznacznie wskazują, że zasady i sposób naliczania 50% kosztów uzyskania przychodu odnoszą się do wszystkich nauczycieli akademickich, niezależnie od podstawy prawnej zatrudnienia oraz rodzaju uczelni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi, w pkt 1 wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.

Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Za pracownika w rozumieniu ww. ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy (art. 12 ust. 4 ww. ustawy).

Przechodząc do kwestii kosztów uzyskania przychodów, są one uregulowane w przepisach rozdziału 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Osobom posiadającym status pracownika uzyskującym przychody m.in. ze stosunku pracy przysługuje co do zasady, zgodnie z przepisami art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie jednej pełnej miesięcznej normy kosztów uzyskania przychodów niezależnie od wymiaru czasu pracy.

W odniesieniu do niektórych przychodów ustawodawca dopuścił możliwość ustalania kosztów zryczałtowanych. W przypadku korzystania przez twórców z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami, mają zastosowanie 50% koszty uzyskanego przychodu.

W takim przypadku, koszty uzyskania przychodów ustala się zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

W roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 (art. 22 ust. 9a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 22 ust. 9b, który został zmieniony ww. ustawami, przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu:

  1. działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;
  2. działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;
  3. produkcji audialnej i audiowizualnej;
  4. działalności publicystycznej;
  5. działalności muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;
  6. działalności konserwatorskiej;
  7. prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1191, 1293, 1669, 2445 i 2339), do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;
  8. działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.

Powyższa regulacja tworzy zamknięty katalog działalności twórczych, do których można stosować 50% koszty uzyskania przychodów.

Na podstawie art. 22 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt 1-4 i pkt 6, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Przepisy ust. 5 i ust. 5a pkt 2 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 22 ust. 10a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepis ust. 10 stosuje się również, jeżeli podatnik udowodni, że w roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, były wyższe niż kwota określona w ust. 9a.

O zastosowaniu 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich decyduje wyłącznie fakt uzyskania przychodu jako wynagrodzenia za wykonanie czynności (utworu), będącej przedmiotem prawa autorskiego w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1231, z późn. zm.). Ustawa podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć użytych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy, takich jak „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych, jak np. „utwór”, natomiast ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności – jak stanowi ust. 2 tego przepisu – przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

  1. wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
  2. plastyczne;
  3. fotograficzne;
  4. lutnicze;
  5. wzornictwa przemysłowego;
  6. architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
  7. muzyczne i słowno-muzyczne;
  8. sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
  9. audiowizualne (w tym filmowe).

Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne (art. 1 ust. 21 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną, a ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności (art. 1 ust. 3 i ust. 4 cytowanej ustawy).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Natomiast, z przepisu art. 8 ust. 2 tej ustawy, wynika, że domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

W rozumieniu prawa autorskiego jako twórczy traktowany jest taki rezultat działalności, który na tyle związany jest z osobą twórcy, by było mało prawdopodobne, aby inna osoba podejmująca identycznie skierowany wysiłek twórczy uzyskała analogiczny lub zasadniczo zbliżony rezultat.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu, zwana dalej „licencją”, obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione (art. 41 ust. 2 ww. ustawy).

Należy zatem podkreślić, że mimo zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w części dotyczącej podniesienia o 100% limitu stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów (do 85 528 zł rocznie) oraz wskazania dziedzin o charakterze twórczym objętych 50% kosztami, zmianie nie uległa jednak generalna zasada, że 50% koszty mogą być stosowane wyłącznie do przychodów autorów uzyskanych z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami.

Tym samym, aby możliwe było zastosowanie podwyższonych kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzenia związanego z rozporządzeniem prawami autorskimi, muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

  • praca wykonywana przez pracownika jest przedmiotem prawa autorskiego, a więc spełnia przesłanki utworu określone w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
  • pracownik jest twórcą w rozumieniu tej ustawy i uzyskiwanie przychodu przez pracownika wynika z korzystania przez twórcę z tychże praw lub rozporządzania tymi prawami,
  • przychody muszą być uzyskiwane z tych rodzajów działalności, o których mowa w art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 116 ust. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.), która weszła w życie w dniu 31 sierpnia 2018 r., wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1191 i 1293).

Aby potwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do stosowania do wszystkich składników wynagrodzenia 50% kosztów uzyskania przychodów za cały 2019 r. istotne jest czy Wnioskodawca przez cały 2019 r. posiadał status nauczyciela akademickiego.

Zgodnie z art. 113 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, nauczycielem akademickim może być osoba, która:

  1. posiada kwalifikacje określone w ustawie i statucie;
  2. nie została ukarana karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 276 ust. 1 pkt 7 i 8;
  3. spełnia wymagania, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1-3.

Nauczycieli akademickich zatrudnia się w grupach pracowników:

  1. dydaktycznych;
  2. badawczych;
  3. badawczo-dydaktycznych ( art. 114 ww. ustawy).

Wymienione w art. 114 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, grupy (kategorie) nauczycieli akademickich są wyróżnione ze względu na zakres czynności (zadań), jakie wykonują nauczyciele akademiccy.

Z art. 116 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż nauczyciela akademickiego zatrudnia się na stanowisku:

  1. profesora;
  2. profesora uczelni;
  3. adiunkta;
  4. asystenta.

Statut uczelni może określać również inne stanowiska dla nauczycieli akademickich niż określone w ust. 1 oraz wymagania kwalifikacyjne niezbędne do ich zajmowania (art. 116 ust. 4 pkt 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce).

Z Przewodnika po systemie szkolnictwa wyższego i nauki (część 1, Warszawa 2019, Opracowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego) dostępnego na https://konstytucjadlanauki.gov.pl›content›uploads› 2019/02› przewod.. wynika, iż powołana ustawa pozwala uczelniom na autonomiczne określanie innych stanowisk pracowniczych dla nauczycieli akademickich niż te, które zostały wskazane bezpośrednio w ustawie (np. stanowiska lektora, instruktora itp., które nie są już wskazane w przepisach tak jak dotychczas). Określenie innych stanowisk oraz wymagań kwalifikacyjnych na te stanowiska może nastąpić wyłącznie w statucie uczelni (str. 38).

Wnioskodawca wskazał, że zatrudniająca go Uczelnia określiła w statucie zgodnie z art. 116 § 4 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, inne stanowiska dla nauczycieli akademickich oraz wymagania kwalifikacyjne niezbędne do ich zajmowania. W grupie nauczycieli akademickich - pracowników badawczych, zostało utworzone stanowisko bibliotekarza akademickiego. Zostali do niego włączeni pracownicy posiadający (na mocy art. 108 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym) status nauczyciela akademickiego, zatrudnieni dotychczas na stanowisku starszego kustosza dyplomowanego (obecnie bibliotekarza akademickiego). Wnioskodawca podał też, że od dnia 1 stycznia do dnia 30 września zatrudniony był na stanowisku starszego kustosza dyplomowanego, a od dnia 1 października na stanowisku bibliotekarza akademickiego. Z powyższego wynika, że na stanowisku bibliotekarza akademickiego Wnioskodawca jest zatrudniony od dnia 1 października 2019r.

Istotne są zatem regulacje wynikające z przepisów przejściowych oraz przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r., poz. 2183, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 227 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1669, dalej: ustawa wprowadzająca) statuty uczelni publicznych uchwalają senaty na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art. 1; statuty wchodzą w życie 1 października 2019 r.

Zgodnie z uregulowaniem prawnym znajdującym się w art. 247 ust. 1 pkt 2 tej ustawy nauczyciele akademiccy będący w dniu wejścia w życie ustawy dyplomowanymi bibliotekarzami oraz dyplomowanymi pracownikami dokumentacji i informacji naukowej są od dnia wejścia w życie tej ustawy nauczycielami akademickimi, jednak nie dłużej niż do dnia 30 września 2020 r. Ponadto zgodnie z ust. 2 tego przepisu w uczelniach, w których w dniu wejścia w życie ustawy, o której mowa w art. 1, dyplomowani bibliotekarze oraz dyplomowani pracownicy dokumentacji i informacji naukowej są zatrudnieni na stanowiskach, o których mowa w art. 113 ustawy uchylanej w art. 169 pkt 3, statuty uczelni, o których mowa w art. 227 ust. 1, określą te stanowiska oraz wymagania kwalifikacyjne niezbędne do ich zajmowania.

Tym samym, osoby wskazane w powyższej regulacji legitymują się statusem nauczyciela akademickiego do dnia 30 września 2020 r. i do tego dnia mogą korzystać z uprawnienia do stosowania w stosunku do nich 50% kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 108 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, nauczycielami akademickimi są:

  1. pracownicy naukowo-dydaktyczni,
  2. pracownicy dydaktyczni;
  3. pracownicy naukowi;
  4. dyplomowani bibliotekarz oraz dyplomowani pracownicy dokumentacji i informacji naukowej.

Ponadto zgodnie z art. 113 pkt 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, dyplomowani bibliotekarze oraz dyplomowani pracownicy dokumentacji i informacji naukowej są zatrudnieni na stanowiskach starszego kustosza dyplomowanego, starszego dokumentalisty dyplomowanego.

Z powyższych uregulowań wynika więc, że Wnioskodawca jako dyplomowany bibliotekarz na stanowisku starszego kustosza dyplomowanego miał status nauczyciela akademickiego do dnia 30 września 2019 r., tj. do dnia wejścia w życie nowego Statutu Uczelni, na podstawie art. 227 ust. 1 ustawy wprowadzającej. Natomiast od dnia 1 października 2019 r. na podstawie uchwalonego przez Senat Uczelni Statutu kontynuował zatrudnienie jako nauczyciel akademicki na stanowisku bibliotekarza akademickiego.

Należy stwierdzić, że skoro ustawodawca zawarł w przepisach ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce regulacje pozwalające uczelni na autonomiczne określanie innych stanowisk pracowniczych dla nauczycieli akademickich niż te, które zostały wskazane bezpośrednio w tej ustawie, to jeżeli są spełnione warunki określone w tym przepisie, to taka osoba ma również status nauczyciela akademickiego z pełnymi konsekwencjami.

To oznacza również, że wykonywanie przez Wnioskodawcę obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W przepisach ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, określono także składniki wynagrodzenia nauczyciela akademickiego będącego pracownikiem uczelni publicznej. Zgodnie z art. 136 ust. 1 przywołanej ustawy wynagrodzenie pracownika uczelni publicznej składa się z:

  1. wynagrodzenia zasadniczego,
  2. dodatku za staż pracy,

– które stanowią stałe składniki wynagrodzenia.

Zgodnie natomiast z art. 136 ust. 2 ww. ustawy, pracownik uczelni publicznej może otrzymywać:

  1. dodatek funkcyjny,
  2. dodatek zadaniowy,
  3. wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe albo godziny nadliczbowe,
  4. dodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych,
  5. premię - w przypadku pracownika niebędącego nauczycielem akademickim,
  6. inne dodatki, jeżeli zostały określone w zakładowym układzie zbiorowym pracy albo regulaminie wynagradzania

– które stanowią zmienne składniki wynagrodzenia.

W myśl art. 138 § 1 ww. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, dodatek za staż pracy przysługuje w wysokości 1% wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok zatrudnienia. Dodatek jest wypłacany w okresach miesięcznych, poczynając od czwartego roku zatrudnienia, z tym że wysokość tego dodatku nie może przekroczyć 20% wynagrodzenia zasadniczego.

Dodatek funkcyjny przysługuje z tytułu kierowania zespołem, w skład którego wchodzi nie mniej niż 5 osób, w tym osoba kierująca. Wysokość dodatku funkcyjnego nie może przekroczyć 67% wynagrodzenia profesora i jest uzależniona od liczby członków zespołu oraz stopnia złożoności zadań (art. 138 § 2 ww. ustawy).

Natomiast, w myśl art. 138 § 3 ww. ustawy, dodatek zadaniowy może być przyznany z tytułu czasowego zwiększenia obowiązków służbowych lub czasowego powierzenia dodatkowych zadań albo ze względu na charakter pracy lub warunki jej wykonywania. Wysokość dodatku zadaniowego nie może przekroczyć 80% sumy wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracownika.

Z kolei, art. 138 § 4 ww. ustawy stanowi, że dodatek funkcyjny i dodatek zadaniowy przysługuje w czasie usprawiedliwionej nieobecności w pracy, nie dłużej jednak niż przez okres 3 miesięcy.

Jak wynika z art. 145 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, nauczycielom akademickim mogą ponadto przysługiwać inne nagrody (np. nagroda rektora).

Nauczycielom akademickim przysługują lub mogą przysługiwać na podstawie przepisów Prawa o szkolnictwie wyższym, płatne urlopy wypoczynkowe, naukowe, dla poratowania zdrowia.

Zatem, należy uznać, że wszystkie składniki wynagrodzenia nauczyciela akademickiego stanowią podstawę do uznania ich jako element wynagrodzenia za pracę twórczą w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Tym samym, na gruncie art. 116 ust. 7 ww. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, całość obowiązków wykonywanych przez nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze.

Reasumując, skoro Wnioskodawca miał status nauczyciela akademickiego do dnia 30 września 2019 r., tj. do dnia wejścia w życie nowego Statutu Uczelni, na podstawie art. 227 ust. 1 pkt 1 ustawy wprowadzającej, a od dnia 1 października 2019 r. na podstawie uchwalonego przez Senat Uczelni Statutu, to należy uznać, że całość obowiązków przez Niego wykonywanych w ramach stosunku pracy stanowi pracę o charakterze twórczym, a z uwagi na ten charakter - całość jego wynagrodzenia (tj. wszystkie jego składniki objęte zapytaniem) uzyskiwanego z tytułu realizacji ww. obowiązków będzie wynagrodzeniem za pracę o charakterze twórczym, bez konieczności dokumentowania faktu powstania utworów realizowanych w ramach stosunku pracy.

Zatem, w przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca będzie mógł stosować podwyższone koszty uzyskania przychodów, na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 9a ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie Organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj