Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.369.2019.2.ISK
z 17 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2019 r. (data wpływu 22 sierpnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 września 2019 r. (data wpływu 27 września 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 16 września 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.369.2019.1.ISK (doręczone Stronie w dniu 18 września 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy dla otrzymywanych przez Wnioskodawcę od Uczestników płatności internetowych za udział w Loterii - jest prawidłowe;
  • obowiązku dokumentowania za pomocą kasy rejestrującej uiszczonych przez Uczestników na rzecz Wnioskodawcy płatności internetowych za udział w Loterii - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 25 września 2019 r. (data wpływu 27 września 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 16 września 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.369.2019.1.ISK (skutecznie doręczonym w dniu 18 września 2019 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku oraz obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej otrzymywanych przez Wnioskodawcę od Uczestników płatności internetowych za udział w Loterii.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Zainteresowany (dalej: „Zleceniobiorca”, „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką kapitałową prawa polskiego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, która podlega (i na moment opisanego zdarzenia przyszłego będzie podlegać) nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych w Polsce.

Wnioskodawca planuje organizowanie loterii audioteksowych (dalej: „Loterie”) w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (dalej: „UOG”). Loterie będą organizowane na podstawie zezwoleń wydawanych przez właściwego dyrektora izby administracji skarbowej. W tym celu Spółka składać będzie stosowne wnioski o wydanie zezwolenia na urządzenie loterii, zgodnie z przepisami UOG.

Loterie będą organizowane i przeprowadzane przez Spółkę w imieniu własnym, ale na zlecenie podmiotu prawa polskiego (dalej: „Zleceniodawca”), na podstawie zawartych umów. W konsekwencji, Wnioskodawca świadczyć będzie na rzecz Zleceniodawcy usługi organizacji Loterii - za wynagrodzeniem określonym w ww. umowach.

Organizacja i przeprowadzenie Loterii ze względu na złożony charakter i realia wymagać będzie zaangażowania wielu podmiotów. Będą to m. in. podmioty zaangażowane w poszczególne technicznie aspekty zorganizowania loterii (operatorzy telefonii komórkowej, agregatorzy, podmioty obsługujące internetowe systemy płatności), a także Zleceniodawca, jako podmiot zlecający Wnioskodawcy organizację Loterii lub podmiot zamawiający przeprowadzenie loterii u Zleceniodawcy, np. nadawca telewizyjny lub radiowy, który zawarł umowę ze Zleceniodawcą.

Zleceniodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą przede wszystkim na dostarczaniu operatorom telefonii komórkowej treści do serwisów multimedialnych udostępnianych przez ich platformy techniczne klientom końcowym (abonentom), którzy korzystają z tych serwisów poprzez przesłanie wiadomości SMS o podwyższonej opłacie bądź poprzez połączenia głosowe IVR Premium o podwyższonej opłacie (połączenia głosowe realizowane na numery Premium Rate) bądź poprzez wykonane płatności internetowe.

Usługi dostarczania operatorom telefonii komórkowej treści do serwisów multimedialnych Zleceniodawca realizuje na podstawie umowy z agregatorem - hurtownikiem, będącym czynnym podatnikiem VAT, posiadającym odpowiednie umowy z operatorami telefonii komórkowej, dotyczące dostarczania treści do serwisów multimedialnych.

Serwisem multimedialnym może być:

  1. serwis SMS umożliwiający abonentowi dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez przesłanie odpowiedniej wiadomości SMS o podwyższonej opłacie,
  2. serwis IVR umożliwiający abonentowi dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez wykonanie połączenia głosowego IVR Premium,
  3. serwis internetowy umożliwiający abonentowi dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez wykonanie płatności internetowych.

Zleceniodawca, na podstawie umów z Wnioskodawcą, umożliwi Wnioskodawcy realizowanie serwisu multimedialnego, który - w wyniku współgrania infrastruktury technicznej Zleceniodawcy i Wnioskodawcy - pozwoli Wnioskodawcy na zarejestrowanie zgłoszenia abonenta do Loterii oraz na przesłanie do tego abonenta zwrotnie odpowiedniej treści loteryjnej.

Z tytułu wykonania umowy dostarczenia treści do serwisów multimedialnych na platformy operatorów komórkowych, Zleceniodawca wystawiać będzie na rzecz agregatora będącego czynnym podatnikiem VAT faktury VAT ze stawką 23%.


Tak więc, Zleceniodawca z jednej strony zleci organizację Loterii podmiotowi specjalizującemu się w tego typu działalności, tj. Wnioskodawcy, a z drugiej strony umożliwi Wnioskodawcy dostarczenie operatorom telefonii komórkowej serwisu multimedialnego i treści do tego serwisu, wykorzystywanych w ramach Loterii organizowanych przez Wnioskodawcę.

Uczestnikami Loterii będą osoby fizyczne (dalej: „Uczestnicy”). Środki pieniężne wpłacone przez Uczestników będą transferowane za pośrednictwem podmiotów trzecich (zajmujących się obsługą ruchu sms) do Zleceniodawcy (za pośrednictwem operatorów telekomunikacyjnych lub agregatorów) lub bezpośrednio do Zleceniobiorcy (za pośrednictwem podmiotów trzecich zajmujących się obsługą płatności internetowych) - w zależności od ustaleń konkretnej Loterii. Zleceniodawca będzie obowiązany do przekazania Wnioskodawcy informacji o otrzymanych środkach pieniężnych z wiadomości SMS oraz połączeń głosowych IVR Premium tak, aby Wnioskodawca był w stanie określić wysokość należnego podatku od gier. Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie za świadczoną usługę organizacji Loterii oraz zwrot związanych z nią kosztów.

Środki pieniężne, które mają być przekazywane przez Zleceniodawcę Wnioskodawcy tytułem pokrycia kosztów podatku od gier będą pochodzić z ruchu telefonicznego (połączeń głosowych IVR Premium) oraz SMS wygenerowanych w ramach danej Loterii.

Wnioskodawca, jako organizator Loterii, będzie podmiotem obowiązanym do uiszczenia opłaty za udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie Loterii. Natomiast Zleceniodawca, jako podmiot nieodpowiadający za urządzenie gry hazardowej, nie będzie ani uprawniony, ani zobowiązany do uiszczenia opłaty za udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie Loterii.


Zleceniobiorca, będzie, między innymi, obowiązany do:

  1. wystąpienia w charakterze organizatora Loterii;
  2. opracowania, zgodnie z wymogami polskiego prawa, wszelkich niezbędnych dokumentów wymaganych w związku z Loterią przez przepisy prawa;
  3. uzyskania wszelkich zezwoleń wymaganych przez przepisy prawa polskiego do przeprowadzenia Loterii, w tym przygotowanie i złożenie kompletnego wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie Loterii;
  4. wystąpienia, celem uzyskania zezwolenia na urządzenie Loterii, do właściwego organu administracji z wnioskiem o wydanie zezwolenia na urządzenie Loterii;
  5. terminowego wniesienia wymaganej opłaty za zezwolenie na urządzenie Loterii, w wysokości 10% wartości puli nagród w Loterii określonej w regulaminie Loterii lub innej ustalonej zgodnie z ustawą o grach hazardowych;
  6. zapewnienia bankowej gwarancji wypłaty nagród w Loterii, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa;
  7. rozpoczęcia i przeprowadzania Loterii w terminie i na zasadach określonych w zezwoleniu na urządzenie Loterii, wydanym przez właściwy organ administracji, oraz powiadomienia właściwego organu o rozpoczęciu i zakończeniu Loterii;
  8. powołania wewnętrznej komisji nadzoru oraz zapewnienia sprawowania nadzoru nad przebiegiem Loterii oraz nad przebiegiem losowań przez osobę posiadającą świadectwo zawodowe wydane przez Ministra Finansów uprawniające do nadzorowania Loterii, wymagane przez obowiązujące przepisy prawa, w tym ustawę o grach hazardowych;
  9. opublikowania i udostępnienia regulaminu Uczestnikom Loterii;
  10. wyłaniania zwycięzców Loterii zgodnie z regulaminem, w tym przygotowanie aplikacji losującej, przeprowadzenie losowań i zapewnienie ich rzetelności;
  11. powiadamiania laureatów nagród o wygranych zgodnie z regulaminem oraz weryfikacja laureatów Loterii;
  12. wydania określonych nagród zwycięzcom, w tym logistycznej obsługi wydawania nagród, zgodnie z regulaminem. Nagrody zostaną nabyte przez Wnioskodawcę we własnym imieniu, przekazywane następnie Uczestnikom Loterii i do momentu wydania nagród Uczestnikom Loterii będzie ich właścicielem. Rola Zleceniodawcy w tym określonym przypadku będzie się ograniczała wyłącznie do transferu środków finansowych. Nie dojdzie w tym przypadku do przeniesienia prawa do rozporządzania jak właściciel nagrodami rzeczowymi pomiędzy Zleceniodawcą a Wnioskodawcą,
  13. spełnienia wszelkich obowiązków publicznoprawnych związanych z organizacją Loterii, w tym zapłaty podatku od gier, naliczenia i odprowadzenia należnego podatku od osób fizycznych na rzecz właściwego Urzędu Skarbowego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa;
  14. spełnienia wszelkich zobowiązań cywilnoprawnych związanych z przeprowadzeniem Loterii, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa;
  15. obsługi wszelkich reklamacji związanych z organizowaniem i prowadzeniem Loterii, w tym: przyjmowania, rozpatrywania i udzielania odpowiedzi na reklamacje pisemne zgłoszone przez Uczestników Loterii, zgodnie z zasadami opisanymi w regulaminie oraz z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa;
  16. dokonania nagrań rozmów z Uczestnikami Loterii oraz ich przechowania zgodnie z postanowieniami regulaminu;
  17. zapewnienia obsługi prawnej Loterii;
  18. dokonania wszelkich innych czynności nie związanych z promocją Loterii, niezbędnych do przygotowania i prawidłowego przeprowadzenia Loterii;
  19. wykonania wszelkich obowiązków, do których zgodnie z przepisami prawa zobowiązany jest podmiot urządzający loterię audioteksową w czasie i po zakończeniu jej przeprowadzania oraz wykonania obowiązków dokumentacyjnych, ewidencyjnych i archiwizacyjnych związanych z Loterią;
  20. przekazania Zleceniodawcy wszelkich informacji i/lub materiałów niezbędnych do prawidłowego przygotowania przez Zleceniodawcę materiałów promocyjnych dotyczących Loterii.

Dodatkowo, na podstawie niektórych umów ze Zleceniodawcą, Wnioskodawca, jako zleceniobiorca, może być obowiązany do opracowania w uzgodnieniu ze Zleceniodawcą części lub całości komunikatów reklamowych dotyczących Loterii oraz opracowania treści części lub wszystkich komunikatów SMS wykorzystywanych w ramach Loterii.


Zleceniodawca będzie, między innymi, obowiązany do:

  1. opracowania pełnej koncepcji Loterii, na którą składać się będzie jej scenariusz, mechanika, strategia komunikacji o Loterii, strategia marketingowa, uwzględniającej uwarunkowania rynkowe, techniczne i prawne, których spełnienie jest niezbędne do należytej organizacji loterii audiotekstowych, oraz do dostarczenia tej koncepcji Spółce;
  2. przeprowadzenia akcji marketingowej dotyczącej Loterii;
  3. zapewnienia infrastruktury teleinformatycznej niezbędnej do obsłużenia komunikacji SMS w ramach Loterii, w tym do zapewnienia na potrzeby Loterii dedykowanego numeru SMS Premium, niezbędnego do przeprowadzenia Loterii zgodnie z jej regulaminem;
  4. zapewnienia infrastruktury teleinformatycznej niezbędnej do obsłużenia komunikacji IVR Premium w ramach Loterii, w tym do zapewnienia na potrzeby Loterii dedykowanego numeru IVR Premium, niezbędnego do przeprowadzenia Loterii zgodnie z jej regulaminem;
  5. zapewnienia Zleceniobiorcy stałego wsparcia merytorycznego i technicznego niezbędnego dla przeprowadzenia Loterii zgodnie z jej regulaminem, stosownym zezwoleniem oraz Koncepcją Loterii, przez cały okres trwania Loterii.

Zleceniodawca przekaże wszystkie informacje istotne z punktu widzenia regulaminu Loterii Spółce, ponieważ wszelkie zasadnicze funkcje związane z organizacją Loterii należeć będą do wyłącznej kompetencji Spółki.


Organizacja Loterii wymagać będzie zaangażowania do współpracy operatorów telekomunikacyjnych udostępniających numery PREMIUM do połączeń głosowych i SMS.


Biorąc pod uwagę, że współpraca z operatorami telekomunikacyjnymi przy organizacji Loterii SMS wymagać będzie fachowej wiedzy technicznej, Zleceniodawca zamierza angażować do współpracy w tym zakresie podmiot (dalej: „Agregator”), który:

  1. zapewni niezbędną infrastrukturę technologiczną, obejmującą informatyczne środki łączności pomiędzy operatorami telekomunikacyjnymi a Agregatorem oraz pomiędzy Agregatorem a Zleceniodawcą,
  2. opracuje niezbędne aplikacje informatyczne, umożliwiające funkcjonowanie ww. infrastruktury technologicznej,
  3. będzie realizował obowiązki związane z korzystaniem z usług operatorów telekomunikacyjnych (w szczególności: tworzył i przesyłał raporty o usługach, weryfikował raporty operatorów, współpracował w ramach wyjaśniania reklamacji użytkowników).

Ponadto, zaangażowane mogą być pomioty zajmujące się obsługą płatności internetowych.


Czynności podejmowane przez Agregatora w ramach współpracy ze Zleceniodawcą będą więc sprowadzały się do pośrednictwa we współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi.


Uczestnicy korzystający z serwisu SMS będą wysyłać wiadomości tekstowe SMS na numery PREMIUM udostępniane przez operatorów telekomunikacyjnych.


W konsekwencji, całość środków pieniężnych z tytułu wiadomości tekstowych SMS wysłanych przez Uczestników będzie wpływała do operatorów telekomunikacyjnych. Operatorzy telekomunikacyjni będą z tych środków pieniężnych potrącali należne sobie wynagrodzenie z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych przez operatorów na rzecz klientów - Uczestników Loterii (np. opłata za SMS) i będą rozpoznawali z tego tytułu przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Pozostałe środki pieniężne (tj. kwoty netto uzyskane od Uczestników pomniejszone o wynagrodzenie netto operatorów telekomunikacyjnych z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych na rzecz klientów - Uczestników Loterii) operatorzy telekomunikacyjni będą przesyłali do Agregatora, a Agregator będzie rozpoznawał otrzymane od operatorów kwoty jako przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.


Następnie środki pieniężne uzyskane od Uczestników Loterii będą przekazywane przez Agregatora do Zleceniodawcy, który z tego tytułu będzie rozpoznawał przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.


Wnioskodawca nie będzie otrzymywał przychodów z Loterii od jej Uczestników korzystających z serwisu SMS.


Uczestnicy korzystający z serwisu IVR będą wykonywać połączenia telefoniczne na numery PREMIUM udostępniane przez operatorów telekomunikacyjnych.


W konsekwencji, całość środków pieniężnych z tytułu połączeń telefonicznych zrealizowanych przez Uczestników będzie wpływała do operatorów telekomunikacyjnych. Operatorzy telekomunikacyjni będą z tych środków pieniężnych potrącali należne sobie wynagrodzenie z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych przez operatorów na rzecz klientów - Uczestników Loterii (np. opłata za połączenie) i będą rozpoznawali z tego tytułu przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Pozostałe środki pieniężne (tj. kwoty netto uzyskane od Uczestników pomniejszone o wynagrodzenie netto operatorów telekomunikacyjnych z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych na rzecz klientów - Uczestników Loterii) operatorzy telekomunikacyjni będą przesyłali do Zleceniodawcy, a Zleceniodawca będzie rozpoznawał otrzymane od operatorów kwoty jako przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.


Wnioskodawca nie będzie otrzymywał przychodów z Loterii od jej Uczestników korzystających z serwisu IVR.


Uczestnicy korzystający z serwisu internetowego będą wykonywać płatności internetowe na rzecz Wnioskodawcy.


Wnioskodawca będzie rozpoznawał środki pieniężne otrzymane od Uczestników korzystających z serwisu internetowego jako przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.


Z tytułu usługi organizacji Loterii wykonanej przez Spółkę na zlecenie Zleceniodawcy, Zleceniodawca:

  1. uiści na rzecz Spółki jednorazowe wynagrodzenie, oraz
  2. będzie uiszczać na rzecz Spółki comiesięczną kwotę ryczałtową.

Dodatkowo, Zleceniodawca przekaże Spółce środki pieniężne na pokrycie kosztów, do których poniesienia będzie zobowiązany Wnioskodawca jako organizator Loterii, tj.:

  1. kosztów nagród pieniężnych przekazanych Uczestnikom Loterii,
  2. kosztów nagród rzeczowych zakupionych przez Spółkę i wydanych Uczestnikom Loterii,
  3. kosztów podatku od gier,
  4. kosztów opłaty za udzielenie zezwolenia na urządzenie danej Loterii.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 25 września 2019 r. (data wpływu 27 września 2019 r.) wskazano, że Wynagrodzenie Wnioskodawcy skalkulowane będzie jako:

  1. część stała pokrywająca jeden do jednego rzeczywiste zewnętrzne koszty stałe ponoszone przez organizatora loterii, w szczególności koszty zezwolenia na organizację loterii i koszty zewnętrznej kancelarii prawnej,
  2. część uzależniona jedynie od czasu trwania loterii, wypłacana jako zryczałtowana, ustalona przed startem Loterii kwota za każdy miesiąc jej prowadzenia (zryczałtowany koszt miesięcznej obsługi).

Koszt miesięcznej obsługi Loterii będzie wielkością stałą dla każdej Loterii i niezależną od czynników takich jak ilość zgłoszeń do Loterii czy wysokość uzyskanego z tego tytułu przychodu. Określony będzie tak, by zachować rynkową atrakcyjność dla potencjalnych zleceniodawców oraz umożliwić zachowanie rentowności Wnioskodawcy. Zryczałtowany koszt miesięcznej obsługi pokrywać będzie pozostałe koszty związane z wykonaniem czynności określonych umową, tj.:

  • wystąpienia w charakterze organizatora Loterii;
  • opracowania, zgodnie z wymogami polskiego prawa, wszelkich niezbędnych dokumentów wymaganych w związku z Loterią przez przepisy prawa, a także dokonywania niezbędnych korekt Regulaminu w trakcie trwania procedury administracyjnej uzyskiwania zezwolenia na przeprowadzenie Loterii i w zakresie wymaganym w ramach tej procedury;
  • uzyskania zezwolenia właściwego Dyrektora Izby Administracji Skarbowej wydanego na podstawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych („Ustawa”), w tym przygotowanie i złożenie kompletnego wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie Loterii;
  • wystąpienia, celem uzyskania zezwolenia na urządzenie Loterii, do właściwego organu administracji z wnioskiem o wydanie zezwolenia na urządzenie Loterii;
  • terminowego wniesienia wymaganej opłaty za zezwolenie na urządzenie Loterii, w wysokości 10% wartości puli nagród w Loterii określonej w Regulaminie;
  • zagwarantowania w myśl Ustawy i innych obowiązujących przepisów prawa wypłacalności nagród w Loterii poprzez zabezpieczenie gwarancją bankową środków w łącznej kwocie równej puli nagród przewidzianej w Regulaminie;
  • rozpoczęcia i przeprowadzania Loterii w terminie i na zasadach określonych w zezwoleniu na urządzenie Loterii, wydanym przez właściwy organ administracji, oraz powiadomienia właściwego organu o rozpoczęciu i zakończeniu Loterii;
  • powołania wewnętrznej komisji nadzoru oraz zapewnienia sprawowania nadzoru nad przebiegiem Loterii oraz nad przebiegiem losowań przez osobę posiadającą świadectwo zawodowe wydane przez Ministra Finansów uprawniające do nadzorowania Loterii wymagane przez Ustawę;
  • opublikowania i udostępnienia Regulaminu uczestnikom Loterii, w terminie zgodnym z Ustawą;
  • wyłaniania zwycięzców Loterii zgodnie z Regulaminem, w tym przygotowanie aplikacji losującej przeprowadzenie losowań i zapewnienie ich rzetelności;
  • powiadamiania laureatów Loterii o wygranych zgodnie z Regulaminem oraz weryfikacja laureatów Loterii;
  • wydania nagród laureatom Loterii, w tym, logistycznej obsługi wydawania nagród, zgodnie z Regulaminem;
  • spełnienia wszelkich obowiązków publicznoprawnych związanych z organizacją Loterii, w tym naliczenia i odprowadzenia należnego podatku od osób fizycznych na rzecz właściwego Urzędu Skarbowego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa;
  • spełnienia wszelkich zobowiązań cywilnoprawnych związanych z przeprowadzeniem Loterii, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa;
  • obsługi wszelkich reklamacji związanych z organizowaniem i prowadzeniem Loterii, w tym: przyjmowania, rozpatrywania i udzielania odpowiedzi na reklamacje pisemne zgłoszone przez uczestników Loterii, zgodnie z zasadami opisanymi w Regulaminie oraz z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa;
  • dokonania nagrań rozmów z uczestnikami Loterii oraz ich przechowania zgodnie z postanowieniami Regulaminu;
  • przyjmowania zgłoszeń SMS do Loterii, a także realizacji wszelkiej innej komunikacji SMS z uczestnikami i laureatami Loterii w zakresie uzgodnionym ze Zleceniodawcą oraz zgodnie z Regulaminem, w tym wysyłanie informacji zwrotnych do uczestników Loterii;
  • opracowania infrastruktury technicznej niezbędnej do obsługi Loterii i wykonania pełnej obsługi technicznej Loterii;
  • wykonania wszelkich obowiązków dokumentacyjnych, ewidencyjnych i archiwizacyjnych związanych z Loterią.


Środki pieniężne przekazane transferem w ramach płatności internetowych od Uczestników do Wnioskodawcy (opłaty za udział w Loterii) nie będą stanowić definitywnego przysporzenia Wnioskodawcy, w związku z tym nie będą stanowiły przychodu Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym do osób prawnych. Wnioskodawca osiągać będzie jedynie przychód z tytułu usługi organizacji Loterii opisany powyżej.


Ww. środki pieniężne będą stanowić definitywne przysporzenie Zleceniodawcy, w związku z tym będą stanowiły przychód Zleceniodawcy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym do osób prawnych.


Dodatkowo, Wnioskodawca wskazuje, że zamierza rozpoznawać kwotę płatności internetowych wykonanych przez Uczestników bezpośrednio na rzecz Wnioskodawcy (opłaty za udział w Loterii) jako podstawę opodatkowania podatkiem od gier.


Środki pieniężne przekazane transferem w ramach płatności internetowych od Uczestników do Wnioskodawcy (opłaty za udział w Loterii) będą następnie przekazywane do Zleceniodawcy:

  1. w formie potrącenia z należnościami Wnioskodawcy wobec Zleceniodawcy z tytułu usługi organizacji Loterii,
  2. bezpośrednio na rachunek Zleceniodawcy, w tej części, w jakiej kwota środków pieniężnych przekazanych transferem w ramach płatności internetowych od Uczestników do Wnioskodawcy przewyższy kwotę należności Wnioskodawcy wobec Zleceniodawcy z tytułu usługi organizacji Loterii.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 25 września 2019 r.):


  1. Czy opisane w zdarzeniu przyszłym płatności internetowe za udział w Loterii otrzymane przez Wnioskodawcę od Uczestników będą zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT?
  2. Czy Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku dokumentowania za pomocą kasy rejestrującej otrzymania płatności internetowych za udział w Loterii uiszczonych przez Uczestników na rzecz Wnioskodawcy?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1


Opisane w zdarzeniu przyszłym płatności internetowe za udział w Loterii otrzymane przez Wnioskodawcę od Uczestników będą zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT.


Ad 2


Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku dokumentowania za pomocą kasy rejestrującej otrzymania płatności internetowych za udział w Loterii uiszczonych przez Uczestników na rzecz Wnioskodawcy.


Uzasadnienie do pytania 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, między innymi, odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednocześnie, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.


Art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT wskazuje dwie przesłanki, które muszą być spełnione łącznie, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia z VAT, tj.:

  1. wykonywanie działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach, oraz
  2. podleganie tej działalności opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w ustawie o grach hazardowych.

Spółka organizując Loterie niewątpliwie będzie wykonywać działalność w zakresie gier losowych, zatem warunek wskazany w punkcie a) powyżej należy uznać za spełniony.


Co więcej, zdaniem Wnioskodawcy, płatności internetowe otrzymane od Uczestników będą uzyskiwane w ramach działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w ustawie o grach hazardowych.


Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, transfer środków pieniężnych w ramach płatności internetowych bezpośrednio od Uczestnika do Wnioskodawcy będzie zwolniony od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT.


Uzasadnienie do pytania 2


Zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W załączniku do rozporządzenia wskazano w poz. 45 jako zwolnione świadczenie usług, do których ma zastosowanie zwolnienie od podatku wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy.


Oznacza to, że ustawodawca wprost wyłączył ten obowiązek.


W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku dokumentowania transferu środków pieniężnych w ramach płatności internetowych bezpośrednio od Uczestników na rzecz Wnioskodawcy za pomocą kasy rejestrującej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przez towary natomiast, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również (…).


Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.


Wskazać należy, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.


I tak, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Na podstawie natomiast przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Jak stanowi art. 146aa ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy, zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.


Wskazać należy, że ww. przepis art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy, obowiązywał w powyższym brzmieniu do dnia 31 sierpnia 2019 r.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2019 r. nadanym art. 1 ust.10 lit. a) ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., nr 1520), zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier hazardowych podlegającą przepisom o grach hazardowych.

Wskazać w tym miejscu należy, że stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 487), ustawa określa warunki urządzania gier hazardowych i zasady prowadzenia działalności w tym zakresie oraz zasady opodatkowania podatkiem od gier hazardowych, zwanym dalej „podatkiem od gier.

Stosownie natomiast do art. 1 ust. 2 ustawy o grach hazardowych, przez gry hazardowe rozumie się gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach.


Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o grach hazardowych, grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Są to loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez odpłatne:

  1. połączenie telefoniczne,
  2. wysyłanie wiadomości tekstowych z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje organizowanie loterii audioteksowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Loterie będą organizowane i przeprowadzane przez Spółkę w imieniu własnym, ale na zlecenie podmiotu prawa polskiego - Zleceniodawcy, na podstawie zawartych umów.

Organizacja i przeprowadzenie Loterii ze względu na złożony charakter i realia wymagać będzie zaangażowania wielu podmiotów. Będą to m. in. podmioty zaangażowane w poszczególne technicznie aspekty zorganizowania loterii (operatorzy telefonii komórkowej, agregatorzy, podmioty obsługujące internetowe systemy płatności), a także Zleceniodawca, jako podmiot zlecający Wnioskodawcy organizację Loterii lub podmiot zamawiający przeprowadzenie loterii u Zleceniodawcy, np. nadawca telewizyjny lub radiowy, który zawarł umowę ze Zleceniodawcą.

Zleceniodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą przede wszystkim na dostarczaniu operatorom telefonii komórkowej treści do serwisów multimedialnych udostępnianych przez ich platformy techniczne klientom końcowym (abonentom), którzy korzystają z tych serwisów poprzez przesłanie wiadomości SMS o podwyższonej opłacie bądź poprzez połączenia głosowe IVR Premium o podwyższonej opłacie (połączenia głosowe realizowane na numery Premium Rate) bądź poprzez wykonanie płatności internetowe.

Usługi dostarczania operatorom telefonii komórkowej treści do serwisów multimedialnych Zleceniodawca realizuje na podstawie umowy z agregatorem - hurtownikiem, będącym czynnym podatnikiem VAT, posiadającym odpowiednie umowy z operatorami telefonii komórkowej, dotyczące dostarczania treści do serwisów multimedialnych.


Serwisem multimedialnym może być:

  1. serwis SMS umożliwiający abonentowi dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez przesłanie odpowiedniej wiadomości SMS o podwyższonej opłacie,
  2. serwis IVR umożliwiający abonentowi dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez wykonanie połączenia głosowego IVR Premium,
  3. serwis internetowy umożliwiający abonentowi dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez wykonanie płatności internetowych.

Zleceniodawca, na podstawie umów z Wnioskodawcą, umożliwi Wnioskodawcy realizowanie serwisu multimedialnego, który - w wyniku współgrania infrastruktury technicznej Zleceniodawcy i Wnioskodawcy - pozwoli Wnioskodawcy na zarejestrowanie zgłoszenia abonenta do Loterii oraz na przesłanie do tego abonenta zwrotnie odpowiedniej treści loteryjnej.

Z tytułu wykonania umowy dostarczenia treści do serwisów multimedialnych na platformy operatorów komórkowych, Zleceniodawca wystawiać będzie na rzecz agregatora będącego czynnym podatnikiem VAT faktury VAT ze stawką 23%.


Tak więc, Zleceniodawca z jednej strony zleci organizację Loterii podmiotowi specjalizującemu się w tego typu działalności, tj. Wnioskodawcy, a z drugiej strony umożliwi Wnioskodawcy dostarczenie operatorom telefonii komórkowej serwisu multimedialnego i treści do tego serwisu, wykorzystywanych w ramach Loterii organizowanych przez Wnioskodawcę.

Uczestnikami Loterii będą osoby fizyczne. Środki pieniężne wpłacone przez Uczestników będą transferowane za pośrednictwem podmiotów trzecich (zajmujących się obsługą ruchu sms) do Zleceniodawcy (za pośrednictwem operatorów telekomunikacyjnych lub agregatorów) lub bezpośrednio do Zleceniobiorcy (za pośrednictwem podmiotów trzecich zajmujących się obsługą płatności internetowych) - w zależności od ustaleń konkretnej Loterii.

Zleceniodawca będzie obowiązany do przekazania Wnioskodawcy informacji o otrzymanych środkach pieniężnych z wiadomości SMS oraz połączeń głosowych IVR Premium tak, aby Wnioskodawca był w stanie określić wysokość należnego podatku od gier. Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie za świadczoną usługę organizacji Loterii oraz zwrot związanych z nią kosztów.

Zleceniodawca przekaże wszystkie informacje istotne z punktu widzenia regulaminu Loterii Spółce, ponieważ wszelkie zasadnicze funkcje związane z organizacją Loterii należeć będą do wyłącznej kompetencji Spółki.


Organizacja Loterii wymagać będzie zaangażowania do współpracy operatorów telekomunikacyjnych udostępniających numery PREMIUM do połączeń głosowych i SMS.


Wnioskodawca nie będzie otrzymywał przychodów z Loterii od jej Uczestników korzystających z serwisu SMS oraz od Uczestników korzystających z serwisu IVR.


Uczestnicy korzystający z serwisu internetowego będą wykonywać płatności internetowe na rzecz Wnioskodawcy.


Środki pieniężne przekazane transferem w ramach płatności internetowych od Uczestników do Wnioskodawcy (opłaty za udział w Loterii) nie będą stanowić definitywnego przysporzenia Wnioskodawcy, w związku z tym nie będą stanowiły przychodu Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym do osób prawnych. Wnioskodawca osiągać będzie jedynie przychód z tytułu usługi organizacji Loterii opisany powyżej.


Ww. środki pieniężne będą stanowić definitywne przysporzenie Zleceniodawcy, w związku z tym będą stanowiły przychód Zleceniodawcy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym do osób prawnych.


Wnioskodawca zamierza rozpoznawać kwotę płatności internetowych wykonanych przez Uczestników bezpośrednio na rzecz Wnioskodawcy (opłaty za udział w Loterii) jako podstawę opodatkowania podatkiem od gier.


Środki pieniężne przekazane transferem w ramach płatności internetowych od Uczestników do Wnioskodawcy (opłaty za udział w Loterii) będą następnie przekazywane do Zleceniodawcy:

  1. w formie potrącenia z należnościami Wnioskodawcy wobec Zleceniodawcy z tytułu usługi organizacji Loterii,
  2. bezpośrednio na rachunek Zleceniodawcy, w tej części, w jakiej kwota środków pieniężnych przekazanych transferem w ramach płatności internetowych od Uczestników do Wnioskodawcy przewyższy kwotę należności Wnioskodawcy wobec Zleceniodawcy z tytułu usługi organizacji Loterii.

Z tytułu usługi organizacji Loterii wykonanej przez Spółkę na zlecenie Zleceniodawcy, Zleceniodawca uiści na rzecz Spółki jednorazowe wynagrodzenie, oraz będzie uiszczać na rzecz Spółki comiesięczną kwotę ryczałtową. Dodatkowo, Zleceniodawca przekaże Spółce środki pieniężne na pokrycie kosztów, do których poniesienia będzie zobowiązany Wnioskodawca jako organizator Loterii.


Ad 1


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy dla otrzymywanych przez Wnioskodawcę od Uczestników płatności internetowych za udział w Loterii.


Mając na uwadze treść przepisu art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2019 r., należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie będą spełnione przesłanki wynikające z brzmienia ww. przepisu, ponieważ – jak wynika z treści wniosku – Wnioskodawca będzie podmiotem występującym w charakterze organizatora Loterii. Zleceniodawca, na podstawie umów z Wnioskodawcą, umożliwi Wnioskodawcy realizowanie serwisu multimedialnego, który - w wyniku współgrania infrastruktury technicznej Zleceniodawcy i Wnioskodawcy - pozwoli Wnioskodawcy na zarejestrowanie zgłoszenia abonenta do Loterii oraz na przesłanie do tego abonenta zwrotnie odpowiedniej treści loteryjnej. Serwisem multimedialnym może być m.in. serwis internetowy umożliwiający abonentowi dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez wykonanie płatności internetowych.

Tym samym uznać należy, że Wnioskodawca organizując Loterie audiotekstowe w ramach których otrzymuje od Uczestników płatności internetowe za udział w Loterii, prowadzi działalność w zakresie gier hazardowych podlegających przepisom o grach hazardowych.


W konsekwencji Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie 43 ust. 1 pkt 15 ustawy, dla otrzymywanych od Uczestników płatności internetowych za udział w Loterii.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.


Ad 2


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do zwolnienia z obowiązku dokumentowania za pomocą kasy rejestrującej otrzymania płatności internetowych za udział w Loterii uiszczonych przez Uczestników na rzecz Wnioskodawcy.


Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnienia z powyższego obowiązku od dnia 1 stycznia 2019 r., reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U., poz. 2519), zwane dalej „rozporządzeniem”.

I tak, stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.


Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ze względu na wysokość osiągniętego obrotu jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczy podmiotu.


Zgodnie z zapisem § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.


W poz. 45 załącznika do rozporządzenia, jako czynność korzystającą ze zwolnienia, wymieniono dostawę towarów i świadczenie usług, do których ma zastosowanie zwolnienie od podatku wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy.


Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.


Natomiast stosownie do zapisu § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w określonych w tym przepisie przypadkach.


W przedmiotowej sprawie, jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 1 wniosku otrzymywane przez Wnioskodawcę od Uczestników płatności internetowe za udział w Loterii będą stanowiły wynagrodzenie za czynność opodatkowaną i korzystającą ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy.

Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa w odniesieniu do otrzymywanych przez Wnioskodawcę od Uczestników płatności internetowych za udział w Loterii, zostaną spełnione warunki wskazane w na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas w związku z poz. 45 załącznika do tego rozporządzenia i Wnioskodawca będzie miał prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych płatności za pomocą kasy rejestrującej.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 wniosku należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj