Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.344.2019.1.JG
z 7 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2019 r. (data wpływu 6 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów prac rozwojowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 6 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów prac rozwojowych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce, tj. podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych [updop].

Spółka jest odpowiedzialna bezpośrednio za przygotowanie procesu inwestycyjnego związanego z budową pierwszego polskiego samochodu elektrycznego [dalej: „Projekt”]. Wnioskodawca realizuje i planuje działania w sferze technicznej, technologicznej, finansowej, organizacyjnej i formalnoprawnej, związane z realizacją Projektu. Finalizacja Projektu powinna wiązać się z uruchomieniem produkcji i sprzedaży samochodu elektrycznego.


Prace związane z realizacją Projektu są podzielone na kilka obszarów:

  • przygotowanie technicznego Master Planu wdrożenia inwestycji, obejmującego proces projektowania nowych pojazdów i uruchomienia ich produkcji seryjnej,
  • opracowanie koncepcji technicznej i biznesowej produkcji seryjnej,
  • integracja techniczna produktu,
  • budowa prototypów i walidacja produktu,
  • przygotowania do budowy fabryki, w tym wyboru lokalizacji oraz przygotowania projektu fabryki (w tym rozpoczęcie współpracy z dostawcami linii produkcyjnych),
  • zabezpieczenie dostaw komponentów do pojazdów.


W skład kosztów związanych z realizacją Projektu będą wchodzić następujące pozycje:

  1. Koszty bezpośrednio wiążące się z realizacją projektu, w tym w szczególności:

    • wybór integratora technicznego Projektu,

    • opracowanie projektów technicznych poszczególnych modeli auta,
  2. Koszty wynagrodzeń i narzutów na wynagrodzenia pracowników projektowych, koszty rekrutacji tych pracowników,

  3. Koszty powierzchni biurowej zajmowanej przez pracowników projektowych oraz pracowników wsparcia w zakresie zaangażowania w Projekt,

  4. Koszty wsparcia prawnego, przy zawarciu umów projektowych,

  5. Koszty wsparcia biznesowego, w tym w szczególności:

    • przeprowadzenie oceny technicznej, biznesowej oraz potencjału zadeklarowanych do realizacji działań poszczególnych zespołów,

    • wykonanie wstępnego studium wykonalności projektu budowy samochodu elektrycznego w modelu realizowanym przez Spółkę,

    • sporządzenie modelu finansowego i biznesplanu Spółki na podstawie w/w studium wykonalności,

    • sporządzenie macierzy SWOT oraz kalkulacji NPV dla projektu inwestycyjnego.
  6. Koszty ekspertyz, opinii, usług doradczych na potrzeby zadań projektowych, w tym w szczególności:

    • opracowanie założeń technicznych budowanego zakładu produkcyjnego,

    • audyt techniczny i środowiskowy nieruchomości pod planowaną budowę,
  7. Koszty szkoleń i podróży służbowych w celach realizacji projektu,

  8. Koszty najmu i leasingu środków trwałych wykorzystywanych przy realizacji projektu,

  9. Koszty usług wsparcia administracyjnego oraz inne koszty związane z prowadzonymi pracami (obsługa IT, księgowa, kadrowa),


    - dalej łącznie jako: „Nakłady”.



Ponoszone Nakłady są związane z prowadzonym projektem albo w sposób bezpośredni (dotyczą projektu technicznego oraz technologii produkcji auta elektrycznego), albo pośredni (w części dotyczącej aspektów finansowych, prawnych bądź administracyjnych Projektu). Zróżnicowany charakter Nakładów wynika z faktu, że Spółka jest odpowiedzialna za realizację Projektu zarówno w sferze technologicznej, jak również zajmuje się wszelkimi aspektami finansowymi, organizacyjnymi i formalnoprawnymi Projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Nakłady ponoszone na realizację Projektu mogą zostać, po zakończeniu Projektu wynikiem pozytywnym, uznane za wartość początkową wartości niematerialnej i prawnej w postaci „prac rozwojowych” w rozumieniu art. 16b ust. 2 pkt 3 updop ?


Stanowisko Wnioskodawcy.


Zdaniem Wnioskodawcy, Nakłady ponoszone na realizację Projektu, po jego zakończeniu wynikiem pozytywnym, mogą zostać uznane za wartość początkową „prac rozwojowych” w rozumieniu art. 16b ust. 2 pkt 3 updop.


Pojęcie prac rozwojowych dla celów updop zostało zdefiniowane poprzez odwołanie się do ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (art. 4a pkt 28 updop). W myśl przepisów tej ustawy prace rozwojowe są „działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania/ tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń” (art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce).


Przesłanki kwalifikacji prac rozwojowych jako wartości niematerialnych i prawnych zostały z kolei określone w art. 16b ust. 2 pkt 3 updop w sposób następujący:

  • produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone, oraz
  • techniczna przydatność produktu lub technologii została przez podatnika odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie podatnik podjął decyzję o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii, oraz
  • z dokumentacji dotyczącej prac rozwojowych wynika, że koszty prac rozwojowych zostaną pokryte spodziewanymi przychodami ze sprzedaży tych produktów lub zastosowania technologii.


Z powołanych przepisów wynika, że Nakłady na realizację Projektu mogą być uznane za stanowiące wartość początkową wartości niematerialnej i prawnej w postaci „prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym, który może być wykorzystany na potrzeby działalności gospodarczej podatnika”, pod warunkiem spełnienia dwóch przesłanek:

  • ponoszone Nakłady stanowią prace rozwojowe w rozumieniu art. 15 ust. 4a updop w zw. z art. 4a pkt 28 updop, oraz
  • zostaną zakończone wynikiem pozytywnym, który może być wykorzystany na potrzeby działalności gospodarczej podatnika.


Definicja prac rozwojowych


W pierwszym rzędzie, należy zauważyć, że prowadzone w ramach Projektu działania będą miały innowacyjny charakter z perspektywy całej polskiej gospodarki z uwagi na zamierzone opracowanie technologii produkcji polskiego samochodu elektrycznego. Prowadzone prace nie będą więc z całą pewnością działalnością obejmującą rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do już istniejących produktów, lecz będą polegać na opracowaniu zupełnie nowego produktu uwzględniającego najnowsze trendy światowe. Działalność Wnioskodawcy jest i będzie nastawiona na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru.

Jednocześnie, należy odnotować, iż updop nie zawiera żadnych przepisów różnicujących koszty prac rozwojowych z punktu widzenia ich związku (pośredniego lub bezpośredniego) z realizowanym celem, tj. w stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku - opracowywanym projektem pojazdu oraz technologii jego produkcji. W konsekwencji, do wartości początkowej „prac rozwojowych” w rozumieniu art. 16b ust. 2 pkt 3 updop powinny zostać zaliczone wszelkie Nakłady wiążące się z realizacją Projektu, niezależnie od stopnia ich związku z Projektem. Jedynym kryterium, które warunkuje zaliczanie ponoszonych przez Spółkę wydatków do Nakładów powinna być więc ich przydatność z punktu widzenia stworzenia projektu pojazdu elektrycznego oraz technologii jego wytwarzania. Taki sposób rozumienia ponoszonych przez podatników nakładów na prace rozwojowe uznał za prawidłowy Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 17 lutego 2017 r. (nr 1462 IPPB5.4510.10.2017.1.MR), wskazując jednoznacznie iż do kosztów prac rozwojowych należy zaliczyć m.in. usługi księgowe, administracyjne i biurowe, a także najem i leasing środków trwałych związanych z realizacją projektu mającego cechy innowacyjności.


Wykładnia językowa definicji prac rozwojowych prowadzi również do wniosku, że przepisy updop nie wprowadzają ograniczeń rodzajowych co do katalogu kosztów, które mogą zostać uznane za prace rozwojowe z punktu widzenia sposobu ich ponoszenia. Prace rozwojowe mogą być zatem efektem ponoszenia zarówno kosztów własnych, jak i wartości nabywanych usług obcych. Pogląd ten jest również uzasadniony w świetle wykładni systemowej wewnętrznej przepisów updop, tj. porównania przepisów o kosztach prac rozwojowych z pokrewnymi przepisami o uldze na działalność badawczo-rozwojową (tzw. „ulga B+R” - art. 9 ust. 1b, art. 18d i art. 18e updop). Analiza przepisów dotyczących ulgi B+R prowadzi do wniosku, że podlegająca uldze działalność badawczo-rozwojowa powinna być, co do zasady, działalnością własną, a koszty kwalifikowane kosztami działalności własnej. Świadczy o tym zwłaszcza przewidziany w art. 9 ust. 1b ustawy o CIT obowiązek wyodrębnienia w ewidencji kosztów tego rodzaju działalności, podczas gdy w przepisach o kosztach prac rozwojowych nie ma takiego odniesienia. O słuszności poglądu Wnioskodawcy świadczy również wykładnia celowościowa, ponieważ w kolejnych uzasadnieniach do projektów nowelizacji updop, które są źródłem cytowanych przepisów, ustawodawca w żadnym miejscu nie wyraża zamiaru ograniczenia kosztów prac rozwojowych do kosztów prac własnych czy wyłącznie usług obcych, tj.:

  • prezydencki projekt (z dnia 13 marca 2015 r.) ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (druk nr 3286 w Sejmie VII kadencji),
  • rządowy projekt (z dnia 3 lutego 2009 r.) ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym
    od osób fizycznych oraz ustawy o CIT (druk nr 1662 w Sejmie VI kadencji),
  • rządowy projekt (z dnia 9 listopada 2004 r.) ustawy o wspieraniu działalności innowacyjnej (druk nr 3440 w Sejmie IV kadencji),
  • komisyjny projekt (z dnia 11 września 2014 r.) ustawy o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2829 w Sejmie VII kadencji),
  • rządowy projekt (z dnia 6 stycznia 2009 r.) ustawy o zasadach finansowania nauki (druk nr 1637 w Sejmie VI kadencji).


Tak więc w świetle wykładni językowej, systemowej oraz funkcjonalnej, cała wartość Nakładów na Projekt (niezależnie od kwalifikacji jako kosztów własnych lub kosztów usług obcych) powinna zostać uznana za prace rozwojowe w rozumieniu w art. 4a pkt 28 updop. Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy w tej mierze znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych oraz orzecznictwie sądów administracyjnych:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9 lutego 2016 r.; nr IBPB-1-3/4510-94/16/IŻ,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 20 lutego 2015 r., nr IBPBI/2/423-1409/14/MS,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 października 2011 r., nr ILPB4/423-114/10/11-S/MC),
  • wyrok NSA z 13 maja 2015 r., sygn. akt II FSK 1029/13,
  • wyrok WSA w Gliwicach z 25 maja 2016 r., sygn. akt I SA/Gl 59/16, orzeczenie prawomocne.


Zakończenie prac rozwojowych wynikiem pozytywnym, który może być wykorzystany na potrzeby działalności gospodarczej podatnika.


Celem działalności Spółki jest stworzenie – we współpracy z wieloma podmiotami – modelu wytwarzania polskiego auta elektrycznego, czego końcowym efektem będzie zbudowanie biura badawczo-rozwojowego, zakładu produkcyjnego i stworzenie sieci dystrybucji. Poszczególne etapy Projektu obejmują:

  • opracowanie wstępnej koncepcji biznesowej i technicznej gamy produktów oraz strategii ich produkcji (faza 1),
  • opracowanie szczegółowej koncepcji technicznej gamy produktów oraz koncepcji ich produkcji (faza 2),
  • wdrażanie i testowanie opracowanych technologii produktu oraz linii produkcji seryjnej (faza 3),
  • uruchomienie produkcji seryjnej (faza 4).


Z poszczególnych etapów realizacji Projektu oraz charakteru Nakładów wynika, że przesłanki wymienione w art. 16b ust. 2 pkt 3 updop będą sukcesywnie spełniane. Rezultatem prac w fazach nr 1-3 będzie precyzyjne ustalenie i przygotowanie technologii produkcji polskiego samochodu elektrycznego, a wartość Nakładów związana z tymi fazami Projektu będzie wiarygodnie określona. W fazie nr 3 zostanie ostatecznie oceniona techniczna przydatność projektowanego modelu auta elektrycznego. Natomiast przejście do fazy nr 4 spowoduje, że zaistnieją podstawy do uznania, iż poniesione Nakłady zostaną pokryte spodziewanymi przychodami ze sprzedaży auta.


Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie kosztów prac rozwojowych jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 4a pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: ustawa o CIT), ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych – oznacza to nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 4a ustawy o CIT koszty prac rozwojowych mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów:

  1. w miesiącu, w którym zostały poniesione albo począwszy od tego miesiąca w równych częściach w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy, albo
  2. jednorazowo w roku podatkowym, w którym zostały zakończone, albo
  3. poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z art. 16m ust. 1 pkt 3 od wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16b ust. 2 pkt 3.

Z kolei, w świetle art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, amortyzacji podlegają również, niezależnie od przewidywanego okresu używania, koszty prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym, który może być wykorzystany na potrzeby działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

  1. produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone, oraz
  2. techniczna przydatność produktu lub technologii została przez podatnika odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie podatnik podjął decyzję o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii, oraz
  3. z dokumentacji dotyczącej prac rozwojowych wynika, że koszty prac rozwojowych zostaną pokryte spodziewanymi przychodami ze sprzedaży tych produktów lub zastosowania technologii.

Wskazane powyżej przepisy ustawy o CIT określają zasady zaliczenia kosztów prac rozwojowych do kosztów uzyskania przychodów.


Koszty prac rozwojowych mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów:

  1. jednorazowo w dacie ich poniesienia,
  2. w równych częściach w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy począwszy od miesiąca ich poniesienia,
  3. jednorazowo w roku podatkowym, w którym prace rozwojowe zostały zakończone,
  4. poprzez odpisy amortyzacyjne od wartości niematerialnej i prawnej - jeżeli wyniki prac rozwojowych spełniają warunki wymienione w art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka jest odpowiedzialna za przygotowanie procesu inwestycyjnego związanego z budową pierwszego polskiego samochodu elektrycznego. W tym miejscu należy wskazać, że podstawowym celem prac rozwojowych prowadzonych przez Wnioskodawcę (tj. prac, z którymi wiążą się koszty prac rozwojowych ponoszonych przez Wnioskodawcę) jest finalizacja Projektu, która powinna wiązać się z uruchomieniem produkcji i sprzedaży samochodu elektrycznego.


Prace związane z realizacją Projektu są podzielone na kilka obszarów:

  • przygotowanie technicznego Master Planu wdrożenia inwestycji, obejmującego proces projektowania nowych pojazdów i uruchomienia ich produkcji seryjnej,
  • opracowanie koncepcji technicznej i biznesowej produkcji seryjnej,
  • integracja techniczna produktu,
  • budowa prototypów i walidacja produktu,
  • przygotowania do budowy fabryki, w tym wyboru lokalizacji oraz przygotowania projektu fabryki (w tym rozpoczęcie współpracy z dostawcami linii produkcyjnych),
  • zabezpieczenie dostaw komponentów do pojazdów.


W skład kosztów (Nakładów) związanych z realizacją Projektu będą wchodzić następujące pozycje:

  1. Koszty bezpośrednio wiążące się z realizacją projektu, w tym w szczególności:

    • wybór integratora technicznego Projektu,

    • opracowanie projektów technicznych poszczególnych modeli auta,
  2. Koszty wynagrodzeń i narzutów na wynagrodzenia pracowników projektowych, koszty rekrutacji tych pracowników,

  3. Koszty powierzchni biurowej zajmowanej przez pracowników projektowych oraz pracowników wsparcia w zakresie zaangażowania w Projekt,

  4. Koszty wsparcia prawnego, przy zawarciu umów projektowych,

  5. Koszty wsparcia biznesowego, w tym w szczególności:

    • przeprowadzenie oceny technicznej, biznesowej oraz potencjału zadeklarowanych do realizacji działań poszczególnych zespołów,

    • wykonanie wstępnego studium wykonalności projektu budowy samochodu elektrycznego w modelu realizowanym przez Spółkę,

    • sporządzenie modelu finansowego i biznesplanu Spółki na podstawie w/w studium wykonalności,

    • sporządzenie macierzy SWOT oraz kalkulacji NPV dla projektu inwestycyjnego.
  6. Koszty ekspertyz, opinii, usług doradczych na potrzeby zadań projektowych, w tym w szczególności:

    • opracowanie założeń technicznych budowanego zakładu produkcyjnego,

    • audyt techniczny i środowiskowy nieruchomości pod planowaną budowę,
  7. Koszty szkoleń i podróży służbowych w celach realizacji projektu,

  8. Koszty najmu i leasingu środków trwałych wykorzystywanych przy realizacji projektu,

  9. Koszty usług wsparcia administracyjnego oraz inne koszty związane z prowadzonymi pracami (obsługa IT, księgowa, kadrowa).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy Nakłady ponoszone na realizację Projektu mogą zostać, po zakończeniu Projektu wynikiem pozytywnym, uznane za wartość początkową wartości niematerialnej i prawnej w postaci „prac rozwojowych” w rozumieniu art. 16b ust. 2 pkt 3 updop.


Stosownie do postanowień art. 16g ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia.


Zgodnie z art. 16g ust. 4 Ustawy o CIT, za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Decydujące znaczenie dla zaliczenia określonego wydatku do wydatków stanowiących koszt wytworzenia wartości niematerialnej i prawnej ma możliwość powiązania danego wydatku z konkretnym przedsięwzięciem inwestycyjnym. Wszelkie wydatki pozostające w związku z wytworzeniem wartości niematerialnej i prawnej mają wpływ na jego koszt wytworzenia. Koszt ten zarazem stanowi o wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej, od której dokonuje się następnie odpisów amortyzacyjnych.


Wymienione we wniosku wydatki mogą zostać zaliczone do kosztu wytworzenia wartości niematerialnej i prawnej.


Podsumowując, opisane we wniosku Nakłady ponoszone na realizację Projektu mogą zostać, po zakończeniu Projektu wynikiem pozytywnym, uznane za wartość początkową wartości niematerialnej i prawnej w postaci „prac rozwojowych” w rozumieniu art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT. Zatem koszty prac rozwojowych będą podlegały amortyzacji na podstawie art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj