Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.421.2019.2.JN
z 7 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2019 r. (data wpływu 7 sierpnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2019 r. (data wpływu 16 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania inwestycyjnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania inwestycyjnego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 września 2019 r. (data wpływu 16 września 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz dokument, z którego wynika, że Pani A. na dzień złożenia wniosku jest Dyrektorem Ośrodka Kultury.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: OK, Wnioskodawca) jest zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT, podatek) jako podatnik VAT nieczynny. OK jako samorządowa instytucja kultury ubiega się o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa III Gospodarka niskoemisyjna: Poddziałanie 3.2.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych na realizację zadania.

Załącznikiem obowiązkowym do wniosku o dofinansowanie zadania jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. zadania.

W związku z realizacją Przedsięwzięcia Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi związane z działaniami w zakresie robót budowlanych. Wydatki ponoszone na realizację Inwestycji będą dokumentowane fakturami wystawianymi na OK. Budynek jest własnością Gminy oddany w bezpłatne użytkowanie na czas nieokreślony Wnioskodawcy, w którym prowadzona jest działalność zgodna z Ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym art. 7 ust. 9 (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) oraz Ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406, z późn. zm.). Część pomieszczeń budynku OK wynajmowana jest odpłatnie osobom prywatnym w celu organizacji imprez okolicznościowych; instytucjom, które posiadają odrębną podmiotowość prawną w celu zebrań, spotkań, prowadzenia działalności gospodarczej. W związku z tym, iż Wnioskodawca jest podatnikiem VAT nieczynnym czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca będzie realizował zadanie inwestycyjne w ukresie zadań własnych gminy, określonych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), tym samym nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi w całości nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie będą generowały dochodu).

Wykaz prac związanych z termomodernizacją OK:

  • docieplenie ścian zewnętrznych wełną mineralną 15-20 cm z tynkiem oraz fasadą wentylowaną z płyt HPL,
  • docieplenie ścian przyziemia/cokołu polistyrenem ekstrudowanym (XPS),
  • docieplenie dachów nad pracowniami styropapą,
  • nowe orynnowania i rury spustowe z dachów pracowni,
  • zwiększenie wysokości ogniomurków nad pracowniami,
  • nowe obróbki blacharskie,
  • wymiana wszystkich okien i drzwi zewnętrznych,
  • remont schodów od strony sceny wraz ze strefami wejściowymi do budynku,
  • wymiana balustrad,
  • nowa instalacja odgromowa z uziomem otokowym,
  • wymiana starych opraw oświetleniowych,
  • instalacja paneli fotowoltaicznych na dachu sali widowiskowej,
  • instalacja wentylacji mechanicznej z rekuperacją i klimatyzacją sali widowiskowej oraz foyer,
  • wymiana starych grzejników,
  • wymiana głowic termostatycznych w istniejących grzejnikach.

Celem wyżej wymienionych prac jest poprawa efektywności energetycznej obiektu OK, a tym samym zmniejszenie nadmiernego zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej. Wartość zadania obejmuje zakup, dostawę i montaż niezbędnych materiałów oraz koszty robocizny. W ramach projektu ponoszone będą wydatki związane z nadzorem inwestorskim, promocją projektu, opracowaniem dokumentacji projektowej i przetargowej itp.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał ponownie, że jest zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT, podatek), jako podatnik VAT nieczynny.

OK jako samorządowa instytucja kultury ubiega się o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa III Gospodarka niskoemisyjna: Poddziałanie 3.2.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych na realizację zadania.

Załącznikiem obowiązkowym do wniosku o dofinansowanie zadania jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. zadania.

W związku z realizacją Przedsięwzięcia Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi związane z działaniami w zakresie robót budowlanych. Wydatki ponoszone na realizację Inwestycji będą dokumentowane fakturami wystawianymi na OK. Budynek jest własnością Gminy oddany w bezpłatne użytkowanie na czas nieokreślony Wnioskodawcy, w którym prowadzona jest działalność zgodna z Ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym art. 7 ust. 9 (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) oraz Ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406, z późn. zm.). Część pomieszczeń budynku OK wynajmowana jest odpłatnie osobom prywatnym w celu organizacji imprez okolicznościowych; instytucjom, które posiadają odrębną podmiotowość prawną w celu zebrań, spotkań, prowadzenia działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poinformował, że od 1 lipca 2019 r. korzysta z prawa do zwolnień z podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), w związku z tym jest podatnikiem VAT nieczynnym.

Nabywane w związku z realizacją zadania towary i usługi będę wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zarówno opodatkowanych, jak i statutowych – zwolnionych.

Wykaz prac związanych z termomodernizację OK:

  • docieplenie ścian zewnętrznych wełnę mineralną 15-20 cm z tynkiem oraz fasadą wentylowaną z płyt HPL,
  • docieplenie ścian przyziemia/cokołu polistyrenem ekstrudowanym (XPS),
  • docieplenie dachów nad pracowniami styropapą,
  • nowe orynnowania i rury spustowe z dachów pracowni,
  • zwiększenie wysokości ogniomurków nad pracowniami,
  • nowe obróbki blacharskie,
  • wymiana wszystkich okien i drzwi zewnętrznych,
  • remont schodów od strony sceny wraz ze strefami wejściowymi do budynku,
  • wymiana balustrad,
  • nowa instalacja odgromowa z uziomem otokowym,
  • wymiana starych opraw oświetleniowych,
  • instalacja paneli fotowoltaicznych na dachu sali widowiskowej,
  • instalacja wentylacji mechanicznej z rekuperacją i klimatyzacją sali widowiskowej oraz foyer,
  • wymiana starych grzejników,
  • wymiana głowic termostatycznych w istniejących grzejnikach.

Celem wyżej wymienionych prac jest poprawa efektywności energetycznej obiektu OK, a tym samym zmniejszenie nadmiernego zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej. Wartość zadania obejmuje zakup, dostawę i montaż niezbędnych materiałów oraz koszty robocizny. W ramach projektu ponoszone będę wydatki związane z nadzorem inwestorskim, promocją projektu, opracowaniem dokumentacji projektowej i przetargowej itp.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania inwestycyjnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że od 1 lipca 2019 r. korzysta on z prawa do zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) nie będzie miał prawa do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania inwestycyjnego.

Wnioskodawca zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu będzie wykorzystywał infrastrukturę nabytą bądź wytworzoną w ramach projektu do wykonywania działalności gospodarczej polegającej na oferowaniu dóbr lub usług w formie wynajmu pomieszczeń, czynności te będą zwolnione z podatku od towarów i usług. Część pomieszczeń budynku OK wynajmowana jest odpłatnie osobom prywatnym w celu organizacji imprez okolicznościowych; instytucjom, które posiadają odrębną podmiotowość prawną w celu zebrań, spotkań, prowadzenia działalności gospodarczej. W związku z tym, że Wnioskodawca jest nieczynnym podatnikiem podatku VAT (…).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Z treści art. 96 ust. 3 ustawy wynika, że podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy – naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Jak wskazał Wnioskodawca, od 1 lipca 2019 r. korzysta z prawa do zwolnień z podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy, w związku z tym jest podatnikiem VAT nieczynnym. Wnioskodawca jako samorządowa instytucja kultury ubiega się o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa III Gospodarka niskoemisyjna: Poddziałanie 3.2.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych na realizację zadania. W związku z realizacją przedsięwzięcia Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi związane z działaniami w zakresie robót budowlanych. Wydatki ponoszone na realizację zadania będą dokumentowane fakturami wystawianymi na Wnioskodawcę.


Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy będzie miał możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego.

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy – zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy – zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę (art. 113 ust. 10 ustawy).

Jak już wcześniej wskazano, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako „podatnicy VAT czynni”.

Odnosząc zatem powołane przepisy do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług nie będą spełnione. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Wnioskodawca jest zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT nieczynny, tj. korzysta z prawa do zwolnień od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy, a tym samym wystąpi brak związku dokonanych zakupów towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca jako podatnik, który nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, nie będzie miał możliwości odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania inwestycyjnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazanie, że Wnioskodawca realizując zadanie inwestycyjne będzie korzystał ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ustawy. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj