Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.608.2019.1.IT
z 4 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2019 r. (data wpływu 18 września 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości do odzyskania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pt. „...” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości do odzyskania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pt. „...”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Lokalna Grupa Działania - ... jest zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, o celach niezarobkowych działającym jako Lokalna Grupa Działania, na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach (ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. z późn. zm.) oraz ustawy z dn. 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich i ustawy z dn. 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym.

Stowarzyszenie jest zwolnione podmiotowo z podatku VAT na mocy ustawy z dnia 11 marca
2004 r. o podatku od towarów i usług oraz „nie ma prawa do ubiegania się o odliczenie naliczonego podatku VAT” w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż nabywane przez Stowarzyszenie towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT czynny, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie rejestrowało się w urzędzie skarbowym do celów podatku VAT oraz nie wykonuje czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy, w związku z tym nie jest podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1.

Stowarzyszenie realizuje cele statutowe m.in. poprzez: opracowanie i wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju oraz jej popularyzację na obszarze działania Lokalnej Grupy Działania ... poprzez m.in. realizację działania 19.3. „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego PROW na lata 2014-2020 z udziałem krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020.

Stowarzyszenie występuje w niniejszym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego dla potrzeb realizacji zdarzenia obecnego, tj. projektu współpracy współfinansowanego w ramach poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego PROW na lata 2014-2020 realizowanego w partnerstwie z innymi krajowymi lokalnymi grupami działania.


Stowarzyszenie w dniu 22 sierpnia 2018 r. zawarło z Województwem ... umowę o dofinansowanie nr ... na realizację operacji: „...”.


Projekt współpracy pt. „...” obejmuje swym obszarem trzy Lokalne Grupy Działania: ....


Głównym założeniem operacji „...” jest promocja lokalnego dziedzictwa przyrodniczego, kulturowego i historycznego obszaru poprzez działania upowszechniające i wykorzystujące bogactwo tradycji lokalnych.


Głównym celem projektu jest: Wykreowanie wizerunku obszarów partnerskich LGD jako miejsca kultywowania lokalnego dziedzictwa przyrodniczego, kulturowego i historycznego - spowodowanie postrzegania obszaru jako ośrodka pielęgnowania i rozwijania bogactwa tradycji lokalnych poprzez organizację przedsięwzięć promujących obszar.


Pozostałe cele szczegółowe projektu współpracy to:

  • podniesienie poziomu świadomości na temat bogactwa dziedzictwa obszaru wśród społeczności i aktywizacja organizacji społecznych działających w tym obszarze,
  • podniesienie poziomu świadomości kulturowej uczestniczących społeczności lokalnych i aktywizacja organizacji społecznych działających w tym obszarze,
  • wzajemne uczenie się z doświadczeń Partnerów w zakresie wykorzystania dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego dla rozwoju lokalnego,
  • promocja rozwoju przedsiębiorczości opartej o lokalne zasoby kulturowe i przyrodnicze każdego obszaru,
  • rozwój oferty turystycznej, opartej o zasoby kulturowe i przyrodnicze każdego obszaru,
  • wzajemna promocja oferty turystycznej obszarów objętych projektem w każdym z LGD.

W ramach operacji realizowane były następujące działania wspólne dla wszystkich LGD:

  1. Stworzenie portalu turystycznego, w ramach którego opisane zostaną najważniejsze walory przyrodnicze, kulturowe terenów poszczególnych LGD. Na portalach umieszczone zostaną panoramy lotnicze, zdjęcia lotnicze, opisy, a także wirtualne spacery,
  2. Opracowanie i wydanie przewodnika turystycznego w wersji drukowanej, zawierającego opisy terenów LGD.

A także działań odrębnych dla LGD ...: organizacja konkursu fotograficznego.


Działania przewidziane w projekcie nie miały charakteru zarobkowego i rynkowego. Nie były pobierane opłaty za udział w konkursie, albo za wydane publikacje. Wszystkie materiały w ramach realizacji projektu były i są udostępnione nieodpłatnie, wydana publikacja również przekazywana będzie nieodpłatnie.

Zatem towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie faktury i rachunki były wystawiane na Stowarzyszenie. Nie nastąpiła sprzedaż opodatkowana a Stowarzyszenie nie uzyskało żadnych przychodów.


Mając powyższe na względzie brak jest podstaw do odzyskania przez Stowarzyszenie podatku VAT od kosztów zakupu towarów i usług poniesionych w ramach ww. projektu współpracy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Stowarzyszenie LGD ... ma możliwość odzyskania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. operacji?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Stowarzyszenie LGD ... nie jest płatnikiem podatku VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga dochodów ze sprzedaży towarów i usług. Stowarzyszenie otrzymuje dotacje i refundacje poniesionych kosztów na realizację projektów unijnych. Interpretacja jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność na realizację operacji pn.: „...” w ramach poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie, nie prowadzi działalności gospodarczej ze względu na cel zarobkowy zatem nie spełnia warunków określonych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, i tym samym nie nabywa statusu podatnika VAT czynnego. Poza tym LGD ... nie wykonuje w ogóle czynności opodatkowanych, zatem nie może w myśl art. 86 ust. 1 skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zgodnie z powyższym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a co za tym idzie LGD ... nie ma żadnej możliwości odzyskania podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 powołanej ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Stowarzyszenie realizuje cele statutowe m.in. poprzez: opracowanie i wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju oraz jej popularyzację na obszarze działania Lokalnej Grupy Działania ... poprzez m.in. realizację działania 19.3. „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego PROW na lata 2014-2020 z udziałem krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020.


Stowarzyszenie zawarło z Województwem ... umowę o dofinansowanie na realizację operacji: „...”. Projekt obejmuje swym obszarem trzy Lokalne Grupy Działania: ....


Głównym założeniem operacji jest promocja lokalnego dziedzictwa przyrodniczego, kulturowego i historycznego obszaru poprzez działania upowszechniające i wykorzystujące bogactwo tradycji lokalnych, zaś głównym celem projektu jest: Wykreowanie wizerunku obszarów partnerskich LGD jako miejsca kultywowania lokalnego dziedzictwa przyrodniczego, kulturowego i historycznego - spowodowanie postrzegania obszaru jako ośrodka pielęgnowania i rozwijania bogactwa tradycji lokalnych poprzez organizację przedsięwzięć promujących obszar.


W ramach operacji realizowane były następujące działania wspólne dla wszystkich LGD:

  1. Stworzenie portalu turystycznego, w ramach którego opisane zostaną najważniejsze walory przyrodnicze, kulturowe terenów poszczególnych LGD. Na portalach umieszczone zostaną panoramy lotnicze, zdjęcia lotnicze, opisy, a także wirtualne spacery,
  2. Opracowanie i wydanie przewodnika turystycznego w wersji drukowanej, zawierającego opisy terenów LGD.

A także działań odrębnych dla LGD ...: organizacja konkursu fotograficznego.


Działania przewidziane w projekcie nie miały charakteru zarobkowego i rynkowego. Nie były pobierane opłaty za udział w konkursie, albo za wydane publikacje. Wszystkie materiały w ramach realizacji projektu były i są udostępnione nieodpłatnie, wydana publikacja również przekazywana będzie nieodpłatnie. Zatem towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie faktury i rachunki były wystawiane na Stowarzyszenie. Nie nastąpiła sprzedaż opodatkowana a Stowarzyszenie nie uzyskało żadnych przychodów.


W odniesieniu do przedstawionej sytuacji wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. operacji.


Zauważyć należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, cyt. art. 88 ust. 4 ww. ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie zostaną spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym tym podatkiem.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur i rachunków dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pt. „...”. Tym samym, stronie nie przysługuje prawo zwrotu podatku, w trybie art. 87 ustawy.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj