Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.504.2019.1.IZ
z 3 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2019 r. (data wpływu 17 września 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu pn. „ ...” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu pn. „…”


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Lokalna Grupa Działania (…) jest zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, o celach niezarobkowych działającym jako Lokalna Grupa Działania, na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach (ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich i ustawy z dn. 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym.


Stowarzyszenie jest zwolnione podmiotowo z podatku VAT na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz „nie ma prawa do ubiegania się o odliczenie naliczonego podatku VAT” w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż nabywane przez Stowarzyszenie towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT czynny, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie rejestrowało się w urzędzie skarbowym do celów podatku VAT oraz nie wykonuje czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy, w związku z tym nie jest podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1 ustawy.


Stowarzyszenie realizuje cele statutowe m.in. poprzez: opracowanie i wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju oraz jej popularyzację na obszarze działania Lokalnej Grupy Działania poprzez m.in. realizację działania 19.3. „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego PROW na lata 2014-2020 z udziałem krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020.

Stowarzyszenie występuje w niniejszym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego dla potrzeb realizacji zdarzenia obecnego, tj. projektu współpracy współfinansowanego w ramach poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego PROW na lata 2014-2020 realizowanego w partnerstwie z innymi krajowymi lokalnymi grupami działania.


Stowarzyszenie w dniu 22 sierpnia 2018 r. zawarło z Województwem umowę o dofinansowanie na realizację operacji: :”…”


Projekt współpracy pt. „ …” obejmuje swym obszarem trzy Lokalne Grupy Działania.


Głównym założeniem operacji „…” jest promocja lokalnego dziedzictwa przyrodniczego, kulturowego i historycznego obszaru poprzez działania upowszechniające i wykorzystujące bogactwo tradycji lokalnych.


Głównym celem projektu jest: Wykreowanie wizerunku obszarów partnerskich LGD jako miejsca kultywowania lokalnego dziedzictwa przyrodniczego, kulturowego i historycznego - spowodowanie postrzegania obszaru jako ośrodka pielęgnowania i rozwijania bogactwa tradycji lokalnych poprzez organizację przedsięwzięć promujących obszar.


Pozostałe cele szczegółowe projektu współpracy to:

  • Podniesienie poziomu świadomości na temat bogactwa dziedzictwa obszaru wśród społeczności i aktywizacja organizacji społecznych działających w tym obszarze
  • Podniesienie poziomu świadomości kulturowej uczestniczących społeczności lokalnych i aktywizacja organizacji społecznych działających w tym obszarze
  • Wzajemne uczenie się z doświadczeń Partnerów w zakresie wykorzystania dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego dla rozwoju lokalnego
  • Promocja rozwoju przedsiębiorczości opartej o lokalne zasoby kulturowe i przyrodnicze każdego obszaru
  • Rozwój oferty turystycznej, opartej o zasoby kulturowe i przyrodnicze każdego obszaru
  • Wzajemna promocja oferty turystycznej obszarów objętych projektem w każdym z LGD.

W ramach operacji realizowane były następujące działania wspólne dla wszystkich LGD:

  1. Stworzenie portalu turystycznego, w ramach którego opisane zostaną najważniejsze walory przyrodnicze, kulturowe terenów poszczególnych LGD. Na portalach umieszczone zostaną panoramy lotnicze, zdjęcia lotnicze, opisy, a także wirtualne spacery,
  2. Opracowanie i wydanie przewodnika turystycznego w wersji drukowanej, zawierającego opisy terenów LGD, a także działań odrębnych dla Wnioskodawcy: oznakowanie szlaku turystycznego i zakup gadżetów. Działania przewidziane w projekcie nie miały charakteru zarobkowego i rynkowego. Nie były pobierane opłaty za gadżety albo za wydane publikacje. Wszystkie materiały w ramach realizacji projektu były i są udostępnione nieodpłatnie, wydana publikacja również przekazywana będzie nieodpłatnie.

Zatem towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności nie podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie faktury i rachunki były wystawiane na Stowarzyszenie. Nie nastąpiła sprzedaż opodatkowana a Stowarzyszenie nie uzyskało żadnych przychodów.


Mając powyższe na względzie brak jest podstaw do odzyskania przez Stowarzyszenie podatku VAT od kosztów zakupu towarów i usług poniesionych w ramach ww. projektu współpracy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Stowarzyszenie LGD ma możliwość odzyskania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. operacji?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Stowarzyszenie LGD nie jest płatnikiem podatku VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga dochodów ze sprzedaży towarów i usług. Stowarzyszenie otrzymuje dotacje i refundacje poniesionych kosztów na realizację projektów unijnych. Interpretacja jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność na realizację operacji pn.: „…” w ramach poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania.” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie, nie prowadzi działalności gospodarczej ze względu na cel zarobkowy zatem nie spełnia warunków określonych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, i tym samym nie nabywa statusu podatnika VAT czynnego. Poza tym LGD nie wykonuje w ogóle czynności opodatkowanych, zatem nie może w myśl art. 86 ust. 1 skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zgodnie z powyższym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a co za tym idzie LGD nie ma żadnej możliwości odzyskania podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie zawarło z Województwem umowę o dofinansowanie na realizację operacji: „…”


Projekt współpracy pt. „…” obejmuje swym obszarem trzy Lokalne Grupy Działania. Głównym założeniem operacji „…” jest promocja lokalnego dziedzictwa przyrodniczego, kulturowego i historycznego obszaru poprzez działania upowszechniające i wykorzystujące bogactwo tradycji lokalnych. Głównym celem projektu jest: Wykreowanie wizerunku obszarów partnerskich LGD jako miejsca kultywowania lokalnego dziedzictwa przyrodniczego, kulturowego i historycznego - spowodowanie postrzegania obszaru jako ośrodka pielęgnowania i rozwijania bogactwa tradycji lokalnych poprzez organizację przedsięwzięć promujących obszar.


Pozostałe cele szczegółowe projektu współpracy to:

  • Podniesienie poziomu świadomości na temat bogactwa dziedzictwa obszaru wśród społeczności i aktywizacja organizacji społecznych działających w tym obszarze
  • Podniesienie poziomu świadomości kulturowej uczestniczących społeczności lokalnych i aktywizacja organizacji społecznych działających w tym obszarze
  • Wzajemne uczenie się z doświadczeń Partnerów w zakresie wykorzystania dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego dla rozwoju lokalnego
  • Promocja rozwoju przedsiębiorczości opartej o lokalne zasoby kulturowe i przyrodnicze każdego obszaru
  • Rozwój oferty turystycznej, opartej o zasoby kulturowe i przyrodnicze każdego obszaru
  • Wzajemna promocja oferty turystycznej obszarów objętych projektem w każdym z LGD.

W ramach operacji realizowane były następujące działania wspólne dla wszystkich LGD:

  1. Stworzenie portalu turystycznego, w ramach którego opisane zostaną najważniejsze walory przyrodnicze, kulturowe terenów poszczególnych LGD. Na portalach umieszczone zostaną panoramy lotnicze, zdjęcia lotnicze, opisy, a także wirtualne spacery,
  2. Opracowanie i wydanie przewodnika turystycznego w wersji drukowanej, zawierającego opisy terenów LGD, a także działań odrębnych dla Wnioskodawcy: oznakowanie szlaku turystycznego i zakup gadżetów.

Działania przewidziane w projekcie nie miały charakteru zarobkowego i rynkowego. Nie były pobierane opłaty za gadżety albo za wydane publikacje. Wszystkie materiały w ramach realizacji projektu były i są udostępnione nieodpłatnie, wydana publikacja również przekazywana będzie nieodpłatnie.


Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, nie prowadzi działalności gospodarczej.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony. Jak wskazał Wnioskodawca celem realizowanego projektu jest promocja lokalnego dziedzictwa przyrodniczego, kulturowego i historycznego obszaru poprzez działania upowszechniające i wykorzystujące bogactwo tradycji lokalnych. Działania przewidziane w projekcie nie miały charakteru zarobkowego i rynkowego. Nie były pobierane opłaty za gadżety, wydane publikacje. Wszystkie materiały w ramach realizacji projektu były i są udostępnione nieodpłatnie.


Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług na potrzeby realizowanego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma również możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj