Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.361.2019.2.EB
z 26 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2019 r. (data wpływu 25 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismami z dnia 29 lipca 2019 r. (data wpływu 29 lipca 2019 r.), z dnia 20 września 2019 r. (data wpływu 20 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na termomodernizację gminnych obiektów użyteczności publicznej, tj.:

  • Szkoły Podstawowej;
  • Zespołu Szkół;

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na termomodernizację gminnych obiektów użyteczności publicznej, tj.: Szkoły Podstawowej; Zespołu Szkół. Wniosek uzupełniono w dniu 29 lipca 2019 r. o potwierdzenie dokonania wpłaty opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej, oraz w dniu 20 września 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto (…) (dalej: Miasto lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Miasto wykonuje zadania, do których zostało powołane, na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Miasto wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie, lub poprzez powołane jednostki organizacyjne. Jednostki organizacyjne działają na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869). Jednostkami organizacyjnymi Miasta są między innymi szkoły, w tym: Szkoła Podstawowa (dalej: SP) oraz Zespół Szkół (dalej: ZS). Zgodnie z art. 33 ust. 1 u.s.g., wójt (prezydent) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta). Urząd składa się z komórek organizacyjnych (departamentów, biur, zarządów) wykonujących zadania przypisane im w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu, wprowadzonym zarządzeniem Prezydenta Miasta (…). Regulamin określa organizację i zasady funkcjonowania Urzędu, zgodnie z art. 33 ust. 2 u.s.g. Miasto realizuje zadania własne, do których należą m.in. sprawy z zakresu edukacji publicznej. Zadania z zakresu nadzoru nad placówkami oświaty realizuje (…), funkcjonujący w strukturze Urzędu. Inwestycje Miasta w infrastrukturę związaną z edukacją publiczną realizuje (…), również funkcjonujący w strukturze Urzędu.

W ramach czynności wykonywanych przez Miasto (działające poprzez swój Urząd) można wyróżnić:

  1. czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i w ramach tej działalności Miasto funkcjonuje m.in. jako organ podatkowy czy organ administracyjny;
  2. czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, a więc wykonywane głównie na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280), Miasto od dnia 1 stycznia 2017 r. wprowadziło centralizację rozliczeń VAT ze swoimi jednostkami i zakładami budżetowymi.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm., dalej ustawa o VAT) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193), w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w przypadku, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe kwotę podatku naliczonego, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym sposobem określenia proporcji (preproporcji). Sposób określenia proporcji (preproporcji) powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Natomiast zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT, w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych VAT oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, podatnik zobowiązany jest odliczać podatek VAT naliczony poprzez zastosowanie współczynnika proporcji obliczonego na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Jednostka budżetowa – ZS, obliczyła prognozowany współczynnik struktury sprzedaży na rok 2019 – wyniósł on 100% (przed zaokrągleniem 99,79%), a prognozowany prewspółczynnik w roku 2019 wyniósł 3%.

Rodzaje działalności prowadzonej przez ZS:

  1. Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT: działalność statutowa szkoły (edukacyjna);
  2. Działalność zwolniona z podatku VAT: opłata za duplikaty legitymacji, świadectw;
  3. Działalność opodatkowana podatkiem VAT: najem pomieszczeń, powierzchni reklamowych ze stawką 23%.

Wydatki poniesione na termomodernizację budynku ZS związane będą z działalnością gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną oraz działalnością statutową placówki.

Jednostka budżetowa – SP, obliczyła prognozowany współczynnik struktury sprzedaży na rok 2019 i wyniósł 16%, a prognozowany prewspółczynnik w roku 2019 wyniósł 3%.

Rodzaje działalności prowadzonej przez SP:

  1. Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT zakupy związane z działalnością statutową;
  2. Działalność zwolniona z podatku VAT: sprzedaż obiadów;
  3. Działalność opodatkowana podatkiem VAT: wynajem sal ze stawką 23% VAT.

Wydatki poniesione na termomodernizację budynku SP związane będą z działalnością gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną oraz działalnością statutową placówki.

Miasto uzyskało dofinansowanie realizacji projektu pn.: „(…)” (dalej: Projekt) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej Gospodarka niskoemisyjna. Całkowita wartość Projektu to … zł, w tym dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to … zł, a wkład własny Miasta … zł. Celem głównym przedmiotowego Projektu jest poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej, a tym samym zmniejszenie nadmiernego zużycia energii w usługach publicznych. Beneficjentem i jednocześnie realizatorem Projektu, który otrzyma dotację oraz będzie tę dotację rozliczać jest Miasto. Przedmiotem Projektu jest termomodernizacja dwóch budynków użyteczności publicznej: Szkoły Podstawowej, Zespołu Szkół. Inwestycja swoim zakresem obejmuje wykonanie następujących prac termomodernizacyjnych w zakresie:

  1. Szkoła Podstawowa. W projektowanym budynku planuje się wykonanie następujących prac termomodernizacyjnych:
    1. roboty remontowe i rozbiórkowe, niezbędne do wykonania prac termomodernizacyjnych,
    2. wykonanie izolacji i pokrycia dachu, w tym: izolacje z folii na sucho pozioma – jedna warstwa, izolacje cieplne i przeciwdźwiękowe z wełny mineralnej poziome z płyt układanych na sucho – jedna warstwa gr. 20 cm, izolacje cieplne i przeciwdźwiękowe z wełny mineralnej poziome z płyt układanych na sucho – jedna warstwa gr. 5 cm, pokrycie dachów papą termozgrzewalną dwuwarstwowe (papa podkładowa gr. 4,70 mm, nawierzchniowa gr. 5,2 mm), przyklejenie płyt z wełny mineralnej lamellowej o gr. 5 cm na powierzchni betonowej, tynkach i mozaice szklanej, pokrycie dachów papą termozgrzewalną, obróbki z papy nawierzchniowej, obróbki blacharskie z blachy powlekanej o szerokości w rozwinięciu ponad 25 cm, demontaż i naprawa poprzez czyszczenie, malowanie i ponowny montaż kominów wentylacyjnych, demontaż i montaż nowych kominów wentylacyjnych, modernizacja istniejących wentylatorów dachowych, montaż prefabrykowanych rynien dachowych z blachy ocynkowanej powlekanej półokrągłych o śr. 15 cm, montaż prefabrykowanych rur spustowych z blachy ocynkowanej powlekanej okrągłych o śr. 11 cm, wykonanie i zamontowanie kosza rynnowego, rozbiórka pokrycia z papy na dachach betonowych (pierwsza i następna warstwa) – powierzchnia do 10 m2, demontaż płyt korytkowych o powierzchni do 2 m2, uzupełnienie pokryć 2 warstwami papy asfaltowej dachów betonowych – powierzchnia do 10 m2, izolacje cieplne stropodachów i poddaszy, wykonane granulatem z wełny mineralnej a=0,040 W/m K o grubości 15 cm metodą wdmuchiwania do przestrzeni poziomych, izolacje cieplne stropodachów i poddaszy, wykonywane granulatem z wełny mineralnej a= 0,040 W/m K metodą zasypywania powierzchni;
    3. wymiana stolarki;
    4. wykonanie elewacji budynku;
    5. modernizacja instalacji ciepłej wody i cyrkulacji;
    6. modernizacja instalacji centralnego ogrzewania;
    7. działania promocyjne: zakup tablicy informacyjnej i pamiątkowej.
  2. Zespołu Szkół. W projektowanym budynku planuje się wykonanie następujących prac termomodernizacyjnych:
    1. roboty remontowe i rozbiórkowe, niezbędne do wykonania prac termomodernizacyjnych.
    2. ocieplenie ścian nadziemia, w tym: ocieplanie ścian płytami z wełny mineralnej gr. 16 cm z przygotowaniem podłoża, wykonanie wprawy elewacyjnej silikatowej - ściany z cegły, ocieplanie ścian płytami styropianowymi EPS 37 gr. 16 cm wraz z przygotowaniem podłoża, wyprawa elewacyjna silikatowo-silikonowa - ściany z cegły, ocieplanie ścian płytami z wełny mineralnej gr. 5 cm z przygotowaniem podłoża, wyprawa elewacyjna silikatowo-silikonowa - ściany z cegły, przyklejenie płyt z wełny mineralnej gr. 16 cm do gzymsów, przyklejenie płyt styropianowych EPS 37 gr. 5 cm do gzymsów, ocieplanie budynków styropianem EPS 31 gr. 10 cm, przygotowanie podłoża, kołkowanie, wyprawa silikatowo-silikonowa - gzymsy do 30 cm z betonu, ocieplanie budynków styropianem EPS 31 gr. 9 cm, przygotowanie podłoża, kołkowanie, wyprawa silikatowo-silikonowa - gzymsy do 30 cm z betonu, ocieplanie budynków styropianem EPS 31 gr. 7cm, przygotowanie podłoża, kołkowanie, wyprawa silikatowo-silikonowa – gzymsy do 30 cm z betonu, ocieplanie budynków styropianem EPS 31 gr. 5 cm, przygotowanie podłoża, kołkowanie, wyprawa silikatowo-silikonowa - gzymsy do 30 cm z betonu, ocieplanie budynków styropianem EPS 31 gr. 5cm, przygotowanie podłoża, kołkowanie, wyprawa silikatowo - silikonowa - gzymsy do 15 cm z betonu, przyklejenie siatki z włókna szklanego na ścianach - warstwa dodatkowa, przygotowanie podłoża (oczyszczenie, zmycie i gruntowanie), przyklejenie płyt z wełny mineralnej gr. 25 cm na sufitach, ocieplanie płytami styropianowymi gr. 3 cm z wykonaniem wyprawy elewacyjnej silikatowo-silikonowej - ościeży do 30 cm z cegły, ocieplanie ścian budynków płytami z wełny mineralnej gr. 3 cm z przygotowaniem podłoża i wykonaniom wyprawy silikatowej - docieplenie ościeży o szerokości do 30 cm z cegły,
    3. roboty dekarskie,
    4. ocieplenie cokołu,
    5. ocieplenie garaży,
    6. ocieplenie daszków nad wejściami,
    7. wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,
    8. ocieplenie stropodachów,
    9. modernizacja instalacji ciepłej wody i cyrkulacji, w tym,
    10. modernizacja instalacji centralnego ogrzewania,
    11. modernizacja oświetlenia,
    12. działania promocyjne: zakup tablicy informacyjnej i pamiątkowej.

Budynki ww. szkół stanowią własność Miasta, przekazane dla ww. placówek oświaty zostały w nieodpłatny trwały zarząd. Nabywane w ramach realizacji Projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez ww. jednostki oświatowe: do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, do czynności opodatkowanych, do czynności zwolnionych. Działalność gospodarcza prowadzona przez SP oraz ZS jest i pozostanie działalnością poboczną w stosunku do statutowej. Miasto nie ma możliwości przyporządkowania wydatków inwestycyjnych zaplanowanych w Projekcie do konkretnej działalności gospodarczej (opodatkowanej lub zwolnionej) i działalności edukacyjnej (statutowej). Wydatki na promocję dotyczą całego projektu i wynikają z obowiązku informowania opinii publicznej o otrzymaniu wsparcia z Unii Europejskiej na realizację projektu, w tym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego lub Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, zgodnie z wymogami, o których mowa w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającym wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.

Wniosek uzupełniono w dniu 20 września 2019 r. o następujące informacje:

  1. Faktury związane z zakupem towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(…)”‚ który zakłada termomodernizację dwóch budynków użyteczności publicznej: Szkoły Podstawowej oraz Zespołu Szkół, będą wystawiane na Miasto.
  2. Efekty realizacji projektu pn. „(…)”, w odniesieniu do:
    1. Szkoły Podstawowej będą wykorzystywane w szczególności do działalności statutowej placówki, tj. działalności edukacyjnej oraz do czynności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą szkoły.
    2. Zespołu Szkół będą wykorzystywane w szczególności do działalności statutowej placówki, tj. działalności edukacyjnej oraz do czynności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą szkoły.
  3. Efekty realizacji projektu pn. „(…)” będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej przez Szkołę Podstawową oraz Zespół Szkół działalności gospodarczej, a przede wszystkim do działalności statutowej ww. placówek, tj. działalności edukacyjnej. Z uwagi na to, iż projekt dotyczy termomodernizacja dwóch budynków użyteczności publicznej, której zakres został opisany we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 25 lipca 2019 r. w opinii Miasta, nie jest możliwe przypisanie zakupionych w ramach projektu towarów i usług odrębnie do każdego rodzaju działalności prowadzonej przez ww. placówki.
  4. Miasto nie ma możliwości przyporządkowania poniesionych wydatków na zakup towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. „(…)” odrębnie do czynności dających prawo do odliczenia podatku oraz do czynności niedających (tj. zwolnionych od podatku), zarówno w odniesieniu do Szkoły Podstawowej oraz Zespołu Szkół. Wynika to z charakteru zadań przewidzianych do realizacji w ramach projektu, a polegających na termomodernizacji ww. budynków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu w zakresie termomodernizacji budynków przy zastosowaniu w odniesieniu do tych zakupów prewspółczynnika i współczynnika obliczonego odpowiednio dla Szkoły Podstawowej i dla Zespołu Szkół?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, czynny podatnik ma prawo do odliczenia VAT naliczonego w sytuacji, kiedy zachodzi powiązanie pomiędzy zakupami towarów i usług, a sprzedażą opodatkowaną VAT. Dokonując po scentralizowaniu rozliczeń VAT od 1 stycznia 2017 r. – odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach realizowanej inwestycji, która zostanie przekazana jednostce budżetowej i będzie związana z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi od podatku oraz niepodlegającymi ustawie o VAT, powinien stosować tzw. „prewspółczynnik”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2015 r., wyliczony dla jednostki budżetowej oraz proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 1-3 ustawy, obliczone dla jednostki budżetowej wykorzystującej zakupione towary i usługi. Każda jednostka organizacyjna Miasta, która nie jest w stanie wyodrębnić z faktur zakupowych podatku dotyczącego wyłącznie działalności opodatkowanej, odlicza podatek VAT w części dotyczącej działalności opodatkowanej po przeliczeniu prewspółczynnikiem, zgodnie z art. 86 ust. 2a i proporcją zgodnie z art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT. Każda jednostka ma ustalone dla siebie ww. wskaźniki. W związku z powyższym, w przypadku nabycia towarów i usług, w wyniku realizacji inwestycji i powiązanej z nią promocji Projektu, które zostaną przekazane jednostkom budżetowym gminy, tj.: ZS i SP, i będą wykorzystywane przez nie zarówno do działalności gospodarczej niepodlegającej opodatkowaniu, jak i działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej od podatku VAT, Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur za nabycie usług i towarów związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji przy zastosowaniu współczynnika i prewspółczynnika obliczonych odpowiednio dla jednostek budżetowych, tj: Szkoły Podstawowej oraz dla Zespołu Szkół.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. takich, które są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że Miasto, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W myśl art. 86 ust. 2d ustawy, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Stosownie do art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz.U. z 2015 r., poz. 2193). Rozporządzenie określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia). Należy zauważyć, że wśród wymienionych w ww. rozporządzeniu podmiotów w § 3 ust. 1 wymieniono jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl § 2 pkt 8 rozporządzenia, przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego rozumie się:

  1. urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
  2. jednostkę budżetową,
  3. zakład budżetowy.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Jednocześnie – co istotne – rozporządzenie nie przewiduje, w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, aby rozliczać poszczególne nieruchomości będące w zasobach Miasta, jak również wszystkie działalności prowadzone przez Miasto, samodzielnie. Jak wskazano wyżej, proporcja ustalana jest odrębnie dla urzędu obsługującego jednostki samorządu terytorialnego, czyli: urzędu gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego oraz urzędu marszałkowskiego; odrębnie dla jednostki budżetowej oraz odrębnie dla samorządowego zakładu budżetowego. Tym samym proporcja, o której mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy, powinna zostać obliczona, zgodnie z ww. przepisami rozporządzenia, dla każdej z jednostek samorządu terytorialnego oddzielnie.

Rozporządzenie wprowadza wzory, według których będą wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.

Zaproponowane metody mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT.

Zgodnie z § 2 pkt 6 rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostce budżetowej – rozumie się przez to utworzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową.

Na podstawie § 3 ust. 3 rozporządzenia, jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:

A x 100

X = −−−−−−−−−

D

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

  • X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
  • A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
  • D – dochody wykonane jednostki budżetowej.

W § 2 pkt 4 rozporządzenia wskazano, że przez obrót rozumie się podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

  1. dokonywanych przez podatników:
    1. odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
    2. odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
    3. eksportu towarów,
    4. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
  2. odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

W myśl § 2 pkt 10 rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dochodach wykonanych jednostki budżetowej – rozumie się przez to dochody obejmujące dochody publiczne w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, z wyjątkiem dochodów, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b–d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, zrealizowane lub otrzymane przez tę jednostkę, wynikające ze sprawozdania z wykonania:

  1. planu finansowego jednostki budżetowej oraz
  2. planu dochodów i wydatków zgromadzonych na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jeżeli dana jednostka budżetowa prowadzi taki rachunek

– powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na zasilenie tej jednostki celem realizacji przypisanych jej zadań jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem środków przeznaczonych na wypłatę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych.

Należy zauważyć, że powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcje stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

W myśl ust. 3 przywołanego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku – art. 90 ust. 9a ustawy.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

Z kolei, w myśl art. 90 ust. 10b ustawy, przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz (w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku) w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto wykonuje zadania, do których zostało powołane, na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Miasto wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane jednostki organizacyjne. Jednostki organizacyjne działają na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Jednostkami organizacyjnymi Miasta są między innymi szkoły, w tym: Szkoła Podstawowa oraz Zespół Szkół. Zgodnie z art. 33 ust. 1 u.s.g., wójt (prezydent) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta). Miasto realizuje zadania własne, do których należą m.in. sprawy z zakresu edukacji publicznej. Zadania z zakresu nadzoru nad placówkami oświaty realizuje (…), funkcjonujący w strukturze Urzędu. Inwestycje Miasta w infrastrukturę związaną z edukacją publiczną realizuje (…), również funkcjonujący w strukturze Urzędu.

W ramach czynności wykonywanych przez Miasto (działające poprzez swój Urząd) można wyróżnić:

  1. czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i w ramach tej działalności Miasto funkcjonuje m.in. jako organ podatkowy czy organ administracyjny;
  2. czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, a więc wykonywane głównie na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jednostka budżetowa – ZS, obliczyła prognozowany współczynnik struktury sprzedaży na rok 2019 – wyniósł on 100% (przed zaokrągleniem 99,79%), a prognozowany prewspółczynnik w roku 2019 wyniósł 3%.

Rodzaje działalności prowadzonej przez ZS:

  1. Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT: działalność statutowa szkoły (edukacyjna);
  2. Działalność zwolniona od podatku VAT: opłata za duplikaty legitymacji, świadectw;
  3. Działalność opodatkowana podatkiem VAT: najem pomieszczeń, powierzchni reklamowych ze stawką 23%.

Wydatki poniesione na termomodernizację budynku ZS związane będą z działalnością gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną oraz działalnością statutową placówki.

Jednostka budżetowa – SP, obliczyła prognozowany współczynnik struktury sprzedaży na rok 2019 i wyniósł 16%, a prognozowany prewspółczynnik w roku 2019 wyniósł 3%.

Rodzaje działalności prowadzonej przez SP:

  1. Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT – zakupy związane z działalnością statutową;
  2. Działalność zwolniona od podatku VAT: sprzedaż obiadów;
  3. Działalność opodatkowana podatkiem VAT: wynajem sal ze stawką 23% VAT.

Wydatki poniesione na termomodernizację budynku SP związane będą z działalnością gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną oraz działalnością statutową placówki. Miasto uzyskało dofinansowanie realizacji projektu pn.: „(…)” (dalej: Projekt) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej Gospodarka niskoemisyjna. Całkowita wartość Projektu to … zł, w tym dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to … zł, a wkład własny Miasta … zł. Celem głównym przedmiotowego Projektu jest poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej, a tym samym zmniejszenie nadmiernego zużycia energii w usługach publicznych. Beneficjentem i jednocześnie realizatorem Projektu, który otrzyma dotację oraz będzie tę dotację rozliczać jest Miasto. Przedmiotem Projektu jest termomodernizacja dwóch budynków użyteczności publicznej: Szkoły Podstawowej, Zespołu Szkół. Budynki ww. szkół stanowią własność Miasta, przekazane dla ww. placówek oświaty zostały w nieodpłatny trwały zarząd. Nabywane w ramach realizacji Projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez ww. jednostki oświatowe: do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, do czynności opodatkowanych, do czynności zwolnionych. Działalność gospodarcza prowadzona przez SP oraz ZS jest i pozostanie działalnością poboczną w stosunku do statutowej. Miasto nie ma możliwości przyporządkowania wydatków inwestycyjnych zaplanowanych w Projekcie do konkretnej działalności gospodarczej (opodatkowanej lub zwolnionej) i działalności edukacyjnej (statutowej). Wydatki na promocję dotyczą całego projektu i wynikają z obowiązku informowania opinii publicznej o otrzymaniu wsparcia z Unii Europejskiej na realizację projektu, w tym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego lub Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, zgodnie z wymogami. Faktury związane z zakupem towarów i usług związanych z realizacja projektu pn. „(…)”‚ który zakłada termomodernizację dwóch budynków użyteczności publicznej: Szkoły Podstawowej oraz Zespołu Szkół, będą wystawiane na Miasto. Efekty realizacji projektu pn. „(…)”, w odniesieniu do:

  • Szkoły Podstawowej będą wykorzystywane w szczególności do działalności statutowej placówki, tj. działalności edukacyjnej oraz do czynności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą szkoły.
  • Zespołu Szkół będą wykorzystywane w szczególności do działalności statutowej placówki, tj. działalności edukacyjnej oraz do czynności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą szkoły.

Efekty realizacji projektu będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej przez Szkołę Podstawową oraz Zespół Szkół działalności gospodarczej, a przede wszystkim do działalności statutowej ww. placówek, tj. działalności edukacyjnej. Z uwagi na to, iż projekt dotyczy termomodernizacji dwóch budynków użyteczności publicznej, w opinii Miasta, nie jest możliwe przypisanie zakupionych w ramach projektu towarów i usług odrębnie do każdego rodzaju działalności prowadzonej przez ww. placówki. Miasto nie ma możliwości przyporządkowania poniesionych wydatków na zakup towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. „(…)” odrębnie do czynności dających prawo do odliczenia podatku oraz do czynności niedających (tj. zwolnionych od podatku), zarówno w odniesieniu do Szkoły Podstawowej oraz Zespołu Szkół. Wynika to z charakteru zadań przewidzianych do realizacji w ramach projektu, a polegających na termomodernizacji ww. budynków.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wykazanego na frakturach dokumentujących wydatki poniesione na termomodrenizację gminnych obiektów użyteczności publicznej, tj. Szkoły Podstawowej i Zespołu Szkół.

Odnosząc się więc do powyższego powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z przepisów ustawy, obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów działalności (opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT), z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak również do celów innych działalność gospodarza, gdy brak jest możliwości przypisania tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej, należy w odniesieniu do tych wydatków zastosować proporcję, w której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Przy braku możliwości bezpośredniego przypisania wydatków poniesionych na termomodernizację budynków Szkoły Podstawowej i Zespołu Szkół do określonych rodzajów działalności, rozpatrując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego należy uwzględnić sposób wykorzystania całego budynku po realizacji inwestycji. Jak wynika z opisu sprawy będą one po zakończeniu inwestycji wykorzystywane w części do działalności opodatkowanej i zwolnionej oraz do czynności niepodlegających ustawie o podatku od towarów i usług.

Obydwa budynki po zakończeniu prac budowlanych będą zatem wykorzystywane zarówno do celów działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza – czynności poza działalnością gospodarczą.

Zatem, w odniesieniu do ponoszonych przez Miasto wydatków, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej Miasta nie będzie możliwe – Wnioskodawca w pierwszej kolejności będzie zobowiązany, na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy, do obliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, przy uwzględnieniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.

Wskazać należy, że w odniesieniu do wydatków związanych zarówno z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, jak i zwolnioną od podatku VAT, podatnik jest zobowiązany również do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Nadmienić należy, że sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać prowadzonej działalności gospodarczej. Warto nadmienić, że zastosowane przez Miasto metody, czy też sposoby, na podstawie których dokona on wydzielenia odpowiedniej kwoty podatku naliczonego, muszą odpowiadać wartościom faktycznym i rzeczywistym. Ciężar rzetelnego ustalenia, jaka część podatku naliczonego związana jest z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jaka część wykorzystywana jest dla potrzeb innych niż prowadzona działalność gospodarcza, spoczywa zawsze na Wnioskodawcy.

Należy mieć na uwadze szczególny charakter tej inwestycji (termomodernizacji), który może dotyczyć nie tylko powierzchni podłogi, ale także ścian, dachu, jak również innych elementów budynków (np. okna, drzwi, instalacja grzewcza). Dlatego też należy wziąć pod uwagę ogólny sposób wykorzystania budynku oraz fakt, że Miasto nie jest i nie będzie w stanie przyporządkować wydatków wyłącznie do działalności opodatkowanej i wyłącznie do występujących zdarzeń niepodlegających opodatkowaniu.

W tym miejscu podkreślić należy, że zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, jeżeli proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Zasada ta – z uwagi na treść art. 86 ust. 2g ustawy – ma również zastosowanie do proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji. W powyższej sytuacji, bowiem podatnik ma prawo wyboru, czy będzie dokonywał on odliczania w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnuje z tego prawa i nie będzie odliczał podatku naliczonego.

Podsumowując, mając na uwadze powyższe w kontekście powołanych przepisów, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu pn. „(…)” na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z ust. 2a-2h ustawy z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (według „sposobu określenia proporcji” właściwego dla jednostki organizacyjnej faktycznie wykorzystującej zakupione towary i usługi, tj. odrębnie dla każdej Szkoły) oraz z uwzględnieniem przepisów art. 90 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Ponadto, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego, w tym na informacji, że Wnioskodawca wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu (opodatkowane i korzystające ze zwolnienia od podatku VAT) oraz niepodlegające opodatkowaniu (kwestia ta nie była przedmiotem oceny tut. Organu, lecz przyjęto to jako element opisu sprawy).

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu roZSrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj