Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.527.2019.1.MSO
z 27 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 lipca 2019 r. (data wpływu 11 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismem z 20 września 2019 r. (data wpływu 23 września 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% w przypadku świadczenia usług wykonania dekorów na ścianach czy sufitach – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m. in. w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% w przypadku świadczenia usług wykonania dekorów na ścianach czy sufitach.

Pismem z 20 września 2019 r. (data wpływu 23 września 2019 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w związku z wezwaniem z 5 września 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.527.2019.1.MSO.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na modernizacji lub wykończeniu lokali mieszkalnych lub budynków mieszkalnych sklasyfikowanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego numer PKOB 111 i 112. W ramach tych usług wykonuje stałe elementy zabudowy kuchni, łazienek oraz dekory na ścianach czy sufitach.

Wszystkie opisywane świadczenia stanowią usługi kompleksowe i polegają na pomiarze, zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów zabudowy stałej w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi budynku trwałą zabudowę.

Usługi wykonywane są na indywidualne zamówienie każdego z klientów. Usługa realizowana jest u każdego z klientów według innego projektu - każdy pomiar i projekt dostosowany jest do potrzeb danego, konkretnego klienta. Zabudowy stałe wykonane i montowane w mieszkaniach i budynkach mieszkalnych wykonywane są w ten sposób, że nie ma możliwości ich demontażu bez uszkodzenia ścian, podłóg, sufitów w mieszkaniu, a tym bardziej bez uszkodzenia samej zabudowy stałej. Wykonanej zabudowy nie można również przenieść do innego pomieszczenia czy zamontować w innym mieszkaniu.

Schemat realizacji zamówień na rzecz klienta wygląda następująco:

Pierwszym krokiem jest pomiar mieszkania i uzgodnienie z klientem czego dotyczyć będą prace modernizacji i wykończenia. Następnie wykonywany jest projekt zabudowy stałej a po jego akceptacji przez klienta wykonywane są prace przygotowawcze - zamówienie materiału, wstępne dopasowanie do projektu i przygotowanie do montażu u klienta. W niektórych przypadkach prace przygotowawcze obejmują również rozbiórkę istniejących ścian, budowę nowych ścian, opuszczanie sufitów i nadawanie im kształtów konkretnych pod wykonanie zabudowy stałej meblowej. Wszystkie te czynności są realizowane według zaakceptowanego przez klienta projektu. Następnym etapem jest wykonanie według projektu wszystkich instalacji, wodnej i elektrycznej a następnie rozmieszczenie przyłączy i odpływów wody, gniazd elektrycznych, wentylacji, oświetlenia w pomieszczeniu.

Realizacja usługi następuje w oparciu o umowę, która zawiera specyfikację obejmującą całe zamówienie począwszy od pomiaru, przez projekt, wykonanie zabudowy, jej dopasowanie, transport i montaż u klienta.

W czasie montażu, który trwa zazwyczaj kilka dni pracownicy w lokalu u klienta docinają i składają komponenty meblowe, dopasowują je do pomieszczenia, kleją i trwale łączą z elementami konstrukcyjnymi budynku. Pracownicy mają w tym celu szeroki asortyment sprzętu niezbędnego do montażu zabudowy stałej, docinania, klejenia i skręcania. Wszystkie montowane elementy muszą zostać dopasowane do mieszkania/domu klienta. Komponenty meblowe są zbyt wiotkie, aby mogły samodzielnie spełniać swoją funkcję bez odkształcania się i deformowania. Wiązanie ze ścianą czy też innymi elementami budynku polegają na wypełnieniu szczelin masą budowlaną (kleje montażowe różnego rodzaju, masy szpachlowe, gipsy, sylikony, płynne gwoździe itp.), które to trwale łączą elementy zabudowy i obiektu mieszkalnego. Montaż komponentów meblowych górnych ze ścianami obiektu budowlanego i sufitami polega na przykręceniu listew montażowych do ścian i zawieszeniu elementów meblowych na zawieszkach tych listew, ale również dla bezpieczeństwa i wytrzymałości obciążenia wysokiej zabudowy podsufitowej polega na zamocowaniu dodatkowych materiałów konstrukcyjnych oraz kotw rozporowych, jest to nowoczesna technika mocowań zapewniająca wysoką wytrzymałość mechaniczną oraz bezpieczeństwo użytkowania wykonanej zabudowy stałej. Górne komponenty meblowe mocowane są również do sufitu za pomocą klejów montażowych, oraz kołków rozporowych. Komponenty meblowe dolnej zabudowy są również na stałe przytwierdzone do ściany i do podłogi bez możliwości jej przesunięcia lub przeniesienia w inne miejsce. Komponenty meblowe dolne przykryte są blatem przygotowanym na konkretny wymiar (kamienny, kompozytowy lub drewniany), który jest na stałe połączony przy pomocy kołków rozporowych, klei montażowych z dolnymi konstrukcjami zabudowy stałej i ścianami, tak aby cała konstrukcja bezpiecznie spełniała swoją funkcję. Blatu nie można rozmontować, przenieść w inne miejsce, ponieważ zrobiony na wymiar według projektu, posiada wycięcia na płytę grzewczą, zlewozmywak, baterię zlewozmywakową, dozownik na płyn itp. Dodatkowo blaty w większości przypadków wchodzą w okno czyli stanowią również parapet okienny, wbudowany w konstrukcję ściany przy pomocy pianek montażowych stosowanych do montażu okien i drzwi. Pomiędzy komponentami zabudowy dolnej i górnej oraz blatem, bardzo często montowane są różnego rodzaju okładziny dekoracyjne. Wykonane są one z kamienia, forniru, szkła, luster, korka itp. klejone na stałe do ścian, w taki sam sposób jak płytki kaflowe. Okładziny wykonane są zgodnie z projektem dopasowane do pomieszczenia, mają wycięte otwory na gniazdka elektryczne i przełączniki, oraz otwory na baterie zlewozmywakowe. Usunięcie okładzin dekoracyjnych spowodowałoby ich całkowite zniszczenie.

Wszystkie opisane wyżej komponenty zabudowy stałej dolnej i górnej, blaty oraz elementy dekoracyjne (zabudowa pomiędzy górą a dołem) stanowią nierozerwalną całość i nie mogą być rozmontowane bez naruszenia elementów konstrukcyjnych budynków. Dodatkowo demontaż opisywanej zabudowy, a następnie ponowny ich montaż w innym pomieszczeniu jest niemożliwy. Większość materiału stanowiąca konstrukcję zabudowy stałej uległby w takiej sytuacji całkowitemu zniszczeniu. Odrywanie płyt od ścian, które zostały na stałe połączone, spowodowałoby uszkodzenie tych ścian i zniszczenie płyt. Po demontażu górnych komponentów meblowych pozostaną zniszczone ściany po kleju, dziury po kotwach i kołkach, zostanie naruszony sufit oraz elementy konstrukcyjne obiektu, belki sufitowe, stropy, kolumny w pomieszczeniach, kominy wentylacyjne. Komponenty dolne natomiast po demontażu zostawiają zniszczone podłogi, płytki podłogowe, dziury w stropach po demontażu odpływów sanitarnych.

Opisywana stała zabudowa meblowa jest nierozerwalnie połączona z elementami konstrukcyjnymi budynku mieszkalnego, przez co podnosi znacznie standard wykończenia pomieszczenia. Takiej zabudowy nie można ani przestawić w inne miejsce, przesunąć, wynieść bo nie są to meble wolnostojące zakupione w sklepie. Same części zabudowy meblowej, bez trwałego ich przymocowania do elementów konstrukcyjnych budynku (ścian, podłogi, sufitów, stropu, kolumn i kominów wentylacyjnych) nie spełniają pod względem użytkowym warunków jakie są przedmiotem zawartej umowy z klientem. Wykonane na wymiar, według projektu, do konkretnego lokalu lub budynku mieszkalnego, trwale powiązane z jego elementami konstrukcyjnymi, komponenty meblowe nie mogą zostać sprzedane i przeniesienie w inne miejsce tak jak zwykłe meble.

Drugi typ zabudowy wykonywany jest przez Wnioskodawcę w łazienkach. Podobnie jak w poprzednim przypadku do realizacji usługi konieczny jest pomiar, następnie projekt, a później dopasowanie i montaż wszystkich elementów zabudowy u klienta.

Zabudowywane są geberity, wnęki a nawet całe ściany płytami MDF, fornirem, laminatem, szkłem czy lustrem. Są one przyklejane na kleje montażowe, przykręcane na kołki do ścian, sufitu i podłogi według projektu, z wyciętymi otworami na gniazdka elektryczne, przełączniki, kratki wentylacyjne i otwory sanitarne na odpływy do umywalki, wc, bidetu oraz na baterie umywalkowe. Zabudowa stała w łazienkach montowana jest w taki sam sposób jak w pomieszczeniach kuchennych. W zabudowie dolnej montowane są umywalki na trwale kotwiczone, czyli przymocowane do ścian przy pomocy kotw i kołków. Blaty montowane na dolnych komponentach podobnie jak w zabudowie kuchennej (granitowe, kamienne, kompozytowe, monochromy, lakierowane lub laminowane) i również niejednokrotnie stanowią parapet okna. Umywalki i baterie na stałe są wbudowane w te blaty.

Całość stanowi w łazience nierozerwalną zabudowę stałą, która w żaden sposób nie może być przeniesiona do innego pomieszczenia. W przypadku demontażu takiej zabudowy w łazience zostają naruszone ściany poprzez odklejenie elementów, zostają całkowicie zdemontowane geberity, a tym samym nie działać będzie wc, umywalka i baterie łazienkowe również nie będą mieć oparcia w blacie przez co nie będą nadawać się do użytku.

Kolejna usługa wykonywana przez wnioskodawcę to dekory ozdobne montowane na ścianach. Dekory te to okładziny dekoracyjne z drewna, laminatu, forniru lub płyt lakierowanych. Są one montowane na ścianach lub sufitach przy pomocy klejów montażowych, kotw montażowych przykręcanych do ścian, sufitów oraz stropów.

Pismem z 20 września 2019 r. (data wpływu 23 września 2019 r.) Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego sprawy o informacje:

  1. Montaż dekorów ozdobnych zdaniem Wnioskodawcy jest usługą, w której elementem dominującym jest właśnie usługa wykonania dekorów na ścianach i sufitach. Wnioskodawca istotnie musi zakupić materiały niezbędne do realizacji zlecenia jednak same materiały muszą zostać w odpowiedni sposób dopasowane do konkretnego mieszkania/domu, w którym będą montowane. Materiały są dopasowywane wg konkretnego projektu, który jest indywidualnie ustalany dla każdego klienta. Dodatkowo sama cena materiałów niezbędnych do realizacji zlecenia stanowi mniej niż połowę ceny za realizacje usługi (najczęściej ok. 15-30% wartości zamówienia). Dekory te to okładziny dekoracyjne z drewna, laminatu, forniru lub płyt lakierowanych. Są one montowane na ścianach lub sufitach przy pomocy klejów montażowych, kotw montażowych przykręcanych do ścian, sufitów oraz stropów. Podobnie jak w przypadku modernizacji kuchni czy też przedpokojów, również i montaż dekorów polega na obmiarze pomieszczenia, zaprojektowaniu zabudowy, zakupie materiałów, i ich zamontowaniu w domu czy mieszkaniu klienta. W ramach usługi Wnioskodawca również często przygotowuje wnętrze do montażu dekorów. Wszystkie elementy opisu stanu faktycznego zostały przedstawione we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. W przypadku montażu dekorów elementy i przebieg realizacji usługi jest w zasadzie taki sam jak w przypadku modernizacji kuchni czy też zabudowy łazienki czy przedpokojów.
  2. Czynności opisane we wniosku są wykonywane w obiektach budownictwa mieszkalnego objętego społecznym programem mieszkaniowym.
  3. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi wykonania dekorów na ścianach i sufitach zdaniem Wnioskodawcy stanowią usługę modernizacji wnętrza domu lub mieszkania. Jak już wskazano we wniosku zabudowa podnosi standard lokalu oraz jego wartość. Zdaniem Wnioskodawcy elementem dominującym jest w tym wypadku obmiar, projekt i montaż wszystkich elementów. Powoduje to, że zdaniem Wnioskodawcy elementem dominującym jest w tym wypadku usługa.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy do opisanych w pkt 74 usług Wnioskodawca ma prawo stosować obniżoną stawkę VAT - 8%?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo stosować do opisanych w pkt 74 usług obniżoną stawkę VAT w wysokości 8%.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 w zw. z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług obniżoną stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Powyższa regulacja stanowi implementację Wspólnotowej Dyrektywy 2006/112/WE dotyczącej wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (art. 98 ust. 1 i 2 tejże Dyrektywy). Zgodnie z treścią załącznika nr III, poz. 10 tejże Dyrektywy - Państwa Członkowskie mogą stosować obniżoną stawkę podatku VAT w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu i przebudowy budynków mieszkalnych w ramach polityki społecznej.

Szczegółowe definicje tego - co ustawodawca uznaje za budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym znajdziemy w art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT. W tym miejscu podkreślić należy, że opisane w ww. wniosku usługi spełniają definicję usług świadczonych w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym.

Dodatkowo wykonywane przez Wnioskodawcę usługi, w jego ocenie stanowią modernizację, czy też przebudowę mieszkania/domu. Podkreślić należy, że pojęcie modernizacji użyte w ustawie o podatku od towarów i usług jest pojęciem, które nie posiada swojej legalnej definicji w treści ustawy - zostało ono użyte w rozumieniu potocznym. W związku z tym aby ustalić jego treść posłużyć się możemy treścią tego pojęcia w rozumieniu słownika języka polskiego. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego modernizacja oznacza unowocześnianie lub usprawnianie czegoś. Przebudowa z kolei oznacza zmianę istniejącego stanu na inny, ulepszanie, poprawianie czegoś.

W opinii Wnioskodawcy wykonywane przez niego usługi jak najbardziej mają właśnie charakter modernizacji/przebudowy. Wykonywane czynności polegają bowiem na trwałym połączeniu wszystkich elementów konstrukcyjnych stałej zabudowy w postaci np. kuchni, okładziny ściennej, zabudowy łazienki, a efektem końcowym tych prac jest unowocześnienie, poprawa komfortu, poniesienie wartości i jakości mieszkania czy domu. Wykonana zabudowa bez żadnych wątpliwości poprawia jakość, funkcjonalność oraz unowocześnia wnętrze mieszkania lub domu. W oparciu bowiem o indywidualny projekt i konkretne potrzeby użytkowania mieszkania/domu ustala się w jaki sposób i z jakich elementów powstać ma stała zabudowa, która będzie w danym wnętrzu wykorzystywana przez mieszkańców i będzie poprawiała funkcjonalność wnętrza, jak również podnosiła wartość mieszkania/domu. Podkreślić należy, że w przypadku sprzedaży mieszkania, w którym wykonano usługę modernizacji sprzedający z całą pewnością będzie mógł uzyskać wyższą cenę za sprzedaż aniżeli w przypadku mieszkania, w którym taka zabudowa nie została wykonana. Jednocześnie wykonanie takiej zabudowy możliwe jest do wykorzystania tylko w konkretnym mieszkaniu/domu. Wykonana zabudowa nie nadaje się bowiem do wykorzystania w innym mieszkaniu/domu niż ten w którym została pierwotnie zamontowana - jej wymiary nie będą bowiem odpowiednie, co spowoduje, że konstrukcja nie będzie się nadawała do zamontowania w innym pomieszczeniu.

Taki sposób interpretacji wymienionych wyżej przepisów potwierdza również orzecznictwo sądów administracyjnych. W szczególności należałoby w tym miejscu przywołać uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie w składzie 7 sędziów z dnia 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 2/13. W tezie tej uchwały czytamy, że „w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. świadczenie kompleksowe polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części trwałą zabudowę meblową, wykonywane w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, stanowi usługę modernizacji opodatkowaną stawką obniżoną podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z art. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Obniżoną stawkę VAT można stosować tylko wtedy, kiedy szafa lub zabudowa kuchenna jest trwale związana ze ścianami mieszkania”.

Analizując powyższą uchwałę nie sposób nie zauważyć, że forma realizacji usług przez Wnioskodawcę jest dokładnie taka, jaka przedstawiona została w ww. uchwale NSA. Świadczenie Wnioskodawcy polega na zaprojektowaniu, wykonaniu i następnie montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części trwałą zabudowę meblową. Zatem uznać należy, że świadczenie Skarżącego polega dokładnie na wykonaniu czynności opisanych w powyższej uchwale. Spełnia ono również drugi z elementów opisanych w tezie omawianego orzeczenia, a mianowicie jest w sposób trwały związane ze ścianami mieszkania/domu. Jak bowiem opisano w pkt 74 niniejszego wniosku, Wnioskodawca przygotowuje zabudowę wg indywidualnego projektu. Projekt ten i powstałe w jego wyniku elementy zabudowy mogą zostać wykorzystane wyłącznie w miejscu do którego pierwotnie były przeznaczone. Zabudowa tych elementów w innym domu/mieszkaniu jest niemożliwa ze względu na precyzyjne dopasowanie wszystkich elementów do konkretnego wnętrza. Wszystkie czynniki, które to uzasadniają, jak również proces realizacji usługi, zostały szczegółów opisane w pkt 74 niniejszego wniosku.

Jednocześnie w treści prezentowanej uchwały NSA poruszana jest również problematyka świadczeń kompleksowych. Ma ona znaczenie również w przedmiotowej sprawie, bowiem istotne w sprawie będzie jest uznanie - czy w przypadku wykonywania przez Wnioskodawcę zleceń uznać należy, że świadczeniem dominującym jest wykonywana usługa czy też dostawa towaru.

Odpowiedź na to pytanie znaleźć można wprost w treści omawianego orzeczenia NSA. Zgodnie z treścią uchwały „... jeśli czynności te polegają na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części trwałą zabudowę meblową, to mają one charakter usługi. Elementem dominującym bowiem jest w takim przypadku ulepszenie lub unowocześnienie obiektu budowlanego lub jego części (lokalu mieszkalnego), wydanie zaś towaru w postaci elementów mebli wykonanych i dopasowanych do konkretnego obiektu, które następnie zostaną trwale związane z tym obiektem, ma charakter pomocniczy, niezbędny do wykonania usługi, tak jak zamontowanie okien lub drzwi w obiekcie budowlanym lub jego części”. Ocena Sądu jest więc w tym względzie jednoznaczna - wskazuje, że usługi wykonywane takiej jak opisane przez Wnioskodawcę w pytaniu są świadczeniem, w którym dominująca jest usługa, jednym słowem świadczenie to nie stanowi dostawy towaru. Dodatkowo, co również podkreśla się w treści orzeczenia „Po trwałym połączeniu komponentów meblowych z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części komponenty te podnoszą standard takiego obiektu”, co w sposób jednoznaczny świadczy zdaniem tym, że wykonana w ten sposób usługa stanowi modernizację lokalu.

Powyższe powoduje, że zdaniem Wnioskodawcy wykonywane przez niego usługi stanowią usługi budowlano - montażowe, które polegają na modernizacji i jako takie powinny być opodatkowane obniżoną stawką VAT, w wysokości 8%.

Należy też podkreślić rzecz niezmiernie istotną z punktu widzenia prawidłowej oceny całego świadczenia wykonywanego przez Podatnika, a mianowicie składników jego ceny. We wszystkich wykonywanych usługach cena samych elementów niezbędnych do wykonania zabudowy stanowi ok. 30% ceny, jaką ostateczny odbiorca płaci za wykonaną usługę. Około 70% ceny stanowi bowiem usługa na którą składa się zaprojektowanie i montaż zabudowy. Powyższe jednoznacznie wskazuje, i pozostaje to w zgodzie z przestawioną uchwała NSA, że elementem dominującym wykonanego świadczenia jest usługa, a nie dostawa towaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% w przypadku świadczenia usług wykonania dekorów na ścianach czy sufitach jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku albo zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i pkt 2 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ustawy – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się – na mocy art. 41 ust. 12a ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m²,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z ww. przepisu, ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.).

Na mocy ww. rozporządzenia, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

W celu zastosowania prawidłowej stawki niezbędnym jest zatem określenie, czy dany obiekt jest obiektem wymienionym w art. 2 pkt 12 ustawy i jakie spełnia funkcje – mieszkalne czy użytkowe.

Należy przy tym podkreślić, że z preferencyjnej stawki podatku w oparciu o powołany wyżej art. 41 ust. 12 ustawy – korzystać mogą tylko czynności wymienione w tym przepisie, wykonywane w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na modernizacji i wykończeniu lokali mieszkalnych lub budynków mieszkalnych sklasyfikowanych w obiektach budownictwa mieszkalnego numer PKOB 111 i 112. W ramach tych usług wykonuje m.in. ozdobne dekory montowane na ścianach i sufitach. Dekory te to okładziny dekoracyjne z drewna, laminatu, forniru lub płyt lakierowanych. Są one montowane na ścianach lub sufitach przy pomocy klejów montażowych, kotw montażowych przykręcanych do ścian, sufitów oraz stropów.

Usługi wykonywane są w budynkach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o VAT. Cena materiałów niezbędnych do realizacji zlecenia stanowi mniej niż połowę ceny za realizację usługi (najczęściej ok. 15-30% wartości zamówienia). Świadczone przez Wnioskodawcę usługi wykonania dekorów na ścianach i sufitach stanowią usługę modernizacji wnętrza domu lub mieszkania oraz podnoszą ich wartość. Elementem dominującym w zakresie świadczonych przez Wnioskodawcę usług wykonania dekorów na ścianach i sufitach jest usługa.

W niniejszej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania stawki VAT 8% do opisanych wyżej usług polegających na wykonaniu dekorów na ścianach i sufitach.

W tym miejscu należy podkreślić, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, zatem winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie i w przepisach wykonawczych do ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, w tym również pojęcia modernizacji, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 474, kol. 2), pojęcie „modernizacja” oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Ponadto należy wskazać, że również w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 2/13 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził że „czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części”.

W opisanej we wniosku sprawie dekory są montowane na ścianach lub sufitach przy pomocy klejów montażowych, kotw montażowych przykręcanych do ścian, sufitów oraz stropów. Demontaż opisanych dekorów może doprowadzić do ich uszkodzenia. Efektem tych prac jest powiązanie ww. elementów wykończeniowych w sposób trwały z konstrukcją budynku budynku/lokalu, tworzącymi jako całość określoną funkcję użytkową. Wykonywane są one w ramach modernizacji obiektów zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a z uwzględnieniem z ust. 12b ustawy o podatku od towarów i usług. W tej sytuacji do wskazanych usług zastosowanie znajdzie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% w przypadku świadczenia usług wykonania dekorów na ścianach i sufitach jest prawidłowe.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że kwestia stawki podatku VAT w wysokości 8% dla działalności polegającej na wykonaniu stałych elementów zabudowy kuchni, łazienek w lokalach mieszkalnych lub budynkach mieszkalnych stanowiących obiekty budownictwa mieszkaniowego była przedmiotem wydanego 5 września 2019 r. postanowienia znak: 0111- KDIB3-1.4012.431.2019.1.MSO.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj