Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.463.2019.1.ASZ
z 23 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 lipca 2019 r. (data wpływu 23 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

K. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w B. (dalej jako: „Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych, jest ujęta w rejestrze przedsiębiorców telekomunikacyjnych pod pozycją 1102 prowadzonym przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zawiera umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, zgodnie z którymi świadczone są usługi telekomunikacyjne – na rzecz osób fizycznych, przedsiębiorców oraz innych podmiotów. Wnioskodawca w sierpniu 2015 roku zgłosił do Naczelnika Urzędu Skarbowego dane dotyczące kasy rejestrującej. W dniu 28 sierpnia 2015 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w B. zawiadomił Wnioskodawcę o zarejestrowaniu kasy oraz nadaniu jej numeru ewidencyjnego. Podkreślić należy, iż w dacie dokonywania zgłoszenia kasy udział świadczonych usług telekomunikacyjnych przez Wnioskodawcę w całkowitym obrocie Wnioskodawcy realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku był wyższy niż 80% – dalej jako udział procentowy obrotu. W dalszych latach obrotowych udział procentowy obrotu za każdym był wyższy, niż 80%. Wskazać należy, iż w ten sposób Wnioskodawca był objęty wyłączeniami na mocy kolejno obowiązujących rozporządzeń Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Oznacza, to że Wnioskodawca obecnie również jest objęty zwolnieniem, o którym mowa w § 3 ust.1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 28 grudnia 2018 r. (Dz.U. z 2018r. poz. 2519).

Wnioskodawca chciałby skorzystać z istniejącego zwolnienia i zrezygnować z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz wyrejestrować posiadaną kasę z Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca może zaprzestać prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wobec objęcia zakresem zwolnienia?
  2. Jakie kroki powinien poczynić Wnioskodawca celem zgłoszenia zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej?

Zdaniem Wnioskodawcy, może on skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 28 grudnia 2018 r., a w związku z tym uzasadnione jest zaprzestanie prowadzenia ww. ewidencji sprzedaży.

Zgodnie z § 34 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących Wnioskodawca powinien podjąć następujące czynności:

  1. wystawić raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
  2. niezwłocznie dokonać odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządzić z tej czynności protokół,
  3. złożyć protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
  4. sporządzić i złożyć, wraz z protokołem z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego - wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas.

Na wstępie zaznaczyć należy, że Wnioskodawca wprawdzie prowadzi sprzedaż usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, co zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obligowałoby go do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jednak na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie wydanych rozporządzeń Minister Finansów może czasowo zwolnić z przedmiotowego obowiązku określone grupy podatników.

Wobec Wnioskodawcy zastosowanie ma zwolnienie określone w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 28 grudnia 2018 r. – wskazujący na możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z ww. obowiązku. Zgodnie z tym przepisem zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym dotyczy „podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej „udziałem procentowym obrotu”, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%”. Zaznaczyć bowiem należy, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się w zakresie usług wymienionych w części I załącznika do przedmiotowego rozporządzenia na pozycji 21 – Usługi telekomunikacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 25b ustawy o podatku od towarów i usług, tj. usługach telekomunikacyjnych – rozumianych jako usługi dotyczące transmisji, emisji i odbioru sygnałów, tekstów, obrazów i dźwięków lub wszelkiego rodzaju informacji drogą kablową, radiową, optyczną lub za pośrednictwem innych systemów elektromagnetycznych, w tym związane z nimi przeniesienie lub cesję praw do użytkowania środków dla zapewniania takiej transmisji, emisji i odbioru, wraz z zapewnieniem dostępu do ogólnoświatowych sieci informacyjnych.

Wnioskodawca oświadcza również, że udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że może zaprzestać stosowania kas rejestrujących do ewidencji sprzedaży na podstawie wyżej wymienionego wyłączenia.

Stanowisko Wnioskodawcy ma potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych rozpatrujących zbliżone stany faktyczne, z której wynika, że jeżeli działania podatnika objęte są zwolnieniem przedmiotowym, a także nie stanowią głównie czynności sprzedaży ewidencjonowanych bezwzględnie – podatnik może zrezygnować z ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących. Przy czym przykłady zbieżności stanowiska organów podatkowych ze stanowiskiem Wnioskodawcy zawarte są m. in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydanej w dniu 20 września 2018 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.418.2018.1.ISK oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wydanej w dniu 19 grudnia 2011 r., sygn. IBPP4/443-1534/11/KG.

Wobec braku bezpośrednich regulacji w przedmiocie sposobu i możliwości rezygnacji ze stosowania kas rejestrujących w celu ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych należy zastosować regulacje zbliżone. Zastosowanie będzie miał zatem § 34 rozporządzenia ws. kas rejestrujących, który określa sposób postępowania w przypadku zakończenia prowadzenia ewidencji sprzedaży z zastosowaniem kasy rejestrującej. Przepis ten określa czynności jakie kolejno powinien podjąć podatnik:

  1. wystawić raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),
  2. niezwłocznie dokonać odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządzić z tej czynności protokół,
  3. złożyć protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego,
  4. sporządzić i złożyć, wraz z protokołem z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego - wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas.

Tym samym Wnioskodawca powinien zastosować się do powyższych obowiązków – zakończyć pracę kasy w trybie fiskalnym, złożyć wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego. Powyższe stanowisko potwierdzone zostało w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 marca 2015 r., sygn. ITPP1/443-1533/14/AJ, gdzie wskazano, że w przypadku zastosowania wobec podatnika zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej istnieje możliwość zakończenia ewidencjonowania i wyrejestrowania kasy z ewidencji na wniosek podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej (art. 111 ust. 1b ustawy).

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2519), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Regulacje w nim zawarte przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 21 usługi telekomunikacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 25a ustawy.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej „udziałem procentowym obrotu”, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%;

W myśl § 3 ust. 3 rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie stosuje się do podatników, którzy w pierwszym lub drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego osiągnęli udział procentowy obrotu równy 80% albo niższy niż 80%.

Natomiast stosownie do zapisu § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w określonych w tym przepisie przypadkach.

Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział procentowy obrotu był równy 80% albo niższy niż 80%, z zastrzeżeniem ust. 4.

Na podstawie § 8 ust. 4 rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2019 r. przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych, jest ujęty w rejestrze przedsiębiorców telekomunikacyjnych pod pozycją 1102 prowadzonym przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zawiera umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, zgodnie z którymi świadczy usługi telekomunikacyjne – na rzecz osób fizycznych, przedsiębiorców oraz innych podmiotów. Wnioskodawca w sierpniu 2015 r. zgłosił do Naczelnika Urzędu Skarbowego dane dotyczące kasy rejestrującej. W dniu 28 sierpnia

2015 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego zawiadomił Wnioskodawcę o zarejestrowaniu kasy oraz nadaniu jej numeru ewidencyjnego.

W dacie dokonywania zgłoszenia kasy udział świadczonych usług telekomunikacyjnych przez Wnioskodawcę w całkowitym obrocie Wnioskodawcy realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku był wyższy niż 80% – dalej jako udział procentowy obrotu. W dalszych latach obrotowych udział procentowy obrotu był wyższy, niż 80%. Wskazać należy, iż w ten sposób Wnioskodawca był objęty wyłączeniami na mocy kolejno obowiązujących rozporządzeń Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Oznacza, to że Wnioskodawca obecnie również jest objęty zwolnieniem, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 28 grudnia 2018 r. (Dz.U. z 2018r. poz. 2519).

Przedmiotem zainteresowania Wnioskodawcy jest prawo do skorzystania z istniejącego zwolnienia i rezygnacji z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że w niniejszej sytuacji zostaną spełnione warunki umożliwiające zwolnienie na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej opisanych przez Wnioskodawcę czynności, realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Jak wskazano we wniosku, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia w poz. 21, jako czynności zwolnione z ewidencjonowania, a udział obrotu z tytułu wykonywania tych czynności w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w roku poprzedzającym rok, w którym Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie, był wyższy niż 80%. Ponadto z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w dalszych latach nie przestał spełniać warunków uprawniających do zwolnienia, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, gdyż jak sam wskazał, udział procentowy obrotu był wyższy niż 80%.

Z opisu sprawy nie wynika także, by Wnioskodawca dokonywał dostaw towarów lub świadczenia usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia.

W konsekwencji, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Wnioskodawca będzie miał prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej czynności opisanych w treści wniosku, świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Tym samym w okolicznościach niniejszej sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał możliwość zaprzestania ewidencjonowania sprzedaży usług telekomunikacyjnych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w ww. kwestii jest prawidłowe.

Natomiast kwestie dotyczące postępowania w przypadku zakończenia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 816).

Stosownie do zapisu § 34 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:

  1. wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
  2. niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
  3. składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
  4. sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.

Zgodnie z § 35 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, gdy wystąpiły okoliczności określone w § 46, podatnik sporządza i składa do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia, w terminie 5 dni od dnia otrzymania kopii protokołu, o którym mowa w § 46 ust. 4.

W myśl § 36 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy.

Jak już zostało wyżej przeanalizowane sprzedaż usług telekomunikacyjnych wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest objęta zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Natomiast odnośnie świadczenia przez Wnioskodawczynię ww. usług dla podmiotów gospodarczych należy zauważyć, że sprzedaż tych usług nie jest objęta ww. obowiązkiem.

W związku z tym, Wnioskodawca może złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie dotychczas używanej kasy rejestrującej z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego, stosownie do zapisu powołanego § 34, § 35 i § 36 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj