Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.381.2019.2.EC
z 23 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2019 r. (data wpływu 30 lipca 2019 r.) uzupełnione pismem z dnia 28 sierpnia 2019 r. (data nadania 28 sierpnia 2019r., data wpływu 28 sierpnia 2019 r.), w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 27 sierpnia 2019 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.381.2019.1.AK1 (data doręczenia 27 sierpnia 2019 r.) oraz uzupełnieniu wniosku z dnia 13 września 2019 r. (data wpływu 13 września 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych ze zorganizowaniem konkursu z dziedziny nauki:

  • w części dotyczącej przychodów uzyskiwanych przez Specjalistów prowadzących działalność gospodarczą i biorących udział w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych ze zorganizowaniem konkursu z dziedziny nauki.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 27 sierpnia 2019 r. (data nadania 27 sierpnia 2019 r., data doręczenia 27 sierpnia 2019 r.) Nr 0114-KDIP3-2.4011.381.2019.1.AK1, tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych.

Pismem z dnia 28 sierpnia 2019 r. (data nadania 28 sierpnia 2019 r., data wpływu 28 sierpnia 2019 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest firmą farmaceutyczną funkcjonującą na polskim rynku od 14 lat. Spółka zajmuje się produkcją i dystrybucją preparatów z zakresu dermatologii, ginekologii, urologii, psychiatrii i neurologii oraz medycyny rodzinnej. Wnioskodawca prowadzi także laboratoria w których opracowuje nowe receptury ww. preparatów.

Wnioskodawca zamierza wprowadzić konkurs o charakterze naukowym w formie quizu z zakresu wiedzy o jego produktach, które wytwarza i dystrybuuje (dalej „Konkurs" lub zbiorczo „Konkursy"). Pytania konkursowe dotyczyłyby między innymi informacji o produkcie, jego składzie, specyfikacji czy użytkowaniu. Odpowiedź na pytania konkursowe wymagałaby od uczestnika:

  • przeanalizowania materiałów informacyjnych dotyczących danego specyfiku takich jak: ulotka, materiały promocyjne, karty produktu czy materiały naukowe oraz
  • połączenia tej wiedzy z doświadczeniem adresata Konkursu i jego wiedzą w zakresie specyficznych dziedzin (np. farmacji, medycyny, kosmetologii, chemii itd.).


W ramach quizu opartego na rywalizacji uczestników wyłaniano by zwycięzców na zasadzie „wszystkie odpowiedzi poprawne" lub/oraz „kto pierwszy ten lepszy". Konkurs trwałby z góry określony okres, przewidując ograniczoną pulę nagród będących z reguły nagrodami rzeczowymi. Konkurs posiadałby określony regulamin zawierający informację o wymogach, które musieliby spełniać uczestnicy żeby wygrać nagrodę, wskazanie organizatora konkursu i ewentualnie osób odpowiedzialnych za ocenę wyników konkursu. Komisja konkursowa odpowiadałaby na potencjalne pytania uczestników konkursu dotyczących jego funkcjonowania oraz zasad przyznawania nagród. Kontakt z kapitułą komisji będzie umożliwiony poprzez np. podanie w regulaminie zbiorczego adresu mailowego, na który każdy z uczestników będzie mógł kierować swoje pytania.

Odbiorcami nagród oraz uczestnikami Konkursu będą co do zasady farmaceuci, lekarze i inni HCP (z ang. Health Care Professionals czyli profesjonaliści związani z ochroną zdrowia - określeni dalej jako „Specjaliści"). Wnioskodawca nie może wykluczyć, że uczestnikami Konkursu będą także zwykli uczestnicy niebędący Specjalistami, ale będący potencjalnymi lub faktycznymi konsumentami jej produktów. Będą to jednak co do zasady osoby niezatrudnione przez Wnioskodawcę.

Spółka będzie docierać do Specjalistów i wszystkich innych uczestników Konkursu z informacjami na jego temat:

  • za pomocą środków elektronicznych (strony internetowe, media społecznościowe, sieć kontaktowa przeznaczona dla Specjalistów - intranet, poczta elektroniczna) lub
  • bezpośrednio, za pomocą przedstawicieli Spółki uczestniczących w wydarzeniach branżowych skierowanych do Specjalistów i grupujących określoną ich ilość w jednym czasie, w jednym miejscu albo za pomocą przedstawicieli Spółki działających w terenie i kontaktujących się ze Specjalistami podczas indywidualnych wizyt marketingowych.


Uczestnik Konkursu będzie mógł udzielić odpowiedzi na pytania konkursowe elektronicznie bądź bezpośrednio przedstawicielowi Spółki (w ramach Konkursów zorganizowanych dla uczestników wydarzeń branżowych albo w ramach komunikacji bezpośredniej ze Specjalistą w trakcie indywidualnych wizyt marketingowych).


Zorganizowanie konkursu Wnioskodawcy ma na celu zbudowanie wśród Specjalistów i innych uczestników Konkursów świadomości na temat marki Spółki i jej produktów, a także konkretnej wiedzy na temat danego produktu Spółki. Tworzenie prac i Konkursy z produktami Spółki w roli głównej poparte odpowiednią marketingową komunikacją powinno mieć przełożenie na zwiększenie rozpoznawalności produktów wśród Specjalistów i konsumentów. To z kolei powinno przełożyć się na częstsze ich stosowanie przez Specjalistów i konsumentów, a tym samym zintensyfikowanie sprzedaży danego środka, co powinno także pozytywnie wpłynąć na wzrost przychodów Spółki.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 27 sierpnia 2019 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.381.2019.1.AK1Wnioskodawca wskazał, że Spółka, odnosząc się do zasad i okoliczności organizacji konkursu o charakterze naukowym, opisała zdarzenie przyszłe i przedstawiła swoje stanowisko w tej sprawie, stwierdzając tamże (tzn. w pozycji „Stanowisko Wnioskodawcy"), że konkurs zorganizowany przez Wnioskodawcę jest konkursem z zakresu nauki i nagrody wydawane Specjalistom w związku z nim korzystają ze zwolnienia z PIT wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.


Zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym we wniosku, według Spółki: „Konkurs zorganizowany przez Wnioskodawcę jest konkursem z zakresu nauki i nagrody wydawane Specjalistom w związku z nim korzystają ze zwolnienia z PIT wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT."


Ponadto Wnioskodawca wskazał, że co do zasady Spółkę ze specjalistami nie będą łączyły stosunki cywilnoprawne, ale biorąc pod uwagę, że Spółka prowadzi szeroki zakres działań marketingowych, badawczych i edukacyjnych, nie może wykluczyć że niektórzy, nieliczni specjaliści będą powiązani ze spółką np. umową zlecenia lub umową o dzieło (np. w zakresie współpracy badawczej albo sponsoringowej).


Następnie w uzupełnieniu wniosku z dnia 13 września 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że jeśli chodzi o ich status zawodowy to Spółka pragnie doprecyzować stan faktyczny, że mogą to być Specjaliści:

  • wyłącznie prowadzący działalność gospodarczą i w takim charakterze biorący udział w Konkursie,
  • prowadzący działalność gospodarczą, ale jednocześnie wykonujący również swój zawód w ramach stosunku pracy i w takim charakterze (osoby zatrudnionej na etacie) biorący udział w Konkursie,
  • wykonujący swój zawód w ramach stosunku pracy w takim charakterze (osoby zatrudnionej na etacie) biorący udział w Konkursie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy nagrody wydawane Specjalistom w Konkursach zorganizowanych we wskazanych w stanie faktycznym formie i charakterze, jeśli wartość nagród nie przekraczałaby kwoty 2.000 złotych brutto, mogą korzystać z określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT zwolnienia z podatku PIT przewidzianego dla konkursów z zakresu sztuki?
  2. Jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie będzie negatywna lub w przypadku gdy jednorazowa wartość wygranej w Konkursie będzie przewyższać kwotę 2.000 złotych brutto, czy nagrody te będą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1:


Nagrody, których wartość nie przekraczałaby kwoty 2.000 złotych brutto, wydawane w Konkursach zorganizowanych przez Wnioskodawcę we wskazanych w stanie faktycznym formie i charakterze będą mogły korzystać ze zwolnienia z PIT wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT przewidzianego dla konkursów z zakresu nauki.


Ad. 2:


Według Wnioskodawcy, jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie jest negatywna lub w przypadku gdy jednorazowa wartość wygranej w Konkursie będzie przewyższać kwotę 2.000 złotych brutto, to nagrody wydawane w Konkursie będą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


Uzasadnienie.

Uzasadnienie stanowiska nr 1: Konkurs zorganizowany przez Wnioskodawcę jest konkursem z zakresu nauki i nagrody wydawane Specjalistom w związku z nim korzystają ze zwolnienia z PIT wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.


Wprowadzenie.

Zgodnie z brzmieniem artykułu 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług podlega zwolnieniu z PIT, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł. Powyższy przepis przewiduje zatem zwolnienie z PIT także wygranych w konkursach, które nie są wprawdzie organizowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z określonych w tym przepisie dziedzin, a mianowicie muszą to być konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.


Mówiąc inaczej, z przytoczonego przepisu można wywieść przesłanki, które spełniać musi konkurs z dziedziny nauki korzystający ze zwolnienia z PIT:

  1. powinien to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu (ale jednocześnie nie musi to być konkurs lub gra organizowana i emitowana/ogłaszana przez środki masowego przekazu takie jak prasa, radio i telewizja);
  2. jednorazowa wartość wygranych lub nagród nie powinna przekraczać kwoty 2.000 zł.

Konkurs z dziedziny nauki - wykładnia językowa.

Co do pierwszej z ww. przesłanek, przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji pojęcia „konkurs z dziedziny nauki". Zatem w celu ustalenia znaczenia ww. pojęcia, zgodnie z wykładnią sądów administracyjnych, należy posiłkować się jego wykładnią językową, opartą m.in. o definicje słownikowe.


W szczególności, zgodnie z definicją zawartą w „Słowniku współczesnego języka polskiego" (Wydawnictwo Wilga, Warszawa, wydanie drugie z 2000 r.) „nauka" to „ogół usystematyzowanej wiedzy ludzkiej, zespół poglądów, wiadomości dotyczących określonej dziedziny wiedzy". Według tego samego słownika „wiedza" to „ogół wiadomości, umiejętności w jakiejś dziedzinie zdobytych dzięki uczeniu się, doświadczeniu życiowemu itp." Natomiast „Słownik Wyrazów Obcych" (Wydawnictwo Europa, pod red. M. Jarosza wydanie z 2001r.) wskazuje że „konkurs" to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś". Ponadto, „Domowy Popularny Słownik Języka Polskiego" (Wydawnictwo Cykada, pod red. B. Dunaja wydanie z 2003 r.) definiuje „konkurs" jako „zorganizowaną imprezę o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród". Ustawodawca w przepisach podatkowych nie zdefiniował również pojęcia „dziedzina", jednakże zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN „dziedzina" to „zakres czyjegoś działania w obrębie nauki, gospodarki, techniki, kultury itp.”.


Konkurs, który Wnioskodawca zamierza zorganizować będzie obejmował uporządkowaną wiedzę z zakresu określonych zagadnień (dot. produktów). Będzie to wiedza zdobyta przez Specjalistów wynikająca z lektury materiałów naukowych i promocyjnych dotyczących produktów Spółki.


Poza tym Konkurs wymagać będzie, aby Specjalista wykazał się:

  • usystematyzowaną wiedzą z dziedzin naukowych takich m.in. jak farmacja, chemia, medycyna lub kosmetologia,
  • swoim doświadczeniem.


Zatem, biorąc pod uwagę powyższe definicje słownikowe pojęć „nauka", „wiedza", „dziedzina" lub „konkurs" wydarzenie organizowane przez Wnioskodawcę będzie spełniało definicję „konkursu z dziedziny nauki", a tym samym będzie spełniało pierwszą z ww. przesłanek, biorąc pod uwagę wykładnię językową tego pojęcia.

1.3.Konkurs z dziedziny nauki - wykładnia operatywna.


Odwołując się do wykładni operatywnej (czyli dokonanej przez organy stosujące prawo – sądy administracyjne lub organy administracji skarbowej) pojęcia „konkurs z dziedziny nauki", można powołać się na przykłady konkursów z dziedziny nauki organizowanych przez podmioty zajmujące się szkoleniami mającymi na celu zapobieganie wypadkom przy pracy na roli. W szczególności, podmioty te po zakończonym szkoleniu organizowały konkursy z takich dziedzin wiedzy jak higiena i bezpieczna praca w gospodarstwie rolnym. Dyrektorzy Izb Skarbowych w Warszawie (pismo z 12 czerwca 2009 roku o sygn. IPPB4-415-285/09-2/PJ) i Katowicach (pismo z 12 lutego 2010 roku o sygn. IBPBII/1/415-893/09/BD) potwierdzili, że zwolnienie z PIT określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT stosuje się do ww. konkursów. W szczególności w pierwszej z przytoczonych interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie podzielił stanowisko podatnika w którym stwierdzono iż: „(...) terenowe szkolenia i konkursy obejmują pewną uporządkowaną wiedzę z zakresu określonego zagadnienia, tj. bhp w gospodarstwie rolnym i dotyczą zagrożeń wypadkami przy pracy rolniczej i rolniczymi chorobami zawodowymi, zasad ochrony życia i zdrowia w gospodarstwie rolnym oraz postępowania w razie wypadku przy pracy rolniczej. Są to, zatem konkursy z dziedziny nauki"

Dalej organ stwierdził iż: „Zgodnie z tymi definicjami można przyjąć, że zdobyta wiedza na temat zasad bezpiecznej pracy w rolnictwie, sposobu postępowania w razie wypadku przy pracy rolniczej, a także znajomości zasad ochrony życia i zdrowia w gospodarstwie rolnym jest wycinkiem dziedziny nauki. W związku z powyższym jednorazowa wartość nagród zdobytych w organizowanych przez jednostkę konkursach, do kwoty 760 zł będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie zapisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych."

Podobne stanowisko zostało przestawione w następujących interpretacjach podatkowych wydanych przez Dyrektorów Izb Skarbowych:

Ponadto samo Ministerstwo Finansów w piśmie z 26 września 2012 r. (nr DD3/033/73/CRS/11/PK-684) (zmieniającym z urzędu interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 14 maja 2008 r. Nr IBPB2/415-323/08/HK) stwierdziło, iż: „Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. W tym przypadku dla zastosowania zwolnienia istotne znaczenie ma temat konkursu, który musi dotyczyć jednej z dziedzin wskazanych w omawianym przepisie, oraz jednorazowa wartość wygranej, która nie może przekroczyć 760 zł.


Biorąc powyższe pod uwagę należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż konkurs z wiedzy na temat bezpieczeństwa i higieny pracy ma charakter dziedziny nauki. W zakresie BHP znajdują się zagadnienia z zakresu ergonomii, medycyny pracy, ekonomiki pracy, psychologii pracy czy technicznego bezpieczeństwa. BHP stanowi odrębny dział indywidualnego prawa pracy.

W konsekwencji należy stwierdzić, że do wygranych w konkursie o tematyce BHP może mieć zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy."


Podsumowując, skoro według organów administracji skarbowej i Ministerstwa Finansów zorganizowanie konkursu z wiedzy zdobytej na szkoleniu lub z materiałów szkoleniowych na temat zasad higieny pracy jest konkursem z zakresu nauki, tym bardziej takim konkursem będzie quiz naukowy wymagający od Specjalistów/uczestników:

  • przeanalizowania materiałów informacyjnych dotyczących konkretnego produktu, w tym informacji wynikających z takich materiałów jak: ulotka, materiały promocyjne, karty produktu czy materiały naukowe;
  • połączenia tej wiedzy z doświadczeniem adresata konkursu i jego wiedzą w zakresie specyficznych dziedzin nauki (np. farmacji, medycyny, kosmetologii, chemii itd.) oraz
  • udzielenia odpowiedzi na konkursowe pytania.


Cechy konkursu.

Z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia z PIT istotne jest również zachowanie „konkursowego” czyli rywalizacyjnego charakteru całego wydarzenia. Organy administracji skarbowej i sądy administracyjne podejmowały próby zdefiniowania pojęcia „konkurs” z uwagi na brak jego legalnej definicji w prawie podatkowym.

Na przykład w prawomocnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (dalej: „WSA”) w Warszawie z 27 stycznia 2016 r. sygn. akt III SA/Wa 523/15) uznano, że:

„(...) Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „konkurs”, którą to okoliczność podniósł Minister Finansów, zasadnie odwołując się w związku z tym do potocznego znaczenia tego pojęcia, odzwierciedlonego w definicji słownikowej. I tak, w Słowniku Języka Polskiego pod redakcją M. Szymczaka (PWN, Warszawa 1998, t. I, s. 922) konkurs określony został jako „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, dające możność wyboru przez eliminację, najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Analogiczną definicję zawiera Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją S. Dubisza (PWN, Warszawa 2003 r., t. II, s. 210). Według zaś Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (Wydawnictwo Cykada, s. 202), „konkurs” to zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród. Słownik Wyrazów Obcych (Wydawnictwo Europa, s. 396-397) definiuje natomiast „konkurs” jako imprezę, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś.


Z powyższych definicji wynika, że głównym celem konkursu jest wyłonienie osób najlepszych w danej dziedzinie. Oznacza to, że aby dane przedsięwzięcie odpowiadało istocie konkursu, powinien w nim wystąpić element rywalizacji, współzawodnictwo uczestników.


Konkurs jest więc przedsięwzięciem, podczas którego uczestnicy rywalizują między sobą, co w efekcie prowadzi do wyłonienia najlepszego z nich w danej dziedzinie. Współzawodnictwo odbywa się według określonych wcześniej kryteriów, których spełnienie ocenia specjalna komisja wskazująca zwycięzcę (zwycięzców). Nagrody otrzymują najlepsi uczestnicy.

Nie budzi wątpliwości, że dane przedsięwzięcie może być uznane za konkurs, jeżeli posiada stosowny regulamin. Regulamin taki powinien jasno określać nazwę, organizatora i uczestników konkursu, nagrody oraz zasady wyboru zwycięzców, ograniczenie liczby zwycięzców (nagrody nie mogą zostać przekazane wszystkim uczestnikom akcji), wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy, zgodny z regulaminem, przebieg akcji (komisja konkursowa, jury), zasady wydawania nagród zwycięzcy (zwycięzcom)”.


Ponadto, jeśli chodzi o definicję „konkursu” to wskazuje ją m.in. WSA w Gliwicach w wyroku z 3 września 2014 r. (sygn. akt. I SA/Gl 179/14):

„Definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, powinny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W definicji słowa jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. Jedynie ubieganie się o nagrodę (jej wysokość) przez określone osoby wyróżniające się osiągnięciami - bez współzawodniczenia, konkurowania między sobą, nie mieści się w pojęciu „konkurs”, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f.

„Konkurs” stanowi rywalizację określonej pod względem ilościowym grupy podmiotów, w określonym zakresie (dziedzinie), w zamkniętym przedziale czasowym, który delimituje pod względem podmiotowym i przedmiotowym ową rywalizację o miano zwycięzcy, jak też że „konkurs” jest rozstrzygany przez określone gremium (komisję, radę, etc.) albo jednoosobowo, po upływie tego czasookresu. Brak wyodrębnienia ram podmiotowych i czasowych rywalizacji, powoduje że przedsięwzięcie nie przystaje: ani do potocznego rozumienia pojęcia „konkurs”, opartego na współzawodnictwie, ani do jego kontekstów użytych w innych aktach normatywnych. Takiego przedsięwzięcia nie można określić mianem „konkursu”, co w konsekwencji powoduje, że nie znajdują do niego zastosowania ani art. 30 ust. 1 pkt 2 ani art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f.”.


Powyższe cytaty z wyroków WSA obrazuje wymogi stawiane konkursom na gruncie przepisów podatkowych dot. PIT. Zatem konkurs powinien mieć

  1. z góry określony regulamin;
  2. ustaloną komisję konkursową, która będzie odpowiadać za wyłonienie zwycięzców;
  3. rywalizacyjny charakter; tj. wyłaniać najlepszych uczestników w danej dziedzinie, a tym samym mieć ograniczoną liczbę wygranych (nagród); innymi słowy rywalizacja nie powinna mieć charakteru pozornego (np. poprzez takie ustalenie budżetu konkursu, który pozwala na nagrodzenie wszystkich uczestników wypełniających określone kryteria).

Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na ostatni z wymogów, który jest dość regularnie podkreślany w orzecznictwie podatkowym, zwłaszcza przez Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: „NSA”), np. w wyrokach z 1 grudnia 2015 r. (sygn. akt II FSK 2075/13) oraz z 17 października 2017 r. (sygn. akt II FSK 2540/15).


W drugim z wymienionych wyroków NSA uznał że:

„(...) nagroda w konkursie ogłoszonym przez skarżącą będzie przyznana wyłącznie tym handlowcom Partnera, którzy w danym okresie czasu doprowadzą do sprzedaży złota inwestycyjnego na rzecz klientów banku o wartości określonej w regulaminie konkursu lub tym dyrektorom, którzy w podległym sobie zespole doprowadzą w danym okresie do zawarcia transakcji sprzedaży złota inwestycyjnego o łącznej wartości określonej w regulaminie konkursu. Zatem nagrody otrzymają wszystkie osoby, które uzyskają poziom sprzedaży określony w regulaminie konkursu, a nie te, które uzyskają najlepsze wyniki w ramach współzawodnictwa w określonym przedziale czasu. Brak jest wobec tego istotnego elementu konkursu, jakim jest wyłonienie najlepszego uczestnika, bądź najlepszych uczestników. Teoretycznie może dojść również do sytuacji, gdy wszyscy uczestnicy osiągną określony w regulaminie poziom sprzedaży i wszyscy będą "wygranymi", czy "zwycięzcami", co również eliminuje istotny składnik konkursu jakim jest rywalizacja. Należy podzielić stanowisko organu, że nagrody uzyskiwane przez uczestników przedsięwzięcia nie stanowią nagród w konkursie, lecz są nagrodami związanymi z osiągnięciem określonego pułapu sprzedaży towarów skarżącej w zorganizowanej przez Spółkę akcji sprzedażowej, czyli będą stanowiły dla wszystkich element stymulacji do osiągnięcia założonego i znanego z góry wyniku sprzedaży, [pogrub, autora] Innymi słowy będą one motywować nie do współzawodnictwa pomiędzy uczestnikami „konkursu”, a do osiągnięcia założonego przez Spółkę i znanego wszystkim sprzedawcom jednego rezultatu. Określona wielkość sprzedaży produktów oferowanych przez skarżącą już sama w sobie będzie gwarantowała uczestnikowi "wygraną" w konkursie. Bez jakiegokolwiek znaczenia zaś będzie jej porównanie do wielkości sprzedaży innych uczestników. Jest to zatem typowy system motywacyjny, w którym wszyscy uczestnicy po osiągnięciu określonego pułapu obrotów otrzymują gwarantowane świadczenia. (...)”.


Na takie rozumienie konkursu, o którym stanowi art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. wskazuje dotychczasowe orzecznictwo naczelnego Sądu Administracyjnego (por. wyroki z dnia 20 stycznia 2015 r. w sprawie II FSK 232/13 oraz z dnia 1 grudnia 2015 r. w sprawie II FSK 2075/13, publ. Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych, http://orzeczenia.nsa.gov.pl; dalej zwana: „CBOSA”). Wobec tego nie można uznać za konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z 21 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) przedsięwzięcia, w którym za zwycięzcę uznaje się każdego uczestnika, który osiągnie w danym przedziale czasu określoną wartość obrotów z tytułu sprzedaży towarów oferowanych przez organizatora”.

Analogiczne stanowisko zajął NSA także w wyrokach z 20 stycznia 2015 r. (sygn. akt II FSK 232/13), z 22 marca 2017 r. (sygn. akt II FSK 394/15) oraz 17 kwietnia 2018 r. (sygn. akt II FSK 989/16). Konkursy organizowane przez Wnioskodawcę będą zawierać stosowne regulaminy wskazujące organizatora konkursu wraz ze składem jury, odpowiedzialnej za wyłanianie zwycięzców, także określający warunki uczestnictwa i wygranej w konkursie. Komisje konkursowe będą wyłaniać zwycięzców spośród Specjalistów, którzy wskazali wszystkie poprawne odpowiedzi oraz byli najszybsi wśród wszystkich uczestników. Element wyłonienia najlepszych uczestników jako jeden z kluczowych elementów w uznaniu danego przedsięwzięcia za konkurs wskazał także WSA w Szczecinie w uzasadnieniu do prawomocnego wyroku z 29 września 2010 roku (sygn. akt. I SA/Sz 581/10).

Natomiast Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w uzasadnieniu do interpretacji indywidualnej z dnia 5 listopada 2015 r. (nr IBPB-2-2/4511-517/15/NG) dotyczącej sposobu opodatkowania nagrody otrzymanej w konkursie naukowym, wskazał iż istotnym elementem każdego konkursu jest rywalizacja pomiędzy jego uczestnikami, zaś od strony formalnej - regulamin określający porządek oraz zasady wyłaniania zwycięzców.

Jak widać, w orzecznictwie i interpretacjach wskazuje się, że zasadniczo definicja konkursu zawiera w sobie kilka elementów. Pierwszym z nich powinno być ogłoszenie konkursu wraz ze stosowanym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu winni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu powinny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa jego uczestników, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu.


Przykładem może być stanowisko NSA w wyroku z 15 grudnia 2015 roku (sygn. II FSK 2615/13) wskazujące elementy wymagane od przedsięwzięcia do tego aby uznać je za konkurs w myśl artykułu 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT:

„Definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to - "przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami". W definicji tej kluczowy jest - statuujący definicję konkursu - element rywalizacji. Bez rywalizacji nie można dookreślić pojęcia "konkurs". W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: "ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś" (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom II, s. 155.). Mając na uwadze te pojęcia odnoszące się do pojęcia "konkurs", należy stwierdzić, że jedynie ubieganie się o nagrodę (jej wysokość) przez zawodników, trenerów i inne osoby wyróżniające się osiągnięciami w działalności sportowej - bez współzawodniczenia, konkurowania między sobą - nie mieści się w pojęciu „konkurs”, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. Rywalizacja (współzawodnictwo, konkurowanie) odbywała się bowiem uprzednio, kiedy osoby te w ramach wcześniejszych konkursów udowadniały „kto jest najlepszy” oraz kto jest „następny” po najlepszym i kolejny po tym najlepszym”. W związku z przytoczonymi orzeczeniami oraz definicjami językowymi należy uznać, że konkurs zorganizowany zarówno na zasadach opisanych we wniosku jak i wskazanej formie jest konkursem z zakresu nauki, spełnia wymagane przesłanki wskazane w artykule 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, w związku z czym korzysta ze zwolnienia podmiotowego wyżej wymienionego przepisu”.


Podsumowując, konstrukcja regulaminów Konkursów organizowanych przez Wnioskodawcę według wytycznych wskazanych w stanie faktycznym pozwala na zagwarantowanie rywalizacyjnego charakteru każdego z nich i implikuje wyłonienie grona laureatów. Konkurs ma więc ograniczoną pulę nagród i liczbę laureatów, a zatem zagwarantowany pozostaje jego rywalizacyjny charakter, który jest kluczowy dla uznania danego przedsięwzięcia za konkurs w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.


Reasumując, Konkurs zorganizowany przez Wnioskodawcę jest konkursem z zakresu sztuki i nagrody wydawane w związku z nim Specjalistom lub zwykłym uczestnikom korzystają ze zwolnienia z PIT wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.


Uzasadnienie stanowiska nr 2:

Według Wnioskodawcy, jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie jest negatywna lub w przypadku gdy jednorazowa wartość wygranej w Konkursie będzie przewyższać kwotę 2.000 złotych brutto, to nagrody wydawane w Konkursie będą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, wygrane lub nagrody uzyskane w konkursach podlegają zryczałtowanemu 10% PIT. Przywołany wyżej przepis jak i przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji konkursu, zatem należy w tym celu sięgnąć do wykładni językowej tego pojęcia i do samego orzecznictwa.

Definicje słownikowe pojęcia „konkurs” zostały przywołane w pierwszej części Uzasadnienia do niniejszego wniosku (w pkt 1.2 pt. „Konkurs z dziedziny sztuki - wykładnia językowa”).

Ponadto w pierwszej części Uzasadnienia do niniejszego wniosku (w pkt 1.4 pt. „Cechy konkursu”) przywołano szereg wyroków sądów administracyjnych obu instancji dot. pojęcia „konkurs”. I to stosowanego zarówno w kontekście art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT jak i art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Wynika z nich, iż konkurs w rozumieniu ustawy o PIT powinien mieć:

  1. z góry określony regulamin;
  2. ustaloną komisję konkursową, która będzie odpowiadać za wyłonienie zwycięzców;
  3. rywalizacyjny charakter; tj. wyłaniać najlepszych uczestników w danej dziedzinie, a tym samym mieć ograniczoną liczbę wygranych (nagród).

Powyższą wykładnię potwierdza m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 kwietnia 2014 r. (sygn. akt II FSK 911/12) zauważył, że; „(...) zasadniczo definicja pojęcia konkurs zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji”.

Wskazane w powyższych wyrokach cechy dla pojęcia konkursu potwierdzono także w prawomocnym wyroku WSA w Warszawie z 27 stycznia 2016 r. (sygn. akt III Sa/Wa 523/15).

Z przytoczonych definicji słownikowych i wykładni sądów administracyjnych wynika, iż dane przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeżeli zawiera w sobie element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. Ponadto, równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie jego nazwa, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Wnioskodawca organizując Konkurs zamierza stworzyć regulamin, w którym wskaże organizatora, warunki dla uczestników, warunki udziału i otrzymania nagród, także wskaże nagrody oraz organ odpowiedzialny za wybór zwycięzców i przyjmowanie reklamacji. Konkurs będzie wymagać od uczestników wiedzy z zakresu chemii, farmakologii oraz kosmetologii, jak również zapoznania się z materiałami dotyczących danego specyfiku takich jak ulotka, materiały promocyjne, karty produktu czy materiały naukowe.

Mając na uwadze powyższe, Konkursy organizowane przez Wnioskodawcę spełniają przesłanki wyznaczone dla „konkursów” wskazane w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz w odpowiednich definicjach słownikowych. W związku z tym, jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie jest negatywna lub w przypadku gdy jednorazowa wartość wygranej w Konkursie będzie przewyższać kwotę 2000 złotych brutto, to nagrody wydawane w takim Konkursie będą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


Uzupełnienie uzasadnienia do pytania nr 1.

Wnioskodawca wskazał, że dla nagród wydawanych w Konkursach i dla stosowania zwolnienia z podatku PIT określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT przewidzianego dla konkursów z dziedziny sztuki według Spółki nie ma znaczenia czy wygranymi Specjalistami są:

  • prowadzący działalność gospodarczą i w takim charakterze biorący udział w Konkursie,
  • prowadzący działalność gospodarczą, ale jednocześnie wykonujący również swój zawód w ramach stosunku pracy i w takim charakterze (osoby zatrudnionej na etacie) biorący udział w Konkursie,
  • wykonujący swój zawód w ramach stosunku pracy i w takim charakterze (osoby zatrudnionej na etacie) biorący udział w Konkursie,

ponieważ z literalnego brzmienia ww. przepisu wynika, że zwolnienie z podatku nie ma zastosowania tylko wtedy gdy wydawane nagrody są związane (i) ze sprzedażą premiową towarów lub usług oraz (ii) z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą przez osobę nagrodzoną za dokonanie sprzedaży premiowej towarów lub usług. A contrario powyższe ograniczenie zwolnienia nie jest stosowane do nagród wydawanych w ramach konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.


Uzupełnienie uzasadnienia swojego stanowiska w zakresie pytania nr 2.

Jeśli chodzi o uzasadnienie stanowiska Spółki w odniesieniu do pytania nr 2, to dla zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT i opodatkowania zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym nagród otrzymanych w ramach takiego Konkursu także nie ma znaczenia fakt, czy uczestnik Konkursu prowadzi działalność gospodarczą i czy Konkurs jest związany z tą działalnością.

Tą tezę potwierdzają stanowiska sądów administracyjnych, które twierdzą że wygrana w konkursach podlega opodatkowaniu 10% PIT pobieranym przez płatnika także w sytuacji gdy beneficjentem jest osoba prowadząca indywidualną działalność gospodarczą (por. wyrok NSA z 20 stycznia 2015 r. sygn. akt II FSK 232/13 lub z dnia 1 grudnia 2015 r., sygn. II FSK 2075/13).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika związanych ze zorganizowaniem konkursu z dziedziny sztuki:

  • w części dotyczącej przychodów uzyskiwanych przez Specjalistów prowadzących działalność gospodarczą i biorących udział w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  • obliczenie,
  • pobranie,
  • wpłacenie

– podatku, zaliczki lub raty.


Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ww. ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2–2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl przepisu art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał inne źródła.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania „w szczególności”. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Jak stanowi art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Stosownie do treści art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W myśl art. 42g ust. 1 cytowanej ustawy płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, oraz informacje, o których mowa w art. 34 ust. 8, art. 35 ust. 10, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 6:

  1. urzędowi skarbowemu - w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;
  2. podatnikowi - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

Obowiązek poboru podatku jednakże nie wystąpi jeżeli wygrana/nagroda otrzymana w konkursie spełnia warunki do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.


Podkreślić należy, że warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2 000 zł, jest rodzaj konkursu.


Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „konkurs”, również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, że konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”. Z definicji tych wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.


Ustawodawca w przepisach podatkowych nie zdefiniował pojęcia „dziedzina”, jednakże zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) dziedzina, to zakres czyjegoś działania w obrębie nauki, gospodarki, techniki, kultury itp.


W przepisach podatkowych brak jest również definicji „nauki”, ale zgodnie z definicją zawartą w ww. internetowym Słowniku języka polskiego PWN – nauka ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień; też: dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości. Według tego samego słownika wiedza to uczenie się lub uczenie kogoś.

Z powołanych definicji wynika, że „nauka” odnosi się do określonej wiedzy z różnych dziedzin życia.

Należy także zauważyć, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwala wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie 3 warunki:

  • organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu,
  • podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu (np.: internet),
  • jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2 000 zł.


Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, z którym to rodzajem konkursu mamy do czynienia w opisanym zdarzeniu przyszłym.


Z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy w przypadku wydania nagród rzeczowych w ramach konkursu z dziedziny nauki znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 2 000 zł.


Poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć wartość każdej odrębnie wygranej przez uczestnika nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość. Zatem, wartość nagrody pieniężnej określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki, tj. wygrana musi dotyczyć konkursu z dziedziny nauki i jej wartość nie może przekroczyć jednorazowo kwoty 2 000 zł.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest firmą farmaceutyczną. Zamierza wprowadzić konkurs z dziedziny nauki, w formie quizu z zakresu wiedzy o jego produktach, które wytwarza i dystrybuuje. Pytania konkursowe dotyczyłyby między innymi informacji o produkcie, jego składzie, specyfikacji czy użytkowaniu. Odpowiedź na pytania konkursowe wymagałaby od uczestnika:

  • przeanalizowania materiałów informacyjnych dotyczących danego specyfiku takich jak: ulotka, materiały promocyjne, karty produktu czy materiały naukowe oraz
  • połączenia tej wiedzy z doświadczeniem adresata Konkursu i jego wiedzą w zakresie specyficznych dziedzin (np. farmacji, medycyny, kosmetologii, chemii itd.).


Konkurs trwałby z góry określony okres, przewidując ograniczoną pulę nagród będących z reguły nagrodami rzeczowymi. Konkurs posiadałby określony regulamin zawierający informację o wymogach, które musieliby spełniać uczestnicy żeby wygrać nagrodę, wskazanie organizatora konkursu i ewentualnie osób odpowiedzialnych za ocenę wyników konkursu.

Odbiorcami nagród oraz uczestnikami Konkursu będą co do zasady farmaceuci, lekarze i inni HCP (z ang. Health Care Professionals czyli profesjonaliści związani z ochroną zdrowia). Wnioskodawca nie może wykluczyć, że uczestnikami Konkursu będą także zwykli uczestnicy niebędący Specjalistami, ale będący potencjalnymi lub faktycznymi konsumentami jej produktów. Będą to jednak co do zasady osoby niezatrudnione przez Wnioskodawcę.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że co do zasady Spółkę ze specjalistami nie będą łączyły stosunki cywilnoprawne, ale biorąc pod uwagę, że Spółka prowadzi szeroki zakres działań marketingowych, badawczych i edukacyjnych, nie może wykluczyć że niektórzy, nieliczni specjaliści będą powiązani ze spółką np. umową zlecenia lub umową o dzieło (np. w zakresie współpracy badawczej albo sponsoringowej).

W konkursie mogą brać udział Specjaliści:

  • wyłącznie prowadzący działalność gospodarczą i w takim charakterze biorący udział w Konkursie,
  • prowadzący działalność gospodarczą, ale jednocześnie wykonujący również swój zawód w ramach stosunku pracy i w takim charakterze (osoby zatrudnionej na etacie) biorący udział w Konkursie,
  • wykonujący swój zawód w ramach stosunku pracy w takim charakterze (osoby zatrudnionej na etacie) biorący udział w Konkursie.


Uczestnicy mogą otrzymać nagrody o wartości poniżej, jak i powyżej 2.000 zł.


Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że przy opodatkowaniu nagród należy każdorazowo brać pod uwagę krąg osób, do których adresowany jest dany konkurs. I tak, nagrody wypłacone w konkursie z dziedziny nauki organizowanym przez Wnioskodawcę, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, tj. osobom zatrudnionym przez Spółkę na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, osobom fizycznym, które nie będą zatrudnione przez Spółkę ani nie będzie łączyć ich ze spółką umowa cywilnoprawna, ani nie będą świadczyć na rzecz tej spółki usług w ramach działalności gospodarczej, osobom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą, ale jednocześnie wykonującym również swój zawód w ramach stosunku pracy i w takim charakterze (osoby zatrudnionej na etacie) biorący udział w konkursie, osobom zatrudnionym w ramach stosunku pracy, będą stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. W przypadku gdy wartość nagrody, nie przekracza jednorazowo kwoty 2 000 zł, przychód będzie korzystał ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, na Wnioskodawcy jako płatniku nie będzie ciążył obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od ww. nagród wygranych w konkursie z dziedziny sztuki, stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli jednak wartość nagrody otrzymanej przez zwycięzcę przekroczy kwotę 2 000 zł, nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy i cała kwota nagrody podlegać będzie opodatkowaniu. W tej sytuacji na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w powołanym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznać należało za prawidłowe.

Natomiast nagrody uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanych przez Wnioskodawcę konkursów z dziedziny nauki – jeżeli osoby te uczestniczą w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą – stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy). Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej za najlepsze osiągnięcia w danej dziedzinie, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy. Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i 2 ustawy, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Systematyka ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada, że przychody osób fizycznych podlegające opodatkowaniu przyporządkowane są źródłom przychodów wymienionych w art. 10. Każde źródło przychodów ma przypisane zasady opodatkowania. Zatem nie jest konieczne wprowadzanie zastrzeżeń, iż zasady opodatkowania przychodów z jednego źródła nie mogą być stosowane do opodatkowania przychodów z innego źródła. Tym samym jeżeli - nie budzi wątpliwości, iż przychody (nagrody) z tytułu udziału w konkursach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności, to należy uznać, że przychody takie podlegają opodatkowaniu na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika konkursu.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, albo art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych albo na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43 ze zm.).

Tak więc dopuszczenie opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na innych zasadach, np. na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi naruszenie art. 9a ww. ustawy. Samo uznanie danego przedsięwzięcia za konkurs nie powoduje automatycznie, że ma zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewidujący 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową. Należy zauważyć, że redakcja art. 30 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że czynności i zdarzenia wymienione w tym przepisie, opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym, mają w zasadzie charakter jednorazowy i incydentalny, a celem przepisu jest ułatwienie poboru podatku. Cechy incydentalności nie można natomiast przypisać dochodom (przychodom) z pozarolniczej działalności gospodarczej, która jest działalnością zarobkową prowadzoną we własnym imieniu i na własny rachunek, mającą charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały).


Zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.


W związku z powyższym, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonają opodatkowania przekazanych przez Spółkę nagród (zgodnie z wybraną formą opodatkowania).


W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, z tytułu wygranych w konkursach otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało w tym zakresie uznać za nieprawidłowe.

Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądu wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw w określonych stanach faktycznych i są wiążące tylko w tych sprawach, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla Organu wydającego interpretację indywidualną.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj