Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-3.4011.297.2019.2.PS
z 20 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2019 r. (data wpływu 4 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 sierpnia 2019 r. (data wpływu 2 sierpnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 12 września 2019 r. (data wpływu 16 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych między innymi w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego w związku z realizacją projektu – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego dofinansowania. Wniosek został następnie uzupełniony pismem z dnia 1 sierpnia 2019 r. (data wpływu 2 sierpnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 12 września 2019 r. (data wpływu 16 września 2019 r.).


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na opracowywaniu i analizowaniu projektów … z …. wraz z opracowaniem …. Obejmuje również działalność handlową wyrobami z … i … (bez sprzedaży detalicznej).

Wnioskodawca:


  • w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce,
  • prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, opodatkowanie podatkiem liniowym 19%,
  • jest partnerem w projekcie NCBiR realizowanym przez konsorcjum krajowe:


    1. A,
    2. B,
    3. Wnioskodawca.


Liderem konsorcjum krajowego jest A.

Płatnikiem konsorcjum krajowego jest B, która w trakcie realizacji projektu będzie przekazywać zaliczki na specjalne wyodrębnione konto Wnioskodawcy, przeznaczone do rozliczenia zaliczek otrzymywanych na realizacje projektu.

Polskie konsorcjum wraz z C realizuje projekt międzynarodowy w ramach konkursu „…”.


Tematy konkursu:


  1. …;
  2. …;
  3. …;
  4. …;
  5. …;
  6. ….


Kraje/partnerzy biorący udział w konkursie - 31 krajów, w tym Polska i Łotwa.

Wnioski o dofinansowanie projektów badawczych mogą składać polscy przedsiębiorcy oraz konsorcja naukowe, w skład których wchodzą jednostki naukowe wyłącznie we współpracy z polskimi przedsiębiorcami.

Data otwarcia naboru wniosków wstępnych - 14 marca 2017 r.

Data zamknięcia naboru wniosków wstępnych - 13 czerwca 2017 r.

Data zamknięcia naboru wniosków pełnych - 9 listopada 2017 r.

Nabór wniosków międzynarodowych odbywał się poprzez system elektroniczny.

Konkurs byt dwuetapowy. W pierwszym etapie składane były [wnioski – dopisek organu] wstępne przez koordynatora projektu w imieniu międzynarodowego konsorcjum. Na tym etapie nastąpiła weryfikacja możliwości ubiegania się o dofinansowanie projektu partnerów przez organizacje właściwe dla ich kraju. Do drugiego etapu zakwalifikowane zostały projekty na łączną wnioskowaną kwotę dofinansowania mniejszą od 300% budżetu krajowego. W tym celu wnioski wstępne poddane zostały ocenie merytorycznej ekspertów wyłonionych z bazy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. W drugim etapie wnioski pełne złożone w elektronicznym systemie poddane zostały ocenie międzynarodowego panelu ekspertów.

Data naboru wniosków krajowych - pierwszy kwartał 2018 r.

Wniosek zawierał opis zadań realizowanych wyłącznie przez polskich partnerów projektu, ich harmonogram oraz kosztorys.

Wnioski zostały zaopiniowane pod względem zasadności wnioskowanej kwoty dofinansowania. W oparciu o przedmiotową opinię Dyrektor Centrum podjął decyzję o wysokości dofinansowania polskich jednostek.

Na dofinansowanie udziału polskich podmiotów w projektach wyłonionych w ramach konkursu NCBR przeznaczyło budżet w wysokości 500 000 euro.


Dofinansowanie:


  • Badana przemysłowe
  • Prace rozwojowe


Rozpoczęcie finansowana projektów - II kwartał 2018 r.


Status prawny konkursu:


  • ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki,
  • ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju,
  • rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
  • rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 września 2010 r. w sprawie szczegółowego trybu realizacji zadań Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.


Projekt jest realizowany w okresie 36 miesięcy, od 1 września 2018 r. do 31 sierpnia 2021 roku. Środki, które otrzyma Wnioskodawca, będą pochodzić od agencji wykonawczej - Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). Środki te NCBiR otrzymał z budżetu państwa na realizację ww. projektu. Wnioskodawca rozpoczyna realizację przynależnych mu zadań od 1 lutego 2019 r. Realizacja projektu będzie prowadzona w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Działalność polega na opracowywaniu i analizowaniu projektów techniczno-technologicznych z branży chemicznej wraz z opracowaniem wzorów/receptur w skali laboratoryjnej.


Wnioskodawca będzie beneficjentem projektu Dofinansowanie z NCBiR za pośrednictwem płatnika (B) w wysokości 80% poniesionych nakładów kosztów:


  • wynagrodzeń W = 99 408 zł;
  • operacyjnych Op = 25 068 zł;
  • ogólnych O = 155 595 zł.


Planowany przebieg realizacji projektu:

Polskie konsorcjum wraz z C w ramach ww. konkursu realizuje projekt międzynarodowy „X”. Głównym celem projektu X jest opracowanie sztywnych pianek poliuretanowych z zastosowaniem surowców pochodzących z przemysłu rolnego, jak również leśnego do zastosowań w izolacjach kriogenicznych. Obecnie izolacje tego typu otrzymywane są z surowców petrochemicznych. W celu poprawy właściwości matrycy poliuretanowej, zostanie ona zmodyfikowana nanokrystaliczną celulozą, która zostanie otrzymana w ramach niniejszego projektu.

(…) Zaproponowane w niniejszym projekcie materiały izolacyjne są innowacją na poziomie światowym. Nie odnotowano istotnych opracowań naukowych w tym obszarze.

Realizacja głównego celu projektu została podzielona na 5 kluczowych celów:

(…)

Uzasadnienie kosztów wynagrodzeń dla Wnioskodawcy przyjęte przez NCBiR - ujęto w poniższym zestawieniu:

Koszty wynagrodzeń (W) wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, osób zatrudnionych przy prowadzeniu badań podstawowych, badań przemysłowych lub prac rozwojowych, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z realizacją projektu objętego pomocą.

Zadanie 1 - Pracownicy Wnioskodawcy nie uczestniczą w tym zadaniu, dlatego nie przewidziano kosztów.

Zadanie 2 - Uzasadnienie: Pracownicy nie uczestniczą w tym zadaniu, dlatego nie przewidziano kosztów.

Zadanie 3 - Uzasadnienie: Realizacja tego zadania zatrudnienia pracowników odpowiadającego 3 osobomiesiącom, co odpowiada kosztom w wysokości 40000 zł.

(…)

Według wytycznych kwalifikowalność kosztu może zostać uznana, o ile zostaną spełnione łącznie następujące warunki, m.in.: koszt został faktycznie poniesiony w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie oraz został należycie udokumentowany. W wytycznych przewiduje się również, iż koszty kwalifikowane mogą powstać także w sytuacji, gdy pracę w projekcie wykonuje beneficjent jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, jednocześnie będąc pracownikiem w ramach własnego projektu. Przewiduje się możliwość „obciążenia” firmy kosztami własnej pracy. W takiej sytuacji znajduje się Wnioskodawca, będąc jednocześnie właścicielem i pracownikiem jednoosobowej firmy. Wykonując osobiście zadania w projekcie, będzie mógł swoją pracę w określonym wymiarze zaliczyć do kosztów kwalifikowanych i rozliczyć w ramach udzielonej dotacji.

W wytycznych zapisano: Właściciele spółek oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, którzy nie pobierają za wykonywaną pracę wynagrodzenia (są finansowani z zysku), mogą rozliczać koszty swojej pracy przy prowadzeniu badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach projektu zgodnie z poniższymi zasadami.


  1. Koszty pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą należy rozliczać według stawki godzinowej.
  2. Właściciel spółki lub osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą musi posiadać odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach projektu.
  3. Rozliczenie kosztów pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą następuje według ustalonej stawki godzinowej w zależności od faktycznie przepracowanych godzin w projekcie (według wzoru).
  4. W projekcie można rozliczyć maksymalnie 860 godzin pracy w ciągu roku (maksymalnie 72 godziny pracy w ciągu miesiąca) - ograniczenie to wynika z założenia, że projekt nie może stanowić jedynego przedmiotu działalności przedsiębiorstwa, tym samym obowiązki właściciela jednostki nie mogą dotyczyć wyłącznie badań wykonywanych w ramach projektu.


Ponadto zapisano obowiązki beneficjenta w zakresie sfery podatkowej:


  1. Podatnik przed rozliczeniem w projekcie kosztów pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, zwróci się do właściwego urzędu skarbowego z zapytaniem czy pobieranie wynagrodzenia w ramach realizowanego projektu jest zgodne z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych i może stanowić jego wynagrodzenie/dodatkowe źródło przychodu oraz czy istnieje możliwość wykazania/zaewidencjonowania przedmiotowego wynagrodzenia jako kosztu w ramach realizowanego przedsięwzięcia.
  2. Otrzymane od Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje beneficjent udostępni NCBiR (przed rozliczeniem we wniosku o płatność kosztów pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą).
  3. Poniesienie wydatku na koszty pracy właściciela spółki lub osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą jest dokumentowane dokumentem księgowym, (np. notą obciążeniową) oraz kartą czasu pracy wskazującą liczbę godzin w danym miesiącu kalendarzowym poświęconych na wykonanie badań w projekcie. Na podstawie powyższych zapisów część kosztów kwalifikowanych (częściowo pokrytych dotacją) zostanie przypisana wynagrodzeniu na rzecz wnioskodawcy, obliczonego zgodnie z wytycznymi i kwota ta zostanie przelana z rachunku firmowego na rachunek prywatny Wnioskodawcy. Przewiduje się również, iż ta operacja zostanie udokumentowana notą księgową lub obciążeniową. W ramach Projektu nie są świadczone żadne usługi na rzecz podmiotów zewnętrznych (nic nie jest sprzedawane ani świadczone nieodpłatnie). Po zakończeniu Projektu będzie możliwe - w oparciu o efekty realizacji Projektu - wprowadzenie na rynek nowej usługi, aczkolwiek będzie to usługa stricte komercyjna.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (doprecyzowane w piśmie z dnia 12 września 2019 r.):


  1. Czy pobieranie wynagrodzenia jako przychodu zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ramach realizowanego projektu może być kwalifikowane jako wynagrodzenie/dodatkowe źródło przychodu zwolnionego z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy?
  2. Czy istnieje możliwość wykazania/zaewidencjonowania przedmiotowego wynagrodzenia jako kosztu w ramach realizowanego przedsięwzięcia w ramach projektu …?


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie pytania pierwszego. Wniosek w zakresie pytania drugiego jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy przepisy prawa podatkowego określają źródło przychodu w zależności od charakteru wynagrodzenia. Jednym ze źródeł przychodów jest działalność gospodarcza. Stosownie do art. 5a pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową - wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o ustawy, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Działalność wykonywana przez Wnioskodawcę, polegająca w analizowanym przypadku na realizowaniu projektu dofinansowanego ze środków pochodzących z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (agencji wykonawczej) w ramach międzynarodowego projektu … finansowanego ze środków Unii Europejskiej, należy uznać za działalność gospodarczą. Dotyczy to również tej części środków, które dotyczą pokrycia kosztów odpowiadających pracy własnej właściciela firmy (Wnioskodawcy) w projekcie. Możliwość uwzględnienia w kalkulacji pracy własnej, właściciela, co przewidują Wytyczne, nie stanowi uzasadnienia dla przyjęcia innej charakterystyki tej części środków otrzymanych w ramach projektu, a mianowicie do zakwalifikowania tej części środków do innego źródła przychodów, np. z pracy lub z działalności wykonywanej osobiście. Również udokumentowanie notą księgową lub obciążeniową przekazania środków z rachunku firmowego Wnioskodawcy na rachunek prywatny nie wpłynie w żaden sposób na kwalifikację otrzymanych środków. Środki odpowiadające wynagrodzeniu za pracę własną Wnioskodawcy, oczywiście nie są dochodami ze stosunku pracy ani stosunku pokrewnego, a także nie stanowią wynagrodzenia za świadczenia wykonywane osobiście. Brak bowiem elementu podporządkowania służbowego, o którym mowa w art. 5b ustawy o dochodowym od osób fizycznych (element wykluczający działalność gospodarczą). Nie występują również przesłanki pozytywne, określone w art. 12 i 13 tej ustawy. W szczególności zaś umowa Wnioskodawcy z Instytucją Pośredniczącą (NCBiR) została zawarta wyłącznie w ramach działalności gospodarczej, bez względu na rodzaj kosztów kwalifikowanych, które są objęte projektem i dofinansowane. Są one objęte zwolnieniem z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jako Instytucja Pośrednicząca dysponuje środkami pochodzącymi z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej. Zadania Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, jako Instytucji Pośredniczącej, obejmują przede wszystkim obowiązek sprawnego wypłacania i rozliczania przyznanych środków finansowych, a także zapewnienia merytorycznego wsparcia dla beneficjentów realizujących projekty z funduszy Unii Europejskiej. Jednak zgodnie z orzecznictwem dla zastosowania zwolnienia istotne jest pierwotne źródło pochodzenia środków, wskazanie podmiotu, który ostatecznie ponosi ekonomiczny ciężar finansowania. Środki, które otrzyma Wnioskodawca, nawet jeśli zostaną przekazane za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, będą pochodzić z budżetu Unii Europejskiej. Wnioskodawca bezpośrednio zrealizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, dlatego należy uznać, że oba warunki zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostaną spełnione w zakresie całego dofinansowania na rzecz Wnioskodawcy, również w zakresie odpowiadającym kosztom pracy własnej Wnioskodawcy. Jeśli wynagrodzenie odpowiadające kosztom pracy własnej Wnioskodawcy zostanie przekazane z rachunku firmowego (na który wpłynie dotacja) na rachunek prywatny zgodnie z zasadami określonymi w wytycznych, nie będzie ono miało wpływu na rozliczenia w podatku dochodowym. Transfer pomiędzy rachunkami tej samej osoby fizycznej nie tworzy u tej osoby nowego źródła przychodów. Nie zwiększa też kosztów podatkowych spółki. Nie istnieją bowiem żadne świadczenia w ramach sfery tej samej osoby fizycznej. Jednym słowem rozliczenie kosztów pracy własnej Wnioskodawcy jest podatkowo neutralne.

Środki przelane z rachunku firmowego na rachunek prywatny tytułem wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Jednak przepisy podatkowe nie stoją na przeszkodzie by te środki traktować jako koszty rozliczane w ramach projektu realizowanego z Instytucją Pośredniczącą (koszty kwalifikowane projektu).

Dodatkowo w myśl art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników tej spółki.

Wobec powyższego naliczone wynagrodzenie zgodnie z prowadzoną listą płac jest przychodem zwolnionym z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy. Przychody te należy kwalifikować jako zwolnione z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepisy podatkowe nie stoją na przeszkodzie by te środki traktować jako koszty rozliczane w ramach projektu realizowanego z instytucją pośredniczącą (koszty kwalifikowane projektu).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. poprzez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Jednakże w myśl art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyska dofinansowanie do projektu realizowanego w ramach tej działalności, otrzymane środki stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, chyba że przeznaczone zostaną na nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bądź gdy dofinansowanie otrzyma od agencji wykonawczych, które środki pieniężne na ten cel otrzymują z budżetu państwa.

Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że środki te zostaną wypłacone tytułem wynagrodzenia należnego podatnikowi z tytułu osobistej realizacji (samodzielnego wykonywania określonych czynności przy realizacji projektu), czy też nadzoru nad projektem, czy na pokrycie wydatków innych niż nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Zaznaczyć także należy, że niektóre środki finansowe korzystają ze zwolnienia. I tak zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na opracowywaniu i analizowaniu projektów techniczno-technologicznych z branży chemicznej wraz z opracowaniem wzorów/receptur w skali laboratoryjnej. Działalność Wnioskodawcy obejmuje również działalność handlową wyrobami z branży chemii gospodarczej i budowlanej (bez sprzedaży detalicznej).

Wnioskodawca jest partnerem w projekcie NCBiR realizowanym przez konsorcjum krajowe, którego liderem jest A, a płatnikiem jest B, która w trakcie realizacji projektu będzie przekazywać zaliczki na specjalne wyodrębnione konto Wnioskodawcy, przeznaczone do rozliczenia zaliczek otrzymywanych na realizacje projektu.

Polskie konsorcjum wraz z C realizuje projekt międzynarodowy w ramach konkursu „…”, finansowany ze środków Unii Europejskiej.

Projekt jest realizowany w okresie 36 miesięcy, od 1 września 2018 r. do 31 sierpnia 2021 roku. Środki, które otrzyma Wnioskodawca, będą pochodzić od agencji wykonawczej - Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). Środki te NCBiR otrzymał z budżetu państwa na realizację ww. projektu. Wnioskodawca rozpoczyna realizację przynależnych mu zadać od 1 lutego 2019 r. Realizacja projektu będzie prowadzona w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Jak stanowi art. 9 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869) sektor finansów publicznych tworzą agencje wykonawcze. Na podstawie art. 18 ustawy o finansach publicznych, agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.

Wskazać trzeba zatem, że stosownie do treści art. 1 ust. 2 ww. ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2017 r., poz. 1447 z późn. zm.), Centrum jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej państwa, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668).

Do zadań Centrum, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U z 2018 r. poz. 1249, z późn. zm.), należy udział w realizacji międzynarodowych programów badań naukowych i prac rozwojowych, w tym programów współfinansowanych ze środków zagranicznych.

W związku z powyższym wskazać należy, że Narodowe Centrum Badań i Rozwoju reprezentuje Polskę w wybranych programach …, w ramach których podejmuje współpracę z narodowymi ministerstwami i/lub agencjami finansującymi badania naukowe, na rzecz budowy Europejskiej Przestrzeni Badawczej. Podstawą dla funkcjonowania tych programów jest idea łączenia potencjału finansowego i naukowego państw członkowskich na rzecz podniesienia konkurencyjności europejskiej nauki i gospodarki.

W ramach wspólnych konkursów … projekty badawcze są finansowane ze środków wniesionych przez kraje w nim uczestniczące. Udział polskiego podmiotu w projekcie międzynarodowym, wyłonionym do finansowania w konkursie, jest dofinansowany przez Centrum ze środków budżetu krajowego.


Stosownie do art. 46 ust. 1 ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, przychodami Centrum są środki finansowe otrzymywane w formie:


  1. dotacji celowej na realizację strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych, innych zadań Centrum oraz na realizację badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, przekazywanej na wniosek Dyrektora;
  2. dotacji podmiotowej na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez Centrum zadaniami, o których mowa w pkt 1, w tym kosztów wynagradzania ekspertów i zespołów ekspertów, o których mowa w art. 38 ust. 1;
  3. dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących obsługi realizacji zadań, o których mowa w pkt 1.


Stosownie natomiast do art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o finansach publicznych dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca otrzymał środki finansowe w związku z realizacją projektu … za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju stanowiącego państwową agencją wykonawczą, to uzyskane przez Wnioskodawcę od ww. agencji wykonawczej dofinansowanie, które pochodzić będzie ze środków otrzymanych przez agencję na ten cel z budżetu państwa, na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłączone będzie z przychodów podatkowych.

W związku z powyższym, do otrzymanej kwoty środków pieniężnych nie będzie miał zastosowania wskazany przez Wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ wynagrodzenie to nie stanowi przychodu podatkowego na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 tej ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy uznać należy zatem za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj