Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.369.2019.2.JN
z 13 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2019 r. (data wpływu 9 lipca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2019 r. (data wpływu 6 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% dla świadczonych usług badawczo-doświadczalnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% dla świadczonych usług badawczo-doświadczalnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 września 2019 r. (data wpływu 6 września 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, pytanie oraz stanowisko własne.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest agencją wykonawczą (państwową osobą prawną) utworzoną na podstawie ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. (Dz. U. z 2017 r., z późn. zm).

Wnioskodawca realizuje zadania państwa w zakresie działalności badawczo-doświadczalnej określone w ustawie o nasiennictwie oraz ustawie o ochronie prawnej odmian roślin w zakresie:

  1. badania i rejestracji odmian roślin,
  2. ochrony prawnej odmian roślin,
  3. porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego,
  4. oceny tożsamości i czystości odmianowej prób partii materiału siewnego.

Ponadto, Wnioskodawca prowadzi typową działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, w tym w szczególności produkcję rolniczą oraz usługową działalność badawczo-doświadczalną.

W ramach prowadzonej działalności usługowej w zakresie badawczo-doświadczalnym (usługi świadczone są na terenie Polski) Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz różnych podmiotów krajowych i zagranicznych, m.in. na rzecz „A” – Wspólnotowy Urząd Odmian Roślin. „A” jest organem utworzonym przez Unię Europejską – Agencją Unii Europejskiej posiadającą osobowość prawną, zarządzającą wspólnotowym systemem ochrony odmian uprawnych roślin. Siedziba „A” mieści się w Francji.

Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym (art. 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów (Dz. U. 2013 r., poz. 1719) obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz: instytucji Unii Europejskiej lub organów utworzonych przez Unię Europejską, do których ma zastosowanie Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, z późn. zm.), zwanych dalej „instytucjami lub organami Unii Europejskiej”, posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju – do celów służbowych tych instytucji lub organów.

Obniżoną stawkę podatku usługodawca (Wnioskodawca) może zastosować po spełnieniu warunków opisanych w art. 8 ust. 2 lub ust. 4 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów (Dz. U. 2013 r., poz. 1719).

„A” nie przedłożyło Wnioskodawcy świadectwa zwolnienia z VAT, które jest wymagane według rozporządzenia Ministra Finansów (Dz. U. 2013 r., poz. 1719) art. 8 ust. 2 pkt 1 do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług (0%), Wnioskodawca wystawił faktury za wykonane usługi na rzecz „A” ze stawką VAT 23%. „A” zapłaciło Wnioskodawcy za wykonane usługi w kwocie brutto, tj. z należnym podatkiem VAT ujętym na fakturach.

Ponieważ „A” jako organ Unii Europejskiej uważa, że spełnia warunki zastosowania obniżonej stawki podatku od towaru i usług (0%), zwróciło się z wnioskiem do Wnioskodawcy o zwrot zapłaconego podatku od towarów i usług (VAT) za wykonane usługi badawczo-doświadczalne na rzecz „A”, a zwrócony VAT Wnioskodawca ma rozliczyć jako naliczony.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest agencją wykonawczą (państwową osobą prawną) utworzoną na podstawie ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. (Dz. U. z 2017 r., z późn. zm.).

Wnioskodawca realizuje zadania państwa w zakresie działalności badawczo-doświadczalnej określone w ustawie o nasiennictwie oraz w ustawie o ochronie prawnej odmian w zakresie:

  1. badania i rejestracji odmian roślin,
  2. ochrony prawnej odmian roślin,
  3. porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego,
  4. oceny tożsamości i czystości odmianowej prób partii materiału siewnego.

Ponadto Wnioskodawca prowadzi typową działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług VAT, w tym w szczególności produkcję rolniczą oraz działalność badawczo-doświadczalną.

W ramach prowadzonej działalności usługowej w zakresie badawczo-doświadczalnym (usługi świadczone są na terenie Polski) Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz różnych podmiotów krajowych i zagranicznych, między innymi na rzecz „A” – Wspólnotowy Urząd Odmian Roślin. „A” jest organem utworzonym przez Unię Europejską – Agencją Unii Europejskiej posiadającą osobowość prawną zarządzającą wspólnotowym systemem ochrony odmian roślin. Siedziba „A” mieści się w Francji.

Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym (paragraf 8 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719) obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku VAT stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz: instytucji Unii Europejskiej lub organów utworzonych przez Unię Europejską, do których ma zastosowanie Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r., nr 90, poz. 864/4, z późn. zm.), zwanych dalej „instytucjami lub organami Unii Europejskiej”, posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju – do celów służbowych tych instytucji lub organów.

Obniżoną stawkę podatku usługodawca (tutaj Wnioskodawca) może zastosować po spełnieniu warunków opisanych w paragrafie 8 ust. 2 lub ust. 4 i 5 Rozporządzenia Ministra Finansów (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719).

„A” nie przedłożyło Wnioskodawcy świadectwa zwolnienia z podatku, które jest zgodne z paragrafem 8 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia wymagane do zastosowania obniżonej do 0% stawki podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wystawił faktury za wykonane usługi na rzecz „A” ze stawką 23%.

„A” zwróciło się do Wnioskodawcy z wnioskiem o zwrot zapłaconego podatku od towarów i usług VAT motywując, że zgodnie z obowiązującymi przepisami jako organ Unii Europejskiej, spełnia warunki (bez dodatkowych wymogów) do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług 0% w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w tym również w Polsce.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 3 września 2019 r.) .

Czy na podstawie obowiązującego stanu prawnego dotyczącego opodatkowania towarów i usług istnieje możliwość, aby Wnioskodawca (podmiot polski) stosował obniżoną do 0% stawkę podatku od towarów i usług VAT do usług badawczo-doświadczalnych świadczonych na rzecz „A” (organu Unii Europejskiej) i zmniejszył podatek należny do urzędu skarbowego?

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym w uzupełnieniu z dnia 3 września 2019 r.), nie istnieją przesłanki prawne, aby możliwe było obniżenie do 0% stawki podatku VAT do usług świadczonych na rzecz „A”, a tym samym zmniejszenia kwoty podatku należnego do urzędu skarbowego. W ocenie Wnioskodawcy jedynym organem uprawnionym do rozliczenia/zwrotu zapłaconego w Polsce podatku VAT jest organ wyznaczony w danym państwie członkowskim.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (…).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności usługowej w zakresie badawczo-doświadczalnym świadczy usługi na terytorium Polski na rzecz różnych podmiotów krajowych i zagranicznych, m.in. na rzecz „A” – Wspólnotowy Urząd Odmian Roślin. „A” jest organem utworzonym przez Unię Europejską – Agencją Unii Europejskiej posiadającą osobowość prawną, zarządzającą wspólnotowym systemem ochrony odmian uprawnych roślin. Siedziba „A” mieści się Francji.

„A” nie przedłożyło Wnioskodawcy świadectwa zwolnienia z podatku VAT, które jest zgodne z art. 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2350) – zwanego rozporządzeniem – do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%. Wnioskodawca wystawił faktury za wykonane usługi na rzecz „A” ze stawką VAT 23%. „A” zapłaciło Wnioskodawcy za wykonane usługi w kwocie brutto, tj. z należnym podatkiem VAT ujętym na fakturach.

Stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (art. 146aa pkt 1 i 2 ustawy).

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub możliwość zwolnienia od podatku oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

W myśl art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy – minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia w okresie, o którym mowa w art. 146aa, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

Zgodnie z brzmieniem § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia – obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz instytucji Unii Europejskiej lub organów utworzonych przez Unię Europejską, do których ma zastosowanie Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. poz. 864/4, z późn. zm.), zwanych dalej „instytucjami lub organami Unii Europejskiej”, posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju – do celów służbowych tych instytucji lub organów.

Stosownie do § 8 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia – przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

  1. w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 – wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-4 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
  2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 1a.

W myśl § 8 ust. 4 rozporządzenia – w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Jak stanowi § 8 ust. 5 rozporządzenia – w przypadku, o którym mowa w ust. 4, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4 przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Z powołanych przepisów § 8 rozporządzenia wynika, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% ma zastosowanie wyłącznie po spełnieniu łącznie określonych warunków. Po pierwsze, dostawa towarów lub świadczenie usług muszą być dokonywane na rzecz instytucji Unii Europejskiej lub organów utworzonych przez Unię Europejską, posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju – do celów służbowych tych instytucji lub organów. Po drugie, dla zastosowania obniżonej stawki podatku 0% koniecznym jest posiadanie przez podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy wypełnionego odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego instytucje lub organy Unii Europejskiej posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo, jak również zamówienia dotyczącego towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się ww. świadectwo.


Niespełnienie tych warunków łącznie pozbawia podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi nabywane przez instytucje Unii Europejskiej lub organy utworzone przez Unię Europejską prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku, gdy towary lub usługi nabywane przez instytucje Unii Europejskiej lub organy utworzone przez Unię Europejską przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium posiadają one siedzibę lub przedstawicielstwo. W tym przypadku jednak oprócz odpowiednio wypełnionego świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego oraz zamówienia dotyczącego towarów lub usług, ww. podmioty winny przekazać dostawcy towarów lub usługodawcy kopię pisma zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa wydanego przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Z praktycznego punktu widzenia podatnik powinien otrzymać wskazane dokumenty przed lub w momencie dokonania sprzedaży. Zamówienie wraz ze specyfikacją, co do ilości i rodzaju towarów lub usług, umożliwia mu bowiem przygotowanie transakcji zgodnie z zamówieniem. Wypełnione świadectwo zwolnienia potwierdza natomiast uprawnienie do dokonania przez instytucje Unii Europejskiej lub organy utworzone przez Unię Europejską do zakupów nieobciążonych podatkiem VAT. Na podstawie tych dokumentów podatnik wystawia fakturę na dostawę towarów/świadczenie usług ze stawką podatku VAT 0%.

Jeżeli podatnik nie posiada ww. dokumentów w chwili sprzedaży, nie oznacza to, że nie może sprzedać towarów lub wyświadczyć usług przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 0% i że od razu musi opodatkować taką transakcję stawką podatku właściwą dla danego towaru lub usługi w kraju. Przepisy przewidują bowiem możliwość dostarczenia do podatnika tych dokumentów w terminie późniejszym, przy czym podatnik powinien je posiadać najpóźniej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, tj. nie później niż 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu (lub kwartale – w przypadku podatników, którzy wybrali taki okres rozliczeniowy), za który podatnik rozlicza tę transakcję. Taka decyzja o umożliwieniu nabywcy dostarczenia świadectwa zwolnienia w terminie późniejszym, należy zawsze wyłącznie do decyzji podatnika i oparta jest o zaufanie i współpracę z nabywcą.

Natomiast nieotrzymanie świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienia wraz ze specyfikacją w wyznaczonym terminie, tj. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, uniemożliwia podatnikowi zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% do dostaw towarów i świadczenia usług nabywanych przez instytucje Unii Europejskiej lub organy utworzone przez Unię Europejską.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca świadczy usługi badawczo-doświadczalne na rzecz organu utworzonego przez Unię Europejską „A” posiadającego siedzibę Francji. „A” nie przedłożyło jednak Wnioskodawcy świadectwa zwolnienia z podatku VAT, w związku z czym Wnioskodawca wystawił faktury za wykonane usługi ze stawką VAT 23%.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że skoro – jak wskazał Wnioskodawca – usługobiorca („A”) nie przedłożył mu świadectwa zwolnienia z podatku VAT dotyczącego świadczonych usług badawczo-doświadczalnych, nie miał on podstaw do opodatkowania ww. usług stawką podatku w wysokości 0%, na podstawie § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Tym samym Wnioskodawca postąpił prawidłowo opodatkowując świadczone na rzecz „A” usługi badawczo-doświadczalne stawką podatku w wysokości 23%, w związku z czym nie ma on podstaw do zmniejszenia wykazanego podatku należnego.

Zatem odpowiadając na pytanie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że na podstawie obowiązującego stanu prawnego dotyczącego opodatkowania towarów i usług nie będzie istniała możliwość, aby Wnioskodawca (podmiot polski) stosował obniżoną do 0% stawkę podatku VAT do usług badawczo-doświadczalnych świadczonych na rzecz „A” (organu Unii Europejskiej) w przypadku, gdy nie będą spełnione warunki dotyczące dokumentacji jaką ww. podmiot jest zobowiązany przedstawić Wnioskodawcy i zmniejszył podatek należny do urzędu skarbowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazanie, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi badawczo-doświadczalne podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju stawką podatku w wysokości 23%. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska Wnioskodawcy nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj