Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.414.2019.2.MG
z 10 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2019 r. (data wpływu 9 lipca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2019 r. (data wpływu 2 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach konkursu pn. „…” w Szkole Podstawowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach konkursu pn. „…” w Szkole Podstawowej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 lipca 2019 r. (data wpływu 2 sierpnia 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto, działając w imieniu placówki oświatowej - Szkoły Podstawowej składa wniosek w konkursie pn. „…”, którego celem jest wyłonienie najlepszych projektów do wsparcia finansowego w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W ramach bloków tematycznych polegających na:

  1. zagospodarowaniu wybranego miejsca na terenie należącym do szkoły lub przedszkola w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej - blok I
  2. polepszeniu warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych pracowni edukacyjnych w szkołach, które będą wyremontowane, wyposażone w pomoce dydaktyczne, meble, sprzęt audiovideo celem uatrakcyjnienia planowanych do realizacji zajęć - blok II.

Konkurs skierowany jest do przedszkoli (mogą aplikować wyłącznie na blok I), szkół i ich zespołów, uczelni wyższych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych. W imieniu placówki wniosek składa jednostka samorządu terytorialnego lub inny organ prowadzący placówkę z terenu województwa (Wnioskodawca). Jeden wniosek o dotację może dotyczyć utworzenia wyłącznie jednej pracowni. W regulaminie konkursu wskazano szeroki zakres kosztów kwalifikowanych do dofinansowania ze środków Funduszu.

Wniosek Szkoły Podstawowej, będzie złożony w ramach II bloku tematycznego, w którym dofinansowanie może być przeznaczone na koszty:

  1. zakupu lub wykonania pomocy dydaktycznych związanych bezpośrednio z edukacją przyrodniczą biologiczną, ekologiczną, geograficzną, chemiczno-fizyczną;
  2. zakupu sprzętu audio video, komputerowego, sprzętu nagłaśniającego, tablic multimedialnych (przy czym nie dopuszcza się zakupu używanego sprzętu);
  3. zakupu wyposażenia pracowni tj. zakup: mebli m.in.: stołów w tym stołów laboratoryjnych, krzeseł, szaf/gablot ekspozycyjnych i informacyjnych, dygestorium, biurka nauczycielskiego, żaluzji/rolet, stojaków na mapy/plansze;
  4. wykonania i modernizacji oświetlenia w pracowni (zakup opraw i źródeł światła, wymiana instalacji elektrycznej) i instalacji wodno-kanalizacyjnej wraz z armaturą;
  5. zakupu i położenia fototapety przedstawiającej walory przyrodnicze charakteryzujące wyłącznie teren lokalny;
  6. zakupu roślin doniczkowych pełniących funkcje edukacyjne wraz z tabliczkami/etykietami do ich oznaczania.

Z środków własnych pokryte zostaną koszty wykonania dokumentacji projektowej, prac remontowych i odnowienia pomieszczenia (np. malowanie ścian, położenie paneli, wykładziny), zakupu lub wykonania tablic informacyjnych o dofinansowaniu zadania przez Fundusz (koszt obligatoryjny).

Szkoła Podstawowa dofinansowanie planuje przeznaczyć na polepszenie warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnej i pomysłowej pracowni edukacyjnej w szkole, która będzie wyremontowana, wyposażona w pomoce dydaktyczne, meble, sprzęt audiovideo celem uatrakcyjnienia planowanych do realizacji zajęć.

W obecnym stanie pracownia chemiczno-fizyczna wymaga gruntownego remontu oraz doposażenia w pomoce dydaktyczne, meble, sprzęt do prezentacji typu: projektor, tablica multimedialna. Planowana pracownia ma być funkcjonalna, sprzyjająca pracy w czteroosobowych grupach. W tym celu planowany jest zakup czterech sześcioosobowych stołów sześciokątnych z wygodnymi ergonomicznymi krzesłami. Cztery stanowiska do doświadczeń, tj. szafki ze szkłem laboratoryjnym i zlewami, stół demonstracyjny na podwyższeniu przy biurku nauczyciela. Ciekawym rozwiązaniem jest ogromna fototapeta z układem okresowym pierwiastków, duże rolety okienne z wizerunkami naukowców i ich odkryć: …. (destylacja ropy naftowej i produkty), …. (przemiany promieniotwórcze), oraz wizualizer, dzięki któremu cała klasa będzie widziała co się dzieje np. w probówce podczas pokazu prowadzonego przez nauczyciela. Tablica multimedialna i projektor sprzyjać będą prezentacjom, ćwiczeniom interaktywnym, poszukiwaniu informacji. Pracownię ozdobią m.in. rośliny, które oczyszczają powietrze pochłaniając toksyny.

Sala dydaktyczna będzie wykorzystywana do:

  1. Realizacji zagadnień z podstawy programowej na lekcjach:
    1. Chemii i fizyki – na zajęciach uczniowie podejmują konkretne działania: eksperymentują, doświadczają, projektują, wykorzystują sprzęt multimedialny i pomoce dydaktyczne do poszukiwania informacji, ćwiczeń, prezentacji wyników swojej pracy.
    2. Biologii i przyrody z zakresu ćwiczeń eksperymentalnych, doświadczalnych, pracy w grupach.
  1. Innych zajęć dodatkowych:
    1. Szkolnego Klubu Młodego Odkrywcy zajmującego się popularyzacją wiedzy na temat polskiej myśli naukowej, wynalazków, odkryć i dokonań polskich naukowców, nauk matematyczno-przyrodniczych, promowaniu działań edukacyjnych opartych na aktywnym doświadczaniu, obserwowaniu, tworzeniu sytuacji bliskich naukowym dziedzinom wiedzy, promocji działalności w środowisku szkolnym i lokalnym
    2. Konsultacji – przygotowujących do konkursów z chemii, fizyki, biologii, geografii i akcji przyrodniczo-ekologicznych, służących promowaniu postaw proekologicznych wśród dzieci i młodzieży, kształtowanie nawyków dbałości o środowisko.

Ekologiczna pracownia stworzy warunki wszechstronnego rozwoju dziecka, kreatywności, ciekawości poznawczej i otwartości na otaczające nas środowisko. Wpłynie na poprawę jakości edukacji poprzez modernizację treści, form, metod kształcenia i pomocy edukacyjnych.

Uzupełnienie wniosku

Ad.1

Wniosek dotyczy Szkoły Podstawowej.

Ad. 2

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „…” będę wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniem VAT.

Ad.3

Zgodnie z § 3 pkt 3 Zarządzenia Prezydenta Miasta w sprawie zasad rozliczeń podatku od towarów i usług w Mieście i jego jednostkach budżetowych, faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione będą na nabywcę: Miasto (odbiorca Szkoła Podstawowa).

Ad. 4

Realizacja przedmiotowego wniosku jest zadaniem własnym gminy - Miasta, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Miasto ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach konkursu pn. „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. „…”, dlatego też nie ma prawnej możliwości do jego odzyskania.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W ocenie Miasta, działalność placówek oświatowych w zakresie wskazanym w opisanym zdarzeniu przyszłym może być uznana za działalność wykonywaną przez organ publiczny, związaną z realizacją zadania własnego gminy - edukacja publiczna. Realizacja przedmiotowego wniosku jest zadaniem własnym gminy - Miasta, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze zm.) wykonywanym zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2018.0.996 t.j.) oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. 2018.0.996 t.j.) ilekroć we wskazanych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole.

Zadanie to spełnia przesłanki z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), stanowiącego, iż: „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”. Przepis ten uzależnia podmiotowość organu w podatku od towarów i usług od charakteru stosunku prawnego, w ramach którego świadczenie jest dokonywane. Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy będą występowały w charakterze podatnika, który wykonuje działalność gospodarczą w zakresie, w którym faktycznie występuje konsumpcja oraz tam, gdzie podmioty te mogą konkurować z podmiotami prawa prywatnego. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W przypadku konkursu pn. „…”, nie ma działań prowadzących do zakłóceń konkurencji. Projekt może być realizowany przez przedszkola (mogą aplikować wyłącznie na blok I), szkoły i ich zespoły, uczelnie wyższe, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze. W przypadku jednostek oświatowych ich działalność można podzielić na dwie sfery: działalność w charakterze organu publicznego oraz działalność komercyjną najczęściej związaną z powierzonym takim jednostkom mieniem. W jednostkach oświatowych wykonywane są usługi w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży zgodnie z ustawą o systemie oświaty.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np.: dalszej odsprzedaży, towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. Planowane zakupy towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu w żadnym stopniu nie generują powstania obrotu, co powoduje brak związku przyczynowo skutkowego pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku: usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Przepis ten jest wzorowany na art. 132 ust.1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE na podstawie którego państwa członkowskie zwalniają od VAT kształcenie dzieci lub młodzieży, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taka działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Zwolnienie określone w tym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy co oznacza, że korzystać z niego mogą jedynie określone w ramach tej normy podmioty w ściśle określonym zakresie - kształcenia i wychowywania, jak również dostaw towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami edukacyjnymi związanych.

W ramach projektu utworzenie szkolnej pracowni na potrzeby nauk przyrodniczych w znaczny sposób wpłynie na polepszenie warunków kształcenia dzieci i młodzieży w Szkole Podstawowej. Nowocześnie wyposażona pracownia posłuży przede wszystkim realizacji podstawy programowej zgodnie z wytycznymi MEN w zakresie wykorzystania najnowszych technologii informacyjnych oraz pomocy dydaktycznych, służących empirycznemu przekazywaniu wiedzy. Nowoczesne pomoce dydaktyczne, jakie znajdą się na wyposażeniu pracowni pozwolą na przeprowadzanie licznych doświadczeń i eksperymentów. Przyczynią się one do rozwoju zainteresowań zagadnieniami ekologicznymi oraz przyrodniczymi, a tym samym do osiągania sukcesów w konkursach. Pracownia wyposażona w nowoczesne pomoce dydaktyczne i sprzęt multimedialny umożliwi prowadzenie zajęć w sposób ciekawy dla uczniów, rozbudzi w ich zaciekawienie i chęć podejmowania działań badawczych, do aktywnego poznawania, badania i rozwijania swoich zainteresowań światem przyrody.

Zgodnie z zasadą neutralności podatku od towarów i usług, podatnik nie może ponosić ciężaru tego podatku. Podatek od towarów i usług nie powinien obciążać podatników nabywających towary i usługi, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem prawo do odliczenia VAT naliczonego:

  1. przysługuje w całości - jeżeli zakup związany jest z czynnościami opodatkowanymi,
  2. przysługuje częściowo - jeśli zakup związany jest zarówno z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi,
  3. nie przysługuje w ogóle - jeśli zakup związany jest z czynnościami innymi niż opodatkowane (głównie zwolnione od podatku).

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „…” będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniem VAT. Planowana pracownia będzie wykorzystywana na wielozmysłowe (polisensoryczne) poznawanie świata nas otaczającego. Pracownia nie będzie wynajmowana na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz nie będzie w niej prowadzona działalność mająca cechy działalności komercyjnej, generującej czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym potencjalnym stanie faktycznym zakupy towarów i usług są ściśle związane z czynnościami innymi niż czynności opodatkowane. Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje. Opinia ta znajduje potwierdzenie m.in. w indywidualnej interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0113-KDIPTI-3.4012.492.2018.2.JSO z dnia 21.08.2018 r.

Reasumując, Miasto nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. „…”, dlatego też nie ma prawnej możliwości do jego odzyskania. W ramach uchwalonej przez Sejm ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego placówki oświatowe - Szkoła Podstawowa nie jest odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem podatku od towarów i usług, a co za tym idzie nie dokonuje samodzielnych, odrębnych od Miasta - Wnioskodawcy rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 3 pkt 3 Zarządzenia Prezydenta Miasta w sprawie zasad rozliczeń podatku od towarów i usług w Mieście i jego jednostkach budżetowych, faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione będą na nabywcę: Miasto (odbiorca Szkoła Podstawowa).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach konkursu pn. „…” w Szkole Podstawowej, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj