Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.254.2019.2.MPU
z 10 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 lipca 2019 r. (data wpływu – 9 lipca 2019 r.) uzupełnionym pismem z 23 sierpnia 2019 r. (data wpływu – 30 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację projektu pod nazwą ,,(…)” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację projektu pod nazwą ,,(…)”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 23 sierpnia 2019 r. (data wpływu – 30 sierpnia 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 16 sierpnia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.254.2019.1.MPU.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Gmina (…) – (dalej jako: „Wnioskodawca” lub ,,Gmina”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina prowadzi działalność z zakresu: dostarczania wody na terenie gminy (…), wynajmu lokali użytkowych i mieszkalnych, dzierżawy gruntów, dostarczania energii cieplnej do budynków mieszkalnych.

W związku z uzyskanymi dochodami oraz ponoszonymi kosztami z tytułu działalności określonej jak wyżej. Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdarzenie przyszłe:

Realizacja projektu pod nazwą:. ,,(…)”.

Zajęcia realizowane w oparciu o utworzony punkt dydaktyczny:

  1. Organizacja warsztatów/zajęć terenowych skierowanych do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, pn. ,, (…)”, ,,(…)”, ,,(…)”, ,,(…)”, ,,(…)”, ,,(…)”, dzięki, którym uczniowie: będą ćwiczyć segregację odpadów; przyswoją pojęcie recyklingu; dowiedzą się, jakie znaczenia dla środowiska ma segregacja odpadów i ich wtórne wykorzystanie; poznają środowisko życia zwierząt; nauczą się rozpoznawać cechy diagnostyczne danego gatunku; utrwalą wygląd i nazwę leśnych zwierząt udoskonalą spostrzegawczość i ustne formułowanie opisu; dowiedzą się jak należy opiekować się zwierzętami; poznają informacje dotyczące przylotów i odlotów ptaków i czasu ich gniazdowania; poznają zależności pokarmowe w przyrodzie; poznają rodzaje przyrządów pomiarowych; nauczą się odczytywać informacje z przyrządów meteorologicznych; zrozumieją zależność między warunkami i zmieniającymi się porami roku oraz zmianami w środowisku przyrodniczym;
  2. Organizacja zajęć edukacyjnych o tematyce ekologicznej, skierowanych do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym: ,,(…)”, ,,(…)”, ,,(…)”, ,,(…)”, ,,(…)”, ,,(…)”, ,,(…) „ , ,, (…)”, ,,(…)”, ,,(…)”, ,, (…)”, ,, (…)”, ,, (…)”, ,,(…)”, dzięki, którym uczniowie poznają m.in. źródła zanieczyszczeń, które wpływają na kondycje drzew i wylesienie, zrozumieją istotę ekologicznego stylu życia; poznają źródła zanieczyszczeń oraz dowiedzą się jak im zapobiegać.
  3. Organizacja gier i zabaw ruchowych, skierowanych do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, dzięki którym uczniowie: rozwiną sprawność manualną, poznają zasady fair-play, rozwiną umiejętności radzenia sobie z porażką, będą ćwiczyć koncentrację uwagi, spostrzegawczość, wykształcą odpowiedzialność za własne zdrowie i środowisko naturalne.

Projekt wpisuje się w proekologiczne działania Gminy (…) oraz powiatu ł. dotyczące między innymi programu Natura 2000, którego celem jest ochrona ptaków i ich siedlisk. Działania zaplanowane w projekcie adresowane są do dzieci i młodzieży ze Szkoły Podstawowej w (…) oraz mieszkańców Gminy (…).

Realizacja projektu wpłynie na wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z różnych środowisk społecznych, których status materialny oraz niska świadomość edukacyjna rodziców nie pozwala na rozwijanie zainteresowań. Dzięki wspieraniu aktywności twórczej oraz rozwijaniu indywidualnych zainteresowań i uzdolnień ukształtowane zostaną postawy młodego człowieka, które przyczynią się do wzrostu świadomości ekologicznej oraz przygotują dzieci do świadomego, wartościowego i racjonalnego spędzania wolnego czasu.

Realizacja Projektu pozwoli na integrację całej społeczności uczniowskiej z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Punkt dydaktyczny zostanie wykorzystany podczas organizacji imprez szkolnych i dla środowiska lokalnego, na przykład Spotkanie Rodzin, Dzień Dziecka, spotkanie integracyjne z wychowankami Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w (…). Teren ,, (…)” będą wykorzystywać rodzice z małymi dziećmi, którzy korzystają ze szkolnego placu zabaw oraz rodziny korzystające z siłowni plenerowej.

W realizację Projektu zaangażowane zostaną osoby będące pracownikami Lasów Państwowych np. leśnicy, Schroniska dla Zwierząt w (…) oraz pszczelarz lub weterynarz. Powietrze w Gminie (…), w której znajduje się szkoła, zanieczyszczone jest gazami powstałymi podczas spalania paliw i odpadów w celach grzewczych, głównie w budownictwie jednorodzinnym. Posadzenie w punkcie dydaktycznym drzew przyczyni się do oczyszczania powietrza, co wpisuje się w Plan Gospodarki (…) dla Gminy (…).

Mieszkańcom Gminy (…) brakuje miejsc do spędzania wolnego czasu, które umożliwiłyby integrację społeczną. Stworzenie punktu dydaktycznego umiejscowionego w Wiejskim Centrum Kultury i Sportu umożliwi przynajmniej częściowe spełnienie tych oczekiwań. Ponadto szeroko zakrojona edukacja ekologiczna rozpoczęta już od najmłodszych lat przyczyni się do zwiększenia świadomości ekologicznej i wykształcenia prawidłowych nawyków i postaw między innymi selektywnej zbiórki odpadów, która jest realizowana w Gminie (…).

Wydatki w ramach ww. projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Wstęp na imprezy szkolne, szkolny plac zabaw oraz do Wiejskiego Centrum Kultury i Sportu nie są czynnościami odpłatnymi.

Nabywcą faktur za wydatki dokonane w ramach realizacji ww. projektu będzie:

Gmina (…)

Ul. (…)

(…)

NIP: (…)

Uzyskana opinia będzie przedstawiona w Wojewódzkim Funduszu (…).

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Usługi i towary nabywane w ramach realizacji projektu pn. „(…)”nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Punkt dydaktyczny, udostępniany będzie nieodpłatnie młodzieży szkolnej w ramach zajęć lekcyjnych oraz lokalnej społeczności.

Infrastruktura powstała w ramach realizacji projektu będzie udostępniana nieodpłatnie uczniom szkoły oraz lokalnej społeczności podczas imprez szkolnych, korzystania ze szkolnego placu zabaw oraz siłowni plenerowej.

Zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018r. poz. 994 ze zm.) do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują: m. in. sprawy edukacji publicznej.

Efekty projektu pn. „(…)”, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina (…) ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków, na realizację projektu pod nazwą: „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu pod nazwą: „(…), nie daje możliwości odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług prawo to przysługuje ,,... w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych...” podatnikowi, o którym mowa w ustawie o VAT.

Z uwagi na fakt, iż udział w zajęciach i warsztatach oraz organizowanych imprezach szkolnych, będzie odbywał się nieodpłatnie, Gmina (…) nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym) oraz edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, ponieważ zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174), zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających zfaktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, zktórych nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przy czym, na mocy art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określoną w art. 15 ust. 2 ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów o podatku VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych inienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z2019r. poz. 506) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m. in. sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować wperspektywie ogólnej zasady, tj. że realizacja zadań własnych ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność ifinansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia gminy należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

Zatem czynności wynikające z zadań własnych, z tytułu których gmina nie uzyskuje wpływów pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina prowadzi działalność z zakresu: dostarczania wody na terenie gminy (…), wynajmu lokali użytkowych i mieszkalnych, dzierżawy gruntów, dostarczania energii cieplnej do budynków mieszkalnych.

W związku z uzyskanymi dochodami oraz ponoszonymi kosztami z tytułu działalności określonej jak wyżej. Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą:. ,,(…)”. Zajęcia realizowane w oparciu o utworzony punkt dydaktyczny:

  1. Organizacja warsztatów/zajęć terenowych skierowanych do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, pn. ,, (…)”, ,, (…)”, ,, (…)”, ,, (…)”, ,, (…)”, ,, (…)”, dzięki, którym uczniowie: będą ćwiczyć segregację odpadów; przyswoją pojęcie recyklingu; dowiedzą się, jakie znaczenia dla środowiska ma segregacja odpadów i ich wtórne wykorzystanie; poznają środowisko życia zwierząt; nauczą się rozpoznawać cechy diagnostyczne danego gatunku; utrwalą wygląd i nazwę leśnych zwierząt udoskonalą spostrzegawczość i ustne formułowanie opisu; dowiedzą się jak należy opiekować się zwierzętami; poznają informacje dotyczące przylotów i odlotów ptaków i czasu ich gniazdowania; poznają zależności pokarmowe w przyrodzie; poznają rodzaje przyrządów pomiarowych; nauczą się odczytywać informacje z przyrządów meteorologicznych; zrozumieją zależność między warunkami i zmieniającymi się porami roku oraz zmianami w środowisku przyrodniczym;
  2. Organizacja zajęć edukacyjnych o tematyce ekologicznej, skierowanych do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym: ,,(…)”, ,,(…)”, ,,(…)”, ,,(…)”, ,,(…)”, ,,(…)”, ,,(…)” , ,,(…)”, ,,(…)”, ,,(…)”, ,,(…)”, ,,(…)”, ,,(…)”, ,,(…)”, dzięki, którym uczniowie poznają m.in. źródła zanieczyszczeń, które wpływają na kondycje drzew i wylesienie, zrozumieją istotę ekologicznego stylu życia; poznają źródła zanieczyszczeń oraz dowiedzą się jak im zapobiegać.
  3. Organizacja gier i zabaw ruchowych, skierowanych do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, dzięki którym uczniowie: rozwiną sprawność manualną, poznają zasady fair-play, rozwiną umiejętności radzenia sobie z porażką, będą ćwiczyć koncentrację uwagi, spostrzegawczość, wykształcą odpowiedzialność za własne zdrowie i środowisko naturalne.

Projekt wpisuje się w proekologiczne działania Gminy (…) oraz powiatu ł. dotyczące między innymi programu Natura 2000, którego celem jest ochrona ptaków i ich siedlisk. Działania zaplanowane w projekcie adresowane są do dzieci i młodzieży ze Szkoły Podstawowej w (…) oraz mieszkańców Gminy (…). Realizacja projektu wpłynie na wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z różnych środowisk społecznych, których status materialny oraz niska świadomość edukacyjna rodziców nie pozwala na rozwijanie zainteresowań. Dzięki wspieraniu aktywności twórczej oraz rozwijaniu indywidualnych zainteresowań i uzdolnień ukształtowane zostaną postawy młodego człowieka, które przyczynią się do wzrostu świadomości ekologicznej oraz przygotują dzieci do świadomego, wartościowego i racjonalnego spędzania wolnego czasu. Realizacja Projektu pozwoli na integrację całej społeczności uczniowskiej z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Punkt dydaktyczny zostanie wykorzystany podczas organizacji imprez szkolnych i dla środowiska lokalnego, na przykład Spotkanie Rodzin, Dzień Dziecka, spotkanie integracyjne z wychowankami Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w (…). Teren ,, (…)” będą wykorzystywać rodzice z małymi dziećmi, którzy korzystają ze szkolnego placu zabaw oraz rodziny korzystające z siłowni plenerowej. W realizację Projektu zaangażowane zostaną osoby będące pracownikami Lasów Państwowych np. leśnicy, Schroniska dla Zwierząt w (…) oraz pszczelarz lub weterynarz. Powietrze w Gminie (…), w której znajduje się szkoła, zanieczyszczone jest gazami powstałymi podczas spalania paliw i odpadów w celach grzewczych, głównie w budownictwie jednorodzinnym. Posadzenie w punkcie dydaktycznym drzew przyczyni się do oczyszczania powietrza, co wpisuje się w Plan Gospodarki (…) dla Gminy (…).

Mieszkańcom Gminy (…) brakuje miejsc do spędzania wolnego czasu, które umożliwiłyby integrację społeczną. Stworzenie punktu dydaktycznego umiejscowionego w Wiejskim Centrum Kultury i Sportu umożliwi przynajmniej częściowe spełnienie tych oczekiwań. Ponadto szeroko zakrojona edukacja ekologiczna rozpoczęta już od najmłodszych lat przyczyni się do zwiększenia świadomości ekologicznej i wykształcenia prawidłowych nawyków i postaw między innymi selektywnej zbiórki odpadów, która jest realizowana w Gminie (…). Wydatki w ramach ww. projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Wstęp na imprezy szkolne, szkolny plac zabaw oraz do Wiejskiego Centrum Kultury i Sportu nie są czynnościami odpłatnymi. Nabywcą faktur za wydatki dokonane w ramach realizacji ww. projektu będzie Wnioskodawca: Usługi i towary nabywane w ramach realizacji projektu pn. „(…)” nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Punkt dydaktyczny, udostępniany będzie nieodpłatnie młodzieży szkolnej w ramach zajęć lekcyjnych oraz lokalnej społeczności. Infrastruktura powstała w ramach realizacji projektu będzie udostępniana nieodpłatnie uczniom szkoły oraz lokalnej społeczności podczas imprez szkolnych, korzystania ze szkolnego placu zabaw oraz siłowni plenerowej. Zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze zm.) do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują: m. in. sprawy edukacji publicznej. Efekty projektu pn. „(…), nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację projektu w związku z realizacją projektu będącego przedmiotem wniosku.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje – jak wskazał Wnioskodawca – usługi i towary nabywane w ramach realizacji projektu pn. „(…)” nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług Wnioskodawca realizuje przedmiotowy projekt w zakresie wykonywania zadań własnych a efekty wskazanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn.. „(…)”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z23października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj