Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.297.2019.1.BM
z 9 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 czerwca 2019 r. (data wpływu 9 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • w odniesieniu do przychodów z budynków, które w całości przeznaczane są na cele statutowe Wnioskodawcy, dopuszczalne jest zastosowanie zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest nieprawidłowe.
  • przychody z budynków stanowiących własność Wnioskodawcy, które wykorzystywane są jako akademiki, które zaspokajają potrzeby mieszkaniowe studentów Wnioskodawcy oraz studentów innych uczelni podlegają opodatkowaniu podatkiem od przychodów z budynków (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) –jest prawidłowe.
  • w odniesieniu do przychodów z budynków, wykorzystywanych jako akademiki, które zaspokajają potrzeby mieszkaniowe studentów Wnioskodawcy i studentów innych uczelni, z których dochód w całości przeznaczany jest na cele statutowe Wnioskodawcy, dopuszczalne jest zastosowanie zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2019 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • w odniesieniu do przychodów z budynków, które w całości przeznaczane są na cele statutowe Wnioskodawcy, dopuszczalne jest zastosowanie zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop,
  • przychody z budynków stanowiących własność Wnioskodawcy, które wykorzystywane są jako akademiki, które zaspokajają potrzeby mieszkaniowe studentów Wnioskodawcy oraz studentów innych uczelni podlegają opodatkowaniu podatkiem od przychodów z budynków,
  • w odniesieniu do przychodów z budynków, wykorzystywanych jako akademiki, które zaspokajają potrzeby mieszkaniowe studentów Wnioskodawcy i studentów innych uczelni, z których dochód w całości przeznaczany jest na cele statutowe Wnioskodawcy, dopuszczalne jest zastosowanie zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest uczelnią publiczną w rozumieniu art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668). Wnioskodawca prowadzi działalność określoną w statucie uczelni. Wnioskodawca jest właścicielem bądź użytkownikiem wieczystym nieruchomości, które są zabudowane budynkami. Część nieruchomości zabudowanych Wnioskodawcy wykorzystywana jest wyłącznie przez Wnioskodawcę i przeznaczona jest dla realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, obejmujących w szczególności: kształcenie i wychowywanie studentów, kształcenie i rozwijanie kadry naukowej, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz transferowanie technologii do gospodarki, zgodnie z zasadami wolności nauczania i wolności nauk. W majątku Wnioskodawcy znajdują się również nieruchomości zabudowane budynkami, które stanowią przedmiot najmu w całości bądź w części przekraczającej 5% powierzchni budynku.

Dochód z tytułu czynszu najmu powierzchni budynków przeznaczany jest na działalność statutową tj. na działalność naukową, naukowo-techniczną, oświatową, w tym również polegającą na kształceniu studentów. Przeznaczenie uzyskiwanych dochodów z tytułu czynszu jest dokumentowane przez Wnioskodawcę. Dochód z tytułu czynszu najmu powierzchni budynków znajdujących się w majątku Wnioskodawcy, w części w jakiej przeznaczany był na działalność statutową Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca zawiera umowy najmu powierzchni budynków niemieszkalnych obejmujących między innymi sale wykładowe, konferencyjne, pomieszczenia przystosowane do prowadzenia zajęć dydaktycznych, laboratoria oraz pomieszczenia biurowe. Umowy najmu opisanych pomieszczeń zawierane są w związku z prowadzeniem działalność statutowej polegającej w szczególności na kształceniu studentów.

W majątku Wnioskodawcy znajdują się nieruchomości zabudowane budynkami wielomieszkaniowymi - akademikami, które są wynajmowane studentom Wnioskodawcy oraz studentom innych uczelni. Koszty bieżącego funkcjonowania akademików są pokrywane między innymi z przychodów uzyskiwanych z opłat wnoszonych przez mieszkańców domów studenckich. Dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z najmu domów studenckich na rzecz studentów Wnioskodawcy i innych uczelni przeznaczone są na remonty i inwestycje w budynkach i urządzeniach domów studenckich oraz na zakup wyposażenia i urządzeń w domach studenckich podnoszących jakość i standard zamieszkania oraz na potrzeby innych usług świadczonych w związku z funkcjonowaniem domów studenckich. Przychód z najmu powierzchni domów studenckich, który nie został przeznaczony na pokrycie kosztów utrzymania domów studenckich, przeznaczany był na rzecz Funduszu Pomocy Materialnej.

Działalność polegająca na najmie powierzchni przeznaczonych do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych studentów Wnioskodawcy oraz innych uczelni, nie jest nakierowana na uzyskanie dochodu przez Wnioskodawcę, lecz ustalona na podstawie Regulaminu Miasteczka Studenckiego Wnioskodawcy. Wysokość miesięcznego czynszu najmu powierzchni w domu studenckim zależy od wyliczonego kosztu miejsca. Jest ustalana po zaopiniowaniu przez Radę Miasteczka Studenckiego Wnioskodawcy i zatwierdzona przez Prorektora ds. Ogólnych w formie cennika. Wyliczony czynsz najmu powierzchni w domu studenckim jest waloryzowany raz w roku. Czynsz najmu powierzchni w domu studenckim odpowiada wysokości kosztów utrzymania. Czynsz ten nie odpowiada stawce rynkowej. W ramach udostępnienia powierzchni w domu studenckim do korzystania, Wnioskodawca świadczy dodatkową usługę w postaci wymiany pościeli.

Domy studenckie nie są budynkami mieszkalnymi oddanymi do używania w ramach realizacji programów rządowych i samorządowych dotyczących budownictwa społecznego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w odniesieniu do przychodów z budynków, które w całości przeznaczane są na cele statutowe Wnioskodawcy, dopuszczalne jest zastosowanie zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop?
  2. Czy przychody z budynków stanowiących własność Wnioskodawcy, które wykorzystywane są jako akademiki, które zaspokajają potrzeby mieszkaniowe studentów Wnioskodawcy oraz studentów innych uczelni podlegają opodatkowaniu podatkiem od przychodów z budynków?
  3. Czy w odniesieniu do przychodów z budynków, wykorzystywanych jako akademiki, które zaspokajają potrzeby mieszkaniowe studentów Wnioskodawcy i studentów innych uczelni, z których dochód w całości przeznaczany jest na cele statutowe Wnioskodawcy, dopuszczalne jest zastosowanie zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania nr 1.

W ocenie Wnioskodawcy, przychody z budynków (powierzchni budynków) oddanych w najem bądź dzierżawę, które są w całości przeznaczane na cele statutowe Wnioskodawcy, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, o którym stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej: „u.p.d.o.p.”. Wnioskodawca jest uczelnią publiczną, której działalność skoncentrowana jest na kształceniu i wychowywaniu studentów, kształceniu i rozwoju kadry naukowej oraz prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych. Uzyskiwane przez Wnioskodawcę dochody z tytułu najmu powierzchni budynków należących do Wnioskodawcy korzystały ze zwolnienia od opodatkowania, o którym stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Przeznaczenie uzyskiwanych dochodów na cele statutowe było szczegółowo dokumentowe.

Biorąc pod uwagę systematykę ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w rozdziale 4 ustawy uregulowano zwolnienia przedmiotowe od opodatkowania. Wprowadzenie w ustawie odrębnego rozdziału regulującego zwolnienia przedmiotowe od opodatkowania prowadzi do wniosku, że określone w tym rozdziale zwolnienia od opodatkowania mają zastosowanie do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, który został określony w pozostałych przepisach tej ustawy. Zwolnienie od opodatkowania określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. jest zwolnieniem ogólnym, które ma zastosowanie do wszelkich przypadków opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych określonych w ustawie, w sytuacji gdy spełnione są przesłanki określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. W konsekwencji stwierdzić należy, że w art. 17 u.p.d.o.p. określono w sposób generalny zakres przypadków, w których uzyskiwany dochód bądź przychód (jeżeli przychód jest podstawą opodatkowania) korzysta ze zwolnienia od opodatkowania.

Zwrócić należy uwagę, że regulacja podatku od przychodów z budynków znajduje się rozdziale 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - podstawa opodatkowania i wysokość podatku. Podatek od przychodów z budynków nie został uregulowany w osobnym rozdziale ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w sposób kompleksowy. W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji gdyby ustawodawca chciał wyłączyć możliwość zastosowania zwolnień przedmiotowych od opodatkowania, określonych w rozdziale 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to w art. 24b u.p.d.o.p., bądź w kolejnych artykułach dotyczących podatku od przychodów z budynków przewidziałby wprost wyłączenie zastosowania generalnych zwolnień przedmiotowych od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zawartych w rozdziale 4 ustawy.

Wprowadzenie przez ustawodawcę w art. 24b ust. 2 u.p.d.o.p., zwolnienia od opodatkowania w ocenie Wnioskodawcy nie przemawia za stwierdzeniem, że wszelkie inne zwolnienia od opodatkowania określone w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie mają zastosowania do opodatkowania podatkiem od przychodów z budynków.

Wnioskodawca zaznacza, że w odniesieniu do podatku od niezrealizowanych zysków, w art. 24h ust. 2 u.p.d.o.p., wyraźnie wskazano, że zwolnienia i odroczenia w opodatkowaniu, określone w art. 12 oraz art. 17, nie mają zastosowania do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków. W odniesieniu do uregulowanego w art. 24b u.p.d.o.p. i n. podatku od przychodów z budynków ustawodawca nie przewidział wyraźnego wyłączenia dopuszczalności zastosowania pozostałych zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, to brak jest podstaw do przyjęcia, że w odniesieniu do opodatkowania podatkiem dochodowym od przychodów z budynków nie ma zastosowania zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Wnioskodawca jest uczelnią publiczną, która wynajmuje powierzchnie budynków stanowiących mienie Wnioskodawcy, a obejmujących sale wykładowe, sale konferencyjne, pomieszczenia przeznaczone do prowadzenia zajęć dydaktycznych, laboratoria oraz powierzchnie biurowe w związku z realizacją celów statutowych polegających między innymi na kształceniu studentów, kształceniu i rozwijaniu kadry naukowej, prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych, świadczeniu usług badawczych.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. W odniesieniu do Wnioskodawcy nie ma zastosowania wyłączenie określone w art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, w zakresie w jakim Wnioskodawca uzyskiwany przychód z budynków przeznacza na cele statutowe powinno korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od przychodów z budynków na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania nr 2.

Na podstawie art. 24b ust. 1 u.p.d.o.p., podatek dochodowy od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem, który:

  1. stanowi własność albo współwłasność podatnika,
  2. został oddany w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze,
  3. jest położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

-zwany dalej „podatkiem od przychodów z budynków”, wynosi 0,035% podstawy opodatkowania za każdy miesiąc.

W konsekwencji, opodatkowaniu podatkiem od przychodów z budynków podlega przychód określony zgodnie z art. 24b ust. 3 u.p.d.o.p., ze środka trwałego, będącego budynkiem stanowiącym własność albo współwłasność podatnika, oddany w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, położony na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Prowadzone przez Wnioskodawcę domy studenckie - akademiki są budynkami wielomieszkaniowymi położonymi na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, stanowiącymi własność Wnioskodawcy. Pomieszczenia w domach studenckich udostępniane są studentom oraz doktorantom Wnioskodawcy oraz studentom i doktorantom innych uczelni na podstawie umów najmu. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, budynki wielomieszkaniowe wykorzystywane jako Akademiki podlegają opodatkowaniu podatkiem od przychodów z budynków.

Stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania nr 3.

W ocenie Wnioskodawcy, przychody z budynków mieszkalnych przeznaczonych pod domy studenckie prowadzone przez Wnioskodawcę, korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od przychodów z budynków na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., w zakresie, w jakim przychody te przeznaczane są na cele statutowe. W odniesieniu do uzasadnienia zastosowania zwolnienia od opodatkowania z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Wnioskodawca w całości podtrzymuje argumentację przedstawioną w uzasadnianiu odpowiedzi na pytanie nr 1. Działalność polegająca na prowadzeniu domów studenckich i zawieraniu w związku z tym umów najmu powierzchni w domach studenckich ze studentami i doktorantami Wnioskodawcy oraz innych uczelni mieści się w zakresie działalności statutowej Wnioskodawcy i znajduje również oparcie w art. 11 ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Zawierane przez Wnioskodawcę ze studentami i doktorantami umowy najmu powierzchni w domach studenckich nie są umowami najmu zawieranymi w warunkach rynkowych, ponieważ określonych w umowach czynsz najmu odpowiada wysokości kosztów utrzymania domów studenckich. Działalność Wnioskodawcy polegająca na zawieraniu umów najmu ze studentami i doktorantami nie jest działalnością komercyjną, a jej zadaniem jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych studentów i doktorantów. W konsekwencji, w odniesieniu do przychodu z budynków przeznaczonych pod domy studenckie prowadzone przez Wnioskodawcę, w zakresie w jakim przychody te przeznaczane są na cele statutowe Wnioskodawcy, przychód ten powinien korzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865, dalej: „updop”), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 updop).

Przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2 (…) (art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 updop). Oznacza to, że dochody wolne od podatku nie są uwzględniane przy wyliczeniu podstawy opodatkowania (straty).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów (przychodów) wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić dwa warunki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei, na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c updop:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 24b ust. 1 updop, podatek dochodowy od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem, który:

  1. stanowi własność albo współwłasność podatnika,
  2. został oddany w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze,
  3. jest położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

-zwany dalej „podatkiem od przychodów z budynków”, wynosi 0,035% podstawy opodatkowania za każdy miesiąc.

Stosownie do art. 24b ust. 2 ww. ustawy, zwalnia się od podatku od przychodów z budynków przychód ze środka trwałego będącego budynkiem mieszkalnym oddanym do używania w ramach realizacji programów rządowych i samorządowych dotyczących budownictwa społecznego, jeżeli zwolnienie to stanowi rekompensatę spełniającą warunki określone w decyzji Komisji z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz.Urz. UE L 7 z 11.01.2012, str. 3).

W myśl art. 24b ust. 3 updop, przychód, o którym mowa w ust. 1, stanowi ustalona na pierwszy dzień każdego miesiąca wartość początkowa podlegającego opodatkowaniu środka trwałego wynikająca z prowadzonej ewidencji, a w miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji – wartość początkowa ustalona na dzień wprowadzenia środka trwałego do ewidencji.

Zgodnie z art. 24b ust. 6 updop, w przypadku gdy budynek został oddany do używania w części, przychód ustala się proporcjonalnie do udziału powierzchni użytkowej oddanej do używania w całkowitej powierzchni użytkowej tego budynku. Proporcję, o której mowa w zdaniu pierwszym, ustala się na dzień określony w ust. 3.

W myśl art. 24b ust. 9 updop, podstawę opodatkowania stanowi suma przychodów, o których mowa w ust. 1, z poszczególnych budynków, pomniejszona o kwotę 10 000 000 zł. Stosownie natomiast do art. 24b ust. 11 updop, podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc obliczać podatek od przychodów z budynków i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który płacony jest podatek. Jeżeli podatnik przed upływem terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, złoży zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, podatek od przychodów z budynków za ostatni miesiąc roku podatkowego wpłaca nie później niż w terminie złożenia tego zeznania.

Jak wynika z art. 24b ust. 12 updop, kwotę zapłaconego za dany miesiąc podatku od przychodów z budynków podatnicy odliczają od zaliczki na podatek, o której mowa w art. 25. W przypadku gdy podatnicy wpłacają zaliczki kwartalne, odliczeniu podlega podatek od przychodów z budynków zapłacony za miesiące przypadające na dany kwartał.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszej interpretacji Wnioskodawca jest uczelnią publiczną w rozumieniu Ustawy o Szkolnictwie Wyższym. Wnioskodawca prowadzi działalność określoną w statucie uczelni. W majątku Wnioskodawcy znajdują się nieruchomości zabudowane budynkami, które stanowią przedmiot najmu w całości bądź w części przekraczającej 5% powierzchni budynku. Dochód z tytułu czynszu najmu powierzchni budynków przeznaczany jest na działalność statutową. Wnioskodawca zawiera umowy najmu powierzchni budynków niemieszkalnych obejmujących między innymi sale wykładowe, konferencyjne, pomieszczenia przystosowane do prowadzenia zajęć dydaktycznych, laboratoria oraz pomieszczenia biurowe. Umowy najmu opisanych pomieszczeń zawierane są w związku z prowadzeniem działalność statutowej polegającej w szczególności na kształceniu studentów.

W majątku Wnioskodawcy znajdują się nieruchomości zabudowane budynkami wielomieszkaniowymi - akademiki, które są wynajmowane studentom Wnioskodawcy oraz studentom innych uczelni. Koszty bieżącego funkcjonowania akademików są pokrywane między innymi z przychodów uzyskiwanych z opłat wnoszonych przez mieszkańców domów studenckich. Domy studenckie nie są budynkami mieszkalnymi oddanymi do używania w ramach realizacji programów rządowych i samorządowych dotyczących budownictwa społecznego.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz opis stanu faktycznego wskazać należy, że w wyniku nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od dnia 1 stycznia 2019 r., minimalnym podatkiem dochodowym zostały objęte wszystkie nieruchomości - budynki, niezależnie od ich klasyfikacji (m.in. mieszkalne, niemieszkalne, przemysłowe, magazynowe) położone na terytorium Polski, jeżeli generują przychody z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Z zakresu tego podatku zostały wyłączone przychody z budynków mieszkalnych, jeżeli zostały oddane do używania w ramach rządowych (samorządowych) programów dotyczących budownictwa społecznego, przy spełnieniu warunków określonych w ustawie. Art. 24b ust. 1 updop, nie ma również zastosowania w sytuacji, gdy suma przychodów z poszczególnych budynków ustalona wg zasad określonych w art. 24b ust. 3 tej ustawy, jest niższa niż 10.000.000 zł.

W tym miejscu zauważyć należy, że jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Natomiast, zgodnie z art. 24b ust. 1 updop, podstawę opodatkowania stanowi przychód ze środka trwałego a nie dochód. Podkreślić zatem należy, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, nie ma charakteru podmiotowego, nie obejmuje wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą, lecz tylko dochody przeznaczone na działalność statutową. Zatem, w przedmiotowej sprawie, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód ustalony zgodnie z art. 7 updop, przeznaczony na działalność statutową a nie przychód ustalony zgodnie z art. 24b ww. ustawy.

W związku z powyższym, skoro jak wynika z wniosku, Wnioskodawca odpłatnie wynajmuje budynki/części budynków swoim studentom/doktorantom oraz studentom/doktorantom innych uczelni, a także zewnętrznym najemcom powierzchnie użytkowe, będące częściami składowymi budynków wchodzących w skład jego majątku, (pomimo, że przychód z najmu przeznacza na cele statutowe) to zgodnie z brzmieniem art. 24b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zobowiązany będzie do naliczenia i zapłaty podatku, o którym mowa w tym przepisie, w sposób wskazany w art. 24b ww. ustawy, jeżeli łączna wartość początkowa budynków przekracza 10 000 000 zł.

Natomiast, zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące ustalenia, czy:

  • w odniesieniu do przychodów z budynków, które w całości przeznaczane są na cele statutowe Wnioskodawcy, dopuszczalne jest zastosowanie zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, jest nieprawidłowe.
  • przychody z budynków stanowiących własność Wnioskodawcy, które wykorzystywane są jako akademiki, które zaspokajają potrzeby mieszkaniowe studentów Wnioskodawcy oraz studentów innych uczelni podlegają opodatkowaniu podatkiem od przychodów z budynków, jest prawidłowe.
  • w odniesieniu do przychodów z budynków, wykorzystywanych jako akademiki, które zaspokajają potrzeby mieszkaniowe studentów Wnioskodawcy i studentów innych uczelni, z których dochód w całości przeznaczany jest na cele statutowe Wnioskodawcy, dopuszczalne jest zastosowanie zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj