Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.200.2019.1.KF
z 6 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2019 r. (data wpływu 9 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • obowiązków płatnika w związku z udzieleniem dotacji celowej na realizację inwestycji proekologicznej w zakresie zakupu i montażu szczelnych zbiorników bezodpływowych – jest prawidłowe,
  • obowiązków płatnika w związku z udzieleniem dotacji celowej na realizację inwestycji proekologicznej w zakresie zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • obowiązków płatnika w związku z udzieleniem dotacji celowej na realizację inwestycji proekologicznej w zakresie zakupu i montażu szczelnych zbiorników bezodpływowych,
  • obowiązków płatnika w związku z udzieleniem dotacji celowej na realizację inwestycji proekologicznej w zakresie zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).

1. Dofinansowanie części kosztów zakupu i montażu szczelnych zbiorników bezodpływowych

W oparciu o zapisy zawarte w Uchwale nr 1 Rady Miasta i Gminy z dnia … stycznia 2017 r. w sprawie określenia zasad udzielenia dotacji celowej z budżetu Gminy, trybu postępowania w sprawie udzielenia dotacji i sposobu jej rozliczenia na pokrycie części kosztów zakupu i montażu szczelnych zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe bytowe uchwalonej na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), art. 403 ust. 5 w zw. z art. 400a ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1396 ze zm., dalej: „Prawo ochrony środowiska”) ze środków budżetu Gminy udzielane są dotacje celowe na dofinansowanie części kosztów zakupu i montażu szczelnych zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe bytowe. Środki te pochodzą i będą pochodzić z budżetu Gminy.

Dotacja dotyczy nieruchomości zabudowanych budynkiem mieszkalnym, które ze względów technicznych lub ekonomicznych nie mogą być podłączone do sieci kanalizacyjnej. O dofinansowanie mogą się ubiegać podmioty określone w art. 403 ust. 4 ustawy Prawo ochrony środowiska, posiadające tytuł prawny do nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym znajdującym się na terenie Gminy.

Warunkiem otrzymania dofinansowania jest rzeczywiste ograniczenie zanieczyszczeń przez zainstalowanie szczelnego zbiornika bezodpływowego dla obiektów budowlanych (budownictwa mieszkaniowego) zlokalizowanych na terenie Gminy, z jednoczesnym odłączeniem dotychczasowych urządzeń (szamb) służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.

Dotacji nie podlegają:

  1. zbiorniki zlokalizowane na obszarach, gdzie istnieje możliwość przyłączenia posesji do istniejącej lub projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej,
  2. koszty robocizny wykonane we własnym zakresie przez wnioskodawcę,
  3. zbiorniki wykorzystywane do gromadzenia gnojówki lub gnojowicy.

Dofinansowaniu podlegają zbiorniki zakupione i zamontowane w roku bieżącym, w którym składany jest wniosek o dofinansowanie.

Podmiot ubiegający się o dotację może uzyskać dofinansowanie kosztów inwestycji w wysokości 50% udokumentowanych fakturą poniesionych kosztów na zakup i/lub montaż szczelnego zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe bytowe, lecz nie więcej niż:

  1. 1.000,00 zł dla zbiorników do 5 m3,
  2. 2.000,00 zł dla zbiorników powyżej 5 m3.


Dofinansowanie udzielane jest jednorazowo dla jednego zadania inwestycyjnego, niezależnie od ilości nieruchomości, które obsługiwać będzie inwestycja.

Na podstawie wniosku, po sprawdzeniu wiarygodności danych przedstawionych we wniosku, sporządzana będzie z wnioskodawcą pisemna umowa. Umowa dotacji będzie zawierać dane określone w art. 221 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm., dalej: „ustawa o finansach publicznych”).

2. Dofinansowanie części kosztów zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych

W oparciu o zapisy zawarte w Uchwale nr 2 Rady Miasta i Gminy z dnia … stycznia 2017 r. w sprawie określenia zasad udzielenia dotacji celowej z budżetu Gminy, trybu postępowania w sprawie udzielenia dotacji i sposobu jej rozliczenia na pokrycie części kosztów zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych uchwalonej na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym, art. 403 ust. 5 w zw. z art. 400a ust. 1 pkt 21 ustawy Prawo ochrony środowiska ze środków budżetu Miasta udzielane są dotacje celowe na dofinansowanie części kosztów zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych. Środki te pochodzą i będą pochodzić z budżetu Gminy.

Dotacja dotyczy budynków mieszkalnych nowobudowanych oraz już istniejących.

Zgodnie z § 3 ust. 1 lit. a-g Uchwały dotacja może być przyznana do zakupu i/lub montażu urządzeń grzewczych, takich jak:

  1. kotły gazowe,
  2. kotły olejowe,
  3. kotły elektryczne lub urządzenia elektryczne będące bezpośrednim źródłem energii cieplnej (między innymi: elektryczne ogrzewanie podłogowe, maty infrared),
  4. pompy ciepła – urządzenia grzewcze wykorzystujące odnawialne źródła energii,
  5. kotły na paliwo stałe z automatycznym podajnikiem paliwa, spełniające wymogi Klasy 5 wg normy PN-EN 303-5:2012 (Kotły grzewcze – Część 5), nie posiadające rusztu nad paleniskiem,
  6. kotły na paliwo stałe typu biopaliwo (tj. drewno kawałkowe, wióry, trociny drzewne, słoma, drewno prasowane typu pelet lub brykiet drzewny, pelet lub brykiet z odpadów roślinnych), bez możliwości stosowania paliw kopalnych (węgla i koksu), spełniające wymogi Klasy 5 wg normy PN-EN 303-5:2012 (Kotły grzewcze – Część 5),
  7. piece akumulacyjne, jako jedyne źródło ogrzewania budynku/lokalu mieszkalnego.

O dofinansowanie mogą się ubiegać podmioty określone w art. 403 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Warunkiem niezbędnym uzyskania dofinansowania jest likwidacja w danym lokalu mieszkalnym lub budynku mieszkalnym, którego dotyczy wniosek, wszystkich dotychczasowych, służących ogrzewaniu, źródeł ciepła. Warunek likwidacji nie dotyczy:

  1. wkładów kominkowych;
  2. pieców kaflowych, pod warunkiem, że nie będą one połączone z przewodem kominowym.

Dotacji nie podlega, m.in.:

  1. zakup kotłów przenośnych i innych niestanowiących stałego wyposażenia lokalu lub budynku mieszkalnego, z wyjątkiem pieców akumulacyjnych, jako jedynego urządzenia do ogrzewania budynku lub lokalu mieszkalnego;
  2. zakup i montaż wkładów kominkowych;
  3. zakup i montaż kolektorów słonecznych, zamontowanych, jako dodatkowe źródło ciepła do istniejącego systemu grzewczego.

Urządzenia grzewcze winny być trwale związane z obiektem budowlanym, w którym zostały zainstalowane – z wyjątkiem pieców akumulacyjnych. Dofinansowaniu podlegają urządzenia grzewcze zakupione i zamontowane w roku bieżącym, w którym składany jest wniosek o dofinansowanie.

Nie podlega dofinansowaniu koszt wykonania prac projektowych, wykonania podłączenia do zewnętrznej sieci gazowej i elektrycznej, odbiorów kominiarskich i energetycznych, montażu innych urządzeń grzewczych, zakup dodatkowego wyposażenia, koszt zakupu i montażu instalacji wewnętrznej (tj. rury, grzejniki) oraz koszt eksploatacji urządzenia grzewczego.

Na mocy § 6 ust. 1 Uchwały podmiot ubiegający się o dotację może uzyskać dofinansowanie poniesionych kosztów inwestycji, udokumentowanych imienną fakturą, na zakup i/lub montaż urządzenia grzewczego:

  1. dla urządzeń wymienionych w § 3 ust. 1 lit. a i d Uchwały – w wysokości 70% lecz nie więcej niż 6.000,00 zł
  2. dla urządzeń wymienionych w § 3 ust. 1 lit. b, c, e-g Uchwały – w wysokości 70% lecz nie więcej niż 4.000,00 zł.

Dofinansowanie udzielane jest jednorazowo na dany budynek mieszkalny lub lokal mieszkalny.

Na podstawie wniosku, po sprawdzeniu wiarygodności danych przedstawionych we wniosku, sporządzana będzie z wnioskodawcą pisemna umowa. Umowa dotacji będzie zawierać dane określone w art. 221 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.

Rada Miasta i Gminy dokonała trzech zmian ww. Uchwały nr 2.

Zgodnie z uchwałą nr 3 z dnia … maja 2017 r. zmieniającą uchwałę w sprawie określenia zasad udzielenia dotacji celowej z budżetu Gminy, trybu postępowania w sprawie udzielenia dotacji i sposobu jej rozliczenia na pokrycie części kosztów zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych zmieniono § 6 ust. 1 Uchwały nr 2 w następujący sposób:

„ § 6 otrzymuje brzmienie:

  1. W przypadku samodzielnego lokalu mieszkalnego w nowobudowanym budynku mieszkalnym wielorodzinnym, tzn. który jest w trakcie budowy lub został oddany do użytkowania w okresie do 1 roku przed datą złożenia wniosku, Wnioskodawca może uzyskać dofinansowanie kosztów inwestycji udokumentowanych fakturą poniesionych kosztów na zakup i/lub montaż proekologicznego urządzenia grzewczego wymienionych w § 3 ust. 1 lit. a-g – w wysokości 30% lecz nie więcej niż 1.000,00 zł.
  2. W przypadku samodzielnego lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego jednorodzinnego nowobudowanego, tzn. który jest w trakcie budowy lub został oddany do użytkowania w okresie do 1 roku przed datą złożenia wniosku, Wnioskodawca może uzyskać dofinansowanie kosztów inwestycji udokumentowanych fakturą poniesionych kosztów na zakup i/lub montaż proekologicznego urządzenia grzewczego wymienionych w § 3 ust. 1 lit. a-g – w wysokości 50% lecz nie więcej niż 3.000,00 zł.
  3. W przypadku nowobudowanego budynku mieszkalnego wielorodzinnego, tzn. który jest w trakcie budowy lub został oddany do użytkowania w okresie do 1 roku przed datą złożenia wniosku oraz posiada lub będzie posiadał jedno, wspólne urządzenie grzewcze na cały budynek wielorodzinny, Wnioskodawca może uzyskać dofinansowanie kosztów inwestycji udokumentowanych fakturą poniesionych kosztów na zakup i/lub montaż proekologicznego urządzenia grzewczego wymienionych w § 3 ust. 1 lit. a-g – w wysokości 70% lecz nie więcej niż 6.000,00 zł.
  4. W przypadku samodzielnego lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego jednorodzinnego, który został oddany do użytku w okresie powyżej 1 roku przed datą złożenia wniosku, Wnioskodawca może uzyskać dofinansowanie poniesionych kosztów inwestycji, udokumentowanych imienną fakturą, na zakup i/lub montaż urządzenia grzewczego:
    1. dla urządzeń wymienionych w § 3 ust. 1 lit. a i d – w wysokości 70% lecz nie więcej niż 6.000,00 zł,
    2. dla urządzeń wymienionych w § 3 ust. 1 lit. b, c, e-g – w wysokości 70% lecz nie więcej niż 4.000,00 zł”.

W uchwale nr 4 Rady Miasta i Gminy z dnia … kwietnia 2018 r. zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad udzielenia dotacji celowej z budżetu Gminy, trybu postępowania w sprawie udzielenia dotacji i sposobu jej rozliczenia na pokrycie części kosztów zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych § 6 ust. 1 otrzymał brzmienie: „W przypadku samodzielnego lokalu mieszkalnego w nowobudowanym budynku mieszkalnym wielorodzinnym, tzn. który jest w trakcie budowy lub został oddany do użytkowania w okresie do 1 roku przed datą złożenia wniosku, Wnioskodawca może uzyskać dofinansowanie kosztów inwestycji udokumentowanych fakturą poniesionych kosztów na zakup i/lub montaż proekologicznego urządzenia grzewczego wymienionych w § 3 ust. 1 lit. a-g – w wysokości 30% lecz nie więcej niż 200,00 zł”.

Ostatnia zmiana uchwały została wykonana uchwałą nr 5 z dnia … października 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie określenia zasad udzielenia dotacji celowej z budżetu Gminy, trybu postępowania w sprawie udzielenia dotacji i sposobu jej rozliczenia na pokrycie części kosztów zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych. Zmiana dotyczyła uzyskiwania zgody właściciela, współwłaściciela na zamontowanie urządzenia grzewczego lub składania oświadczenia o byciu posiadaczem samoistnym lokalu lub budynku, w którym ma zostać zamontowane proekologiczne urządzenie grzewcze.

3. Dodatkowe uwagi dla obu form dofinansowania

Wskazane w treści przedmiotowego wniosku dotacje celowe udzielane na realizację inwestycji proekologicznych stanowić będą dotacje w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że zgodnie z zapisami ustawy Prawo ochrony środowiska, do zadań powiatów i zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie przedsięwzięć związanych m.in. z ochroną wód i ochroną powietrza.

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w wyżej wymienionym zakresie może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

  1. podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:
    1. osób fizycznych,
    2. wspólnot mieszkaniowych,
    3. osób prawnych,
    4. przedsiębiorców;
  2. jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Na podstawie art. 403 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska, odpowiednio Rada Gminy określa w formie uchwały zasady udzielania dotacji celowej, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wartość dotacji celowej udzielonej na realizację inwestycji proekologicznej w zakresie zakupu i montażu szczelnych zbiorników bezodpływowych stanowić będzie przychód z tzw. innych źródeł i na płatniku ciążył będzie obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, czy też przychód powyższy korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT?
  2. Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wartość dotacji celowej udzielonej na realizację inwestycji proekologicznej w zakresie zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych stanowić będzie przychód z tzw. innych źródeł i na płatniku ciążył będzie obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, czy też przychód powyższy korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym w przypadku udzielenia przez Gminę dotacji celowej na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, tj. na inwestycję proekologiczną w zakresie zakupu i montażu szczelnych zbiorników bezodpływowych, przychód uzyskany z tego tytułu przez osoby uzyskujące dotację będzie korzystał ze zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT. Gmina nie ma więc obowiązku wystawienia informacji PIT-8C dla osób uzyskujących przedmiotowe dotacje.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 2, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym w przypadku udzielenia przez Gminę dotacji celowej na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, tj. na inwestycję proekologiczną w zakresie zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych, przychód uzyskany z tego tytułu przez osoby uzyskujące dotację będzie korzystał ze zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT. Gmina nie ma więc obowiązku wystawienia informacji PIT-8C dla osób uzyskujących przedmiotowe dotacje.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Uwagi ogólne do pyt. 1 i 2

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w ww. przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT, dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o PIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

W świetle przepisów ustawy o PIT skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego, czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Aby wypłacone świadczenie (dotacja) korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, winno być uzyskane:

  • z budżetu państwa lub
  • z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Otrzymane z powyższych źródeł świadczenie musi ponadto stanowić dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych i nie podlegać wyłączeniu na mocy art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 ustawy o finansach publicznych).

W myśl art. 403 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska, do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 18, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów powiatów, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 ustawy Prawo ochrony środowiska, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

  1. podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:
    • osób fizycznych,
    • wspólnot mieszkaniowych,
    • osób prawnych,
    • przedsiębiorców;
  2. jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska).

Kwestie dotyczące sporządzenia informacji PIT-8C reguluje art. 42a ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 42a ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Jeżeli wartość dotacji celowych otrzymanych przez beneficjentów na dofinansowanie inwestycji proekologicznej stanowić będzie dla nich przychód z tzw. innych źródeł, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, będzie to dotacja w rozumieniu ustawy o finansach publicznych otrzymywana z budżetu gminy, to dotacja będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT. W konsekwencji, na podmiocie wypłacającym przedmiotową dotację nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Potwierdza to praktyka organów podatkowych.

Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 24 maja 2017 r., sygn. akt 0115-KDIT2-2.4011.47.2017.2.ENB wskazał, że „Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że skoro otrzymana dotacja była dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, a ponadto została sfinansowano z budżetu Gminy Miasta S. – to korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na podmiocie wypłacającym przedmiotową dotację nie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C”.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 17 stycznia 2018 r., sygn. akt 0111-KDIB2-3.4011.268.2017.2.KK podkreślił, że „W świetle powyższego należy stwierdzić, że skoro – jak wskazał Wnioskodawca – udzielane przez niego dofinansowanie jest dotacją celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych to jako wypłacane z budżetu gminy, tj. jednostki samorządu terytorialnego, mieści się w kategoriach dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C z tytułu udzielenia osobom fizycznym dotacji na zmianę systemów ogrzewania w budynkach i lokalach mieszkalnych”.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 28 sierpnia 2014 r., sygn. akt ILPB1/415-536/14-4/AP wskazał, że „Podsumowując, wartość dotacji celowej udzielonej na realizacje inwestycji proekologicznych stanowić będzie dla beneficjentów przychód z tzw. innych źródeł w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód z tego tytułu będzie korzystał ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji podatkowej PIT-8C w związku z przekazaniem uprawnionym osobom przedmiotowej dotacji”.

Ad 1

W oparciu o zapisy zawarte w Uchwale nr 1 Rady Miasta i Gminy z dnia … stycznia 2017 r. w sprawie określenia zasad udzielenia dotacji celowej z budżetu Gminy, trybu postępowania w sprawie udzielenia dotacji i sposobu jej rozliczenia na pokrycie części kosztów zakupu i montażu szczelnych zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe bytowe uchwalonej na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym, art. 403 ust. 5 w zw. z art. 400a ust. 1 pkt 21 ustawy Prawo ochrony środowiska ze środków budżetu Gminy udzielane są dotacje celowe na dofinansowanie części kosztów zakupu i montażu szczelnych zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe bytowe. Środki te pochodzą i będą pochodzić z budżetu Gminy. Dotacja dotyczy nieruchomości zabudowanych budynkiem mieszkalnym, które ze względów technicznych lub ekonomicznych nie mogą być podłączone do sieci kanalizacyjnej. Dofinansowanie mogą się ubiegać podmioty określone w art. 403 ust. 4 ustawy Prawo ochrony środowiska, posiadające tytuł prawny do nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym znajdującym się na terenie Gminy.

Warunkiem otrzymania dofinansowania jest rzeczywiste ograniczenie zanieczyszczeń przez zainstalowanie szczelnego zbiornika bezodpływowego dla obiektów budowlanych (budownictwa mieszkaniowego) zlokalizowanych na terenie Gminy, z jednoczesnym odłączeniem dotychczasowych urządzeń (szamb) służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.

Dotacji nie podlegają:

  1. zbiorniki zlokalizowane na obszarach, gdzie istnieje możliwość przyłączenia posesji do istniejącej lub projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej,
  2. koszty robocizny wykonane we własnym zakresie przez wnioskodawcę,
  3. zbiorniki wykorzystywane do gromadzenia gnojówki lub gnojowicy.

Dofinansowaniu podlegają zbiorniki zakupione i zamontowane w roku bieżącym, w którym składany jest wniosek o dofinansowanie.

Podmiot ubiegający się o dotację może uzyskać dofinansowanie kosztów inwestycji w wysokości 50% udokumentowanych fakturą poniesionych kosztów na zakup i/lub montaż szczelnego zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe bytowe, lecz nie więcej niż:

  1. 1.000,00 zł dla zbiorników do 5 m3,
  2. 2.000,00 zł dla zbiorników powyżej 5 m3.


Dofinansowanie udzielane jest jednorazowo dla jednego zadania inwestycyjnego, niezależnie od ilości nieruchomości, które obsługiwać będzie inwestycja.

Na podstawie wniosku, po sprawdzeniu wiarygodności danych przedstawionych we wniosku, sporządzana będzie z wnioskodawcą pisemna umowa. Umowa dotacji będzie zawierać dane określone w art. 221 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.

Wskazane w treści przedmiotowego wniosku dotacje celowe udzielane na realizację inwestycji proekologicznych stanowić będą dotacje w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że zgodnie z zapisami ustawy Prawo ochrony środowiska, do zadań powiatów i zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie przedsięwzięć związanych m.in. z ochroną wód i ochroną powietrza.

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w wyżej wymienionym zakresie może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

  1. podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:
    1. osób fizycznych,
    2. wspólnot mieszkaniowych,
    3. osób prawnych,
    4. przedsiębiorców;
  2. jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Na podstawie art. 403 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska, odpowiednio Rada Gminy określa w formie uchwały zasady udzielania dotacji celowej, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że wartość dotacji celowej na inwestycję proekologiczną w zakresie zakupu i montażu szczelnych zbiorników bezodpływowych:

  • stanowi dotację celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,
  • jest przekazywana z budżetu Gminy,
  • nie mieści się w wyłączeniu przewidzianym w art. 21 ust. 36 ustawy o PIT.

Z związku z tym wartość dotacji celowych otrzymanych przez beneficjentów na dofinansowanie wskazanej w treści wniosku inwestycji proekologicznej w zakresie zakupu i montażu szczelnych zbiorników bezodpływowych stanowi i stanowić będzie dla nich przychód z tzw. innych źródeł, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednakże przychód ten, jako stanowiący dotację celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i otrzymany z budżetu Gminy, korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT.

Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, w przypadku udzielenia przez Gminę dotacji celowej na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, tj. na inwestycję proekologiczną w zakresie zakupu i montażu szczelnych zbiorników bezodpływowych, przychód uzyskany z tego tytułu przez osoby uzyskujące dotację będzie korzystał ze zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT. Gmina nie ma więc obowiązku wystawienia informacji PIT-8C dla osób uzyskujących przedmiotowe dotacje.

Ad 2

W oparciu o zapisy zawarte w Uchwale nr 2 Rady Miasta i Gminy z dnia … stycznia 2017 r. w sprawie określenia zasad udzielenia dotacji celowej z budżetu Gminy, trybu postępowania w sprawie udzielenia dotacji i sposobu jej rozliczenia na pokrycie części kosztów zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych uchwalonej na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym, art. 403 ust. 5 w zw. z art. 400a ust. 1 pkt 21 ustawy Prawo ochrony środowiska ze środków budżetu Miasta udzielane są dotacje celowe na dofinansowanie części kosztów zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych. Środki te pochodzą i będą pochodzić z budżetu Gminy. Dotacja dotyczy budynków mieszkalnych nowobudowanych oraz już istniejących.

Zgodnie z § 3 ust. 1 lit. a-g Uchwały dotacja może być przyznana do zakupu i/lub montażu urządzeń grzewczych, takich jak:

  1. kotły gazowe,
  2. kotły olejowe,
  3. kotły elektryczne lub urządzenia elektryczne będące bezpośrednim źródłem energii cieplnej (między innymi: elektryczne ogrzewanie podłogowe, maty infrared),
  4. pompy ciepła – urządzenia grzewcze wykorzystujące odnawialne źródła energii,
  5. kotły na paliwo stałe z automatycznym podajnikiem paliwa, spełniające wymogi Klasy 5 wg normy PN-EN 303-5:2012 (Kotły grzewcze – Część 5), nie posiadające rusztu nad paleniskiem,
  6. kotły na paliwo stałe typu biopaliwo (tj. drewno kawałkowe, wióry, trociny drzewne, słoma, drewno prasowane typu pelet lub brykiet drzewny, pelet lub brykiet z odpadów roślinnych), bez możliwości stosowania paliw kopalnych (węgla i koksu), spełniające wymogi Klasy 5 wg normy PN-EN 303-5:2012 (Kotły grzewcze – Część 5),
  7. piece akumulacyjne, jako jedyne źródło ogrzewania budynku/lokalu mieszkalnego.

O dofinansowanie mogą się ubiegać podmioty określone w art. 403 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Warunkiem niezbędnym uzyskania dofinansowania jest likwidacja w danym lokalu mieszkalnym lub budynku mieszkalnym, którego dotyczy wniosek, wszystkich dotychczasowych, służących ogrzewaniu, źródeł ciepła. Warunek likwidacji nie dotyczy:

  1. wkładów kominkowych;
  2. pieców kaflowych, pod warunkiem, że nie będą one połączone z przewodem kominowym.

Dotacji nie podlega, m.in.:

  1. zakup kotłów przenośnych i innych nie stanowiących stałego wyposażenia lokalu lub budynku mieszkalnego, z wyjątkiem pieców akumulacyjnych, jako jedynego urządzenia do ogrzewania budynku lub lokalu mieszkalnego;
  2. zakup i montaż wkładów kominkowych;
  3. zakup i montaż kolektorów słonecznych, zamontowanych, jako dodatkowe źródło ciepła do istniejącego systemu grzewczego.

Urządzenia grzewcze winny być trwale związane z obiektem budowlanym, w którym zostały zainstalowane – z wyjątkiem pieców akumulacyjnych. Dofinansowaniu podlegają urządzenia grzewcze zakupione i zamontowane w roku bieżącym, w którym składany jest wniosek o dofinansowanie.

Nie podlega dofinansowaniu koszt wykonania prac projektowych, wykonania podłączenia do zewnętrznej sieci gazowej i elektrycznej, odbiorów kominiarskich i energetycznych, montażu innych urządzeń grzewczych, zakup dodatkowego wyposażenia, koszt zakupu i montażu instalacji wewnętrznej (tj. rury, grzejniki) oraz koszt eksploatacji urządzenia grzewczego.

Na mocy § 6 ust. 1 Uchwały podmiot ubiegający się o dotację może uzyskać dofinansowanie poniesionych kosztów inwestycji, udokumentowanych imienną fakturą, na zakup i/lub montaż urządzenia grzewczego:

  1. dla urządzeń wymienionych w § 3 ust. 1 lit. a i d Uchwały – w wysokości 70% lecz nie więcej niż 6.000,00 zł
  2. dla urządzeń wymienionych w § 3 ust. 1 lit. b, c, e-g Uchwały – w wysokości 70% lecz nie więcej niż 4.000,00 zł.

Dofinansowanie udzielane jest jednorazowo na dany budynek mieszkalny lub lokal mieszkalny.

Na podstawie wniosku, po sprawdzeniu wiarygodności danych przedstawionych we wniosku, sporządzana będzie z wnioskodawcą pisemna umowa. Umowa dotacji będzie zawierać dane określone w art. 221 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.

Rada Miasta i Gminy dokonała trzech zmian ww. Uchwały nr 2.

Zgodnie z uchwałą nr 3 z dnia … maja 2017 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zasad udzielenia dotacji celowej z budżetu Gminy, trybu postępowania w sprawie udzielenia dotacji i sposobu jej rozliczenia na pokrycie części kosztów zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych zmieniono § 6 ust. 1 Uchwały nr 2 w następujący sposób:

„ § 6 otrzymuje brzmienie:

  1. W przypadku samodzielnego lokalu mieszkalnego w nowobudowanym budynku mieszkalnym wielorodzinnym, tzn. który jest w trakcie budowy lub został oddany do użytkowania w okresie do 1 roku przed datą złożenia wniosku, Wnioskodawca może uzyskać dofinansowanie kosztów inwestycji udokumentowanych fakturą poniesionych kosztów na zakup i/lub montaż proekologicznego urządzenia grzewczego wymienionych w § 3 ust. 1 lit. a-g – w wysokości 30% lecz nie więcej niż 1.000,00 zł.
  2. W przypadku samodzielnego lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego jednorodzinne go nowobudowanego, tzn. który jest w trakcie budowy lub został oddany do użytkowania w okresie do 1 roku przed datą złożenia wniosku, Wnioskodawca może uzyskać dofinansowanie kosztów inwestycji udokumentowanych fakturą poniesionych kosztów na zakup i/lub montaż proekologicznego urządzenia grzewczego wymienionych w § 3 ust. 1 lit. a-g – w wysokości 50% lecz nie więcej niż 3.000,00 zł.
  3. W przypadku nowobudowanego budynku mieszkalnego wielorodzinnego, tzn. który jest w trakcie budowy lub został oddany do użytkowania w okresie do 1 roku przed datą złożenia wniosku oraz posiada lub będzie posiadał jedno, wspólne urządzenie grzewcze na cały budynek wielorodzinny, Wnioskodawca może uzyskać dofinansowanie kosztów inwestycji udokumentowanych fakturą poniesionych kosztów na zakup i/lub montaż proekologicznego urządzenia grzewczego wymienionych w § 3 ust. 1 lit. a-g – w wysokości 70% lecz nie więcej niż 6.000,00 zł.
  4. W przypadku samodzielnego lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego jednorodzinnego, który został oddany do użytku w okresie powyżej 1 roku przed datą złożenia wniosku, Wnioskodawca może uzyskać dofinansowanie poniesionych kosztów inwestycji, udokumentowanych imienną fakturą, na zakup i/lub montaż urządzenia grzewczego:
    1. dla urządzeń wymienionych w § 3 ust. 1 lit. a i d – w wysokości 70% lecz nie więcej niż 6.000,00 zł,
    2. dla urządzeń wymienionych w § 3 ust. 1 lit. b, c, e-g – w wysokości 70% lecz nie więcej niż 4.000,00 zł”.

W uchwale nr 4 Rady Miasta i Gminy z dnia … kwietnia 2018 r. zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad udzielenia dotacji celowej z budżetu Gminy, trybu postępowania w sprawie udzielenia dotacji i sposobu jej rozliczenia na pokrycie części kosztów zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych § 6 ust. 1 otrzymał brzmienie: „W przypadku samodzielnego lokalu mieszkalnego w nowobudowanym budynku mieszkalnym wielorodzinnym, tzn. który jest w trakcie budowy lub został oddany do użytkowania w okresie do 1 roku przed datą złożenia wniosku, Wnioskodawca może uzyskać dofinansowanie kosztów inwestycji udokumentowanych fakturą poniesionych kosztów na zakup i/lub montaż proekologicznego urządzenia grzewczego wymienionych w § 3 ust. 1 lit. a-g – w wysokości 30% lecz nie więcej niż 200,00 zł”.

Ostatnia zmiana uchwały została wykonana uchwałą nr 5 z dnia … października 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie określenia zasad udzielenia dotacji celowej z budżetu Gminy, trybu postępowania w sprawie udzielenia dotacji i sposobu jej rozliczenia na pokrycie części kosztów zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych. Zmiana dotyczyła uzyskiwania zgody właściciela, współwłaściciela na zamontowanie urządzenia grzewczego lub składania oświadczenia o byciu posiadaczem samoistnym lokalu lub budynku, w którym ma zostać zamontowane proekologiczne urządzenie grzewcze.

Wskazane w treści przedmiotowego wniosku dotacje celowe udzielane na realizację inwestycji proekologicznych stanowić będą dotacje w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że zgodnie z zapisami ustawy Prawo ochrony środowiska, do zadań powiatów i zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie przedsięwzięć związanych m.in. z ochroną wód i ochroną powietrza.

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w wyżej wymienionym zakresie może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

  1. podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:
    1. osób fizycznych,
    2. wspólnot mieszkaniowych,
    3. osób prawnych,
    4. przedsiębiorców;
  2. jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Na podstawie art. 403 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska, odpowiednio Rada Gminy określa w formie uchwały zasady udzielania dotacji celowej, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że wartość dotacji celowej na inwestycję proekologiczną w zakresie zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych:

  • stanowi dotację celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,
  • jest przekazywana z budżetu Gminy,
  • nie mieści się w wyłączeniu przewidzianym w art. 21 ust. 36 ustawy o PIT.

Z związku z tym wartość dotacji celowych otrzymanych przez beneficjentów na dofinansowanie wskazanych w treści wniosku inwestycji proekologicznej w zakresie zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych stanowi i stanowić będzie dla nich przychód z tzw. innych źródeł, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednakże przychód ten, jako stanowiący dotację celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i otrzymany z budżetu Gminy, korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT.

Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, w przypadku udzielenia przez Gminę dotacji celowej na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, tj. na inwestycję proekologiczną w zakresie zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych, przychód uzyskany z tego tytułu przez osoby uzyskujące dotację będzie korzystał ze zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT. Gmina nie ma więc obowiązku wystawienia informacji PIT-8C dla osób uzyskujących przedmiotowe dotacje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • obowiązków płatnika w związku z udzieleniem dotacji celowej na realizację inwestycji proekologicznej w zakresie zakupu i montażu szczelnych zbiorników bezodpływowych – jest prawidłowe,
  • obowiązków płatnika w związku z udzieleniem dotacji celowej na realizację inwestycji proekologicznej w zakresie zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych – jest prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści tego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast, jak stanowi art. 11 ust. 1 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 17 maja 2018 r., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Z kolei, w myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 18 maja 2018 r., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Natomiast na podmiotach dokonujących świadczeń z tytułu przychodów z innych źródeł ciążą obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Przy czym, od 18 maja 2018 r. powyższa regulacja zredagowana została w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast, jak stanowi art. 42a ust. 1 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Za rok 2017 właściwym formularzem, na którym należało wykazać podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychody z innych źródeł, od których świadczeniodawcy nie byli obowiązani pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, był PIT-8C.

Jednakże z dniem 1 stycznia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2018 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2237).

Zgodnie z jego § 2 ust. 1, wzory, o których mowa w § 1, stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2018 r.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oświadczenia, deklaracje i informacje podatkowe zostały złożone na formularzach dotychczasowych (§ 2 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z ustalonym w rozporządzeniu wzorem informacji PIT-8C, od 2018 r. dotyczy ona wyłącznie niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych. Natomiast w przypadku podlegających opodatkowaniu należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, właściwym jest ich ujęcie w informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Należy jednak zauważyć, że nie wszystkie świadczenia otrzymane przez osoby fizyczne podlegają opodatkowaniu.

Katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje w pkt 129 zwolnienie z podatku dochodowego dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Przy czym, w myśl art. 21 ust. 36 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Z treści wskazanego przepisu jednoznacznie wynika, że aby wypłacone świadczenie – dotacja (i to dotacja w rozumieniu ustawy o finansach publicznych) mogła korzystać ze zwolnienia, to winna być otrzymana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym dla celów zastosowania tegoż zwolnienia nie wystarczy, aby otrzymana dotacja była dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Koniecznym jest także, aby taka dotacja przyznana została przez budżet państwa albo jednostkę samorządu terytorialnego.

Zatem, skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego, czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z przepisem art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869, z późn. zm.), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

W myśl art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań.

Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r., poz. 1396, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r., do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 403 ust. 2 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy Prawo ochrony środowiska, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności, osób fizycznych.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że w oparciu o zapisy zawarte w Uchwale Rady Miasta i Gminy ze środków budżetu Gminy udzielane są dotacje celowe na dofinansowanie części kosztów zakupu i montażu szczelnych zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe bytowe. Dotacja dotyczy nieruchomości zabudowanych budynkiem mieszkalnym, które ze względów technicznych lub ekonomicznych nie mogą być podłączone do sieci kanalizacyjnej. O dofinansowanie mogą się ubiegać podmioty określone w art. 403 ust. 4 ustawy Prawo ochrony środowiska, posiadające tytuł prawny do nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym znajdującym się na terenie Gminy. Ponadto w oparciu o zapisy zawarte w Uchwale Rady Miasta i Gminy ze środków budżetu Miasta udzielane są dotacje celowe na dofinansowanie części kosztów zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych. Dotacja dotyczy budynków mieszkalnych nowobudowanych oraz już istniejących. O dofinansowanie mogą się ubiegać podmioty określone w art. 403 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy Prawo ochrony środowiska. Środki przeznaczone na dotacje pochodzą i będą pochodzić z budżetu Gminy. Jak podał Wnioskodawca, wskazane dotacje celowe udzielane na realizację inwestycji proekologicznych stanowić będą dotacje w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że wartość dotacji celowej udzielonej przez Wnioskodawcę – jednostkę samorządu terytorialnego – osobom fizycznym na inwestycję proekologiczną w zakresie zakupu i montażu szczelnych zbiorników bezodpływowych, stanowić będzie dla tych osób przychód z innych źródeł, w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże korzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Analogicznie wartość dotacji celowej udzielonej przez Wnioskodawcę – jednostkę samorządu terytorialnego – osobom fizycznym na inwestycję proekologiczną w zakresie zakupu i montażu proekologicznych urządzeń grzewczych, stanowić będzie dla tych osób przychód z innych źródeł, w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże korzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę pism organów podatkowych tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj