Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.426.2019.2.ASY
z 30 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 czerwca 2019 r. (data wpływu 3 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismem z 13 sierpnia 2019 r. (data wpływu 16 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 13 sierpnia 2019 r. (data wpływu 16 sierpnia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 7 sierpnia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.426.2019.1.ASY.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

„X” w (…) jest instytutem badawczym działającym w oparciu o ustawę z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Instytutach badawczych (Dz.U. z 2016 r. poz. 371 z późn. zm.). „X” prowadzi pełną rachunkowość w oparciu o ustawę o rachunkowości oraz jest czynnym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7.

1. Przedmiotem podstawowej działalności instytutu jest:

  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych,
  • przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki,
  • wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych,
  • w dziedzinie nauk technicznych - w ramach nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z) oraz nauk społecznych i humanistycznych (PKD 72.20.Z); jak również prowadzenie prac dotyczących monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń, mogących stwarzać zagrożenie publiczne związane z działalnością przemysłu (PKD 74.90.Z).

2. Do zakresu działania „X” należy:

  • prowadzenie badań naukowych, prac rozwojowych, wdrożeniowych i innowacyjnych dotyczących:
    • bezpieczeństwa w przemyśle, ochrony załóg i środowiska pracy,
    • technologii eksploatacji, wzbogacania i przetwórstwa kopalin oraz poprawy efektywności przemysłu wydobywczego,
    • czystych technologii węglowych,
    • efektywnego wytwarzania i wykorzystywania energii,
    • ochrony środowiska,
    • rozwijania i wdrażania technologii i urządzeń ochrony środowiska,
    • materiałów i wyrobów specjalnych zastosowań,
    • gospodarki zasobami kopalin, wodami powierzchniowymi i podziemnymi oraz odpadami,
    • budownictwa podziemnego, lądowego i hydrotechnicznego.
    • rozwoju lokalnego i regionalnego, z uwzględnieniem problemów wynikających ze społecznych, ekonomicznych i gospodarczych skutków restrukturyzacji przemysłu,
  • przystosowywanie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki, w szczególności poprzez:
    • opracowywanie, testowanie i walidacje nowych produktów, procesów i usług,
    • przygotowywanie projektów, planów oraz dokumentacji do tworzenia nowych produktów, procesów i usług,
    • opracowywanie prototypów oraz realizację projektów pilotażowych i demonstracyjnych,
    • doradztwo naukowe i techniczne,
    • działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,
  • wykonywanie zadań szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, niezbędnych dla zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego i publicznego oraz ochrony środowiska, obejmujących:
    • dostarczanie podstaw merytorycznych do procesu decyzyjnego organów administracji państwowej w obszarze przemysłu i ochrony środowiska,
    • działanie na rzecz wzrostu bezpieczeństwa energetycznego i publicznego,
    • identyfikację i zmniejszanie zagrożeń środowiska,
    • monitoring i zapobieganie skutkom zjawisk i wydarzeń, mogących stwarzać zagrożenie publiczne,
    • doskonalenie metod badań naukowych i prac rozwojowych.

3. W związku z prowadzoną działalnością podstawową „X” realizuje następujące zadania:

  • upowszechnia wyniki badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 82.30.Z),
  • wykonuje badania i analizy (PKD 71.20.B) oraz opracowuje opinie i ekspertyzy niemające charakteru badań naukowych i prac rozwojowych związane z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi (PKD 74.90.Z),
  • opracowuje oceny, dotyczące stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 72.19.Z), oraz aktywnie działa na rzecz wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki (PKD 74.90.Z),
  • dzierżawi i prowadzi sprzedaż własności intelektualnej, za którą pobierane są opłaty licencyjne i tantiemy (PKD 77.40.Z),
  • prowadzi badania w zakresie jakości i bezpieczeństwa użytkowania wyrobów przemysłu (PKD 74.90.Z),
  • wykonuje prace w zakresie inżynierii i związane z nimi doradztwo techniczne (PKD 71.12.Z),
  • prowadzi działalność normalizacyjną (PKD 69.10.Z), certyfikacyjną i aprobacyjną oraz prowadzi ocenę zgodności jako jednostka notyfikowana (PKD 71.20.B),
  • prowadzi i rozwija bazy danych związane z przedmiotem działania „X” (PKD 63.11.Z),
  • prowadzi działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (PKD 91.01.A), wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej (PKD 69.10.Z), a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw,
  • wdraża krajowe programy operacyjne w przemyśle (PKD 84.13.Z),
  • wytwarza, w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby (PKD 26.51.Z, PKD 26.70.Z), wykonuje kalibrację aparatury (PKD 71.20.B) oraz prowadzi walidację metod badawczych i pomiarowych.
  • prowadzi działalność wydawniczą, związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi oraz sprzedaż publikacji (PKD 58.11.Z. PKD 58.14,Z).

4. „X” prowadzi studia podyplomowe i doktoranckie związane z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi (PKD 85.59.B) oraz nadaje stopnie naukowe, zgodnie z posiadanymi uprawnieniami.

5. „X” prowadzi inne formy kształcenia, w tym: seminaria, szkolenia i kursy dokształcające (PKD 85.59.B).

6. „X” organizuje konferencje, kongresy i sympozja (PKD 85.59.B) oraz spotkania promocyjne i wystawy (PKD 82.30.Z).

7. „X” prowadzi działalność inną, niż wymieniona w pkt 2-6, która obejmuje:

  • opracowywanie opinii i ekspertyz niemających charakteru badań naukowych i prac rozwojowych niezwiązanych bezpośrednio z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi (PKD 70.22.Z),
  • naprawę i serwis przyrządów pomiarowych, badawczych i kontrolnych (PKD 33.13.Z).

8. Działalność, o której mowa w pkt 7, jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności określonej w pkt 2-6.

9. „X” osiąga następujące rodzaje przychodów:

  1. przychody nie podlegające ustawie o VAT:
    • subwencję na działalność statutową,
    • środki na finansowanie realizowanych projektów badawczych otrzymywane z (…), (…),
  2. przychody opodatkowane podatkiem VAT:
    • prace badawcze i usługowe na zlecenie konkretnych odbiorców w tym: usługi inżynierskie, doradcze, usługi badań i analiz technicznych,
  3. przychody zwolnione z VAT:
    • usługi w zakresie edukacji zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 26 ustawy o VAT oraz par. 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia MF z dn. 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2018 r. poz. 701).

10. W stosunku do podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących towarów i usług nabywanych do działalności opisanej wyżej „X” postępuje według następujących zasad:

  • dokonuje jego odliczenia - jeżeli zakup towarów i usług dotyczy działalności opodatkowanej podatkiem VAT,
  • nie dokonuje jego odliczenia - jeżeli zakup towarów i usług dotyczy działalności zwolnionej z VAT lub nie objętej przepisami ustawy o VAT,
  • dokonuje jego częściowego odliczenia według proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli zakup towarów i usług dotyczy działalności opodatkowanej i zwolnionej z VAT,
  • dokonuje jego częściowego odliczenia według proporcji ustalonej zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h, jeżeli zakup towarów i usług dotyczy jednocześnie działalności opodatkowanej, zwolnionej i nie objętej przepisami ustawy o VAT lub opodatkowanej i nie objętej przepisami ustawy o VAT.

Stan faktyczny:

1. W ramach Programu Operacyjnego (…) 2014 - 2020 (…) „X” zawarł z (…) umowę o dofinansowanie projektu pt. „(…)”.

2. W zawartej umowie „X” występuje jako Beneficjent a (…) jako Instytucja Wdrażająca.

3. Instytucja Wdrażająca, zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów systemem realizacji (…) w zakresie wykonania Umowy - działa jako jej strona.

4. Projekt poświęcony jest kształtowaniu umiejętności współpracy na rzecz czynnej ochrony przyrody, wzmacniania sieci przyrodniczej i zapewniania trwałości jej funkcjonowania. Obejmuje on działania edukacyjne (spotkania warsztatowe z przedstawicielami różnych grup społecznych) oraz prace związane z opracowaniem materiałów niezbędnych do prowadzenia zajęć i raportów podsumowujących wypracowane w ramach warsztatów pomysły i rozwiązania. Wyniki warsztatów i spotkań opracowane w formie raportów i poradnika zostaną upublicznione w sposób nieodpłatny.

5. Przedsięwzięcie ma charakter edukacyjny i realizowane jest w ramach działania 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna.

6. Projekt służy interesowi publicznemu poprzez przyczynienie się do efektywnej realizacji celów Programu Operacyjnego (…).

7. „X” nie prowadzi działalności opodatkowanej w obszarze, którego dotyczy projekt, a ponadto w ramach projektu nie jest wytwarzana infrastruktura, którą „X” mógłby wykorzystać w ramach działalności objętej podatkiem VAT.

8. Realizowana przez „X” działalność szkoleniowa korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie artykułu 43 ust.1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz na podstawie paragrafu 3 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

9. Nabywane w ramach projektu towary i usługi mają związek tylko z prowadzonym projektem, nie mają bezpośredniego ani pośredniego związku z inną działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Realizowany projekt nie służy czynnościom opodatkowanym i w świetle art. 86 ust. 1 ustawy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków związanych z projektem.

10. Podatek VAT, przedstawiany do refundacji w ramach projektu, dotyczy jedynie zakupu usług i produktów niezbędnych do przeprowadzenia zajęć warsztatowych i obejmuje następujące kategorie:

  • zakup materiałów promocyjno-informacyjnych służących wspieraniu zaangażowania lokalnych grup interesariuszy, na rzecz udziału w części warsztatowej projektu (ulotki informacyjne, plakaty, przenośna wystawa, torby ekologiczne);
  • zakup materiałów piśmiennych dla uczestników (teczka, notes, długopis)
  • catering w trakcie spotkań;
  • wynajem autokaru w celu przewiezienia grupy uczestników z sali szkoleniowej, na miejsce zajęć terenowych;
  • wynajem sal szkoleniowych
  • koszty związane z podróżami służbowymi pracowników, odbywanymi w celu przygotowania i realizacji zajęć.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Mając na uwadze to, że:

  • w realizowanym projekcie nie jest planowane osiągnięcie wyników mogących być przedmiotem sprzedaży, gdyż wyniki warsztatów i spotkań opracowane w formie raportów i poradnika zostaną upublicznione w sposób nieodpłatny
  • „X” nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów ze sprzedaży rezultatów projektu,

czy „X” będzie miał prawo odliczenia podatku VAT w realizowanym projekcie od nabywanych towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, odliczenie VAT naliczonego dopuszczalne jest tylko w takim zakresie, w jakim wydatki można przyporządkować działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Realizowany projekt ma charakter edukacyjny a jednocześnie rezultaty projektu nie będą przedmiotem sprzedaży, w związku z tym „X” nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w stosunku do nabywanych na potrzeby realizacji projektu towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz 2174, z późn zm.) – zwanej dalej ustawą. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca ma wątpliwości, czy będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – realizowany projekt nie służy czynnościom opodatkowanym, a towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie mają bezpośredniego ani pośredniego związku z inną działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj