Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB4.4014.213.2019.4.DK
z 2 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 czerwca 2019 r. (data wpływu – 1 lipca 2019 r.), uzupełnionym 20 sierpnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawierania umów sprzedaży w ramach świadczenia usług prawniczych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawierania umów sprzedaży w ramach świadczenia usług prawniczych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z tym w piśmie z 1 sierpnia 2019 r., znak: 0115-KDIT1-1.4012.432.2019.2.AJ, 0115-KDIT2-3.4011.291.2019.3.MJ oraz 0111-KDIB4.4014.213.2019.3.DK wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 20 sierpnia 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ma zamiar w przyszłości rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, której przedmiotem będzie świadczenie usług dla nieograniczonej liczby odbiorców na terytorium Polski w postaci tworzenia dokumentów o charakterze prawnym, takich jak umowy cywilnoprawne (w tym ugody) oraz dokumenty prawa handlowego, jak też wewnątrzzakładowe akty prawa pracy (regulaminy pracy, regulaminy wynagrodzeń i inne). Usługi będą świadczone na indywidualne zamówienie, przy użyciu środków porozumiewania się na odległość (strona internetowa, telefon, Skype itp.) oraz w formie tradycyjnej (biuro w S.). Czynności Wnioskodawcy będą polegały na projektowaniu oraz odpłatnym przenoszeniu praw do wykorzystywania określonych dokumentów stanowiących wartość niematerialną (art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Usługi będą świadczone według zasad określonych w ogólnych warunkach umów. Wszelkie wpłaty ze strony usługobiorców będą trafiały na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Wnioskodawca nigdy nie prowadził i nie prowadzi działalności gospodarczej ani na podstawie wpisu do CEiDG, ani na podstawie wpisu do rejestru przedsiębiorców KRS. Wnioskodawca docelowo ma zamiar prowadzić tzw. jednoosobową działalność gospodarczą, jako przedsiębiorca podlegający wpisowi do CEiDG. Przed zarejestrowaniem działalności gospodarczej Wnioskodawca chce sprawdzić rentowność świadczenia ww. usług na rynku poprzez prowadzenie tzw. działalności nieewidencjonowanej. Wnioskodawca prognozuje, że przez bliżej nieokreślony czas przychody ze świadczenia ww. usług nie będą przekraczały progu określonego w art. 5 ust. 1 ustawy z 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców. Stosownie do tego przepisu nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.

Z treści uzupełnienia wniosku wynika, że przedmiotem planowanej działalności będą usługi prawnicze (tworzenie dokumentów o charakterze prawnym). W ramach planowanej działalności Wnioskodawcy potencjalnie będą mieściły się czynności wymienione w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawca będzie odpłatnie przenosił na inne podmioty (osoby fizyczne, osoby prawne, tzw. ułomne osoby prawne) prawa do wykorzystywania wzorów dokumentów o charakterze prawnym (będzie figurował w tych stosunkach prawnych jako sprzedający). Przedmiotem sprzedaży będą wartości niematerialne i prawne w rozumieniu przepisów o rachunkowości. Wnioskodawca będzie to czynił zawodowo, mimo że – w okresie prowadzenia działalności nieewidencjonowanej – jednak nie w ramach działalności gospodarczej. Zawodowy charakter działalności przemawia, zdaniem Wnioskodawcy, za opodatkowaniem opisywanych czynności podatkiem od towarów i usług, nie zaś podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w okresie prowadzenia działalności nieewidencjonowanej będzie podatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu świadczonych usług? (pytanie oznaczone we wniosku nr 5).

Zdaniem Wnioskodawcy, w okresie prowadzenia przez niego działalności nieewidencjonowanej nie będzie on podatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu świadczonych usług, gdyż usługi te będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych opodatkowaniu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 2 pkt 4 lit. a) czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Wypływa z tego wniosek, że nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych te czynności cywilnoprawne, które są wymienione w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli ich dokonanie powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

Tym samym opisana planowana działalność nieewidencjonowana Wnioskodawcy nie będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych, gdyż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy tylko i wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie – interpretacja z 26 sierpnia 2019 r. znak: 0115-KDIT1-1.4012.432.2019.3.AJ, a w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1150) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do zapisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona.

Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Ze zdarzenia przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca ma zamiar prowadzić działalność gospodarczą, której przedmiotem będzie świadczenie usług dla nieograniczonej liczby odbiorców na terytorium Polski w postaci tworzenia dokumentów o charakterze prawnym, takich jak umowy cywilnoprawne oraz dokumenty prawa handlowego, jak też wewnątrzzakładowe akty prawa pracy (regulaminy pracy, regulaminy wynagrodzeń i inne). Usługi będą świadczone na indywidualne zamówienie, przy użyciu środków porozumiewania się na odległość (strona internetowa, telefon, Skype, itp.) oraz w formie tradycyjnej. Czynności Wnioskodawcy będą polegały na projektowaniu oraz odpłatnym przenoszeniu praw do wykorzystywania określonych dokumentów stanowiących wartość niematerialną. W ramach działalności Wnioskodawca będzie odpłatnie przenosił na inne podmioty prawa do wykorzystywania wzorów dokumentów o charakterze prawnym (będzie figurował w tych stosunkach prawnych jako sprzedający).

Składając wniosek o wydanie interpretacji w przedmiocie podatku od czynności cywilnoprawnych Wnioskodawca oczekuje potwierdzenia, że w okresie prowadzenia działalności nieewidencjonowanej nie będzie podatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu świadczonych usług.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie występował przy zawieraniu umów sprzedaży w ramach świadczonych usług jako strona sprzedająca, dlatego też zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie będzie z tego tytułu ciążył obowiązek podatkowy na Wnioskodawcy, gdyż w myśl tego artykułu obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zatem niezależenie od tego czy czynność będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych czy też nie – Wnioskodawca nie będzie z ww. tytułu podatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, aczkolwiek z innych powodów niż wskazane we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Przedmiotowa interpretacja – zgodnie ze złożonym wnioskiem – została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy i tylko on może czerpać z niej ochronę.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj