Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.187.2019.1.AMN
z 2 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2019 r. (data wpływu 29 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • opodatkowania nagrody przypadającej osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą – jest nieprawidłowe;
  • opodatkowania nagrody przypadającej osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i współpracującym z Wnioskodawcą w oparciu o umowy cywilnoprawne – jest prawidłowe;
  • opodatkowania nagrody przypadającej osobom fizycznym, z którymi Wnioskodawca nie będzie pozostawać w żadnej relacji prawnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagrody przypadającej osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, w zakresie opodatkowania nagrody przypadającej osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i współpracującym w Wnioskodawcą w oparciu o umowy cywilnoprawne oraz w zakresie opodatkowania nagrody przypadającej osobom fizycznym, z którymi Wnioskodawca nie będzie pozostawać w żadnej relacji prawnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką akcyjną (S.) utworzoną zgodnie z włoskim prawem, (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”). Spółka jest włoskim rezydentem podatkowym i podlega we Włoszech opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Numer identyfikacyjny podatnika nadany przez Włochy to: (…).

Spółka jest jedynym akcjonariuszem X Bank Polska S.A. (dalej: „Bank”). Bank jest bankiem krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 2187 - dalej: „Prawo bankowe”). Bank jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

W ramach planowanej reorganizacji dojdzie do połączenia Wnioskodawcy oraz Banku. Połączenie nastąpi przez przejęcie Banku przez Wnioskodawcę (dalej: „Połączenie”). Po połączeniu Wnioskodawca będzie kontynuować działalność prowadzoną przez Bank na terytorium Polski poprzez oddział (dalej: „Oddział”) zgodnie z ustawą z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2018 r, poz. 649).

Oddział będzie stanowić zakład w rozumieniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zapobieganiu uchylaniu się od opodatkowania podpisanej w Rzymie w dniu 21 czerwca 1985 r. (Dz. U. z 1989 r., Nr 62, poz. 374). W konsekwencji, osiągane na terytorium Polski za pośrednictwem Oddziału dochody Spółki opodatkowane będą podatkiem dochodowym w Polsce zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2019 r., poz. 865).

Pracownicy Spółki przejmowanej zostaną przeniesieni do Oddziału w ramach przyporządkowania aktywów i pasywów na zasadach przejścia zakładu pracy jako część procesu Połączenia. W związku z powyższym, Oddział będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. W tym celu Oddział będzie posiadać numer NIP, który będzie wykorzystywać w celu realizacji ciążących na nim obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że w podobnym do opisanego poniżej zakresie Bank uzyskał interpretację indywidualną z dnia 25 maja 2017 r. (znak 0114-KDIP3-l. 4011.82.2017.1.EC), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że:

  1. nagrody otrzymane przez uczestników konkursów organizowanych przez Bank będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (zarówno współpracującymi z Bankiem na podstawie umowy zlecenie oraz niepozostającymi w żadnej relacji prawnej z Bankiem) korzystają z opodatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym (na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i w związku z tym, na Banku ciążą obowiązki płatnika;
  2. nagrody otrzymywane przez uczestników konkursów organizowanych przez Bank będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą nie będą opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 10% (na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i w związku z tym, na Banku nie ciąży obowiązek pobrania podatku od wypłacanych nagród.

Wnioskodawca jest instytucją kredytową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 17 Prawa bankowego. Po Połączeniu Spółka będzie za pośrednictwem swego Oddziału (oddział instytucji kredytowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 18 Prawa bankowego) świadczyć na terytorium Polski usługi finansowe, o których mowa w art. 5 ust. 1 ust. 2 oraz art. 6 ust. 1 Prawa bankowego na rzecz klientów detalicznych, przedsiębiorców oraz jednostek sektora publicznego.

W celu osiągania jak najlepszych wyników sprzedażowych Wnioskodawca działający na terytorium Polski za pośrednictwem Oddziału będzie organizować konkursy, w których nagradzana będzie sprzedaż umów kredytowych (na samochody nowe i używane) oraz innych produktów Oddziału lub jego dostawców (np. sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych, usług wydłużonej gwarancji, pakietów przeglądów okresowych), przekazywanie dostępu do portalu klienta, ilość finansowań z podpisem elektronicznym, itp. Szczegółowe zasady dotyczące każdego Konkursu, tj.: wskazanie uczestników, organizatora, czasu trwania, rodzaju nagród, zasad przystąpienia, kryteriów na podstawie których zostaną wyłonieni zwycięzcy, a także cel Konkursu zostaną każdorazowo przedstawione w Regulaminie Konkursu (dalej: „Regulamin”). Regulamin Konkursu zostanie udostępniony wszystkim potencjalnym uczestnikom Konkursu (w ramach grupy osób do których skierowany zostanie Konkurs) przed dniem rozpoczęcia Konkursu.

Uczestnikami Konkursów będą mogły być następujące osoby:

  1. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r., poz. 646, ze zm. - dalej: „Prawo przedsiębiorców”) współpracujące z Wnioskodawcą działającym za pośrednictwem Oddziału w oparciu o umowy cywilnoprawne (np. umowę zlecenie). Przedmiotem umów zlecenie będzie między innymi sporządzanie analiz marketingowych w zakresie określonym w umowie zlecenie. Jednocześnie, fakt otrzymania przez zleceniobiorcę wynagrodzenia jak i jego wysokość uzależniona będzie od tego, czy zleceniobiorca doprowadzi do zawarcia urnowy kredytowej pomiędzy klientem a Spółką (działającą za pośrednictwem Oddziału). Zatem wynagrodzenie należne będzie zleceniobiorcy tylko w sytuacji gdy dojdzie do zawarcia umowy kredytowej poprzez działania zleceniobiorcy, a jej wypłata uzależniona będzie od tego, czy zleceniobiorca wykona określone czynności wskazane w umowie zlecenie;
  2. osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, tj. prowadzące działalność gospodarczą w rozumieniu Prawa przedsiębiorców i świadczące usługi na rzecz Wnioskodawcy w ramach działalności gospodarczej. Wynagrodzenie będzie należne osobie fizycznej będącej przedsiębiorcą za czynności i na zasadach analogicznych jak dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej;
  3. osoby fizyczne, z którymi Wnioskodawca nie będzie pozostawać w żadnej relacji prawnej.

Wymienione powyżej osoby będą zwane dalej: „Uczestnikami Konkursu”. Jednocześnie. Uczestnicy Konkursu będą zatrudnieni na podstawie umowy o pracę lub innej formy współpracy u kontrahentów Spółki.

Celem Konkursów będzie wyłonienie drogą rywalizacji najlepszych Uczestników Konkursu, którzy wypełnią „najlepiej” zadanie konkursowe (osiągną najlepszy wynik) w określonym czasie.

Celem organizowania Konkursów będzie przede wszystkim:

  • stymulowanie inicjatywy oraz pomysłowości Uczestników Konkursu w zakresie promocji usług finansowych w zakresie kredytowania samochodów nowych i używanych;
  • podejmowanie działań mających na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych przez Spółkę usług finansowych;
  • nagradzanie aktywnych postaw oraz wzajemnej rywalizacji Uczestników Konkursu w zakresie realizowanych wyników sprzedaży oferowanych przez Spółkę usług finansowych w zakresie kredytowania samochodów nowych i używanych.

Wnioskodawca działający poprzez Oddział wyznaczy osoby odpowiedzialne za prawidłowy przebieg Konkursu, wyłonienie zwycięzców i przyznanie nagród. Nagrody w Konkursach będą miały formę pieniężno-rzeczową.

Konkursy nie będą organizowane ani emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) ani nie będą konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa czy sportu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy wartość wygranych (nagrody) u Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, tj. u osób, z którymi Spółka działająca za pośrednictwem Oddziału będzie współpracować na podstawie umów cywilnoprawnych (np. umowy zlecenie) powinna być opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509 - dalej: „UPDOF”), a w związku z tym na Spółce działającej za pośrednictwem Oddziału będą ciążyć obowiązki płatnika w tym zakresie?
  2. Czy wartość wygranych (nagrody) u Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, tj. u osób, które będą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczyć usługi na rzecz Wnioskodawcy działającego za pośrednictwem Oddziału powinna być opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF, a w związku z tym na Spółce działającej za pośrednictwem Oddziału będą ciążyć obowiązki płatnika w tym zakresie?
  3. Czy wartość wygranych (nagrody) u Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi, z którymi Wnioskodawca nie będzie pozostawać w żadnej relacji prawnej powinna być opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF, a w związku z tym na Spółce działającej za pośrednictwem Oddziału będą ciążyć obowiązki płatnika w tym zakresie?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1:

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość wygranych u Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, tj. u osób, z którymi Spółka działająca za pośrednictwem Oddziału będzie współpracować na podstawie umów cywilnoprawnych (np. umowy zlecenie) będzie opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF, a w związku z tym na Spółce działającej za pośrednictwem Oddziału będą ciążyć obowiązki płatnika w tym zakresie.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 UPDOF, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast na podstawie art. 11 ust. 1 UPDOF, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 UPDOF ustawodawca jako źródła przychodów wskazał między innymi:

  • przychody z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 UPDOF),
  • inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF).

Stosownie do art. 13 pkt 8 UPDOF, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
  3. przedsiębiorstwa w spadku

‒ z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Biorąc pod uwagę powyższe, jeżeli zorganizowany przez Wnioskodawcę działającego za pośrednictwem Oddziału Konkurs będzie skierowany między innymi do osób fizycznych współpracujących z Wnioskodawcą działającym za pośrednictwem Oddziału na podstawie umów zlecenie, nie można kwalifikować uzyskiwanych przez zwycięzców Konkursów nagród do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, bowiem możliwość wzięcia udziału w Konkursie nie będzie wynikać z łączącej Spółkę (działającą za pośrednictwem Oddziału) z tymi osobami fizycznymi umowy cywilnoprawnej (umowa zlecenie).

Wnioskodawca zauważa także, że Konkursy nie będą wykazywały bezpośredniego związku z czynnościami wykonywanymi na rzecz Wnioskodawcy (Oddziału) na podstawie umów zlecenie. Przedmiotem Konkursów będzie bowiem doprowadzenie przez Uczestnika Konkursu do zawarcia jak największej liczby umów kredytowych (doprowadzenie do wzrostu liczby umów kredytowych) oraz innych produktów Oddziału lub jego dostawców (np. sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych, usług wydłużonej gwarancji, pakietów przeglądów okresowych), przekazanie jak największej liczby dostępów do portalu klienta jak największa ilość finansowań z podpisem elektronicznym, itp. Z kolei przedmiotem umów zlecenie będzie sporządzanie analiz marketingowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe dodatkowo potwierdza, że w sytuacji, w której przedmiot Konkursu nie będzie związany z obowiązkami wynikającymi z umów cywilnoprawnych (umowa zlecenie), wartość nagrody wygranej w Konkursie powinna być traktowana jako przychód z innych źródeł.

Takie stanowisko znajduje aprobatę w pismach organów podatkowych. np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 października 2012 r. (znak IBPBII/l/415-653/12/HK), w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 sierpnia 2014 r. (znak IPPB2/415-346/14-4/MK), w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 kwietnia 2013 r. (znak IPPB2/415-557/11-13-9/S/AK). W ostatniej powołanej interpretacji organ stwierdził, że: „W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, tj. przez pracowników Spółki, zleceniobiorców oraz pracowników kontrahentów w sytuacji kiedy konkurs będzie łącznie kierowany do dwóch bądź trzech grup osób wskazanych we wniosku będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy”.

W myśl art. 20 ust. 1 UPDOF, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12- l4 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 UPDOF. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie również każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne. Do przychodów tych należy zaliczyć także wartość nagród, a także środki finansowe otrzymane z tytułu uczestnictwa w konkursie.

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie zauważyć, że UPDOF nie zawiera własnej definicji pojęcia „konkurs”. Tym samym, dla ustalenia zakresu zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF właściwym jest odwołanie się do definicji słownikowych. I tak, zgodnie z Uniwersalnym słownikiem języka polskiego pod red. S. Dubisza (tom 2, Warszawa 2003), pojęcie „konkurs” oznacza zarówno „imprezę, przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., zwykle wyróżnianych nagrodami”, jak również „postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko”. Z kolei internetowy wielki słownik języka polskiego definiuje konkurs jako „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”.

Zasadność interpretacji art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF w kontekście słownikowej definicji pojęcia „konkurs” znajduje potwierdzenie w bogatym orzecznictwie sądów administracyjnych. Tytułem przykładu wskazać można wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: „NSA”) z dnia 9 kwietnia 2014 r. (sygn. akt II FSK 911/12), w którym NSA wskazał, że: „Naczelny Sąd Administracyjny podziela wywody zaprezentowane przez WSA w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku, że zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to  „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M Szymczak (red), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)”.

Mając na uwadze powyższe, na gruncie art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF, za konkurs należy uznać takie przedsięwzięcie, które spełnia łącznie następujące warunki:

  • posiada regulamin, w którym określa się m.in. adresatów konkursu, zadanie konkursowe, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzcy/zwycięzców;
  • posiada elementy współzawodnictwa (rywalizacji) między uczestnikami, pozwalające na wyłonienie zwycięzcy/zwycięzców;
  • zasady wyłaniania zwycięzców są ściśle określone w związku z czym wygrana nie jest dziełem przypadku bądź losowania (loterii);
  • w wyniku rozstrzygnięcia konkursu następuje wydanie nagród zwycięzcom.

Przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego niniejszego wniosku zasady przeprowadzania Konkursów potwierdzają, że będą one spełniać kryteria uznania ich za konkurs, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 UPDOF płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21. W konsekwencji, płatnik dokonujący świadczeń z tytułu wygranych w konkursach jest zobowiązany do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF.

W świetle powyższego, wartość wygranych nagród w Konkursach przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które będą współpracować z Wnioskodawcą (Oddziałem) na podstawie umów cywilnoprawnych (np. umowy zlecenie) stanowić będzie dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 UPDOF. Zatem na Oddziale jako płatniku będzie ciążyć obowiązek obliczenia i pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF oraz odprowadzenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w szeregu pism wydanych przez organy podatkowe. Tytułem przykładu wskazać można między innymi:

  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 listopada 2016 r. (znak 1462-IPPB4.4511.1136.2016.1.JK3),
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 czerwca 2016 r. (znak IBPB-2-l/4511-190/16/DP),
  • interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2015 r. (znak DD9.8220.2. 128.2015.JQP),
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 21 października 2015 r. (znak IPTPBI/4511-442/15-2/AG).

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 2

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość wygranych (nagrody) u Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, tj. u osób, które będą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczyć usługi na rzecz Wnioskodawcy działającego za pośrednictwem Oddziału powinna być opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF, a w związku z tym na Spółce działającej za pośrednictwem Oddziału będą ciążyć obowiązki płatnika w tym zakresie.

W art. 10 ust. 1 UPDOF ustawodawca jako źródła przychodów wskazał między innymi:

  • pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 3 UPDOF),
  • inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF).

Przepis art. 14 ust. 1 UPDOF stanowi, że za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 5a pkt 6 UPDOF, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

‒ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 UPDOF, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b. z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Stosownie do art. 20 ust. 1 UPDOF, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 UPDOF zwrotu „w szczególności” wskazuje, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, a wymienione w nim są jedynie najbardziej typowe przychody z tego źródła. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie również każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne. Do przychodów tych należy zaliczyć także wartość nagród, a także środki finansowe otrzymane z tytułu uczestnictwa w konkursie.

Przy czym, jak już zostało wskazane, w myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF, od dochodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Należy jednocześnie mieć na uwadze, że każde źródło przychodów wskazane w art. 10 ust. 1 UPDOF ma przypisane zasady opodatkowania. Zatem zasady opodatkowania przychodów z jednego źródła nie mogą być stosowane do opodatkowania przychodów z innego źródła.

Uwzględniając przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzania przyszłego oraz zacytowane powyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy wygraną w Konkursie uzyska osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, wartość nagrody powinna zostać zaliczona do przychodów i innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF) i opodatkowana według zasad właściwych dla tego źródła przychodów.

Zaprezentowany przez Wnioskodawcę pogląd znajduje aprobatę w orzecznictwie sądów administracyjnych, np. NSA w wyroku z dnia 20 stycznia 2015 r. (sygn. akt II FSK 232/13) zwrócił uwagę, że art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF nie zawiera żadnego ograniczenia podmiotowego, które uniemożliwiałoby objęcie jego zakresem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. W rezultacie, w ocenie NSA, możliwe jest opodatkowanie ryczałtem nagród uzyskanych również przez przedsiębiorców i to także wówczas, gdy konkurs jest związany z przedmiotem ich działalności gospodarczej. Sąd uznał, że regulacja art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF stanowi lex specialis w stosunku do zasad opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej i stwierdził, że: „(...) Gdyby ustawodawca z zakresu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. chciał wyłączyć nagrody i wygrane otrzymane w konkursach związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez ich uczestników, uczyniłby to poprzez stosowny zapis w treści tego przepisu. Brak takiego zapisu oznacza, że związek konkursu z działalnością gospodarczą podatnika nie wpływa na sposób opodatkowania wygranej (nagród). (...) jeżeli Skarżąca Spółka organizuje przedsięwzięcie spełniające wymogi przypisane właśnie konkursowi, to otrzymane przez uczestników wygrane stanowią przychód z konkursu. Tego zaś rodzaju przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym bez względu na fakt, czy uzyskał go przedsiębiorca, czy też osoba nieprowadząca działalności gospodarczej. (...)”.

Podobne stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 12 stycznia 2018 r. (sygn. akt I SA/Po 829/17), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyrokach z dnia 3 sierpnia 2018 r. (sygn. III SA/Wa 3132/17 oraz III SA/Wa 3133/17), z dnia 20 września 2017 r. (sygn. III SA/Wa 3043/16), czy z dnia 22 czerwca 2018 r. (sygn. akt III SA/Wa 3130/17).

W świetle powyższego, mając na uwadze, że Konkursy organizowane przez Spółkę będą spełniać wymogi uznania ich za konkurs (Wnioskodawca szczegółowo odniósł się do tej kwestii w części dotyczącej uzasadnienia własnego stanowiska w sprawie w zakresie pytania nr 1) należy uznać, że wartość wygranych (nagrody) u Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą (tj. u osób, które będą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczyć usługi na rzecz Wnioskodawcy działającego za pośrednictwem Oddziału) powinna być opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF. Zatem na Oddziale jako płatniku będzie ciążyć obowiązek obliczenia i pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF oraz odprowadzenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 3

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość wygranych (nagrody) u Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi, z którymi Wnioskodawca nie będzie pozostawać w żadnej relacji prawnej powinna być opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF, a w związku z tym na Spółce działającej za pośrednictwem Oddziału będą ciążyć obowiązki płatnika w tym zakresie.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF, źródłem przychodów są między innymi inne źródła. Stosownie do art. 20 ust. 1 UPDOF, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 UPDOF zwrotu „w szczególności” wskazuje, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, a wymienione w nim są jedynie najbardziej typowe przychody z tego źródła. Do przychodów tych należy zaliczyć także wartość nagród, a także środki finansowe otrzymane z tytułu uczestnictwa w konkursie.

Przy czym, jak już zostało wskazane. w myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF, od dochodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W związku z powyższym, wartość wygranych (nagrody) u Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi, z którymi Wnioskodawca nie będzie pozostawać w żadnej relacji prawnej, powinna być opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF, a w związku z tym na Wnioskodawcy działającym za pośrednictwem Oddziału będą ciążyć obowiązki płatnika w tym zakresie, tj. obowiązek obliczenia i pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego oraz odprowadzenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w pismach organów podatkowych, np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 listopada 2016 r. (znak 1462-IPPB4.4511.1136.2016.1.JK3).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie

  • opodatkowania nagrody przypadającej osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą – jest nieprawidłowe;
  • opodatkowania nagrody przypadającej osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i współpracującym z Wnioskodawcą w oparciu o umowy cywilnoprawne – jest prawidłowe;
  • opodatkowania nagrody przypadającej osobom fizycznym, z którymi Wnioskodawca nie będzie pozostawać w żadnej relacji prawnej – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy, zawiera katalog źródeł przychodów, wśród których wymienia m.in.

  • pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 3),
  • inne źródła (pkt 9).

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 powołanej ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą uznaje się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

‒ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług (art. 14 ust. 1 ww. ustawy).

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 8 cytowanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Natomiast za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 (art. 20 ust. 1 ustawy).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników sprzedażowych Wnioskodawca działający na terytorium Polski za pośrednictwem Oddziału będzie organizować konkursy, w których nagradzana będzie sprzedaż umów kredytowych oraz innych produktów Oddziału lub jego dostawców, przekazywanie dostępu do portalu klienta, ilość finansowań z podpisem elektronicznym, itp. Szczegółowe zasady dotyczące każdego Konkursu, tj.: wskazanie uczestników, organizatora, czasu trwania, rodzaju nagród, zasad przystąpienia, kryteriów na podstawie których zostaną wyłonieni zwycięzcy, a także cel Konkursu zostaną każdorazowo przedstawione w Regulaminie Konkursu.

Uczestnikami Konkursów mogą być następujące osoby:

  1. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców współpracujące z Wnioskodawcą działającym za pośrednictwem Oddziału w oparciu o umowy cywilnoprawne (np. umowę zlecenie);
  2. osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, tj. prowadzące działalność gospodarczą w rozumieniu Prawa przedsiębiorców i świadczące usługi na rzecz Wnioskodawcy w ramach działalności gospodarczej;
  3. osoby fizyczne, z którymi Wnioskodawca nie będzie pozostawać żadnej relacji prawnej.

Wnioskodawca działający poprzez Oddział wyznaczy osoby odpowiedzialne za prawidłowy przebieg Konkursu, wyłonienie zwycięzców i przyznanie nagród. Nagrody w Konkursach będą miały formę pieniężno-rzeczową. Konkursy nie będą organizowane ani emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) ani nie będą konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa czy sportu.

Odnosząc się do przedstawionego zdarzenia przyszłego w pierwszej kolejności należy ustalić, czy przedsięwzięcia organizowane przez Wnioskodawcę działającego poprzez Oddział stanowi konkurs w rozumieniu ustawy. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że: „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)”.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że w przedsięwzięciu, które będzie organizować Wnioskodawca działający poprzez Oddział wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować w celu osiągnięcia najlepszych wyników sprzedażowych, a konkurs będzie prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.

Przechodząc na grunt przepisów prawa podatkowego, należy wskazać że, nagrody za najlepsze osiągnięcia związane ze sprzedażą uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanych przez Wnioskodawcę działającego poprzez Oddział konkursów – jeżeli osoby te uczestniczą w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą – stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy). Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej za najlepsze osiągnięcia w danej dziedzinie, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy. Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i 2 ustawy, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W konsekwencji na Wnioskodawcy działającym poprzez Oddział nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, z tytułu wygranych w konkursach otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Natomiast, nagrody otrzymane przez uczestników konkursów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi pozarolniczej działalności gospodarczej (współpracujących z Wnioskodawcą działającym poprzez Oddział na podstawie umowy zlecenia oraz niepozostających w żadnej relacji prawnej z Wnioskodawcą), stanowią dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Obowiązek pobrania podatku od wygranych wynika z art. 41 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym płatnicy, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, tj. przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowanie tych nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 cytowanej ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tego artykułu.

Zatem Wnioskodawca działający za pośrednictwem oddziału jako płatnik, zobowiązany będzie do poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu nagród związanych z uczestnictwem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w organizowanym konkursie oraz do sporządzenia deklaracji PIT-8AR, w której należy ująć kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków sądów administracyjnych tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych spraw, w których zapadły.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj