Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.336.2019.3.WH
z 30 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2019 r. (data wpływu 12 czerwca 2019 r.) uzupełnionym w dniu 10 sierpnia 2019 r. (data wpływu 12 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania usług obsługi prawnej dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz dokumentowania tych usług – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania usług obsługi prawnej dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz ich dokumentowania tych usług.


Wniosek uzupełniony został w dniu 10 sierpnia 2019 r. (data wpływu 12 sierpnia 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 25 lipca 2019 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę u jednego z operatorów logistycznych, na stanowisku Kierownika ds. Prawnych. Z tytułu wynagrodzenia za pracę, Wnioskodawca uzyskał w 2018 roku od swojego pracodawcy przychód w wysokości 154 676,93 złotych . Oznacza to że dochód uzyskany z tytułu umowy o pracę ponad kwotę 85 528 złotych jest opodatkowany według skali progresywnej w wysokości 32 %. W 2018 roku podatnik rozliczył swoje zeznanie indywidulanie. W 2019 roku Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie obsługi prawnej przedsiębiorców i osób fizycznych w ramach przysługujących Wnioskodawcy uprawnień radcy prawnego, następnie w perspektywie następnych 6 miesięcy rozszerzyć działalność o zakres czynności doradztwa podatkowego. Wnioskodawca będzie świadczył usługi zdalnie, i będą one dotyczyć; doradztwa prawnego, analizowania umów, prowadzenie postępowań likwidacyjnych przed ubezpieczycielem, jak również zastępstwa procesowego, przedsądowej i sądowej windykacji należności. Wnioskodawca będzie świadczył czynności i tym sam będzie osiągał przychody od innych podmiotów niż jego obecny pracodawca. Będę to głównie podmioty krajowe jednak poszczególne usługi, jak udzielanie porad prawnych i prowadzenie postępowań likwidacyjnych przed ubezpieczycielem, mogą być świadczone na rzecz podmiotów zagranicznych mających swoją siedzibę w innym kraju UE (Królestwo Holandii) lub w Wielkiej Brytanii. Zakres świadczonych usług przez Wnioskodawcę będzie marginalny z uwagi na zaangażowanie czasowe Wnioskodawcy wynikające z jego zobowiązań wobec pracodawcy, jednak spodziewane przychody mogą przekroczyć w skali miesiąca kwotę 1 000 złotych co wyklucza prowadzenie tzw. działalności niezarejestrowanej.

W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytanie Organu, czy podmioty na rzecz których Wnioskodawca będzie świadczył usługi w zakresie obsługi prawnej są podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, Wnioskodawca wskazał że podmiotami na rzecz których Wnioskodawca będzie świadczył usługi w zakresie obsługi prawnej, będą wyłącznie podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

W odpowiedzi na pytanie Organu, czy podmioty na rzecz których Wnioskodawca będzie świadczył usługi w zakresie obsługi prawnej posiadają w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego Wnioskodawca będzie świadczył te usługi, Wnioskodawca wskazał że w przypadku podmiotów posiadających swoją siedzibę na terenie innego kraju niż Rzeczpospolita Polska (Holandia, Wielka Brytania) podmioty te nie posiadają w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla którego Wnioskodawca będzie świadczył te usługi.

W odpowiedzi na pytanie Organu, czy usługi w zakresie obsługi prawnej są usługami, do których stosuje się art. 28e czy też, do których stosuje się art. 28b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą ewentualnie/alternatywnie opisanie tych usług tak aby opis zawierał wszystkie niezbędne informacje w celu ustalenia miejsca opodatkowania tych usług w tym m.in. czego konkretnie będą dotyczyć te usługi, czy te usługi będą dotyczyć konkretnych nieruchomości o określonym adresie położenia, czy te usługi będą miały na celu zmianę prawnego stanu konkretnej o określonym adresie położenia nieruchomości, w jakim państwie będą znajdowały się nieruchomości, Wnioskodawca wskazał że usługi świadczone na rzecz podmiotów mających swoją siedzibę poza Rzeczpospolitą Polską nie będę w żadnym zakresie dotyczyć nieruchomości, czynności pomocniczych do nieruchomości, czy też doradztwa prawnego i transakcyjnego dotyczącego obrotu, najmu, dzierżawy nieruchomości. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą dotyczyły usług pomocniczych do likwidacji na terenie Rzeczpospolitej szkód powstałych w związku z międzynarodowym przewozem rzeczy. Podmioty zarejestrowane w Polsce i prowadzące działalność w zakresie zarobkowego przewozu rzeczy świadczą blisko 25% wszystkich przewozów towarów pomiędzy krajami Unii Europejskiej. W przypadku uszkodzenia towaru przez przewoźnika, roszczenia zwykle jest kierowane dwutorowa przeciwko przewoźnikowi jak i jego ubezpieczycielowi odpowiedzialności cywilnej. Zgodnie z odpowiednimi postanowieniami konwencji o umowie międzynarodowego drogowego przewozu rzeczy (Konwencja CMR umowa międzynarodowa ratyfikowana przez Polskę 19 maja 1956 r.) z roszczeniem może wystąpić nadawa przesyłki lub odbiorca w zależności od tego kto z nich dysponuje przesyłką. W związku z faktem iż przewozy bardzo często są wykonywane pomiędzy dwoma krajami z których żaden nie jest Polską podmiotem występującym z roszczeniem również jest podmiot nie posiadający siedziby na terenie Polski. Usługi wnioskodawcy będą się sprowadzały do analizy dokumentacji potwierdzającej zakres szkody, jej wartość, oraz odpowiedzialność podmiotu któremu powierzono przewóz ładunku. Po analizie dokumentacji, i pozytywnej rekomendacji Wnioskodawcy nastąpi zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela odpowiedzialności cywilnej przewoźnika lub spedytora oraz podmiotu, który jest odpowiedzialny za powstanie szkody. Wnioskodawca będzie dysponował pełnomocnictwem od podmiotu uprawnionego. Wypłata odszkodowania będzie odbywała się bezpośrednio na rzecz klienta Wnioskodawcy z pominięciem rachunków bankowych Wnioskodawcy. Podmioty które będę klientami Wnioskodawcy będą uprawnione do odbioru odszkodowania z uwagi na fakt iż uszkodzony ładunek stanowił ich własność lub też jako podmiot uprawniony na podstawie subrogacji ustawowej lub umownej. W przypadku odmowy wypłaty odszkodowania Wnioskodawca może otrzymać zlecenie do rozpoczęcia sprawy sądowej przeciwko ubezpieczycielowi który ma siedzibę w Polsce przed polskim sądem powszechnym. Wynagrodzenie będzie uzgadnianie każdorazowo w oparciu o zawiłość sprawy i spodziewany nakład pracy, w przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia Wnioskodawcy należne będzie dodatkowe wynagrodzenie. Podstawą do obliczenia wynagrodzenia w przypadku świadczenia pomocy prawnej polegającym na zastępstwie procesowym przed polskim sądem powszechnym będzie rozporządzenie ministra sprawiedliwości w sprawie ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej przez radcę prawnego z urzędu z dnia 3 października 2016 r.


Reasumując usługi Wnioskodawcy będą się sprawdzały do trzech etapów obsługi roszczenia/ reklamacji na rzecz klientów, którzy posiadają siedzibę w innym kraju niż Rzeczpospolita Polska.


  1. Analiza dokumentacji, określający podmioty zaangażowane w międzynarodowy przewóz towarów, określenie wartość szkody oraz wydanie rekomendacji co do dalszego postępowania.
  2. Otrzymania pełnomocnictwa od mocodawcy oraz przygotowanie zgłoszenia szkody do ubezpieczyciela mającego siedzibę w Polsce, oraz reprezentowanie mocodawcy przed towarzystwem ubezpieczeniowym, przekładanie dodatkowych dokumentów i wyjaśnień. W przypadku uznania roszczenia mocodawcy i wypłaty odszkodowania bezpośrednio na rachunek mocodawcy, Wnioskodawca nie będzie świadczył już żadnych usług. W przypadku decyzji odmownej Wnioskodawca zobowiązany jest do wydania rekomendacji co do szans powodzenia potencjalnego postępowania sądowego. W przypadku pozytywnej rekomendacji na podstawie oddzielnego pełnomocnictwa i oddzielnej umowy Wnioskodawca rozpoczyna postępowanie sądowe przed polskim sądem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w stosunku do usług świadczonych wobec kontrahentów mających siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności w innym kraju członkowskim niż Polska, Wnioskodawcy będzie przysługiwało uprawnienie do określenie miejsca świadczenia usług jako miejsce, w którym kontrahent (usługobiorca) ma swoją siedzibę lub miejsce wykonywania działalności, a w konsekwencji wystawienie faktury bez podatku VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zasadniczo sposób współpracy z zagranicznymi kontrahentami będzie wyglądał w następujący sposób.


  1. Kontrahent Wnioskodawcy będzie spółką mającą siedzibę na terenie Królestwa Holandii lub Wielkiej Brytanii.
  2. Usługi Wnioskodawcy będą polegały na działania w imieniu i na rzecz zagranicznego kontrahenta, który nie posiada siedziby w Polsce, przed towarzystwami ubezpieczeniowymi, sporadycznie Wnioskodawca może świadczyć czynności zastępstwa procesowego przed polskimi sądami oraz świadczyć ogólne doradztwo prawne również na rzecz zagranicznego przedsiębiorcy.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi wykonywane na rzecz zagranicznego przedsiębiorcy nie będą podlegały podatkowi VAT z uwagi na art. 28b ustawy o podatku VAT, który stanowi iż miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Zatem mimo iż czynności będą wykonywane w Polsce na rzecz zagranicznego kontrahenta to na podstawie przepisów ustawy o VAT, miejsce ich wykonania będzie inny kraj, zatem Wnioskodawca powinien wystawie fakturę VAT z adnotacja iż podatek powinien zostać rozliczony przez nabywcę usługi zgodnie z art. 196 Dyrektywy VAT 2006/112/EC. To nabywca usługi powinien obliczyć podatek według obowiązującej w danym kraju stawki oraz wpłacić go do urzędu skarbowego.


Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca stwierdził, że jego zdaniem, będzie uprawniony do wystawienia faktury bez VAT z uwagi na fakt iż miejsce świadczenia usług będzie określone zgodnie z art. 28b ustawy o VAT.


W zakresie podatku od towarów i usług, zdaniem Wnioskodawcy usługi nie będą podlegały opodatkowaniu w zakresie podatku VAT mimo iż będę świadczone w Polsce. Zgodnie z opisem usług przedstawionym przez Wnioskodawcę należy je zakwalifikować do tzw. eksportu usług. Mając to na uwadze Polski podatnik, który świadczy usługę dla kontrahenta zagranicznego (zarówno na terenie UE, jak i poza), zobowiązany jest wystawić fakturę zgodnie z polskimi przepisami z art. 106a do 106q ustawy o VAT. Faktura taka powinna zawierać wszystkie elementy standardowej faktury VAT, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, gdyż usługi świadczone dla przedsiębiorców zagranicznych co do zasady opodatkowane są w kraju usługobiorcy.

Jeżeli faktura wystawiana jest dla unijnego przedsiębiorcy, powinna zawierać dodatkowo NIP UE dostawcy i nabywcy, adnotację odwrotne obciążenie, a w miejscu stawki VAT – „np.”- nie podlega. Z stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę nie wynika iż usługi, które mają być świadczone na rzecz potencjalnych klientów związane są choćby pośrednio z obrotem nieruchomościami które podlegają szczególnym zasadom i są opodatkowane według zasad właściwych dla miejsca położenia nieruchomości. Wnioskodawca również nie zamierza świadczyć usług na rzez osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej stąd dla określenie miejsca świadczenia usług zastosowanie będzie miał art. 28b i wystawienie faktury bez stawki i kwoty podatku, które zostanie naliczone przez klienta Wnioskodawcy zgodnie z ustawodawstwem miejsca siedziby usługobiorcy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.


Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału, w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany przepis wprowadza zatem drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Jak wynika z art. 28a ustawy, podatnikiem dla potrzeb stosowania przepisów o miejscu świadczenia usług jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą, lub podmiot prowadzący działalność gospodarczą odpowiadającą działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy, bez względu na cele i rezultaty takiej działalności. Z powyższego wynika zatem, że podatnikiem jest zarówno podatnik polski, jak i podatnik z innego państwa członkowskiego oraz podatnik z kraju trzeciego. Za podatników są uznawane bowiem również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast na podstawie art. 28b ust. 2 ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik obowiązany jest wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Przy czym w myśl art. 106a pkt 2 ustawy, przepisy rozdziału „Faktury” Działu XI stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

  1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
  2. państwa trzeciego.

Dane, które powinna zawierać faktura, zostały wskazane w art. 106e ust. 1 ustawy, gdzie w punktach 12 – 14 wymieniono:

  • stawkę podatku (pkt 12),
  • sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku (pkt 13),
  • kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (pkt 14).


Jednocześnie w art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy wskazano, że w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy „odwrotne obciążenie”.


Zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 1 ustawy, faktura może nie zawierać w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. a - danych określonych w ust. 1 pkt 10 i 12-14.


Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie obsługi prawnej przedsiębiorców i osób fizycznych w ramach przysługujących Wnioskodawcy uprawnień radcy prawnego, następnie w perspektywie następnych 6 miesięcy rozszerzyć działalność o zakres czynności doradztwa podatkowego. Wnioskodawca będzie świadczył usługi zdalnie, i będą one dotyczyć; doradztwa prawnego, analizowania umów, prowadzenie postępowań likwidacyjnych przed ubezpieczycielem, jak również zastępstwa procesowego, przedsądowej i sądowej windykacji należności. Poszczególne usługi, jak udzielanie porad prawnych i prowadzenie postępowań likwidacyjnych przed ubezpieczycielem, mogą być świadczone na rzecz podmiotów zagranicznych mających swoją siedzibę w innym kraju UE (Królestwo Holandii) lub w Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca wskazał ponadto, że podmiotami na rzecz których Wnioskodawca będzie świadczył usługi w zakresie obsługi prawnej, będą wyłącznie podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Podmioty posiadające swoją siedzibę na terenie innego kraju niż Rzeczpospolita Polska (Holandia, Wielka Brytania) nie posiadają w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla którego Wnioskodawca będzie świadczył te usługi. Wnioskodawca wskazał także, że usługi świadczone na rzecz podmiotów mających swoją siedzibę poza Rzeczpospolitą Polską nie będę w żadnym zakresie dotyczyć nieruchomości, czynności pomocniczych do nieruchomości, czy też doradztwa prawnego i transakcyjnego dotyczącego obrotu, najmu, dzierżawy nieruchomości.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia miejsca opodatkowania usług w zakresie obsługi prawnej dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.


Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że skoro usługobiorcy są podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą spełniają przesłanki wynikające z art. 28a ustawy, tj. są podatnikami w rozumieniu tego przepisu. Jednocześnie względem świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie obsługi prawnej nie znajdują zastosowania zasady ustalania miejsca świadczenia usług wynikające z art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. Zatem miejsce świadczenia a tym samym opodatkowania w analizowanym przypadku należy ustalać w oparciu o zasady ogólne wynikające z art. 28b ustawy.

Zatem mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że miejscem świadczenia a tym samym opodatkowania usług w zakresie obsługi prawnej na rzecz podmiotów posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Holandii i Wielkiej Brytanii i nieposiadających stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, będzie miejsce, w którym podmioty posiadają siedzibę działalności gospodarczej, (tj. w przedmiotowym przypadku terytorium Holandii i Wielkiej Brytanii). Tym samym usługa w zakresie obsługi prawnej świadczona na rzecz podmiotów nieposiadających stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę na terytorium Polski. W konsekwencji zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 1 oraz art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy - faktura wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta może nie zawierać m.in. stawki i kwoty podatku oraz sumy wartości sprzedaży netto, natomiast powinna zawierać adnotację „odwrotne obciążenie”.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie obsługi prawnej na rzecz podmiotów nieposiadających stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce będą podlegać opodatkowaniu na zasadach obowiązujących w miejscu (państwie), gdzie usługobiorca posiada siedzibę, tj. zgodnie z przepisami kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia usług. Zatem to przepisy państwa (kraju), w którym usługobiorca posiada siedzibę wskażą, w jaki sposób należy opodatkować realizowane przez Wnioskodawcę usługi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj