Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
ITPB3/4510-506/15/19-S/PS
z 30 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) oraz zgodnie z art. 223 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 września 2018 r., sygn. akt … oraz wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w … z dnia 20 marca 2019 r., sygn. akt …, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2015 r. (data wpływu 23 września 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2019 r. (data wpływu 6 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 września 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


Dotychczasowy przebieg postępowania:

W dniu 14 grudnia 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów wydał dla Wnioskodawcy indywidualną interpretację nr ITPB3/4510-506/15/MK, w której uznał za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy.

Wnioskodawca na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego z 14 grudnia 2015 r., nr ITPB3/4510-506/15/MK, wniósł pismem z dnia 22 grudnia 2015 r. wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

W odpowiedzi na powyższe wezwanie do usunięcia naruszenia prawa Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów pismem z dnia 3 lutego 2016 r., nr ITPB3/4510-1-74/15/MK, stwierdził brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Wnioskodawca na interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 14 grudnia 2015 r., nr ITPB3/4510-506/15/MK złożył skargę z dnia 8 marca 2016 r. (data wpływu 11 marca 2016 r.).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w … wyrokiem z dnia 24 maja 2016 r., sygn. akt … oddalił skargę podatnika. Jednakże Naczelny Sąd Administracyjny – w związku ze złożoną skargą kasacyjną Wnioskodawcy – wyrokiem z dnia 26 września 2018 r., sygn. akt …, uchylił ww. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … z dnia 24 maja 2016 r., sygn. akt ….

NSA w ww. orzeczeniu wskazał, że:

W realiach rozpoznawanej sprawy, zakreślonych stanem faktycznym przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, mamy do czynienia ze swego rodzaju agregatem wydatków, odmiennych co do rodzaju i nie tworzących jednej, spójnej struktury. Jednakże zarówno wnioskodawca jak i organ interpretacyjny i Sąd I instancji dokonują oceny prawno-podatkowej właśnie takiego agregatu wydatków a nie poszczególnych wydatków w skład tego agregatu wchodzących.

(...)nie jest możliwe w oparciu o przepis art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., dokonywanie oceny wszystkich zagregowanych w strukturze CSR wydatków tak jakby był to jeden wydatek. Z analogicznych powodów brak jest podstaw dla dokonania jednolitej oceny wydatków objętych CSR z perspektywy tylko art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p.

(...)

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego kwalifikacja prawnopodatkowa opisanych we wniosku wydatków powinna być dokonana w sposób zindywidualizowany, odnoszący się do poszczególnych wydatków, względnie grup wydatków odznaczających się jednolitością co do charakteru. Można także dopuścić wspólną kwalifikacje różnych pod względem rodzaju i charakteru wydatków, ale tylko w odniesieniu do sytuacji, gdy te różne wydatki tworzą jednolitą całość, która jako taka może być rozpatrywana jako stanowiąca lub nie koszt uzyskania przychodów.

(…)

Analizując poszczególne wymienione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wydatki nie sposób nie dostrzec, że odznaczają się one w wielu przypadkach zupełnie innym charakterem. Przykładowo, inny charakter mają wydatki poniesione w ramach celu: zaangażowanie interesariuszy zewnętrznych i wewnętrznych projektu w drodze dialogu społecznego, które zmierzają do akceptacji lokalnej społeczności dla kreowanego przez Spółkę źródła przychodów; w tym przypadku nie można wykluczyć a priori tych wydatków z kategorii stanowiących koszt uzyskania przychodów. Innego rodzaju wydatkami są wydatki ogólnie rzecz ujmując tworzącymi kompetencję i infrastrukturę bezpieczeństwa wokół X.; także w tym przypadku nie można zaaprobować stanowiska aby wydatki związane z odpowiednim wyszkoleniem i wyposażeniem zarówno służb ratunkowych jak i mieszkańców …. na okoliczność możliwych niebezpiecznych zdarzeń zawiązanych z funkcjonowaniem X. mogły być wykluczone z kategorii kosztów uzyskania przychodów bez pogłębionej analizy. Zupełnie zaś odmienny charakter mają wydatki, które dotyczą celów związanych ze wspieraniem wydarzeń kulturalnych, sportowych, edukacyjnych. W tym przypadku, zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego należy rozważyć po pierwsze, czy te wydatki co do zasady mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów. Po wtóre, po ewentualnym uznaniu za koszt uzyskania przychodów należy rozważyć, czy nie mieszczą się one w żadnej kategorii wydatków wyłączonych wprost z kosztów uzyskania przychodów w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego daleko idąca różnorodność analizowanych wydatków (CSR), brak uchwytnego, zobiektywizowanego czasowo i przedmiotowo związku tych wydatków kreującego jednolitą w sensie podatkowym całość nie pozwala przyjąć, aby był to jeden projekt, który można rozważać w kontekście art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. jako taki.

W konsekwencji, Wojewódzki Sąd Administracyjny … w wyroku z dnia 20 marca 2019 r., sygn. akt … (data wpływu prawomocnego orzeczenia 25 czerwca 2019 r.) podniósł między innymi, że:

(…)nie może formułować nowych ocen prawnych – sprzecznych z wyrażonym wcześniej poglądem, a zobowiązany jest do podporządkowania się mu w pełnym zakresie.

(...)o ile sądowa kontrola interpretacji sprowadza się do oceny pod względem zgodności z prawem w trzech płaszczyznach (procesowej, ustrojowej i materialnoprawnej), to jednakże kontrola ta nie może polegać na zastępowaniu organów przez Sąd w procesie wykładni przepisów, których dotyczy interpretacja, w sytuacji gdy organy uchylą się od obowiązku wyczerpującego rozważenia w interpretacji podstawowych kwestii prawnych występujących w sprawie (por. wyrok NSA z 9 grudnia 2008 r. sygn. akt I FSK 1431/07publ. LEX nr518755,wyrok WSA w Krakowie z 15 stycznia 2009r. I SA/kr 1544/08 publ. LEX nr 475273).

(…)

Sąd zatem nie może za organ dokonywać interpretacji przepisów prawa podatkowego na tle przedstawionych stanów faktycznych i w tym zakresie uzasadniać wadliwości stanowiska wnioskodawcy bądź go uzupełniać. Wyrok Sądu nie zastąpi bowiem interpretacji indywidualnej, z którą ustawodawca powiązał funkcję ochronną.

(…)

W realiach rozpoznawanej sprawy, zakreślonych stanem faktycznym przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, mamy do czynienia ze swego rodzaju agregatem wydatków, odmiennych co do rodzaju i nie tworzących jednej, spójnej struktury. Analizując poszczególne wymienione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wydatki nie sposób nie dostrzec, że odznaczają się one w wielu przypadkach zupełnie innym charakterem

(…)

W ocenie Sądu, kwalifikacja prawnopodatkowa opisanych we wniosku wydatków powinna być dokonana w sposób zindywidualizowany, odnoszący się do poszczególnych wydatków, względnie grup wydatków odznaczających się jednolitością co do charakteru.

(…)

Przy czym, to organ interpretacyjny winien dokonać wnikliwej analizy w odniesieniu do każdego z opisanych wydatków, pod kątem jego kwalifikacji prawnopodatkowej.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wskutek powyższego, wniosek Strony w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na tle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatków związanych z działaniami CSR, wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. organ.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe, uzupełniony pismem z dnia 2 sierpnia 2019 r. (data wpływu 6 sierpnia 2019 r.).


Wnioskodawca (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) realizuje na terenie A. inwestycję polegającą na budowie, a w przyszłości eksploatacji …. (dalej: „X.”). Budowa X. została uznana przez … za inwestycję ….

Z uwagi na charakter inwestycji Spółka nie ma możliwości prowadzenia działalności operacyjnej do czasu zakończenia inwestycji i oddania X. do eksploatacji.


W chwili obecnej aktywność Spółki skoncentrowana jest na sfinalizowaniu realizacji inwestycji.

Po jej zakończeniu Spółka rozpocznie działalność operacyjną w zakresie …. Mając świadomość wpływu realizowanej inwestycji na otoczenie zewnętrzne, a także wpływu jaki będzie wywierać na to otoczenie eksploatacja X., Spółka podejmuje i zamierza podejmować w przyszłości szereg działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (z ang. Corporate Social Responsibility; dalej: „CSR”). Podejmowanie działań w ramach CSR zostało wpisane w strategię biznesową Spółki, która znalazła wyraz w przyjętej przez Wnioskodawcę „Polityce zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu w A”. Zgodnie z założeniami tej polityki Spółka realizuje i zamierza realizować działania w ramach czterech głównych celów; którymi są:


  1. …;
  2. …;
  3. …;
  4. ….


Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż dokonał zindywidualizowania i skonkretyzowania przedstawionych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej okoliczności poprzez bardziej szczegółowe ich opisanie. Odnosząc się do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Spółka chciałaby wskazać, że z uwagi na istotę zdarzenia przyszłego nie jest możliwe wskazanie wszystkich wydatków, które mogą zostać poniesione przez Spółkę w przyszłości. W niniejszym piśmie Spółka zawarła możliwie szczegółowy i wyczerpujący opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, który w jej ocenie może stanowić podstawę do wydania przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji indywidualnej zawierającej ocenę stanowiska Wnioskodawcy i uzasadnienie prawne tej oceny.


W związku z działalnością CSR podejmowaną w ramach powyższych filarów polityki CSR Wnioskodawca ponosi i zapewne będzie ponosić w przyszłości wydatki związane w szczególności z:


a) realizacją projektu AA, w ramach którego Wnioskodawca przeprowadził sesje dialogowe z interesariuszami, które umożliwiły zidentyfikowanie ich oczekiwań wobec Spółki, a jednocześnie doprowadziły do uzyskania społecznej akceptacji dla inwestycji i działalności Spółki. Podczas realizacji projektu zidentyfikowano trzy obszary Zainteresowania Spółki oraz interesariuszy, w ramach których Wnioskodawca podejmuje działania CSR: Są nimi: ochrona środowiska, bezpieczeństwo i edukacja oraz polityka lokalna;


Realizowany przez Spółkę projekt AA polegał na zidentyfikowaniu i przeprowadzeniu sesji dialogowych z interesariuszami. Interesariusze to podmioty, które mogą wpływać na przedsiębiorstwo oraz pozostają pod wpływem jego działalności. AA to nowatorskie i strategiczne narzędzie pozwalające w transparentny i efektywny sposób realizować zadania w obszarze CSR i zrównoważonego rozwoju. Zrealizowanie projektu AA umożliwiło Spółce zidentyfikowanie kluczowych interesariuszy oraz nawiązanie z nimi otwartej, proaktywnej komunikacji na zasadach partnerskich, zidentyfikowanie ich oczekiwań wobec Spółki oraz zbudowanie konsensusu wokół działań Spółki (uzyskanie społecznej akceptacji dla inwestycji i działalności Wnioskodawcy). Celem procesu było działanie w sposób przejrzysty i podejmowanie decyzji lepiej dostosowanych do zmieniających się oczekiwań społecznych. AA pozwolił społeczności lokalnej na lepsze zrozumienie intencji Spółki, a także procesu budowy X., co znalazło następnie wyraz w społecznej akceptacji inwestycji. Działania w ramach AA podzielone zostały na 5 etapów.


  1. Etap I …;
  2. Etap II …;
  3. Etap III …;
  4. Etap IV …;
  5. Etap V ….


Jednym z kluczowych zobowiązań A podjętych w trakcie AA był nowy model współpracy spółki z interesariuszami, pozwalający zaangażować ich w proces decyzyjny dotyczący finansowania projektów na rzecz A i jego mieszkańców. Celem nadrzędnym było to, by wszystkie zapytania dotyczące możliwości udzielenia dofinansowania różnego typu projektów, trafiające do Spółki, były oceniane w sposób transparentny i przy wykorzystaniu tych samych kryteriów. Realizacji takich zadań służył powołany Fundusz X.


Wydatki poniesione przez Spółkę w związku z realizacją projektu AA to wynagrodzenie firmy doradczej z tytułu wykonywanych na rzecz Spółki następujących działań związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem projektu AA:


  • prowadzenie bieżącego doradztwa …;
  • identyfikacja …;
  • opracowanie ….;
  • opracowanie …;
  • przygotowanie …;
  • przygotowanie ….;
  • opracowanie …;
  • wsparcie Wnioskodawcy …;
  • … (audyt)


b) działalnością powołanego z inicjatywy Spółki Funduszu X, który dysponuje budżetem przeznaczanym na dofinansowanie ważnych przedsięwzięć na rzecz mieszkańców A. Celem nadrzędnym tego projektu jest zbudowanie i utrzymanie dobrosąsiedzkich relacji z otoczeniem społecznym inwestycji oraz wspieranie w sposób efektywny i transparentny działań podejmowanych przez społeczność lokalną miasta. Nad podziałem środków czuwa Rada Funduszu składająca się z: przedstawiciela władz lokalnych i społeczności lokalnej, reprezentanta instytucji zajmującej się pomocą osobom potrzebującym, reprezentanta uczestników Dialogu Społecznego oraz przedstawiciela Spółki;


Powołanie przez A Funduszu X (dalej: „X”) było jednym z efektów działań w ramach Dialogu Społecznego. Celem X było wspieranie rozwoju społeczności lokalnej A poprzez przyznawanie wsparcia finansowego na realizację inicjatyw, służących rozwojowi tej społeczności w obszarach z zakresu sportu, edukacji, bezpieczeństwa, ekologii, kultury i sztuki. Zadaniem Funduszu było wsparcie Spółki w procesie przyjmowania i weryfikowania wniosków z prośbą o wsparcie finansowe lokalnych projektów, a także przygotowanie rekomendacji dla inicjatyw, które otrzymywały dofinansowanie od Spółki. Nad przejrzystym, obiektywnym i niezależnym podziałem środków czuwa Rada Funduszu. Wśród beneficjentów są stowarzyszenia, kluby, fundacje, szkoły i służby publiczne. Wśród nagrodzonych projektów Spółka chciałaby wymienić w szczególności:


  • …,
  • …,
  • …,
  • …,
  • …,


Dofinansowanie w ramach X było przyznawane na podstawie umowy darowizny.


c) realizacją Programu BB, który składa się z trzech modułów: BA, BB oraz BC. Program obejmuje ….. W ramach programu podejmowane są m.in, następujące działania:


  • …,
  • …,
  • …,
  • …;


Program BB jest jednym z efektów działań w ramach X. Celem programu BB jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w A poprzez systematyczne podnoszenie kwalifikacji służb oraz edukowanie mieszkańców z zakresu pierwszej pomocy. W ramach tego programu przeszkolono kilka tysięcy osób ze A i okolic. Program łączy działania edukacyjne z zakresu zasad udzielania pierwszej pomocy w ramach projektów „BA” i „BD” oraz „BC”.


  1. Moduł „BA”

    To moduł skierowany do ….. W związku z realizacją tego modułu Spółka przekazała środki finansowe na:


    1. …;
    2. …;
    3. …;
    4. ….


  2. Moduł „BC”

    Drugi moduł „BC” skierowany jest do ….. W związku z realizacją II modułu Spółka przekazała środki finansowe na:



    1. ….


  3. Moduł „BD”

    Realizacja tego modułu wiązała się z wydatkami dotyczącymi realizacji …..


Dzięki kompleksowości oraz szerokiej grupie odbiorców, projekt BB wpłynął na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa społeczności lokalnej w kontekście bezpieczeństwa inwestycji Spółki, stosowanej przez nią technologii oraz …. W związku z realizacją programu BB, na podstawie zawartych umów Spółka poniosła wydatki z tytułu wynagrodzeń za świadczone na rzecz Spółki usługi promocyjne oraz z tytułu świadczeń sponsoringowych.


d) wspieraniem wydarzeń kulturalnych, działalności kulturalnej, edukacyjnej oraz proekologicznej w A (w ramach celu nr 2 Polityki zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu), w szczególności:


  • …,
  • …,
  • …,
  • …,
  • …,
  • …;


W ramach działalności CSR w zakresie wydarzeń kulturalnych, działalności kulturalnej i edukacyjnej oraz proekologicznej, na podstawie zawartych umów sponsoringowych Spółka wspierała następujące działania/ projekty:


  • DD

Spółka jest mecenasem Y. Głównym celem Y. jest …. W Y. znajduje się …..

W ramach współpracy z Y., na podstawie zawartej umowy sponsoringu, Spółka finansowała następujące projekty:


  1. „DDA” - …;
  2. „DDD” - …:


  • …;
  • …;
  • …;
  • …;
  • ….


  • DDB, ….


  • DDD., ….



  • DDF., …

    …:


  1. …;
  2. ….


  • DDE

    (…).


  • DDG

    (…)

    (…)



  • DDH

    (…)


  • DDI ….

    (…).



  • DDJ

    (…)


Spółka przekazała wsparcie finansowe na organizację przywołanych konkursów/warsztatów na podstawie zawartych umów sponsoringowych.


e) wspieraniem wydarzeń sportowych…


W ramach działalności CSR w zakresie wydarzeń sportowych, na podstawie zawartych umów sponsoringowych Spółka wspierała następujące działania/projekty:


  • EA

    ….:

  • …;
  • …;
  • …;
  • …;
  • ….


W związku z zawartymi umowami sponsoringu Spółka przekazuje klubom sportowym środki pieniężne, które są przeznaczane na zakup sprzętu sportowego, strojów sportowych, pokrycie kosztów transportu dzieci i młodzieży w związku z wyjazdami w ramach rozgrywek sportowych oraz finansowanie wyjazdów na obozy sportowe. Spółka nie wyklucza jednak, że w związku ze współpracą z ww. klubami sportowymi przekazywane przez nią środki mogą w przyszłości zostać przeznaczone również na pokrycie kosztów innych potrzeb drużyn sportowych.


  • EB

    ….



  • EC

    ….



  • ED




W ramach realizacji przedstawionych powyżej działań Spółka poniosła wydatki związane z realizacją umów sponsoringowych.

Zwykle, podczas wspieranych wydarzeń Spółka organizuje i zamierza organizować stoiska, wystawy lub instalacje edukacyjne dot. X. i Spółki oraz dystrybuuje materiały informacyjne opatrzone logotypem Spółki. Ponadto, informacje o wspieraniu przez Wnioskodawcę poszczególnych projektów bądź instytucji oraz logotyp Spółki są i będą zamieszczane na stronie internetowej Spółki, portalu edukacyjnym stworzonym przez Spółkę oraz na stronach internetowych wpieranych instytucji. Tego rodzaju działania są nieodłącznym elementem organizowanych lub finansowanych przez Wnioskodawcę przedsięwzięć z zakresu CSR. Materiały wystawiennicze, informacyjne, foldery, ulotki, czy też specjalnie przygotowane numery gazet zawierały logotyp Spółki oraz informacje o technologii oraz działalności X.. W materiałach zamieszczano informacje ogólne o działalności X., ciekawostki, statystyki, ale również wzmianki o działaniach prowadzonych przez Wnioskodawcę w danym czasie (np. przed rozruchem X., przed …. itp.). W materiałach poza walorem edukacyjnym i reklamowym Spółka kładła duży nacisk na tematykę bezpieczeństwa. Materiały te były dystrybuowane w celu upowszechniania wiedzy o działalności X. i prowadzonej przez Spółkę działalności CSR.

Podejmowanie przez Spółkę działań z zakresu CSR wynika m.in. z poczucia odpowiedzialności za realizowaną inwestycję oraz przyszłą działalność operacyjną Spółki, która niewątpliwie wywiera i będzie wywierać wpływ na społeczność lokalną oraz środowisko naturalne. Ponadto, realizowane przez Spółkę działania CSR wiążą się zbudowaniem i utrzymywaniem pożądanych relacji ze społecznością i samorządem lokalnym oraz pozwalają na rozpowszechnianie logotypu Spółki. Co istotne, realizowane przez Wnioskodawcę działania CSR pozwoliły ….. Mając powyższe na uwadze już na wczesnym etapie inwestycji Spółka podjęła decyzję o .....

Dotychczasowa działalność Spółki w zakresie CSR została doceniona przez …, które w opublikowanym raporcie uwzględniło realizowany przez Spółkę projekt Program BB oraz Fundusz X. Spółka znalazła się na … miejscu w opracowanym przez … indeksie firm i ich dobrych praktyk. Ponadto, Wnioskodawca otrzymał wyróżnienia i nagrody w prestiżowych konkursach związanych z działalnością CSR, wśród których na szczególną uwagę zasługuje konkurs „LL” organizowany przez LLL, konkurs „ŁŁ” organizowany przez ŁŁŁ oraz konkurs OO organizowany przez OOO. Spółka dołączyła także do grona finalistów w POPO” Ponadto, efektem uznania uzyskanych przez Spółkę wyników w zakresie warunków pracy, bezpieczeństwa i ochrony człowieka w środowisku pracy jest przyjęcie Spółki do … i otrzymanie tytułu ... Z kolei działania podejmowane przez Spółkę w zakresie ochrony środowiska naturalnego oraz monitorowania wpływu realizowanej inwestycji na jakość życia mieszkańców i środowisko naturalne umożliwiły uzyskanie przez Wnioskodawcę międzynarodowego certyfikatu „System zarządzania środowiskowego ISO 14001:2005”.

Spółka przewiduje, że w przyszłości w dalszym ciągu będzie podejmować działania w ramach CSR oraz ponosić związane z nimi koszty. Podstawą dokonywanych wydatków są i będą w przyszłości zawierane przez Wnioskodawcę umowy, które mogą m.in. przyjmować postać umowy sponsoringowej.

Umowy te są zawierane przez Spółkę z podmiotami prowadzącymi działalność lub realizującymi projekty zgodne z polityką CSR Spółki. Wnioskodawca weryfikuje oraz zamierza weryfikować w przyszłości działania, które są podejmowane przez stronę , umowy w związku z realizacją działań CSR Spółki. W szczególności podmiot otrzymujący wsparcie zobowiązany jest do przedstawienia Spółce pisemnego raportu (wraz z dokumentacją zdjęciową) zawierającego informacje o realizacji danego projektu.

Jednocześnie Spółka chciałaby podkreślić, że podejmowane przez nią działania z zakresu CSR objęte niniejszym wnioskiem nie są i nie będą realizowane na podstawie umów darowizny.

Zawierane przez Wnioskodawcę umowy sponsoringowe z samej swojej istoty nie opierają się na konstrukcji darowizny. Sponsorowany zobowiązuje się wobec Spółki do rozmaitych świadczeń w zależności od okoliczności i przedmiotu umowy. W przypadku umów sponsoringowych mamy do czynienia ze współpracą i świadczeniami wzajemnymi wykonywanymi przez obie strony umowy. Umowy sponsoringowe zawierane są z podmiotami, które realizują konkretne wydarzenia o charakterze edukacyjnym, kulturalnym, ekologicznym czy sportowym wpisujące się w filary działalności CSR Spółki.

Spółka pragnie podkreślić, że obowiązkiem sponsorowanego jest przede wszystkim realizacja wydarzenia, które wpisuje się w działalność CSR Spółki. W ramach świadczeń wzajemnych sponsorowani obowiązani są do umieszczenia logotypu Spółki na ulotkach, folderach, biletach wstępu, banerach, koszulkach, plakatach itp., mają obowiązek informować uczestników wydarzeń o sponsoringu Spółki oraz organizować dedykowane X. elementy wydarzeń. Dodatkowo w umowach sponsoringowych zamieszczane są zapisy o konieczności informowania mediów o sponsorze, którym jest Spółka. Po zakończeniu realizacji wspieranego wydarzenia sponsorowany jest zobowiązany do przedstawienia Spółce pisemnego raportu (wraz z dokumentacją zdjęciową) potwierdzającego wykonanie przez sponsorowanego świadczeń wynikających z umowy.


Zgodnie z zapisami umów sponsoringowych świadczenia sponsorowanego mogą obejmować przykładowo:


  • udzielenie Wnioskodawcy w miejscu organizacji wydarzenia powierzchni celem udostępniania przez Wnioskodawcę uczestnikom wydarzenia materiałów informacyjnych/promocyjnych dot. Wnioskodawcy;
  • udostępnienie Spółce powierzchni na terenie należącym do sponsorowanego dla celów posadowienia stoiska reklamowo- informacyjnego Spółki;
  • prowadzenie dystrybucji materiałów promocyjnych Spółki w budynkach sponsorowanego;
  • umieszczenie logo Spółki pod hasłem „…” na plakatach z programem wydarzenia oraz na banerach reklamowych;
  • umieszczenie logo i informacji o Spółce we wszystkich materiałach drukowanych, artykułach pasowych przed, w trakcie i po wydarzeniu;
  • umieszczenie logotypu Spółki na ubraniach uczestników zaangażowanych w sponsorowane wydarzenie.


Działania Spółki są adresowane przede wszystkim do społeczności lokalnej, tj. mieszkańców A i okolic, samorządu lokalnego, organizacji, instytucji i placówek działających na rzecz społeczności lokalnej (takich jak szkoły lub szpitale). Podejmowane przez Spółkę działania wywierają również wpływ na zdolność Spółki do pozyskiwania i zatrzymywania pracowników (kadra Spółki pochodzi z terytorium całego kraju) jak i kontrahentów. W obecnych realiach rynkowych liderzy branżowi propagują prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny społecznie i uwzględniają tą okoliczność przy nawiązywaniu współpracy z innymi podmiotami.


W odniesieniu do wszystkich opisanych powyżej i podejmowanych przez Wnioskodawcę działań z zakresu CSR, Spółka pragnie podkreślić, że działania te:


  • zapobiegły ….,
  • umożliwiły …,
  • umożliwiły i nadal umożliwiają pozyskanie pracowników,
  • umożliwiają budowanie długotrwałych, konstruktywnych i trwałych relacji z interesariuszami (w tym pracownikami, kontrahentami i społecznością lokalną),
  • umacniają pozycję Spółki jako silnego i odpowiedzialnego partnera biznesowego w relacjach z kontrahentami,
  • mogą być brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o nawiązaniu współpracy ze Spółką, przez co wywierają wpływ na zawierane przez Spółkę kontrakty handlowe,
  • przyczyniają się do zdobycia i utrzymania zaufania oraz przychylności lokalnych władz, instytucji i organizacji pozarządowych,
  • niewątpliwie zmierzają do zagwarantowania ciągłości funkcjonowania Spółki.


Nie ulega wątpliwości, że wszelaka aktywność przedsiębiorcy - …. - wywiera wpływ na postrzeganie przedsiębiorcy. Zależność ta występuje również w przypadku działalności CSR, niemniej jednak okoliczność ta nie zmienia głównego celu, dla którego tego rodzaju działalność jest podejmowana przez przedsiębiorców. Spółka ma świadomość tego, że działalność w zakresie CSR wywiera wpływ na jej wizerunek, jednakże nie przesądza to o głównym celu ponoszonych w związku z tą działalnością wydatków, którym było zagwarantowanie bezkonfliktowego procesu realizacji inwestycji, a po jej zakończeniu - płynnego i niezakłóconego prowadzenia działalności operacyjnej, a także wzięcie odpowiedzialności za wpływ inwestycji i działalności Spółki na jej otoczenie zewnętrzne. Należy również podkreślić, że przeprowadzone działania jak i ich częściowa kontynuacja, mają również wpływ na proces realizacji Programu …., który jest obecnie prowadzony.

Wnioskodawca chciałby wskazać, że we wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawił katalog działań, które były i są podejmowane w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności CSR, w tym również działania które były realizowane na podstawie umów darowizny (działania te były realizowane w ramach X). Działania CSR realizowane na podstawie umów darowizny nie są przedmiotem zapytania niniejszego wniosku.

Mając na uwadze powyższe, w celu wyeliminowania wątpliwości w zakresie możliwości uznania ponoszonych przez Spółkę w związku z działaniami CSR wydatków za koszty uzyskania przychodów, Spółka postanowiła wystąpić z niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.


Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, w celu wyeliminowania wątpliwości związanych z zastosowaniem obowiązujących przepisów podatkowych, Wnioskodawca wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie.


Czy wydatki, które Spółka ponosi/poniesie w związku z działaniami CSR stanowią i będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów?


Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki, które Spółka ponosi/ poniesie w związku z działaniami CSR stanowią i będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 oraz art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Definicja kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych została zawarta w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z powołanym przepisem, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przywołany art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera zamknięty katalog wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Wnioskodawca chciałby zauważyć, że przytoczona powyżej, definicja legalna wyrażenia „koszty uzyskania przychodów” ma charakter ogólny. Tym samym, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie w celu dokonania jego prawidłowej kwalifikacji podatkowej.


Na podstawie literalnego brzmienia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w świetle praktyki organów podatkowych i sądów administracyjnych należy uznać, iż dla celów zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:


  • wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika (w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika),
  • wydatek jest definitywny (rzeczywisty),
  • wydatek pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • wydatek musi zostać poniesiony w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • wydatek nie może znajdować się w katalogu wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
  • poniesienie wydatku musi zostać właściwie udokumentowane.


Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki związane z działaniami CSR, które są i będą ponoszone przez Spółkę w przyszłości spełniają powyższe przesłanki umożliwiające zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów.

W opinii Wnioskodawcy, jak również w świetle praktyki organów podatkowych, poniesienie kosztu, co do zasady, związane jest z taktycznym i definitywnym przesunięciem określonej wartości z majątku podatnika do majątku innego podmiotu. Wydatki, które Spółka poniosła/poniesie w związku z działalnością CSR są i będą pokryte z zasobów majątkowych Wnioskodawcy. Tym samym powyższy warunek należy uznać za spełniony. Ponadto, przedmiotowe wydatki mają i będą mieć charakter definitywny (wartość poniesionych wydatków nie zostanie Spółce w jakikolwiek sposób zwrócona). Jednocześnie, ponoszone przez Spółę wydatki są i będą właściwie udokumentowane. Wydatki związane z działaniami CSR nie zostały również wymienione w katalogu wydatków, które nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, tj. w art. 16 ust. 1 ustawy.

Najbardziej istotnymi przesłankami umożliwiającymi zakwalifikowanie danego wydatku do kosztów podatkowych jest jednak jego poniesienie w związku z działalnością gospodarczą w celu osiągnięcia łub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Warunki te związane są z koncepcją związku przyczynowego pomiędzy czynionymi wydatkami a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów bądź nie dopuszczeniem do utraty źródła przychodów. W świetle koncepcji związku przyczynowego, koszty uzyskania przychodów stanowią wydatki podatnika, których poniesienie może chociażby potencjalnie wpływać na powstanie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Powyższe oznacza, że koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem dążenia do uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia jego źródła, a nie rezultatu, jaki przyniosły w postaci konkretnego przychodu.

Zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wykazanie związku przyczynowego między ponoszonymi wydatkami a możliwością powstania, zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, wymaga wyjaśnienia istoty i przywołania definicji CSR.


W komunikacie zawierającym odnowioną strategię UE na lata 2011-2014 dotyczącą społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw Komisja Europejska zdefiniowała CSR jako „odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo”. Z kolei zgodnie z normą ISO 26000 „ Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności” społeczna odpowiedzialność to odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko zapewniana przez przejrzyste i etyczne postępowanie, które:


  • przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym zdrowia i dobrobytu społeczeństwa,
  • uwzględnia oczekiwania interesariuszy (tj. osób lub grup, które są zainteresowane decyzjami/ działaniami organizacji i wysuwają wobec niej żądania),
  • jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania,
  • jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach.


Kolejna powoływana często definicja wskazuje, że CSR to koncepcja, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy (http://www.pozytek.gov.pl).

W praktyce CSR oznacza budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i z biznesowymi, zarówno z otoczeniem zewnętrznym, jak i wewnętrznym. CSR podnosi wiarygodność firmy w oczach jej pracowników, partnerów handlowych, jak i władz i społeczności lokalnych.

Zdaniem Spółki w obecnych realiach gospodarczych podejmowanie działań w zakresie CSR staje się wymaganiem społeczeństw na całym świecie a nie jest tylko sprawą wyboru. Jednocześnie, działalność CSR coraz częściej realizowana jest w oparciu o normy ustanawiane zarówno przez instytucje o zasięgu międzynarodowym, giełdy papierów wartościowych, jak i rządy krajowe. Normy te dotyczą m.in. obszaru transparentności organizacji i obowiązkowego raportowania danych pozafinansowych.

Dnia 15 listopada 2014 roku opublikowano dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE zmieniającą dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy. Kraje członkowskie mają czas na wdrożenie przepisów nowej dyrektywy do 6 grudnia 2016 roku. Nowa dyrektywa wprowadza m.in. obowiązek sprawozdawczości w zakresie CSR tzn. wymóg ujawniania w sprawozdaniu z działalności minimum istotnych informacji niefinansowych dotyczących co najmniej kwestii środowiskowych, spraw społecznych i pracowniczych, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji i łapownictwu.

W tym miejscu Spółka chciałaby podkreślić, że niezależnie od powyższych zmian legislacyjnych, Spółka przekazuje i przekazywała w przeszłości do publicznej wiadomości raporty, które dotyczyły wpływu Spółki na środowisko i społeczność lokalną.

Ponadto, w oparciu o wytyczne Global Reporting Initiative (GRI) Wnioskodawca opracował raport zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności Spółki, który kompleksowo podsumowuje działania Spółki w zakresie CSR i zrównoważonego rozwoju (z okresu 2013-2014). Wnioskodawca zakłada, że powyższy raport również zostanie opublikowany. Na marginesie należy zauważyć, że celem GRI jest stworzenie międzynarodowych standardów raportowania wykorzystywanych w sprawozdawczości w zakresie sfery ekonomicznej, środowiskowej i społecznej oraz wspieranie przejrzystości w działalności gospodarczej poprzez podnoszenie jakości raportów.

Dodatkowo, Wnioskodawca chciałby wskazać, że w powołanym już komunikacie Komisja Europejska zawarła rekomendację, aby duże europejskie przedsiębiorstwa zobowiązały się do uwzględnienia przy opracowywaniu podejścia do CSR co najmniej jednego z następujących dokumentów zawierających zestaw zasad i wytycznych: inicjatywy ONZ „Global Compact”, wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych lub wytycznych zawartych w normie ISO 26000 „Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności”, która została wprowadzona przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną aby ułatwiać organizacjom działanie w sposób odpowiedzialny społecznie.

W tym miejscu należy zauważyć, że projekt AA był realizowany w oparciu o międzynarodowy standard CSR „Standard AA1000 Zaangażowanie interesariuszy”, który włącza kwestie społeczne i etyczne do zarządzania strategicznego przedsiębiorstwa i jego działalności. Standard ten może być wykorzystywany samodzielnie bądź jako wsparcie zapisów określonych w innych normach, jak GRI czy ISO 26000. Zastosowanie tego standardu umożliwia m.in. wzmocnienie współpracy z interesariuszami, co z kolei pozwala m.in. na przewidywanie ewentualnych konfliktów i przeciwdziałanie im.

Prowadzenie działalności odpowiedzialnej społecznie zostało dostrzeżone również przez RRR, która opracowała FRE. W skład FRE mogą wejść spółki giełdowe działające zgodnie z najlepszymi standardami zarządzania w zakresie ładu korporacyjnego, ładu informacyjnego i relacji z inwestorami, a także w obszarach czynników ekologicznych, społecznych i pracowniczych. Spółki wchodzące w skład indeksu przechodzą weryfikację oraz audyt w zakresie wyżej wymienionych obszarów.


Zdaniem Spółki, postrzeganie Spółki jako społecznie odpowiedzialnej oraz jej rzeczywiste działania w zakresie społecznej odpowiedzialności mają i mogą mieć wpływ, m.in. na:


  • płynne i bezkonfliktowe realizowanie inwestycji, zaś w przyszłości niezakłócone prowadzenie działalności operacyjnej,
  • reputację Spółki,
  • zdolność pozyskiwania i zatrzymywania kontrahentów,
  • zdolność pozyskiwania i zatrzymywania pracowników,
  • morale, zaangażowanie i wydajność pracowników,
  • opinie instytucji finansujących,
  • relacje Spółki z innymi przedsiębiorstwami, instytucjami rządowymi, mediami, organizacjami pozarządowymi oraz społecznością, w obrębie której Spółka funkcjonuje.


Spółka pragnie zwrócić uwagę na fakt, że wydatki, które są i będą przez nią ponoszone w związku z działalnością CSR są racjonalne i uzasadnione jako zmierzające do osiągania w przyszłości przychodów ze sprzedaży usługi … jak i zachowania źródła tych przychodów - brak właściwych relacji z kontrahentami oraz społecznością lokalną uniemożliwiłby Spółce zarówno zrealizowanie inwestycji, jak i późniejsze prowadzenie działalności gospodarczej.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego niniejszego wniosku z uwagi na realne ryzyko organizowania protestów uniemożliwiających budowę, a w późniejszym okresie, także i eksploatację X. już na wczesnym etapie inwestycji Spółka podjęła decyzję o nawiązaniu i utrzymywaniu w drodze dialogu społecznego trwałych relacji z lokalnymi władzami, instytucjami oraz mieszkańcami A. Działania tego rodzaju pozwoliły społeczności lokalnej na lepsze zrozumienie intencji Spółki, która dąży do budowania dobrosąsiedzkich relacji z otoczeniem i pozycji ważnego uczestnika życia lokalnego oraz chce nawiązać i utrzymać współpracę z partnerami lokalnymi w mieście i województwie.

Ponadto, działania te umożliwiły społeczności lokalnej zrozumienie procesu budowy X. oraz działalności operacyjnej, którą Spółką będzie prowadzić. Wnioskodawca chciałby podkreślić, że ma świadomość wpływu realizowanej inwestycji i przyszłej działalności operacyjnej na interesariuszy i w związku z tym podejmuje i zamierza kontynuować w przyszłości działania CSR. Podczas podejmowania decyzji i działań Spółka uwzględnia kwestie społeczne i środowiskowe oraz rozlicza się z wpływu podejmowanych decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko. Ponadto, z uwagi na specyfikę prowadzonej przez Spółkę działalności podejmowanie działań CSR prowadzących do integracji z lokalną społecznością i wyrażających troskę Spółki o tę społeczność, jak również dbałość o środowisko naturalne umacnia pozycję Spółki jako silnego i odpowiedzialnego partnera biznesowego w relacjach z kontrahentami.

Należy podkreślić, iż zasadniczo kontrahenci Spółki przywiązują istotną rolę do działań CSR, niejednokrotnie angażując się w realizację wielu projektów na rzecz zidentyfikowanych przez nich interesariuszy (w tym również społeczności lokalnych), co bez wątpienia może mieć wpływ na dokonywany przez nich wybór partnerów biznesowych i ocenę Spółki jako potencjalnego kontrahenta. W obecnych realiach rynkowych trudno zidentyfikować podmioty, które jako liderzy branżowi nie propagowaliby prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny społecznie, a w związku z tym nie uwzględniali tej okoliczności przy nawiązywaniu współpracy z innymi podmiotami.

Nie ulega wątpliwości, że podejmowane przez Wnioskodawcę działania CSR z jednej strony mają na celu budowanie długotrwałych, konstruktywnych i trwałych relacji z interesariuszami (w tym społecznością lokalną), a z drugiej strony umożliwiają Spółce płynne i bezkonfliktowe realizowanie inwestycji, zaś w przyszłości pozwolą Spółce na niezakłócone prowadzenie działalności operacyjnej.

Ponadto, realizowane przez Spółkę akcje CSR przyczyniają się do zdobycia i utrzymania zaufania oraz przychylności lokalnych władz, instytucji i organizacji pozarządowych.

Podejmowane przez Wnioskodawcę działania CSR niewątpliwie zmierzają do zagwarantowania ciągłości funkcjonowania Spółki i stanowią świadome, celowe planowe narzędzie służące kreowaniu jej pozytywnego wizerunku.

W związku z powyższym Spółka uważa, iż wydatki na działania CSR są uzasadnione, celowe i racjonalne w kontekście realizowanej przez Spółkę inwestycji i planowanej działalności gospodarczej, a w konsekwencji stanowią koszty uzyskania przychodów.


Dodatkowo, Spółka wskazała, że znane są jej liczne interpretacje indywidualne, które zostały wydane przez organy podatkowe i potwierdzają, że wydatki poniesione w związku z działaniami CSR stanowią koszty uzyskania przychodów. Przykładowo:


  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 31 lipca 2014 r. (znak ILPB3/423-200/14-2/PR) wydaną na wniosek spółki prowadzącej działalność w sektorze wydobywczym, która podejmuje takie działania jak: cykliczne lekcje nauki pływania dla dzieci z regionu miedziowego, turnusy profilaktyczne - tzw. „zielone szkoły” dla dzieci z gmin sąsiadujących z hutami, zajęcia sportowe w zakresie piłki nożnej organizowane na rzecz dzieci i młodzieży z regionu miedziowego, oraz działania w obszarze kultury, które mają na celu zbudowanie marki wnioskodawcy jako mecenasa kultury, utrwalanie tożsamości historycznej i narodowej. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w całości uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym wydatki ponoszone na realizację powyższych działań stanowią koszty uzyskania przychodów, które powinny być rozpoznane w rachunku podatkowym w dacie ich poniesienia;
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 października 2014 r. (znak IPPB5/423-845/14-2/JC) wydaną na wniosek spółki prowadzącej działalność w branży elektronicznej, która realizuje projekty edukacyjne i naukowe propagujące nowe technologie i edukację cyfrową dzieci i młodzieży (piknik naukowy, konkursów dla młodych naukowców) oraz projekty i akcje, propagujące zdrowie, zdrowy tryb życia (organizacja biegu) i wspierające placówki ochrony zdrowia i pacjentów (wyremontowanie świetlicy w Centrum Onkologii i wyposażeniu jej w sprzęt). W wydanej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy zgodnie z którym „Wydatki poniesione przez Spółkę na działania CSR będą stanowić koszty uzyskania przychodu”,
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 lutego 2014 r. (znak IPPB3/423-960/13-2/GJ) wydaną na wniosek spółki prowadzącej działalność w zakresie dystrybucji i sprzedaży piwa, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika zgodnie z którym „(...)w ocenie Spółki ma ona prawo do zaliczenia wydatków związanych z akcjami społecznymi do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.”


Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wydatki, które Spółka ponosi/poniesie w związku z działaniami CSR stanowią i będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.).

Art. 15 ust. 1 stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem a powstaniem przychodu lub zabezpieczeniem źródła uzyskiwania przychodów. Kosztem uzyskania przychodów będą przy tym zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia.


A zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest by wydatek łącznie spełniał następujące przesłanki:


  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

W tym miejscu należy podkreślić, że to obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił m.in. – w pkt 28 tego przepisu – koszty reprezentacji. Zgodnie bowiem z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji terminu reprezentacja. Próbę zdefiniowania tego pojęcia podejmowały wielokrotnie sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyroku z dnia 17 czerwca 2013 r. sygn. akt II FSK 702/11. Sąd ten stwierdził, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny.

Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny uznał za zasadne odwołanie się do etymologii terminu reprezentacja. Wyraz „reprezentacja” pochodzi od łacińskiego „repraesentatio” oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że ,,reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.

Stanowisko zaprezentowane przez Sąd zostało potwierdzone w interpretacji ogólnej wydanej przez Ministra Finansów w dniu 25 listopada 2013 r. Nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521.

Dokonując oceny kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy należy posłużyć się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej. Każdy wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub jego zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W innej sytuacji zbędne stają się rozważania dotyczące dalszej kwalifikacji konkretnego wydatku ze względu na dodatkowe kryteria wprowadzone w art. 16 ust. 1 ustawy (w tym wypadku wynikające z omawianego pkt 28).

Odnosząc się z kolei do kwestii podatkowych związanych z wydatkami poniesionymi na reklamę, wskazać należy, że zgodnie z ugruntowanym poglądem przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające co do zasady na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Jednocześnie zauważyć należy, że można rozróżnić reklamę towaru, usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy).

Dokonując zatem oceny zakresu pojęciowego „reprezentacji” i „reklamy” wywieść z powyższego należy, że reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania i rozpowszechniania wizerunku podatnika, jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług). Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy. Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji jaką będzie spełniać w firmie.

Dodać w tym miejscu trzeba też, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, a także wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Wskazać w przedmiotowej sprawie należy również na definicję CSR (Corporate Social Responsibility - Społeczna odpowiedzialność biznesu),(www.pozytek.gov.pl).

Społeczną odpowiedzialność biznesu określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczne odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej.

Innymi słowy, odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Odpowiedzialny biznes to podejście strategiczne, długofalowe, oparte na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych tak dla przedsiębiorstwa, jak i jego całego otoczenia, pracowników, wszystkich interesariuszy i społeczności, w której działa firma. Odpowiedzialność firmy oznacza zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli interesariuszami.

Zdaniem Komisji Europejskiej, strategia społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzi do trwałego sukcesu przedsiębiorstwa dzięki prowadzeniu dialogu z otoczeniem, uwzględnianiu ochrony środowiska i budowę kapitału społecznego. Dlatego też CSR może przyczynić się do realizacji celów zdefiniowanych w Strategii Lizbońskiej, które są obligujące także dla nowych członków UE, w tym Polski.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że Wnioskodawca realizuje na terenie A inwestycję polegającą na budowie, a w przyszłości eksploatacji X….. Co istotne, budowa X. została uznana przez … za inwestycję …. Z uwagi na charakter inwestycji Spółka nie ma możliwości prowadzenia działalności operacyjnej do czasu zakończenia inwestycji i oddania X. do eksploatacji.


Mając świadomość wpływu realizowanej inwestycji na otoczenie zewnętrzne, a także wpływu jaki będzie wywierać na to otoczenie eksploatacja X., Spółka podejmuje i zamierza podejmować w przyszłości szereg działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.


W związku z działalnością CSR Wnioskodawca ponosi szereg wydatków związanych z:


  1. realizacją projektu AA, w ramach którego Wnioskodawca przeprowadził sesje dialogowe z interesariuszami, które umożliwiły zidentyfikowanie ich oczekiwań wobec Spółki, a jednocześnie doprowadziły do uzyskania społecznej akceptacji dla inwestycji i działalności Spółki.
  2. działalnością powołanego z inicjatywy Spółki Funduszu X, który dysponuje budżetem przeznaczanym na dofinansowanie ważnych przedsięwzięć na rzecz mieszkańców A,
  3. realizacją Programu BB, który składa się z trzech modułów: BA, BC oraz BD,
  4. wspieraniem wydarzeń kulturalnych, działalności kulturalnej, edukacyjnej oraz proekologicznej w A;
  5. wspieraniem wydarzeń sportowych.


Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 26 września 2018 r., sygn. akt … w przedmiotowej sprawie do czynienia mamy ze swego rodzaju agregatem wydatków, a ich kwalifikacja prawnopodatkowa powinna być dokonana w sposób zindywidualizowany, odnoszący się do poszczególnych wydatków lub grup wydatków odznaczających się jednolitością co do charakteru. Dopuścić można również wspólną kwalifikacje różnych pod względem rodzaju i charakteru wydatków, ale tylko w odniesieniu do sytuacji, gdy tworzą one jednolitą całość, która jako taka może być rozpatrywana jako stanowiąca lub nie koszt uzyskania przychodów.


Zdaniem organu wydatki jakie ponosi Spółka w związku z CSR podzielić można na:


  • wydatki wstępne na wynagrodzenie firmy doradczej w związku z projektem AA, który polegał na przeprowadzeniu analizy i identyfikacji kluczowych interesariuszy, ich oczekiwań, a także na zaangażowaniu ich w proces decyzyjny dotyczący finansowania projektów na rzecz miasta,
  • wydatki o charakterze sponsoringowym, tworzące kompetencję i infrastrukturę bezpieczeństwa wokół X., tj. wydatki związane z realizacją programu BB, składającym się z trzech modułów i polegającym na ….,
  • wydatki w zakresie wspierania: wydarzeń kulturalnych, działalności kulturalnej, edukacyjnej oraz proekologicznej, czy też wydarzeń sportowych – wydatki o charakterze sponsoringowym oraz wydatki związane z uzyskaniem licencji na korzystanie ze zdjęć,
  • wydatki związane z tworzeniem i pozycjonowaniem portalu edukacyjnego poświęconego w całości Spółce,
  • wydatki związane z organizacją stoisk, wystaw lub instalacji edukacyjnych dot. X. oraz dystrybucją materiałów informacyjnych (np. folderów, ulotek) opatrzonych logotypem Spółki.


Co istotne, Spółka wskazała, że ma świadomość tego, że działalność w zakresie CSR wywiera wpływ na jej wizerunek, jednakże nie przesądza to o głównym celu ponoszonych w związku z tą działalnością wydatków, którym było zagwarantowanie bezkonfliktowego procesu realizacji inwestycji, a po jej zakończeniu - płynnego i niezakłóconego prowadzenia działalności operacyjnej, a także wzięcie odpowiedzialności za wpływ inwestycji i działalności Spółki na jej otoczenie zewnętrzne. Spółka podkreśliła również, że przeprowadzone działania jak i ich częściowa kontynuacja maja wpływ na proces realizacji Programu …, który jest obecnie prowadzony.

Wnioskodawca wskazał także, że we wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawił katalog działań, które były i są podejmowane w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności CSR, w tym również działania które były realizowane na podstawie umów darowizny (działania te były realizowane w ramach X). Działania CSR realizowane na podstawie umów darowizny nie są jednak przedmiotem zapytania niniejszego wniosku.

Odnosząc się do charakteru ww. wydatków, a zwłaszcza tej ich części, która związana jest ze wspieraniem wydarzeń kulturalnych czy też sportowych, dodać trzeba, że podejmowane przez nią działania w tym zakresie nie są i nie będą realizowane na podstawie umów darowizny. Zawierane przez Wnioskodawcę umowy sponsoringowe z samej swojej istoty nie opierają się na konstrukcji darowizny, Sponsorowany zobowiązuje się wobec Spółki do rozmaitych świadczeń w zależności od okoliczności i przedmiotu umowy. W przypadku umów sponsoringowych mamy do czynienia ze współpracą i świadczeniami wzajemnymi wykonywanymi przez obie strony umowy. Umowy sponsoringowe zawierane są z podmiotami, które realizują konkretne wydarzenia o charakterze edukacyjnym, kulturalnym, ekologicznym czy sportowym wpisujące się w filary działalności CSR Spółki. Obowiązkiem sponsorowanego jest przede wszystkim realizacja wydarzenia, które wpisuje się w działalność CSR Spółki. W ramach świadczeń wzajemnych sponsorowani obowiązani są do umieszczenia logotypu Spółki na ulotkach, folderach, biletach wstępu, banerach, koszulkach, plakatach, itp. Dodatkowo w umowach sponsoringowych zamieszczane są zapisy o konieczności informowania mediów o sponsorze, którym jest Spółka. Po zakończeniu realizacji wspieranego wydarzenia sponsorowany jest zobowiązany do przedstawienia Spółce pisemnego raportu (wraz z dokumentacją zdjęciową) potwierdzającego wykonanie przez sponsorowanego świadczeń wynikających z umowy.


Zgodnie z zapisami umów sponsoringowych świadczenia sponsorowanego mogą obejmować przykładowo:


  • udzielenie Wnioskodawcy w miejscu organizacji wydarzenia powierzchni celem udostępniania przez Wnioskodawcę uczestnikom wydarzenia materiałów informacyjnych/promocyjnych dot. Wnioskodawcy;
  • udostępnienie Spółce powierzchni na terenie należącym do sponsorowanego dla celów posadowienia stoiska reklamowo- informacyjnego Spółki;
  • prowadzenie dystrybucji materiałów promocyjnych Spółki w budynkach sponsorowanego;
  • umieszczenie logo Spółki na plakatach z programem wydarzenia oraz na banerach reklamowych;
  • umieszczenie logo i informacji o Spółce we wszystkich materiałach drukowanych, artykułach pasowych przed, w trakcie i po wydarzeniu;
  • umieszczenie logotypu Spółki na ubraniach uczestników zaangażowanych w sponsorowane wydarzenie.


Biorąc pod uwagę powyższe - w świetle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że:


  • celem działań w ramach CSR było przede wszystkim zagwarantowanie bezkonfliktowego procesu realizacji inwestycji, a po jej zakończeniu płynnego i niezakłóconego prowadzenia działalności operacyjnej,
  • działania te mają wpływ na proces realizacji Programu …, który jest obecnie prowadzony,
  • wydatki ponoszone w ramach tych działań, a objęte wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, nie były ponoszone na podstawie umów darowizn, lecz umów sponsoringowych (oprócz kosztów doradztwa, licencji oraz stworzenia i pozycjonowania portalu edukacyjnego),
  • w trakcie realizacji projektów z zakresu CSR Spółka ponosi wydatki stricte o charakterze reklamowym, związane z prowadzeniem stoisk, wystaw lub instalacji edukacyjnych dot. X. i Spółki oraz wydatki związane z dystrybucją materiałów informacyjnych (np. folderów, ulotek) opatrzonych logotypem Spółki,


    - stwierdzić należy, że wydatki ponoszone w ramach CSR mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.


Celem realizowanego działania Wnioskodawcy (między innymi pobudzanie aktywności kulturalno-rekreacyjno-sportowej) jest bowiem zaangażowanie Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego.

Wydatki te nie będą mieć więc charakteru wydatków reprezentacyjnych, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy. Zastosowania nie znajdzie również art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy, gdyż jak informuje Spółka, wydatków w zakresie CSR nie dokonywano na podstawie umów darowizn.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z realizacją CSR należy uznać za prawidłowe.

Organ wydając przedmiotową interpretację indywidualną wskazał zakres i sposób zastosowania norm prawa podatkowego ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz postawionego pytania. Jednocześnie ocenił stanowisko Wnioskodawcy pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego. Co do zasady bowiem przedmiotem interpretacji indywidualnych wydawanych na podstawie art. 14b Ordynacji jest sam przepis prawa podatkowego. W procesie wydawania interpretacji indywidualnych właściwy organ nie dokonuje żadnych własnych ustaleń w ramach postępowania dowodowego, ale przedstawia wyłącznie ocenę stanowiska wnioskodawcy na tle przedstawionego przez niego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Dokonując interpretacji indywidualnej organ podatkowy przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji). Organ nie rozstrzyga o zindywidualizowanych obowiązkach podatkowych strony. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego.

Postępowanie w sprawie interpretacji indywidualnych jest postępowaniem szczególnym i w tym sensie ograniczonym, np. w stosunku do postępowania podatkowego i kontrolnego, że nie może obejmować postępowania dowodowego. Powyższe wynika wprost z unormowania zawartego w art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Zatem pełna weryfikacja prawidłowości zaliczenia ponoszonych przez Spółkę wydatków do kosztów uzyskania przychodów może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisanym zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwotnej interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj