Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.446.2019.1.WN
z 30 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu 15 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismem z 20 sierpnia 2019 r. (data wpływu 22 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod tytułem „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z 20 sierpnia 2019 r. (data wpływu 22 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod tytułem „….”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Politechnika) jest uczelnią publiczną utworzoną na mocy dekretu Rady ministrów z dn. 24 maja 1945 o utworzeniu Politechniki.

Uczelnia działa na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018. poz. 1668 z późń. zm.), aktów wykonawczych do ustawy oraz Statutu Politechniki. Politechnika jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatków od towarów i usług VAT, u którego występuje sprzedaż nie polegająca opodatkowaniu, sprzedaż opodatkowana, jak również zwolniona.

Od 1 lutego 2019 r. Politechnika jest beneficjentem projektu pt. „…”, który został dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, na podstawie umowy nr …. zawartej z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Celem projektu jest wsparcie procesu zarządzania wynikami badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności w zakresie komercjalizacji. Realizacja programu powinna przyczynić się do promocji osiągnięć naukowych, zwiększenia ich wpływu na rozwój innowacyjności oraz wzmocnienia współpracy między środowiskiem naukowym a otoczeniem społeczno-gospodarczym.

Przedmiotem projektu jest wsparcie podmiotów prowadzących aktywną działalność w zakresie komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych w inicjowaniu współpracy środowiska naukowego z otoczeniem społeczno-gospodarczym oraz w realizacji zadań, które doprowadzą do zastosowania wyników tych badań i prac na gruncie konkretnych rozwiązań rynkowych.

W ramach realizacji ww. projektu, Politechnika będzie ponosiła koszty usług obcych, w tym szkoleniowych i eksperckich, zakupu materiałów, zakupu wartości niematerialnych i prawnych o wartości zarówno poniżej, jak i powyżej kwoty 15.000.00 PLN, dostępu do baz danych, koszty udziału (i organizacji) konferencji, targów, wystaw promujących wyniki badań w celu ich późniejszej komercjalizacji. W trakcie realizacji projektu Wnioskodawca nie przewiduje dokonywania zakupu środków trwałych o wartości przekraczającej 15.000,00 PLN.

W czasie realizacji ww. projektu w ramach projektu „…”, Politechnika będzie osiągała przychody wyłącznie z tytułu tych usług, które obejmują przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę prawną, w jakiej dokonano czynności prawnej, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 Ustawy o podatku od towarów i usług.

Tak więc:

  1. zakupy dokonywane przez Politechnikę w ramach realizacji projektu „….” są dokonywane fakturami VAT, na których Politechnika figuruje jako Nabywca.
  2. efekty projektu „…” będą służyły Wnioskodawcy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych,
  3. Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty ww. projektu wyłącznie do czynności mieszczących się w zakresie jego działalności gospodarczej,
  4. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, związanej z wykonywaniem zadań dotyczących realizacji projektu „…”, Wnioskodawca będzie wykonywał wyłącznie czynności, w związku z którymi będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tj. czynności opodatkowane.

Dodatkowo Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy informując, że towary i usługi nabywane dla realizacji ww. projektu są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na czynności opodatkowane podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy Politechnice przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wykazany na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod tytułem „….”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Politechnice przysługuje takie prawo tj. obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wykazany na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z realizacją projektu pt. „…..”, ponieważ związek zakupów i wydatków w ramach projektu, z czynnościami opodatkowanymi (odpłatne przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt l ustawy o podatku od towarów i usług) jest bezpośredni i bezsporny, co wynika wprost z celu i zakresu rzeczowego realizowania projektu. Należy zaznaczyć, że do takowej realizacji Wnioskodawca zobowiązał się w umowie zawartej z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego nr ….., a prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy z dn. 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami), jako podatnikowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2

pkt 7.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą,o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatków od towarów i usług VAT, u którego występuje sprzedaż nie polegająca opodatkowaniu, sprzedaż opodatkowana, jak również zwolniona.

Od 1 lutego 2019 r. Politechnika jest beneficjentem projektu pt. „….”, który został dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, na podstawie umowy nr …. zawartej z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Celem projektu jest wsparcie procesu zarządzania wynikami badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności w zakresie komercjalizacji. Realizacja programu powinna przyczynić się do promocji osiągnięć naukowych, zwiększenia ich wpływu na rozwój innowacyjności oraz wzmocnienia współpracy między środowiskiem naukowym a otoczeniem społeczno-gospodarczym.

Przedmiotem projektu jest wsparcie podmiotów prowadzących aktywną działalność w zakresie komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych w inicjowaniu współpracy środowiska naukowego z otoczeniem społeczno-gospodarczym oraz w realizacji zadań, które doprowadzą do zastosowania wyników tych badań i prac na gruncie konkretnych rozwiązań rynkowych.

W ramach realizacji ww. projektu, Politechnika będzie ponosiła koszty usług obcych, w tym szkoleniowych i eksperckich, zakupu materiałów, zakupu wartości niematerialnych i prawnych o wartości zarówno poniżej, jak i powyżej kwoty 15.000.00 PLN, dostępu do baz danych, koszty udziału (i organizacji) konferencji, targów, wystaw promujących wyniki badań w celu ich późniejszej komercjalizacji. W trakcie realizacji projektu Wnioskodawca nie przewiduje dokonywania zakupu środków trwałych o wartości przekraczającej 15.000,00 PLN.

W czasie realizacji ww. projektu w ramach projektu „….”, Politechnika będzie osiągała przychody wyłącznie z tytułu tych usług, które obejmują przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę prawną, w jakiej dokonano czynności prawnej, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 Ustawy o podatku od towarów i usług. Zakupy dokonywane przez Politechnikę w ramach realizacji projektu „….” są dokonywane fakturami VAT, na których Politechnika figuruje jako Nabywca. Efekty projektu „….” będą służyły Wnioskodawcy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty ww. projektu wyłącznie do czynności mieszczących się w zakresie jego działalności gospodarczej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, związanej z wykonywaniem zadań dotyczących realizacji projektu „….”, Wnioskodawca będzie wykonywał wyłącznie czynności, w związku z którymi będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tj. czynności opodatkowane.

Towary i usługi nabywane dla realizacji ww. projektu są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie towarówi usług związanych z realizacją projektu pt.: „….”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabyte dla realizacji ww. projektu służą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Jak wskazał Wnioskodawca – w czasie realizacji opisanego we wniosku projektu będzie on osiągał przychody wyłącznie z tytułu usług obejmujących przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę prawną, w jakiej dokonano czynności prawnej, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pt.: „….”, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących realizacji ww. projektu.

Zaznaczenia wymaga jednak, że Wnioskodawca może zrealizować prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W +

związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj