Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.261.2019.3.KS
z 22 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2019 r. (data wpływu 13 czerwca 2019 r.) uzupełnionego pismem z dnia 7 sierpnia 2019 r. (data nadania: 7 sierpnia 2019 r., data wpływu 12 sierpnia 2019 r.) na wezwanie z dnia 1 sierpnia 2019 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.261.2019.2.KS, 0113-KDIPT2-2.4011.364.2019.1.SŻ (data nadania 1 sierpnia 2019 r., data doręczenia 5 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród pieniężnych osobom prawnym prowadzącym działalność gospodarczą lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej (np. stowarzyszenia zwykłe) w ramach konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę
jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 czerwca 2019 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród pieniężnych osobom prawnym prowadzącym działalność gospodarczą lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej (np. stowarzyszenia zwykłe) w ramach konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Na wstępie należy wskazać, że opis zdarzenia przyszłego ostatecznie sformułowany został w piśmie z dnia 7 sierpnia 2019 r.
M (zwane dalej Wnioskodawcą) będące samorządową instytucją kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę posiadającą osobowość prawną uzyskaną z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez Organizatora, w 2019 roku będzie organizatorem imprezy plenerowej, podczas której ma się odbyć konkurs teatralny. Na konkursie tym przyznawane będą tylko nagrody pieniężne, w tym powyżej 2.000,00 zł i to zarówno dla zwycięskich zespołów teatralnych (Teatrów, Stowarzyszeń), będących osobami prawnymi lub fizycznymi, prowadzącymi działalność gospodarczą jak i dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, występujących jako grupa inscenizacyjna (Polaków). Konkurs skierowany jest do grup teatralnych, grup rekonstruktorskich i grup inscenizacyjnych. Uczestnikami konkursu nie będą pracownicy Wnioskodawcy, zleceniobiorcy ani wykonawcy na umowie o dzieło.

Wypłacane nagrody honorowałyby jedynie zwycięstwo i nie miałyby nic wspólnego z wynagrodzeniem za przeniesione na organizatora majątkowych praw autorskich, albowiem do takiego przeniesienia by nie doszło.


Wnioskodawca wskazał, że organizowany przez Wnioskodawcę konkurs teatralny jest przedsięwzięciem, które cechuje się współzawodnictwem, elementami rywalizacji, zaś nagrody pieniężne otrzymaliby tylko najlepsi uczestnicy wybrani oceną jury, które stanowić będą przedstawiciele organizatora, lokalni artyści oraz przedstawiciele partnerów, zaś realizowany konkurs będzie z dziedziny kultury. Konkurs będzie posiadał regulamin określający reguły konkurencji, sposób wyłaniania zwycięzców i przyznania im nagród. Wnioskodawca byłby jedynym podmiotem uprawnionym i zobowiązanym względem uczestników konkursu do jego przeprowadzenia, wyłonienia zwycięzców uprawnionych do otrzymania nagród, a tym samym będzie działał we własnym imieniu i na swoją rzecz. Nagrody pieniężne będą przekazywane zwycięzcom przelewem bankowym na ich konta. Nagrody te będą pochodziły z budżetu Wnioskodawcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 sierpnia 2019 r.):


Pytania z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych


  1. Czy wydanie nagrody pieniężnej dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, gdzie uzyskana nagroda ma związek z prowadzoną przez nich działalnością, wiąże się po stronie Wnioskodawcy z wykonaniem obowiązków płatnika podatku ryczałtowego określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387) lub obowiązkiem sporządzenia informacji PIT-11?
  2. Czy wydanie nagrody pieniężnej dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, gdzie uzyskana nagroda nie ma związku z prowadzoną przez niego działalnością, wiąże się po stronie Wnioskodawcy z wykonaniem obowiązków płatnika podatku ryczałtowego określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2?

Pytanie z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych


  1. Czy wydanie nagrody pieniężnej uzyskanej w ww. konkursie dla osób prawnych prowadzących działalność gospodarczą lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej (np. stowarzyszenie zwykłe), gdzie uzyskana nagroda ma lub nie ma związku z prowadzoną przez niego działalnością, wiąże się po stronie Wnioskodawcy z wykonaniem obowiązków płatnika podatku ryczałtowego określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub obowiązkiem sporządzenia informacji PIT-11?

Przedmiotem interpretacji jest rozstrzygnięcie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.


W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy, osoby prawne biorące udział w konkursie mającym związek z przedmiotem prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, z tytułu otrzymanej nagrody rozliczają się sami w ramach prowadzonej działalności. Obowiązki organizatora konkursu (Wnioskodawcy), jako płatnika podatku dochodowego nie wystąpią.

Rozliczenie przychodu (nagroda) uzyskanego z tytułu udziału w konkursie z dziedziny kultury i sztuki przy zastosowaniu 20 % kosztów uzyskania przychodów i zaliczce na podatek dochodowy w wysokości 18 % uzyskanego dochodu, dotyczy osób dla których nagroda traktowana jest jako przychód z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej (art. 13 pkt 2 ustawy o p.d.o.s.f.), z którymi Wnioskodawca ma zawarte umowy cywilno-prawne, a które biorą udział w organizowanym przez Wnioskodawcę konkursie z dziedziny kultury. Wnioskodawca nie ma zawartych takich umów, stąd też takie osoby nie będą brały udziału w organizowanym konkursie i nie będzie takiego przypadku z rozliczeniem podatkowym przychodu uzyskanego z tytułu udziału w konkursie przez osoby, które zajmują się osobiście wykonywaniem działalności artystycznej.


W piśmie z dnia 12 sierpnia 2019 r. Wnioskodawca uzupełnił własne stanowisko w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, adekwatnie do zadanego pytania.


Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli laureatem konkursu jest osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, to niezależnie od wartości wygranej dla ww. stanowić będzie ona przychód z działalności gospodarczej i jako taki podlegać będzie w całości opodatkowaniu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r.. poz. 865). Na Wnioskodawcy nie ciąży również obowiązek sporządzenia PIT-11. Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych informacja PIT-11 dotyczy wyłącznie świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, tj. stanowiących dla podatnika przychody z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy). Ponieważ nagroda stanowi dla laureata przychód z art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), Wnioskodawca nie wykazuje jej wartości w PIT-11.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród pieniężnych osobom prawnym prowadzącym działalność gospodarczą lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej (np. stowarzyszenia zwykłe) w ramach konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę - jest prawidłowe.


Zgodnie z definicją zawartą w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900ze zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Kwestie związane z obowiązkami płatnika związanymi z poborem i wystawieniem informacji podatkowych uregulowane zostały w art. 26 oraz art. 26a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 865 ze zm.; dalej: „updop”).

W myśl art. 26 ust. 1 updop, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. (…)


Zgodnie z art. 26 ust. 2e updop, jeżeli łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 przekracza kwotę, o której mowa w ust. 1, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami są obowiązane jako płatnicy pobrać, z zastrzeżeniem ust. 2g, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę, o której mowa w ust. 1:

  1. z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e;
  2. bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 updop, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

  1. z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),
  2. z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    2a) z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

    - ustala się w wysokości 20% przychodów;
  3. z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,
  4. uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera
    - ustala się w wysokości 10% tych przychodów.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 updop, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).


Z kolei, zgodnie z art. 26 ust. 3 updop, płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, albo - w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

  1. art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,
  2. art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku

- porządzone według ustalonego wzoru.

Art. 26a updop stanowi natomiast o obowiązku nałożonym na ww. płatników do składania rocznych deklaracji z powyższych tytułów.


Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca organizuje konkurs teatralny w ramach którego będą przyznawane nagrody pieniężne dla zwycięskich zespołów teatralnych (Teatrów, Stowarzyszeń) będących osobami prawnymi oraz osobami fizycznymi zarówno prowadzącymi, jak i nieprowadzącymi działalności gospodarczej, występującymi jako grupa inscenizacyjna (Polaków). Uczestnikami konkursu nie będą pracownicy Wnioskodawcy, zleceniobiorcy ani wykonawcy umowy o dzieło. Wypłacane nagrody będą honorowały jedynie zwycięstwo i nie będą miały związku z wynagrodzeniem za przeniesienie na organizatora majątkowych praw autorskich, ponieważ do takiego przeniesienia nie dojdzie.

Konkurs będzie posiadał regulamin określający reguły konkurencji, sposób wyłaniania zwycięzców i przyznania im nagród. Wnioskodawca będzie jedynym podmiotem uprawnionym i zobowiązanym względem uczestników konkursu do jego przeprowadzenia, wyłonienia zwycięzców uprawnionych do otrzymania nagród, a tym samym będzie działał we własnym imieniu i na swoją rzecz. Nagrody pieniężne, pochodzące z budżetu Wnioskodawcy, będą przekazywane zwycięzcom przelewem bankowym na ich konta.

Wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych jedynie w art. 26 przewiduje obowiązki płatnika wobec urzędu skarbowego i podatnika związane z dokonywaniem wypłat należności z tytułów ściśle określonych w tym artykule, a mianowicie z wypłaty dywidend - art. 22 ust. 1 updop oraz należności wymienionych w art. 21 ust. 1 updop. Wypłata nagród z tytułu organizowanego przez Wnioskodawcę konkursu teatralnego nie jest objęta zakresem przepisu art. 26 updop. Wobec powyższego, na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika w związku z wypłatą nagród w ramach organizowanego konkursu teatralnego, jak również Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzania informacji podatkowych w tym zakresie. Wartość nagrody należy traktować jako przychód z działalności gospodarczej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej otrzymującej przedmiotową nagrodę, który należy doliczyć do pozostałych przychodów i opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zatem, w analizowanym przypadku płatnikiem będzie podmiot obdarowany.

Podsumowując, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że z tytułu przekazania laureatom będących osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej nagród w związku z udziałem w organizowanym przez Wnioskodawcę konkursie teatralnym, na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca nie jest także uprawniony do poboru podatku z tytułu przekazywanych nagród, ani nie jest zobowiązany do wystawiania informacji podatkowych w tym zakresie. Zobowiązanymi do poboru podatku oraz wystawienia ww. informacji są osoby prawne, będące uczestnikami Akcji promocyjnych.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązków płatnika związanych z poborem podatku i wystawianiem informacji podatkowych z tytułu organizowanego konkursu teatralnego, jest prawidłowe.


Końcowo należy wskazać, że Wnioskodawca w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych błędnie powołał się na przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych przedmiotowy wniosek rozpatrzony będzie odrębnie.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj