Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB4.4014.163.2019.6.BD
z 21 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 15 maj 2019 r. (data wpływu – 16 maja 2019 r.), uzupełnionym 27 i 28 maja, 17 lipca oraz 03 sierpnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz prawa własności budynku i budowli na nim posadowionych − jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz prawa własności budynku i budowli na nim posadowionych.

Wniosek został uzupełniony samoistnie 27 i 28 maja 2019 r.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym w piśmie z 9 lipca 2019 r., znak: 0113-KDIPT1-3.4012.261.2019.1.SO, 0111-KDIB4.4014.163.2019.3.BD wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 17 lipca 2019 r.

Następnie 03 sierpnia 2019 r., do Organu wpłynęło pismo Zainteresowanych będące odpowiedzią na wezwanie Organu z 26 lipca 2019 r. znak: 0113-KDIPT1-3.4012.261.2019. 3.SO, 0111-KDIB4.4014.163.2019.5.BD, dotyczące dalszego uzupełnienia braków formalnych przedmiotowego wniosku wspólnego.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: S. Sp. z o.o. („Spółka”, „Sprzedający”, „Zbywca”),
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: R. Sp. z o.o. („Nabywca”, „Kupujący”),

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Informacje ogólne.

  1. Sprzedający – Zainteresowany będący stroną postępowania – spółka z o.o. jest zarejestrowany w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, posiadający siedzibę i miejsce działalności gospodarczej w Polsce.
  2. Nabywca jest zarejestrowany w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, posiadający siedzibę i miejsce działalności gospodarczej w Polsce.
  3. Na moment dokonania Transakcji Zainteresowani będą zarejestrowani w Polsce jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług.
  4. Przedmiotem działalności Sprzedającego jest realizacja robót budowlanych związanych z budową dróg, autostrad, obiektów inżynierii lądowej i wodnej, w tym realizacja specjalistycznych robót budowlanych i budowlano-montażowych. Sprzedający zajmuje się również robotami budowlanymi związanymi ze wznoszeniem budynków wszelkiego przeznaczenia (budownictwo kubaturowe). Zleceniodawcami Sprzedającego są zarówno podmioty sektora zamówień publicznych, a więc jednostki administracji centralnej takie jak: G. (…) oraz Jednostki Samorządu Terytorialnego każdego szczebla, a także klienci prywatni i instytucjonalni. Sprzedający, co do zasady, realizuje przedmiotowy zakres robót w formule generalnego wykonawstwa siłami własnymi lub przy pomocy podwykonawców. Sprzedający angażuje się również w projekty budowlane realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, przy czym Budynek (definicja w pkt 6 poniżej) nie został wzniesionych w ramach wykonania projektu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. W obszarze budownictwa kubaturowego Sprzedający realizuje część projektów w formule działalności deweloperskiej polegającej na dostarczeniu klientowi finalnemu gotowego obiektu kubaturowego o parametrach i funkcjonalności dostosowanej do jego potrzeb przejmując na siebie całość procesu projektowania, budowy, (obejmującego m.in. zakup działki gruntu, uzyskanie pozwolenia na budowę, uzyskanie warunków technicznych od gestorów, marketing inwestycji), finansowania, a w razie konieczności również komercjalizacji obiektu. W ramach działalności pomocniczej do podstawowego obszaru działalności Sprzedający wykonuje również świadczenia takie jak: usługi w zakresie architektury i inżynierii, w tym badania i analizy techniczne, usługi w zakresie najmu i dzierżawy (głównie maszyn, urządzeń i wyposażenia, również marginalnie najem powierzchni usługowej) usługi transportowe, usługi pośrednictwa finansowego (gwarancje i pozostałe formy udzielania pożyczek) oraz działalność produkcyjną w zakresie wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych.
  5. Przedmiotem działalności Nabywcy jest m.in. realizacja robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków, kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek oraz wynajem i zarzadzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

    Informacje dotyczące Nieruchomości.

  6. Sprzedający jest właścicielem budynku biurowego z częścią handlową i usługową oraz magazynową wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, w skład którego wchodzi także garaż podziemny (łącznie: 11 kondygnacji nadziemnych oraz kondygnacje podziemne, 85 miejsc postojowych) „A.” w W. (dalej: „Budynek”) o powierzchni całkowitej wynoszącej 27.354,81 m2. Pierwsze prace związane z realizacją inwestycji polegającej na budowie Budynku rozpoczęły się w sierpniu 2013 r. (co pokrywa się z pierwszym wpisem w dzienniku budowy). Budowa Budynku została zakończona w czerwcu 2016 r.
  7. Inwestycja budowlana, polegająca na budowie Budynku była pierwotnie realizowana przez inne podmioty, tj. przez G. Sp. z.o.o. jako inwestora zastępczego przy udziale spółek C. Sp. z.o.o. w likwidacji i Ce. 1 Sp. z.o.o., następnie przez Ce. 2 Sp. z o.o., która następnie połączyła się ze spółką M. Sp. z.o.o., która to spółka M. przejęła cały majątek spółki Ce. 2 (wpis połączenia do KRS nastąpił 20 listopada 2014 r.). Sprzedający natomiast w odniesieniu do budowy Budynku działał pierwotnie jako wykonawca prac fundamentowych stanu „0” obejmujących wykonanie ścian szczelinowych oraz wykopu wraz z podbudową pod płytę denną na podstawie umowy o roboty budowlane z 21 października 2013 r. zawartej pomiędzy Sprzedającym, a G. Sp. z o.o. przy udziale spółek C. Sp. z.o.o. w likwidacji i Ce. 1 Sp. z o.o., a następnie jako generalny wykonawca na podstawie umowy o generalne wykonawstwo zawartej pomiędzy Sprzedającym a Ce. 2 Sp. z o.o. w dniu 05 września 2014 r. (dalej: „Umowa o generalne wykonawstwo”).
  8. Po dokonaniu odpowiednich ustaleń między Sprzedającym a M. Sp. z o.o., Sprzedający nabył na podstawie umowy sprzedaży (dalej: „Umowa sprzedaży”) zawartej pomiędzy M. Sp. z o.o. (jako sprzedającym) a Sprzedającym (jako kupującym), udokumentowanej aktem notarialnym sporządzonym 01 września 2015 r. przez notariusza:
    (i) użytkowanie wieczyste gruntu położonego w W., stanowiącego działkę ewidencyjną nr 46/17 o obszarze 791,00 m2, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą;
    (ii) użytkowanie wieczyste gruntu położonego w W., stanowiącego działkę ewidencyjną nr 46/6, 46/7, 46/11, 46/12 o łącznym obszarze 914 m2, dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą;
    (iii) użytkowanie wieczyste gruntu położonego w W., stanowiącego działkę ewidencyjną nr 47 o obszarze 0,0578 m2 (winno być 578 m2) dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą;
    (iv) użytkowanie wieczyste gruntu położonego w W., stanowiącego działkę ewidencyjną nr 77/4 o obszarze 310 m2 dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą;
    prawo użytkowania wieczystego wymienione w pkt (i) do (iv) powyżej zwane łącznie „Gruntami”.
    (v) nakłady inwestycyjne na budowę Budynku (dalej: „Budynek w budowie”).
  9. Zgodnie z kopią kart od nr 61 do nr 68 dziennika budowy numer 156/2015 wydanego przez Urząd Miasta dnia 19 lutego 2013 r. powołaną w Umowie sprzedaży, na Gruncie znajdował się budynek w trakcie budowy, przy czym w dniu zawarcia rzeczonej Umowy sprzedaży budowa była na etapie wykonania równoległego między innymi: betonowania kondygnacji +9, ww. obiekt nie posiadał dachu, nie był budynkiem w stanie zamkniętym, nie został oddany do użytkowania.
  10. Zgodnie z Umową sprzedaży:
    (i) cena nabycia prawa Gruntów oraz cena za Budynek w budowie zostały powiększone o podatek od towarów i usług według stawki 23%;
    (ii) przedmiotem sprzedaży nie było przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego ani zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług czy art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
    (iii) w odniesieniu do nakładów inwestycyjnych na Budynek w budowie, przez nakłady te rozumie się inwestycję w myśl art. 4a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. środki trwałe w budowie w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy o rachunkowości.
  11. Ww. zbycie dokonane na podstawie Umowy sprzedaży zostało udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez M. Sp. z o.o. Sprzedający odliczył podatek od towarów i usług naliczony udokumentowany przedmiotową fakturą.
  12. Zgodnie z porozumieniem z 01 września 2015 r. zawartym pomiędzy Sprzedającym a M. Sp. z o.o. za zgodnym porozumieniem stron rozwiązaniu uległa Umowa o generalne wykonawstwo na zasadach opisanych w porozumieniu. Dalsze roboty budowlane polegające na budowie Budynku były realizowane przez Sprzedającego lub jego podwykonawców, z zastrzeżeniem pkt 13.
  13. Mając na względzie, że po nabyciu Gruntów i Budynku w budowie Sprzedający zamierzał dalej realizować inwestycję, a M. Sp. z o.o. znała realizowany projekt, bowiem była zaangażowana w jego realizację oraz posiadała wiedzę i doświadczenie w zakresie realizacji przedsięwziąć deweloperskich, Sprzedający powierzył M. Sp. z o.o. prawo do dysponowania Gruntami na cele budowlane oraz realizację zadań inwestora zastępczego. Powyższe zostało dokonane na podstawie umowy z 01 września 2015 r. zawartej pomiędzy M. Sp. z o.o. a Sprzedającym.
  14. Roboty budowlane polegające na wybudowaniu Budynku były prowadzone zgodnie z:
    (i) decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu na rzecz G. Sp. z o.o., ustalającą warunki zabudowy i zagospodarowania terenu w odniesieniu do Budynku, następnie przeniesioną na rzecz C. Sp. z o.o. na podstawie decyzji z 11 grudnia 2008 r. oraz na rzecz Ce. 2 Sp. z.o.o. na podstawie decyzji z 5 lutego 2014 r;
    (ii) decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z 7 marca 2012 r., wydaną na rzecz C. Sp. z o.o., ustalającą warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na budowie wjazdu z ul. P. do garażu podziemnego projektowanego budynku wielofunkcyjnego;
    (iii) decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z 26 września 2016 r. wydaną na rzecz Sprzedającego, ustalającą warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla zmiany przeznaczenia trzech lokali na 3 piętrze Budynku z mieszkalnego na biurowy;
    (iv) pozwoleniem na budowę z 24 lipca 2012 r., wydanym na rzecz C. Sp. z o.o. zatwierdzającym projekt budowlany oraz zezwalającym na budowę Budynku, utrzymanym w mocy na podstawie decyzji z 21 grudnia 2012 r., następnie przeniesionym na podstawie decyzji z 4 października 2013 r., wydanej na rzecz Ce. 2 Sp. z o.o. zmienionej: (i) decyzją z 31 stycznia 2014 r., wydaną na rzecz Ce. 2 Sp. z o.o.; oraz (ii) decyzją z 27 kwietnia 2015 r., wydaną na rzecz M. Sp. z o.o.;
    (v) pozwoleniem na budowę z 3 kwietnia 2012 r. wydanym na rzecz C. Sp. z o.o. zatwierdzające projekt budowlany oraz udzielające pozwolenia na roboty budowlane związane z przebudową drogi – budową zjazdu w pasie ul. P. do budynku, następnie przeniesione na rzecz M. Sp. z o.o. na podstawie decyzji z 26 marca 2015 r.;
    (vi) decyzją z 04 listopada 2016 r., wydaną na rzecz Sprzedającego, zatwierdzającą projekt budowlany oraz zezwalającą na przebudowę 3 piętra Budynku wraz ze zmianą sposobu użytkowania części mieszkalnej z przeznaczeniem na funkcję biurową.
  15. Budynek jest sklasyfikowany jako budynek biurowy pod symbolem PKOB 1220.
  16. Obecnie na Gruntach, oprócz Budynku, znajduje się chodnik („Chodnik”), będący budowlą w rozumieniu prawa budowlanego, zwany również: „Budowlą”. Budowla służy do obsługi Budynku.
  17. W ocenie Zainteresowanych, Chodnik stanowi „budowlę” zgodnie z definicją „budowli” zawartą w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2019 r., poz. 1186).
  18. Niezależnie od klasyfikacji w świetle ustawy Prawo budowlane, Zainteresowany będący stroną postępowania wskazuje, w odniesieniu do Budowli, że:
    • Budowla nie podlegała ulepszeniom, których wartość wynosiłaby co najmniej 30% wartości początkowej Budowli;
    • Sprzedającemu przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od wybudowania Chodnika i podatek ten został przez Sprzedającego odliczony.
  19. Grunty, Budynek i Budowla łącznie zwane są „Nieruchomością”. Od momentu nabycia Nieruchomości Sprzedający nie wznosił żadnych nowych budynków, które wchodziłyby w skład Nieruchomości.
  20. Nieruchomość nie stanowi gruntu rolnego, gruntów związanych z gospodarką leśną ani obszaru rewitalizacji zgodnie z ustawą z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz.U. 2018 r., poz. 1398, ze zm.).
  21. Sprzedający nabył Grunty oraz Budynek w budowie z zamiarem wykorzystywania do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług polegających na ich sprzedaży. Ponieważ standardem rynkowym jest sprzedaż skomercjalizowanych (wynajętych) nieruchomości, Sprzedający nie wykluczał również, że przed dokonaniem sprzedaży Budynku, będzie wynajmował do celów komercyjnych (nie mieszkaniowych) jego powierzchnię. Wobec powyższego Sprzedającemu przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług związanego z nabyciem Gruntów oraz Budynku w budowie, z którego Sprzedający skorzystał, jak również w związku z ponoszeniem innych wydatków związanych z budową Budynku i Budowli.
  22. Budynek w budowie jak również wszelkie koszty związane z prowadzoną inwestycją były księgowane na koncie „środki trwałe w budowie”. Grunt do celów ewidencji rachunkowej nie był prezentowany jako „środek trwały w budowie”, ale jako „grunt”.
  23. W związku z otrzymaniem pozwolenia na użytkowanie z 14 czerwca 2016 r., wydanego na rzecz M. Sp. z o.o., zezwalającego na użytkowanie Budynku, Sprzedający przeksięgował wszelkie koszty zaksięgowane na koncie „środki trwałe w budowie” na konto ,,środki trwałe” i od lipca 2016 r. rozpoczął amortyzację Budynku do celów podatkowych i rachunkowych (Budynek został ujęty w rejestrze środków trwałych). Dla celów zgodności prezentacji rachunkowej z przepisami ustawy o rachunkowości Budynek i Grunt od momentu oddania Budynku do użytkowania wykazywano w sprawozdaniu finansowym w „inwestycjach długoterminowych w nieruchomości”.
  24. Natomiast po oddaniu do używania Budynku, Sprzedający ponosił wydatki na jego ulepszenie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zasadniczo były to prace adaptacyjne i aranżacyjne poszczególnych powierzchni wynajmowanych najemcom, które miały na celu dostosowanie tej powierzchni do celów specyfiki i wymogów działalności gospodarczej prowadzonej przez danego najemcę lub wymogów zewnętrznych narzuconych na tego najemcę. Poszczególne ulepszenia, po ich zakończeniu, zwiększały wartość początkową Budynku do celów podatku dochodowego od osób prawnych. Do momentu zakończenia danych ulepszeń (np. wykonania prac aranżacyjnych na rzecz poszczególnych najemców) wydatki na ulepszenia nie zwiększały wartości początkowej Budynku. W 2019 r., w tym na dzień Transakcji łączna wartość zakończonych ulepszeń przekroczyła 30% wartości początkowej Budynku ustalonej na datę przyjęcia Budynku do używania (tj. na dzień 14 czerwca 2016 r.). Sprzedający miał prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku od towarów i usług naliczonego w stosunku do ww. wydatków na ulepszenie Budynku wchodzącego w skład Nieruchomości i Sprzedający z tego prawa skorzystał, tj. odliczył podatek od towarów i usług naliczony.
  25. Równocześnie z procesem budowlanym Sprzedający prowadził komercjalizację (czyli proces wynajmu) powierzchni biurowej, powierzchni handlowej, powierzchni magazynowej oraz miejsc postojowych w garażu podziemnym. Nieruchomość (wraz z pozostałymi składnikami majątkowymi będącymi przedmiotem Transakcji) była w przeszłości i jest nadal wykorzystywana przez Sprzedającego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. wynajmu o charakterze komercyjnym powierzchni wchodzących w skład Nieruchomości na rzecz osób trzecich.
  26. Sprzedający wynajmuje powierzchnię usługową, biurową, magazynową w Budynku oraz miejsca parkingowe w garażu podziemnym Budynku, jak również część powierzchni położonej poza Budynkiem. Pierwszą umowę najmu Sprzedający podpisał 25 stycznia 2016 r. Kolejne umowy najmu były podpisywane w latach 2016-2019. Zasadniczo po podpisaniu umowy najmu Sprzedający wykonywał prace aranżacyjne i adaptacyjne dotyczące lokali zgodnie z uzgodnieniami dokonanymi z najemcą. Następnie po zakończeniu prac aranżacyjnych i adaptacyjnych lokale były wydawane najemcom i rozpoczynał się okres najmu (okres świadczenia usług najmu). Od tego miesiąca (z zastrzeżeniem okresów bezczynszowych, które są standardem rynkowym i które zostały uzgodnione w niektórych zawartych przez Sprzedającego umowach najmu) Sprzedający rozpoczynał fakturowanie usług najmu (w sytuacji okresów bezczynszowych rozpoczęcie fakturowania ulegało przesunięciu do miesiąca, w którym upływał okres bezczynszowy). Na moment Transakcji upłynie okres co najmniej dwóch lat od dnia zawarcia przez Sprzedającego części umów najmu lub wydania lokali lub powierzchni poza Budynkiem lub miejsc parkingowych najemcom lub rozpoczęcia fakturowania najemców po upływie okresów bezczynszowych, lub też na moment Transakcji nie upłynie ww. okres co najmniej dwóch lat od dnia zawarcia przez Sprzedającego części umów najmu lub wydania lokali lub powierzchni poza Budynkiem lub miejsc parkingowych najemcom lub rozpoczęcia fakturowania najemców po upływie okresów bezczynszowych.
  27. Od września 2017 r. Sprzedający wykorzystuje również część powierzchni biurowej oraz część powierzchni magazynowej oraz kilka miejsc parkingowych w garażu podziemnym do celów własnej działalności gospodarczej (powierzchnia służy jako showroom mający pokazać możliwości aranżacji wnętrz potencjalnym najemcom oraz jest wykorzystywana jako siedziba S. Sp. z o.o. R. E. Oddział W., dalej: „Oddział”). Działalność Oddziału polega na skupianiu inwestycji deweloperskich Sprzedającego. Działalność Oddziału nie jest prowadzona wyłącznie na potrzeby komercjalizacji i zbycia Nieruchomości. Zgodnie z treścią uchwały Zarządu Sprzedającego z 17 maja 2018 r. w sprawie utworzenia Oddziału przedmiot działalności Oddziału został ograniczony do prowadzenia wyłącznie działalności deweloperskiej.
  28. Na dzień złożenia wniosku część powierzchni biurowej Budynku nie była nigdy przedmiotem najmu ani nie była udostępniana na podstawie innej umowy, ani wykorzystywana do celów własnej działalności przez Sprzedającego.
  29. Chodnik jako budowla obsługująca Budynek była wykorzystywana od momentu oddania Budynku do użytkowania.
  30. Możliwe jest, iż na dzień zawarcia Umowy przyrzeczonej, o której mowa w pkt 36, Sprzedający będzie stroną także innych umów najmu bądź Sprzedający może już nie być stroną którejkolwiek z umów najmu, której stroną jest aktualnie.
  31. Na moment zawarcia Umowy przyrzeczonej, o której mowa w pkt 36, część lub całość wszystkich wynajętych pomieszczeń Budynku (w zależności od stopnia komercjalizacji powierzchni) będzie wydana najemcom w wykonaniu postanowień umów najmu, a Sprzedający uzyskuje/będzie uzyskiwał przychody z tytułu wspomnianych umów najmu (z zastrzeżeniem okresów bezczynszowych, które są standardem rynkowym i które mogą być uzgodnione w zawartych umowach najmu).
  32. Umowy najmu zawierane przez Sprzedającego z najemcami przewidują również najem części wspólnych Budynku. W ramach części wspólnych Budynku są takie powierzchnie i pomieszczenia, które są przeznaczone do korzystania przez wszystkich najemców Budynku i które stanowią element kalkulacji czynszu najmu m.in. windy, toalety ogólnodostępne, ciągi komunikacyjne, klatki schodowe.
  33. W celu zapewnienia obsługi Nieruchomości i jej funkcjonowania zgodnie z przeznaczeniem, Sprzedający zawarł następujące umowy, których stroną będzie w dacie Transakcji (o Transakcji mowa poniżej w pkt 36):
    (i) umowę o świadczenie usług zarządzania Nieruchomością, której przedmiotem jest zarządzanie najmem i relacje z najemcami, wystawianie faktur oraz prowadzenie aktualnej ewidencji wszelkich płatności należnych od najemców, sporządzanie rocznego budżetu opłat serwisowych dla Nieruchomości, obliczanie wysokości czynszu i opłat serwisowych, obliczanie podatku od nieruchomości, odpowiedzialność za wszelkie działania związane z dostarczaniem wszelkich mediów, sporządzenie i przedkładanie programu remontów, raportowanie – property management („Umowa o Zarządzanie”);
    (ii) umowę o świadczenie usług utrzymania technicznego Nieruchomości i pozostawania w gotowości, której przedmiotem są regularne inspekcje i przeglądy okresowe wyposażenia i utrzymanie prawidłowych parametrów pracy poszczególnych elementów między przeglądami okresowymi mające zapewnić bezpieczeństwo i prawidłowe parametry pracy poszczególnych instalacji i urządzeń oraz zgłaszanie wniosków optymalizujących pracę i koszty eksploatacji, zawieranie niezbędnych umów serwisowych i koordynacja prac podwykonawców, przestrzeganie postanowień dokumentów gwarancyjnych, uczestnictwo w odbiorach technicznych urządzeń i instalacji, prowadzenie kart i książek urządzeń, dokonywanie drobnych napraw stolarki i ślusarki należących do struktury budynku, prowadzenie magazynu części zamiennych, raportowanie;
    (iii) umowę na pośrednictwo w zawieraniu umów najmu, (świadczenie usług agencyjnych na zasadzie wyłączności), której przedmiotem są m.in. usługi doradcze związane z opracowywaniem strategii dotyczącej wynajmu powierzchni Budynku, usługi marketingowo-reklamowe mające na celu zwiększyć atrakcyjność Budynku, usługi wyszukiwania potencjalnych najemców, umowy na dostawę mediów (umowy dotyczące dystrybucji i dostawy energii elektrycznej, cieplnej, zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków), umowę na usługi telekomunikacyjne oraz umowę na udostępnienie Nieruchomości w związku ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych, umowę na usługi pielęgnacji roślinności;
    (iv) umowę na usługi ochrony, umowę na usługi sprzątania, umowę na usługi kompleksowego zabezpieczenia nieruchomości przed szkodnikami, umowę na usługi związane z dostarczaniem i serwisowaniem drzwi automatycznych, umowę na usługi okresowych przeglądów systemu ochrony przeciwpożarowej, umowę na usługi serwisowe nawilżania parowego, umowę na usługi okresowych przeglądów agregatów wody lodowej, umowę na usługi serwisowania automatycznych drzwi, umowę na usługi zamontowania oraz obsługi systemów w Budynku, umowę na usługi serwisowania pomp obiegowych, usługi monitoringu systemu pożarowego, z zastrzeżeniem umów wykonywanych w ramach umowy na obsługę techniczną, o której mowa w pkt (ii) powyżej lub będących przedmiotem odrębnego fakturowania;
    (v) umowę na usługi opracowania animacji z przeznaczeniem do wgrania na wyświetlaczu multimedialnym na gloriette;
    (vi) umowę kompleksowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej;
    (vii) umowy związane z wykonaniem prac aranżacyjnych dotyczących wynajmowanych powierzchni: umowa wyceny prac aranżacyjnych dla potencjalnych najemców, umowa na wykonanie robót projektowych i budowlano-montażowych dotyczących powierzchni biurowych, umowa dotycząca pełnienia roli inspektora nadzoru dla powierzchni aranżacyjnych, umowa dot. zarządzania wykonaniem prac aranżacyjnych.
  34. Sprzedający jest również stroną innych umów, które dotyczą zarówno Nieruchomości jak i innych inwestycji Sprzedającego lub jego działalności w ogólności. Dotyczy to np. umów na usługi prawne, umów na usługi księgowe, umów na świadczenie usług PR, usług IT. Ponadto Sprzedający jest również stroną innych umów związanych z realizacją innych inwestycji nieruchomościowych bądź robotami budowlanymi.
  35. Możliwe jest jednak, iż na dzień Transakcji, o której mowa poniżej w pkt 36, Sprzedający będzie stroną także innych umów niż umowy wymienione w pkt 33 oraz w pkt 34, bądź którakolwiek z umów wymienionych w pkt 33 oraz w pkt 34 powyżej ulegnie rozwiązaniu. Z zastrzeżeniem punktu 37 Sprzedający pozostanie stroną umów wskazanych w punktach 33 i 34 także po Transakcji.

    Opis transakcji sprzedaży.

  36. W związku ze znalezieniem inwestora i podjęciem decyzji o sprzedaży Nieruchomości wraz z ruchomościami oraz innymi prawami opisanymi we wniosku oraz na zasadach i w zakresie opisanym we wniosku („Transakcja”), Sprzedający zawarł 19 kwietnia 2019 r. umowę przedwstępną sprzedaży Nieruchomości z Nabywcą udokumentowaną aktem notarialnym. Sprzedający zobowiązał się do zawarcia umowy przyrzeczonej (dalej: „Umowa przyrzeczona”), na podstawie której Sprzedający:
    (i) sprzeda prawo wieczystego użytkowania gruntów,
    (ii) sprzeda prawo własności Budynku,
    (iii) sprzeda prawo własności Budowli,
    (iv) sprzeda prawa do ruchomości,
    (v) udzieli rękojmi oraz gwarancji jakości na wady fizyczne Budynku i Budowli w rozumieniu art. 577 Kodeksu Cywilnego z wyjątkiem wad prac wykończeniowych lub ulepszeniowych w wynajmowanych lokalach, które mają być wykonane przez Sprzedającego, z zastrzeżeniem prac wykończeniowych wykonywanych w lokalach, na które zostały lub zostaną udzielone rękojmie i gwarancje budowlane przez podwykonawców Sprzedającego, w zakresie, w jakim takie rękojmie i gwarancje budowlane zostaną przeniesione na Nabywcę w Umowie przyrzeczonej,
    (vi) przeniesie następujące prawa lub obowiązki związane z Nieruchomością:
    • prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów najmu zarówno tych, które przejdą na Nabywcę z mocy prawa, na podstawie art. 678 § 1 Kodeksu cywilnego jak i tych, dla których przeniesienia konieczna będzie cesja – dotyczy to na przykład umów najmu dotyczących powierzchni, które na moment Transakcji nie zostaną wydane najemcom (o ile takie umowy/powierzchnie wystąpią na dzień transakcji),
    • wszelkie prawa wynikające z zabezpieczeń wykonania zobowiązań najemców na podstawie umów najmu, które zostaną dostarczone przez takich najemców Sprzedającemu zgodnie z postanowieniami odpowiednich umów najmu przed datą Transakcji (na które będą składać się: gwarancje bankowe, gwarancje spółki macierzystej oraz oświadczenia o dobrowolnym poddaniu się egzekucji) w zakresie, w jakim prawa te są zbywalne lub dana strona wyraziła zgodę na takie przeniesienie do daty Transakcji,
    • wszystkie prawa wynikające z rękojmi i gwarancji budowlanych na prace wykończeniowe wykonywane dla najemców, w zakresie, w jakim prawa te są zbywalne lub dana strona wyraziła zgodę na takie przeniesienie do daty Transakcji, jak również obowiązek zwrotu zabezpieczeń ww. rękojmi i gwarancji budowlanych, jeżeli takie zabezpieczenia zostaną skutecznie przeniesione na Nabywcę w Umowie przyrzeczonej,
    • wszystkie autorskie prawa majątkowe określone w umowach z architektami wraz z późniejszymi zmianami wynikającymi z oświadczeń, które zostaną złożone przez architektów, jak również autorskie prawa zależne określone w umowach z architektami, wraz z późniejszymi zmianami, wynikającymi z oświadczeń, które zostaną złożone przez architektów, jak również upoważnienia do wykonywania autorskich praw osobistych wynikające z umów z architektami wraz z późniejszymi zmianami, wynikającymi z oświadczeń, które zostaną złożone przez architektów oraz wszelkie prawa, wierzytelności i roszczenia wobec architektów oraz innych twórców projektów i prawo własności dokumentacji wykonanej na podstawie umów z architektami,
    • wszystkie prawa do strony internetowej pod adresem internetowym: www.(...).pl,
    • wszystkie prawa (licencje) do oprogramowania zaprojektowanego i wymaganego do zarządzania Nieruchomością i jej eksploatacji, tj. system B., system kontroli dostępu, system antywłamaniowy, system przeciwpożarowy, system D., jeżeli są przenaszalne na Nabywcę:
    (vii) zapłaci na rzecz Nabywcy kaucje gotówkowe wpłacone przez najemców na podstawie umów najmu jako zabezpieczenie zobowiązań najemców z tytułu umów najmu.
  37. Strony oświadczyły również w Umowie przedwstępnej, że Sprzedający nie przenosi na Kupującego w ramach Transakcji żadnych aktywów, zobowiązań, umów, dokumentów (z wyjątkiem praw i rzeczy ściśle związanych z Nieruchomością i wyraźnie uzgodnionych przez Strony jako przedmiot Transakcji), żadnych praw i obowiązków, dokumentów związanych z działalnością gospodarczą Sprzedającego (z wyjątkiem dokumentów i praw ściśle związanych z Nieruchomością i wyraźnie uzgodnionych przez Strony jako przedmiot Transakcji), w tym żadnych aktywów, zobowiązań, umów, dokumentów, które nie są związane z Nieruchomością, w szczególności przedmiotem umowy nie będą:
    (i) aktywa, zobowiązania, umowy, dokumenty lub prawa i obowiązki oraz dokumenty związane z działalnością gospodarczą Sprzedającego (z wyjątkiem praw, rzeczy i dokumentów ściśle związanych z Nieruchomością i wyraźnie uzgodnionych przez Strony jako przedmiot Transakcji),
    (ii) zobowiązania bilansowe i pozabilansowe, w tym zobowiązania handlowe inne niż wynikające z umów najmu lub związane z Nieruchomością w taki sposób, że obciążają one Grunty lub prawo własności Budynku i Budowli,
    (iii) rachunki bankowe i środki na rachunkach bankowych,
    (iv) umowa o zarządzanie aktywami (asset management agreement),
    (v) umowy związane z ubezpieczeniem Nieruchomości,
    (vi) umowa o zarządzanie Nieruchomością (property managment agreement),
    (vii) umowa o obsługę techniczną (facility managment agreement),
    (viii) umowy o dostawę mediów i umowy o świadczenie usług wskazane w pkt 33 (i)-(ii) oraz (iv)-(v) powyżej,
    (ix) finansowanie związane z Nieruchomością,
    (x) księgi rachunkowe,
    (xi) know-how związany z działalnością gospodarczą/przedsiębiorstwem Sprzedającego.
  38. Strony zawarły umowę przedwstępną, na mocy której, Sprzedający i Nabywca zawrą Umowę przyrzeczoną pod warunkiem spełnienia lub zrzeczenia się następujących warunków zawieszających (dalej zwanych; „Warunkami”):
    (i) interpretacja indywidualna potwierdzająca opodatkowanie podatkiem od towarów i usług Transakcji według stawki 23% oraz prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przez Nabywcę zostanie wydana przez właściwy organ podatkowy na podstawie wspólnego wniosku Sprzedającego i Nabywcy i dostarczona Stronom,
    (ii) Nabywca uzyska wiążące zobowiązanie wystawienia polisy ubezpieczeniowej tytułu prawnego, która zostanie wydana Nabywcy, obejmującej zarówno ubezpieczenie tytułu prawnego, jak i ryzyk wymienionych w Umowie przedwstępnej satysfakcjonującej dla Nabywcy,
    (iii) Sprzedający uzyska i zaakceptuje na piśmie oświadczenie architekta wskazanego w umowie.
  39. Wszystkie warunki (z wyjątkiem warunku, o którym mowa w punkcie 38 (i) są zastrzeżone na korzyść Nabywcy i tylko Nabywca ma prawo zrzec się spełnienia jednego lub wszystkich warunków (z wyjątkiem warunku, o którym mowa w punkcie 38 (i), według własnego uznania, w dowolnym czasie przed terminem określonym w Umowie przedwstępnej, poprzez doręczenie Sprzedającemu oświadczenia złożonego na piśmie, o zrzeczeniu się danego warunku. W takim przypadku warunek lub warunki, których spełnienia Nabywca zrzekł się, zostaną uznane za niezastrzeżone. Warunek, o którym mowa w punkcie 38 (i), może zostać uchylony wyłącznie na podstawie pisemnej zgody obu Stron, a w takim przypadku ten warunek zostanie uznany za niezastrzeżony. Dodatkowo na moment zawarcia Umowy przyrzeczonej, Sprzedający może być w trakcie wykonywania prac aranżacyjnych na wynajętych powierzchniach. Jednocześnie, z uwagi na fakt, że na moment zawarcia Umowy przyrzeczonej część powierzchni może nie być wykończona, prace mające na celu wykończenie tych powierzchni mogą być prowadzone przez Sprzedającego – w wykonaniu zobowiązań zaciągniętych wobec Nabywcy – już po zawarciu Umowy przyrzeczonej. W takim przypadku, po dokonaniu wykończenia przedmiotowych powierzchni nastąpi przeniesienie na Nabywcę praw (roszczeń) z tytułu wykonanych prac wykończeniowych obejmujących prawa wynikające z rękojmi i gwarancji budowlanych na prace wykończeniowe oraz prawa z zabezpieczeń ww. rękojmi i gwarancji budowlanych oraz prawa autorskie do dokumentacji projektowej dotyczącej tych prac.
  40. W przypadku nie wynajęcia i nie wydania najemcom całej powierzchni osobom trzecim przez Sprzedającego do momentu zawarcia Umowy przyrzeczonej sprzedaży nieruchomości, powierzchnie te zostaną objęte umową najmu zawartą pomiędzy Sprzedającym a Nabywcą (dalej: „Główna Umowa Najmu”), zgodnie z którą z momentem nabycia przez Nabywcę Budynku, Nabywca staje się wynajmującym (jako nowy właściciel), zaś Sprzedający staje się najemcą wszelkich pomieszczeń przeznaczonych do wynajmu w Budynku, które – według stanu na moment zawarcia Umowy przyrzeczonej – nie byłyby wydane najemcom na podstawie umów najmu zawartych z osobami trzecimi. Nabywca będzie zobowiązany zwolnić Sprzedającego z obowiązków wynikających z Głównej Umowy Najmu, w zakresie w jakim, w stosunku do danej powierzchni Budynku objętej Główną Umową Najmu zostanie zawarta i wejdzie w życie umowa najmu spełniająca kryteria uzgodnione pomiędzy Sprzedającym i Nabywcą oraz powierzchnie objęte taką umowa najmu zostaną wydane najemcy, a najemca ustanowi zabezpieczenia przewidziane taką umową najmu.

    Cena za przedmiot Transakcji.

  41. Przedmiot Transakcji zostanie sprzedany w zamian za cenę (dalej: „Cena”), która zostanie zwiększona o podatek od towarów i usług. W umowie sprzedaży, która zostanie zawarta pomiędzy Sprzedającym a Nabywcą, określonym składnikom majątkowym będącym przedmiotem Transakcji mogą zostać przypisane określone części Ceny.
  42. Cena zostanie zapłacona w EUR, a wartość podatku od towarów i usług zostanie uregulowana w PLN przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności, zgodnie z art. 108a ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie ze średnim kursem wymiany EUR/PLN publikowanym przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym bezpośrednio poprzedzającym dzień zawarcia Transakcji.
  43. Strony zastrzegają, że po transakcji Cena może ulec korekcie (zwiększeniu) w szczególności w przypadku, gdy:
    1. Nabywca zawrze umowę najmu na niewynajętą powierzchnię Budynku, na warunkach wynegocjowanych przez Sprzedającego na podstawie Głównej Umowy Najmu z czynszem wyższym niż wskazany w ustalonych przez Strony kryteriach najmu lub z czynszem wyższym niż czynsz minimalny wskazany w Umowie przedwstępnej, lokal taki zostanie wydany najemcy oraz zabezpieczenie określone w umowie najmu zostało doręczone Nabywcy, gwarancje i rękojmie oraz prawa autorskie dotyczące prac wykończeniowych lokalu zostały przeniesione na Kupującego w zakresie określonym w Umowie, lub
    2. Główna Umowa Najmu zawarta pomiędzy Sprzedającym a Nabywcą wygasła w odniesieniu do całości lub części lokali niewynajętych (zgodnie z postanowieniami Głównej Umowy Najmu) ze względu na nie zawarcie przez Kupującego nowej umowy najmu zgodnie z Główną Umową Najmu, mimo że Sprzedający przekazał Nabywcy taką nową umowę najmu podpisaną przez najemcę, zgodnie z postanowieniami Głównej Umowy Najmu.
  44. W takiej sytuacji Strony dokonają zmiany Umowy przyrzeczonej w celu skorygowania Ceny w celu udokumentowania korekty ceny, Sprzedający będzie natomiast zobowiązany do wystawienia Kupującemu faktury na korektę Ceny (w sytuacji, gdy Nabywca w terminie określonym w Umowie przyrzeczonej nie podpisze zmian do Umowy przyrzeczonej, Sprzedający będzie uprawniony do wystawienia faktury korygującej bez podpisania jakichkolwiek zmian do Umowy przyrzeczonej).

    Pozostałe rozliczenia po Transakcji.

  45. Po zawarciu Umowy przyrzeczonej Nabywca zawrze nowe umowy zapewniające prawidłowe funkcjonowanie Nieruchomości w niezbędnym zakresie. Nie jest wykluczone, że część z umów, w tym np. umowy o dostawę mediów zostaną zawarte z tymi samymi dostawcami usług, co będzie zależne od dokonanej przez Nabywcę oceny konkurencyjności poszczególnych ofert. Zainteresowani zaznaczają jednak, że kluczowe dla Nabywcy umowy m.in. w zakresie zarządzania (Umowa o Zarządzanie), czy o obsługę techniczną (facility managment agreement), zostaną zawarte z nowymi dostawcami usług (nieświadczącymi dotychczas usług na rzecz Sprzedawcy w odniesieniu do Nieruchomości).
  46. Strony będą koordynować swoje działania i współpracować w dobrej wierze po dniu Transakcji w celu zabezpieczenia prawidłowej eksploatacji i funkcjonowania Nieruchomości, aby nie było przerwy w świadczeniu usług na rzecz Nieruchomości oraz aby nowe umowy z usługodawcami zostały zawarte przez Nabywcę tak szybko, jak będzie to możliwe po dniu Transakcji. Możliwe jest również, iż przez pewien czas od dnia zawarcia Umowy przyrzeczonej Nabywca zostanie upoważniony przez Sprzedającego do wykonywania praw z niektórych umów dotyczących dostaw mediów i usług potrzebnych dla prawidłowej eksploatacji i funkcjonowania Nieruchomości, w przypadku gdy na datę zawarcia Umowy przyrzeczonej nie będzie możliwe rozwiązanie istniejących umów oraz zawarcie nowych umów zapewniających dostawę mediów lub świadczenie usług niezbędnych dla prawidłowej eksploatacji i funkcjonowania Nieruchomości. W takim przypadku w okresie do czasu rozwiązania danej umowy, Nabywca będzie ponosił koszty takich usług, i w tym celu Sprzedający będzie uprawniony do refakturowania kosztów wynikających z takich umów na Nabywcę, w tym zakresie w pkt 48 poniżej. Kupujący zwróci Sprzedającemu koszty dostaw mediów na podstawie umów o dostawę mediów, realizowanych na rzecz Nieruchomości w okresie od pierwszego dnia po zakończeniu miesiąca, w którym miała miejsce Transakcja, na zasadach i warunkach określonych między Stronami.
  47. Sprzedający będzie uprawniony do zafakturowania i pobrania od najemców czynszów należnych na podstawie umów najmów za okres do końca miesiąca, w którym nastąpiła Transakcja, a Nabywca będzie zobowiązany do zapłaty Sprzedającemu wszelkich kwot otrzymanych od najemców (omyłkowo lub w inny sposób) z tytułu czynszu należnego na podstawie umów najmu za okres do końca miesiąca, w którym miała miejsce Transakcja.
  48. Za prawo Sprzedającego do pobierania czynszów na podstawie umów najmu od daty Transakcji (włącznie) do końca miesiąca, w którym miała miejsce Transakcja, Sprzedający zapłaci Nabywcy wynagrodzenie równe czynszowi za ten okres powiększone o podatek od towarów i usług, o ile będzie miał zastosowanie.
  49. Z zastrzeżeniem punktu 52, Nabywca będzie uprawiony do otrzymywania czynszów i wszystkich innych płatności należnych wynajmującemu na podstawie umów najmu za okres rozpoczynający się w pierwszym dniu miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce Transakcja.
  50. Sprzedający będzie odpowiedzialny za pokrycie wszystkich kosztów dotyczących Nieruchomości za okres do końca miesiąca, w którym miała miejsce Transakcja (włącznie). Strony rozliczą opłaty eksploatacyjne należne Sprzedającemu od najemców na podstawie umów najmu z faktycznymi opłatami eksploatacyjnymi zapłaconymi przez Sprzedającego w związku z utrzymaniem i eksploatacją Nieruchomości (w tym podatkami od nieruchomości, opłatami za zarządzanie Nieruchomością i kosztami jej ubezpieczenia oraz kosztami mediów w zakresie, w jakim koszty takie nie są zwracane przez najemców).
  51. Sprzedający będzie zobowiązany do współpracy z Nabywcą w rozliczeniu opłat eksploatacyjnych za rok 2019 oraz do przekazania mu wszystkich informacji, które mogą być niezbędne lub przydatne do dokonania takiego rozliczenia pod warunkiem, że Sprzedający będzie lub powinien być w posiadaniu takich informacji.
  52. W przypadku gdy nie wszystkie koszty prac wykończeniowych w lokalach wynajmowanych zostaną rozliczone przed dniem Transakcji, a najemcy będą zobowiązani do zapłacenia Sprzedającemu jakichkolwiek kosztów tych prac wykonanych na podstawie umów najmu, Nabywca zapłaci Sprzedającemu wszelkie kwoty otrzymane od najemców z tytułu kosztów tych prac wykonanych przez Sprzedającego na podstawie umów najmu.
  53. W zależności od sytuacji, może okazać się, że zaprezentowane zasady rozliczeń ulegną nieznacznej zmianie za zgodą obu Stron lub rozliczenia takie w ogóle nie wystąpią.

    Rachunkowość oraz wydzielenie organizacyjne.

  54. Nieruchomość (wraz z pozostałymi składnikami majątkowymi i prawami będącymi przedmiotem Transakcji) nie stanowi oddziału, zakładu, czy też oddzielnej jednostki organizacyjnej, przedsiębiorstwa Sprzedającego.
  55. Sprzedający posiada w swoich strukturach oddział zarejestrowany w KRS działający pod firmą S. Sp. z.o.o. R. E. Oddział W. („Oddział”), który jednak zgodnie z podjętą uchwałą nie jest oddziałem samobilansującym się. W założeniu Oddział ma skupiać inwestycje deweloperskie Sprzedającego, przy czym formalnie do Oddziału nie zostały przypisane żadne aktywa oraz pasywa. Zgodnie z treścią uchwały Zarządu Sprzedającego z 17 maja 2018 r. w sprawie utworzenia Oddziału przedmiot działalności Oddziału został ograniczony do prowadzenia wyłącznie działalności deweloperskiej.
  56. W oparciu o prowadzoną przez Sprzedającego ewidencję księgową jest możliwe przyporządkowanie do sprzedawanej Nieruchomości przychodów i należności z tytułu najmów oraz opłat eksploatacyjnych dotyczących utrzymania Nieruchomości oraz kosztów i zobowiązań bezpośrednio związanych z tymi przychodami. Taki sposób prezentacji dotyczy wszystkich rodzajów działalności i kontraktów realizowanych przez Sprzedającego i nie jest on dedykowany szczególnie/systemowo żadnemu konkretnemu projektowi, w tym Nieruchomości.
  57. Sprzedający stosuje system ewidencjonowania kosztów i zobowiązań pośrednich (np. prawnych, księgowych, administracyjnych), który pozwala na ich przyporządkowanie do Budynku ale także i do każdego innego rodzaju działalności i kontraktów realizowanych przez Sprzedającego na podstawie ustalonej metodologii (np. współczynnika). Model alokacji kosztów pośrednich nie jest dedykowany szczególnie/systemowo konkretnemu projektowi. Nie jest możliwe przypisanie do Nieruchomości, ani żadnej jej części, środków pieniężnych oraz kapitałów.
  58. Sprzedający nie dokonał organizacyjnego wydzielenia Nieruchomości, ani żadnej części Nieruchomości. Sprzedający nie posiada odrębnego planu kont dla Nieruchomości, ani żadnej jej części, nie prowadzi odrębnych ksiąg rachunkowych dla Nieruchomości, ani żadnej jej części oraz nie sporządza odrębnego bilansu i rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych dla Nieruchomości lub jakiejkolwiek jej części.
  59. Sprzedający jest właścicielem innych nieruchomości oraz posiada inne aktywa, w tym grunty, prawa użytkowania wieczystego gruntu, budynki i budowle, w odniesieniu do których Sprzedający prowadzi inwestycje deweloperskie lub działalność komercyjną.
  60. Jakiekolwiek inne składniki w ramach przedsiębiorstwa Sprzedającego nie są wyodrębnione w jakikolwiek sposób jako oddział, zakład, czy też oddzielna jednostka organizacyjna, (w tym w szczególności na podstawie uchwały odpowiednich organów lub innych aktów wewnętrznych) z przedsiębiorstwa Sprzedającego i co do zasady na moment Transakcji nie ma planów ich wyodrębniania.
  61. Sprzedający nie sporządza sprawozdania łącznego obejmującego Nieruchomość lub jej część jako wyodrębnioną jednostkę.
  62. Sprzedający nie posiada wyodrębnionego rachunku (rachunków) bankowych ani subkonta obsługującego jedynie Nieruchomość lub jej część w zakresie płatności przychodzących i wychodzących. Wszelkie płatności regulowane są w ramach zbiorczego rachunku (rachunków) bankowych dla całej firmy.

    Pozostałe informacje.

  63. Sprzedający nie wykorzystywał Nieruchomości wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.
  64. Strony zamierzają złożyć przed dniem dostawy w stosunku do Nieruchomości oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług (spełniające warunki, o których mowa w art. 43 ust 11 ustawy o podatku od towarów i usług) i tym samym wybiorą opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sprzedaży Nieruchomości.
  65. Sprzedający nie zatrudnia żadnych pracowników, dla których działalność Sprzedającego związana z najmem, eksploatacją i utrzymaniem Nieruchomości lub wykończeniem lokali stanowiłaby zakład pracy. Tym samym, w wyniku Transakcji nie dojdzie do przejścia pracowników, zakładu pracy, ani części zakładu pracy Sprzedającego na Nabywcę.
  66. W skład Nieruchomości nie wchodzą obiekty budowlane zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
  67. W umowie sprzedaży Sprzedający udzieli standardowych zapewnień w zakresie m.in. umocowania Sprzedającego do zawarcia umowy, tytułu prawnego Sprzedającego do Nieruchomości i pozostałych aktywów przenoszonych na podstawie umowy, kwestii podatkowych, umów najmu, ubezpieczenia, braku pracowników, pozwoleń administracyjnych, postępowań sądowych, własności intelektualnej, kwestii środowiskowych i kompletności materiałów due diligence (jest to standardowa praktyka w przypadku takich transakcji).
  68. Strony są podmiotami niepowiązanymi, zarówno w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług jak i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
  69. W ramach planowanej Transakcji Nabywca nabędzie jedynie wybrane składniki majątkowe przedsiębiorstwa Sprzedającego, a nie jego całość lub zorganizowany zespół.
  70. Po dokonaniu Transakcji Nabywca planuje wykorzystywać Nieruchomość do własnej działalności gospodarczej Kupującego, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w tym prowadzenia działalności w zakresie najmu Nieruchomości oraz do własnej działalności gospodarczej Kupującego, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  71. W celu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie najmu, Nabywca będzie podejmował działania pozwalające na prowadzenie tej działalności, w tym w szczególności będzie pozyskiwał aktywa i zawierał umowy, których nie uzyska w ramach Transakcji, w tym np. umów finansowania, Umowy o Zarządzanie, umowy o obsługę techniczną (facility managment agreement).
  72. Po dokonaniu Transakcji obowiązek zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Nieruchomości spoczywał będzie na Nabywcy, z zastrzeżeniem możliwych rozliczeń wskazanych w punktach 45 do 53.
  73. Po nabyciu składników majątku będących przedmiotem sprzedaży Nabywca nie będzie prowadził działalności w oparciu wyłącznie o te składniki. Nabywca dla prowadzenia działalności gospodarczej będzie angażować również inne składniki majątku (niebędące przedmiotem Transakcji) lub będzie podejmował inne dodatkowe działania. W szczególności: Nabywca, w celu prowadzenia działalności w oparciu o składniki nabyte w ramach Transakcji, zawrze dodatkowe umowy, w tym umowy, o których mowa w punkcie 37, m.in. umowy o zarządzanie, umowy o obsługę techniczną (facility management agreement). Dodatkowo, Nabywca będzie zmuszony zawrzeć we własnym zakresie umowy dotyczące dostaw w zakresie mediów i innych umów serwisowych, gdyż w ramach Transakcji nie przejdą na Nabywcę prawa i obowiązki wynikające z takich umów.
  74. Strony planują przeprowadzić Transakcję w 2019 r.
  75. Nabywca zapewni sobie finansowanie w związku z Transakcją i przyszłą działalnością gospodarczą, przy czym takiego finansowania nie udzieli mu Sprzedający.




W uzupełnieniu wniosku z 16 lipca 2019 r. Zainteresowani wskazali m.in., że Przedmiotem Transakcji będzie:

(i) prawo wieczystego użytkowania Gruntów,

(ii) prawo własności Budynku,

(iii) prawo własności Budowli,

(iv) prawa do ruchomości,

(v) prawa lub obowiązki związane z Nieruchomością:

  • prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów najmu zarówno tych, które przejdą na Nabywcę z mocy prawa, na podstawie art. 678 § 1 Kodeksu cywilnego jak i tych, dla których przeniesienia konieczna będzie cesja – dotyczy to na przykład ewentualnych umów najmu dotyczących powierzchni, które na moment Transakcji nie zostaną wydane najemcom,
  • wszelkie zbywalne prawa wynikające z zabezpieczeń wykonania zobowiązań najemców na podstawie umów najmu, które zostaną dostarczone przez takich najemców Sprzedającemu zgodnie z postanowieniami odpowiednich umów najmu przed datą Transakcji (na które będą składać się: gwarancje bankowe, gwarancje spółki macierzystej oraz oświadczenia o dobrowolnym poddaniu się egzekucji),
  • wszystkie zbywalne prawa wynikające z rękojmi i gwarancji budowlanych na prace wykończeniowe wykonywane dla najemców, jak również obowiązek zwrotu zabezpieczeń udzielonych celem zabezpieczenia wykonania obowiązków z ww. rękojmi i gwarancji budowlanych,
  • wszystkie autorskie prawa majątkowe określone w umowach z architektami wraz z późniejszymi zmianami wynikającymi z oświadczeń, które zostaną złożone przez architektów, jak również autorskie prawa zależne określone w umowach z architektami, wraz z późniejszymi zmianami, wynikającymi z oświadczeń, które zostaną złożone przez architektów, jak również upoważnienia do wykonywania autorskich praw osobistych wynikające z umów z architektami wraz z późniejszymi zmianami, wynikającymi z oświadczeń, które zostaną złożone przez architektów oraz wszelkie prawa, wierzytelności i roszczenia wobec architektów oraz innych twórców projektów i prawo własności dokumentacji wykonanej na podstawie umów z architektami,
  • wszystkie prawa do strony internetowej pod adresem internetowym: www.(...).pl,
  • wszystkie prawa (licencje) do oprogramowania zaprojektowanego i wymaganego do zarządzania Nieruchomością i jej eksploatacji, tj. system B., system kontroli dostępu, system antywłamaniowy, system przeciwpożarowy, system D., jeżeli są przenaszalne na Nabywcę,

(vi) kaucje gotówkowe wpłacone przez najemców na podstawie umów najmu jako zabezpieczenie zobowiązań najemców z tytułu umów najmu.

Ponadto Sprzedający udzieli rękojmi oraz gwarancji jakości na wady fizyczne Budynku i Budowli w rozumieniu art. 577 Kodeksu cywilnego z wyjątkiem wad prac wykończeniowych lub ulepszeniowych, w zakresie, w jakim prawa z rękojmi i gwarancji udzielonych przez wykonawców takich prac wykończeniowych lub ulepszeniowych zostaną przeniesione na Nabywcę.

W uzupełnieniu wniosku z 03 sierpnia 2019 r. Zainteresowani wskazali m.in., że Budynek opisany we wniosku znajduje się na następujących działkach, tj.:

(i) nr 46/17 o obszarze 791,00 m2, położonej w W., dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą;

(ii) nr 46/6, 46/7, 46/11, 46/12 o łącznym obszarze 914 m2, położone w W., dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą;

(iii) nr 47 o obszarze 578 m2, położonej w W., dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą;

(iv) nr 77/4 o obszarze 310 m2, położonej w W., dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą.

Natomiast opisana we wniosku budowla – chodnik znajduje się na następujących działkach:

(i) nr 77/4 położonej w W., dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą;

(ii) nr 46/17 położonej w W., dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą;

(iii) nr 46/12 położonej w W., dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą.

Zainteresowani wskazali ponadto, że każda z działek będących przedmiotem sprzedaży stanowi działkę zabudowaną.

Organ zaznacza, że przywołując za Zainteresowanymi treść opisu zdarzenia przyszłego pominięto tę jego część, która znajduje się w pozostałej treści uzupełnień, gdyż odnosi się ona wyłącznie do zagadnień dotyczących podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w zakresie, w jakim przedmiot Transakcji będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej 23%, sprzedaż Nieruchomości na rzecz Spółki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Zainteresowanych, w zakresie, w jakim przedmiot Transakcji będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej 23%, sprzedaż przedmiotu Transakcji na rzecz Spółki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają m.in. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, co do zasady, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i – w przypadku umowy sprzedaży – ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 cyt. ustawy). Jednakże zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi nie podlegają czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług (z określonymi wyjątkami).

Jak zostało wskazane powyżej, planowana sprzedaż przez Sprzedającego na rzecz Kupującego Nieruchomości (wraz z pozostałymi składnikami majątkowymi będącymi przedmiotem Transakcji) będzie stanowiła w całości czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie wyłączoną z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W szczególności, Transakcja w zakresie dostawy Budynku będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem podstawowej stawki 23%, jako że dostawa Budynku w takim przypadku zostanie dokonana przed upływem dwóch lat od pierwszego zasiedlenia, przy czym Transakcja w zakresie dostawy Budowli będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług jako dostawa budynku, budowli lub ich części dokonywana po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia, to jeżeli Zainteresowani złożą na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług oświadczenie, że wybierają opodatkowanie Transakcji, to Transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem podstawowej stawki 23%.

Jako że Transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej 23%, nie będzie ona podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji, Organ przywołał powyżej tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie – interpretacja z 20 sierpnia 2019 r., znak: 0113-KDIPT1-3.4012.261.2019.5.OS.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1519) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych decyduje – w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – moment dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy – obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo wieczystego użytkowania. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania jako Kupujący (sp. z o.o.) zamierza nabyć od Sprzedającego (Zainteresowanego będącego stroną postępowania) – sp. z o.o. następujące składniki:

  1. Nieruchomość będącą Przedmiotem Transakcji, która obejmować będzie:
    • prawo użytkowania wieczystego kilku działek (zwane łącznie „Gruntami”),
    • prawo własności budynku biurowego z częścią handlową i usługową oraz magazynową wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, w skład którego wchodzi także garaż podziemny znajdujący się na Gruncie (dalej: Budynek) oraz prawo własności budowli w postaci chodnika (dalej: Budowla).
      Grunty, Budynek i Budowla zostały łącznie nazwane „Nieruchomościami”;
  2. prawa do ruchomości;
  3. prawa lub obowiązki związane z Nieruchomością.


Kwestią do rozstrzygnięcia jest fakt, czy powyższa umowa sprzedaży (Sprzedaż Nieruchomości) będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, tj. czy w zakresie w jakim transakcja będzie opodatkowana stawką 23% podatku od towarów i usług, sprzedaż Nieruchomości będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy sprzedaż Nieruchomości dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług będzie bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej wydanej 20 sierpnia 2019 r., znak: 0113-KDIPT1-3.4012.261. 2019.5.OS, dotyczącej podatku od towarów i usług, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, m.in. że planowana transakcja sprzedaży nie będzie stanowiła transakcji wyłączonej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług; planowana transakcja zbycia składników majątkowych stanowić będzie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy według właściwej stawki podatku od towarów i usług. Transakcja sprzedaży Budynku nie będzie mogła korzystać ze zwolnień przewidzianych w ustawie o podatku od towarów i usług, co w konsekwencji spowoduje, że będzie opodatkowana podstawową stawką podatku na mocy art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. stawką 23%. Zbycie części gruntu, na którym usytuowany jest Budynek również będzie opodatkowane podstawową stawką podatku, tj. 23% stawką – zgodnie z treścią art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast transakcja sprzedaży Budowli (chodnika) jak również cześć gruntu, na którym usytuowana jest Budowla może korzystać ze zwolnienia wynikającego z treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku gdy Strony Transakcji skorzystają z możliwości wyboru opodatkowania, o którym mowa w treści art. 43 ust. 10 ustawy (złożą stosowne oświadczenie), wówczas dostawa Budowli jak również cześć gruntu, na którym usytuowana jest Budowla będzie podlegała opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23% na mocy art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, skoro omawiana we wniosku transakcja, dotycząca sprzedaży Nieruchomości będzie faktycznie opodatkowana 23% stawką podatku od towarów i usług (nie będzie z tego podatku zwolniona, bo mimo zaistnienia prawa do zwolnienia Strony złożą oświadczenie o rezygnacji z tego zwolnienia), to do opisanej transakcji sprzedaży Nieruchomości znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. To oznacza, że w zakresie w jakim transakcja sprzedaży będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, sprzedaż Nieruchomości będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj