Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.195.2019.1.AG
z 16 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2019 r. (data wpływu 2 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • zwolnienia przedmiotowego otrzymanego dofinansowania w przypadku pierwszego stanu faktycznego – jest nieprawidłowe,
  • zwolnienia przedmiotowego otrzymanego dofinansowania w przypadku drugiego stanu faktycznego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego otrzymanego dofinansowania (dwa stany faktyczne).

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Stan faktyczny nr 1.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Rozliczenia podatku dochodowego dokonuje na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wnioskodawca nie jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność opodatkowana jest na zasadach ogólnych podatkiem liniowym 19%.

W dniu złożenia wniosku nie jest prowadzone wobec Wnioskodawcy żadne postępowanie kontrolne ani podatkowe.

W 2016 roku Wnioskodawca zawarł umowę (realizacja umowy od 01.03.2016 r. do 28.02.2018 r.) w imieniu własnym (Beneficjent) oraz w imieniu i na rzecz Partnera z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa. Umowa dotyczyła dofinansowania Projektu „Dofinansowane kursy językowe i komputerowe (…)” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (Oś Priorytetowa 8. Edukacja; Działanie 8.2 Uczenie się przez całe życie). Projekt ten współfinansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Instytucją zarządzającą Projektem był Zarząd Województwa.

Całkowita wartość dofinansowania w kwocie x zł pochodziła z następujących źródeł:

  • x zł (85%) ze środków europejskich (EFS),
  • x zł (4,97%) z dotacji celowej,
  • x (10,03%) stanowił wkład własny Beneficjenta.

Płatność dotycząca współfinansowania z EFS przekazana została przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez Urząd Marszałkowski Województwa.

Dotację celową w części dotyczącej współfinansowania krajowego przekazał Urząd Marszałkowski Województwa, jako krajowe wsparcie finansowe z budżetu państwa.

W ramach tej umowy Partner realizował jedno zadanie, polegające na szkoleniu z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych, na które przeznaczono kwotę ryczałtową x zł. Partner wykonał zadanie prawidłowo i zgodnie z umową Wnioskodawca przekazał na jego rachunek wskazaną kwotę.

Dofinansowanie w pozostałej części przeznaczone zostało na zadanie realizowane przez Wnioskodawcę. Przedmiotem tego zadania było szkolenie podnoszące kompetencje językowe grupy docelowej.

Wydatki związane z Projektem (poniesione zarówno przez Wnioskodawcę jak i przez Partnera) zgodnie z par. 5 ust. 3 umowy rozliczone zostały w oparciu o kwoty ryczałtowe. Należy przez to rozumieć kwoty uzgodnione za wykonanie określonego w Projekcie zadań na etapie zatwierdzania wniosku o dofinansowanie. Konsekwencją rozliczenia Projektu na takich zasadach było w szczególności to, że zgodnie z par. 7 ust. 1 i 2 pkt 2 umowy Wnioskodawca był zwolniony z prowadzenia na potrzeby realizowanego Projektu jakiejkolwiek ewidencji dokumentującej poniesione przez Wnioskodawcę w tym zakresie wydatki. Umowa w ramach rozliczenia ryczałtowego określała natomiast minimalne wartości wskaźników, jakie Wnioskodawca zobowiązany był uzyskać. Wskaźniki te dotyczyły w szczególności: liczby godzin szkolenia, liczby materiałów szkoleniowych, liczby osób, które zdały egzamin wewnętrzny i zewnętrzny oraz liczby osób, które ukończyły szkolenie.

Z uzyskanego dofinansowania nie zostały zakupione środki trwałe, na rzecz członków grupy docelowej nie zostały przekazane żadne świadczenia pieniężne, oraz nie zostało wypłacone na rzecz Wnioskodawcy wynagrodzenie.

Stan faktyczny nr 2.

Na wstępie Wnioskodawca podkreśla, że przedstawienie drugiego stanu faktycznego i postawienie do niego pytania o takiej samej treści jak pytania w odniesieniu do pierwszego stanu faktycznego wynika w głównej mierze stąd, że dofinansowanie w tym przypadku pochodziło z tych samych źródeł co w pierwszym stanie faktycznym, ale zgodnie z umową sposób rozliczania wydatków wobec Zarządu Województwa różnił się od sposobu zastosowanego w pierwszym stanie faktycznym.

W dniu 09.09.2016 r. Wnioskodawca zawarł w imieniu własnym (Beneficjent) oraz w imieniu i na rzecz Partnera umowę z Zarządem Województwa. Przedmiotem umowy było dofinansowanie Projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020; Oś priorytetowa 6. Rynek pracy; Działanie 6.3. Samozatrudnienie i przedsiębiorczość; Poddziałanie 6.3.1. Samozatrudnienie i przedsiębiorczość. Projekt ten współfinansowany był z Europejskiego Funduszu Społecznego. Okres realizacji umowy określono od 01.09.2016 r. do 30.06.2018 r. Umowa została wykonana przez Wnioskodawcę prawidłowo, a kwota dofinansowania wypłacona w całości.

Przyznane dofinansowanie Projektu w łącznej wysokości x zł pochodziło z następujących źródeł:

  • x zł ze środków europejskich, co stanowiło 85% wydatków kwalifikowanych Projektu,
  • x zł z dotacji celowej co stanowiło 10% wydatków kwalifikowanych Projektu,
  • x zł stanowił wkład własny Wnioskodawcy (5% wydatków kwalifikowanych Projektu).

Płatność dotyczącą współfinansowania z EFS przekazana została przez BGK na podstawie zlecenia wystawionego przez Urząd Marszałkowski Województwa .

Dotację celową, jako krajowe wsparcie finansowe z budżetu państwa przekazał Urząd Marszałkowski Województwa.

Zgodnie z par. 7 ust. 1 umowy Beneficjent zobowiązany był do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z projektem, z wyłączeniem kosztów pośrednich oraz kwot ryczałtowych.

Z kolei ust. 2 pkt 2 tego paragrafu precyzował, że Beneficjenci rozliczający się w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów mieli możliwość wyboru i prowadzenia na potrzeby realizowanego przez siebie Projektu, wyodrębnionej ewidencji księgowej w formie Zestawienia wszystkich dokumentów księgowych dotyczących realizowanego Projektu bądź wykorzystać do tego celu książkę przychodów i rozchodów w taki sposób, aby dokument w tej ewidencji został oznaczony tak, żeby to oznaczenie w jednoznaczny sposób wskazywało na związek operacji gospodarczej z Projektem.

Zatem w odniesieniu do kosztów pośrednich i kwot ryczałtowych związanych z Projektem Wnioskodawca zwolniony był z obowiązku prowadzenia ich wyodrębnionej ewidencji i rozliczenia, natomiast koszty bezpośrednie związane z realizacją Projektu podlegały ewidencji i rozliczeniu w sposób określony w umowie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  • Pytanie dotyczące stanu faktycznego nr 1:
    Czy kwota dofinansowania Projektu w części pochodzącej ze środków europejskich oraz z dotacji celowej stanowi dochód niepodlegający podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, a tym samym czy wypłata nadwyżki na konto prywatne Wnioskodawcy wynikająca z wypłaconego dofinansowania projektu, w całości rozliczanego ryczałtowo, powstała w wyniku mniejszych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania projektu stanowi przychód, który podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  • Pytanie dotyczące stanu faktycznego nr 2:
    Czy kwota dofinansowania Projektu w części pochodzącej ze środków europejskich oraz z dotacji celowej stanowi dochód niepodlegający podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, a tym samym czy wypłata nadwyżki na konto prywatne Wnioskodawcy wynikająca z wypłaconych kosztów pośrednich, powstałej w wyniku mniejszych rzeczywistych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania z tytułu kosztów pośrednich stanowi przychód, który podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu stanu faktycznego nr 1, kwota dofinansowania Projektu w części pochodzącej ze środków europejskich oraz z dotacji celowej stanowi dochód niepodlegający podatkowi dochodowemu od osób fizycznych.

Zwolnienie z podatku dochodowego ma charakter przedmiotowy.

W zakresie dotacji.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 updof, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych m.in. w art. 21 updof.

W myśl art. 14 ust. 1 updof, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z przepisem art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych.

Należy w tym miejscu podkreślić, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 updof różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu na jaki zostały one przeznaczone.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 updof wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego z zastrzeżeniem ust. 36.

Wyłączenie, o którym mowa w ust. 36 nie ma zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem dotyczy części dotacji przeznaczonej na wynagrodzenie dla osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą na podstawie odrębnych przepisów.

Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 updof wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego, czy przyznane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 126 Ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczenia środki budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczonych na podstawie tejże ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Dotacja celowa na wsparcie Projektu została wypłacona jako krajowe wsparcie finansowe z budżetu państwa. Należy zatem przyjąć, że dotacja ta mieści się w kategoriach zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust.1 pkt 129 updof.

W zakresie funduszy europejskich.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 137 updof stanowi, że wolne od podatku dochodowego są środki otrzymane przez uczestników projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych. Z kolei zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c tej ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1 uofp, do środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Europejski Fundusz Społeczny, z którego współfinansowany został Projekt w ramach umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Województwem jest funduszem strukturalnym. Zatem środki uzyskane z tego źródła są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 updof.

Zwolnieniu podlega cała kwota otrzymanej dotacji, w tym również nadwyżka, która wystąpiła w wyniku uwzględnienia w projekcie kwot większych niż wydatki rzeczywiście poniesione. Jeśli zatem całość otrzymanego dofinansowania projektu stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania, to niewykorzystane środki nie zmieniają swojego charakteru, nadal pozostają środkami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 i 137 u.p.d.o.f.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do stanu faktycznego nr 2, kwota dofinansowania Projektu w części pochodzącej ze środków europejskich oraz z dotacji celowej stanowi dochód niepodlegający podatkowi dochodowemu od osób fizycznych odpowiednio na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 i pkt 129 updof.

Według Wnioskodawcy, nie ma w tym zakresie żadnego znaczenia okoliczność wynikająca z umowy, w ramach której realizowany był Projekt, że rozliczenie części wydatków z nim związanych miało być dokonane na zasadzie kwot ryczałtowych (analogicznie jak w przypadku pierwszego stanu faktycznego) i kosztów pośrednich (w obu przypadkach niepodlegających odrębnej ewidencji), a rozliczenie pozostałej jego części obejmującej koszty bezpośrednie wymagało prowadzenia ich wyodrębnionej ewidencji.

Przepisy prawa podatkowego, które mają odpowiednio zastosowanie w przedmiotowej sprawie nie uzależniają uznania dotacji lub dofinansowania pochodzącego ze środków europejskich za dochód zwolniony z podatku dochodowego od sposobu rozliczenia tych form wsparcia wobec podmiotu, który go udzielił. Zatem sposób argumentacji i konkluzję odnoszącą się do drugiego stanu faktycznego należało oprzeć odpowiednio o przepisy i argumenty zastosowane w przypadku analizy pierwszego stanu faktycznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego:

  • pierwszego stanu faktycznego – jest nieprawidłowe,
  • drugiego stanu faktycznego – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl natomiast art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z powyższych przepisów wynika, że jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyska dofinansowanie do projektu realizowanego w ramach tej działalności, np. w postaci dotacji, otrzymane środki stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, chyba że przeznaczone zostaną na nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bądź gdy dofinansowanie otrzyma od agencji wykonawczych, które środki pieniężne na ten cel otrzymują z budżetu państwa.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nr 1 i 2 wynika, że Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą w ramach swojej działalności gospodarczej realizuje projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej: Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, gdzie m.in. wykonuje zadania polegające na szkoleniach podnoszących kompetencje językowe grupy docelowej. Wnioskodawca jest Beneficjentem projektu realizowanego w partnerstwie. Z uzyskanego dofinansowania nie zostało wypłacone na rzecz Wnioskodawcy wynagrodzenie.

Płatność dotycząca współfinansowania z EFS przekazana została przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez Urząd Marszałkowski Województwa.

Dotację celową w części dotyczącej współfinansowania krajowego przekazał Urząd Marszałkowski Województwa, jako krajowe wsparcie finansowe z budżetu państwa.

Wydatki związane z projektami rozliczone zostały w oparciu o kwoty ryczałtowe lub – w odniesieniu do kosztów pośrednich i kwot ryczałtowych związanych z projektem – Wnioskodawca zwolniony był z obowiązku prowadzenia ich wyodrębnionej ewidencji i rozliczenia.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy kwota dofinansowania projektów w części pochodzącej ze środków europejskich oraz z dotacji celowej stanowi dochód niepodlegający podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, a tym samym czy wypłata nadwyżki na konto prywatne Wnioskodawcy, nadwyżki wynikającej z:

  1. wypłaconego dofinansowania projektu w całości rozliczanego ryczałtowo, powstałej w wyniku mniejszych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania projektu
  2. wypłaconych kosztów pośrednich, powstałej w wyniku mniejszych rzeczywistych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania z tytułu kosztów pośrednich, stanowi przychód, który podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca jest zdania, że kwoty te stanowią przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i pkt 137 powołanej ustawy, a przepisy prawa podatkowego, które mają odpowiednio zastosowanie w przedmiotowej sprawie nie uzależniają uznania dotacji lub dofinansowania pochodzącego ze środków europejskich za dochód zwolniony z podatku dochodowego od sposobu rozliczenia tych form wsparcia wobec podmiotu, który go udzielił.

W tym miejscu wskazać należy co następuje.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Według art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

Z kolei na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich lub środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3, 5 i 6.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ww. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 204 ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Należy podkreślić, że w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z UE, FS i EFR stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych – wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ustawa o finansach publicznych zmieniła również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację programów, wprowadzając odrębny podmiot – płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa (z Ministerstwa Finansów), a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Nowy obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: budżet państwa (Ministerstwo Finansów) – Bank Gospodarstwa Krajowego – beneficjent.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Zgodnie natomiast z art. 126 ww. ustawy, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przechodząc do właściwych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy na treść art. 21 ust. 1 pkt 129, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36 (zastrzeżenie dotyczące ust. 36 ww. przepisu obowiązuje od 1 stycznia 2017 r.).

Zgodnie z art. 21 ust. 36 powołanej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 137 cytowanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – zarówno w przypadku stanu faktycznego nr 1 jak i stanu faktycznego nr 2, płatność dotyczącą współfinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego otrzymuje za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego. Ponadto z ww. opisu nie wynika by Wnioskodawca był uczestnikiem projektu otrzymującym pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

W takim przypadku zastosowanie znajdzie w przedmiotowej sprawie zwolnienie przedmiotowe dotyczące tej części środków, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 136 powołanej ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny nr 1 i nr 2 oraz przytoczone powyżej przepisy prawa należy wskazać, że środki, które Wnioskodawca otrzymał w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz z budżetu państwa stanowią dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednak przychód ten jest zwolniony z opodatkowania w części pochodzącej z dotacji celowej z budżetu państwa – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast w części pochodzącej ze środków europejskich wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, a nie jak wskazał Wnioskodawca na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 cyt. ustawy.

Wobec powyższego, całość przyznanych i wypłacanych Wnioskodawcy środków finansowych w ramach umowy o dofinansowanie w celu realizacji projektów jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych. Tym samym zwolnieniu podlega cała kwota dotacji, w tym również kwota nadwyżki otrzymanych środków w części dotyczącej wydatków na koszty pośrednie jak i nadwyżka wypłaconego dofinansowania projektu w całości rozliczanego ryczałtowo.

Reasumując:

  • w zakresie stanu faktycznego nr 1, kwota dofinansowania Projektu w części pochodzącej ze środków europejskich oraz z dotacji celowej stanowi dochód niepodlegający podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, a tym samym wypłata nadwyżki na konto prywatne Wnioskodawcy wynikająca z wypłaconego dofinansowania projektu, w całości rozliczanego ryczałtowo, powstała w wyniku mniejszych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania projektu stanowi przychód, który podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 (w zakresie, w jakim środki pochodzą z budżetu państwa) oraz pkt 136 ww. ustawy (w zakresie, w jakim pochodzą one ze środków Unii Europejskiej); a nie jak błędnie wskazał Wnioskodawca na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz pkt 137;
  • w zakresie stanu faktycznego nr 2, kwota dofinansowania Projektu w części pochodzącej ze środków europejskich oraz z dotacji celowej stanowi dochód niepodlegający podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, a tym samym wypłata nadwyżki na konto prywatne Wnioskodawcy wynikająca z wypłaconych kosztów pośrednich, powstałej w wyniku mniejszych rzeczywistych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania z tytułu kosztów pośrednich stanowi przychód, który podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 (w zakresie, w jakim środki pochodzą z budżetu państwa) oraz pkt 136 ww. ustawy (w zakresie, w jakim pochodzą one ze środków Unii Europejskiej); a nie jak błędnie wskazał Wnioskodawca na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz pkt 137.

W konsekwencji, w myśl zasady, że wadliwa argumentacja prawna Wnioskodawcy, przy prawidłowo wywiedzionym skutku prawnym, winna skutkować uznaniem stanowiska podatnika za nieprawidłowe, stanowisko Zainteresowanego należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj