Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4010.187.2019.2.APA
z 16 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2019 r. (data wpływu 4 czerwca 2019 r.), uzupełnionym 24 lipca 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości nie sporządzania oraz braku obowiązku aktualizacji za rok 2018 dokumentacji cen transferowych w związku z nieprzekroczeniem limitu przewidzianego w art. 11k ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. oraz braku obowiązku sporządzenia i wysłania informacji w 2019 r. o transakcjach zrealizowanych z podmiotami powiązanymi w 2018 r. do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości nie sporządzania oraz braku obowiązku aktualizacji za rok 2018 dokumentacji cen transferowych w związku z nieprzekroczeniem limitu przewidzianego w art. 11k ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. oraz braku obowiązku sporządzenia i wysłania informacji w 2019 r. o transakcjach zrealizowanych z podmiotami powiązanymi w 2018 r. do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego pismem z 10 lipca 2019 r., Znak: 0111-KDIB2-3.4010.187.2019.1.APA wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano pismem opatrzonym datą 17 czerwca 2019 r. (data wpływu 24 lipca 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka ma rok podatkowy równy z kalendarzowym. W 2018 r. realizowała transakcje z podmiotami powiązanymi: D. i S. Wartość przychodów Spółki za 2017 r. w rozumieniu ustawy o rachunkowości wyniósł: 65 522 386,62 zł (tj. powyżej 2 000 000 euro).

Spółka realizowała następujące transakcje z podmiotami powiązanymi w 2018 r.:

  • Sprzedaż do podmiotów powiązanych:
    1. z podmiotem powiązanym D.:
      1. sprzedaż usług w tym: obsługa administracyjno-biurowa, najem powierzchni hali produkcyjnej z wyposażeniem, najem pomieszczenia biurowego: 673 299,02 zł netto,
      2. sprzedaż materiałów i towarów: 1 992 469,88 zł netto,
    2. z podmiotem powiązanym S.:
    1. sprzedaż usług w tym: obsługa administracyjna: 6 000,00 zł netto,
    2. sprzedaż materiałów i towarów 7 852,17 zł netto,
  • Zakup od podmiotów powiązanych:
    1. z podmiotem powiązanym D.:
    1. zakup usług w tym: nadzór i kierowanie procesem produkcyjnym, wycinka blach aluminiowych: 278 501,05 zł netto,
    2. zakup materiałów i towarów: 386 596,39 zł netto.



Spółka – Wnioskodawca wypracowała za rok 2018 zysk podatkowy.

Podmiot powiązany D. to spółka jawna. Na działalności gospodarczej za 2018 r. D. wykazał dochód, wspólnicy tej spółki również. Jednak wspólnicy spółki jawnej rozliczyli stratę z lat ubiegłych, zatem podstawa opodatkowania wyniosła zero. Podmiot powiązany S., wykazał dochód przed opodatkowaniem i w wyniku rozliczenia straty z lat ubiegłych, podstawa opodatkowania wyniosła zero za 2018 r. Każdy z podmiotów powiązanych, w tym Spółka posiada siedzibę na terytorium RP.

Spółka i podmiot powiązany S. będący podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nie korzystają ze zwolnień w tym podatku, o których mowa w art. 6 oraz nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a (tj. dochody, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1010 oraz z 2018 r. poz. 650) oraz dochody podatników, z uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.

Podmiot powiązany D. nie korzysta ze zwolnień o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a i 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Spółka zrealizowała następujące transakcje z podmiotami powiązanymi w 2018 r.:

  • Sprzedaż do podmiotów powiązanych:
    1. z podmiotem powiązanym D.:
      1. sprzedaż usług w tym: obsługa administracyjno-biurowa, najem powierzchni hali produkcyjnej z wyposażeniem, najem pomieszczenia biurowego: 673 299,02 zł netto
      2. sprzedaż materiałów i towarów: 1 992 469,88 zł netto.
    2. z podmiotem powiązanym S.:
    1. sprzedaż usług w tym: obsługa administracyjna: 6 000,00 zł netto.
    2. sprzedaż materiałów i towarów 7 852,17 zł netto.
  • Zakup od podmiotów powiązanych:
    1. z podmiotem powiązanym D.:
    1. zakup usług w tym: nadzór i kierowanie procesem produkcyjnym, wycinka blach aluminiowych: 278 501,05 zł netto
    2. zakup materiałów i towarów: 386 596,39 zł netto


W wyniku sumowania wartość transakcji usługowych (sprzedaż usług) wyniosła poniżej 2 000 000 zł, to oznacza, że w przypadku tych transakcji wartość progu nie została przekroczona.

W wyniku sumowania wartość transakcji towarowej (sprzedażowej) wyniosła poniżej 10 000 000 zł, to oznacza, że wartość progu dla tych transakcji również nie została przekroczona.

W wyniku sumowania wartość transakcji usługowych (zakup usług) wyniosła poniżej 2 000 000 zł, to oznacza, że w przypadku tych transakcji wartość progu nie została przekroczona.

W wyniku sumowania wartość transakcji towarowej (zakup towarów) wyniosła poniżej 10 000 000 zł, to oznacza, że wartość progu dla tych transakcji również nie została przekroczona.

Wnioskodawca sumuje wartości transakcji odrębnie dla transakcji sprzedażowych i oddzielnie dla transakcji zakupowych.

Dodatkowo, Spółka wskazała, że żaden z podmiotów powiązanych nie poniósł straty podatkowej za 2018 r. Spółka S. wykazała dochód jednak po odjęciu straty z lat ubiegłych podatek wyniósł 0 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka ma obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych za 2018 r. dla transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi w 2018 r.?
  2. Czy Spółka ma obowiązek przeglądu i aktualizacji dokumentacji transakcji z podmiotami powiązanymi za 2018 r.?
  3. Czy Spółka ma obowiązek sporządzenia i wysłania informacji w 2019 r. o transakcjach zrealizowanych z podmiotami powiązanymi w 2018 r. do Szefa Krajowej Informacji Skarbowej (winno być: Szefa Krajowej Administracji Skarbowej)?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on obowiązku sporządzania czy też aktualizacji dokumentacji za 2018 r. ani wypełniania obowiązków informacyjnych/sprawozdawczych do Szefa KAS.

Przepisy obowiązujące do 31 grudnia 2018 roku:

W roku, którego zapytaniem objęty jest niniejszy wniosek, tj. w 2018 r. obowiązywały następujące przepisy regulujące obowiązki podatników w zakresie transakcji z podmiotami powiązanymi:

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (winno być: t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865, dalej: „ustawy o CIT”) podatnicy:

  1. których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 000 000 euro:
    1. dokonujący w roku podatkowym transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty), lub
    2. ujmujący w roku podatkowym w księgach rachunkowych inne zdarzenia, których warunki zostały ustalone (lub narzucone) z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mające istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty)
    • lub
  2. dokonujący, bezpośrednio lub pośrednio, zapłaty należności na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową:
    1. umowę spółki niebędącej osobą prawną, jeżeli łączna wartość wniesionych przez wspólników wkładów przekracza równowartość 20 000 euro lub
    2. umowę wspólnego przedsięwzięcia lub inną umowę o podobnym charakterze w których wartość wspólnie realizowanego przedsięwzięcia określona w umowie, a w przypadku braku określenia w umowie tej wartości, przewidywana na dzień zawarcia umowy, przekracza równowartość 20 000 euro
    • są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej tych transakcji lub innych zdarzeń, zwanej dalej „dokumentacją podatkową”.


W myśl art. 9a ust. 1d ustawy o CIT (obowiązujący do 31 grudnia 2018 roku) za transakcje lub inne zdarzenia mające istotny wpływ na wysokość dochodu (straty) podatnika, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których łączna wartość przekracza w roku podatkowym równowartość 50 000 euro, z tym że w przypadku podatników, których przychody w rozumieniu przepisów o rachunkowości w roku poprzedzającym rok podatkowy przekroczyły równowartość:

  1. 2 000 000 euro, lecz nie więcej niż równowartość 20 000 000 euro – za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość przekracza w roku podatkowym kwotę stanowiącą równowartość kwoty 50 000 euro powiększoną o 5 000 euro za każdy 1 000 000 euro przychodu powyżej 2 000 000 euro;
  2. 20 000 000 euro, lecz nie więcej niż równowartość 100 000 000 euro – za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość przekracza w roku podatkowym kwotę stanowiącą równowartość kwoty 140 000 euro powiększoną o 45 000 euro za każde 10 000 000 euro przychodu powyżej 20 000 000 euro;
  3. 100 000 000 euro – za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość w roku podatkowym przekracza kwotę stanowiącą równowartość kwoty 500 000 euro.

Dokonując analizy transakcji z podmiotami powiązanymi w 2018 r. zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym czasie, Spółka spełniła w/w warunki ustawowe, tj. wartość przychodów Spółki za 2017 r. przekroczyła równowartość 2 000 000 euro oraz wartość transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi przekroczyła próg istotności obliczony dla Spółki. W rezultacie Spółka byłaby zobowiązana do sporządzenia dokumentacji cen z podmiotami powiązanymi za 2018 r., biorąc pod uwagę przepisy prawa obowiązujące do 31 grudnia 2018 r.

Przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2019 r.:

Ustawodawca z dniem 1 stycznia 2019 r. wprowadził nowe regulacje prawne dotyczące obowiązku sporządzenia dokumentacji transakcji z podmiotami powiązanymi (dalej; „nowe” przepisy). W myśl art. 11k ust. 1 i 2 ustawy o CIT podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:

  1. 10 000 000 zł – w przypadku transakcji towarowej;
  2. 10 000 000 zł – w przypadku transakcji finansowej;
  3. 2 000 000 zł – w przypadku transakcji usługowej;
  4. 2 000 000 zł – w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

Zgodnie z art. 11k ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o CIT progi dokumentacyjne są ustalane odrębnie dla:

  1. każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji;
  2. strony kosztowej i przychodowej.

Zgodnie z art. 11n pkt 1 ustawy o CIT obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych:


  1. zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:
    1. nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,
    2. nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,
    3. nie poniósł straty podatkowej.


Przepisy przejściowe:

Ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (winno być: Dz.U. z 2018 r., poz. 2193), uległy zmianie przepisy dotyczące cen transferowych.

Zgodnie z art. 44 ust. 2 przepisów przejściowych, podatnik może stosować się do transakcji kontrolowanych realizowanych w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2017 r. (tj. w 2018 r.), przy czym przepisy te będą miały zastosowanie do wszystkich transakcji kontrolowanych podatnika realizowanych w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2017 r., a podatnik będzie zwolniony z obowiązków dokumentacyjnych na podstawie przepisów obowiązujących w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2017 r.

Powyższy przepis wskazuje, że podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych mogą stosować „nowe” przepisy dotyczące transakcji kontrolowanych do transakcji realizowanych w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2017 r. Jednocześnie wybranie nowych przepisów, jako właściwych do stosowania w odniesieniu do transakcji realizowanych po dniu 31 grudnia 2017 r., pociąga za sobą skutek w postaci zwolnienia z obowiązków dokumentacyjnych na podstawie przepisów obowiązujących w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2017 r.

Zatem podatnik ma możliwość wyboru stosowania nowych przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. do obowiązku sporządzenia dokumentacji za 2018 r.

Podsumowanie:

Jak zostało wskazane powyżej, Spółka analizując przepisy w zakresie obowiązku sporządzenia dokumentacji cen z podmiotami powiązanymi, obowiązującymi do 31 grudnia 2018 r., miałaby obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji za 2018 r., albowiem łącznie zostały spełnione trzy warunki:

  • w 2018 r. wystąpiły transakcje pomiędzy podmiotami powiązanymi, i
  • wartość przychodów Spółki w rozumieniu ustawy o rachunkowości za 2017 r., przekroczyła równowartość 2 000 000 euro (nie więcej jednak niż 20 000 000 euro), i
  • wartość transakcji w 2018 r. przekroczyła próg istotności (obliczony w stosunku do wartości przychodów za 2017 r. dla granicy 2 000 000 euro, lecz nie więcej niż równowartość 20 000 000 euro).

Jednakże, Spółka ma możliwość wyboru „nowych” przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. dla wszystkich transakcji realizowanych w 2018 r.

Zgodnie z treścią art. 11n pkt 1 ustawy o CIT przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 r., Spółka spełnia warunki do zwolnienia z obowiązku sporządzenia dokumentacji cen za 2018 r., tj.

  • transakcje zawierane były wyłącznie przez podmioty powiązane mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnił łącznie następujące warunki:
    1. nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,
    2. nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a (i odpowiednio dla podatników PIT – w art. 21 ust. 1 pkt 63a i 63b),
    3. żaden z podmiotów powiązanych nie poniósł straty podatkowej za 2018 r. Wnioskodawca zakończył rok 2018 zyskiem podatkowym. W przypadku D. ani spółka ani wspólnicy tej spółki w zakresie przychodów i kosztów oraz dochodów i strat związanych z tą spółką osobową nie ponieśli straty (podstawa opodatkowania równa zeru, rozliczenie straty z lat ubiegłych nie stanowi straty podatkowej). S. również zakończył rok 2018 dochodem jednak po odjęciu straty z lat ubiegłych podatek wyniósł 0 zł.


Dodatkowo, analizując wartość transakcji, które Spółka wykonywała w 2018 r. z podmiotami powiązanymi, to wartość tych transakcji nie przekroczyła progów istotności (zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2019 r.).

Z analizy wartości transakcji realizowanych w 2018 r. w oparciu o przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2019 r., wynika, że:

  1. Spółka realizowała następujące transakcje sprzedaży do podmiotów powiązanych:
    1. sprzedaż usług na łączną wartość 679 299,02 zł netto (gdzie próg istotności wynosi 2 000 000 złotych),
    2. sprzedaż towarów na łączną wartość 2 000 322,05 zł netto (gdzie próg istotności wynosi 10 000 000 złotych),
  2. Spółka realizowała następujące transakcje zakupu od podmiotów powiązanych:
    1. zakup usług na łączną wartość 278 501,05 zł netto (gdzie próg istotności wynosi 2 000 000 złotych),
    2. zakup towarów na łączną wartość 386 596,39 zł netto (gdzie próg istotności wynosi 10 000 000 złotych).


Reasumując, Spółka nie przekroczyła progów wartości transakcji realizowanych w 2018 r. zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi od 1 stycznia 2019 r.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż nie ma obowiązku sporządzania dokumentacji cen z podmiotami powiązanymi za 2018 r.: Spółka miała możliwość wyboru przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. do obowiązków dokumentacyjnych za 2018 r. Zgodnie z „nowymi” przepisami, Spółka korzysta ze zwolnienia z obowiązku sporządzania dokumentacji cen z podmiotami powiązanymi na podstawie art. 11n pkt 1 ustawy o CIT.

Dodatkowo, Spółka nie ma obowiązku sporządzania dokumentacji cen z podmiotami powiązanymi na podstawie art. 11k ust. 2 ustawy o CIT. Powyższy, prawidłowy sposób rozumowania przepisów, został potwierdzony przez Dyrektora Izby Skarbowej w wydanej indywidualnej interpretacji z 19 lutego 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.545.2018.2.AW: „Ewentualny brak obowiązku sporządzenia dokumentacji lokalnej za 2018 r. w związku ze stosowaniem zmienionych od 2019 r. przepisów, może wynikać z nieprzekroczenia limitów określonych w art. 11k ust. 2 lub spełnienia warunków do zwolnienia z obowiązku sporządzania dokumentacji na podstawie np. art. 11n pkt 1 u.p.d.o.p. w brzmieniu obowiązującym od 2019 r. w związku ze stosowaniem zmienionych od 2019 r. przepisów, może wynikać z nieprzekroczenia limitów określonych w art. 11k ust. 2 lub spełnienia warunków do zwolnienia z obowiązku sporządzania dokumentacji na podstawie np. art. 11n pkt 1 u.p.d.o.p. w brzmieniu obowiązującym od 2019 r. Nie jest konieczne łączne spełnienie warunków wynikających z obu ww. przepisów, tj. art. 11k ust. 2 i art. 11n pkt 1 u.p.d.o.p.”.

Odpowiadając na pytanie nr 2 postawione we wniosku, Spółka stoi na stanowisku, iż nie ma obowiązku również dokonywania przeglądów i aktualizacji dokumentacji za 2018 r. Przepis dotyczący obowiązku przeglądu i aktualizacji dokumentacji do transakcji kontynuowanych w kolejnym roku podatkowym obowiązywał wyłącznie do 31 grudnia 2018 r. (art. 9a ust. 2g ustawy o CIT). Spółka dokonała wyboru przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 r.

Zatem Spółka uważa, że nie ciążą na niej żadne obowiązki dokumentacyjne dotyczące zrealizowanych transakcji z podmiotami powiązanymi za 2018 r.

Odpowiadając na pytanie nr 3 postawione we wniosku, Spółka stoi na stanowisku, iż nie ciążą na niej żadne obowiązki informacyjne związane ze zrealizowanymi transakcjami w 2018 r.

W myśl, art. 11t ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT podmioty powiązane realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1 przekazują Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Spółka spełnia kryteria z treści przepisu art. 11n pkt 1 ustawy o CIT, ale również z treści przepisu art. 11k ust. 2 ustawy o CIT. Wobec tego, Spółka ma możliwość ponownego wyboru na podstawie którego z tych przepisów, nie ma obowiązków dokumentacyjnych za 2018 r. Spółka nie musi sporządzać dokumentacji również ze względu na zbyt niskie wartości transakcji z podmiotami powiązanymi i spełnienie tego kryterium powoduje iż na Spółce nie ciążą również obowiązki informacyjne za 2018 r.

W analizowanej sytuacji, ze względu na spełnienie kryteriów również z art. 11k ust. 2 ustawy o CIT, Spółka nie ma obowiązków informacyjnych za 2018 rok.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej – interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Organ podziela stanowisko Wnioskodawcy w świetle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego w zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 1, 2 i 3.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy wyjaśnić, że poprawna treść art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych brzmi: „podatnicy:

  1. których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 000 000 euro:
    1. dokonujący w roku podatkowym transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty), lub
    2. ujmujący w roku podatkowym w księgach rachunkowych inne zdarzenia, których warunki zostały ustalone (lub narzucone) z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mające istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty)
    • lub
  2. dokonujący, bezpośrednio lub pośrednio, zapłaty należności na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, wynikających z transakcji lub innego zdarzenia ujętego w księgach rachunkowych, jeżeli łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość 20 000 euro, lub
  3. zawierający z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową:
    1. umowę spółki niebędącej osobą prawną, jeżeli łączna wartość wniesionych przez wspólników wkładów przekracza równowartość 20 000 euro lub
    2. umowę wspólnego przedsięwzięcia lub inną umowę o podobnym charakterze, w których wartość wspólnie realizowanego przedsięwzięcia określona w umowie, a w przypadku braku określenia w umowie tej wartości, przewidywana na dzień zawarcia umowy, przekracza równowartość 20 000 euro
    • są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej tych transakcji lub innych zdarzeń, zwanej dalej „dokumentacją podatkową”.


A nie jak wskazał Wnioskodawca: „zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) podatnicy:

  1. których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 000 000 euro:
    1. dokonujący w roku podatkowym transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty), lub
    2. ujmujący w roku podatkowym w księgach rachunkowych inne zdarzenia, których warunki zostały ustalone (lub narzucone) z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mające istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty)
    • lub
  2. dokonujący, bezpośrednio lub pośrednio, zapłaty należności na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową:
    1. umowę spółki niebędącej osobą prawną, jeżeli łączna wartość wniesionych przez wspólników wkładów przekracza równowartość 20 000 euro lub
    2. umowę wspólnego przedsięwzięcia lub inną umowę o podobnym charakterze w których wartość wspólnie realizowanego przedsięwzięcia określona w umowie, a w przypadku braku określenia w umowie tej wartości, przewidywana na dzień zawarcia umowy, przekracza równowartość 20 000 euro
    • są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej tych transakcji lub innych zdarzeń, zwanej dalej „dokumentacją podatkową”.
    Niemniej pozostaje to bez znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, tut. Organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Należy również nadmienić, że zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydane interpretacje indywidualne, jeżeli stwierdzi ich nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj