Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.271.2019.3.OA
z 13 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2019 r. (data wpływu 21 czerwca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2019 r. (data wpływu 28 czerwca 2019 r.), pismem z dnia 22 lipca 2019 r. (data wpływu 22 lipca 2019 r.) oraz pismem z dnia 2 sierpnia 2019 r. (data wpływu 2 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz wyłączenia z opodatkowania czynności przeniesienia tych składników do nowozawiązanej Spółki, a także obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz wyłączenia z opodatkowania czynności przeniesienia tych składników do nowozawiązanej Spółki, a także obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono w dniu 28 czerwca 2019 r., 22 lipca 2019 r. oraz 2 sierpnia 2019 r. o pismo w sprawie terminu rozpoznania wniosku, wskazanie adresu elektronicznego do doręczeń oraz doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - spółka 1 Sp. z o.o. w A (zwana dalej „Spółką” lub „Wnioskodawcą”), prowadzi działalność gospodarczą w szczególności w zakresie obrotu detalicznego środkami farmaceutycznymi i materiałami medycznymi - prowadzenie aptek. W ramach wewnętrznej struktury prowadzonego przez Spółkę przedsiębiorstwa, w drodze uchwały zgromadzenia wspólników został wydzielony oddział, nazwany „Lokale”, w którego skład weszły:

  1. prawo własności nieruchomości oraz prawo użytkowania nieruchomości zabudowanych budynkiem usługowym położone przy (…) - prawo własności nieruchomości gruntowej zabudowanej, o pow. 0,037 ha, składającej się z działek ewidencyjnych nr 680/2, 681, 2235, położonej w A, dla której Sąd Rejonowy VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
  2. prawo własności nieruchomości oraz prawo użytkowania nieruchomości stanowiących organizacyjną całość zabudowanych budynkami usługowymi położone w A tj.
    • prawo własności nieruchomości gruntowej zabudowanej, o pow. 0,2706 ha, składającej się z działek ewidencyjnych nr 1640, 1641/2, 1806/3, 528/1, położonej w A dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
    • prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, o pow. 0,0018 ha. składającej się z działki ewidencyjnej nr 1805/1, położonej w A wraz z prawem własności budynków znajdujących się na tej nieruchomości, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
    • prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, o pow. 00352 ha, składającej się z działki ewidencyjnej nr 1831, położonej w A wraz z prawem własności budynków znajdujących się na tej nieruchomości, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
    • prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej niezabudowanej, o pow. 0,0189 ha, składającej się z działki ewidencyjnej nr 1822/2, położonej w A wraz z prawem własności budynków znajdujących się na tej nieruchomości, dla której Sąd Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
  3. prawo własności lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość oraz udział w prawie użytkowania wieczystego w gruncie na oraz częściach budynku i urządzeń w A, tj.
    • prawo własności lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość, o pow. 127,9 m2, położonego w A, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
    • udział 88/1000 w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej zabudowanej, o pow. 0,0639 ha, składającej się z działek ewidencyjnych nr 2080/1, 2080/2, 2083, 2084 oraz częściach budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali, położonej w A, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
  4. prawo własności lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość oraz udział w prawie użytkowania wieczystego w gruncie na oraz częściach budynku i urządzeń przy w A, tj.
    • prawo własności lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość, o pow. 25,7 m2, położonego w A, tj., dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
    • udział 18/1000 w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej zabudowanej. o pow. 0,0639 ha, składającej się z działek ewidencyjnych nr 2080/1, 2080/2, 2083, 2084 oraz częściach budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali, położonej w A, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
  5. prawo własności lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość oraz udział w prawie użytkowania wieczystego w gruncie na oraz częściach budynku i urządzeń przy w A, tj.
    • prawo własności lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość o pow. 22,39 m2, położonego w A, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
    • udział 15/1000 w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej zabudowanej, o pow. 0.0639 ha, składającej się z działek ewidencyjnych nr 2080/1, 2080/2, 2083, 2084 oraz częściach budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali, położonej w A dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
  6. prawo własności nieruchomości gruntowej o pow. 1,2001 ha, składającej się z działek ewidencyjnych nr 55/2, 55/3, 55/4, 55/5, 55/6, 55/7, 55/9, 55/10, 55/11, 55/12 położonej w B obręb 13 dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
  7. prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, o pow. 0.8180 ha, składającej się z działki ewidencyjnej nr 2121/6 położonej w A dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą, wraz z prawem własności budynków znajdujących się na tej nieruchomości wraz z prawem własności budynków znajdujących się na tej nieruchomości,
  8. prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej nr działki 631/l położonej w A, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
  9. prawo własności lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość oraz udział w prawie użytkowania wieczystego w gruncie na oraz częściach budynku i urządzeń w B tj.
    • prawo własności lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość o pow. 119,58 m2, położony w B, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
    • udział 1249/10000 w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości, o pow. 0,1949 ha, składającej się z działek ewidencyjnych nr 97/2, 98/2 oraz częściach budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali, położonej w B, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
  10. prawo własności lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość oraz udział w prawie użytkowania wieczystego w gruncie na oraz częściach budynku i urządzeń w B tj.
    • prawo własności lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość, o pow. 33,28 m2, położony w B, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
    • udział 348/10000 w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości, o pow. 0,1949 ha, składającej się z działek ewidencyjnych nr 97/2, 98/2 oraz częściach budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali, położonej w B, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
  11. prawo własności lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość oraz udział w prawie użytkowania wieczystego w gruncie na oraz częściach budynku i urządzeń w A, tj.
    • prawo własności lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość. o pow. 164,6 1 m2, położony w A dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
    • udział 9174409/100000000 w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości, o pow. 0,2691 ha, składającej się z działki ewidencyjnej nr 2148/1 oraz częściach budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali, w A dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
  12. prawo własności nieruchomości gruntowej o pow. 0,2962 ha, składającej się z działki ewidencyjnej 63l/26 położonej w C, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą,
  13. prawo użytkowania garażu w A na podstawie umowy najmu.

Wraz z ruchomościami oraz wyposażeniem niezbędnym do prowadzenia działalności.

W skład ZCP weszły również prawa majątkowe i zobowiązania związane z wyodrębnionym majątkiem, w szczególności takie jak zobowiązania z tytułu podatków i opłat lokalnych, umowy najmu, umowy o dostawy mediów, odbiór ścieków itp.

W związku z powyższym stanowi wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych.

Oddział posiada osobny system finansowo-księgowy własny plan kont oraz wyodrębniony rachunek bankowy. W ramach systemu finansowo-księgowego są rozliczane zobowiązania i wpływy z działalności - przychody z najmu, koszty utrzymania majątku, Oddział realizuje własne zadania (obejmujące zapewnienie infrastruktury wspierającej prowadzenie działalności aptecznej), przy pomocy własnej załogi (osobna kadra pracownicza). Wszystkie składniki majątku trwałego oraz wartości niematerialne i prawne są ewidencjonowane i rozliczane w systemie księgowym Spółki, także system kadrowo-płacowy rozlicza osobno wynagrodzenia i inne należności zatrudnionych w Oddziale. Ponadto, Oddział sam generuje swoje przychody i koszty, samodzielnie finansując swoją działalność. Tym samym Oddział jest wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej i funkcjonalnej. Wnioskodawca pragnie wskazać, że opisana wyżej struktura wewnętrzna Spółki nie wynika ze statutu Spółki, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

W odpowiedzi na wezwanie organu do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca w pierwszej kolejności wskazał, że Spółka ! sp. z o.o. pierwotnie prowadziła działalność polegającą na sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach (aptekach), w miarę rozwoju działalności Spółka zaczęła otwierać nowe apteki, część z nich otwierana była w najmowanych lokalach (z uwagi na ich korzystną lokalizację), a część w nowo nabytych przez Spółkę nieruchomościach. Nabyte przez Spółkę nieruchomości pozwalały na prowadzenie w nich aptek, oraz wynajmowanie niewykorzystanych lokali innym podmiotom. Z czasem konieczne okazało się wyodrębnienie organizacyjne, finansowe oraz funkcjonalne części przedsiębiorstwa z uwagi na ilość posiadanych nieruchomości oraz prac związanych z ich utrzymaniem oraz zarządzaniem. Celem podziału Spółki przez wydzielenie spółki nowozawiązanej (2 sp. z o.o.) jest dokonanie podziału obu działalności na płaszczyźnie prawnej (utworzenie dwóch odrębnych prawnie podmiotów, z których każdy zajmować będzie się odrębną działalnością) i całkowitym zakończeniu procesu rozdzielenia obu działalności. Podział związany jest również z zamiarem zbycia udziałów Spółki 1 sp. z o.o. przez dotychczasowych udziałowców na rzecz podmiotu trzeciego, który jest zainteresowany nabyciem Spółki prowadzącej wyłącznie działalność związaną ze sprzedażą detaliczną wyrobów farmaceutycznych prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach (aptekach) bez oddziału „Lokale”.

Zespół składników majątkowych, które 1 sp. z o.o. zamierza przenieść na nowozawiązaną Spółkę (2 sp. z o.o.) jest wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej, tj. stanowi wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania. Wyodrębniony zespół składników to w szczególności nieruchomości, które mają być wynajmowane lub dzierżawione, oraz ruchomości stanowiące wyposażenie biura, w którym wyznaczeni pracownicy prowadzą bieżące prace związane z zarządzaniem nieruchomościami. Ponadto zorganizowana część przedsiębiorstwa posiada pracowników przyporządkowanych do wykonywania pracy w ramach Oddziału.

Zespół składników majątkowych, które 1 sp. z o.o. zamierza przenieść na nowozawiązaną Spółkę (2 sp. z o.o.) jest wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej, tj. posiada samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym oraz prowadzi oddzielną księgowość i posiada przyporządkowane przychody i koszty oraz należności i zobowiązań dotyczące wyodrębnionej działalności, przez co możliwe jest określenie wyniku finansowego zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zespół składników majątkowych, które 1 sp. z o.o. zamierza przenieść na nowozawiązaną Spółkę (2 sp. z o.o.) jest wyodrębniony na płaszczyźnie funkcjonalnej, tj. stanowi on potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze polegające na wynajmowaniu oraz dzierżawie posiadanych nieruchomości oraz posiada wyodrębnionych pracowników zajmujących się zadaniami związanymi z utrzymaniem nieruchomości oraz prowadzeniem oddzielnych ksiąg rachunkowych. Nowozawiązana Spółka będzie w stanie samodzielnie funkcjonować, bez wsparcia i zaangażowania innych podmiotów zewnętrznych.

Przedmiotem przeniesienia będą wszystkie składniki majątku (materialne i niematerialne) związane z wyodrębnioną częścią przedsiębiorstwa „Lokale”, w tym zobowiązania w całości.

Przypisany do wyodrębnionej części przedsiębiorstwa zespół składników majątkowych jest na tyle zorganizowany, aby mógł samodzielnie wykonywać zadania i prowadzić działalność bez udziału pozostałych struktur przedsiębiorstwa spółki dzielonej 1 sp. z o.o. Zorganizowana część przedsiębiorstwa posiada wyodrębnione rachunki bankowe, posiada odrębny system finansowo-księgowy, przypisany do oddziału pracowników oraz majątek w oparciu, o który prowadzona jest działalność polegająca na wynajmowaniu oraz dzierżawieniu posiadanych nieruchomości.

Wydzielony oddział będzie kontynuować działalność gospodarczą w zakresie związanym z wynajmowaniem oraz dzierżawą nieruchomości opisanych szczegółowo we wniosku, która do tej pory była prowadzona przez oddział „Lokale” w ramach spółki 1 sp. z o.o. Po wydzieleniu nowozawiązana spółka (2 sp. z o.o.) będzie prowadzić działalność w oparciu o posiadane nieruchomości tj. głównie wynajmowanie i dzierżawa nieruchomości natomiast Spółka Dzielona (1 sp. z o.o.) prowadzić będzie dalej działalność operacyjną to jest sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach (aptekach). Tym samym profile działalności obu Spółek będą od siebie zupełnie odrębne.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 występuje, zgodnie z art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, jako osoba planująca utworzenie spółki w zakresie dotyczącym działalności tej spółki. Spółka nowozawiązana będzie posługiwać nazwą 2 sp. z o.o. z siedzibą w A.

Stopień zawansowania przygotowań związanych z utworzeniem Spółki nowowzawiązanej: Na chwilę obecną Spółka Dzielona przyjęła Plan podziału i dokonała stosownych ogłoszeń i złożyła Plan podziału do Sądu Rejestrowego. Podjęte zostały już uchwały o podziale i złożony został wniosek o rejestrację Spółki nowozawiązanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania w zakresie podatku od towarów i usług.

  1. Czy wskazany we wniosku zespół składników majątkowych (podlegająca wydzieleniu część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy), który na skutek podziału przez wydzielenie ma zostać przeniesiony na nowozawiązaną Spółkę stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 ust. 27e ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy czynność polegająca na przeniesieniu, na skutek przeprowadzenia podziału przez wydzielenie, wskazanego we wniosku zespołu składników majątkowych i niemajątkowych Oddziału ,,Lokale” na nowozawiązaną Spółkę będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem ud towarów i usług?
  3. Czy w związku z przeniesieniem na nowozawiązaną Spółkę wskazanego we wniosku zespołu składników majątkowych i niemajątkowych Oddziału „Lokale” po stronie Spółki dzielonej lub Spółki nowozawiązanej powstaje obowiązek dokonania korekty podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad 1. Wskazany we wniosku zespół składników majątkowych, który na skutek podziału przez wydzielenie ma zostać przeniesiony na nowozawiązaną Spółkę stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 ust. 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad 2. Czynność polegająca na przeniesienie na skutek przeprowadzenia podziału przez wydzielenie, wskazanego we wniosku zespołu składników majątkowych i niemajątkowych Oddział „Lokale” na nowozawiązaną Spółkę nie będzie podlegała opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług, tj. nie wiąże się z obowiązkiem naliczenia przez Spółkę podatku należnego od wartości przenoszonego majątku oraz skorygowania przez Spółkę odliczonego podatku naliczonego od majątku (towarów handlowych oraz środków trwałych) będącego przedmiotem wydzielenia.

Ad 3. W przypadku wniesienia do nowozawiązanej Spółki wkładu w postaci wydzielonej ze Spółki dzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa (w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług) po stronie Spółki dzielonej i Spółki nowozawiązanej nie powstaje obowiązek dokonania korekty podatku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej.

Z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyłączono czynności określone w art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Pojęcie ,,transakcji zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów”, tzn. ,,zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie prawa własności w formie „wkładu niepieniężnego - aportu”.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz przepisy wykonawcze do nich nie definiują pojęcia „przedsiębiorstwo”, należy więc odwołać się odpowiednio do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Zgodnie z art. 55(1) Kodeksu cywilnego, przedsiębiorstwo stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa.
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Przedsiębiorstwo jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznaczą, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 55(2) Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Zarówno w art. 4a pkt 4 ustawy o podarku dochodowym od osób prawnych jak i w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zdefiniował ,,zorganizowaną część przedsiębiorstwa” jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi zatem charakteryzować niezależność finansowa i organizacyjna, a po wydzieleniu część przedsiębiorstwa musi stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

Zgodnie z powyższym, muszą być spełnione łącznie trzy warunki, aby można było uznać, że mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, a mianowicie:

  1. zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) musi być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie; o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć nie tylko samodzielne sporządzanie bilansu przez oddział, ale każde wyodrębnienie, na podstawie którego możemy poznać sytuację finansową części przedsiębiorstwa, które będzie przedmiotem zbycia;
  2. wyodrębnione składniki muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  3. po wyodrębnieniu część przedsiębiorstwa musi być niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym te zadania.

Powyższe oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników. Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunkiem niezbędnym jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy mająca ulec wyodrębnieniu część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie może (ale nie musi) być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze. Dla ustalenia wyodrębnienia organizacyjnego rozstrzygające jest bowiem ustalenie istnienia faktycznego wyodrębnienia podlegającej wydzieleniu części przedsiębiorstwa tj. ustalenie jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa i obowiązki odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z wyodrębnieniem finansowym mamy do czynienia gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwalana na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do mającej ulec wyodrębnieniu części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez tę część przedsiębiorstwa zadań gospodarczych. Należy w tym miejscu jednak zauważyć, że wyodrębnienia finansowego nie można utożsamiać z pełną samodzielnością finansową mającej ulec wyodrębnieniu części przedsiębiorstwa.

O wyodrębnieniu funkcjonalne można z kolei mówić, gdy mająca ulec wyodrębnieniu część przedsiębiorstwa przeznaczona jest do realizacji określonych zadań gospodarczych. Ujmując rzecz inaczej podlegająca wyodrębnieniu część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym ta część przedsiębiorstwa służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Jak wynika z treści art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 2 pkt 27e ustawy o VAT organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi istnieć w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Nie jest zatem wystarczające aby mające ulec wyodrębnieniu składniki majątkowe utworzyły przedsiębiorstwo w ramach nowozawiązanej spółki. Mające ulec przekazaniu nowozawiązanej spółce składniki majątkowe muszą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwiać podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku VAT oraz art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

W analizowanej sprawie, Wnioskodawca zamierza wydzielić do nowozawiązanej Spółki powstałej wyniku podziału część swojego przedsiębiorstwa, na którą składają się (wskazane w opisie stanu faktycznego) środki trwałe, należności i zobowiązania związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, a także pracownicy przyporządkowani funkcjonalnie w strukturze wewnętrznej Wnioskodawcy do wykonywania zadań związanych z prowadzeniem działalności Oddziału „Lokale”.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza w ramach Oddziału ,,Lokale” jest wraz ze związanymi z nią zasobami ludzkimi, prawami i obowiązkami całkowicie niezależna organizacyjnie od pozostałej działalności Wnioskodawcy. Sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej Wnioskodawcy pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do mającego ulec wydzieleniu Oddziału „Lokale”.

Ponadto przedmiotem wydzielenia i przeniesienia na nowozawiązaną spółkę będą wszystkie środki trwałe, należności i zobowiązania przypisane do Oddziału ,,Lokale”, a także przypisani funkcjonalnie prowadzonej przez tę część przedsiębiorstwa działalności gospodarczej pracownicy. Z tego też względu należy uznać, że przedmiot wydzielenia stanowić będzie funkcjonalnie odrębną całość. Wydzielenie obejmie więc wszystkie elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa Wnioskodawcy część przedsiębiorstwa mająca ulec wydzieleniu.

Ww. elementy składające się na mające ulec wydzieleniu część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy posiadają zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Tak więc, po przeniesieniu ich na nowozawiązaną Spółkę ta Spółka będzie w stanie podjąć działalność gospodarczą w ramach odrębnego przedsiębiorstwa w oparciu li tylko o przeniesioną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy bez konieczności zwiększania/zmniejszania personelu czy wyposażenia.

Działalność, której służy mająca ulec wyodrębnieniu część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy jest bowiem, wraz ze związanymi z nią prawami i obowiązkami, całkowicie niezależna organizacyjnie od pozostałej działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę. Sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej Wnioskodawcy pozwała na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do mającej ulec wydzieleniu części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Należy zatem uznać że mająca ulec wydzieleniu część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy. Ponadto należy zauważyć, że mająca ulec wyodrębnieniu część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych - prowadzenia działalności w zakresie zarządu i obrotu nieruchomościami - a elementy wchodzące w skład mającej ulec wyodrębnieniu części przedsiębiorstwa obejmują wszystkie środki i zasoby niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych w strukturze przedsiębiorstwa zbywcy.

Po wyodrębnieniu zarówno wyodrębniona część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy jaki część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy pozostała po wydzieleniu będą tworzyły niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące dotychczasowe zadania. Nowozawiązana Spółka będzie zatem w stanie kontynuować dotychczasową działalność Wnioskodawcy w zakresie zarządzania i obrotu nieruchomościami, tylko w oparci o nabyte w wyniku wydzielenia składniki majątku Wnioskodawcy. Wskazania wymaga, iż art. 2 pkt 27e ustawy nie określa katalogu składników majątku przedsiębiorstwa, których wydzielenie bądź pozostawienie w przedsiębiorstwie pozwalałoby w każdym przypadku ustalić, iż doszło do wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jednak należy wskazać, iż nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest nabyciem ogółu praw i obowiązków związanych z prowadzeniem tej części przedsiębiorstwa, czyli nabywający wstępuje w prawnie wyodrębniony majątek swego poprzednika.

W rezultacie można powiedzieć, że w opisanym zdarzeniu przyszłym dojdzie do przeniesienia na nowozawiązaną Spółkę zespołu składników majątkowych mogących potencjalnie stanowić niezależnie funkcjonujące na rynku przedsiębiorstwo.

Reasumując:

  1. Podlegająca wydzieleniu do nowozawiązanej Spółki część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
  2. Czynność polegająca na przeniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy na Spółkę nowozawiązaną nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  3. Czynność polegająca na przeniesieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy na Spółkę nowozawiązaną nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy o VAT po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4, a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych. W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa (art. 91 ust. 9 ustawy).

Oznacza to, że przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy, pozostaje bez wpływu na wcześniejsze odliczenia podatku naliczonego dokonane przez zbywcę na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z zakupami, które posłużyły jemu do wykonywania czynności opodatkowanych w przenoszonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym po wniesieniu do nowozawiązanej Spółki ww. zorganizowanej części przedsiębiorstwa przez Wnioskodawcę, do dokonywania ewentualnych korekt podatku naliczonego zobowiązany będzie nowozawiązana Spółka. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany dokonywać korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem składników majątkowych wchodzących w skład przenoszonej na nowozawiązaną Spółkę zorganizowanej część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przy czym należy zaznaczyć, że użyte w cyt. przepisie sformułowanie „transakcje zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Należy zauważyć, że powyższa regulacja stanowi implementację art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11.12.2006, Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady.

W świetle art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.v

Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które winno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Oznacza to, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.

Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna, zanim dojdzie do transakcji zbycia. Zatem wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie (u nabywcy).

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że nie wystarczy zatem zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przeciwnym razie nie można bowiem uznać, że dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Aby zatem ocenić czy w danej, konkretnej sytuacji mamy do czynienia z przeniesieniem (zbyciem) przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części należy dokładnie przeanalizować zarówno to jakie składniki majątku będą przedmiotem przeniesienia, ale także czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności zbywanego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Przy dokonaniu tej analizy pomocne, a czasami nawet niezbędne mogą okazać się orzeczenia TSUE.

W celu wyjaśnienia ww. kwestii należy powołać tezy wyroku TSUE z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes (C-497/01), w którym Trybunał stwierdził, że: „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że – w świetle tej normy dyrektywy – nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Mając na uwadze powyższe orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych. Tym samym, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, natomiast nie dotyczy zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala, z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u zbywcy zorganizowany zespół składników gotowych realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po jego zbyciu możliwe musi być kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub też jego zorganizowanej części decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Jak wskazano w opisie sprawy, Wnioskodawca - spółka 1 Sp. z o.o. w A, prowadzi działalność gospodarczą w szczególności w zakresie obrotu detalicznego środkami farmaceutycznymi i materiałami medycznymi - prowadzenie aptek. W ramach wewnętrznej struktury prowadzonego przez Spółkę przedsiębiorstwa, w drodze uchwały zgromadzenia wspólników został wydzielony oddział, nazwany „Lokale”, w skład którego weszły enumeratywnie wymienione we wniosku prawa własności nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości (lub w nich udziału), wraz z ruchomościami oraz wyposażeniem niezbędnym do prowadzenia działalności.

W skład ZCP weszły również prawa majątkowe i zobowiązania związane z wyodrębnionym majątkiem, w szczególności takie jak zobowiązania z tytułu podatków i opłat lokalnych, umowy najmu, umowy o dostawy mediów, odbiór ścieków itp.

W związku z powyższym stanowi on wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych.

Oddział posiada osobny system finansowo-księgowy, własny plan kont oraz wyodrębniony rachunek bankowy. W ramach systemu finansowo-księgowego są rozliczane zobowiązania i wpływy z działalności - przychody z najmu, koszty utrzymania majątku, Oddział realizuje własne zadania (obejmujące zapewnienie infrastruktury wspierającej prowadzenie działalności aptecznej), przy pomocy własnej załogi (osobna kadra pracownicza). Wszystkie składniki majątku trwałego oraz wartości niematerialne i prawne są ewidencjonowane i rozliczane w systemie księgowym Spółki, także system kadrowo-płacowy rozlicza osobno wynagrodzenia i inne należności zatrudnionych w Oddziale. Ponadto, Oddział sam generuje swoje przychody i koszty, samodzielnie finansując swoją działalność. Tym samym Oddział jest wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej i funkcjonalnej. Wnioskodawca pragnie wskazać, że opisana wyżej struktura wewnętrzna Spółki nie wynika ze statutu Spółki, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wnioskodawca ponadto wskazał, że Spółka 1 sp. z o.o. pierwotnie prowadziła działalność polegającą na sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach (aptekach), w miarę rozwoju działalności Spółka zaczęła otwierać nowe apteki, część z nich otwierana była w najmowanych lokalach (z uwagi na ich korzystną lokalizację), a część w nowo nabytych przez Spółkę nieruchomościach. Nabyte przez Spółkę nieruchomości pozwalały na prowadzenie w nich aptek, oraz wynajmowanie niewykorzystanych lokali innym podmiotom. Z czasem konieczne okazało się wyodrębnienie organizacyjne, finansowe oraz funkcjonalne części przedsiębiorstwa z uwagi na ilość posiadanych nieruchomości oraz prac związanych z ich utrzymaniem oraz zarządzaniem. Celem podziału Spółki przez wydzielenie spółki nowozawiązanej (2 sp. z o.o.) jest dokonanie podziału obu działalności na płaszczyźnie prawnej (utworzenie dwóch odrębnych prawnie podmiotów, z których każdy zajmować będzie się odrębną działalnością) i całkowitym zakończeniu procesu rozdzielenia obu działalności. Podział związany jest również z zamiarem zbycia udziałów Spółki 1 sp. z o.o. przez dotychczasowych udziałowców na rzecz podmiotu trzeciego, który jest zainteresowany nabyciem Spółki prowadzącej wyłącznie działalność związaną ze sprzedażą detaliczną wyrobów farmaceutycznych prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach (aptekach) bez oddziału „Lokale”.

Zespół składników majątkowych, które 1 sp. z o.o. zamierza przenieść na nowozawiązaną Spółkę (2 sp. z o.o.) jest wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej, tj. stanowi wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania. Wyodrębniony zespół składników to w szczególności nieruchomości, które mają być wynajmowane lub dzierżawione, oraz ruchomości stanowiące wyposażenie biura, w którym wyznaczeni pracownicy prowadzą bieżące prace związane z zarządzaniem nieruchomościami. Ponadto zorganizowana część przedsiębiorstwa posiada pracowników przyporządkowanych do wykonywania pracy w ramach Oddziału.

Zespół składników majątkowych, które 1 sp. z o.o. zamierza przenieść na nowozawiązaną Spółkę (2 sp. z o.o.) jest wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej, tj. posiada samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym oraz prowadzi oddzielną księgowość i posiada przyporządkowane przychody i koszty oraz należności i zobowiązania dotyczące wyodrębnionej działalności, przez co możliwe jest określenie wyniku finansowego zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zespół składników majątkowych, które 1 sp. z o.o. zamierza przenieść na nowozawiązaną Spółkę (2 sp. z o.o.) jest wyodrębniony na płaszczyźnie funkcjonalnej, tj. stanowi on potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze polegające na wynajmowaniu oraz dzierżawie posiadanych nieruchomości oraz posiada wyodrębnionych pracowników zajmujących się zadaniami związanymi z utrzymaniem nieruchomości oraz prowadzeniem oddzielnych ksiąg rachunkowych. Nowozawiązana Spółka będzie w stanie samodzielnie funkcjonować, bez wsparcia i zaangażowania innych podmiotów zewnętrznych.

Przedmiotem przeniesienia będą wszystkie składniki majątku (materialne i niematerialne) związane z wyodrębnioną częścią przedsiębiorstwa „Lokale”, w tym zobowiązania w całości.

Przypisany do wyodrębnionej części przedsiębiorstwa zespół składników majątkowych jest na tyle zorganizowany, aby mógł samodzielnie wykonywać zadania i prowadzić działalność bez udziału pozostałych struktur przedsiębiorstwa Spółki dzielonej 1 sp. z o.o. Zorganizowana część przedsiębiorstwa posiada wyodrębnione rachunki bankowe, posiada odrębny system finansowo-księgowy, przypisany do oddziału pracowników oraz majątek w oparciu, o który prowadzona jest działalność polegająca na wynajmowaniu oraz dzierżawieniu posiadanych nieruchomości.

Wydzielony oddział będzie kontynuować działalność gospodarczą w zakresie związanym z wynajmowaniem oraz dzierżawą nieruchomości opisanych szczegółowo we wniosku, która do tej pory była prowadzona przez oddział „Lokale” w ramach Spółki 1 sp. z o.o. Po wydzieleniu nowozawiązana Spółki (2 sp. z o.o.) będzie prowadzić działalność w oparciu o posiadane nieruchomości tj. głównie wynajmowanie i dzierżawa nieruchomości natomiast Spółka Dzielona (1 sp. z o.o.) prowadzić będzie dalej działalność operacyjną to jest sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach (aptekach). Tym samym profile działalności obu Spółek będą od siebie zupełnie odrębne. Na chwilę obecną Spółka Dzielona przyjęła Plan podziału i dokonała stosownych ogłoszeń i złożyła Plan podziału do Sądu Rejestrowego. Podjęte zostały już uchwały o podziale i złożony został wniosek o rejestrację Spółki nowozawiązanej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, ustalenia czy opisany zespół składników majątkowych, który na skutek podziału przez wydzielenie ma zostać przeniesiony na nowozawiązaną Spółkę, stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji czy czynność przeniesienia tych składników do Spółki nowozawiązanej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że jak wyjaśniono powyżej, podstawowym wymogiem do uznania dostawy majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest to, aby stanowił on zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), podlegający wydzieleniu w istniejącym przedsiębiorstwie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Istotnym jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

W analizowanym przypadku, konfrontując zaprezentowany opis sprawy z powołanymi regulacjami stwierdzić należy, że w sprawie zostaną spełnione wszystkie wskazane powyżej przesłanki do uznania składników majątkowych, mających być przedmiotem przeniesienia na nowozawiązaną Spółkę - za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. Powyższe wynika z faktu, że ww. składniki są wyodrębnione z majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej.

W konsekwencji powyższego przeniesienie przedmiotowych składników majątkowych do nowozawiązanej Spółki, będzie czynnością wyłączoną od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 6 pkt 1 ustawy – jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia czy przeniesienie ww. składników majątkowych i niemajątkowych będzie rodzić obowiązek dokonania korekty podatku VAT po stronie Wnioskodawcy lub Spółki nowozawiązanej.

W odniesieniu do korekty podatku naliczonego, należy wskazać, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do dyspozycji art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 – art. 90 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Na mocy art. 91 ust. 3 ustawy, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Ponadto, zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (art. 91 ust. 5 ustawy).

Zgodnie z art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Według art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Stosownie do art. 91 ust. 7b ustawy, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Na mocy art. 91 ust. 7c ustawy, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje – korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Zgodnie z art. 91 ust. 7d ustawy, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana..

W myśl art. 91 ust. 8 ustawy, korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

Jednocześnie, na mocy art. 91 ust. 9 ustawy, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak wynika z cytowanego przepisu art. 91 ust. 9 ustawy, w przypadku gdy przedmiotem zbycia jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa do korekt, o których mowa w art. 91 ustawy, zobowiązany jest nabywca przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, w sytuacji, gdy nabyte przez niego składniki majątku nie będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lub wyłącznie do czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Odnosząc zatem brzmienie cytowanych wyżej przepisów do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że skoro – jak wywiedziono powyżej – zespół składników majątkowych i niemajątkowych, który jest przedmiotem wniosku, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27 ustawy – to przeniesienie tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa na nowozawiązaną Spółkę nie będzie się wiązało dla Wnioskodawcy z obowiązkiem dokonania korekty w zakresie podatku naliczonego związanego z nabytymi składnikami majątkowymi zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy.

Reasumując, przeniesienie składników majątkowych i niemajątkowych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa – zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy – nie zobowiąże Wnioskodawcy oraz nowozawiązanej Spółki do dokonania korekty odliczonego wcześniej podatku VAT od składników majątkowych wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jeżeli jednak, w odniesieniu do składników majątkowych, które zostaną przeniesione już do nowozawiązanej Spółki dojdzie do zmiany ich przeznaczenia z wykorzystania dla potrzeb czynności dających prawo do odliczenia na wykorzystywanie ich do celów z tytułu których takie prawo nie przysługuje, wówczas obowiązek korekty o której mowa w art. 91 ust. 1-8 może pojawić się po stronie nowozawiązanej Spółki.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. organ informuje, iż w pozostałym zakresie wniosku dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj