Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.303.2019.2.JKU
z 16 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2019 r. (data wpływu 18 czerwca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lipca 2019 r. (data wpływu 31 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu pn. ,,Przebudowa z rozbudową Przedszkola (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu pn. ,,Przebudowa z rozbudową Przedszkola (…)”. Wniosek został uzupełniony w dniu 31 lipca 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz przeformułowanie własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina (dalej: Wnioskodawca) posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz z jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym i obecnie rozlicza się z urzędem skarbowym w sposób skonsolidowany.

Gmina zrealizowała projekt pn. „Przebudowa z rozbudową Przedszkola (…)”. Zakończenie inwestycji nastąpiło w dniu 30 maja 2018 r. Inwestycja współfinansowana była ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – 2020, działania 9.3 „Rozwój infrastruktury edukacyjnej”, poddziałania „Rozwój infrastruktury edukacyjnej (...)”.

Przedsięwzięcie polegało na przebudowie z rozbudową Przedszkola (…) wraz z jego doposażeniem w sprzęt dydaktyczny i zagospodarowaniem terenu. W miejscu istniejącego przedszkola powstał dwukondygnacyjny budynek, w części administracyjnej piętrowy, w pozostałych częściach parterowy z wykorzystaniem istniejącej piwnicy i placu zabaw. W wyniku realizacji inwestycji powstał obiekt, który tworzy jedną zwartą bryłę na parterze z 6-cioma salami zabaw dla dzieci wraz z węzłami sanitarnymi dostosowanymi do osób niepełnosprawnych i pomieszczeniami porządkowymi, salą wielofunkcyjną, jadalnią z zapleczem socjalno-gospodarczym i szatnią. Na piętrze znajdują się pomieszczenia administracyjno-biurowe, tj. gabinet dyrektora z sekretariatem, biura dla nauczycieli, gabinet metodyczny, archiwum, WC oraz pomieszczenia socjalne dla nauczycieli.

Realizacja projektu poprawiła warunki lokalowe niezbędne dla rozwoju i jakości prowadzonych zajęć edukacji przedszkolnej. Zwiększyła się dostępność do nowoczesnej infrastruktury edukacji przedszkolnej. Placówka została dostosowana do potrzeb dzieci niepełnosprawnych. Wyposażona została w brakujący sprzęt dydaktyczny umożliwiający prowadzenie nowych zajęć edukacyjnych z zakresu gimnastyki korekcyjnej, terapii i rytmiki uwzględniającej specyfikę dzieci niepełnosprawnych.

Zrealizowana inwestycja, o której mowa służy do wykonywania zadań publicznoprawnych Gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r., poz. 506), tj. edukacji publicznej. Gmina realizuje powyższe zadania w zgodzie z postanowieniami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Wydatki na przedmiotową inwestycję zostały udokumentowane fakturami wystawionymi przez wykonawcę i dostawcę na Gminę.

Gmina na początku realizacji inwestycji pn. „Przebudowa z rozbudową Przedszkola (…)” wystąpiła o wydanie interpretacji indywidualnej odnośnie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z projektem. Uzyskana interpretacja z dnia 14 lipca 2017 r. potwierdziła brak prawa do pełnego, jak i częściowego odliczania podatku VAT. W związku z tym podatek VAT był wydatkiem kwalifikowalnym, co oznacza, że współfinansowany został ze środków unijnych (zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, Rozdział 6 – Wspólne warunki i procedury w zakresie kwalifikowalności wydatków. podr. 6.13 Podatek od towarów i usług (VAT) oraz inne podatki i opłaty).

Po zakończeniu realizacji inwestycji budynek wraz z wyposażeniem został przekazany przez Gminę protokołem zdawczo-odbiorczym dyrektorowi Przedszkola (…).

Do końca sierpnia 2018 r. Gmina posiadała 3 placówki przedszkolne, z których każda funkcjonowała odrębnie. Z dniem 1 września 2018 r. na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 27 kwietnia 2018 r. założony został Zespół Przedszkolny, w skład którego weszły: Przedszkole nr 1 przy ul. R., Przedszkole nr 2 przy ul. P. oraz Przedszkole nr 3 przy ul. W. Powyższa zmiana nie miała wpływu na sposób rozliczania i ewidencjonowania podatku VAT. Wszystkie placówki wchodzące w skład Zespołu Przedszkolnego nadal kontynuowały usługi w zakresie dożywiania dzieci. Osiągały one dochody z tytułu opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz opłat za korzystanie z wyżywienia przez dzieci przedszkolne, które były zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec tego nie był generowany dla Gminy podatek należny.

Od maja br. nastąpiła restrukturyzacja w zakresie żywienia dzieci przedszkolnych. Polega ona na tym, że usługi te nie są świadczone przez placówki przedszkolne, lecz przez podmiot zewnętrzny, którym jest Spółdzielnia socjalna „A.”. Pomieszczenia kuchenne udostępniane są Spółdzielni nieodpłatnie na podstawie zawartej umowy-użyczenia. Usługi Spółdzielni polegają na prowadzeniu żywienia dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego oraz prowadzeniem działalności gastronomicznej typu garmażeryjnego.

W zakresie żywienia dzieci przedszkolnych usługi Spółdzielni obejmują przygotowanie i wydawanie posiłków (tj. śniadań, obiadów i podwieczorków) dla dzieci uczęszczających do Zespołu Przedszkolnego. Natomiast w zakresie pozostałej gastronomii usługi polegają na przygotowaniu i sprzedaży na zewnątrz (w formie cateringu) potraw garmażeryjnych oraz innych dań przygotowanych na indywidualne zamówienia klientów lub imprezy okolicznościowe.

Działalność w zakresie żywienia dzieci prowadzona jest w trzech budynkach wchodzących w skład Zespołu Przedszkolnego, w tym m.in. w budynku przy ul. W., który współfinansowany jest ze środków unijnych. Działalność w zakresie gastronomii prowadzona jest wyłącznie w jednym budynku Zespołu Przedszkolnego, który położony jest przy ul. P.

W związku z tym, iż w budynku przedszkola przy ul. P. prowadzona będzie dodatkowo komercyjna działalność gastronomiczno-garmażeryjna podmiot korzystający (tj. Spółdzielnia socjalna „A.”) obciążony zostanie częściowo opłatami z tytułu zużytej wody, energii elektrycznej i gazu. Oznaczać to będzie, że Zespół Przedszkolny wystawiać będzie refaktury na rzecz Spółdzielni celem uiszczania ww. należności. W wyniku centralizacji na refakturze sprzedawcą będzie Gmina, a wystawiającym Zespół Przedszkolny. Tym samym zastosowane zostaną stawki VAT wynikające z faktur otrzymanych od dostawców mediów i usług. Odnosząc się do art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. W związku z tym Zespół Przedszkolny będzie traktowany, jakoby sam wyświadczył usługi objęte refakturami.

Wątpliwość dotyczy właściwego sposobu interpretacji w zakresie możliwości odzyskiwania podatku VAT w przypadku współfinansowanego budynku przedszkola przy ul. W. pod względem wykorzystywania go do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wprawdzie fizycznie budynek przedszkola przy ul. W. nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych, jednakże Zespół Przedszkolny wystawiając refaktury za media (dotyczące budynku przedszkolnego przy ul. P.) zacznie generować podatek należny, a wpływy z tych refaktur będą stanowiły dodatkowych dochód tej jednostki (tj. Zespołu Przedszkolnego).

Wniosek został uzupełniony w dniu 31 lipca 2019 r. o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku opisu sprawy:

  1. W związku z dokonaną restrukturyzacją w zakresie żywienia dzieci przedszkolnych, towary i usługi zakupione w celu zrealizowania projektu pn. „Przebudowa z rozbudową Przedszkola (…)”, nie są i nie będą wykorzystywane w jakikolwiek sposób do czynności opodatkowanych. W przebudowanym budynku przedszkola jedynymi dochodami są dochody uzyskane z opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz opłat za korzystanie z wyżywienia przez dzieci przedszkolne. Powyższe dochody według ustawy o podatku od towarów i usług objęte są zwolnieniem według art. 43 ust. 1 pkt 24 i nie generują podatku należnego. W projekcie założono, że podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym, przez co Gmina nie odliczała podatku naliczonego z faktur zakupowych.
  2. Zespół Przedszkolny, który został utworzony na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 27 kwietnia 2018 r. jest jednostką budżetową Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wprowadzone zmiany w zakresie żywienia dzieci przedszkolnych w Zespole Przedszkolnym dają Gminie możliwość prawną odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu pn. „Przebudowa z rozbudową Przedszkola (…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy (przedstawionym ostatecznie w piśmie z dnia 26 lipca 2019 r.), Gmina nie miała możliwości odliczania podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na budowę Przedszkola (…) i nie będzie miała także w związku z dokonanymi zmianami w zakresie żywienia dzieci przedszkolnych w Zespole Przedszkolnym.

Refakturowanie mediów przez Zespół Przedszkolny dla nowo utworzonej Spółdzielni socjalnej „A.” w związku z bezpłatnym użyczeniem pomieszczeń kuchennych przy ul. P. 4., spowoduje generowanie i wykazywanie podatku VAT należnego w deklaracjach cząstkowych tej jednostki składanej do Gminy, jednak budynek Przedszkola (…) objęty współfinansowaniem nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W budynku tym nadal będzie prowadzona edukacja przedszkolna, a jedynymi dochodami będą dochody wychowania przedszkolnego, które są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec tego Gmina uważa, że budynek przedszkola (…) nadal będzie wykorzystywany wyłączenie do czynności zwolnionych z podatku VAT nie generując dla gminy podatku należnego. Tym samym w odniesieniu do tego budynku Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT z faktur zakupowych. Tym samym poniesiony przez Gminę podatek VAT na realizację inwestycji pn. „Przebudowa z rozbudową Przedszkola (…)” będzie nadal wydatkiem kwalifikowalnym uprawnionym do dofinansowania unijnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Realizacja projektu polegająca na przebudowie przedszkola odbywała się w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując to zadanie działała jako organ władzy publicznej. W tym ujęciu Gmina nie może być uznana za podatnika, gdyż realizowała ona w tym zakresie zadanie własne służące zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z poniesionymi wydatkami na przebudowę przedszkola, Gmina nie będzie mieć również możliwości uzyskania zwrotu na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. (Dz. U. z 2019 r., poz. 714) w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

W okolicznościach niniejszej sprawy, Gmina nie odzyska podatku VAT w zakresie zrealizowanego projektu pn. ,,Przebudowa z rozbudową Przedszkola (…)”, ponieważ nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy). Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz z jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym i obecnie rozlicza się z urzędem skarbowym w sposób skonsolidowany. Gmina zrealizowała projekt pn. „Przebudowa z rozbudową Przedszkola (…)”. Zakończenie inwestycji nastąpiło w dniu 30 maja 2018 r. Inwestycja współfinansowana była ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – 2020, działania 9.3 „Rozwój infrastruktury edukacyjnej”, poddziałania „Rozwój infrastruktury edukacyjnej – (…)”. Przedsięwzięcie polegało na przebudowie z rozbudową Przedszkola (…) wraz z jego doposażeniem w sprzęt dydaktyczny i zagospodarowaniem terenu. W miejscu istniejącego przedszkola powstał dwukondygnacyjny budynek, w części administracyjnej piętrowy, w pozostałych częściach parterowy z wykorzystaniem istniejącej piwnicy i placu zabaw. W wyniku realizacji inwestycji powstał obiekt, który tworzy jedną zwartą bryłę na parterze z 6-cioma salami zabaw dla dzieci wraz z węzłami sanitarnymi dostosowanymi do osób niepełnosprawnych i pomieszczeniami porządkowymi, salą wielofunkcyjną, jadalnią z zapleczem socjalno-gospodarczym i szatnią. Na piętrze znajdują się pomieszczenia administracyjno-biurowe, tj. gabinet dyrektora z sekretariatem, biura dla nauczycieli, gabinet metodyczny, archiwum, WC oraz pomieszczenia socjalne dla nauczycieli. Realizacja projektu poprawiła warunki lokalowe niezbędne dla rozwoju i jakości prowadzonych zajęć edukacji przedszkolnej. Zwiększyła się dostępność do nowoczesnej infrastruktury edukacji przedszkolnej. Placówka została dostosowana do potrzeb dzieci niepełnosprawnych. Wyposażona została w brakujący sprzęt dydaktyczny umożliwiający prowadzenie nowych zajęć edukacyjnych z zakresu gimnastyki korekcyjnej, terapii i rytmiki uwzględniającej specyfikę dzieci niepełnosprawnych. Zrealizowana inwestycja, o której mowa służy do wykonywania zadań publicznoprawnych Gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, tj. edukacji publicznej. Gmina realizuje powyższe zadania w zgodzie z postanowieniami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Wydatki na przedmiotową inwestycję zostały udokumentowane fakturami wystawionymi przez wykonawcę i dostawcę na Gminę. Gmina na początku realizacji inwestycji pn. „Przebudowa z rozbudową Przedszkola (…)” wystąpiła o wydanie interpretacji indywidualnej odnośnie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z projektem. Uzyskana interpretacja z dnia 14 lipca 2017 r. potwierdziła brak prawa do pełnego, jak i częściowego odliczania podatku VAT. W związku z tym podatek VAT był wydatkiem kwalifikowalnym, co oznacza, że współfinansowany został ze środków unijnych (zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, Rozdział 6 – Wspólne warunki i procedury w zakresie kwalifikowalności wydatków. podr. 6.13 Podatek od towarów i usług (VAT) oraz inne podatki i opłaty). Po zakończeniu realizacji inwestycji budynek wraz z wyposażeniem został przekazany przez Gminę protokołem zdawczo-odbiorczym dyrektorowi Przedszkola (…). Do końca sierpnia 2018 r. Gmina posiadała 3 placówki przedszkolne, z których każda funkcjonowała odrębnie. Z dniem 1 września 2018 r. na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 27 kwietnia 2018 r. założony został Zespół Przedszkolny, w skład którego weszły: Przedszkole nr 1 przy ul. R., Przedszkole nr 2 przy ul. P. oraz Przedszkole nr 3 (…). Powyższa zmiana nie miała wpływu na sposób rozliczania i ewidencjonowania podatku VAT. Wszystkie placówki wchodzące w skład Zespołu Przedszkolnego nadal kontynuowały usługi w zakresie dożywiania dzieci. Osiągały one dochody z tytułu opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz opłat za korzystanie z wyżywienia przez dzieci przedszkolne, które były zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec tego nie był generowany dla Gminy podatek należny. Od maja br. nastąpiła restrukturyzacja w zakresie żywienia dzieci przedszkolnych. Polega ona na tym, że usługi te nie są świadczone przez placówki przedszkolne, lecz przez podmiot zewnętrzny, którym jest Spółdzielnia socjalna „A.”. Pomieszczenia kuchenne udostępniane są Spółdzielni nieodpłatnie na podstawie zawartej umowy-użyczenia. Usługi Spółdzielni polegają na prowadzeniu żywienia dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego oraz prowadzeniem działalności gastronomicznej typu garmażeryjnego. W zakresie żywienia dzieci przedszkolnych usługi Spółdzielni obejmują przygotowanie i wydawanie posiłków (tj. śniadań, obiadów i podwieczorków) dla dzieci uczęszczających do Zespołu Przedszkolnego. Natomiast w zakresie pozostałej gastronomii usługi polegają na przygotowaniu i sprzedaży na zewnątrz (w formie cateringu) potraw garmażeryjnych oraz innych dań przygotowanych na indywidualne zamówienia klientów lub imprezy okolicznościowe. Działalność w zakresie żywienia dzieci prowadzona jest w trzech budynkach wchodzących w skład Zespołu Przedszkolnego w tym m.in. w budynku przy ul. W., który współfinansowany jest ze środków unijnych. Działalność w zakresie gastronomii prowadzona jest wyłącznie w jednym budynku Zespołu Przedszkolnego, który położony jest przy ul. P. W związku z tym, iż w budynku przedszkola przy ul. P. prowadzona będzie dodatkowo komercyjna działalność gastronomiczno-garmażeryjna podmiot korzystający (tj. Spółdzielnia socjalna „A.”) obciążony zostanie częściowo opłatami z tytułu zużytej wody, energii elektrycznej i gazu. Oznaczać to będzie, że Zespół Przedszkolny wystawiać będzie refaktury na rzecz Spółdzielni celem uiszczania ww. należności. W wyniku centralizacji na refakturze sprzedawcą będzie Gmina, a wystawiającym Zespół Przedszkolny. Tym samym zastosowane zostaną stawki VAT wynikające z faktur otrzymanych od dostawców mediów i usług. Odnosząc się do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. W związku z tym Zespół Przedszkolny będzie traktowany, jakoby sam wyświadczył usługi objęte refakturami. Wątpliwość dotyczy właściwego sposobu interpretacji w zakresie możliwości odzyskiwania podatku VAT w przypadku współfinansowanego budynku przedszkola przy ul. W. pod względem wykorzystywania go do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wprawdzie fizycznie budynek przedszkola przy ul. W. nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych, jednakże Zespół Przedszkolny wystawiając refaktury za media (dotyczące budynku przedszkolnego przy ul. P.) zacznie generować podatek należny, a wpływy z tych refaktur będą stanowiły dodatkowych dochód tej jednostki (tj. Zespołu Przedszkolnego).

W związku z dokonaną restrukturyzacją w zakresie żywienia dzieci przedszkolnych, towary i usługi zakupione w celu zrealizowania projektu pn. „Przebudowa z rozbudową Przedszkola (…)”, nie są i nie będą wykorzystywane w jakikolwiek sposób do czynności opodatkowanych. W przebudowanym budynku przedszkola jedynymi dochodami są dochody uzyskane z opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz opłat za korzystanie z wyżywienia przez dzieci przedszkolne. Powyższe dochody według ustawy o podatku od towarów i usług objęte są zwolnieniem według art. 43 ust. 1 pkt 24 i nie generują podatku należnego. W projekcie założono, że podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym, przez co Gmina nie odliczała podatku naliczonego z faktur zakupowych.

Zespół Przedszkolny, który został utworzony na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 27 kwietnia 2018 r. jest jednostką budżetową Gminy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy wprowadzone zmiany w zakresie żywienia dzieci przedszkolnych w Zespole Przedszkolnym dają Gminie możliwość prawną odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu pn. „Przebudowa z rozbudową Przedszkola (…)”.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odzyskania podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, gdyż – jak wynika z informacji zawartych we wniosku – w związku z dokonaną restrukturyzacją w zakresie żywienia dzieci przedszkolnych, towary i usługi zakupione w celu zrealizowania projektu nie są i nie będą wykorzystywane w jakikolwiek sposób do czynności opodatkowanych, w przebudowanym budynku przedszkola jedynymi dochodami są dochody uzyskane z opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz opłat za korzystanie z wyżywienia przez dzieci przedszkolne. Powyższe dochody według ustawy o podatku od towarów i usług objęte są zwolnieniem według art. 43 ust. 1 pkt 24 i nie generują podatku należnego.

Zainteresowany wskazał co prawda, że w budynku przedszkola przy ul. P. (jednego z trzech przedszkoli wchodzących w skład Zespołu Przedszkolnego) prowadzona będzie dodatkowo komercyjna działalność gastronomiczno-garmażeryjna, podmiot korzystający (Spółdzielnia socjalna – usługi Spółdzielni polegają na prowadzeniu żywienia dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego oraz prowadzeniem działalności gastronomicznej typu garmażeryjnego) obciążony zostanie częściowo opłatami z tytułu zużytej wody, energii elektrycznej i gazu. Zespół Przedszkolny wystawiać będzie refaktury na rzecz Spółdzielni celem uiszczania ww. należności. W wyniku centralizacji na refakturze sprzedawcą będzie Gmina, a wystawiającym Zespół Przedszkolny. Tym samym zastosowane zostaną stawki VAT wynikające z faktur otrzymanych od dostawców mediów i usług. Jednakże sama działalność Przedszkola (…), służy do wykonywania zadań własnych gminy, tj. edukacji publicznej, nie będzie związana bezpośrednio ze zużyciem wody, energii elektrycznej i gazu przez Spółdzielnię socjalną. W analizowanym zdarzeniu nie będzie dochodzić do przeniesienia na korzystających z usług w zakresie edukacji publicznej i wyżywienia dzieci (w drodze refakturowania) kosztów przebudowy tego Przedszkola.

Mając na uwadze powyższe okoliczności, stwierdzić należy, że Wnioskodawca realizował przedmiotowy projekt jako zadanie własne pozostające poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co w konsekwencji skutkować będzie brakiem prawa do odliczenia podatku VAT, jak również zwrotu podatku na podstawie art. 87 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działać jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, wprowadzone zmiany w zakresie żywienia dzieci przedszkolnych w Zespole Przedszkolnym nie dają Gminie możliwości prawnego odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu pn. „Przebudowa z rozbudową Przedszkola (…)”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy tut. Organ uznał za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r., poz. 1295), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj