Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.135.2019.1.JS
z 12 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 czerwca 2019 r. (data wpływu 12 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabycia i sprzedaży samochodów osobowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2019 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabycia i sprzedaży samochodów osobowych.

We wniosku przedstawiono następujący stany faktyczne i zdarzenia przyszłe.

A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w W. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) zajmuje się zakupem oraz odsprzedażą samochodów osobowych, rozumianych jako pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi.

Spółka nabywa samochody od podatników podatku od wartości dodanej z siedzibą działalności gospodarczej w innych krajach UE i w tych też krajach Spółce są wydawane samochody. Samochody są przedmiotem odsprzedaży i nie są nawet krótkotrwale używane przez Spółkę. Samochody są przemieszczane bezpośrednio z kraju zakupu do innego kraju UE lub na eksport, ewentualnie czasowo, na okres nieprzekraczający 30 dni, są przemieszczane na terytorium Polski po czym samochody są przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu. Zgodnie z przepisami o ruchu drogowym samochody nie podlegają w Polsce rejestracji.

Generalnie w działalności Spółki można wyróżnić cztery sytuacje:

  1. gdy samochód zakupiony w innym kraju UE jest sprzedawany nabywcy z innego kraju UE i z transakcjami zakupu lub sprzedaży nie jest związane przemieszczenie samochodu do Polski,
  2. gdy samochód zakupiony w innym kraju UE jest sprzedawany nabywcy spoza terytorium UE i z transakcjami zakupu lub sprzedaży nie jest związane przemieszczenie samochodu do Polski,
  3. gdy samochód zakupiony w innym kraju UE jest sprzedawany nabywcy z innego kraju UE lub spoza UE i z transakcjami zakupu lub sprzedaży jest związane przemieszczenie na terytorium kraju, przy czym samochód opuszcza terytorium kraju w terminie 14 dni, licząc od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego,
  4. gdy samochód zakupiony w innym kraju UE jest sprzedawany nabywcy z innego kraju UE lub spoza UE i z transakcjami zakupu lub sprzedaży jest związane przemieszczenie na terytorium kraju, przy czym samochód opuszcza terytorium kraju w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka jest podatnikiem akcyzy z tytułu nabycia lub odprzedaży samochodów osobowych poza granicami Polski, w sytuacji gdy samochody nie są nawet czasowo przywożone na terytorium kraju i nie podlegają rejestracji w Polsce zgodnie z przepisami o ruchu drogowym?
  2. Czy Spółka jest podatnikiem akcyzy z tytułu nabycia samochodów osobowych poza granicami Polski, w sytuacji gdy samochody nie podlegają rejestracji w Polsce zgodnie z przepisami o ruchu drogowym i w terminie 30 dni od nabycia wewnątrzwspólnotowego są wywożone poza terytorium kraju w ramach eksportu lub dostawy wewnątrzwspólnotowej?
  3. Czy Spółka jest uprawniona do złożenia korekty deklaracji podatkowej w związku wewnątrzwspólnotowym nabyciem samochodu osobowego, jeżeli samochód w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego jest przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadkach objętych niniejszym wnioskiem, Spółka nie jest podatnikiem akcyzy z tytułu nabycia lub odprzedaży samochodów osobowych poza granicami Polski, w sytuacji gdy samochody nie są nawet czasowo przywożone na terytorium kraju i nie podlegają rejestracji w Polsce zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Wnioskodawca uważa także, że nie jest podatnikiem akcyzy z tytułu nabycia samochodów osobowych poza granicami Polski, w sytuacji gdy samochody nie podlegają rejestracji w Polsce zgodnie z przepisami o ruchu drogowym i w terminie 30 dni od nabycia wewnątrzwspólnotowego są wywożone poza terytorium kraju w ramach eksportu lub dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Ponadto Spółka jest uprawniona do złożenia korekty deklaracji podatkowej w związku wewnątrzwspólnotowym nabyciem samochodu osobowego, jeżeli samochód w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego jest przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 100 ust. 1 i ust. 2 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Z kolei nabycie wewnątrzwspólnotowe – stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy – to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W myśl art. 100 ust. 4 omawianej ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych, które należy rozumieć jako czynność polegająca na przemieszczeniu samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Nabycie wewnątrzwspólnotowe stanowi więc samo fizyczne przemieszczenie samochodów osobowych na terytorium kraju z terytorium państwa członkowskiego.

W konsekwencji czynnością opodatkowaną akcyzą będzie każde przemieszczenie samochodów z jednego państwa członkowskiego do drugiego. Należy również zaznaczyć, że w przypadku przemieszczenia wyrobów akcyzowych pomiędzy państwami członkowskimi ustawodawca nie wskazuje na żadne wyjątki lub wyłączenia czynności przemieszczenia wyrobów akcyzowych pomiędzy państwami członkowskimi z zakresu transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia lub dostawy (jak ma to miejsce w przypadku przepisów o podatku VAT). Konsekwentnie każde przemieszczenie wyrobów akcyzowych z jednego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego przez podatnika w ramach prowadzonej działalności będzie stanowić czynność opodatkowaną podatkiem akcyzowym jako nabycie wewnątrzwspólnotowe.

Zgodnie z art. 101 ust. 2 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:

  1. przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;
  2. nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;
  3. złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

Istotną modyfikację w zakresie rozpoznawania obowiązku podatkowego przewiduje art. 101 ust. 2a ustawy. Na podstawie tego przepisu obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a, nie powstaje, jeżeli ten samochód osobowy został dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a. Fakt dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu jest potwierdzany przez dokumenty, o których mowa w art. 107 ust. 3.

Na mocy art. 102 ust. 1 ustawy, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.

Na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania w przypadku samochodu osobowego jest:

  1. kwota należna z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy należne od tego samochodu osobowego;
  2. kwota, jaką podatnik jest obowiązany zapłacić za samochód osobowy - w przypadku jego nabycia wewnątrzwspólnotowego, z tym że w przypadku, o którym mowa w art. 101 ust. 2 pkt 3, podstawą opodatkowania jest średnia wartość rynkowa samochodu osobowego pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy;
  3. wartość celna samochodu osobowego powiększona o należne cło - w przypadku importu tego samochodu, z zastrzeżeniem ust. 2-5.

Ponadto w świetle art. 104 ust. 6 ustawy podstawą opodatkowania z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego dopuszczonego wcześniej do obrotu w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej zgodnie z przepisami celnymi, ale niezarejestrowanego na terytorium innego państwa członkowskiego jest wartość, o której mowa w ust. 1 pkt 3, z uwzględnieniem prowizji, kosztów transportu i ubezpieczenia, jeżeli nie zostały uwzględnione w cenie, ale zostały już poniesione do miejsca, w którym nastąpiło objęcie towaru procedurą celną.

Stosownie do powyższego, w pierwszej kolejności należy zauważyć, że podatek akcyzowy ma charakter terytorialny tzn. nakładany jest na terytorium państwa członkowskiego na którym dokonano czynności lub wystąpiły stany faktyczne podlegające opodatkowaniu tym podatkiem. Ma to swoje odzwierciedlenie w powołanych wyżej przepisach dotyczących opodatkowania akcyzą na terytorium Polski samochodów osobowych. Przepisy te nie przewidują opodatkowania samochodów osobowych w przypadku nabycia i sprzedaży poza terytorium kraju Tym samym dopóki samochód osobowy znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego obowiązek podatkowy w akcyzie z tytułu jego nabycia i sprzedaży nie powstaje. Nabycie samochodu osobowego poza terytorium kraju jak i jego sprzedaż poza terytorium kraju nie jest przedmiotem opodatkowania krajowym podatkiem akcyzowym. Uwzględniając przywołany stan faktyczny/zdarzenie przyszłe należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca w przypadku zakupu samochodu osobowego poza granicami Polski, który to samochód przed jego odsprzedażą nie zostanie przemieszczony na terytorium RP, nie będzie zobowiązany do rozliczenia w akcyzie transakcji zakupu/sprzedaży takiego samochodu.

Brak obowiązku zapłaty akcyzy powstanie także w sytuacji, w której Wnioskodawca przemieści na terytorium kraju samochód osobowy, lecz samochód ten opuści granice Polski przed upływem 30 dni w związku z dostawą wewnątrzwspólnotową lub eksportem. W takim przypadku potwierdzenie dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu powinno wynikać w szczególności z dokumentów przewozowych, celnych, faktury i specyfikacji dostawy oraz innych dokumentów handlowych związanych z dostawą wewnątrzwspólnotową albo eksportem. Jeżeli jednak wywóz samochodu osobowego z Polski nastąpi po upływie 14 dni od nabycia wewnątrzwspólnotowego to Spółka powinna złożyć deklarację akcyzową, zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy. W przypadku eksportu lub dostawy wewnątrzwspólnotowej samochodu, z którego nabyciem została złożona deklaracja akcyzowa, Spółka jest uprawniona do jej korekty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 864 ze zm.), dalej zwana „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy ˗ art. 1 ust. 1 ustawy.

Samochody osobowe, zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy, są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony (art. 100 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 102 ust. 1 ustawy, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.

Przez nabycie wewnątrzwspólnotowe – stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy ˗ rozumie się przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego, które rozumiane jest jako czynność polegająca na przemieszczeniu samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Fizyczne przemieszczenie samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego UE na terytorium Polski stanowi zatem w rozumieniu ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe.

Stosownie do art. 101 ust. 2 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:

  1. przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju ˗ jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;
  2. nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel ˗ jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;
  3. złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym ˗ jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

Zauważyć należy, że podatek akcyzowy jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Oznacza to, że opodatkowaniu tym podatkiem w Polsce podlegają wyłącznie czynności, których przedmiotem są wyroby akcyzowe oraz samochody osobowe, dokonywane na terytorium kraju.

Ma to swoje odzwierciedlenie w powołanych wyżej przepisach dotyczących opodatkowania akcyzą samochodów osobowych na terytorium kraju. Przepisy te przewidują opodatkowanie importu (przywozu z państwa trzeciego na terytorium kraju), nabycia wewnątrzwspólnotowego (przemieszczenia z państwa członkowskiego na terytorium kraju) i pierwszej sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca nabywa samochody osobowe od podmiotów mających siedzibę w innych krajach członkowskich UE i dokonuje ich dalszej odsprzedaży. Samochody są przemieszczane bezpośrednio z kraju zakupu do innego kraju UE lub na eksport, bądź czasowo, na okres nieprzekraczający 30 dni, są przemieszczane na terytorium kraju, po czym są przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu. Samochody te nie podlegają rejestracji na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zatem w działalności Spółki można wyróżnić cztery sytuacje:

  1. gdy samochód zakupiony w innym kraju UE jest sprzedawany nabywcy z innego kraju UE i z transakcjami zakupu lub sprzedaży nie jest związane przemieszczenie samochodu do Polski,
  2. gdy samochód zakupiony w innym kraju UE jest sprzedawany nabywcy spoza terytorium UE i z transakcjami zakupu lub sprzedaży nie jest związane przemieszczenie samochodu do Polski,
  3. gdy samochód zakupiony w innym kraju UE jest sprzedawany nabywcy z innego kraju UE lub spoza UE i z transakcjami zakupu lub sprzedaży jest związane przemieszczenie na terytorium kraju, przy czym samochód opuszcza terytorium kraju w terminie 14 dni, licząc od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego,
  4. gdy samochód zakupiony w innym kraju UE jest sprzedawany nabywcy z innego kraju UE lub spoza UE i z transakcjami zakupu lub sprzedaży jest związane przemieszczenie na terytorium kraju, przy czym samochód opuszcza terytorium kraju w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Mając na uwadze opis sprawy należy stwierdzić, że w związku z nabyciem i odsprzedażą samochodów osobowych poza granicami Polski, w sytuacji, gdy samochody nie są nawet czasowo przywożone (przemieszczane) na terytorium kraju i nie podlegają rejestracji na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, Wnioskodawca nie dokonuje żadnej z czynności opodatkowanych na podstawie art. 100 ust. 1 lub 2 ustawy. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie podatnikiem z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub odsprzedaży samochodów poza granicami Polski .

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało zatem uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że podatek akcyzowy ma zastosowanie wyłącznie do czynności dokonywanych na terytorium kraju (w tym do czynności związanych z przemieszczeniem samochodów osobowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej). Opodatkowaniu akcyzą w Polsce na podstawie przepisów ustawy o podatku akcyzowym nie podlega zatem przemieszczanie wyrobów akcyzowych bądź samochodów osobowych na terytorium innych państw członkowskich – a każde państwo członkowskie, w ramach harmonizacji podatku akcyzowego każde państwo członkowskie ustala w tym zakresie własne przepisy, zgodnie z wytycznymi dyrektyw wspólnotowych.

W dalszej kolejności wskazać należy, że zgodnie z art. 101 ust. 2a ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego albo pierwszej sprzedaży na terenie kraju nie powstanie, jeżeli ten samochód osobowy zostanie dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego albo pierwszej sprzedaży na terenie kraju. Jednocześnie, aby nabycie wewnątrzwspólnotowe czy też pierwsza sprzedaż na terenie kraju nie podlegały opodatkowaniu akcyzą (tj. aby nie powstał obowiązek podatkowy), niezbędne jest posiadanie przez podmiot dokumentów potwierdzających dokonanie tych transakcji zgodnie z art. 107 ust. 3 ustawy, tj. dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu.

Należy zatem stwierdzić, że w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym samochodów osobowych, które nie będą podlegały rejestracji na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym i w stosunku do których Spółka dokona w terminie do 30 dni od nabycia wewnątrzwspólnotowego ich dostawy wewnątrzwspólnotowej bądź eksportu, potwierdzonych dokumentami, o których mowa w art. 107 ust. 3 ustawy, Spółka nie będzie podatnikiem akcyzy.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy zatem uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy, podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest obowiązany po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, bez wezwania organu podatkowego złożyć deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Na podstawie art. 106 ust. 3 ustawy, podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest obowiązany po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, bez wezwania organu podatkowego dokonać obliczenia i zapłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego akcyzy w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zauważyć należy, że Spółka dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego jest obowiązana po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Natomiast termin płatności podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego wynosi 30 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju.

W sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę w ostatnim pytaniu, Spółka składa deklarację uproszczoną, o której mowa w art. 106 ust. 2 ustawy w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym samochodu osobowego. Z uwagi jednak na fakt, że samochód ten jest przedmiotem dokonywanej przez Spółkę dostawy wewnątrzwspólnotowej bądź eksportu w terminie do 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego, to zgodnie z art. 101 ust. 2a ustawy nie powstaje u Wnioskodawcy obowiązek podatkowy z tego tytułu (po spełnieniu warunków określonych w tym przepisie). Oznacza to, że Spółka ma prawo złożyć korektę deklaracji z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego tego samochodu.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należy zatem uznać za prawidłowe.

Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań 1-3, należy uznać je za prawidłowe.

Końcowo Organ pragnie zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku, w zakresie zadanych przez Wnioskodawcę pytań i stanowiska przedstawionego ściśle w odniesieniu do zadanych pytań. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzeń przyszłych – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj