Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.234.2019.1.JKT
z 2 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 maja 2019 r. (data wpływu 4 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody Wnioskodawcy, jako klubu sportowego, przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na wydatki opisane w pkt 1.6.1 - 1.6.13 przedstawionego stanu faktycznego - z wyłączeniem odrębnie ewidencjonowanych dochodów przeznaczonych na wydatki, o których mowa w pkt 1.4 stanu faktycznego - są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a updop w części dotyczącej wydatków wskazanych w pkt:

  • 1.6.1 - wynagrodzenia pracowników i innych osób wspierających działanie Wnioskodawcy w zakresie obsługi księgowej, prawnej oraz logistyczno- administracyjnej (w szczególności członków zarządu Wnioskodawcy), a także osób współpracujących z Wnioskodawcą w celu tworzenia konspektów trenerskich - w tym zwrot wydatków poniesionych przez ww. osoby na rzecz Wnioskodawcy (klubu sportowego), a także wydatki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz zaliczki na podatek dochodowy od tych wynagrodzeń;
  • 1.6.2 - opłaty za opiekę medyczną dla trenerów i koordynatorów lokalizacji;
  • 1.6.5 - wynagrodzenia oraz koszty transportu i pobytu osób prowadzących dodatkowe zajęcia, m.in. nauczycieli języków obcych, ubezpieczenie, zarówno w okresach ferii letnich, zimowych, wiosennych i zimowych przerw świątecznych, jak i w innych okresach;
  • 1.6.8 - koszty szkolenia trenerów, pozyskiwania wiedzy w zakresie podnoszenia kwalifikacji trenerów (w tym m.in. wynagrodzenia osób profesjonalnie zajmujących się sportem, np. piłkarzy, trenerów lub sędziów), uzyskiwania uprawnień szkoleniowych lub odbywania staży trenerskich przez trenerów współpracujących z Wnioskodawcą;
  • 1.6.9 - opłaty transferowe i ekwiwalent za wyszkolenie zawodnika w związku ze zmianą przynależności klubowej;
  • 1.6.10 - opłaty za korzystanie z prawa do wizerunku sportowców (szczególnie piłkarzy);
  • 1.6.11 - koszty wytworzenia i utrzymania systemu informatycznego do zarządzania klubem sportowym, w tym organizowania zajęć sportowych, udostępniania metodologii szkolenia i prowadzenia szkoleń online - udostępnianego trenerom, koordynatorom lokalizacji, pozostałym osobom wspierającym działanie Wnioskodawcy i opiekunom prawnym uczestników;

-jest nieprawidłowe,

  • w pozostałej części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody Wnioskodawcy, jako klubu sportowego, przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na wydatki opisane w pkt 1.6.1 - 1.6.13 przedstawionego stanu faktycznego - z wyłączeniem odrębnie ewidencjonowanych dochodów przeznaczonych na wydatki, o których mowa w pkt 1.4. stanu faktycznego - są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a updop.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

1.1 Działalność Wnioskodawcy, jako klubu sportowego.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie - stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób u.p.d.o.p. - podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca prowadzi działalność sportową w formie klubu sportowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2017 r. poz. 1463 i 1600 oraz z 2018 r. poz. 650, „u.s.”).

1.2 Zakres przedmiotowy i podmiotowy działalności Wnioskodawcy.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i w ramach prowadzonej działalności klubu sportowego świadczy on usługi szkoleniowe i edukacyjne w zakresie sportu. W szczególności Wnioskodawca:

1.2.1 organizuje regularne treningi piłkarskie w ramach prowadzonych szkółek piłkarskich;

1.2.2 organizuje turnieje i konkursy sportowe;

1.2.3 aranżuje uczestnictwo zawodników (uczestników) w rozgrywkach piłkarskich organizowanych przez Polski Związek Piłki Nożnej („PZPN”), jak i w ramach lokalnych lig niepodlegających PZPN;

1.2.4 organizuje dodatkowe formy szkolenia dla zawodników (uczestników) w formie wypoczynku sportowego, w tym wypoczynku w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 z późn. zm.; „u.s.o.”) zarówno w okresach ferii letnich, zimowych, wiosennych i zimowych przerw świątecznych, jak i w innych okresach;

1.2.5 aranżuje transfery zawodników (uczestników) do innych klubów sportowych lub z innych klubów do Wnioskodawcy;

1.2.6 udostępnia materiały szkoleniowe (książki, dostęp do tzw. webinariów, programy i aplikacje mobilne umożliwiające monitorowanie postępów sportowych zawodników itd.)

1.2.7 opracowuje i wdraża metodologię szkolenia dzieci i młodzieży w zakresie piłki nożnej.

Ww. usługi Wnioskodawcy świadczone są na rzecz dzieci i młodzieży do 23. roku życia uczestniczących w treningach piłkarskich, ogólnorozwojowych zajęciach sportowych i innych formach aktywności sportowej, o których mowa w pkt 1.2.1 - 1.2.7 powyżej, z zastrzeżeniem, że formalnie stronami umów z Wnioskodawcą są przeważnie opiekunowie prawni uczestników (głównie rodzice). Opiekunowie prawni nie są jednak uprawnieni do uczestnictwa w treningach ani do korzystania z pozostałych usług Wnioskodawcy.

1.3 Zasoby osobowe i wyposażenie niezbędne Wnioskodawcy do prowadzonej działalności.

Wnioskodawca zatrudnia wykwalifikowanych trenerów prowadzących zajęcia sportowe z dziećmi i młodzieżą. Trenerzy otrzymują za swoje usługi wynagrodzenie.

Wnioskodawca również współpracuje z podmiotami służby zdrowia (bieżąca i doraźna opieka medyczna - profilaktyczna i rehabilitacyjna), z której korzystają, w miarę potrzeb, zawodnicy (uczestnicy) oraz trenerzy i koordynatorzy lokalizacji oraz zawodnicy (uczestnicy). Współpraca z służbą zdrowia umożliwia też prowadzenie badań wstępnych osób zainteresowanych uczestnictwem w treningach.

Ponadto, Wnioskodawca zatrudnia koordynatorów lokalizacji, którzy są niezbędni do prawidłowej i bezpiecznej organizacji przez Wnioskodawcę zajęć sportowych i innych form aktywności sportowej, opisanych wyżej w pkt 1.2.1 - 1.2.7. Do obowiązków koordynatorów lokalizacji należą w szczególności: aranżacja wynajmu obiektów sportowych (treningowych), prowadzenie ewidencji sprzętu sportowego, przygotowywanie turniejów i konkursów sportowych, ustalanie haromonogramu treningów, kontrolowanie obecności zawodników na zajęciach, przekazywanie informacji organizacyjnych opiekunom prawnym zawodników (uczestników) i prowadzenie działań promocyjnych. Koordynatorzy lokalizacji otrzymują za swoje usługi wynagrodzenie.

Wnioskodawca zatrudnia również osoby odpowiedzialne za zarządzenie (administrację) biurem klubu sportowego, a także ponosi koszty obsługi księgowej i prawnej. Ze względu na dążenie do ograniczenia kosztów funkcjonowania Wnioskodawcy związanych z wynagrodzeniem osób zatrudnionych do obsługi działalności klubu sportowego, zadania administracyjno-biurowe zostały powierzone członkom zarządu Wnioskodawcy. Członkowie zarządu (lub ewentualnie zatrudniane osoby trzecie) odpowiedzialni są za zarządzanie klubem sportowym, zawieranie umów o korzystanie z obiektów sportowych, negocjowanie warunków i zawieranie umów z trenerami i koordynatorami lokalizacji, przygotowywanie i negocjowanie warunków umów z opiekunami prawnymi zawodników (uczestników), prace administracyjno-biurowe związane z przygotowywaniem harmonogramów zajęć, konspektów trenerskich pomagających trenerom w dostosowaniu planu zajęć do wieku i innych cech zawodników (uczestników), organizację turniejów i konkursów sportowych oraz aranżację uczestnictwa zawodników w turniejach i konkursach organizowanych przez podmioty zewnętrzne. Osoby, którym powierzono ww. obowiązki otrzymują wynagrodzenie oraz ewentualne zwroty wydatków poniesionych przez te osoby na rzecz Wnioskodawcy.

W związku nawiązaniem stosunków prawnych z ww. osobami Wnioskodawca ponosi również wydatki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz odprowadza zaliczki na podatek dochodowy.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca organizuje turnieje i konkursy sportowe, a także aranżuje uczestnictwo zawodników (uczestników) w rozgrywkach piłkarskich organizowanych w ramach PZPN (Wnioskodawca jest członkiem struktur PZPN) i lokalnych lig niepodlegających PZPN.

Klub sportowy (Wnioskodawca) organizuje zawodnikom (uczestnikom) dodatkowe formy szkolenia (aktywności sportowej) w formie wypoczynku, w tym wypoczynku w rozumieniu u.s.o., przez co należy rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku. Dodatkowo Wnioskodawca, jako operator turystyki, organizuje tego typu formy aktywności sportowej w okresach innych niż w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej.

Na potrzeby prowadzenia zajęć sportowych i innych form aktywności sportowej, Wnioskodawca wynajmuje boiska i hale sportowe lub korzysta nieodpłatnie z ww. obiektów. Obiekty te w większości należą do jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych (np. szkoły, domy kultury) lub innych klubów sportowych.

Wnioskodawca nabywa również sprzęt sportowy niezbędny do prowadzenia zajęć sportowych i innych form aktywności sportowej, opisanych wyżej w pkt 1.2.1.- 1.2.7. W celu uczestnictwa w treningach piłkarskich, ogólnorozwojowych zajęciach sportowych i innych formach aktywności sportowej Wnioskodawca przekazuje zawodnikom (uczestnikom) niezbędny sprzęt sportowy na bezpłatne używanie (piłki, bramki, pachołki, znaczniki itd.).

Przez wzgląd na podnoszenie jakości szkoleń i innych form aktywności sportowej oferowanych przez klub sportowy, Wnioskodawca inwestuje w rozwój umiejętności trenerskich osób współpracujących z Wnioskodawcą, szkolących wyłącznie dzieci i młodzież do 23. roku życia, poprzez finansowanie szkoleń i warsztatów dla trenerów prowadzonych przez osoby profesjonalnie zajmujące się sportem (np. piłkarzy, trenerów lub sędziów), a także finansowanie uzyskiwania przez nich uprawnień szkoleniowych lub odbywania staży trenerskich.

Niekiedy Wnioskodawca aranżuje transfery zawodników (uczestników) do innych klubów sportowych, a także transfery z innych klubów sportowych do Wnioskodawcy, co ma na celu umożliwienie danemu zawodnikowi dalszego rozwoju i optymalizację wyników drużyny, a także pozyskanie środków na rozwój klubu (działalność związaną ściśle ze sportem). W związku bowiem z wytransferowaniem zawodnika do innego klubu sportowego Wnioskodawca otrzymuje opłatę transferową i ekwiwalent za szkolenie, zgodnie z regulaminem PZPN. Z kolei w przypadku transferu do Wnioskodawcy, to Wnioskodawca uiszcza ww. opłatę i ekwiwalent.

Ponadto, w celu podniesienia prestiżu oraz motywacji zawodników (współzawodnictwa) Wnioskodawca korzysta z prawa do wizerunku sportowców, tj. profesjonalnych, znanych i szanowanych zawodników (szczególnie piłkarzy). Zawierane przez Wnioskodawcę umowy dotyczą korzystania z wizerunku danej osoby. Są to umowy zlecenia, umowy o dzieło lub umowy o świadczenie usług z przedsiębiorcą. W związku z zawarciem ww. umów Wnioskodawca ponosi opłaty związane z korzystaniem z prawa do wizerunku.

Wnioskodawca nabył również i utrzymuje system informatyczny do przetwarzania danych w celu zarządzania klubem sportowym. System jest platformą do wymiany informacji, m.in. harmonogramu zajęć, aktualności, newsletterów i informacji o obecnościach zawodników (uczestników) na treningach. Jest on udostępniany trenerom, koordynatorom lokalizacji i innym osobom współpracującym z Wnioskodawcą, a także opiekunom prawnym zawodników (uczestników). System ułatwia trenerom proces planowania i realizowania treningów i innych

zajęć sportowych, a także udostępnianie metodologii szkolenia. Służy też do przeprowadzania szkoleń Online. Ponadto przy pomocy ww. systemu dokonywane są rozliczenia finansowe, m.in. wystawianie faktur, przypomnienia o płatnościach.

Wnioskodawca nabywa też na bieżąco materiały szkoleniowe w zakresie sportu, wykorzystywane przez zawodników (uczestników) i trenerów, w szczególności: książki, dostępy do webinariów, opłaty licencyjne za korzystanie z programów systematyzujących plany treningowe i aplikacji mobilnych umożliwiających monitorowanie postępów sportowych zawodników itd.

Aby poprawić kanał informacyjny dotyczący usług Wnioskodawcy, planowanych wydarzeń sportowych, turniejów lub innych konkursów sportowych, Wnioskodawca inwestuje również w przygotowanie materiałów promocyjnych, takich jak plakaty, broszury lub ulotki.

1.4 Wyodrębniona amatorska drużyna seniorska.

W ramach Wnioskodawcy, jako klubu sportowego, działa jedna amatorska drużyna seniorska. Na potrzeby jej Wnioskodawca zatrudnia oddzielnego trenera, pełniącego również funkcję koordynatora lokalizacji.

Poza wynagrodzeniem ww. trenera, istnienie grupy seniorskiej nie generuje dla Wnioskodawcy innych wydatków. Drużyna seniorska nie wymaga w szczególności zaangażowania innych pracowników i osób wspierających działanie Wnioskodawcy. Drużyna nie korzysta również z systemu informatycznego, materiałów ani sprzętu sportowego Wnioskodawcy.

Drużyna seniorska jest w pełni wyodrębniona organizacyjnie w strukturze klubu sportowego (Wnioskodawcy). Oznacza to w szczególności, że wszystkie przychody i koszty (wydatki) Wnioskodawcy związane z funkcjonowaniem drużyny seniorskiej są oddzielnie ewidencjonowane. Innymi słowy, rozliczenia księgowe prowadzone są w taki sposób, że możliwe jest zidentyfikowanie przyporządkowanych grupie seniorskiej przychodów i kosztów (wydatków).

1.5 Dochody osiągane przez Wnioskodawcę.

Działalność Wnioskodawcy jest odpłatna, jednak nie ma ona charakteru zarobkowego. Stosownie do postanowień umowy spółki Wnioskodawcy, wspólnicy Wnioskodawcy nie otrzymują dywidend, a ewentualnie osiągane przez Wnioskodawcę dochody (zyski) przeznaczane są na kapitał rezerwowy w całości w celu finansowania w działalności Wnioskodawcy, opisanej w pkt 1.2.1 - 1.2.7 przedstawionego stanu faktycznego, poprzez wydatkowanie ich w sposób opisany w pkt 1.6.

Dochody Wnioskodawcy składają się w przeważającej mierze z:

1.5.1 opłat za treningi i pozostałe usługi świadczone przez Wnioskodawcę, o których mowa w pkt 1.2.1 - 1.2.7 stanu faktycznego (wnoszonych przeważnie okresowo przez opiekunów prawnych uczestników treningów i innych form aktywności sportowej);

1.5.2 darowizn lub innych bezpłatnych przysporzeń dokonywanych na rzecz Wnioskodawcy przez osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne (osoby prawne i pozostałe jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi);

1.5.3 wpływów z transferu zawodników (uczestników) do innych klubów sportowych oraz ekwiwalentów za szkolenie wytransferowanych zawodników (uczestników).

1.6 Wydatki Wnioskodawcy.

Wnioskodawca przeznacza osiągane dochody, o których mowa w pkt 1.5.1 - 1.5.3 stanu faktycznego, na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia – z zastrzeżeniem wydatków związanych z grupą seniorską, o której mowa w pkt 1.4, przy czym jak zostało już wskazane przychody i koszty (wydatki) związane z grupą seniorską są oddzielnie ewidencjonowane.

Ww. wydatki, na które przeznaczane są dochody Wnioskodawcy, stanowią:

1.6.1 wynagrodzenia trenerów i koordynatorów lokalizacji (zatrudnionych na podstawie umów

zlecenia lub umów o współpracę), pracowników i innych osób wspierających działanie Wnioskodawcy w zakresie obsługi księgowej, prawnej oraz logistyczno- administracyjnej (w szczególności członków zarządu Wnioskodawcy), a także osób współpracujących z Wnioskodawcą w celu tworzenia konspektów trenerskich - w tym zwrot wydatków poniesionych przez ww. osoby na rzecz Wnioskodawcy (klubu sportowego), a także wydatki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz zaliczki na podatek dochodowy;

1.6.2 opłaty za opiekę medyczną dla zawodników (uczestników), trenerów i koordynatorów lokalizacji;

1.6.3 koszty turniejów sportowych organizowanych przez Wnioskodawcę (korzystanie z obiektów sportowych, dodatkowy sprzęt sportowy, ekwiwalenty sędziów, dodatkowe wynagrodzenie trenerów, koordynatorów lokalizacji lub innych osób odpowiedzialnych za organizację turnieju, wyżywienie i napoje, transport i zakwaterowanie, oprawa audiowizualna wydarzenia, reklama itd.);

1.6.4 opłaty na rzecz organizatorów rozgrywek piłkarskich, w szczególności PZPN i lokalnych lig niepodlegających PZPN, które wynikają ze statutów bądź innych aktów organizacyjnych danego organizatora (wpisowe, opłaty rejestracyjne, ubezpieczenie NNW, ekwiwalenty sędziów, kary za przewinienia zawodników, koszty transportu, dodatkowe wynagrodzenia trenerów i koordynatorów lokalizacji itd.);

1.6.5 koszty organizacji wypoczynku sportowego (np. obozów lub półkolonii) dla zawodników (uczestników), stanowiącego element szkolenia sportowego (w tym dodatkowe wynagrodzenia trenerów i koordynatorów lokalizacji lub innych osób odpowiedzialnych za organizację wyjazdu, wynagrodzenia oraz koszty transportu i pobytu osób prowadzących dodatkowe zajęcia, m.in. dietetyków i nauczycieli języków obcych, transport, zakwaterowanie, dodatkowy sprzęt sportowy, wyżywienie i napoje, ubezpieczenie, reklama/promowanie wyjazdów np. w Internecie, poprzez ulotki, spotkania z opiekunami prawnymi itd.) zarówno w okresach ferii letnich, zimowych, wiosennych i zimowych przerw świątecznych, jak i w innych okresach;

1.6.6 opłaty związane z korzystaniem z boisk i hal sportowych;

1.6.7 koszty nabycia sprzętu sportowego oraz wyposażenia niezbędnego do uczestnictwa w treningach i korzystania z pozostałych usług Wnioskodawcy, o których mowa w pkt 1.1 stanu faktycznego;

1.6.8 koszty szkolenia trenerów, pozyskiwania wiedzy w zakresie podnoszenia kwalifikacji trenerów (w tym m.in. wynagrodzenia osób profesjonalnie zajmujących się sportem, np. piłkarzy, trenerów lub sędziów), uzyskiwania uprawnień szkoleniowych lub odbywania staży trenerskich przez trenerów współpracujących z Wnioskodawcą;

1.6.9 opłaty transferowe i ekwiwalent za wyszkolenie zawodnika w związku ze zmianą przynależności klubowej;

1.6.10 opłaty za korzystanie z prawa do wizerunku sportowców (szczególnie piłkarzy);

1.6.11 koszty wytworzenia i utrzymania systemu informatycznego do zarządzania klubem sportowym, w tym organizowania zajęć sportowych, udostępniania metodologii szkolenia i prowadzenia szkoleń online - udostępnianego trenerom, koordynatorom lokalizacji, pozostałym osobom wspierającym działanie Wnioskodawcy i opiekunom prawnym uczestników;

1.6.12 opłaty za materiały szkoleniowe (książki, dostęp do tzw. webinariów, opłaty licencyjne za korzystanie z programów systematyzujących plany treningowe, aplikacji mobilnych umożliwiających monitorowanie postępów sportowych zawodników itd.) wykorzystywane przez trenerów lub zawodników (uczestników);

1.6.13 opłaty za materiały informacyjne o planowanych wydarzeniach sportowych, turniejach lub konkursach sportowych (plakaty, broszury lub ulotki).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dochody Wnioskodawcy, jako klubu sportowego, przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na wydatki opisane w pkt 1.6.1 - 1.6.13 przedstawionego stanu faktycznego - z wyłączeniem odrębnie ewidencjonowanych dochodów przeznaczonych na wydatki, o których mowa w pkt 1.4 stanu faktycznego - są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p.?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody przeznaczane na wydatki opisane w pkt 1.6.1 - 1.6.13 przedstawionego stanu faktycznego - z wyłączeniem odrębnie ewidencjonowanych dochodów przeznaczonych na wydatki, o których mowa w pkt 1.4 stanu faktycznego - są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p., jeżeli przeznaczenie i wydatkowanie ma miejsce w roku podatkowym, w którym Wnioskodawca osiągnął dany dochód, lub w roku po nim następującym.

Wyjaśnienia ogólne

W myśl art. 3 ust. 1 u.p.d.o.p. podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie do art. 18 ust. 1 u.p.d.o.p. podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po dokonaniu przewidzianych przez ustawę odliczeń.

Natomiast, zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 u.p.d.o.p. przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest zaś nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p. wolne od podatku są dochody klubów sportowych, o których mowa w u.s., przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

Ww. zwolnienie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy:

  • przysługuje wyłącznie określonym podmiotom - osobom prawnym, które są klubami sportowymi;
  • obejmuje wyłącznie dochody, które są przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

Odnośnie do kryterium podmiotowego zwolnienia:

Wnioskodawca jest klubem sportowym w rozumieniu u.s., w związku z czym kryterium podmiotowe uprawniające do zwolnienia należy uznać za spełnione.

  1. Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 u.s. działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego, a klub sportowy działa jako osoba prawna. Wśród form prawnych, które mogą zostać wykorzystane na potrzeby założenia klubu sportowego, należy wskazać m.in. na kapitałowe spółki handlowe (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkę akcyjną). Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, a zatem - stosownie do art. 12 Kodeksu spółek handlowych - posiada osobowość prawną (jest osobą prawną).

Zgodnie z umową spółki Wnioskodawcy przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. działalność sportowa, w tym działalność klubu sportowego. Zgodnie z art. 151 ust. 1 Kodeksu spółek handlowych, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może być utworzona w każdym celu prawnie dopuszczalnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. Celem tym może być więc nie tylko cel gospodarczy, ale także inny, niemający charakteru zarobkowego (np. sportowy).

Utworzenie klubu sportowego, poza spełnieniem wymogów określonych przez przepisy regulujące konkretne formy organizacyjno-prawne, nie wymaga spełnienia dodatkowych formalności. Wpis podmiotu, którego celem jest działalność sportowa, do odpowiedniego rejestru, który warunkuje nabycie osobowości prawnej, jest momentem, w którym powstaje klub sportowy.

Odnośnie do kryterium przedmiotowego zwolnienia, wykazanie jego spełnienia wymaga przeanalizowania charakteru poszczególnych wydatków Wnioskodawcy, na które przeznaczane są jego dochody, czego Wnioskodawca dokonuje w dalszej części wniosku.

Tytułem ogólnego przypomnienia należy wskazać jedynie, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. działalność sportowa, w tym działalność klubu sportowego. Zgodnie z art. 2 ust. 1 i la u.s. sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Za sport uważa się również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, działalność Wnioskodawcy ukierunkowana jest na świadczenie usług na rzecz dzieci i młodzieży do 23. roku życia uczestniczących w treningach piłkarskich, ogólnorozwojowych zajęciach sportowych i innych formach aktywności sportowej, o których mowa w pkt 1.2.1 - 1.2.7, co mieści się w pojęciu szkolenia i współzawodnictwa sportowego.

Stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do poszczególnych kategorii wydatków.

Odnośnie do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych w sposób określony w pkt 1.6.1 stanu faktycznego.

Dochody Wnioskodawcy w części przeznaczonej na wynagrodzenia trenerów i koordynatorów lokalizacji (zatrudnionych na podstawie umów zlecenia lub umów o współpracę), pracowników i innych osób wspierających działanie Wnioskodawcy w zakresie obsługi księgowej, prawnej oraz logistyczno-administracyjnej (w szczególności członków zarządu Wnioskodawcy), a także osób współpracujących z Wnioskodawcą w celu tworzenia konspektów trenerskich, w tym zwrot wydatków poniesionych przez ww. osoby na rzecz Wnioskodawcy (klubu sportowego), a także wydatki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz zaliczki na podatek dochodowy - należy uznać za dochody wydatkowane na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p., tj. za wydatki na wykwalifikowany personel merytoryczny i administracyjny, którego posiadanie umożliwia realizację celów wskazanych w ww. przepisie.

W ocenie Wnioskodawcy, ww. wydatki są niezbędne do należytego prowadzenia przez klub sportowy działalności w zakresie szkolenia i współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży. Wnioskodawca potrzebuje bowiem wykwalifikowanego personelu (wykwalifikowanych trenerów), którzy zagwarantują profesjonalny poziom prowadzonych zajęć sportowych i innych form aktywności sportowej.

Nie powinno ulegać wątpliwości, że oprócz personelu merytorycznego, prawidłowe funkcjonowanie klubu zależy również od osób odpowiedzialnych za aspekty administracyjno- finansowe (w tym obsługę księgową i prawną).

Odnośnie do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych w sposób określony w pkt 1.6.2 stanu faktycznego.

Dochody Wnioskodawcy w części przeznaczonej na opłaty za opiekę medyczną dla zawodników (uczestników), trenerów i koordynatorów lokalizacji - należy uznać za dochody wydatkowane na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p., tj. za wydatki na zwiększenie efektywności personelu Wnioskodawcy, która przekłada się na zwiększenie efektywności realizacji celów wskazanych w ww. przepisie.

Zdaniem Wnioskodawcy, szybki dostęp do opieki medycznej w odniesieniu do zawodników (uczestników) pomaga w szybkim powrocie do gry (np. po kontuzji), dzięki czemu mogą oni podnosić swoje umiejętności bez dłuższych przerw. W odniesieniu zaś do trenerów i koordynatorów lokalizacji, dostęp do opieki medycznej koresponduje z ograniczeniem liczby dni przebywania personelu na zwolnieniach lekarskich, przez co wpływa na efektywność i ciągłość zajęć sportowych i innych form aktywności sportowej oferowanych przez Wnioskodawcę.

Odnośnie do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych w sposób określony w pkt 1.6.3 – i 1.6.4 stanu faktycznego.

Dochody Wnioskodawcy w części przeznaczonej na koszty turniejów sportowych organizowanych przez Wnioskodawcę (korzystanie z obiektów sportowych, dodatkowy sprzęt sportowy, ekwiwalenty sędziów, dodatkowe wynagrodzenie trenerów, koordynatorów lokalizacji lub innych osób odpowiedzialnych za organizację turnieju, wyżywienie i napoje, transport i zakwaterowanie, oprawa audiowizualna wydarzenia, reklama itd.), jak również na opłaty na rzecz organizatorów rozgrywek piłkarskich, w szczególności PZPN i lokalnych lig niepodlegających PZPN, które wynikają ze statutów bądź innych aktów organizacyjnych danego organizatora (wpisowe, opłaty rejestracyjne, ubezpieczenie NNW, ekwiwalenty sędziów, kary za przewinienia zawodników, koszty transportu, dodatkowe wynagrodzenia trenerów i koordynatorów lokalizacji itd.) - należy uznać za dochody wydatkowane na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p., tj. za wydatki na rozwój umiejętności sportowych i współzawodnictwa zawodników (uczestników), co koresponduje z realizacją celów wskazanych w ww. przepisie.

Jak zostało wcześniej wskazane, za sport uważa się również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego. Sport to zatem rozmaite formy aktywności fizycznej i umysłowej, których celem jest podjęcie współzawodnictwa, czy też rywalizacji. Rywalizacja ta może mieć charakter indywidualny lub zbiorowy - np. w turniejach sportowych.

Udział zawodników (uczestników) w turniejach sportowych - czy to organizowanych przez Wnioskodawcę, czy też przez podmioty trzecie - jest niezbędny do rozwoju ich umiejętności sportowych, w szczególności w zakresie współzawodnictwa. Turnieje sportowe stanowią swoisty miernik wyników sportowych (sprawdzenia się), który dodatkowo wpływa na motywację szkoleniową zawodników.

Odnośnie do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych w sposób określony w pkt 1.6.5 stanu faktycznego

  1. Dochody Wnioskodawcy w części przeznaczonej na organizację wypoczynku sportowego (np. obozów lub półkolonii) dla zawodników (uczestników), stanowiącego element szkolenia sportowego (w tym dodatkowe wynagrodzenia trenerów i koordynatorów lokalizacji lub innych osób odpowiedzialnych za organizację wyjazdu, wynagrodzenia oraz koszty transportu i pobytu osób prowadzących dodatkowe zajęcia, m.in. dietetyków i nauczycieli języków obcych, transport, zakwaterowanie, dodatkowy sprzęt sportowy, wyżywienie i napoje, ubezpieczenie, reklama/promowanie wyjazdów np. w Internecie, poprzez ulotki, spotkania z opiekunami prawnymi itd.) zarówno w okresach ferii letnich, zimowych, wiosennych i zimowych przerw świątecznych, jak i w innych okresach - należy uznać za dochody wydatkowane na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p., tj. za wydatki na rozwój umiejętności sportowych i współzawodnictwa zawodników (uczestników), co koresponduje z realizacją celów wskazanych w ww. przepisie.

W myśl u.s.o. przez wypoczynek należy rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.

Wnioskodawca organizuje dla zawodników (uczestników) wyjazdy odpowiadające definicji wypoczynku w rozumieniu u.s.o., jak również wyjazdy organizowane w okresach nieobejmujących ferii letnich i zimowych ani wiosennej i zimowej przerwy świątecznej.

Wyjazdy stanowią element szkolenia zawodników (uczestników), którzy w trakcie ich trwania korzystają z rozmaitych form aktywności sportowej, w tym w treningach, a także uczestniczą w dodatkowych zajęciach, m.in. z dietetykami i nauczycielami języków obcych, co ma na celu wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej (zasady właściwego żywienia), rozwój stosunków społecznych (aktywność intelektualna), co wpisuje się w istotę współzawodnictwa zmierzającego do osiągnięcia wyników sportowych.

Odnośnie do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych w sposób określony w pkt 1.6.6 i 1.6.7 stanu faktycznego.

Dochody Wnioskodawcy w części przeznaczonej na opłaty związane z korzystaniem z boisk i hal sportowych oraz sprzęt sportowy i wyposażenie niezbędne do uczestnictwa w treningach i korzystania z pozostałych usług Wnioskodawcy - należy uznać za dochody wydatkowane na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p., tj. za wydatki na infrastrukturę i wyposażenie umożliwiające realizację celów wskazanych w ww. przepisie.

Zdaniem Wnioskodawcy ww. wydatki są, podobnie jak wydatki na wykwalifikowany personel (trenerów), niezbędne do realizacji celów związanych ze szkoleniem piłkarskim, które musi odbywać się z wykorzystaniem stosownej infrastruktury (w szczególności boisk piłkarskich) i sprzętu (bramki, piłki, pachołki, znaczniki itd.).

Odnośnie do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych w sposób określony w pkt 1.6.8 stanu faktycznego.

Dochody Wnioskodawcy w części przeznaczonej na koszty szkolenia trenerów, pozyskiwania wiedzy w zakresie podnoszenia kwalifikacji trenerów (w tym m.in. wynagrodzenia osób profesjonalnie zajmujących się sportem, np. piłkarzy, trenerów lub sędziów), uzyskiwania uprawnień szkoleniowych lub odbywania staży trenerskich przez trenerów współpracujących z Wnioskodawcą - należy uznać za dochody wydatkowane na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p., tj. za wydatki na wykwalifikowany personel merytoryczny, którego posiadanie umożliwia realizację celów wskazanych w ww. przepisie.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ponoszone przez niego wydatki na szkolenia trenerów, prowadzone przez osoby profesjonalnie zajmujące się sportem, a także uzyskiwanie przez nich uprawnień i udział w stażach, są niezbędne do prowadzenia przez trenerów profesjonalnych szkoleń sportowych dla dzieci i młodzieży. Wiedza uzyskiwane w ten sposób przez trenerów to zarówno wiedza techniczna dotycząca dyscypliny, jak i umiejętności miękkie. Trenerzy uczą się nie tylko nowej wiedzy związanej z dyscypliną, ale także jak motywować młodych zawodników (uczestników) oraz jak się z nimi komunikować (udzielać rad na treningach i po rozgrywkach).

Odnośnie do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych w sposób określony w pkt 1.6.9 stanu faktycznego.

Dochody Wnioskodawcy w części przeznaczonej na opłaty transferowe i ekwiwalent za wyszkolenie zawodnika w związku ze zmianą przynależności klubowej - należy uznać za dochody wydatkowane na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p., tj. za wydatki na rozwój umiejętności sportowych i współzawodnictwa zawodników (uczestników), co koresponduje z realizacją celów wskazanych w ww. przepisie.

  1. Jednym z najważniejszych celów pozyskiwania przez Wnioskodawcę nowych zawodników (uczestników) od innych klubów sportowych jest umożliwienie im dalszego rozwoju w zakresie sportu w ramach struktur Wnioskodawcy. Ponoszone przez Wnioskodawcę opłaty transferowe oraz ekwiwalent za szkolenie determinowane są przez przepisy regulujące uprawianie sportu (piłki nożnej), a zatem są ściśle związane z piłką nożną. W szczególności wysokość ekwiwalentów jest w pełni determinowana wewnętrznymi regulacjami PZPN i zależy od liczby lat szkolenia danego zawodnika (uczestnika) oraz szczebla rozgrywkowego klubu sportowego, który pozyskuje zawodnika. Natomiast opłata transferowa jest wypłacana w przypadku, gdy dochodzi do zmiany klubu sportowego przez zawodnika, z którym został zawarty kontrakt profesjonalny (od 15. roku życia) i jest ona uznaniowa.

Odnośnie do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych w sposób określony w pkt 1.6.10 stanu faktycznego.

Dochody Wnioskodawcy w części przeznaczonej na opłaty za prawa do wizerunku sportowców - należy uznać za dochody wydatkowane na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p., tj. za wydatki na rozwój współzawodnictwa zawodników (uczestników), co koresponduje z realizacją celów wskazanych w ww. przepisie.

Jak zostało już wcześniej wskazane, zgodnie z u.s. współzawodnictwo oparte jest na aktywności intelektualnej, a jego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego. Wykorzystywanie wizerunku sportowców (głównie piłkarzy) podnosi prestiż i rangę klubu sportowego, a to z kolei przekłada się na wzrost motywacji zawodników (uczestników) - w konsekwencji także na wyniki sportowe. Zważywszy na wiek zawodników (dzieci i młodzież), znani sportowcy (piłkarze) cieszą się wśród nich autorytetem i są dla nich wzorami do naśladowania.

W ocenie Wnioskodawcy zatem wydatki poniesione na korzystanie do praw z wizerunku sportowców należy uznać w tym wypadku za wydatki na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży.

Odnośnie do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych w sposób określony w pkt 1.6.11 i 1.6.12 stanu faktycznego.

Dochody Wnioskodawcy w części przeznaczonej na koszty wytworzenia i utrzymania systemu informatycznego do zarządzania klubem sportowym, w tym organizowania zajęć sportowych, udostępniania metodologii szkolenia i prowadzenia szkoleń Online, a także na materiały szkoleniowe (książki, dostęp do tzw. webinariów, opłaty licencyjne za korzystanie z programów systematyzujących plany treningowe, aplikacji mobilnych umożliwiających monitorowanie postępów sportowych zawodników itd.) wykorzystywane przez trenerów lub zawodników (uczestników) - należy uznać za dochody wydatkowane na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p., tj. za wydatki na infrastrukturę i wyposażenie umożliwiające realizację celów wskazanych w ww. przepisie.

Zdaniem Wnioskodawcy ww. wydatki są, podobnie jak wydatki na personel i obsługę administracyjno-księgową, istotne do realizacji celów związanych ze szkoleniem sportowym zawodników (uczestników). Korzystanie z systemu informatycznego ułatwia bowiem funkcjonowanie Wnioskodawcy jako klubu sportowego, tj. w szczególności ułatwia proces planowania i realizowania treningów i innych zajęć sportowych, stanowi efektywną platformę wymiany informacji, m.in. harmonogramu zajęć, aktualności, newsletterów i informacji o obecnościach zawodników (uczestników) na treningach, służy do przeprowadzania szkoleń Online, a także ułatwia rozliczenia finansowe Wnioskodawcy.

Również nabywane przez Wnioskodawcę materiały szkoleniowe w zakresie sportu, wykorzystywane przez zawodników (uczestników) i trenerów - w szczególności: książki, dostępy do webinariów, opłaty licencyjne za korzystanie z programów systematyzujących plany treningowe i aplikacji mobilnych umożliwiających monitorowanie postępów sportowych zawodników itd. - stanowią infrastrukturę wpływającą w sposób istotny na efekty szkolenia sportowego zawodników (uczestników).

Odnośnie do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych w sposób określony w pkt 1.6.13 stanu faktycznego.

Dochody Wnioskodawcy w części przeznaczonej na opłaty za materiały informacyjne o planowanych wydarzeniach sportowych, turniejach lub konkursach sportowych (plakaty, broszury lub ulotki) - należy uznać za dochody wydatkowane na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p., tj. za wydatki na promocję i reklamę klubu sportowego wspomagające realizację celów wskazanych w ww. przepisie.

W ocenie Wnioskodawcy, mając w szczególności na uwadze brak zarobkowego charakteru jego działalności, inwestowanie w promocję i reklamę klubu sportowego ma na celu poinformowanie i zachęcenie potencjalnych zawodników do rozpoczęcia szkolenia sportowego u Wnioskodawcy. Podejmowane przez Wnioskodawcę działania (tj. aranżacja druku plakatów, broszur i ulotek) mają zatem związek z prowadzoną działalnością w zakresie szkolenia sportowego dzieci i młodzieży. W wyniku ww. działań promocyjnych (reklamowych) Wnioskodawca, jako klub sportowy dociera do szerokiego grona odbiorców, co przekłada się zwiększenie ilości zainteresowanych uczestnictwem w treningach i innych formach aktywności sportowej oferowanych przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest w części nieprawidłowe, a w części prawidłowe.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865, dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a tej ustawy, po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1 updop.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 updop).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5a updop, wolne od podatku są dochody klubów sportowych, o których mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2018 r. poz. 1263 i 1669), przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia.

Oznacza to, że na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5a updop, zwolnienie przedmiotowe dotyczy dochodów klubów sportowych, realizujących cele i zadania w zakresie kultury fizycznej, o ile zostaną one przeznaczone i faktycznie wydatkowane w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w określonych kategoriach wiekowych.

Omawiane zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Przysługuje bowiem wyłącznie określonym podmiotom (osobom prawnym, które są klubami sportowymi). Jednocześnie nie obejmuje ono wszystkich ich dochodów, a wyłącznie te, które są przeznaczone na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży.

Zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5a updop, obejmuje tylko niektóre dochody klubów sportowych. Są to tylko i wyłącznie te dochody, które są przez kluby sportowe przeznaczane na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia.

Warunkiem koniecznym do zastosowania tego zwolnienia jest również przeznaczenie i wydatkowanie tego dochodu na cele wskazane w tym przepisie w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

A zatem w przypadku nieprzeznaczenia i wydatkowania dochodu osiągniętego przez klub sportowy na cel – przewidziany w art. 17 ust. 1 pkt 5a updop, w roku podatkowym bądź w roku następującym po nim, będzie skutkowało ustawowym obowiązkiem uiszczenia podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach (art. 17 ust. 1a pkt 2 updop).

Wskazać również należy, że zgodnie z art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy również:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a 17k.

Zatem stwierdzić należy, iż zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5a updop, jest zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • ze zwolnienia może skorzystać osoba prawna posiadająca status klubu sportowego, o którym mowa w ustawie o sporcie;
  • klub sportowy przeznaczył i wydatkował osiągnięty dochód na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych i młodzieżowców do 23. roku życia;
  • przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na ww. cele nastąpiło w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

Działalność klubów sportowych reguluje ustawa o sporcie. Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego, a klub sportowy działa jako osoba prawna.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o sporcie, sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

W myśl art. 2 ust. 1a ustawy o sporcie, za sport uważa się również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o sporcie, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

W tym miejscu jeszcze raz wskazać należy, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 5a updop, obejmuje wyłącznie dochody które są przeznaczone i wydatkowane na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży.

Posłużenie się w przepisie art. 17 ust. 1b updop, określeniem o bezpośrednim związku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z realizacją celów preferowanych przez ustawodawcę ma charakter dodatkowego podkreślenia, że tylko takie środki trwałe i wartości niematerialne i prawne mogą być nabyte z dochodu zwolnionego od opodatkowania, które służą wprost tym celom. Co więcej, choć przepis ten nie mówi wprost o bezpośredniości realizacji celu określonego w przepisie, w przypadku wydatków niezwiązanych z nabyciem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jest to jednak warunek nieodzowny przy zwolnieniu dochodu od podatku. Przyjęcie odmiennego poglądu prowadziłoby w konsekwencji do całkowitego zwolnienia od opodatkowania wszelkich dochodów osiąganych przez jednostki realizujące cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 5a updop. Nie ma bowiem żadnych przeszkód, aby wykazać, że wszystkie wydatki danej jednostki są pośrednio ponoszone dla realizacji tych celów. Takie stanowisko pozostawałoby jednak w oczywistej sprzeczności z istotą ulg podatkowych oraz wykładnią systemową przepisów ustawy (zob. wyrok NSA z 20 listopada 2000 r. sygn. akt FPS 9/00).

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że dochody Wnioskodawcy przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na wydatki opisane w:

  • pkt 1.6.1 - wynagrodzenia trenerów i koordynatorów lokalizacji (zatrudnionych na podstawie umów zlecenia lub umów o współpracę), a także wydatki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz zaliczki na podatek dochodowy od tych wynagrodzeń;
  • pkt 1.6.2 - opłaty za opiekę medyczną dla zawodników (uczestników);
  • pkt 1.6.3 - koszty turniejów sportowych organizowanych przez Wnioskodawcę (korzystanie z obiektów sportowych, dodatkowy sprzęt sportowy, ekwiwalenty sędziów, dodatkowe wynagrodzenie trenerów, koordynatorów lokalizacji lub innych osób odpowiedzialnych za organizację turnieju, wyżywienie i napoje, transport i zakwaterowanie, oprawa audiowizualna wydarzenia, reklama);
  • pkt 1.6.4 - opłaty na rzecz organizatorów rozgrywek piłkarskich, w szczególności PZPN i lokalnych lig niepodlegających PZPN, które wynikają ze statutów bądź innych aktów organizacyjnych danego organizatora (wpisowe, opłaty rejestracyjne, ubezpieczenie NNW, ekwiwalenty sędziów, kary za przewinienia zawodników, koszty transportu, dodatkowe wynagrodzenia trenerów i koordynatorów lokalizacji itd.);
  • 1.6.5 - koszty organizacji wypoczynku sportowego (np. obozów lub półkolonii) dla zawodników (uczestników), stanowiącego element szkolenia sportowego (w tym dodatkowe wynagrodzenia trenerów i koordynatorów lokalizacji lub innych osób odpowiedzialnych za organizację wyjazdu, wynagrodzenia oraz koszty transportu i pobytu osób prowadzących dodatkowe zajęcia, tj. dietetyków, transport, zakwaterowanie, dodatkowy sprzęt sportowy, wyżywienie i napoje, reklama/promowanie wyjazdów np. w Internecie, poprzez ulotki, spotkania z opiekunami prawnymi) zarówno w okresach ferii letnich, zimowych, wiosennych i zimowych przerw świątecznych, jak i w innych okresach;
  • 1.6.6 - opłaty związane z korzystaniem z boisk i hal sportowych;
  • 1.6.7 - koszty nabycia sprzętu sportowego oraz wyposażenia niezbędnego do uczestnictwa w treningach i korzystania z pozostałych usług Wnioskodawcy, o których mowa w pkt 1.1 stanu faktycznego;
  • pkt 1.6.12 - opłaty za materiały szkoleniowe (książki, dostęp do tzw. webinariów, opłaty licencyjne za korzystanie z programów systematyzujących plany treningowe, aplikacji mobilnych umożliwiających monitorowanie postępów sportowych zawodników itd.) wykorzystywane przez trenerów lub zawodników (uczestników);
  • pkt 1.6.13 - opłaty za materiały informacyjne o planowanych wydarzeniach sportowych, turniejach lub konkursach sportowych (plakaty, broszury lub ulotki)

z wyłączeniem odrębnie ewidencjonowanych dochodów przeznaczonych na wydatki, o których mowa w pkt 1.4 stanu faktycznego – są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a updop.

Natomiast, dochody przeznaczone na pozostałe wydatki wskazane we wniosku, nie odpowiadają wydatkom wolnym od podatku dochodowego.

Wolne od podatku dochodowego w klubach sportowych mogą być bowiem wydatki ściśle związane ze szkoleniem i współzawodnictwem sportowym dzieci i młodzieży, których nie można interpretować rozszerzająco.

Zatem, dochody Wnioskodawcy przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na wydatki opisane w:

  • pkt 1.6.1 - wynagrodzenia pracowników i innych osób wspierających działanie Wnioskodawcy w zakresie obsługi księgowej, prawnej oraz logistyczno- administracyjnej (w szczególności członków zarządu Wnioskodawcy), a także osób współpracujących z Wnioskodawcą w celu tworzenia konspektów trenerskich - w tym zwrot wydatków poniesionych przez ww. osoby na rzecz Wnioskodawcy (klubu sportowego), a także wydatki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz zaliczki na podatek dochodowy od tych wynagrodzeń;
  • pkt 1.6.2 - opłaty za opiekę medyczną dla trenerów i koordynatorów lokalizacji;
  • pkt 1.6.5 - wynagrodzenia oraz koszty transportu i pobytu osób prowadzących dodatkowe zajęcia, m.in. nauczycieli języków obcych, ubezpieczenie) zarówno w okresach ferii letnich, zimowych, wiosennych i zimowych przerw świątecznych, jak i w innych okresach;
  • pkt 1.6.8 - koszty szkolenia trenerów, pozyskiwania wiedzy w zakresie podnoszenia kwalifikacji trenerów (w tym m.in. wynagrodzenia osób profesjonalnie zajmujących się sportem, np. piłkarzy, trenerów lub sędziów), uzyskiwania uprawnień szkoleniowych lub odbywania staży trenerskich przez trenerów współpracujących z Wnioskodawcą;
  • pkt 1.6.9 - opłaty transferowe i ekwiwalent za wyszkolenie zawodnika w związku ze zmianą przynależności klubowej;
  • pkt 1.6.10 - opłaty za korzystanie z prawa do wizerunku sportowców (szczególnie piłkarzy);
  • pkt 1.6.11 - koszty wytworzenia i utrzymania systemu informatycznego do zarządzania klubem sportowym, w tym organizowania zajęć sportowych, udostępniania metodologii szkolenia i prowadzenia szkoleń online - udostępnianego trenerom, koordynatorom lokalizacji, pozostałym osobom wspierającym działanie Wnioskodawcy i opiekunom prawnym uczestników;

nie będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a updop.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy dochody Wnioskodawcy, jako klubu sportowego, przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na wydatki opisane w pkt 1.6.1 - 1.6.13 przedstawionego stanu faktycznego - z wyłączeniem odrębnie ewidencjonowanych dochodów przeznaczonych na wydatki, o których mowa w pkt 1.4 stanu faktycznego - są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p. w części dotyczącej wydatków wskazanych w pkt:

  • 1.6.1 - wynagrodzenia pracowników i innych osób wspierających działanie Wnioskodawcy w zakresie obsługi księgowej, prawnej oraz logistyczno- administracyjnej (w szczególności członków zarządu Wnioskodawcy), a także osób współpracujących z Wnioskodawcą w celu tworzenia konspektów trenerskich - w tym zwrot wydatków poniesionych przez ww. osoby na rzecz Wnioskodawcy (klubu sportowego), a także wydatki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz zaliczki na podatek dochodowy od tych wynagrodzeń;
  • 1.6.2 - opłaty za opiekę medyczną dla trenerów i koordynatorów lokalizacji;
  • 1.6.5 - wynagrodzenia oraz koszty transportu i pobytu osób prowadzących dodatkowe zajęcia, m.in. nauczycieli języków obcych, ubezpieczenie, zarówno w okresach ferii letnich, zimowych, wiosennych i zimowych przerw świątecznych, jak i w innych okresach;
  • 1.6.8 - koszty szkolenia trenerów, pozyskiwania wiedzy w zakresie podnoszenia kwalifikacji trenerów (w tym m.in. wynagrodzenia osób profesjonalnie zajmujących się sportem, np. piłkarzy, trenerów lub sędziów), uzyskiwania uprawnień szkoleniowych lub odbywania staży trenerskich przez trenerów współpracujących z Wnioskodawcą;
  • 1.6.9 - opłaty transferowe i ekwiwalent za wyszkolenie zawodnika w związku ze zmianą przynależności klubowej;
  • 1.6.10 - opłaty za korzystanie z prawa do wizerunku sportowców (szczególnie piłkarzy);
  • 1.6.11 - koszty wytworzenia i utrzymania systemu informatycznego do zarządzania klubem sportowym, w tym organizowania zajęć sportowych, udostępniania metodologii szkolenia i prowadzenia szkoleń online - udostępnianego trenerom, koordynatorom lokalizacji, pozostałym osobom wspierającym działanie Wnioskodawcy i opiekunom prawnym uczestników;

należy uznać za nieprawidłowe,

  • w pozostałej części należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj