Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.235.2019.1.MBD
z 1 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 maja 2019 r. (data wpływu 4 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody Wnioskodawcy, jako klubu sportowego, przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na wydatki opisane w:

  • pkt 1.4.1 przedstawionego zdarzenia przyszłego są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a updop – jest prawidłowe,
  • pkt 1.4.2 przedstawionego zdarzenia przyszłego są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a updop – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody Wnioskodawcy, jako klubu sportowego, przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na wydatki opisane w pkt 1.4.1 i 1.4.2 przedstawionego zdarzenia przyszłego są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a updop.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

1.1 Działalność Wnioskodawcy, jako klubu sportowego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie - stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca prowadzi działalność sportową w formie klubu sportowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2017 r. poz. 1463 i 1600 oraz z 2018 r. poz. 650; dalej: „u.s.”).

1.2 Zakres przedmiotowy i podmiotowy planowanej działalności Wnioskodawcy

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i w ramach prowadzonej działalności klubu sportowego planuje:

1.2.1 rozpocząć nabywanie strojów sportowych, tj. w szczególności koszulek, spodenek i getrów, a następnie wprowadzić możliwość nabycia ww. strojów bądź to w ramach opłaty wpisowej za uczestnictwo nowych zawodników (uczestników) w treningach i innych formach aktywności sportowej oferowanej przez Wnioskodawcę, bądź też przez dotychczasowych zawodników (uczestników) za dodatkową opłatą płatną jednorazowo albo ratalnie (ww. stroje sportowe będą opatrzone oznaczeniami Wnioskodawcy, jako klubu sportowego);

1.2.2 rozpocząć pozyskiwanie od jednostek samorządu terytorialnego praw do używania nieruchomości (obiektów sportowych) i wykorzystywania ich poprzez założenie tymczasowego zadaszenia w formie powłoki pneumatycznej z demontowanymi kotwami ziemnymi kotwiącymi powłokę pneumatyczną, ustawienie kontenerów technicznych w lekkiej obudowie, urządzeń nadmuchu posadowionych w sposób niezwiązany trwale z gruntem oraz systemu nadmuchowo-grzewczego i oświetlenia boiska (projektorów ledowych mocowanych do powłoki).

Zadaszenie obiektów sportowych będzie stanowiło dwuwarstwową syntetyczną powłokę wypełnioną wewnątrz sprężonym powietrzem, tworzącą specyficzny namiot (halę balonową). Poprzez postawienie zadaszenia obiekty sportowe (głównie boiska) nie zmienią swojej dotychczasowej funkcji.

Wnioskodawca będzie użytkował obiekt sportowy zadaszony halą balonową z przeznaczeniem na działalność sportową, w tym poprzez niezarobkowy podnajem krótkoterminowy (np. 2 godziny na dobę). Opisany podnajem będzie dokonywany na rzecz innych klubów sportowych szkolących dzieci i młodzież do lat 23 lub amatorskich grup sportowych z zawodnikami do lat 23.

Na podstawie umowy z daną jednostką samorządu terytorialnego użytkowany obiekt sportowy z halą balonową w godzinach zajęć lekcyjnych (od poniedziałku do piątku od godz. 8:00 do 15:00 i w okresie ferii i wakacji) udostępniany jest szkole podlegającej tej jednostce.

Wszelki koszty realizacji hali balonowej i nakłady ponoszone są przez Wnioskodawcę bez prawa do zwrotu równowartości.

Ww. planowana działalność Wnioskodawcy, opisana w pkt 1.2.1 i 1.2.2 zdarzenia przyszłego, będzie wykonywana na rzecz dzieci i młodzieży do 23 roku życia uczestniczących w treningach piłkarskich, rozgrywkach sportowych, ogólnorozwojowych zajęciach sportowych i innych formach aktywności sportowej oferowanej przez Wnioskodawcę, z zastrzeżeniem, że formalnie stronami umów z Wnioskodawcą są przeważnie opiekunowie prawni uczestników (głównie rodzice). Opiekunowie prawni nie są jednak uprawnieni do uczestnictwa w treningach ani do korzystania z pozostałych usług Wnioskodawcy.

1.3 Dochody osiągane przez Wnioskodawcę

Działalność Wnioskodawcy jest odpłatna, jednak nie ma ona charakteru zarobkowego. Stosownie do postanowień umowy spółki Wnioskodawcy, wspólnicy Wnioskodawcy nie otrzymują dywidend, a ewentualnie osiągane przez Wnioskodawcę dochody (zyski) przeznaczane są na kapitał rezerwowy w całości w celu finansowania w działalności sportowej Wnioskodawcy. Podobnie dochody Wnioskodawcy wydatkowane będą w przyszłości na planowaną działalność Wnioskodawcy opisaną w pkt 1.2.1 i 1.2.2 przedstawionego zdarzenia przyszłego, w sposób opisany w pkt 1.4 zdarzenia przyszłego.

Dochody Wnioskodawcy składają się w przeważającej mierze z:

1.3.1 opłat za treningi i pozostałe usługi świadczone przez Wnioskodawcę (wnoszonych przeważnie okresowo przez opiekunów prawnych uczestników treningów i innych form aktywności sportowej);

1.3.2 darowizn lub innych bezpłatnych przysporzeń dokonywanych na rzecz Wnioskodawcy przez osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne (osoby prawne i pozostałe jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi);

1.3.3 wpływów z transferu zawodników (uczestników) do innych klubów sportowych oraz ekwiwalentów za szkolenie wytransferowanych zawodników (uczestników);

w przyszłości dochody Wnioskodawcy będą się składać również z:

1.3.4 opłat za sprzęt sportowy (m.in. bramki, piłki, pachołki i znaczniki) nabywany dla zawodników (uczestników) i niezbędny do szkolenia, a także za stroje sportowe, o których mowa w pkt 1.2.1;

1.3.5 wynagrodzeń za niezarobkowy podnajem krótkoterminowy obiektów sportowych zadaszonych halą balonową.

1.4 Wydatki Wnioskodawcy

Wnioskodawca przeznaczy część osiąganych dochodów, o których mowa w pkt od 1.3.1 do 1.3.5 zdarzenia przyszłego, na:

1.4.1 nabywanie strojów sportowych dla zawodników (uczestników);

1.4.2 pozyskiwanie od jednostek samorządu terytorialnego praw do obiektów sportowych i zadaszanie ich powłokami pneumatycznymi (hale balonowe) w sposób opisany w pkt 1.2.2 zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dochody Wnioskodawcy, jako klubu sportowego, przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na wydatki opisane w pkt 1.4.1 i 1.4.2 przedstawionego zdarzenia przyszłego są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p.?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody przeznaczane na wydatki opisane w pkt 1.4.1 i 1.4.2 przedstawionego zdarzenia przyszłego są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p., jeżeli przeznaczenie i wydatkowanie ma miejsce w roku podatkowym, w którym Wnioskodawca osiągnął dany dochód, lub w roku po nim następującym.

W myśl art. 3 ust. 1 u.p.d.o.p. podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie do art. 18 ust. 1 u.p.d.o.p. podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po dokonaniu przewidzianych przez ustawę odliczeń.

Natomiast, zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest zaś nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody klubów sportowych, o których mowa w u.s., przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia.

Ww. zwolnienie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy:

  1. przysługuje wyłącznie określonym podmiotom - osobom prawnym, które są klubami sportowymi;
  2. obejmuje wyłącznie dochody, które są przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia.

Odnośnie do kryterium podmiotowego zwolnienia (pkt 1):

Wnioskodawca jest klubem sportowym w rozumieniu u.s., w związku z czym kryterium podmiotowe uprawniające do zwolnienia należy uznać za spełnione.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 u.s., działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego, a klub sportowy działa jako osoba prawna. Wśród form prawnych, które mogą zostać wykorzystane na potrzeby założenia klubu sportowego, należy wskazać m.in. na kapitałowe spółki handlowe (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkę akcyjną). Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, a zatem - stosownie do art. 12 Kodeksu spółek handlowych - posiada osobowość prawną (jest osobą prawną).

Zgodnie z umową spółki Wnioskodawcy przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. działalność sportowa, w tym działalność klubu sportowego. Zgodnie z art. 151 ust. 1 Kodeksu spółek handlowych, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może być utworzona w każdym celu prawnie dopuszczalnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. Celem tym może być więc nie tylko cel gospodarczy, ale także inny, niemający charakteru zarobkowego (np. sportowy).

Utworzenie klubu sportowego, poza spełnieniem wymogów określonych przez przepisy regulujące konkretne formy organizacyjno-prawne, nie wymaga spełnienia dodatkowych formalności. Wpis podmiotu, którego celem jest działalność sportowa, do odpowiedniego rejestru, który warunkuje nabycie osobowości prawnej, jest momentem, w którym powstaje klub sportowy.

Odnośnie do kryterium przedmiotowego zwolnienia (pkt 2), wykazanie jego spełnienia wymaga przeanalizowania charakteru poszczególnych wydatków Wnioskodawcy, na które przeznaczane są jego dochody, czego Wnioskodawca dokonuje w dalszej części wniosku.

Tytułem ogólnego przypomnienia należy wskazać jedynie, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. działalność sportowa, w tym działalność klubu sportowego. Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 1a u.s., sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Za sport uważa się również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, działalność Wnioskodawcy ukierunkowana jest na świadczenie usług na rzecz dzieci i młodzieży do 23 roku życia uczestniczących w treningach piłkarskich, ogólnorozwojowych zajęciach sportowych i innych formach aktywności sportowej, co mieści się w pojęciu szkolenia i współzawodnictwa sportowego.

Stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do poszczególnych kategorii wydatków:

1. Odnośnie do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych w sposób określony w pkt 1.4.1 zdarzenia przyszłego

Dochody Wnioskodawcy w części przeznaczonej na nabywanie strojów sportowych dla zawodników (uczestników)

  • należy uznać za dochody wydatkowane na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p., tj. za wydatki na element sprzętu sportowego, którego posiadanie wspomaga realizację celów wskazanych w ww. przepisie.

Jak zostało już wcześniej wskazane, zgodnie z u.s., sport (w tym współzawodnictwo) wpływa na wypracowanie lub poprawienie również kondycji psychicznej i rozwój stosunków społecznych (nie ma wyłącznie charakteru fizycznego). W ocenie Wnioskodawcy, wprowadzenie klubowych strojów sportowych (opatrzonych oznaczeniami Wnioskodawcy) podniesie prestiż i rangę klubu sportowego, w tym związanie psychiczne zawodników (uczestników) z klubem, a to z kolei przełoży się na wzrost ich motywacji - w konsekwencji także na wyniki sportowe. Zważywszy na wiek zawodników (dzieci i młodzież), są oni szczególnie wrażliwi na poczucie przynależności do pewnej wspólnoty (w tym wypadku wspólnoty sportowej).

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, ww. wydatki będą istotnie wspomagały działalność Wnioskodawcy w zakresie szkolenia i współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży.

2. Odnośnie do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych w sposób określony w pkt 1.4.2 zdarzenia przyszłego

Dochody Wnioskodawcy w części przeznaczonej na pozyskiwanie od jednostek samorządu terytorialnego praw do obiektów sportowych i zadaszanie ich powłokami pneumatycznymi (hale balonowe) w sposób opisany w pkt 1.2.2 zdarzenia przyszłego

  • należy uznać za dochody wydatkowane na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p., tj. za wydatki na infrastrukturę sportową, której posiadanie jest niezbędne do realizacji celów wskazanych w ww. przepisie.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatkowanie przez niego dochodów na pozyskiwanie obiektów sportowych i zadaszanie ich - zważywszy, że obiekty te będą służyły celom związanym ze szkoleniem piłkarskim dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia (osobom w preferowanych przez ustawodawcę kategoriach wiekowych), jak również organizacją rozgrywek piłkarskich na boiskach - jest zgodne z dyspozycją przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5a u.p.d.o.p.

Przekazanie dochodów na ww. wydatki pozwala na tworzenie podstawowej infrastruktury niezbędnej Wnioskodawcy do prowadzenia działalności klubu sportowego (szkolenie i inne formy aktywności sportowej dla dzieci i młodzieży). Co więcej, zadaszenie daje możliwość korzystania z obiektów sportowych przez cały rok, bez względu na warunki atmosferyczne, co sprzyja zwiększeniu efektywności treningów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

W myśl art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a tej ustawy, po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1 updop.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 updop).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zwolnienie podatkowe stanowi - co do zasady – instrument, za pomocą którego ustawodawca wspiera i ułatwia realizację preferowanych przez niego celów społecznych, wskazanych w przepisie art. 17 ust. 1 updop.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5a updop, wolne od podatku są dochody klubów sportowych, o których mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2018 r. poz. 1263 i 1669), przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia.

Oznacza to, że na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5a updop, zwolnienie przedmiotowe dotyczy dochodów klubów sportowych, realizujących cele i zadania w zakresie kultury fizycznej, o ile zostaną one przeznaczone i faktycznie wydatkowane w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w określonych kategoriach wiekowych.

Omawiane zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Przysługuje bowiem wyłącznie określonym podmiotom (osobom prawnym, które są klubami sportowymi). Jednocześnie nie obejmuje ono wszystkich ich dochodów, a wyłącznie te, które są przeznaczone na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży.

Zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5a updop, obejmuje tylko niektóre dochody klubów sportowych. Są to tylko i wyłącznie te dochody, które są przez kluby sportowe przeznaczane na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia.

Warunkiem koniecznym do zastosowania tego zwolnienia jest również przeznaczenie i wydatkowanie tego dochodu na cele wskazane w tym przepisie w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

A zatem w przypadku nieprzeznaczenia i wydatkowania dochodu osiągniętego przez klub sportowy na cel – przewidziany w art. 17 ust. 1 pkt 5a updop, w roku podatkowym bądź w roku następującym po nim, będzie skutkowało ustawowym obowiązkiem uiszczenia podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność sportową w formie klubu sportowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1263, z późn. zm., dalej: „ustawa o sporcie”).

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności klubu sportowego planuje:

1.3.6 rozpocząć nabywanie strojów sportowych,

1.3.7 rozpocząć pozyskiwanie od jednostek samorządu terytorialnego praw do używania nieruchomości (obiektów sportowych) i wykorzystywania ich poprzez założenie tymczasowego zadaszenia w formie powłoki pneumatycznej z demontowanymi kotwami ziemnymi kotwiącymi powłokę pneumatyczną, ustawienie kontenerów technicznych w lekkiej obudowie, urządzeń nadmuchu posadowionych w sposób niezwiązany trwale z gruntem oraz systemu nadmuchowo-grzewczego i oświetlenia boiska (projektorów ledowych mocowanych do powłoki).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy dochody klubu sportowego, przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na wydatki opisane w pkt 1.4.1 i 1.4.2 przedstawionego zdarzenia przyszłego są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a updop.

Działalność klubów sportowych reguluje ustawa o sporcie. Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego, a klub sportowy działa jako osoba prawna.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o sporcie, sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

W myśl art. 2 ust. 1a ustawy o sporcie, za sport uważa się również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o sporcie, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje stwierdzić należy, że dochód Wnioskodawcy w części przeznaczonej i faktycznie wydatkowanej na nabywanie strojów sportowych dla zawodników (uczestników) - wydatki opisane w pkt 1.4.1 zdarzenia przyszłego, które mają być wykorzystywane w celach związanych ze szkoleniem i współzawodnictwem sportowym dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia – należy uznać za dochód wydatkowany na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a updop.

Przekazanie i wydatkowanie środków finansowych na ww. cele, służące szkoleniu i współzawodnictwu dzieci i młodzieży w preferowanych przez ustawodawcę kategoriach wiekowych uznać należy bowiem za wydatkowanie ich zgodnie z dyspozycją omawianego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5a updop.

Z treści wniosku wynika również, że część dochodu Wnioskodawcy, będzie przeznaczone na pozyskiwanie od jednostek samorządu terytorialnego praw do obiektów sportowych i zadaszanie ich powłokami pneumatycznymi (hale balonowe) - wydatki opisane w pkt 1.4.2. Wnioskodawca będzie użytkował ww. obiekt poprzez niezarobkowy podnajem krótkoterminowy (np. 2 godziny na dobę). Opisany podnajem będzie dokonywany na rzecz innych klubów sportowych szkolących dzieci i młodzież do lat 23 lub amatorskich grup sportowych z zawodnikami do lat 23. Na podstawie umowy z daną jednostką samorządu terytorialnego użytkowany obiekt sportowy z halą balonową w godzinach zajęć lekcyjnych (od poniedziałku do piątku od godz. 8:00 do 15:00 i w okresie ferii i wakacji) udostępniany jest szkole podlegającej tej jednostce.

W tym miejscu jeszcze raz wskazać należy, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 5a updop, obejmuje wyłącznie dochody które są przeznaczone i wydatkowane na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży.

Posłużenie się w przepisie art. 17 ust. 1b updop, określeniem o bezpośrednim związku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z realizacją celów preferowanych przez ustawodawcę ma charakter dodatkowego podkreślenia, że tylko takie środki trwałe i wartości mogą być nabyte z dochodu zwolnionego od opodatkowania, które służą wprost tym celom. Co więcej, choć przepis ten nie mówi wprost o bezpośredniości realizacji celu określonego w przepisie, w przypadku wydatków niezwiązanych z nabyciem środków trwałych oraz wartości

niematerialnych i prawnych, jest to jednak warunek nieodzowny przy zwolnieniu dochodu od podatku. Przyjęcie odmiennego poglądu prowadziłoby w konsekwencji do całkowitego zwolnienia od opodatkowania wszelkich dochodów osiąganych przez jednostki realizujące cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 5a updop. Nie ma bowiem żadnych przeszkód, aby wykazać, że wszystkie wydatki danej jednostki są pośrednio ponoszone dla realizacji tych celów. Takie stanowisko pozostawałoby jednak w oczywistej sprzeczności z istotą ulg podatkowych oraz wykładnią systemową przepisów ustawy (zob. wyrok NSA z 20 listopada 2000 r. sygn. akt FPS 9/00).

Zatem, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie można uznać, że cały dochód Wnioskodawcy zostanie przeznaczony i wydatkowany na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy.

W związku z powyższym, w przypadku nabycia praw do obiektu sportowego, z przeznaczeniem do wykorzystania go przez podatnika zarówno w działalności wskazanej w art. 17 ust. 1 pkt 5a updop, jak i w innej działalności, zwolnieniu od podatku podlega dochód (jego część), który został przeznaczony i wydatkowany na inwestycję w tej części, w jakiej dany obiekt jest wykorzystywany bezpośrednio w działalności wskazanej w art. 17 ust. 1 pkt 5a updop.

Tym samym, Wnioskodawca nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania w zakresie w jakim obiekt sportowy, o którym mowa we wniosku, będzie oddany w podnajem krótkoterminowy oraz na podstawie umowy z jednostkami samorządu terytorialnego udostępniany szkole podlegającej tej jednostce i tym samym dochód ten będzie podlegał opodatkowaniu.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy dochody Wnioskodawcy, jako klubu sportowego, przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na wydatki opisane w:

  • pkt 1.4.1 przedstawionego zdarzenia przyszłego są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a updop, należy uznać za prawidłowe,
  • pkt 1.4.2 przedstawionego zdarzenia przyszłego są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a updop, należy uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj