Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-2.4011.209.2019.3.MKA
z 24 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2019 r. (data wpływu 21 maja 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2019 r. (data wpływu 28 czerwca 2019 r.) oraz pismem z dnia 10 lipca 2019 r. (data wpływu 10 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odpłatnego zbycia akcji jest:

  • nieprawidłowe - w odniesieniu do sposobu przeliczenia wartości podatku należnego
  • prawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odpłatnego zbycia akcji.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z dnia 21 czerwca 2019 r. nr 0112-KDIL3-2.4011.209.2019.1.MKA oraz pismem z dnia 9 lipca 2019 r. nr 0112-KDIL3-2.4011.209.2019.2.MKA wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem, nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

W dniu 28 czerwca 2019 r. oraz w dniu 10 lipca 2019 r. wpłynęły do tut. organu pisma stanowiące odpowiedź na ww. wezwania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca będąc pracownikiem firmy S. sp. z o.o. - oddziału firmy S. Inc. zarejestrowanej w stanie Kalifornia w USA, w ramach pracowniczego programu uzyskał prawo do zakupu 4000 udziałów firmy, po wartości $0,36. W roku 2016 w październiku Wnioskodawca prawo to zrealizował ponosząc koszty zakupu udziałów $1440.

W marcu 2019 roku Zainteresowany otrzymał propozycję sprzedaży posiadanych udziałów. Transakcja została zrealizowana w dniu 21 maja 2019 r., generując przychód w wysokości $41740,84 – $1440 = $40300,84

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że w ramach pracowniczego programu uzyskał prawo do zakupu 4000 udziałów firmy - dokładniej „Common Stock” - czyli udziałów zwykłych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że firma S. inc. zarejestrowana w stanie Kalifornia w USA jest spółką akcyjną.

Zakup a potem sprzedaż dotyczył akcji tej firmy.

W momencie wprowadzenia programu Wnioskodawca był zatrudniony na umowie o pracę, na czas nieokreślony.

Wymieniony wyżej program był skierowany do wszystkich pracowników firmy na jednakowych warunkach.

Zakup akcji był obarczony ograniczeniem stażu pracy w firmie. Po roku czasu zatrudnienia, uzyskiwało się prawo wykupu 1/4 akcji (1000 akcji). Po 36 miesiącach zatrudnienia całości - 4000.

Cena zakupu akcji nie była w żaden sposób preferencyjna. Ze względu na to, iż S. jest spółką prywatną (nie notowaną na giełdzie) nie ma ciągłej wyceny rynkowej. Cena wykupu $0,36 oparta była o wycenę przeprowadzoną przez zewnętrzną instytucję na zlecenie zarządu i reprezentowała godziwą wartość rynkową (ang. Fair Market Value) na moment wyceny. Zgodnie z przepisami amerykańskimi, taka wycena musi być przeprowadzona conajmniej raz w roku oraz po każdym znaczącym wydarzeniu w działalności spółki i obowiązuje do momentu kolejnej wyceny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Jaki podatek dochodowy powinien być zastosowany w wymienionej sytuacji?
  2. Po jakim kursie przeliczyć wartość podatku należnego na złotówki?
  3. Na jakim formularzu należy zgłosić wartość podatku?
  4. Do jakiego terminu należy go zapłacić?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między USA a RP ze względu na stałe zamieszkanie w Polsce należny podatek powinien być rozliczony wyłącznie o przepisy prawa polskiego. Podatek został uzyskany ze zbycia papierów wartościowych w związku z tym powinna obowiązywać wartość 19% - podatek od zysków kapitałowych. Transakcja została zakończona 21 maja 2019 r. W dniu tym obowiązywał średni kurs NBP w wysokości 3,8625 zł za jednego dolara amerykańskiego. Według oceny Wnioskodawcy powinien on zapłacić wartość 29575,78 zł podatku wyliczonego w następujący sposób: $40300,84 x 19% = $7657,16 - kwota podatku w dolarach.

$7657,16 x 3,8625 = 29575,79 zł - kwota po przeliczeniu na złotówki.

Tak centy jak i grosze zostały zaokrąglone do pełnej wartości.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że podatek powinien być rozliczony na formularzu PIT-38, przy uwzględnieniu innych transakcji z danego roku rozliczeniowego np. uzyskanych z biura maklerskiego w formie formularza PIT-8C.

Dodatkowo Zainteresowany podał, że podatek powinien być zapłacony w terminie zgodnym z terminem płatności podatku PIT-38.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest :

  • nieprawidłowe - w odniesieniu do sposobu przeliczenia wartości podatku należnego
  • prawidłowe - w pozostałym zakresie.

Na wstępie należy wyjaśnić, że zgodnie z intencją Wnioskodawcy wyrażoną w zawartych we wniosku pytaniach przedmiotowe rozstrzygnięcie dotyczy zasad przeliczenia wartości podatku należnego na walutę polską, dla potrzeb rozliczenia w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz prawidłowości wykazania i zapłaty podatku należnego z tytułu odpłatnego zbycia akcji.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 2 omawianej ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy szczególne omawianej ustawy nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

Jak wynika z powołanych przepisów, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zasadę powszechności opodatkowania (art. 9 ust. 1). Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada przy tym zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych w oparciu o system przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów. Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów. System ten obejmuje:

  • tzw. opodatkowanie na zasadach ogólnych, w przypadku którego mają zastosowanie m.in. ogólne reguły ustalania podstawy opodatkowania wynikające z art. 9 ust. 1a, ust. 2 i ust. 3 ustawy oraz
  • szczególne tryby opodatkowania dotyczące wyodrębnionych kategorii przychodów (m.in. szczególne tryby opodatkowania unormowane odpowiednio w art. 30a i art. 30b ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca w ramach programu pracowniczego w 2016 r. dokonał zakupu akcji spółki amerykańskiej o wartości 1 440 dolarów. Następnie w dniu 21 maja 2019 r. Zainteresowany sprzedał przedmiotowe akcje uzyskując przychód w kwocie 40 300,84 dolarów.

W opisanej sytuacji Wnioskodawca dokonywał w 2019 r. sprzedaży akcji nabytych za środki pieniężne w obcej walucie. W związku z powyższym, Wnioskodawca uzyskał przychód ze sprzedaży wyrażony w walucie obcej. Jak wynika z treści wniosku jego przedmiotem jest kwestia zasad przeliczenia wartości podatku należnego z tytułu zbycia akcji spółki amerykańskiej na walutę polską, dla potrzeb rozliczenia Wnioskodawcy w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz prawidłowość wykazania i zapłaty podatku należnego organowi podatkowemu.

Ze względu na to, że przedmiotem sprzedaży w analizowanej sprawie są akcje spółki amerykańskiej, przy ustalaniu dochodu z ich sprzedaży zastosowanie znajduje przepis art. 30b ust. 3 ww. ustawy, który stanowi, że przepisy art. 30b ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

W niniejszej sprawie, należy uwzględnić postanowienia Umowy z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r., Nr 31, poz. 178), ponieważ Wnioskodawca osiąga przychód z tytułu odpłatnego zbycia akcji spółki z siedzibą w Stanach Zjednoczonych.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. Umowy, osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw będzie zwolniona od opodatkowania w drugim Umawiającym się Państwie zysku ze sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji walorami kapitałowymi, chyba że:

  1. zysk został osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw ze sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji mieniem wymienionym w artykule 7 niniejszej Umowy, położonym na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa,
  2. osoba osiągająca zysk, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw, posiada zakład w drugim Umawiającym się Państwie i wartość majątkowa przynosząca zysk jest rzeczywiście związana z tym zakładem lub
  3. osoba fizyczna osiągająca zysk, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw, przebywa w drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy, sięgające łącznie lub przekraczające 183 dni w ciągu roku podatkowego.

W przypadku zysków wymienionych w ww. ust. 1 lit. a) zastosowanie mają postanowienia artykułu 7 niniejszej Umowy. W przypadku zysków wymienionych w ust. 1 lit. b) zastosowanie mają postanowienia artykułu 8 niniejszej Umowy (art. 14 ust. 2 ww. umowy).

Przy tym, użyte w ww. Umowie określenie „zyski kapitałowe” lub „walory kapitałowe” – stosownie do art. 3 ust. 2 umowy – jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, będzie miało takie znaczenie, jakie ono posiada zgodnie z prawem tego Umawiającego się Państwa, którego podatek jest ustalony (...).

Z analizy zapisów Umowy o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu wynika zatem, że przychody z kapitałów pieniężnych otrzymane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, przychody z:

  1. odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych,
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie z art. 17 ust. 1ab pkt 1 ww. ustawy, przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Przy ustalaniu wartości przychodów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 ww. ustawy.

Przepis art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Przepis art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Z kolei zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 4 ustawy – dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) albo udziałów w spółdzielni a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i 38c – osiągnięta w roku podatkowym.

Kosztami uzyskania przychodów są natomiast – w myśl art. 22 ust. 1 ustawy – koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przepis art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia albo umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

W myśl art. 30b ust. 5 ustawy dochodów, dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.

Stosownie do art. 30b ust. 6 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielniach, w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy.

Wnioskodawca we wniosku zaprezentował stanowisko, zgodnie z którym dokonując przeliczenia wartości podatku należnego na złote, właściwym jest przyjęcie średniego kursu NBP, który obowiązywał na dzień 21 maja 2019 r., tj. dzień w którym Wnioskodawca uzyskał przychód z tytułu odpłatnego zbycia akcji.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 11a ust. 1-3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

  • przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu;
  • koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu;
  • kwoty uprawniające do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub obniżenia podatku, wydatki oraz podatek, wyrażone w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia wydatku lub zapłaty podatku.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż przychód z transakcji sprzedaży akcji pracowniczych jest przychodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych (akcji), o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy, jest przychodem należnym i powstaje w momencie przeniesienia własności papieru wartościowego na kupującego. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca osiągnął przychód ze zbycia akcji w USA, należy przychód ten przeliczyć na złote. Wskazany wcześniej przepis art. 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, w jaki sposób należy dokonać stosownego przeliczenia przychodów uzyskanych w walucie obcej na złote, kosztów poniesionych w walutach obcy, jak również kwot uprawniających do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub obniżenia podatku, wydatków oraz podatku, wyrażonych w walutach obcych.

Organ interpretacyjny nie zgadza się zatem z twierdzeniem Wnioskodawcy, że dokonując przeliczenia wartości podatku należnego na złote, właściwym jest przyjęcie średniego kursu NBP, który obowiązywał na dzień 21 maja 2019 r., tj. dzień w którym Wnioskodawca uzyskał przychód z tytułu odpłatnego zbycia akcji.

Wnioskodawca w zeznaniu podatkowym złożonym na formularzu PIT-38 za 2019 r. winien wykazać przychód ze sprzedaży akcji amerykańskich przeliczony według kursu średniego dolara ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, tj. z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego datę sprzedaży akcji. Koszty sprzedaży powinny być wyliczone według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu. Następnie należy ująć w rozliczeniu rocznym sumy przychodów i kosztów za 2019 r. Po czym należy ustalić wielkość uzyskanego dochodu, który stanowić będzie różnicę pomiędzy przychodem uzyskanym w walucie obcej, a kosztami poniesionymi w walucie obcej, przeliczonymi na złote, według wyżej wskazanych zasad, o których mowa w przepisie art. 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustalony dochód podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, który należy rozliczyć w zeznaniu rocznym, składanym do końca kwietnia roku następnego po roku podatkowym, w analizowanej sprawie do dnia 30 kwietnia 2020 r. W tym samym terminie należy wpłacić należny podatek.

Podsumowując, Wnioskodawca nieprawidłowo wskazał zasadę przeliczenia podatku wyrażonego w walucie obcej, o której mowa art. 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z powyższym stanowisko Zainteresowanego w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Ponadto wskazać należy, że Wnioskodawca w związku z uzyskaniem przychodu ze zbycia akcji zobowiązany będzie do przeliczenia uzyskanego przychodu w walucie obcej na złote zgodnie z przepisem art. 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz do złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 w związku z art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W tym samym terminie jest obowiązany do wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo należy zaznaczyć, że Organ interpretacyjny nie ma możliwości potwierdzenia prawidłowości wyliczeń przedstawionych w przedmiotowym wniosku z uwagi na fakt, że przepis art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa nakłada na organ podatkowy obowiązek udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Na podstawie ww. art. 14b Ordynacji podatkowej organ interpretacyjny nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Funkcją indywidualnej interpretacji nie jest potwierdzanie zawartych we wniosku kwot i wyliczeń dotyczących przysługujących Wnioskodawcy ulg lub zobowiązań podatkowych, a wyjaśnianie wątpliwości w zakresie znaczenia przepisów prawa podatkowego.

Ponadto wyjaśnić należy, że specyfika postępowania interpretacyjnego polega na tym, że upoważniony do wydania interpretacji indywidualnej organ podatkowy orzeka tylko i wyłącznie w obrębie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Co oznacza, że organ rozpatrujący konkretną sprawę nie ma możliwości modyfikowania (uzupełniania, odtwarzania) stanu faktycznego tej sprawy, nie prowadzi również postępowania dowodowego w trybie działu IV Ordynacji podatkowej. Stąd też informuje się, że dołączone do wniosku dokumenty nie podlegają analizie w toku postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj