Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.275.2019.2.WL
z 23 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2019 r. (data wpływu 20 maja 2019 r.) uzupełnionym pismami z dnia 28 czerwca 2019 r. (data wpływu 5 lipca 2019 r.) oraz z dnia 11 lipca 2019 r. (data wpływu 17 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „...”

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 28 czerwca 2019 r. (data wpływu 5 lipca 2019 r.) oraz z dnia 11 lipca 2019 r. (data wpływu 17 lipca 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o wskazanie adresu elektronicznego do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Gmina ... będzie się ubiegać o dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie zadania pod nazwą „...”. Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane w ramach zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506) oraz art. 403 ust. 2 i 5 - Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799 ze zm.).

W oparciu o powyższe przepisy oraz Uchwałę Rady Gminy ... NR … z …2013 r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej na realizację przedsięwzięcia polegającego na likwidacji wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy ... oraz trybu postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposobu jej rozliczania oraz złożonego wniosku. Gmina ... udzieli dotacji celowej na demontaż, transport i utylizacje odpadów zawierających azbest podmiotom posiadającym nieruchomości położone na terenie Gminy ....

Zgodnie z załącznikiem do ww. Uchwały Wnioskodawcą mogą być podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych, w szczególności: osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, osoby prawne, przedsiębiorcy a także jednostki sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi, posiadające nieruchomości położone na terenie Gminy ....

Dotacja celowa będzie udzielana na pisemny wniosek ww. Wnioskodawców spełniających kryteria podane w Uchwale Rady Gminy.

Po zaakceptowaniu wniosku do realizacji Wnioskodawca podpisze z Gminą ... umowę o przystąpieniu do realizacji zadania polegającego na usuwaniu i unieszkodliwianiu odpadów niebezpiecznych zawierających azbest. Podmiot, z którym zawarto umowę o udzielenie dotacji zobowiązany będzie do przedłożenia Wójtowi Gminy ... rozliczenia przedsięwzięcia pod względem rzeczowym i finansowym.

Odbioru odpadów dokona wybrany zgodnie z przepisami Prawo Zamówień Publicznych Wykonawca, z którym Gmina ... zawrze stosowną umowę.

Po zakończeniu realizacji całości przedsięwzięcia Wykonawca za wykonanie prac wystawi każdemu Wnioskodawcy fakturę za wykonaną usługę.

W związku z tym faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji zadania „...” nie będą wystawiane na Gminę .... Gmina ... jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zadanie będzie finansowane z dotacji z WFOŚiGW oraz ze środków własnych Gminy ....

Dokonane zakupy w ramach tego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 lipca 2019 r. Wnioskodawca wskazał:

Na pytanie nr 1 „Czy Gmina w związku z realizacją zadania pn. „...” wystąpi o przyznanie dofinansowania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, czy w imieniu i na rzecz „Wnioskodawców” (właścicieli nieruchomości, z których będą usuwane wyroby zawierające azbest, biorących udział w ww. zadaniu)?”

Zainteresowany wskazał: „Gmina w związku z realizacją zadania pn. „...” wystąpi o przyznanie dofinansowania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.”

Na pytanie nr 2 „Czy Gmina w związku z realizacją ww. zadania wyłoni wykonawcę oraz zawrze z wykonawcą umowę w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, czy w imieniu i na rzecz właścicieli nieruchomości, z których będą usuwane wyroby zawierające azbest, biorących udział w przedmiotowym zadaniu?”

Zainteresowany wskazał: „Gmina zawrze umowę z wykonawcą zadania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.”

Na pytanie nr 3 „W przypadku wskazania, iż Gmina zawrze z wykonawcą umowę w imieniu i na rzecz właścicieli nieruchomości, z których będą usuwane wyroby zawierające azbest, należy wskazać czy właściciele nieruchomości, biorący udział w realizacji zadania upoważnili Gminę do zawarcia w ich imieniu takiej umowy?”

Zainteresowany wskazał: „nie dotyczy. Gmina będzie stroną umowy z wykonawcą.”

Na pytanie nr 4 „Czy poszczególni właściciele nieruchomości, z których będą usuwane wyroby zawierające azbest, biorący udział w zadaniu, zawrą umowę bezpośrednio z podmiotem, który będzie odbierał wyroby zawierające azbest?”

Zainteresowany wskazał: „Poszczególni właściciele nieruchomości, z których będą usuwane wyroby zawierające azbest nie będą zawierać umowy z podmiotem odbierającym te odpady.”

Na pytanie nr 5 „Czy oprócz umowy zawartej przez Gminę z właścicielami nieruchomości, z których będą usuwane wyroby zawierające azbest o udzielenie dotacji, Gmina zawrze w ramach przedmiotowego zadania jakąkolwiek inną umowę z ww. właścicielami nieruchomości biorącymi udział w zadaniu? Jeżeli tak, to:

  1. jaki będzie przedmiot tej umowy?
  2. jakie będą prawa i obowiązki Gminy na podstawie tej umowy?
  3. jakie będą prawa i obowiązki właścicieli nieruchomości, z których będą usuwane wyroby zawierające azbest na podstawie tej umowy?”

Zainteresowany wskazał: „Gmina zawrze z właścicielami nieruchomości, z których będą odbierane wyroby zawierające azbest umowę o przystąpieniu do realizacji zadania, o którym mowa w pkt 1. Na podstawie tej umowy Gmina zobowiązuje się do wyłonienia i zawarcia umowy z wykonawcą, który odbierze wyroby zawierające azbest. Właściciel nieruchomości zobowiązuje się do bezpośredniej zapłaty wykonawcy za wykonaną usługę, przedstawienia Gminie protokołu końcowego odbioru prac. podpisania z Gminą umowy na udzielenie dotacji celowej, do udzielenia wszelkich wyjaśnień i informacji w zakresie realizowanego przedsięwzięcia, jak również udostępnienia nieruchomości podczas kontroli realizacji zadania przez przedstawicieli instytucji współfinansującej zadanie oraz do poinformowania Gminy o wszelkiej pomocy de minimis otrzymanej w bieżącym roku oraz w ciągu dwóch lat poprzedzających.”

Na pytanie nr 6 „W jaki sposób i według jakich kryteriów Gmina dokonuje wyboru właścicieli nieruchomości, którzy zostaną objęci przedmiotowym zadaniem?”

Zainteresowany wskazał: „Gmina dokonuje wyboru właścicieli, którzy zostaną objęci przedmiotowym zadaniem na podstawie wniosków składanych przez tych właścicieli.”

Na pytanie nr 7 „Jakie dokładnie wydatki będzie pokrywała Gmina z otrzymanego dofinansowania?”

Zainteresowany wskazał: „Z otrzymanego dofinansowania Gmina pokrywać będzie koszty demontażu pokryć dachowych, pakowania, załadunku, transportu oraz rozładunku i przekazania wyrobów zawierających azbest do miejsca utylizacji lub składowania.”

Na pytanie nr 8 „Czy realizacja zadania z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy będzie uzależniona od otrzymania dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, tj. czy w sytuacji gdy, Gmina nie otrzyma dofinansowania to będzie realizowała zadanie?”

Zainteresowany wskazał: „W przypadku braku dofinansowania Gmina będzie realizowała zadanie, ale w ograniczonym zakresie, tj. z mniejszą ilością osób, które zostaną przyjęte do realizacji zadania.”

Na pytanie nr 9 „Czy wysokość otrzymanego dofinansowania będzie uzależniona od ilości właścicieli nieruchomości, z których będą usuwane wyroby zawierające azbest, biorących udział w zadaniu? Jeżeli nie, to należy wskazać od czego będzie uzależniona wysokość dofinansowania z WFOŚiGW?”

Zainteresowany wskazał: „Wysokość otrzymanego dofinansowania będzie uzależniona od ilość wyrobów zawierających azbest zadeklarowanych do utylizacji przez właścicieli nieruchomości.”

Na pytanie nr 10 „Czy w trakcie realizacji zadania Gmina będzie zobowiązana do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych, jeśli tak, to z kim i w jaki sposób będzie je rozliczać?”

Zainteresowany wskazał: „Gmina zobowiązana będzie do rozliczenia się z otrzymania środków z instytucją współfinansującą realizację zadania.”

Na pytanie nr 11 „Czy w przypadku niezrealizowania zadania Gmina będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych?”

Zainteresowany wskazał: „W przypadku niezrealizowania zadania Gmina będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych.”

Na pytanie nr 12 „Czy Gmina będzie mogła przeznaczyć ww. dofinansowanie na inny cel niż zadanie objęte zakresem postawionego we wniosku pytania?”

Zainteresowany wskazał: „Gmina nie będzie mogła przeznaczyć otrzymanego dofinansowania na inny cel niż zadania, o którym mowa w pkt 1.”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ... ma możliwość odliczenia podatku VAT przy realizacji zadania „...” naliczonego na fakturze wystawionej przez Wykonawcę powyższego zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku zawartego w wartości całkowitej planowanego przedsięwzięcia, ponieważ rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabyte towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca warunku tego nie spełnia, ponieważ nabyte usługi związane z realizacja przedsięwzięcia nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Poza tym stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Przedmiotowe zadanie należy do zadań własnych gminy w zakresie ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy organy te podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Jednocześnie obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował, bowiem dokonane zakupy w ramach przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, po zakończeniu realizacji całości przedsięwzięcia Wykonawca za wykonanie prac wystawi każdemu właścicielowi nieruchomości położonej na terenie Gminy, z których będą usuwane odpady zawierające azbest fakturę za wykonaną usługę. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach zadania nie będą wystawiane na Gminę ....

W świetle powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „...”, ponieważ dokonane zakupy w ramach przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany w trakcie realizacji przedmiotowego zadania nie będzie dysponować fakturami nabycia wystawionymi na Gminę. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach ww. zadania będą wystawione na przez Wykonawcę na właścicieli nieruchomości, z których będą usuwane odpady zawierające azbest.

Tym samym stanowisko Zainteresowanego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj