Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-1.4011.178.2019.2.KK
z 22 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2019 r. (data wpływu 6 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia lokalu mieszkalnego nabytego w wyniku wygranej w loterii, uzupełnionym w dniu 2 lipca 2019 r. – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia lokalu mieszkalnego wygranego w loterii. Został on uzupełniony w dniu 2 lipca 2019 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni w czerwcu 2016 roku wygrała na loterii lokal mieszkalny, tj. kawalerkę położną w L. Wartość mieszkania wskazana jako podstawa do obliczenia podatku od wygranej wynosiła 138 184 zł. Od powyższej kwoty Wnioskodawczyni zapłaciła podatek od wygranej w wysokości 10% podanej powyżej wartości.

W dniu 26 maja 2017 roku został sporządzony akt notarialny na podstawie którego Wnioskodawczyni wraz z mężem nabyła do majątku wspólnego prawo odrębnej własności lokalu wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej. Wartość powyższego prawa została określona na kwotę 138 184 zł.

Powyższy lokal mieszkalny został sprzedany w dniu 27 lipca 2017 roku za kwotę 137.000 zł, a zatem za kwotę niższą niż wartość nabycia określona w akcie notarialnym na podstawie którego lokal mieszkalny został nabyty.

Wnioskodawczyni z mężem nie prowadzą działalności gospodarczej, a stan faktyczny wniosku nie jest przedmiotem postępowania podatkowego, nie był objęty kontrolą celno-skarbową organu podatkowego ani czynnościami sprawdzającymi organu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy zbycie lokalu mieszkalnego opisanego we wniosku podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w sytuacji, gdy przychód osiągnięty ze sprzedaży jest niższy od wartości nabycia lokalu mieszkalnego wskazanej w akcie na podstawie którego Wnioskodawczyni nabyła wraz z mężem odrębną własność lokalu mieszkalnego?
  2. Czy koszty w postaci zapłaconego podatku od wygranej oraz koszty aktu notarialnego, na podstawie którego Wnioskodawczyni wraz z mężem nabyła opisane mieszkanie do majątku wspólnego, można uznać za koszty uzyskania przychodu ze zbycia opisanego we wniosku lokalu mieszkalnego?


Zdaniem Wnioskodawczyni, w przedstawionej we wniosku sytuacji zbycie lokalu nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie wystąpił dochód z uwagi na to, że przychodem jest cena uzyskana ze zbycia nieruchomości a kosztem nabycia jest wartość przyjęta do obliczenia podatku od wygranej, która jest wyższa od uzyskanego przychodu.

Koszt zapłaconego podatku od wygranej oraz koszty aktu notarialnego są kosztami uzyskania przychodu w przypadku zbycia nieruchomości.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Cytowana regulacja art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustanawia odrębne źródło przychodów w postaci czynności odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw do nieruchomości, która:


  • nie jest dokonywana w wykonywaniu działalności gospodarczej (Brak spełnienia tego warunku przesądza o powiązaniu przychodów z odpłatnego zbycia ww. składników majątku ze źródłem przychodów „pozarolnicza działalność gospodarcza” określonym w art. 10 ust. 1 pkt 3 omawianej ustawy) oraz
  • następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie (Odpłatne zbycie dokonywane po upływie tego terminu nie stanowi źródła przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie wiąże się z powstaniem obowiązków podatkowych, w tym podatku po stronie zbywającego).


Przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy powstaje w momencie odpłatnego zbycia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni w czerwcu 2016 r. wygrała na loterii lokal mieszkalny. W dniu 26 maja 2017 r. sporządzono akt notarialny przenoszący własność wygranego mieszkania na Wnioskodawczynię i jej męża (nabycie nastąpiło do wspólności majątkowej małżeńskiej). Następnie w dniu 27 lipca 2017 r. mieszkanie zostało sprzedane.

Opisane odpłatne zbycie lokalu mieszkalnego stanowi dla Wnioskodawczyni źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nastąpiło przed upływem pięciu lat od końca roku podatkowego, w którym zostało nabyte.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W świetle art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena określona w umowie, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 ustawy).


Jak wynika z powołanego przepisu art. 19 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy, określenie przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości wymaga uwzględnienia dwóch elementów:


  • wartości tej nieruchomości określonej przez strony umowy jako cena zbycia;
  • kosztów odpłatnego zbycia, tj. kosztów koniecznych dla przeprowadzenia czynności odpłatnego zbycia, kosztów bezpośrednio związanych z transakcją odpłatnego zbycia, niezbędnych dla dojścia tej transakcji do skutku (np. koszty sporządzenia umowy zbycia w wymaganej prawem formie, prowizje pośredników w sprzedaży, koszty wyceny przedmiotu zbycia przez rzeczoznawcę, opłaty sądowe i administracyjne ponoszone w związku ze zbyciem). W szczególności, do kategorii kosztów odpłatnego zbycia mogą zostać zaliczone opłaty notarialne poniesione przez sprzedającego w związku z zawartą umową sprzedaży lokalu mieszkalnego.


W przypadku rzeczy lub praw należących do współwłasności majątkowej małżeńskiej, dla rozliczenia skutków podatkowych ich odpłatnego zbycia przez każdego z małżonków należy uwzględnić regulacje art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat (art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Wobec powyższego, w przypadku odpłatnego zbycia przez małżonków składnika majątku ze współwłasności majątkowej małżeńskiej, skutki podatkowe tej czynności powinny być rozpoznane przez oboje małżonków – w równych częściach.

A zatem, w analizowanym stanie faktycznym przychodem Wnioskodawczyni z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości (mieszkania) będzie jej wartość wyrażona w cenie sprzedaży (137 000 zł), pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia – w części przypadającej na Wnioskodawczynię jako współwłaścicielkę zbywanej nieruchomości, z zastrzeżeniem art. 19 ust. 1 zdanie drugie ww. ustawy (art. 19 ust. 1 zdanie pierwsze w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy).

W zakresie kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, przepis art. 30e ust. 2 ustawy odsyła do stosowania art. 22 ust. 6c i 6d ustawy.

I tak, zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Powołany przepis art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy rzeczy i praw, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy nabytych przez podatnika „w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób”. Wskazuje przy tym zamknięty katalog wartości, które mogą zostać uwzględnione jako koszty uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nabytych w taki sposób składników majątku. W przypadku rzeczy i praw majątkowych nabytych nieodpłatnie w sposób inny niż spadek albo darowizna, do kosztów uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia można zaliczyć udokumentowane nakłady, które zwiększyły ich wartość, poczynione w czasie ich posiadania.

W opisanym stanie faktycznym uzyskanie własności lokalu mieszkalnego w wyniku wygranej (a więc bez konieczności poniesienia wydatku w postaci ceny jego nabycia) jest nabyciem w „inny nieodpłatny sposób”. Koszty uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tego lokalu należy zatem ustalić zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy.

I tak, wartość mieszkania nabytego w wyniku wygranej (ustalona na moment jego nabycia) była przysporzeniem majątkowym Wnioskodawczyni i jej męża, a nie poniesionym przez nich nakładem albo innym wydatkiem. Ww. wartość mieszkania nie mieści się zatem w kategorii wydatków, jakie można uznać za koszty uzyskania przychodu ze zbycia tego mieszkania zgodnie z art. 30e w zw. z art. 22 ust. 6d omawianej ustawy.

Na gruncie powołanych przepisów art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma przy tym znaczenia, że wartość uzyskanego w wyniku wygranej mieszkania, jako przychód Wnioskodawczyni i jej męża, stanowiła podstawę dla obliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego zapłaconego z tytułu wygranej.

Także koszty aktu notarialnego, na podstawie którego Wnioskodawczyni wraz z mężem nabyła opisane mieszkanie do majątku wspólnego nie mieszczą się w kategorii kosztów wskazanych w treści art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wbrew stanowisku Wnioskodawczyni, do kosztów uzyskania przychodów ze sprzedaży wygranego mieszkania nie można również zaliczyć zapłaconego podatku dochodowego od wygranej. Podatek ten nie został wskazany w treści art. 22 ust. 6d ustawy. Ponadto, stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków na podatek dochodowy i podatek od spadków i darowizn nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Z treści tego przepisu wynika jednoznacznie brak możliwości ujęcia zapłaconego 10% podatku dochodowego od wygranej jako kosztu uzyskania przychodu.

Podsumowując, z zastrzeżeniem art. 19 ust. 1 zdanie drugie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem Wnioskodawczyni ze sprzedaży wygranego lokalu mieszkalnego, będzie przypadająca na nią jako współwłaścicielkę część wartości tego lokalu wyrażonej w cenie sprzedaży, pomniejszonej o koszty odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 1 zdanie pierwsze w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy). Natomiast żadna ze wskazanych przez Wnioskodawczynię wartości (tj. wartość mieszkania nabytego w wyniku wygranej, koszty aktu notarialnego dotyczącego nabycia wygranego lokalu mieszkalnego, zapłacony podatek dochodowy od wygranej) nie będzie kosztem uzyskania tego przychodu, bo nie mieści się w wyliczeniu kosztów wskazanych w art. 22 ust. 6d omawianej ustawy.

Wnioskodawczyni uzyskała zatem dochód ze sprzedaży mieszkania, który stanowi podstawę do obliczenia należnej kwoty podatku dochodowego (art. 30e ust. 1-2 ustawy).

Końcowo należy wyjaśnić, że w omawianej sprawie nie ma zastosowania przepis art. 24 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podany przez Zainteresowaną jako przedmiot żądanej interpretacji indywidualnej. Przepis ten dotyczy odpłatnego zbycia „rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d”, tj. rzeczy innych niż wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy. W przedmiotowej sprawie miało miejsce odpłatne zbycie nieruchomości, czyli rzeczy wskazanej w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy, a nie „rzeczy określonej w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d”.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj