Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.208.2019.2.MC
z 18 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14s § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2019 r. (data wpływu 9 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym w dniu 15 lipca 2019 r. (data wpływu 15 lipca 2019 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 5 lipca 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego oraz wystawienia faktury korygującej jest:

  • prawidłowe w zakresie dostawy komputerów stacjonarnych, monitorów, routerów, serwerów plików, punktów dostępowych,
  • nieprawidłowe w zakresie dostawy tablic interaktywnych.


UZASADNIENIE


W dniu 9 kwietnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego oraz wystawienia faktury korygującej.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 15 lipca 2019 r., złożonym w dniu 15 lipca 2019 r. (data wpływu 15 lipca 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 5 lipca 2019 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dla celów podatkowych posiada numer NIP. Gmina wykonuje zadania własne zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze zm.). Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT z dniem 1 stycznia 2017 r.

Gmina realizuje projekt finansowany z środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) w ramach Osi Priorytetowej X „Edukacja dla Rozwoju Regionu”, Działanie 10.1 „Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży”. Projekt realizowany jest w placówkach oświatowych, w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, które są zlokalizowane na terenie Gminy, tzn. - Publiczna Szkoła Podstawowa w W., Publiczna Szkoła Podstawowa w M. oraz Publiczna Szkoła Podstawowa w K. Gmina jest jednostką prowadzącą te placówki oświatowe.


W związku z realizacją ww. projektu, Gmina dokonała zakupu niezbędnego sprzętu komputerowego, który został następnie przekazany i zamontowany w realizujących projekt placówkach oświatowych. W ramach projektu zakupiono:

  1. Komputer stacjonarny - 22 szt.,
  2. Monitor 21,5” - 22 szt.,
  3. Rzutnik - 5 szt.,
  4. Urządzenie wielofunkcyjne - 5 szt.,
  5. Tablica interaktywna - 6 szt.,
  6. Ekran do rzutnika multimedialnego - 2 szt.,
  7. Odtwarzacz CD z głośnikami - 2 szt.,
  8. Komputer przenośny/laptop - 26 szt.,
  9. Aparat fotograficzny - 2 szt.,
  10. Urządzenie umożliwiające ładowanie oraz zarządzanie mobilnym sprzętem komputerowym - 3 szt.,
  11. Wizualizer - 3 szt.,
  12. Okablowanie strukturalne - 3 szt.
  13. Ruter z modułami zapory sieciowej i systemem blokowania włamań - 3 szt,
  14. Zasilacz UPS - 3 szt.,
  15. Klimatyzator - 3 szt.,
  16. Serwer plików - 3 szt.,
  17. Punkt dostępowy - 3 szt.


W ramach dostawy ww. sprzętu komputerowego, dostawca zgodnie z zapytaniem ofertowym i złożoną ofertą zobowiązał się również m.in. do:

  1. Dostarczyć przedmiot zamówienia na własny koszt i ryzyko do miejsca wskazanego przez Zamawiającego. Jako dostawę należy rozumieć zakup poszczególnych produktów, transport, wniesienie ich do poszczególnych pomieszczeń w budynku, montaż, usunięcie i wywóz opakowań, uprzątnięcie pomieszczeń i inne wyżej wymienione, a konieczne do przekazania zamówionej rzeczy Zamawiającemu, jako funkcjonalnej i sprawnej.
  2. Instalacji wymaganych oprogramowań zapewniających prawidłowe współdziałanie przedmiotu zamówienia w zakresie sprzętu komputerowego, oraz do przeszkolenia osób wyznaczonych przez Zamawiającego w zakresie obsługi dostarczonego sprzętu i wyposażenia.

Termin realizacji zamówienia upływał 18 maja 2018 r. Dostawca w związku z realizacją zamówienia obciążył Gminę fakturą VAT stosując stawkę 23% podatku VAT dla wszystkich elementów zamówienia.


Gmina nie zgadza się z zastosowanym podejściem Dostawcy. Według Gminy w przypadku zakupu zestawów komputerowych (komputer stacjonarny + monitor) oraz ruterów, Dostawca winien był zastosować, zgodnie z załącznikiem nr 8 w związku z art. 83 ust 1 pkt 26 Ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku VAT w wysokości 0%, gdyż zakup był dokonywany dla placówek oświatowych. W przypadku pozostałych dostaw, Dostawca zastosował stawkę podatku VAT w wysokości 23%.


Tut. Organ wezwał Wnioskodawcę o wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego poprzez:

  1. wymienienie w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, które z urządzeń wskazanych w opisie stanu faktycznego są przedmiotem zapytania
  2. wskazanie czy urządzenia wymienione w opisie stanu faktycznego będą dostarczane jako samoistne (samodzielne) urządzenie, czy też może przedmiotem dostawy będzie zestaw składający się z kilku urządzeń
  3. jeśli przedmiotem dostawy będzie zestaw należy jednoznacznie wskazać czy zestaw będący przedmiotem dostawy jest zestawem komputera stacjonarnego
  4. wskazanie czy dostawca w związku ze sprzedażą urządzeń na rzecz Wnioskodawcy będzie posiadać dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą
  5. wskazanie czy dostawca w związku ze sprzedażą urządzeń na rzecz Wnioskodawcy przekaże kopie dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy do właściwego urzędu skarbowego,
  6. wskazanie czy dostawa urządzeń na rzecz Wnioskodawcy realizowana wraz z wymienionymi w opisie stanu faktycznego usługami stanowi przedmiot jednej transakcji
  7. wskazanie czy wartość wymienionych w opisie stanu faktycznego usług jest wliczona w cenę urządzeń dostarczonych przez dostawcę,
  8. wskazanie w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości jakie usługi dodatkowe realizowane przez dostawcę są przedmiotem zapytania Wnioskodawcy
  9. w sposób ogólny lecz niebudzący wątpliwości na czym będzie polegało wykonanie danej usługi dodatkowej będącej przedmiotem zapytania (tj. poszczególnej usługi wymienionej w odpowiedzi na pkt 8 niniejszego wezwania) oraz na jakich zasadach/warunkach będzie wykonywana
  10. wyjaśnienie jakich urządzeń/zestawów urządzeń dotyczy instalacja wymaganego oprogramowania,
  11. wskazanie czy instalowane oprogramowanie jest niezbędne do stworzenia gotowości danego urządzenia/zestawu urządzeń do prawidłowego funkcjonowania,
  12. wskazanie czy bez zainstalowanego oprogramowania urządzenie/zestaw urządzeń jest gotowe do prawidłowego funkcjonowania,
    w odniesieniu do rzutnika:
  13. wskazanie z jakich elementów/części składa się rzutnik,
  14. wskazanie jakie funkcje pełni rzutnik, do czego można wykorzystać to urządzenie, na czym polega jego działanie,
    w odniesieniu do urządzenia wielofunkcyjnego:
  15. wskazanie z jakich elementów/części składa się urządzenie wielofunkcyjne,
  16. wskazanie jakie funkcje pełni urządzenie wielofunkcyjne, do czego można wykorzystać to urządzenie, na czym polega jego działanie,
    w odniesieniu do tablicy interaktywnej:
  17. wskazanie z jakich elementów/części składa się tablica interaktywna,
  18. wskazanie czy tablica interaktywna stanowi zestaw komputera stacjonarnego,
  19. wskazanie jakie funkcje pełni tablica interaktywna, do czego można wykorzystać to urządzenie, na czym polega jej działanie,
  20. wskazanie czy tablica interaktywna jest monitorem,
  21. wskazanie czy komputer jest wbudowany w tablicę interaktywną czy też nie,
  22. wskazanie czy tablica interaktywna będzie używana w stałym miejscu tj. w lokalizacji, w której została zainstalowana (ustawiona),
    w odniesieniu do ekranu do rzutnika multimedialnego:
  23. wskazanie jakie funkcje pełni ekran do rzutnika multimedialnego, do czego można wykorzystać to urządzenie, na czym polega jego działanie,
    w odniesieniu do urządzenia umożliwiającego ładowanie oraz zarządzanie mobilnym sprzętem komputerowym:
  24. wskazanie jakie funkcje pełni urządzenie umożliwiające ładowanie oraz zarządzanie mobilnym sprzętem komputerowym, do czego można wykorzystać to urządzenie, na czym polega jego działanie,
  25. wskazanie czy urządzenie umożliwiające ładowanie oraz zarządzanie mobilnym sprzętem komputerowym jest urządzeniem do transmisji danych cyfrowych,
    w odniesieniu do wizualizera:
  26. wskazanie na czym polega działanie wizualizera, jakie funkcje pełni wizualizer, do czego można wykorzystać to urządzenie,
    w odniesieniu do punktu dostępowego:
  27. wskazanie jakie funkcje pełni punkt dostępowy, do czego można wykorzystać to urządzenie, na czym polega jego działanie,
  28. wskazanie czy punkt dostępowy jest urządzeniem do transmisji danych cyfrowych.


W odpowiedzi na niniejsze wezwanie Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Przedmiotem zapytania (pytanie nr 1) w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% są urządzenia:
    1. Komputer stacjonarny - 22 szt.,
    2. Monitor 21,5 - 22 szt.,
    3. Tablica interaktywna - 6 szt.
    4. Router z modułami zapory sieciowej i systemem blokowania włamań - 3 szt.,
    5. . Serwer plików - 3 szt.,
    6. Punkt dostępowy - 3 szt.
  2. Urządzenia wymienione w opisie stanu faktycznego były dostarczane jako samodzielne urządzenia, z których następnie utworzono zestawy.

  3. Z dostarczonych komputerów stacjonarnych i monitorów powstały zestawy komputerów stacjonarnych.

  4. Dostawca w związku ze sprzedażą urządzeń na rzecz wnioskodawcy będzie posiadać dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT.

  5. Dostawca w związku ze sprzedażą urządzeń na rzecz wnioskodawcy przekaże kopie dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT, do właściwego urzędu skarbowego.

  6. Dostawa urządzeń na rzecz wnioskodawcy realizowana wraz z wymienionymi w opisie stanu faktycznego usługami, stanowi przedmiot jednej transakcji.

  7. Wartość usług jest wliczona w cenę urządzeń dostarczanych przez dostawcę.

  8. Dostawca w ramach dostawy urządzeń był zobowiązany do transportu, wniesienia do poszczególnych pomieszczeń budynku, montażu, usunięcia i wywozu opakowań, uprzątnięcia pomieszczeń. Dostawca urządzeń był zobowiązany ponadto do instalacji wymaganego oprogramowania i przeszkolenia osób w zakresie obsługi dostarczonego sprzętu.

  9. Wszystkie usługi związane z dostarczanym sprzętem, były wykonywane przez dostawcę sprzętu bezpośrednio z dostawą i chronologicznie (transport, wniesienie, montaż, usunięcie odpadów i uprzątnięcie, dalej instalacja oprogramowania i przeszkolenie osób). Wartość usług była wliczona w cenę zgodnie z przedmiotem oferty oraz zawartą umową.

  10. Instalacja wymaganego oprogramowania dotyczyła systemów operacyjnych, instalowanych w zestawach komputerów stacjonarnych.

  11. Instalowane oprogramowanie jest niezbędne do stworzenia gotowości urządzeń (zestawów komputerów stacjonarnych) do prawidłowego funkcjonowania.

  12. Bez zainstalowanego oprogramowania komputery stacjonarne (zestawy) nie byłyby gotowe do prawidłowego funkcjonowania.

  13. Rzutnik składa się ze źródła światła i układu optycznego, formującego wiązkę światła. Rzutnik jest urządzeniem wyposażonym w kabel zasilający i kabel umożliwiający podłączenie do komputera lub laptopa.

  14. Rzutnik służy do wyświetlania informacji z komputera. Jego działanie polega na podłączeniu do komputera, wyświetlaniu danych, prezentacji informacji i programów z komputera. Rzutnik jest urządzeniem optycznym służącym do wyświetlania na ekranie projekcyjnym obrazu. Dzięki rozbieżności strumienia światła uzyskuje się znaczne powiększenie obrazu na ekranie.

  15. Urządzenie wielofunkcyjne składa się ze skanera, xero i drukarki.

  16. Urządzenie wielofunkcyjne służy jako drukarka do drukowania dokumentów, jako skaner do skanowania dokumentów oraz jako ksero do kserowania dokumentów.

  17. Tablica interaktywna to rozbudowany wewnętrznie monitor. Składa się z dużego ekranu projekcyjnego.

  18. Tablica interaktywna nie stanowi zestawu komputera stacjonarnego.

  19. Tablica jest dużym ekranem projekcyjnym, z którego obraz jest widoczny dla wszystkich słuchaczy i uczniów w klasie. Powierzchnia tablicy jest czuła na dotyk dzięki temu osoba stojąca przy tablicy ma możliwość obsługiwania komputera, uruchomiania dowolnych programów. Dodatkowo pozwala, tak jak w przypadku tradycyjnych tablic, na pisanie, rysowanie.
    W przypadku zastosowań edukacyjnych tablica pozwala nauczycielowi między innymi na:
    • wyświetlenie dowolnego tła potrzebnego w czasie lekcji i pisanie po nim,
    • uruchomienie dowolnego programu edukacyjnego, encyklopedii lub słownika multimedialnego, przywołanie wybranej strony internetowej i pisanie po nich,
    • wcześniejsze przygotowanie na potrzeby zajęć z uczniami rysunków, wykresów, schematów, treści zadań itp., co oszczędza czas lekcji (nauczyciel nie musi wytwarzać ich podczas trwania lekcji na tablicy do pisania kredą),
    • przygotowanie całej treści do zajęć dydaktycznych,
    • wyświetlenie dowolnej ilustracji, zdjęcia, animacji oraz filmu i pisanie po nich,
    • wzbogacenie zajęć o ćwiczenia interaktywne.
  20. Tablica interaktywna jest monitorem.

  21. Komputer nie jest wbudowany w tablicę interaktywną.
  22. Tablica będzie używana w stałym miejscu, w lokalizacji, w której została zainstalowana (ustawiona).

  23. Ekran do rzutnika multimedialnego wykorzystywany jest do wyświetlania obrazu z rzutnika. Obraz emitowany z rzutnika pada na ekran i jest na nim prezentowany (wyświetlany). Ekran stanowi tło do prezentacji obrazów, treści i informacji.

  24. Urządzenie umożliwiające ładowanie oraz zarządzanie mobilnym sprzętem komputerowym to szafka, w której znajdują się gniazdka do ładowania (zasilania) sprzętu komputerowego.

  25. Urządzenie umożliwiające ładowanie oraz zarządzanie mobilnym sprzętem komputerowym nie jest urządzeniem do transmisji danych cyfrowych.

  26. Wizualizer to mała kamera, umieszczona na niewielkim ramieniu, umożliwiająca wyświetlenie tego, co znajduje się pod nią, może to być zapisana kartka papieru, zdjęcie, przedmiot a nawet cel ruchomy np. owad. Umożliwia pokazanie na ekranie lub na telewizorze czy też monitorze zarówno płaskiego, jak i przestrzennego przedmiotu.

  27. Punkt dostępowy to urządzenie zapewniające hostom dostęp do sieci komputerowej za pomocą bezprzewodowego nośnika transmisyjnego, jakim są fale radiowe. Punkt dostępowy jest zazwyczaj mostem łączącym bezprzewodową sieć lokalną z siecią lokalną. Punkt dostępowy zapewnia dostęp do sieci (połączenie z internetem) innym urządzeniom znajdującym się w jego zasięgu. Punkt dostępowy ma łączyć bezprzewodową sieć lokalną (WLAN) z siecią lokalną (LAN). Punkt dostępowy współpracuje zwykle z routerem.

  28. Punkt dostępowy jest urządzeniem do transmisji danych cyfrowych.


Ponadto Wnioskodawca wskazał, że jest podmiotem zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z późn. zm.) w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy dostawca Wnioskodawcy, w związku z realizacją przedmiotu zamówienia, polegającego na dostawie sprzętu komputerowego, drukarek, urządzeń multimedialnych oraz akcesoriów komputerowych w ramach projektu na potrzeby jednostek oświatowych wraz z dodatkowymi usługami tj.: transport, wniesienie, montaż, w tym usługa okablowania, instalacji programów oraz przeszkolenia pracowników może zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% dla sprzętu, będącego elementem ww. zamówienia, a objętego załącznikiem nr 8 do ustawy VAT (zestawy komputerowe - komputer stacjonarny, monitor oraz serwer, punktu dostępowy, rutery)?
  2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytania 1 oraz zrealizowaniu przez Wnioskodawcę obowiązku, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT - czy dostawca Wnioskodawcy ma możliwość dokonania korekty uprzednio wystawionej faktury VAT, poprzez zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0% dla sprzętu, będącego elementem ww. zamówienia, a objętego załącznikiem nr 8 do ustawy VAT (zestawy komputerowe - komputer stacjonarny, monitor oraz serwer, punktu dostępowy, rutery)?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  • dla placówek oświatowych,
  • dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Na podstawie art. 83 ust. 13 ustawy o VAT opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.


W myśl art. 83 ust. 14 ustawy o VAT dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  • posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust, 1 pkt 26 lit. a;
  • posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.


Stosowanie do art. 83 ust. 15 ustawy dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.


W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 wymieniono:

  • Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  • Drukarki
  • Skanery
  • Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  • Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).


Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy o VAT przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.


Zdaniem Wnioskodawcy, Dostawca w związku z realizacją przedmiotu zamówienia, winien był zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego objętego załącznikiem nr 8 do ustawy VAT, gdyż ww. dostawa/zakup była realizowana na potrzeby placówek oświatowych, w związku z realizacją przez te placówki działalności edukacyjnej w zakresie kształcenia i rozwoju dzieci i młodzieży. Dostawca miał pełną wiedzę, iż przedmiot zamówienia był realizowany na potrzeby jednostek oświatowych dla celów działalności edukacyjnej tych jednostek. Powyższe wprost wynikało z treści ogłoszenia o zamówienie. Fakt, iż dostawie towarzyszyły usługi dodatkowe tj: transport, wniesienie, montaż, w tym usługa okablowania, instalacji programów oraz przeszkolenia pracowników nie zmienia charakteru dostawy. Poszczególne elementy zamówienia stanowią odrębne środki trwałe Zamawiającego. Dostawca nie wycenił, ani nie obciążył Zmawiającego z tytułu realizacji usług dodatkowych.


Ad. 2


Gmina po uzyskaniu pozytywnej interpretacji prawa podatkowego, przekaże zgodnie z art. 83 ust. 14 ustawy o VAT dokumenty, z których wynika, iż zrealizowana dostawa sprzętu komputerowego była na rzecz placówek oświatowych i wymieni poszczególne elementy zamówienia, które spełniają wymogi, aby można było zastosować stawkę 0% tym samym wywiąże się ze wszelkich obowiązków jakie ciążą na zamawiającym. Spełnienie powyższych postanowień wypełnia przesłanki dla Dostawcy, który będzie mógł zastosować stawkę 0% i tym samym dokonać korekty pierwotnie wystawionej faktury.

Na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106j ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  • udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  • udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  • dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  • dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  • podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury - podatnik wystawia fakturę korygującą.


Podsumowując, w związku z dokonanym przez Gminę zakupem sprzętu komputerowego wymienionego w załączniku nr 8 ustawy o VAT, oraz w związku iż sprzęt ten jest wykorzystywany przez placówki oświatowe, prowadzone przez Gminę, na potrzeby kształcenia i rozwoju dzieci i młodzieży w ramach realizowanego projektu, Dostawca ma możliwości dokonania korekty uprzednio wystawionej faktury VAT poprzez zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0% dla ww. sprzętu komputerowego. Gmina, po uzyskaniu pozytywnej interpretacji prawa podatkowego i tym samym, potwierdzenia swojego stanowiska, przekaże zgodnie z art. 83 ust. 14 ustawy o VAT dokumenty, z których będzie wynikać, że jest to dostawa do placówki oświatowej i wymieni w nim poszczególne elementy zamówienia, które jej zdaniem spełniają wymogi, aby do ww. sprzedaży Dostawca mógł zastosować stawkę VAT 0%, tym samym wywiąże się ze wszelkich obowiązków, jakie ciążą na zamawiającym. Dostawca obowiązany będzie do przekazania kopii dokumentów do urzędu skarbowego. Zdaniem Wnioskodawcy w ten sposób po stronie Dostawcy spełnione zostaną przesłanki dla zastosowania stawki 0% i będzie on miał możliwość dokonania korekty pierwotnie wystawionej faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, Dostawca ma możliwości dokonania korekty uprzednio wystawionej faktury VAT poprzez zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego objętego załącznikiem nr 8 do ustawy VAT, gdyż ww. dostawa/zakup był realizowany na potrzeby placówek oświatowych, w związku z realizacją przez te placówki działalności edukacyjnej w zakresie kształcenia i rozwoju dzieci i młodzieży. Spełnienie powyższych postanowień wypełnia przesłanki dla dostawców, którzy mogą zastosować stawkę 0% poprzez dokonanie korekty pierwotnie wystawionej faktury.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe w zakresie dostawy komputerów stacjonarnych, monitorów, routerów, serwerów plików, punktów dostępowych,
  • nieprawidłowe w zakresie dostawy tablic interaktywnych.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W świetle art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Przy czym zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Na podstawie art. 83 ust. 13 ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.


W myśl art. 83 ust. 14 ustawy dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Stosowanie do art. 83 ust. 15 ustawy dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.


W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 wymieniono:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  2. Drukarki
  3. Skanery
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.


Na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.


W myśl art. 106j ust. 1 ustawy w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest bowiem doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.


Jednocześnie wskazać należy, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednak w obrocie gospodarczym występują świadczenia natury kompleksowej, czyli takie, które nie dają się w prosty sposób zaklasyfikować do danej kategorii, bowiem składają się z kilku różnych czynności. W celu określenia, czy w danym przypadku mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym, należy zbadać, czy sprzedawca dostarcza kupującemu, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych czy też jedno świadczenie. W tym kontekście za świadczenia odrębne uznaje się świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone. Przy czym - co istotne - ocena, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną usługą kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych czynności, winna odbywać się w oderwaniu od treści umowy łączącej strony transakcji, a jedynie w oparciu o to, czy wykonywane świadczenia wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Świadczenie złożone (kompleksowe) ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze – tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić, tak że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy – wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane świadczenia.

W sytuacji, gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym – świadczeniem dwóch lub więcej czynności, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT. Zdarzenie to należy traktować jako jednolite świadczenie, w którym kilka elementów należy uznać za konstytutywne do świadczenia głównego. Zatem należy ustalić charakter realizowanego świadczenia, a tym samym zidentyfikować dominujące składniki danego świadczenia.

Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z kompleksową dostawą towarów, czy też kompleksowym świadczeniem usług, powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący. Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny, wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji będą inne czynności, to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

W konsekwencji, w przypadku świadczeń o charakterze złożonym o sposobie opodatkowania, decyduje to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jednym świadczeniem kompleksowym czy też z szeregiem jednostkowych świadczeń. Świadczenie o charakterze złożonym podlega opodatkowaniu według jednolitych zasad właściwych dla świadczenia głównego.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykonuje zadania własne zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina realizuje projekt finansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 – 2020. Projekt realizowany jest w placówkach oświatowych w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy, które są zlokalizowane na terenie Gminy. Gmina jest jednostką prowadzącą te placówki oświatowe.

W związku z realizacją ww. projektu, Gmina dokonała zakupu niezbędnego sprzętu komputerowego, który został następnie przekazany i zamontowany w realizujących projekt placówkach oświatowych. W ramach projektu zakupiono: komputer stacjonarny - 22 szt., monitor 21,5” - 22 szt., rzutnik - 5 szt., urządzenie wielofunkcyjne - 5 szt., tablica interaktywna - 6 szt., ekran do rzutnika multimedialnego - 2 szt., odtwarzacz CD z głośnikami - 2 szt., komputer przenośny/laptop - 26 szt., aparat fotograficzny - 2 szt., urządzenie umożliwiające ładowanie oraz zarządzanie mobilnym sprzętem komputerowym - 3 szt., wizualizer - 3 szt., okablowanie strukturalne - 3 szt., ruter z modułami zapory sieciowej i systemem blokowania włamań - 3 szt., zasilacz UPS - 3 szt., klimatyzator - 3 szt., serwer plików - 3 szt., punkt dostępowy - 3 szt.

W ramach dostawy ww. sprzętu komputerowego, dostawca zgodnie z zapytaniem ofertowym i złożoną ofertą zobowiązał się dostarczyć przedmiot zamówienia na własny koszt i ryzyko do miejsca wskazanego przez Zamawiającego. Dostawa obejmowała zakup poszczególnych produktów, transport, wniesienie ich do poszczególnych pomieszczeń w budynku, montaż, usunięcie i wywóz opakowań, uprzątnięcie pomieszczeń. Czynności te były konieczne do przekazania zamówionej rzeczy Zamawiającemu, jako funkcjonalnej i sprawnej.

Ponadto dostawca zobowiązał się do instalacji wymaganych oprogramowań zapewniających prawidłowe współdziałanie przedmiotu zamówienia w zakresie sprzętu komputerowego, oraz do przeszkolenia osób wyznaczonych przez Zamawiającego w zakresie obsługi dostarczonego sprzętu i wyposażenia.


Termin realizacji zamówienia upływał 18 maja 2018 r. Dostawca w związku z realizacją zamówienia obciążył Gminę fakturą VAT stosując stawkę 23% podatku VAT dla wszystkich elementów zamówienia.


Przy czym Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem zapytania w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% jest dostawa komputerów stacjonarnych - 22 szt., monitorów 21,5 - 22 szt., tablic interaktywnych - 6 szt., routerów z modułami zapory sieciowej i systemem blokowania włamań - 3 szt., serwerów plików - 3 szt., punktów dostępowych 3 szt.

Jak wskazał Wnioskodawca Dostawca w związku ze sprzedażą urządzeń na rzecz Wnioskodawcy będzie posiadać dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy. Dostawca w związku ze sprzedażą urządzeń na rzecz Wnioskodawcy przekaże kopie dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy, do właściwego urzędu skarbowego.


Urządzenia były dostarczane jako samodzielne urządzenia, z których następnie utworzono zestawy. Z dostarczonych komputerów stacjonarnych i monitorów powstały zestawy komputerów stacjonarnych.


Dostawa urządzeń na rzecz Wnioskodawcy realizowana wraz z wymienionymi usługami, stanowi przedmiot jednej transakcji. Dostawca w ramach dostawy urządzeń był zobowiązany do transportu, wniesienia do poszczególnych pomieszczeń budynku, montażu, usunięcia i wywozu opakowań, uprzątnięcia pomieszczeń. Dostawca urządzeń był zobowiązany ponadto do instalacji wymaganego oprogramowania i przeszkolenia osób w zakresie obsługi dostarczonego sprzętu. Instalacja wymaganego oprogramowania dotyczyła systemów operacyjnych, instalowanych w zestawach komputerów stacjonarnych. Instalowane oprogramowanie jest niezbędne do stworzenia gotowości urządzeń (zestawów komputerów stacjonarnych) do prawidłowego funkcjonowania. Bez zainstalowanego oprogramowania komputery stacjonarne (zestawy) nie byłyby gotowe do prawidłowego funkcjonowania. Wszystkie usługi związane z dostarczanym sprzętem, były wykonywane przez Dostawcę sprzętu bezpośrednio z dostawą i chronologicznie (transport, wniesienie, montaż, usunięcie odpadów i uprzątnięcie, dalej instalacja oprogramowania i przeszkolenie osób). Wartość usług jest wliczona w cenę urządzeń dostarczanych przez dostawcę.

Wnioskodawca wyjaśnił, że tablica interaktywna to rozbudowany wewnętrznie monitor. Składa się z dużego ekranu projekcyjnego. Tablica interaktywna nie stanowi zestawu komputera stacjonarnego. Tablica interaktywna jest monitorem. Komputer nie jest wbudowany w tablicę interaktywną. Tablica będzie używana w stałym miejscu, w lokalizacji, w której została zainstalowana (ustawiona). Tablica jest dużym ekranem projekcyjnym, z którego obraz jest widoczny dla wszystkich słuchaczy i uczniów w klasie. Powierzchnia tablicy jest czuła na dotyk dzięki temu osoba stojąca przy tablicy ma możliwość obsługiwania komputera, uruchomiania dowolnych programów. Dodatkowo pozwala, tak jak w przypadku tradycyjnych tablic, na pisanie, rysowanie. W przypadku zastosowań edukacyjnych tablica pozwala nauczycielowi między innymi na: wyświetlenie dowolnego tła potrzebnego w czasie lekcji i pisanie po nim, uruchomienie dowolnego programu edukacyjnego, encyklopedii lub słownika multimedialnego, przywołanie wybranej strony internetowej i pisanie po nich, wcześniejsze przygotowanie na potrzeby zajęć z uczniami rysunków, wykresów, schematów, treści zadań itp., co oszczędza czas lekcji (nauczyciel nie musi wytwarzać ich podczas trwania lekcji na tablicy do pisania kredą), przygotowanie całej treści do zajęć dydaktycznych, wyświetlenie dowolnej ilustracji, zdjęcia, animacji oraz filmu i pisanie po nich, wzbogacenie zajęć o ćwiczenia interaktywne.

Punkt dostępowy to urządzenie zapewniające hostom dostęp do sieci komputerowej za pomocą bezprzewodowego nośnika transmisyjnego, jakim są fale radiowe. Punkt dostępowy jest zazwyczaj mostem łączącym bezprzewodową sieć lokalną z siecią lokalną. Punkt dostępowy zapewnia dostęp do sieci (połączenie z internetem) innym urządzeniom znajdującym się w jego zasięgu. Punkt dostępowy ma łączyć bezprzewodową sieć lokalną (WLAN) z siecią lokalną (LAN). Punkt dostępowy współpracuje zwykle z routerem. Punkt dostępowy jest urządzeniem do transmisji danych cyfrowych.

W analizowanej sprawie wątpliwości sprowadzają się do rozstrzygnięcia, czy dostawca Wnioskodawcy dla świadczenia obejmującego dostawę sprzętu komputerowego (komputer stacjonarny, monitor, tablica interaktywna, router z modułami zapory sieciowej i systemem blokowania włamań, serwer plików oraz punkt dostępowy) wraz z usługami dodatkowymi (transport i wniesienie urządzeń do poszczególnych pomieszczeń budynku, montaż urządzeń, usunięcie i wywóz opakowań, uprzątnięcie pomieszczeń, instalacja wymaganego oprogramowania oraz przeszkolenie osób w zakresie obsługi dostarczonego sprzętu) może zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy oraz dokonać korekty uprzednio wystawionej faktury VAT.

Odnosząc się do niniejszych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych jest opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m. in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

W przedmiotowej sprawie w związku z realizacją zamówienia (w części dotyczącej urządzeń będących przedmiotem zapytania) dostawca dostarczył na rzecz Wnioskodawcy komputer stacjonarny (22 szt.) oraz monitor (22 szt.). Z dostarczonych komputerów stacjonarnych i monitorów powstały zestawy komputerów stacjonarnych. Ponadto przedmiotem dostawy na rzecz Wnioskodawcy była tablica interaktywna (6 szt.). Dostawca realizując przedmiot zamówienia dostarczył ponadto router z modułami zapory sieciowej i systemem blokowania włamań (3 szt.), serwer plików (3 szt.) oraz punkt dostępowy stanowiący urządzenie do transmisji danych cyfrowych (3 szt.). Jednocześnie w ramach dostarczanego sprzętu komputerowego dostawca zobowiązany był do transportu i wniesienia urządzeń do poszczególnych pomieszczeń budynku, montażu urządzeń, usunięcia i wywozu opakowań, uprzątnięcia pomieszczeń. Ponadto dostawca był zobowiązany do instalacji wymaganego oprogramowania i przeszkolenia osób w zakresie obsługi dostarczonego sprzętu. Przy czym, jak wskazał Wnioskodawca, dostawa urządzeń na rzecz Wnioskodawcy realizowana wraz usługami, stanowiła przedmiot jednej transakcji. Wartość usług była wliczona w cenę urządzeń dostarczanych przez dostawcę. Ponadto, co istotne, instalacja wymaganego oprogramowania dotyczyła systemów operacyjnych, instalowanych w zestawach komputerów stacjonarnych. Instalowane oprogramowanie jest niezbędne do stworzenia gotowości urządzeń (zestawów komputerów stacjonarnych) do prawidłowego funkcjonowania. Bez zainstalowanego oprogramowania komputery stacjonarne (zestawy) nie byłyby gotowe do prawidłowego funkcjonowania. Zatem w świetle powyższych okoliczności sprawy w analizowanym przypadku świadczenie realizowane przez dostawcę na rzecz Wnioskodawcy (zamawiającego w rozumieniu Prawa zamówień publicznych) należy uznać za świadczenie złożone stanowiące dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. W analizowanym przypadku elementem dominującym w ramach świadczenia realizowanego przez dostawcę na rzecz Wnioskodawcy jest dostawa sprzętu komputerowego (komputer stacjonarny, monitor, tablica interaktywna, router z modułami zapory sieciowej i systemem blokowania włamań, serwer plików, punkt dostępowy), natomiast usługi dodatkowe (transport i wniesienie urządzeń do poszczególnych pomieszczeń budynku, montaż urządzeń, usunięcie i wywóz opakowań, uprzątnięcie pomieszczeń, instalacja wymaganego oprogramowania oraz przeszkolenie osób w zakresie obsługi dostarczonego sprzętu) mają charakter pomocniczy. Tym samym w niniejszej sprawie świadczenie realizowane przez dostawcę na rzecz Wnioskodawcy należy traktować jako dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla towarów będących przedmiotem dostawy.

W niniejszej sprawie dostawa dostarczył na rzecz Wnioskodawcy komputery stacjonarne oraz monitory (stanowiące zestawy komputerów stacjonarnych), tablice interaktywne, routery z modułami zapory sieciowej i systemem blokowania włamań, serwery plików oraz punkty dostępowe (stanowiące urządzenia do transmisji danych cyfrowych).

Zatem w analizowanej sprawie w przypadku gdy przedmiotem dostawy są komputery stacjonarne oraz monitory (stanowiące zestawy komputerów stacjonarnych), routery z modułami zapory sieciowej i systemem blokowania włamań, serwery plików oraz punkty dostępowe (stanowiące urządzenia do transmisji danych cyfrowych) przedmiotem dostawy jest sprzęt komputerowy wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Jednocześnie z okoliczności rozpatrywanej sprawy wynika, że zakupiony przez Gminę (Wnioskodawcę) sprzęt komputerowy (komputer stacjonarny, monitor, router z modułami zapory sieciowej i systemem blokowania włamań, serwer plików, punkt dostępowy) zostanie przekazany i zamontowany w placówkach oświatowych w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy. Gmina jest jednostką prowadzącą te placówki oświatowe.

Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, w przedmiotowej sprawie dostawca w związku ze sprzedażą urządzeń na rzecz Wnioskodawcy posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy oraz przekaże kopie tych dokumentów do właściwego urzędu skarbowego.

Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku dostawca tj. podmiot realizujący dostawę na rzecz Wnioskodawcy (zamawiającego w rozumieniu Prawa zamówień publicznych) powinien zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy dla dostawy sprzętu komputerowego w postaci komputerów stacjonarnych oraz monitorów stanowiących zestaw komputera stacjonarnego, routerów z modułami zapory sieciowej i systemem blokowania włamań, serwerów plików oraz punktów dostępowych stanowiących urządzenie do transmisji danych cyfrowych wraz z usługami dodatkowymi dotyczącymi tych urządzeń (transport i wniesienie urządzeń do poszczególnych pomieszczeń budynku, montaż urządzeń, usunięcie i wywóz opakowań, uprzątnięcie pomieszczeń, instalacja wymaganego oprogramowania oraz przeszkolenie osób w zakresie obsługi dostarczonego sprzętu). W analizowanej sprawie w przypadku tych urządzeń spełnione zostały bowiem przesłanki warunkujące zastosowanie preferencyjnej stawki podatku 0% tj. dostawa została zrealizowana na rzecz Gminy (podmiotu prowadzącego placówki oświatowe w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy), przedmiotem dostawy jest sprzęt komputerowy wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy oraz dostawca towarów w związku dokonaną dostawą sprzętu komputerowego posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy oraz przekaże kopie tych dokumentów do właściwego urzędu skarbowego. Tym samym dostawca Wnioskodawcy względem dostawy komputerów stacjonarnych oraz monitorów stanowiących zestaw komputera stacjonarnego, routerów z modułami zapory sieciowej i systemem blokowania włamań, serwerów plików oraz punktów dostępowych zastosował błędną stawkę podatku od towarów i usług. W konsekwencji zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy dostawca Wnioskodawcy winien wystawić fakturę korygującą do faktury dokumentującej dokonaną dostawę sprzętu komputerowego wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy (tj. komputerów stacjonarnych oraz monitorów stanowiących zestaw komputera stacjonarnego, routerów z modułami zapory sieciowej i systemem blokowania włamań, serwerów plików, punktów dostępowych), stosując stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Natomiast w analizowanej sprawie w przypadku gdy przedmiotem dostawy są tablice interaktywne przedmiotem dostawy nie jest sprzęt komputerowy wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. W załączniku nr 8 do ustawy wymieniono jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, drukarki, skanery, urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących oraz urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy) natomiast nie wymieniono tablic interaktywnych.

Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku dostawca tj. podmiot realizujący dostawę na rzecz Wnioskodawcy (zamawiającego w rozumieniu Prawa zamówień publicznych) dla dostawy sprzętu komputerowego w postaci tablic interaktywnych wraz z usługami dodatkowymi dotyczącymi tablic interaktywnych (transport i wniesienie urządzeń do poszczególnych pomieszczeń budynku, montaż urządzeń, usunięcie i wywóz opakowań, uprzątnięcie pomieszczeń, instalacja wymaganego oprogramowania oraz przeszkolenie osób w zakresie obsługi dostarczonego sprzętu) powinien zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy. Mając na uwadze, że tablice interaktywne nie są wymienione w załączniku nr 8 do ustawy
stawka podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy dla dostawy tablic interaktywnych nie znajduje zastosowania. Tym samym dostawca Wnioskodawcy względem dostawy tablic interaktywnych zastosował prawidłową stawkę podatku od towarów i usług. W konsekwencji dostawca nie powinien dokonywać korekty opodatkowania dostawy tablic interaktywnych poprzez zastosowanie stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie dostawy komputerów stacjonarnych, monitorów, routerów, serwerów plików, punktów dostępowych należało uznać za prawidłowe. Natomiast stanowisko Wnioskodawcy w zakresie dostawy tablic interaktywnych należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj