Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.342.2019.1.EA
z 8 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2019 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 30 maja 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 30 maja 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca otrzymał pomoc finansową w ramach działania 19.2: „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, objętego PROW na lata 2014-2020. Tytuł zadania: „….”. Kościół pw. … został wpisany do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków wraz z najbliższym otoczeniem pod numerem (…) na podstawie decyzji z dnia … roku. Z początkiem 2018 r. został przyjęty do realizacji program konserwatorski zakładający przeprowadzenie prac konserwatorskich zwieńczeń nad wejściami południowymi, północnymi i zakrystii, w związku z ich stanem zachowania, celem ratowania substancji zabytkowej i przywrócenia estetyki pierwotnej oraz stwarzającym zagrożenie dla osób odwiedzających świątynię, co ma odzwierciedlenie w wydanej decyzji przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego.

W planowanych do poddania pracom konserwatorskim zwieńczeniach nad wejściami bocznymi północnym, południowym i zakrystii wejść bocznych do kościoła występuje destrukt. Procesy które zachodzą mają charakter procesów szybkiego „przyrostu”. Procesy te naruszyły i nadal naruszają wierzchnie warstwy materiału co powoduje ich szybki postęp. Prócz tego znaczenie mają kwestie estetyczne, zwieńczenia są zabrudzone, szczególnie w miejscach spływu wody opadowej (w narożnikach wewnętrznych zwieńczeń portali). Zwieńczenia nad wejściami zostały wykonane z kilku rodzajów kamienia i cegły pół klinkierowej, a najbardziej narażone są elementy wykonane z piaskowca czerwonego, gdzie powierzchnie zbudowane z tego kamienia uległy częściowo utracie.

W ramach przedsięwzięcia zostaną wykonane prace konserwatorskie, które rozpoczną się od dokładnego oczyszczenia powierzchni poszczególnych elementów zwieńczeń nad wszystkimi wejściami. Po oczyszczeniu powierzchnie zostaną pokryte środkiem do zwalczania mikrobów typu glony, porosty i mchy. W kolejnym etapie przewiduje się dokonanie uzupełnień ubytków kamiennych i ceramicznych oraz ich spoiwa po uprzednim usunięciu niewłaściwego, które zostało wcześniej zastosowane. Na koniec powierzchnie zostaną poddane zabiegowi hydrofobizacji.

Po przeprowadzeniu prac, zwieńczenia odzyskają swój charakter i przestaną zagrażać mieszkańcom oraz turystom korzystającym z wejść do kościoła. Całość poprawi estetykę zewnętrzną kościoła oraz pozwoli na dalsze użytkowanie. Przyczyni się również do podniesienia walorów i atrakcyjności samego obiektu, który jest chętnie odwiedzany przez turystów podróżujących szlakami na których zlokalizowany jest kościół, tj. szlak ….. jak także pielgrzymów udających się corocznie do …..

Wszelkie prace, o których mowa wykonywane będą zgodnie ze sztuką konserwatorką przez uprawnione podmioty pod nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który uzgodnił program prac.

W celu przygotowania się do prac konserwatorskich został wykonany kosztorys inwestorski, na podstawie którego przyjęto zakładany poziom cen planowanych do wykonania prac. Lokalizacja inwestycji: (…)


Dokumenty parafii:


  • pozwolenie nr (…)Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich i restauratorskich przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków;
  • program konserwatorski dotyczący prac remontowo renowacyjnych w obrębie wejść bocznych do kościoła;
  • kosztorys prac konserwatorskich;
  • zaświadczenie potwierdzające, że kościół jest wpisany do rejestru zabytków;
  • decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.


W wyniku realizacji projektu, Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność organizacji związana z realizacją projektu nie będzie związana w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Organizacja zgodnie z art. 1 ustawy o VAT nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7 i nie prowadzi działalności gospodarczej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach działania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w ramach działania19.2: „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pn. „...”. Nie zostały bowiem spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi – jak wskazano we wniosku – nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj